شناسه خبر: 22641 منتشر شده در مورخ: 1399/10/13 ساعت: 13:09 گروه: دانش و فن آوری  
معرفی افزونه دیکشنری برای صفحه‌خوان NVDA

معرفی افزونه دیکشنری برای صفحه‌خوان NVDA

توسعه دهنده‌های صفحه‌خوان متن باز و رایگان NVDA گاه و بی‌گاه کاربران این صفحه‌خوان را با یک افزونه تازه شگفت‌زده و خوشحال می‌کنند

به گزارش ایران سپید این بار هم انتشار یک افزونه تازه و کاربردی در صفحه رسمی افزونه‌های NVDA نوید امکانات و تسهیلات جدیدی را به کاربران این صفحه‌خوان داده است. صحبت از افزونه‌ای به نام Quick Dictionary است که به تازگی بر روی وبسایت فوق‌الذکر قرار گرفته است.

افزونه Quick Dictionary به کار کسانی می‌آید که با متون غیر فارسی زیاد سر و کار دارند. پیش‌تر در همین ستون با افزونه Instant Translate آشنا شده بودیم که استفاده از مترجم گوگل را برای کاربران NVDA آسان‌تر می‌کرد. حالا هم افزونه تازه، دسترسی کاربران را به چند دیکشنری آنلاین ساده کرده است.

در حال حاضر افزونه Quick Dictionary به کاربران امکان می‌دهد از دو دیکشنری آنلاین Yandex و Lexicala استفاده کنند. بعد از نصب افزونه که روشش متفاوت از سایر افزونه‌ها نیست، می‌توانید برای انتخاب زبان مبدأ و مقصد و انجام سایر تنظیمات، کلید‌های NVDA + N را بفشارید و از منو NVDA به شاخه ابزار‌ها یا Tools بروید و زیر شاخه Quick Dictionary را باز کنید. در این زیر شاخه با چند گزینه مواجه خواهید شد که Options نام یکی از آنها است و قرار است شما را به صفحه تنظیمات افزونه برساند. در این صفحه ابتدا باید سرویس دیکشنری آنلاین مد نظرتان را انتخاب کنید. فعلاً دو سرویس در دسترس شما است که فقط دیکشنری Lexicala از فارسی هم پشتیبانی کرده است. با زدن Tab به بخش‌هایی دست می‌یابید که امکان تعیین زبان مبدأ و مقصد را فراهم می‌کنند. بعد از انتخاب زبان، می‌توانید به Tab زدن ادامه دهید تا سایر امکانات و تنظیمات را مشاهده و بسته به سلیقه و نیازتان مشخص کنید.

میان‌بر‌های افزونه Quick Dictionary به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی و پس از چند بار استفاده در ذهنتان نقش خواهد بست. جستجوی یک واژه به دو شکل انجام‌پذیر است؛ نخست اینکه واژه را انتخاب یا در حافظه کپی کنید و بعد کلید‌های NVDA + Y را دو بار بفشارید. روش دوم، استفاده از میان‌بر‌های لایه دوم است. میانبرِ NVDA + Y با یک هشدار صوتی کوچک، لایه دوم افزونه را فعال خواهد کرد. به دنبال این هشدار صوتی شما می‌توانید با فشردن چند کلید گوناگون از امکانات افزونه استفاده کنید. مثلاً می‌توانید d را بفشارید تا معنای واژه به همراه توضیحات معتنابهی در باره نقش نحوی و مواردی از این دست برایتان خوانده شود. با دکمه A می‌توانید بفهمید در حال حاضر از کدام سرویس دیکشنری آنلاین استفاده می‌کنید. F1 و F2 امکان تعویض دیکشنری را در اختیارتان خواهد گذاشت و W هم امکان خواهد داد که معنای موجود در دیکشنری را در یک صفحه به شکل متنی مشاهده کنید تا بتوانید بر روی توضیحات به سادگی حرکت کنید. شما می‌توانید میان‌بر‌های بالا و سایر میانبر‌های این افزونه را با فشردن حرف H, البته به شرط آنکه در لایه دوم یعنی بعد از NVDA + Y فشرده شده باشد، مشاهده کنید.

افزونه Quick Dictionary را از وبسایت افزونه‌های NVDA به نشانی HTTPS://Addons.NVDA-Project.ORG دانلود و نصب کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *