شناسه خبر: 22653 منتشر شده در مورخ: 1399/10/14 ساعت: 23:22 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 15 دی ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 15 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا - بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/ ضرورت اصلاح واژه های قدیمی کور، کر، گنگ در قوانین کشور - قرنطینه کردن خود در زمان ابتلا به کرونا - نگاهی به نامزد های احتمالی انتخابات فدراسیون فوتبال - افشای راز قتل شوهر پس از 8 سال/ او مرا مجبور می کرد با مردان غریبه ارتباط داشته باشم و پول بگیرم

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 15 دی ۱۳۹۹

20 جمادی الاولی۱۴۴۲

4 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6604

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

تجهیزات کتابخانه‌ای برای نابینایان گران است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/ ضرورت اصلاح واژه های قدیمی کور، کر، گنگ در قوانین کشور

قرنطینه کردن خود در زمان ابتلا به کرونا

نگاهی به نامزد های احتمالی انتخابات فدراسیون فوتبال

افشای راز قتل شوهر پس از 8 سال/ او مرا مجبور می کرد با مردان غریبه ارتباط داشته باشم و پول بگیرم

.........ویژه 

* تجهیزات کتابخانه‌ای برای نابینایان گران است

مدیرکل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی می‌گوید در زمینه ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان «در مقایسه با دیگر کتابخانه‌های جهان در جایگاه پایینی قرار داریم» و دلیلش؛ بی‌بهره‌ماندن از «تکنولوژی‌های جدید» و «گران‌بودن تجهیزات و محدودیت بودجه کتابخانه» است.

بخش قابل توجهی از جمعیت معلولان کشور را تشکیل می‌دهند و در این میان، مساله آموزش به کودکان نابینا، اهمیت ویژه‌ای دارد. براساس آمار، تعداد کودکان دارای آسیب بینایی در سال 1398، 2153 نفر و در سال 1399 این تعداد 2011 نفر، ثبت شده‌‌است.

فرارسیدن روز جهانی بریل (4ژانویه-15دی‌ماه) فرصت مناسبی است برای بررسی اقداماتی که درراستای ارائه خدمات و تسهیل دسترسی‌های نابینایان در جامعه ارائه می‌شود؛ خدماتی که باید بتواند ظرفیت‌های بالقوه این قشر از جامعه را به فعلیت برساند. یکی از انتظارات در این زمینه، فراهم‌کردن امکانات و ارائه خدمات مناسب در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است؛ خدماتی که بتواند دسترسی نبینایان را به منابع کتابی متنوع، فراهم آورد
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌مناسب روز بریل، با هدف توسعه فرهنگ مطالعه در بین کودکان نابینا و کم‌بینا کارگاه «چگونه کودک نابینا و کم بینای خود را با کتاب خوانی آشنا کنیم» برگزار می‌کند که بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با رضا شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و پیگیری اقداماتی که این سازمان در حوزه نابینایان، در دستور کار خود دارد.

.........اخبار روز

* سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: اگر بگویند یک ایرانی رئیس ناسا شده، باور می‌کنیم اما اگر بگوییم واکسن ساختیم باور نمی‌کنند!

رئیسی: ۵٢ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا از طریق کوواکس تخصیص یافته است.

به ما اگر بگویند یک ایرانی رئیس ناسا شده یا یک ایرانی در آلمان یک فناوری اختراع کرده است، باور می‌کنیم اما اگر این فناوری در ایران اختراع شود، بسیاری باور نمی‌کنند این در حالی است که واکسن سازی در انستیتو پاستور ایران ١٠٠ سال قدمت دارد

ما واکسن‌های بسیاری مانند ثلاث و هپاتیت ب تولید می‌کنیم. هر چند که واکسن سازی کار پیچیده‌ای است اما اینطور نیست که توانمندی ساخت واکسن را نداشته باشیم.

* وزیر کشور گفت : تهران الان هم تقریباً تعطیل هست، هیچ تصمیمی برای تعطیلی  گرفته نشده است/ معلوم نیست واقعا این آلودگی را تا کی خواهیم داشت/ مصرف خانگی مان خیلی بالارفته و تعطیل کردن بر این مصرف اثر ندارد

* قیمت مصوب هرشانه تخم‌مرغ ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان

بر اساس تصمیم گارگروه تنظیم بازار قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی ساده و بدون بسته بندی برای مصرف کننده بر اساس وزن آن ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تعیین شد

* رئیس جمهور: امیدواریم خرید و انتقال واکسن کرونا در هفته‌های آینده انجام شود

روحانی: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی: با انتقال واکسن، واکسیناسیون بر اساس جدول آماده شده و با اولویت کادر درمانی و سالمندان آغاز خواهد شد.

........گزارش ویژه

* بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/ ضرورت اصلاح واژه های قدیمی کور، کر، گنگ در قوانین کشور

چندی پیش یکی از مخاطبان ایران سپید طی تماس با این رسانه از بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی کشور ابراز نارضایتی کرد و از تحریریه خواست تا پیگیر موضوع شود.

هانی عباسی مخاطب نابینای اهوازی ما می گوید: «هنگامی که میخواهیم در بانکی افتتاح حساب انجام دهیم باید امینی برای خود به علت نابینا بودن انتخاب کنیم و نیازمند گواهی امضا هستیم. به ماند که نابینایان برای افتتاح یک حساب که امری عادی برای مردم است همیشه دچار مشکل و دردسر میشوند و به جای آنکه کار افتتاح حساب را برای معلولان آسان تر کنند سنگ های بیشتری جلوی پای معلولان قرار میدهند. اما قصه چیز دیگریست برای این افتتاح حساب مجور شدیم به یکی از دفترخانه های رسمی اهواز مراجعه کرده تا این گواهی امضا را به صورت رسمی برای بانک دریافت نمایم. حال وارد پروسه دفاتر رسمی میشویم که باید یک شاهد و یک معتمد را با خود همراه کنیم تا گواهی امضا دریافت نمایم.

شاید بگوید همه این کارها برای امنیت و جلوگیری از ضرر و زیان نابینایان است که نمیتوانند متنی را که امضا می کنند، بخوانند و از صحت آن آگاه باشند، تا این بخش از ماجرا را شخصاً مشکلی ندارم اما زمانی که می خواهم حق امضا دهم در سندی که برایمان آماده می کنند، نوشته شده است این فرد به علت بیسوادی حق امضا را به فلانی میدهد. چرا برای هانی عباسی که فردی تحصیل کرده است از واژه بیسواد استفاده کنند.

بارها اعتراض کردم اما می گویند: «قانون است و نمی توانیم کلمه دیگری را به جای آن درج کنیم.» خواهش می کنم دوستان عزیز حقوقدان پیگیر موضوع شوند تا این اجحافی که در حق نابینایان میشود پایان یابد. چرا برای این حق امضا یا انتخاب امین از همان کلمه «نابینا» استفاده نمیشود؟ آیا به راستی در قانون گفته شده باید برای معلولان از واژه «بیسواد» استفاده شود؟!»

ما برای پیگیری بیشتر این موضوع با ناصر سرگران حقوقدان نابینا به گفتگو پرداختم تا دریابیم آیا در قانون آمده است برای نابینایان از واژه بیسواد در دفاتر رسمی استفاده شود؟

این وکیل دادگستری با اشاره به قدیمی بودن قانون ثبت اسناد در کشور به ایران سپید می گوید: « نابینایان در دفاتر اسناد رسمی با دو چالش رو به رو هستند. اول آنکه همنوعان نابینا گله مند اند چرا دفترخانه ها از آنها معتمد میخواهد چرا که ممکن است در شرایطی نتوانند فرد معتمدی را برای انجام چنین اموری پیدا کنند و اصلا چرا نابینایان با داشتن مدارک تحصیلی بالا باید معتمد انتخاب نمایند.»

وی ادامه می دهد: «چالش دوم آن است که هنگامی که دوستان نابینا میخواهند در دفاتر رسمی کشور تعهدی را دهند و سندی را ثبت نمایند در سیستم به جای کلمه نابینا یا معلول، واژه بیسواد درج می شود. این درحالی است که نابینایان جزو تحصیل کرده ترین گروه معلولان هستند و اکثریت تحصیلات دانشگاهی دارند اما بازهم برایشان از کلمه بیسواد استفاده میشود. در خصوص گله مندی اول که در مورد معتمد است و اغلب دفاتر رسمی دو معتمد را از فرد نابینا میخواهند این امر قانونی است. مبنای قانونی این موضوع مربوط به ماده  64 قانون ثبت مصوب سال  1310 است. دراین ماده آمده است که افراد کور، کر، گنگ و بیسواد علاوه بر معرف در هنگام قرائت، ثبت و امضای سند مربوطه باید یک فرد معتمد را به همراه داشته باشند تا این سند توسط وی قرائت شود و صحت آن را تأیید کرده و امضا نماید. »

وی می افزاید: « در مورد داشتن معتمد به علت مبنای قانوی آن نباید گله مند باشید. شخصا تماسها و مراجعاتی از افراد نابینا داشتم که با و جود الزام قانون در مورد معتمد دچار مشکلات حقوقی شدند به عبارتی سرشان کلاه گذاشتند و این امر آثار بسیار نامطلوبی را روی فرد میگذارد چه از لحاظ روحی و چه مالی در نتیجه پیشبینی این مسئله در قانون سال 1310 برای پیشگیری از چنین ماجراهایی است.»

سرگران با اشاره به عدم قرائت متن سند توسط معتمد برای نابینایان می گوید: «با توجه به پیشبینی چنین موضوعی و حساسیت آن اما دوستان نابینایمان از همراه نمیخواهند متن را برایشان بخواند و نخوانده امضا میکنند و بعضا دچار مشکل شده اند.»

وی با اشاره به قدیمی بودن قانون ثبت و ضرورت اصلاح آن بیان می کند: «قانوی که در سال 1310 نوشته شده با توجه به پیشرفت های امروز در عرصه تکنولوژی باید تغییر کرده و اصلاح گردد. حدود شش سال است که کارهای مربوط به دفاتر اسناد رسمی سیستمی شده است و اکنون افراد میتوانند از طریق سیستم متن نامه و سند را مطالعه و بعد امضا کنند. که این امرنیاز مند وجود سیستم های مناسب سازی شده برای نابینایان است. در هر صورت میتوان با طرح راه حل های جایگزین این مشکل را حل کرد. قانون جدید باید به نحوی به تصویب برسد که در آن معلولان و نابینایان با کمترین مشکل و چالش رو به رو باشند.»

سرگران ادامه میدهد: «اما در مورد موضوع دوم و استفاده از کلمه بیسواد برای نابینایان، راه حل اساسی اصلاح قانون است و در نظر گرفتن کلمه های جدید برای واژه های قدمی مثل کور، کر، گنگ و ... است. البته ناگفته نماد وجود این واژه ها در قوانین کشور مورد ایراد کمیته کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت قرار گرفته است و تلاش هایی از سوی ایران برای اصلاح این واژه ها صورت گرفته است.»

برای پیگیری بیشترکه چرا دفاتر رسمی به جای استفاده از کلمات مشخص در ماده 64 قانون از کلمه بیسواد برای نابینایان استفاده می کنند، با مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صحبت کردیم.

غلام رضا کیانی مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به کارکرد کلمه بیسواد که مختص افرادی است که قادر به خواندن و نوشتن نیستند میگوید: «برای پیگیری موضوع ما نیاز به مدرکی داریم که نشان میدهد دفترخانه ها به جای استفاده از کلماتی که در قانون آمده از کلمه بیسواد برای نابینایان استفاده می کنند به همین جهت تصاویر این نامه ها را برای ما ارسال کنید تا با سند پیگیر موضوع شویم و نتیجه اصلی را از طریق این رسانه به گوش نابینایان برسانیم.»

ایران سپید از مخاطبان نابینا درخواست می کند اگر با چنین مشکلی رو به رو شدند و درنامه های دریافتی از سوی دفترخانه کلمه بیسواد برایشان درج شده است، تصویر نامه را از طریق کانال ایران سپید به نشانی @iransepid  و گزینه ارتباط با ادمین تصویر مورد نظر را برای ما ارسال نمایند تا مستند پیگیری این موضوع را ادامه دهیم.

.........آموزشی

* قرنطینه کردن خود در زمان ابتلا به کرونا: بسیاری افراد به فرم خفیف بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند که حدود ۲۰ درصد آنها، دارای علائم شدید هستند،  علائم بیماری کووید ۱۹ به طور معمول ترکیبی از تب، سرفه، تنفس دشوار، کوفتگی عضلانی و احساس خستگی است.

براساس دستورالعمل و توصیه های بهداشتی ویژه افراد مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ در صورت داشتن علائم خفیف کرونا، استراحت و خودجداسازی در منزل را به منظور پیشگیری از انتشار بیشتر ویروس به بستگان، دوستان و سایر مردم فراموش نکنید و خودجداسازی را حداقل به مدت ۱۴ روز رعایت کنید.

توجه داشته باشید در دوران خودجداسازی اگر در حال مصرف داروهایی با تجویز پزشک هستید، دارو به میزان کافی در دسترس داشته باشید و خواربار کافی و سایر مایحتاج منزل را برای ۲ تا ۴ هفته (برای مدت ایزولاسیون یا قرنطینه خود) تهیه کنید.

بهتر است در زمان بیماری، تهیه مایحتاج خود را به دوستان، آشنایان و یا اطرافیان خود بسپارید البته فراموش نکنید فردی که اقلام مورد نیازتان را تهیه کرده است، نباید وارد منزل شما شود.

تجهیزات لازم نظیر تب سنج را حتما در دسترس داشته باشید. در اتاق یا محلی که پنجره دارد، استراحت کنید تا بتوانید تهویه مناسب اتاق را برقرار کنید و  درصورتی که توالت مجزا در دسترس نیست بعد از هربار استفاده، تمام سطوح در معرض تماس را ضدعفونی کنید.

حوله (ترجیحاً دستمال یکبار مصرف)، وسایل غذاخوری، لیوان، تختخواب و یا هر نوع وسیله دیگر مشترک در منزل را به صورت جداگانه استفاده کنید و اگر با بیمار مبتلا به کرونا تماس داشته‌اید ولی در حال حاضر سالم هستید، خودجداسازی در منزل را انجام دهید و در صورت بروز علائم، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین با دوستان و بستگان خود از طریق تلفن یا شبکه اجتماعی در ارتباط باشید و از تماس نزدیک با آنها خودداری کنید و  با کارفرمای خود هماهنگ کنید تا با دور کاری شما در منزل موافقت کند.

هوش و اقسام آن "بخش اول": بیشتر افراد تصور می‌کنند که هوش زیاد به معنی داشتن مهارت‌ها و اطلاعات بسیار زیاد و استفاده صحیح از این اطلاعات است.

اما طبق نظریه دو روان‌شناس آمریکایی، ریموند کتل و جان هورن دو نوع هوش وجود دارد: هوش سیال و هوش متبلور. طبق این نظریه هوش افراد نتیجه آمیزش و تأثیر متقابل مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف است.

-هوش سیال به عنوان توانایی جهت تفکر انتزاعی، استدلال، تشخیص الگوها، حل مشکلات و درک روابط توصیف می‌شود. این نوع هوش به طور عمده به توانایی ذاتی فرد بستگی دارد و از طریق تحصیلات و تمرین و تجربه قابل کسب نیست.

هوش سیال معمولاً در زمان حل معما و یا رفع مشکلات استفاده می‌شود. برای مثال توانایی در یافتن مسیر در شهری شلوغ نشان‌دهنده وجود هوش سیال است.

یکی از روش‌های تشخیص هوش سیال، قابلیت انعطاف‌پذیری و سازگاری آن است؛ به این معنی که بسته به موقعیت‌های مختلف، این نوع هوش را می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد.

-هوش متبلور در نقطه مقابل هوش سیال قرار دارد؛ به این معنی که این نوع هوش به توانایی ذاتی فرد بستگی ندارد و از طریق تحصیلات، کسب تجربه و آموزش به دست می‌آید. در واقع هوش سیال در طول زندگی شخص یکسان باقی می‌ماند، ولی هوش متبلور قابل افزایش است.

یکی از نمونه‌های هوش متبلور افزایش تعداد واژگان زبانی می‌باشد. در طی دوران تحصیلات پس از گذشت سال‌ها دانش شخص در ارتباط با واژگان زبانی افزایش پیدا می‌کند. افزایش دانش ریاضیات نیز یکی دیگر از نمونه‌های هوش متبلور می‌باشد. با گذشت زمان شخص با نظریه‌های بیشتری در ارتباط با ریاضی آشنا می‌شود و مهارت شخص در این زمینه افزایش پیدا می‌کند.

اما بر طبق نظریه گاردنر هوشمند بودن چیزی فراتر از داشتن مهارت زبانی یا مهارت حل مساله ریاضی است. در این قسمت انواع هوش بر طبق نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر شرح داده خواهند شد.

-هوش منطقی – ریاضی: معمولاً یکی از راه‌های تشخیص هوش در افراد، بررسی توانایی منطقی فرد در حل مسائل ریاضی است. این نوع هـوش، هـوش منطقی - ریاضی نام دارد که نشان‌دهنده قدرت استدلال و توانایی محاسباتی شخص می‌باشد؛ بنابراین افراد دارای این نوع هوش، قادر به تفکر به صورت ذهنی و عقلانی هستند. چنین افرادی در هر موقعیتی قادر به تشخیص الگوها و روابط هستند.

افراد دارای هوش منطقی – ریاضی دارای خصوصیات زیر هستند:

- قدرت محاسباتی بالایی دارند و در اندازه‌گیری مقادیر و حل فرمول‌های ریاضی مهارت دارند

- از انجام آزمایش و تحقیق جهت اثبات فرضیه‌ها لذت می‌برند

- معمولاً جهت بهبود و پرورش هوش خود از بازی‌های استدلالی و استراتژیک بهره می‌برند

• از حل معما و کشف اسرار لذت می‌برند

- حس کنجکاوی باعث می‌شود تا سؤالات بنیادی و عمیق از خود بپرسند

افراد دارای هوش منطقی – ریاضی پیش از به کارگیری دانش و اطلاعات خود، ابتدا در مورد مفاهیم مختلف دانش نظری کسب می‌کنند.

ریاضی‌دان‌ها، کارآگاه‌ها، روزنامه‌نگاران تحقیقی و دانشمندان از جمله اشخاصی هستند که از هوش منطقی – ریاضی بالایی برخوردار هستند.

-هوش کلامی – زبانی: این نوع هوش به توانایی شخص در استفاده مؤثر از کلمات اشاره می‌کند. امکان دارد این گونه برداشت شود که افرادی که نسبت به دو زبان مختلف شناخت کامل دارند، از هوش کلامی – زبانی بالایی برخوردار هستند. هوش کلامی – زبانی تنها شامل تسلط به دو زبان مختلف نمی‌باشد. امکان دارد شخصی تنها به یک زبان مسلط باشد ولی در صورت مهارت در استفاده از کلمات، از هوش کلامی - زبانی بالایی برخوردار باشد.

به عبارت دیگر این نوع هوش به توانایی در انتخاب کلمه مناسب جهت ابراز عقاید شخص اشاره دارد.این افراد دارای خصوصیات زیر هستند:

- به راحتی می‌توانند با استفاده مناسب از کلمات، افراد دیگر را به انجام کاری تشویق کنند و از زبان و کلمات برای دست‌یابی به هدف مورد نظر استفاده کنند.

- از دانش واژگانی بالایی برخوردار هستند و می‌دانند که از چه کلماتی و در چه موقعیتی باید استفاده کنند.

- علاقه زیادی به خواندن و نوشتن دارند.

- از بازی‌های واژگانی و بازی‌های مشابه دیگر که نیازمند استفاده از کلمات می‌باشد لذت می‌برند.

• به راحتی قادر به درک زبان‌ها و گویش‌های دیگر هستند.

افرادی که از هوش کلامی – زبانی بالای برخوردار هستند شامل نویسنده‌ها و رمان نویسان، شاعران، روزنامه‌نگارها و سخنران‌ها می‌باشند. سیاست‌مدارها نیز تا حد زیادی دارای هوش کلامی – زبانی بالایی هستند.

-هوش تصویری – فضایی:برخی از افراد به سختی می‌توانند دنیای اطراف را به صورت سه بعدی درک و تصور کنند. زمانی که درباره تصور جهان به صورت سه بعدی صحبت می‌شود، موارد زیر بایستی در نظر گرفته شوند:

- تصویرسازی ذهنی یا توانایی فرد در ترسیم تصاویر فیزیکی در ذهن. با داشتن این قابلیت شخص خاطرات گذشته و یا تجربیات خود از اجسام را به راحتی در ذهن خود تصور می‌کند.

• ادراک فضایی یا سه بعدی یا توانایی درک و تفکر در مورد اجسام به صورت سه بعدی حتی اگر اطلاعات مختصری در مورد جسم وجود داشته باشد. ادراک سه بعدی در ارتباط با توانایی جهت تصویرسازی به کمک اطلاعات موجود نیز صدق می‌کند. برای مثال با ذکر کلمه مکعب، شخص به سرعت جسمی با شش وجه را تصور می‌کند.

- تغییر تصاویر یا توانایی مشاهده اجسام در حالت تغییر. برخی از افراد قادر به تصور اجسام در حالت تغییر نیستند؛ در حالی که برخی دیگر از افراد می‌توانند به راحتی در ذهن خود، جسمی را تصور کرده و شکل آن را تغییر دهند.

- مهارت‌های هنری یا توانایی در خلق آثار هنری. مهارت‌های تصویری و گرافیکی نیز در این طبقه‌بندی قرار دارند. در بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل، هوش تصویری و فضایی با خلاقیت مرتبط می‌باشد.

افراد دارای هوش تصویری – فضایی دارای قدرت تخیل فعال هستند و همچنین دارای خصوصیات زیر می‌باشند:

- از محیط اطراف خود، آگاهی بسیار زیادی دارند

- دارای مهارت زیادی در یافتن مسیر و جهت‌یابی هستند

- از انجام بازی‌هایی که دارای نقشه و مسیرهای پر پیچ و خم هستند لذت می‌برند

- به کشیدن و استفاده از تصاویر تمایل زیادی دارند

- علاقه زیادی به رؤیاپردازی و خلق موقعیت‌های مختلف در ذهن خود دارند

افراد دارای هوش تصویری – فضایی در مشاغلی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و طراحی موفقیت زیادی کسب می‌کنند. افرادی مانند دریانوردها و خلبان‌ها که با مسافت و فواصل سر و کار دارند نیز از هوش تصویری – فضایی بالایی برخوردار هستند.

.......ورزشی

* نگاهی به نامزد های احتمالی انتخابات فدراسیون فوتبال

نامزد‌های انتخاباتی فدراسیون فوتبال از امروز 15 دی، برای حضور در مجمع انتخاباتی این فدراسیون ثبت نام می کنند.

افرادی که واجد شرایط برای ثبت نام در انتخابات فدراسیون فوتبال هستند با اعلام رسمی این فدراسیون از امروز ثبت نام می‌کنند و به احتمال زیاد با توجه به اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که به تأیید فیفا رسیده است، باید شاهد حضور افراد برجسته‌ای برای انتخابات فدراسیون فوتبال باشیم.

در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، میانگین سنی در کنار مدرک تحصیلی برداشته شده است که فضا را برای حضور چهره‌های فوتبالی بازتر خواهد کرد.

همچنین اساسنامه جدید، حضور افرادی در سمت مدیرکل و بالاتر در انتخابات را مستلزم استعفای آن‌ها از سمت قبلی دانسته است.

ثبت نام از نامزد‌های مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال تا ۲۰ دی ادامه خواهد داشت و طبق اعلام رسمی، قرار است مجمع انتخاباتی فدراسیون ۱۰ اسفند و به احتمال زیاد به صورت آنلاین برگزار شود.

به همین بهانه، به نامزد های احتمالی فدراسیون فوتبال نگاهی انداخته ایم

حیدر بهاروند، مصطفی آجرلو، شهاب عزیزی‌خادم، عباس صوفی، حبیب کاشانی و محمدحسین قریب نام‌هایی هستند که هفته‌هاست از آن‌ها به عنوان گزینه‌های اصلی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال یاد می‌شود. درست بعد از ۸ آذر که مجمع فدراسیون تشکیل شد و اساسنامه به تأیید اعضا رسید، تکلیف کاندیدا‌های احتمالی ریاست فدراسیون فوتبال هم تا اندازه زیادی مشخص شد که گمانه‌زنی‌ها عموماً حول محور ۶ نامی می گردد که به آنها در بالا اشاره کردیم.

از میان این گزینه ها، احتمال کاندیداتوری حبیب کاشانی و محمدحسین قریب به نسبت دیگر کاندیدا‌ها کمتر شده است. هرچند این دو نفر هنوز به طور رسمی موضع خود را اعلام نکرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمال کناره‌گیری‌شان بیشتر از حضورشان باشد.

حبیب کاشانی به تازگی عمل قلب باز داشته و به دلیل بیماری دیابت، از نظر سلامتی وضعیت مناسبی ندارد و شاید بنا به تشخیص پزشک معالجش از انجام فعالیت‌های پرتنش و استرس‌زا منع شود و همین موضوع دلیلی باشد بر منصرف شدن او از ثبت‌نام در انتخابات فدراسیون فوتبال.

محمدحسین قریب هم بر اساس اساسنامه جدید در صورت تمایل به حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال باید از سمت خود در معاونت وزارت بهداشت استعفا دهد چرا که اساسنامه جدید، حضور افرادی در سمت مدیرکل و بالاتر در انتخابات را مستلزم استعفای آن‌ها از سمت قبلی دانسته است.

این موضوع، قریب را مسلماً دچار تردیدی جدی برای ثبت‌نام در انتخابات خواهد کرد. همانطور که تا کنون هیچ ابراز تمایل جدی‌ای برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات نداشته است.

در شرایطی که رقابت اصلی بین دیگر علاقه‌مندان به حضور در انتخابات، در میان حیدر بهاروند، شهاب عزیزی‌خادم و مصطفی آجرلو می‌گردد، یکی دیگر از مسئولان فعلی فدراسیون هم از تصمیم خود برای حضور در انتخابات خبر داده است.

هدایت‌الله ممبینی، عضو هیأت رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال که برای حضور در انتخاباتی که لغو شد هم ثبت‌نام کرده بود، بار دیگر تصمیم دارد در انتخابات پیش رو برای ریاست ثبت‌نام کند که به نظر نمی‌رسد او هم مثل صوفی سبد آرای پرباری داشته باشند.

این ترکیب نفرات و نامزد‌های احتمالی برای ریاست فدراسیون فوتبال البته تا آخرین مهلت ثبت‌نام کاندیداها، قطعی نیست و شاید چهره‌های دیگری به این جمع اضافه شوند یا افرادی هم از این جمع به نفع دیگری کنار بکشند و با دیگر کاندیدا‌ها ائتلاف کنند. چنان که شنیده می‌شود دو تن از اصلی‌ترین گزینه‌های فعلی برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال طی مذاکراتی که با یکدیگر داشته‌اند، موضوع ائتلاف را به میان کشیده‌اند و فعالیت‌های خود را برای جلب آرا شروع کرده‌اند که این تصمیم‌ها همچنان غیررسمی است و تا زمان انتخابات هیچ پیش‌بینی‌ای درباره آن‌ها نمی توان داشت.

........حوادث

* افشای راز قتل شوهر پس از 8 سال/ او مرا مجبور می کرد با مردان غریبه ارتباط داشته باشم و پول بگیرم

ایران نوشت: سوم دی سال 91 گزارش ناپدید شدن مردی جوان به پلیس اعلام شد. همسر این مرد مدعی شد شوهرش چند روز است که به خانه نیامده و تلفنش نیز جواب نمی‌دهد.

در حالی که ردیابی‌ها برای یافتن این مرد ادامه داشت حدود 16 روز بعد ساکنان یکی از خیابان‌های باغستان کرج از انتشار بوی تعفن شدیدی شکایت کردند که با حضور مأموران در محل موفق به کشف جسد متعفن یک مرد شدند.

با انتقال جسد به پزشکی قانونی هویت وی شناسایی و مشخص شد وی همان مرد گمشده به‌نام ناصر است.
وقتی همسر ناصر بار دیگر برای تحقیق احضار شد گفت: شوهرم فروشنده مواد مخدر بود و با افراد نابابی معاشرت داشت شاید یکی از آنها به خاطر اختلاف حساب و دشمنی او را کشته باشد.

بدین ترتیب تحقیقات برای یافتن سرنخی از عامل این جنایت ادامه داشت اما هربار تحقیقات به بن‌بست می‌رسید تا اینکه کم کم ظن کارآگاهان به همسر مقتول بیشتر شد. چرا که وی با گذشت 8 سال از این ماجرا پیگیر پرونده قتل شوهرش نبود و تحقیقات نشان می‌داد وی با مردان زیادی نیز در ارتباط بوده است.

بنابراین با دستور بازپرس عنبری از شعبه یکم دادسرای جنایی کرج این زن بازداشت شد.
سرهنگ نادربیگی رئیس پلیس آگاهی استان البرز در تشریح این خبر گفت: فریبا 49ساله در ابتدا با تناقض گویی منکر دخالت در این جنایت بود تا اینکه سرانجام لب به اعتراف گشود و راز 8 ساله را فاش کرد. وی مدعی شد شوهرش مردی خلافکار بوده و او را وادار می‌کرده با مردان غریبه ارتباط داشته باشد و پول بگیرد. به همین خاطر وقتی از دست او و رفتارش خسته می‌شود با پسر 22 ساله‌ای به‌نام بهمن تصمیم می‌گیرد شوهرش را به قتل برساند.

فریبا درباره نقشه قتل شوهرش گفت: نخست قرار بود با برداشتن لوله بخاری و انتشار گاز سمی او را بکشیم تا مرگش طبیعی جلوه کند اما موفق نشدیم و دومین بار تصمیم گرفتیم او را خفه کنیم برای همین نیمه شب بهمن به خانه ما آمد و او را خفه کردیم. سپس جسد ناصر را با خودرو چند خیابان دورتر رها کردیم. بدنبال اعتراف این زن جنایتکار بهمن نیز تحت بازجویی قرار گرفت و او هم مجبور شد به اتهامش اعتراف کند.
در پی اعتراف این دو متهم پرونده به شعبه یکم دادسرای جنایی کرج منتقل شد و روی میز قاضی محمد عنبری قرار گرفت.
وی درباره این پرونده به خبرنگار «ایران» گفت: در این پرونده بهمن متهم به مباشرت در قتل عمد و فریبا نیز به اتهام معاونت در اجرای این جنایت بازداشت هستند و پس‌از بازسازی صحنه قتل و تکمیل پرونده کیفرخواست دو متهم صادر و به دادگاه کیفری منتقل خواهند شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *