شناسه خبر: 22626 منتشر شده در مورخ: 1399/10/10 ساعت: 13:11 گروه: اجتماعی  
همه معلولان زنجانی تا پایان امسال مشاوره ژنتیک می‌شوند

همه معلولان زنجانی تا پایان امسال مشاوره ژنتیک می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به این‌که در سطح استان ۲۲ هزار نفر معلول وجود دارد، گفت: تا پایان امسال همه معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم، محمد محمدی قیداری مدیرکل بهزیستی استان زنجان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت زهرا(س) اظهار داشت: نخستین سالگرد سردار دلها قاسم سلیمانی نیز مقارن با ایام فاطمیه شده و این امر داغ بزرگی بر ملت ایران و سایر مسلمانان جهان است.

وی ضمن تقدیر از گزارش‌های تحلیلی این رسانه که بیش‌تر پیگیری مطالبات مردمی از مسئولان امر است، افزود: نقد‌ها و انتقادات این رسانه سبب می‌شود تا مسئولان صدای مردم و جامعه را از نزدیک لمس کنند. از خبرگزاری تسنیم و خبرنگاران این رسانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه گریزی به اقداماتی که در سازمان بهزیستی استان انجام می‌شود زد و افزود: در سطح استان زنجان 21 هزار و 800 معلول و بیش از 5 هزار زن سرپرست و بدسرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و نیاز‌های متعددی در تمام زمینه‌ها دارند

وی با تاکید بر این‌که نخستین رسالت بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است، گفت: در زمینه پیش‌گیری از معلولیت‌ها بحث مشاوره ژنتیک مطرح است و طبق ماده 75 قانون برنامه ششم باید دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در شرف ازدواج مشاوره ژنتیک ارائه دهند و به زوجین بحث‌های تالاسمی و موارد دیگر ارائه شود.

محمدی با اشاره به این‌که کلینیک‌های مشاور ژنتیک در سطح استان وجود دارد و در حد توان مشاوره‌های ژنتیک را انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر اجباری برای این امر نیست و زوجین خود کاملا مختار مراجعه می‌کنند. البته در بحث اطلاع‌رسانی و آگاه سازی بهزیستی اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهد اما کرونا تا حدودی آن را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تشریح کرد: اگر خانواده‌های زوجین دارای معلول در خانواده باشند حتما دعوت به مشاوره ژنتیک می‌شوند تا اطلاعات لازم به زوجین ارائه شود و تا حد امکان از بروز معلولیت‌ها در فرزندان پیشگیری شود.

همه معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ابراز کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته تا سال 1400 تمامی معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند، در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند. طبق تحقیقات کارشناسان عامل 50 درصد معلولیت‌های مختلف ازجمله نابینایی‌ها، ناشنوایی‌ها و موارد عقب ماندگی ذھنی شدید "اختلالات ژنتیک" است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *