شناسه خبر: 22602 منتشر شده در مورخ: 1399/10/7 ساعت: 15:49 گروه: دانش و فن آوری  
نماینده نابینایان پیگیر «دسترس‌پذیری» در وزارت ارتباطات است
آذری جهرمی :

نماینده نابینایان پیگیر «دسترس‌پذیری» در وزارت ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کیفیت دسترس‌پذیری در بحث آموزش کم است و باید کار بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا نرم‌افزارهای آموزشی کاملاً مناسب استفاده معلولان و به‌ویژه نابینایان شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری آنا، در روز عصای سفید (روز جهانی نابینایان) سال جاری امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نخبه‌ای نابینایی را به عنوان مشاور دسترس‌پذیری سازمان فناوری اطلاعات منصوب کرد.

از زمانی که امیر سلیمانی مشاور دسترس‌پذیری سازمان فناوری اطلاعات فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرده وزارت ارتباطات بیش از گذشته موضوع ایجاد دسترس‌پذیری همگانی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور را مورد توجه قرار داده است و تا این لحظه پروژه‌هایی نظیر هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها و خدمات یکی از بانک‌های عامل کشور با نیازهای نابینایان و معلولان اجرایی شده است. در همین رابطه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه دسترس‌پذیری گفتگو کردیم.

محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به اهمیت ایجاد دسترس‌پذیری در همه دستگاه‌های کشور گفت: شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوبه خاصی در خصوص دسترس‌پذیری به دستگاه‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده است. پیش از این به اندازه کافی روی موضوع دسترس‌پذیری کار نشده بود و اکنون وزارت ارتباطات در حال انجام فعالیت‌هایی در خصوص ایجاد دسترس‌پذیری لازم برای نابینایان، ناشنوایان و سایر معلولان عزیز کشورمان است.

وی افزود: وزارت ارتباطات نماینده‌ای از جامعه نابینایان را انتخاب و با فراهم ساختن امکانات لازم او را مأمور پیگیری دغدغه‌های این قشر بزرگ کرده است. اکنون امیرحسن سلیمانی مشاور دسترس‌پذیری رئیس سازمان فناوری اطلاعات به‌خوبی در حال مذاکره برای رفع همه موانع لازم در این حوزه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قوانین لازم برای هماهنگ‌سازی امکانات دسترس‌پذیری دستگاه‌های مختلف در کشور وجود دارد ولی متأسفانه توجه کافی به این موضوع نمی‌شود و بسیاری از امکانات برای استفاده معلولان مناسب نیستند. قطعاً با پیگیری می‌توان شرایط بهتری برای همه اعضای جامعه ایجاد کرد.

آذری جهرمی عنوان کرد: در بخش سرگرمی و خدمات اساسی تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کیفیت دسترس‌پذیری در بحث آموزش کم است و باید کار بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا نرم‌افزارهای آموزشی کاملاً مناسب استفاده معلولان و به ویژه نابینایان شود. بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد دسترس‌پذیری در حوزه آموزش دارد و باید از ظرفیت متخصصان به خوبی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر دانشجویان و متخصصان فعال در سراهای نوآوری و فناوری در خصوص ایجاد دسترس‌‌پذیری برنامه‌ریزی کنند اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.

 

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *