شناسه خبر: 22599 منتشر شده در مورخ: 1399/10/7 ساعت: 13:02 گروه: اجتماعی  
نیاز دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به ۸۰۰ دستگاه تبلت
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد

نیاز دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به ۸۰۰ دستگاه تبلت

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان از نیازسنجی حدود ۱۲۰۰ دستگاه تبلت در استان برای دانش آموزان استثنایی خبر داد و گفت: دانش آموزان استثنایی در ۳ اولویت دسته بندی شده اند و حدود ۸۰۰ دستگاه تبلت دانش آموزی لازم است تا نیاز دانش آموزان استثنایی استان را برطرف کنیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا محسن الماسی اظهار کرد: اگرچه با شروع همه گیری کرونا در سال گذشته آمادگی لازم وجود نداشت، اما با آسیب شناسی و برنامه ریزی دقیقی که انجام شد، امسال مشکل خاصی وجود ندارد و همه دانش آموزان استثنایی در استان از آموزش ها استفاده می کنند.وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار و ۸۳۲ دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی استان ثبت نام کرده و تعدادی هم منتظر نوبت سنجش تخصصی و تایید نهایی هستند، گفت: این دانش آموزان در گروه های مختلف کم توان ذهنی و اوتیسم، معلولان جسمی حرکتی، ناشنوا و کم شنوا و نابینا و کم بینا طیف بندی می شوند.

طراحی اطلس یادگیری برای دانش آموزان استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی برای مدارس استثنایی استان اطلس یادگیری طراحی کردیم، تصریح کرد: در ابتدای سال تحصیلی مدیران مدارس با هماهنگی و نظر والدین بررسی کردند که آیا دانش آموز تمایل به حضور در مدرسه دارد یا آموزش غیرحضوری و یا تمایل به آموزش ترکیبی حضوری و غیرحضوری دارد. حدود ۶۰ درصد دانش آموزان روش ترکیبی حضوری و غیرحضوری را انتخاب کردند و با هماهنگی مدیران، در ساعتی به مدارس می رفتند و از آموزش ها استفاده می کردند تا اینکه با تصمیم ستاد مقابله با کرونا آموزش حضوری مدارس تعطیل شد.وی با بیان اینکه پس از تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، درسنامه های مکتوب آماده و تحویل والدین شد تا دانش آموزان بتوانند در منازل خود از آموزش ها استفاده کنند و اخلالی در آموزش آنها اتفاق نیفتد، افزود: با این وجود آسیب هایی در حوزه آموزش دانش آموزان استثنایی به ویژه در آموزش مجازی وجود دارد.

آسیب های آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی

الماسی نبود زیرساخت های لازم و پراکندگی زیاد دانش آموزان در انواع معلولیت ها را از جمله مشکلات آموزش دانش آموزان استثنایی برشمرد و افزود: تلاش اداره آموزش و پرورش استثنایی و همکاران ما در مدارس این بوده که تا جایی که امکان دارد از بستر مجازی و کانال های مختلف به خصوص شبکه شاد استفاده شود باوجود همه مشکلات و ضعف هایی که در حوزه آموزش استثنایی دارد تا دانش آموزان از آموزش عقب نمانند.رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به تهیه و تدوین محتواهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی اشاره و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی هایی که انجام شده دانش آموزان در زمان مشخص در کلاس های آنلاین حضور پیدا کرده، تکالیف خود را انجام می دهند و بازخورد آموزش ها از اولیا گرفته می شود، بنابراین چرخه آموزش در جریان است و امیدواریم در ادامه مشکلی به وجود نیاید.وی با این وجود تاکید کرد که آموزش مجازی جای آموزش حضوری به ویژه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را نمی گیرد و گفت: وقتی دانش آموز در کلاس درس حضور پیدا می کند می توان متناسب با شرایط و نیاز او محتوای درسی را ارائه کرد، ولی در فضای مجازی باید محتوای عمومی برای همه دانش آموزان ارائه کرد که مغایر با تفاوت های دانش آموزان و نیازهای آنها است، با این وجود تلاش می کنیم اجازه ندهیم خللی در روند آموزش دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.الماسی سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش را بر استفاده از شبکه شاد برای آموزش غیرحضوری دانش آموزان عنوان کرد و افزود: در کنار استفاده از شبکه شاد، مدارس استثنایی گروه هایی در سایر پیام رسان ها تشکیل دادند تا اگر اخلالی در شبکه شاد به وجود آمد دانش آموزان از تحصیل بازنمانند.

اولویت اول سلامت دانش آموزان استثنایی است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان آموزش حضوری دانش آموزان استثنایی را نیازمند رفت و آمد به مدرسه و از بین رفتن فاصله اجتماعی دانست و گفت: در ابتدای سال تحصیلی به مدیران مدارس استثنایی اعلام کردیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و برنامه زمان بندی، آموزش حضوری دانش آموزان را نیز در دستور کار قرار دهند، به ویژه در مناطق روستایی که پوشش اینترنت و سخت افزار لازم در اختیار نبود، ولی در مجموع تابع ستاد ملی کرونا هستیم و اولویت اول سلامت دانش آموزان است.وی با اشاره به درخواست استفاده از بستر رادیو و تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استثنایی باتوجه به پوشش بالای ۹۰ درصدی، گفت: متاسفانه همکاری لازم انجام نشد، فقط با پیگیری های مکرری که انجام شد مدرسه ایران در شبکه آموزش یک مترجم برای آموزش برخی دروس با زبان اشاره برای دانش آموزان ناشنوا گذاشته اند ولی برای دانش آموزان نابینا و کم توان ذهنی و اوتیسم محتوای خاصی طراحی نشده است.الماسی در خصوص دسترسی دانش آموزان استثنایی به گوشی هوشمند و تبلت نیز گفت: تلاش مدیران اولویت بندی دانش آموزان بوده تا براساس اولویت، نیازسنجی کرده و با کمک خیران سخت افزارهای مورد نیاز دانش آموزان استثنایی را تامین کنیم.رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به نیازسنجی حدود ۱۲۰۰ دستگاه تبلت در استان برای دانش آموزان استثنایی اشاره و تصریح کرد: دانش آموزان در ۳ اولویت دسته بندی شدند؛ اولویت اول دانش آموانی هستند که به هیچ گونه وسیله ارتباطی دسترسی ندارند، اولویت دوم دانش آموزانی که از تلفن همراه بقیه اعضای خانواده یا اقوام استفاده می  کنند و اولویت سوم دانش آموزانی هستند که از تلفن همراه پدر و مادر استفاده می کنند.وی با اعلام اینکه تقریبا ۷۰ درصد دانش آموزان استثنایی در اولویت اول پوشش داده شدند، گفت: به دنبال تکمیل اولویت اول و پوشش اولویت دو هستیم و قدم بعدی برای اولویت سوم است. در مجموع حدود ۸۰۰ دستگاه تبلت دانش آموزی دیگر لازم است تا نیاز دانش آموزان استثنایی استان را برطرف کنیم.

کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش استثنایی

الماسی همچنین در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای آموزش استثنایی در استان، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی داریم، اما با به کارگیری همکاران بازنشسته، حق التدریس و خرید خدمات آموزشی خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ نیروی انسانی مشکل خاصی در استان نداریم و با برگزاری کارگاه های توانمندسازی و ظرفیت علمی بالا و انگیزه درونی که در همکاران بوده با عشق به دانش آموزان استثنایی آموزش می دهند.رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان از توانبخشی به عنوان مشکل اصلی دانش آموزان استثنایی یاد کرد و گفت: اداره آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش دانش آموزان، در زمینه توانبخشی دانش آموزان نیز فعالیت می کند، این در حالی است که توانبخشی مستلزم آموزش حضوری است.وی توضیح داد: توانبخشی یک برنامه چندین جلسه ای است که حداقل ۱۰ جلسه گفتاردرمانی یا کاردرمانی نیاز دارد، اما با توجه به محدودیت هایی کرونایی امکان ارائه این خدمات در مدارس وجود ندارد و استفاده از خدمات توانبخشی در خارج از مدارس نیز مستلزم پرداخت هزینه از سوی خانواده ها است که معمولا رغبتی برای این فرایند انجام ندارند.الماسی بهبود مشکلات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی را نیازمند زمان و برنامه مستمر دانست و گفت: نمی توان انتظار داشت مشکلات دانش آموزان به سرعت برطرف شده و شکاف آموزشی پر شود.

توجه خانواده ها به سن طلایی در آموزش کودکان با نیازهای خاص

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان خواستار توجه خانواده ها به سن طلایی در آموزش کودکان با نیازهای خاص شد و گفت: اگر خانواده ها کودک معلولی دارند باید قبل از سن مدرسه به اداره آموزش استثنایی مراجعه کرده و پیش ثبت نام انجام دهند، حتی از سن دو سالگی ثبت نام این کودکان را انجام می دهیم چون هدف مداخلات به هنگام برای توانمندسازی است تا زمانی که کودک به سن مدرسه می رسد بتوانیم خدمات آموزشی ارائه کنیم.وی تاکید بر مداخلات قبل از مدرسه برای کودکان با نیازهای خاص را با هدف اطلاع خانواده ها از مشکلات فرزندان و گرفتن خدمات کمک آموزشی و ارتقا علمی مادر و فرزند دانست تا زمانی که کودک وارد مدرسه می شوند مشکلات کمتر و آمادگی بیشتری داشته باشند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *