شناسه خبر: 22621 منتشر شده در مورخ: 1399/10/9 ساعت: 13:18 گروه: اجتماعی  
سهمیه استخدامی معلولان به شکل 100 درصدی اجرا می‎شود/کسانی که وزارت بهداشت مردود کرده حتما در مصاحبه قبول نشدند

سهمیه استخدامی معلولان به شکل 100 درصدی اجرا می‎شود/کسانی که وزارت بهداشت مردود کرده حتما در مصاحبه قبول نشدند

محمدرضا شهبازی گفت: دستگاه اجرایی استخدام کننده، مسئولیت تایید میزان توانایی علمی و توانایی جسمی و ذهنی افراد دارای معلولیت برای استخدام را دارد درنتیجه اگر فردی نمره قبولی بگیرد اما در مصاحبه نتواند قبول شود، استخدام نمی‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از برنا چند روز گذشته عکس‌‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد افراد دارای معلولیتی که در آزمون استخدامی قبول شده بودند، توسط وزارت بهداشت و درمان از استخدام محروم شدند، درواقع وزارت بهداشت و درمان با تمرد از ماده 15 قانون معلولان (سهمیه استخدام 3 درصد) آنها را باوجود کسب نمره قبولی مردود و از استخدام محروم کرده بود.

محمدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اجرای 100 درصدی سهمیه استخدامی 3 درصدی معلولان گفت: سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان به صورت 100 درصد اجرا می‌شود و به ازای تمام سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی کشور برای دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کند، محل‌ سهمیه‌ها ستاره دار شده و به صورت کامل اجرا می‌شود.

او افزود: تنها مشکل در اجرای کامل سهمیه 3 درصدی استخدامی، روش سنجش میزان توانایی انجام کار افراد دارای معلولیت است. بر اساس آئین نامه اجرایی بند ز ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت سنجش میزان توانایی فرد برای انجام کار به عهده دستگاه اجرایی استخدام کننده است بنابراین در موارد زیادی توانایی افراد دارای معلولیت مورد تایید قرار نمی گیرد.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به نظر می رسد این آیین نامه نیاز به اصلاح دارد که پیشنهاد اصلاح آن تهیه شده است. ما معتقدیم که این سنجش می بایست در کمیته ای مشترک از کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت سازمان بهزیستی و دستگاه اجرایی استخدام کننده مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

شهبازی با اشاره به تعداد افراد دارای معلولیتی که در آزمون استخدامی شرکت کردند، تصریح کرد: در آزمون امسال 1305 سهمیه استخدامی داشتیم و داریم که 344 سهمیه آن مربوط به سنوات گذشته است. پیش بینی می‌شود در این دوره بیش از 900 جایگاه شغلی از مجوز های صادر شده توسط افراد دارای معلولیت واجد شرایط تکمیل شود.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور افزود: در آزمون سال گذشته 871 سهمیه وجود داشت که 345 مورد به استخدام منجر شد.

شهبازی در خصوص افرادی که در مرحله مصاحبه و سنجش توانایی انجام کار پذیرفته نمی شوند گفت: این افراد می توانند اعتراض خود را به صورت کتبی به دستگاه استخدام کننده ارائه دهند در این صورت کمیسیون علوم پزشکی استان موظف به بررسی و اعلام نتیجه نهایی خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر نیاز ضروری اصلاح آیین نامه مذکور تاکید کرد: ما به جد دنبال اصلاح این بخش از آیین نامه هستیم چراکه برخی مواقع تشخیص  کمیته‌های دستگاه اجرایی برای تعیین میزان توانایی افراد دقیق و کارشناسی شده نیست بنابراین می‌بایست اصلاحات لازم برای جلوگیری از تضییع شدن حقوق افراد دارای معلولیت به عمل آید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *