شناسه خبر: 22593 منتشر شده در مورخ: 1399/10/6 ساعت: 22:16 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 7 دی ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 7 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: دسترس پذیر کردن آپ‌های دولتی و پرکاربرد برای معلولان آغاز شد - واریز یارانه کمک معیشتی جدید به حساب جاماندگان - اجرای منع تردد از ساعت ۲۱ در شهرهای با وضعیت زرد کرونا - دُریافت - برگزاری نشست مشترک متخصصان دپارتمانهای آکادمی ملی پارالمپیک - پدر نازنین به خواستگار او جواب رد داد؛ او و خواستگارش پولها و طلاهای پدر را دزدیدند

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 7 دی ۱۳۹۹

12 جمادی الاولی۱۴۴۲

27 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6597

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

دسترس پذیر کردن آپ‌های دولتی و پرکاربرد برای معلولان آغاز شد

واریز یارانه کمک معیشتی جدید به حساب جاماندگان

اجرای منع تردد از ساعت ۲۱ در شهرهای با وضعیت زرد کرونا

خردادی ام شبیه هوا جدی ام نگیر

برگزاری نشست مشترک متخصصان دپارتمانهای آکادمی ملی پارالمپیک

پدر نازنین به خواستگار او جواب رد داد؛ او و خواستگارش پولها و طلاهای پدر را دزدیدند

........ویژه

* دسترس پذیر کردن آپ‌های دولتی و پرکاربرد برای معلولان آغاز شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از دسترس پذیر کردن وبگاه‌های دولتی برای معلولان، امکان دسترسی آنان به اپلیکیشن‌های دولتی و پرکاربرد را نیز آغاز کرد. در راستای دسترس پذیر کردن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به سراغ مشکات اسدی، مشاور امور بانوان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات و امیرحسین سلیمانی مشاور نابینای وزیر ارتباطات رفتیم تا جویا شویم  در این زمینه چه اقدام‌هایی صورت گرفته است.
استانداردسازی و مشاوره
مشکات اسدی، مشاور امور بانوان و توانمندسازی اجتماعی اعتقاد دارد طبق ماده 19، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است استانداردهای دسترس‌پذیری به وبگاه‌های مجازی را برای فناوری‌های کمکی نابینایان و کم‌بینایان تدوین و بر رعایت آن از سوی دستگاه‌های اجرایی نظارت کند.
اسدی گفت: طبق این قانون، وزارت ارتباطات از مدت‌ها قبل استانداردهای دسترس‌پذیری معلولان به وبگاه‌های دولتی را طراحی و در اختیار سازمان استاندارد‌سازی قرار داد تا آن را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند از این‌رو تقریباً وب‌سایت‌های دولتی برای معلولان دسترس پذیر شده است.
وی با بیان اینکه طبق استانداردها دسترس پذیر کردن سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها بخصوص حوزه دولت الکترونیک برای معلولان نیز در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد، افزود: در این راستا نیز استانداردها برای دسترس پذیر کردن سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها تهیه شده و به سازمان‌ها مشاوره می‌دهیم.
اسدی در ادامه گفت: البته بیشتر نابینایان و کم بینایان، برای استفاده از اپلیکیشن‌ها مشکل دارند از این‌رو ما در حال شناسایی اپلیکیشن‌های پرکاربرد مالی و خدماتی مانند بانک‌ها، تاکسی‌های آنلاین و... هستیم و دسترس‌پذیری آنها را آنالیز می‌کنیم و بعد از ارتباط‌‌ گیری، به آنها برای دسترس پذیرکردن مشاوره می‌دهیم.
دسترس‌پذیری با تغییرات حداقلی
«امیر سلیمانی»، مشاور وزیر ارتباطات نیز معتقد است که بحث دسترس‌پذیری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این آغاز و حتی استانداردهای آن نیز تهیه شده است ولی هم اکنون دسترس پذیر کردن اپلیکیشن‌ها بخصوص بخش خدمات دولتی و اپلیکیشن‌های پرکاربرد را از مهرماه به‌صورت جدی شروع کرده و کلید زده‌ایم. سلیمانی با بیان اینکه معلولان بخصوص نابینایان نیز نیاز دارند تا این روزها با شیوع بیماری کرونا برای انجام کارهای خود کمتر از خانه خارج شوند، گفت: به هر حال معلولان برای انجام کارهای بانکی، دریافت خدمات از دولت، در زمینه مطالعاتی و... از خانه خارج می‌شوند در صورتی که اگر خدمات الکترونیک و اپلیکیشن‌ها برای آنها دسترس پذیر شوند، می‌توانند در خانه بمانند از این‌رو بسیاری از خدماتی که به‌صورت آنلاین به مردم ارائه می‌شود باید کاری کرد که افراد معلول هم بتوانند از آنها استفاده کنند.وی افزود: برخی اپلیکیشن‌ها برای کاربران معلول بخصوص نابینا مانند اپلیکیشن‌های کتاب، تاکسی‌های اینترنتی، سایت‌های آموزشی، بانک‌ها و... قابل استفاده است و باید با تغییرات حداقلی بتوان اپلیکیشن‌ها را برای برابرسازی فرصت‌ها قابل دسترس کرد. هم اکنون تپسی، پست بانک و بانک پارسیان اپلیکیشن خود را دسترس پذیر کرده‌اند و قرار است اپلیکیشن شاد، بانک کشاورزی، طاقچه و اسنپ نیز اپلیکیشن‌های خود را دسترس پذیر کنند.
مشاور وزیرارتباطات با بیان اینکه مدیران اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای استانداردسازی از شیوه نامه‌ای که در سازمان فناوری اطلاعات است، استفاده کنند، گفت: بسیاری از مدیران از امکان دسترس پذیر شدن اپلیکیشن هایشان برای معلولان مطلع نیستند و تصور می‌کنند دسترس پذیر کردن اپلیکیشن‌ها برای معلولان هزینه بر است یا اینکه باید اپلیکیشن مجزایی برای آنها طراحی و برنامه‌نویسی کنند قطعاً ساخت و طراحی یک اپلیکیشن مجزا برای معلولان آن هم با تعداد اندکی کاربر، مقرون به صرفه نیست  و در حالی که  تنها باید برنامه‌هایی مانند فناوری کپچای صوتی که پیش از این در دنیا برای این قشر طراحی و ساخته شده را با کمترین هزینه به اپلیکیشن خود اضافه کنند تا همزمان افرادی عادی و معلول مانند نابینایان و کم بینایان را با هم پشتیبانی کند از این‌رو این انجام کار اصلاً سخت و پیچیده نیست. سلیمانی اعتقاد دارد بخش خصوصی نیز می‌تواند در راستای مسئولیت اجتماعی، اپلیکیشن خود را برای این قشر دسترس پذیر کند اقدامی که سال هاست در دنیا آغاز شده است.
وی گفت: هدف ما این است که ببینیم کدام حوزه بیشتر نیاز به دسترس‌پذیری دارد از این‌رو از معلولان بازخوردها را می‌گیریم و با صاحبان آنها مذاکره و رایزنی می‌کنیم و در صورت قبول کردن برای دسترس‌پذیری اپلیکیشن، در تست‌های آنها نیز شرکت می‌کنیم تا مشکلات احتمالی آن رفع و برای معلولان قابل استفاده شود. فقط نکته مهم این است که در به‌روزرسانی‌ها هم باید دسترس‌پذیری دوباره لحاظ شود.
دسترس‌پذیری در راستای مسئولیت اجتماعی
برخی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد برای معلولان دسترس پذیر شده است. پیام رسان «گپ» یکی از این اپلیکیشن‌ها است. «مهدی انجیدنی»، مدیرعامل پیام رسان داخلی گپ گفت: ما در نسخه عمومی پیام رسان گپ که اکثر کاربران از آن استفاده می‌کنند، دسترس‌پذیری را برای نابینایان و ناشنوایان انجام ندادیم ولی با همکاری و مشاوره مجموعه‌های مردم نهاد معلولان نسخه‌های اختصاصی را برای این قشر فراهم کرده و در اختیار دوستان قرار دادیم.
انجیدنی با بیان اینکه قرار است ما این نسخه‌های اختصاصی را طبق خواسته‌های این قشر تکمیل‌تر کرده و بعد به‌صورت عمومی منتشر کنیم، افزود: به طور قطع باید به نیازهای معلولان در استفاده از فناوری‌های روز توجه شود و آنها را متناسب با توانمندی‌های آنان مهیا کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.وی در ادامه گفت: اپلیکیشن‌ها را می‌توان تنها با اضافه کردن برخی از ویژگی‌ها و برنامه‌هایی که وجود دارد برای معلولان کاربردی کرد. در همین راستا مجموعه ما نیز تلاش کرد تا با ارتباط گرفتن با مجموعه‌های تخصصی حوزه ناشنوایان، نابینایان و کم بینایان و دریافت مشاوره از آنها، پیام رسان گپ را برای این قشر فراهم کنیم و این کار را در جهت مسئولیت اجتماعی خود انجام می‌دهیم. تپسی یکی دیگر از اپلیکیشن هاست که برای معلولان دسترس پذیر شده است. «مهرشید فدایی»، مدیر محصول تپسی نیز معتقد است که تاکسی اینترنتی تپسی همیشه از نظرات کاربران برای توسعه و بهبود محصول استفاده می‌کند به همین دلیل پیش از اقدام سازمان فناوری اطلاعات ایده دسترس پذیر کردن برنامه تاکسی اینترنتی برای معلولان را با توئیت دو کاربر یکی نابینا (امید هاشمی خبرنگار روزنامه‌ ایران سپید ویژه نابینایان) و دیگری وحید رجبلو معلول جسمی و حرکتی (مؤسس استارتاپ توانیتو) اجرایی کرده است.
وی افزود: در سال‌جاری هم امکان جدیدی را برای رانندگان ناشنوا اضافه کردیم به طوری که ناشنوا بودن مسافر به راننده اطلاع داده می‌شود و آنها می‌توانند از طریق چت و پیامک با هم ارتباط برقرار کنند. فدایی اعتقاد دارد زمانی که امکانات ویژه افراد دارای ویلچر، ناشنوایان و نابینایان را به اپلیکیشن تپسی اضافه کردیم، نه تنها از سمت خودِ این افراد با استقبال مواجه شدیم، بلکه موجی از واکنش مثبت در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و نهادهای فعال در این حوزه شکل گرفت. ‌استقبال و موج ایجاد شده به حدی بود که در ادامه‌ آن، تعدادی دیگر از اپلیکیشن‌های فعال و پرکاربرد نیز به سمت دسترس‌پذیر کردن خدمات خود بخصوص در حوزه افراد نابینا حرکت کردند. وی درباره اینکه آیا دسترس پذیر کردن اپلیکیشن سخت و هزینه بر است، گفت: انجام این کار سخت نیست و مانند هر اقدام دیگری که در راستای بهبود اپلیکیشن و خدمات انجام می‌شود، نیازمند صرف زمان و منابع است. تنها بخش سخت کار، تست کردن آن برای حصول اطمینان از کارکرد صحیح است که می‌توان از خود افراد معلول کمک گرفت. فدایی افزود: ما در حال حاضر، موضوع دسترس‌پذیر کردن اپلیکیشن برای افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان را جزو فرآیندهای توسعه‌ محصول قرار داده‌ایم؛ بدین ترتیب که از این پس، هر محصول یا خدمت جدیدی که به اپلیکیشن اضافه می‌شود، ویژگی‌های لازم برای دسترس‌پذیری را خواهد داشت.روابط عمومی تاکسی اینترنتی اسنپ نیز در این باره به «ایران» گفت: اسنپ همواره در راستای مسئولیت اجتماعی خود سعی کرده از گروه‌های حساس جامعه حمایت کند.
این شرکت اعتقاد دارد در حال حاضر کاربران ناشنوای اسنپ می‌توانند از امکان چت داخل اپلیکیشن برای ارتباط استفاده کنند. این امکان از لحظه‌ پذیرش درخواست سفر از سوی راننده تا انتهای سفر در دسترس است. کاربران می‌توانند با ارسال پیام «من ناشنوا هستم»، به کاربر دیگر اطلاع دهند که به جای تماس تلفنی از چت برای ارتباط استفاده خواهند کرد.

* نگاه مجلس به بودجه معلولان مثبت است

نماینده مردم زاهدان درباره بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس گفت: قطعا نگاه مجلس به بودجه معلولان مثبت است و در این باره بحث شده است تا به صورت ویژه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

«فداحسین مالکی» نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره برخی اظهارات مبنی بر خرید قسطی نان در برخی از مناطق کشور گفت: اینکه گفته شده شرایط مردم شرایط خوبی نیست، طبیعی است. در حالتی که هم تحریم هستیم و هم خود تحریمی که بعضا در درون کشور وجود دارد و بعضا برخی راه‌ها که می‌شود، برای مردم هموار شود تا رونق اقتصادی ایجاد شود، همچنان ناهموار است و عدم کنترل‌ها در کشور دست به دست هم داده است، شرایط اقتصادی مردم نیز با سختی مواجه شده است. 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نیز مردم چاره‌ای ندارند که با هم همکاری لازم را داشته باشند و در برخی از مناطق کشور مشارکت مردم در زمینه پویش‌های همدلی بسیار خوب است و مردم در این زمینه همراهی بسیار خوبی دارند. 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: معلولان قشر عظیمی در جامعه هستند و اگر تا به حال برنامه‌ریزی دقیقی برای آنها نشده و به صورت پراکنده برای آنها برنامه‌ریزی شده است، شرایط ایجاب می‌کند تا یک برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به این قشر بزرگ جامعه داشته باشیم.

مالکی تأکید کرد: علاوه بر بحث معیشت افراد دارای معلولیت باید نسبت به برخی از موضوعات خاص مانند ترددها و مناسب‌سازی معابر و وسایل حمل و نقل عمومی برای این فراد به صورت خاص توجه کرد.

وی درباره بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس گفت: قطعا نگاه مجلس به بودجه معلولان مثبت است و در این باره بحث شده است تا به صورت ویژه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

.......اخبار روز

* رئیس جمهوری:

من از وزارت بهداشت می‌خواهم از روزی که واکسن وارد شد به طور روزانه و به دقت به مردم گزارش شود، چندتا واکسن کرونا خریداری شده، به چه افرادی تزریق شده، به طور کامل گزارش شود

چون آن وقت یک بازی دیگری شروع می‌شود، واکسن را آوردند به این‌ها تزریق کردند به آن‌ها تزریق نکردند، این واکسن چی شد؟ در بازار آزاد سر درآورد، در فلان داروخانه دیده شد و داستان‌ها شروع می‌شود

* رئیسی: مدارس همچنان غیرحضوری

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: ان شاءالله پس از اجرای واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال کرونا در سال آینده مدارس حضوری برگزار می شود.

* اوراق مسکن چند؟

بر اساس آخرین قیمت اوراق مسکن، متاهل های تهرانی برای این اوراق باید ۲۵ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان و مجردهای تهرانی نیز باید ۱۴ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان پرداخت کنند./ ایسنا

* واریز یارانه کمک معیشتی جدید به حساب جاماندگان

سخنگوی حمایت جبرانی معیشت کرونا:

تعدادی از مشولین در تاریخ ۲۷ آذر موفق به دریافت کمک معیشتی خود نشدند؛ اقداماتی برای واریز سرانه ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها انجام شد و این رقم به حساب جاماندگان واریز شد.

 بنا بر تصمیم اخذ شده احتمالاً در ۲۷ دی ماه مرحله دوم کمک‌ها به حساب ۳۴ میلیون نفر مشمول واریز خواهد شد.

* سدهای کشور چقدر آب دارند؟

 گزارش معاونت آب و آبفای وزارت نیرو نشان می‌دهد تا ۲۹ آذرماه امسال میزان ذخیره آب در مخازن مجموع پنج سد استان تهران ۳۲ درصد بوده که نشانگر کاهش ۱۰ درصدی آب مخزن این سدها نسبت به سال گذشته است.

* انحصار در واردات عامل افزایش قیمت موز

 رئیس اتحادیه بارفروشان تهران: جلوگیری از ثبت سفارش و واردات انحصاری موز، قیمت این میوه را افزایش داده است.

 قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی باید به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد.

* جهانگیری: برای خرید واکسن یک لحظه درنگ نمی‌کنیم

معاون اول رئیس جمهور:

 اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تأمین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد

 حتماً مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند.

هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

..........بهداشت و سلامت

* اجرای منع تردد از ساعت ۲۱ در شهرهای با وضعیت زرد کرونا: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از اقدامات بسیار موثر که هزینه کمی دارد و باعث ایجاد محدودیت شدید نمی‌شود، منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد است که بسیار موثر بوده و مصوب شد که در شهرهای زرد نیز این منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه پیدا کند.

به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا رئیسی افزود:  در کشور ما وضعیت کرونا در ۳۰ استان روند کاملا نزولی دارد و شهر با وضعیت قرمز کرونا نداریم و ۳۳۰ شهر زرد و ۱۰۸ شهر نارنجی هستند که امیدواریم این شهرهای نارنجی نیز به مرور به سمت وضعیت زرد حرکت کنند و میزان ابتلا و بستری در شهرهای مختلف کمتر شود.

وی افزود: این دستاورد نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همه دستگاه‌های اجرایی و مردم و بازاریان و اصناف و بسیج و نیروهای انتظامی و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: بحثی در هفته گذشته مبنی بر بازگشایی پایه‌های اول و دوم ابتدایی مطرح شده بود که دانش آموزان بتوانند در مدارس حضور داشته باشند که در کمیته تخصصی رای نیاورد و همچنان مدارس غیرحضوری خواهد بود تا شرایط بهتری فراهم شود. بعد از اجرای واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا امیدواریم در سال آینده به سمت بازگشایی مدارس حرکت کنیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در حال حاضر میزان بستری در کشور روزانه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و مرگ و میر نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: دورهمی‌های خانوادگی و شب نشینی‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد و اگر رعایت نشود، ممکن است شاهد پیک مجدد بیماری باشیم.

رئیسی اظهار کرد: اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد، ۵۰ هزار بستری بیشتر داشتیم و با اجرای طرح‌های اخیر شاهد کاهش ۵۰ درصدی بستری و در نتیجه ۷ هزار و ۵۰۰ مرگ و میر کمتر اتفاق افتاده است.

* گیاهی برای رفع زانو درد سالمندان: محققان کشورمان می گویند استفاده موضعی از روغن گیاه دارویی ناخنک، می‌تواند در کنترل درد زانوی سالمندان که عمدتاً به دنبال بیماری استئو آرتریت به وجود می‌آید، تأثیر خوبی داشته باشد.

به نقل از ایسنا، استئو آرتریت یا بیماری دژنراتیو مفصل، شایع‌ترین بیماری مفصلی است که اصلی‌ترین نشانه آن تخریب موضعی غضروف مفصلی بوده که افراد را دچار زانودردهای آزاردهنده‌ای می‌کند. این بیماری غیر التهابی مفصلی در مفاصل متحرک، با تخریب غضروف مفصلی و استخوان‌سازی جدید در سطح و حاشیه مفصل درگیر، نمود پیدا می‌کند. استئوارتریت یا ساییدگی مفصل که به آن آرتروز نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین بیماری در سالمندان بوده و می‌توان شیوع آن را حتی از بیماری قلبی، فشارخون و دیابت بیشتر دانست.

از میان مفاصل بزرگ بدن، زانو از شایع‌ترین محل‌های ابتلاست و یکی از پنج علل اصلی معلولیت جسمی در سالمندان به‌حساب می‌آید.

برخلاف استئوارتریت ثانویه که به دنبال عامل مستعدکننده قبلی به صورت موضعی یا عمومی نظیر شکستگی، صدات استخوانی، صدمات مفصلی، عفونت و آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شود، در استئوارتریت اولیه، برای فرایند تخریب مفصل هیچ بیماری زمینه‌ای قبلی وجود ندارد و علت آن نیز نامشخص است. روش‌های متفاوتی برای کاهش علائم بیماران وجود دارد که شامل تغییر سبک زندگی، دارودرمانی، کفش و کفی طبی، ورزش‌درمانی و لیزر درمانی هستند. یکی از اهداف اصلی درمانی در استئوارتریت، تسکین درد است که معمولاً با استفاده از داروهای ضد درد انجام می‌گیرد که اغلب عوارض جانبی قابل توجهی دارند. لذا توجه و یافتن روش‌های کم ضررتر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتایج این مطالعه نشان داد که روغن موضعی ناخنک حتی در زمانی کوتاه می‌تواند به بهبود درد زانو، خشکی مفصل و عملکرد بیماران مبتلابه استئوارتریت خفیف تا متوسط زانو که از مشکلات شایع دوران سالمندی است، کمک کند».

گیاه ناخنک یا شاه افسر، گیاهی از خانواده یونجه و شبیه به آن است که دارای خاصیت آرام بخشی و تقویت‌کننده اعصاب بوده و از اثرات ضد درد مطلوبی نیز برخوردار است.

.......دُریافت

* خردادی ام شبیه هوا جدی ام نگیر

معرفی شاعر امروز، اختصاص به خانم صنم نافع، کارشناس ارشد روابط بین الملل و کارشناس علوم سیاسی دارد. بیشترین تمرکز صنم نافع در شعر، بر غزل سراییست.

صنم نافع متولد ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، شاعر و مترجم اهل ایران است.

شعر را از سال ۱۳۸۹ با چهارپاره آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ اولین مجموعه غزل خود به نام " حقوق ماهیانه " را منتشر کرد. در سال ۱۳۹۳ دومین مجموعه شعری او در قالب غزل و چهارپاره تحت عنوان: ما اگر انتخاب می‌کردیم منتشر و در روز دوم نمایشگاه کتاب ممنوع‌الفروش شد. باز تاب ممنوعیت این کتاب در نشریات و خبر گزاری‌ها گسترده بود و فعالیت شاعر را با بحران مواجه کرد. در سال ۱۳۹۵ کتاب رفته‌ام از خویش و در سال ۱۳۹۶ مجموعه شعر از تباهی به بعد از وی منتشر شد.

با توجه به تسلط شاعر به زبان ترکی استانبولی از این شاعر مجموعه‌ای دو زبانه تحت عنوان «کشتی خاموش» منتشر شده‌است. کشتی خاموش در بر گیرنده اشعار و ترانه‌هایی به زبان ترکی استانبولی و برگردان فارسی آنها است. علاوه بر این ترجمه رمان‌های بر خاک‌های حاصلخیز اثر اورهان کمال، دستبند اثر جانان تان، هتل آنایورت اثر یوسف آتیلگان و جمیله اثر اورهان کمال توسط وی وارد بازار کتاب شده‌است.

وی همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان نماینده شاعران زن کشورهای عضو راه ابریشم که توسط یونسکو برگزار شده بود انتخاب شد.

نمونه شعر: 

فقط انگار در این شهر دلِ من دل نیست،

کم به رؤیام رسیده است خدا عادل نیست؛

نا ندارم که برای خودم اقرار کنم:،

ترکِ تو کردن و آواره شدن مشکل نیست؛

لوطیان خال بکوبید به بازوهاتان:،

تهِ دریای غم کهنهٔ من ساحل نیست؛

فلسفه، فلسفه از خاطره‌ها دور شدی،

علّتی در پسِ این سلسلهٔ باطل نیست؛

اشک می‌ریختم آنروز که بی رحم شدی،

تا نشانم بدهی هیچ‌کسی کامل نیست؛

تا نشانم بدهی عشق جنونی آنیست،

که کسی ارزشِ ناچیز به آن قائل نیست؛

آمدی قصه ببافی که موجه بروی،

در نزن، رفته‌ام از خویش، کسی منزل نیست.

امشب خدای عاشقی ام قصدکرده است،

جنگ ستاره در شبِ قلبم به پا شود؛

وقتی که حال ثانیه های مرا گرفت،

مشرق وَ مغرب دلم از هم جدا شود؛

امشب تمام روح و تنم پر شد از غزل،

افسوس در درونِ سرم واژه ای نبود،

ترسیدم این خیالِ پر از عشق بی دلیل،

با منطقی مسلم و بد جا به جا شود؛

خودرا زدم به کوچه ی پرعطرِ قلب تو،

تا حس شعر های عجیبم عوض شود!

ذرات ِ غم درون تنم جان دهند و عشق،

فرمانروای مطلق این ماجرا شود؛

ترسیدم ازنوشتن و از خواندن، از عطش،

از اینکه بی بهانه تو را هم هدر کنم؛

ترسیدم از تجسم قلبت میان درد،

این که در این معامله با غم فنا شود؛

دیوانه ام شبیه خودت، جدی ام نگیر!،

بگذار در هوای دلت کودکی کنم؛

شاید بساط همین بازی عجیب،

با ماندنت کنار نگاهم بنا شود؛

توی دیالوگ و وسط نقش تازه ام،

هرگز نخواه تا که تو را مطمئن کنم؛

هرگز نخواه تا که بگویم دلم خوشست،

..هرگز نخواه ،تا که مبادا ریا شود!

خردادی ام شبیه هواجدی ام نگیر،

می خواهم از تمامی شب ساده بگذرم؛

می خواهم این دو صورتِ در عمق طالعم،

در آذرت بسوزد و دودم هوا شود.

از کتاب حقوق ماهیانه عادت نیس

........ورزشی

* برگزاری نشست مشترک متخصصان دپارتمانهای آکادمی ملی پارالمپیک

نشست مشترک متخصصان دپارتمان های آکادمی ملی پارالمپیک برگزار شد.

این نشست با موضوع به اشتراک گذاری یافته های سنجش و مانیتورینگ سلامت، آمادگی و عملکرد پارالمپین های گروه طلایی تحت پوشش ستاد بازی های توکیو برگزار شد.

در این نشست، متخصصان سنجش قابلیت های جسمانی،  ارتقای عملکرد ورزشکاران، پیشگیری از آسیب های ورزشی، روانشناسی و پزشکی-ورزشی یافته های مؤثر بر مدیریت آماده سازی ورزشکاران را بر اساس طرح هایی که طی سه ماه گذشته اجرا شده است، با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و به تبادل نظر پرداختند.

در حال حاضر، ۱۱ نفر از پارالمپین های گروه طلایی ستاد بازی های توکیو، تحت پوشش برنامه های حمایتی آکادمی ملی پارالمپیک قرار دارند و به زودی دامنه ی برنامه های سنجش و مانیتورینگ ورزشکاران، به ویژه از طریق توسعه ی طرح تله مدیسین، سایر ورزشکاران کاروان توکیو را نیز در بر خواهد گرفت.

* آکادمی کیا با تیم جوانان در لیگ دسته سه

آکادمی کیا این فصل در لیگ دسته سوم حضور پیدا می یابد. یک اتفاق مهم که زمینه ساز تیم داری جدی مهدی مهدوی کیا در رده بزرگسالان خواهد بود.

به نظر می رسد مهدی مهدوی‌کیا قصد ندارد ستاره هایی که پرورش داده را به این سادگی ها در اختیار تیم های بزرگ فوتبال ایران قرار دهد. او که ابتدا آکادمی کیا را به عنوان یک مجموعه برای پرورش بازیکنان در رده‌های پایه ایجاد کرده بود، حالا تصمیم خود را عملی کرده و به صورت رسمی وارد رده بزرگسالان شده است.

پیش‌تر اعلام شد آکادمی کیا قصد دارد با خرید امتیاز یک تیم بابلی رسما در لیگ دسته سوم حضور پیدا کند و حالا این تصمیم عملی شده و در قرعه کشی لیگ سه، نام تیم مهدی مهدوی کیا هم دیده می‌شود؛ تیمی که قصد دارد با بازیکنان رده نوجوانان و جوانان به مصاف بزرگسالان فوتبال ایران برود.

آکادمی کیا پیش‌تر در فروردین ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و در این مدت به استعدادیابی عادلانه و منصفانه و ایجاد فضایی حرفه ای و سالم شهره بوده است. آن ها در رده زیر ۱۸ سال عمده فعالیت های خود را داشتند و حالا ۱۲ سهمیه در تیم ملی نوجوانان دارند و البته به گفته مهدی مهدوی کیا، «بیشترشان به تیم ملی بزرگسالان ایران» می‌رسند.

برنامه اسطوره فوتبال ایران برای تیمش این است که مثل نمونه های خارجی نظیر هوفنهایم و لایپزیش از لیگ دسته سوم به لیگ برتر برسد. او ادعا می‌کند که تیمش در پنج سال دوم، به سطح اول فوتبال ایران خواهد رسید و در واقع از نظر او، یکی از سهمیه های لیگ بیست و پنجم در اختیار تیم آکادمی کیا خواهد بود؛ تیمی که آن زمان نسل اولش حداکثر ۲۷ ساله خواهند بود و نسل جدید ۱۵-۱۶ ساله نیز این چنین انگیزه بیشتری برای حضور در این آکادمی پیدا خواهند کرد.

این یک خبر بسیار خوب برای فوتبال ایران و البته خبری نه چندان مطلوب برای مدیران دیگر باشگاه هاست. برخی از آن ها در همین مدت نیز سعی داشتند تا نظر بازیکنان ۱۷-۱۸ ساله آکادمی کیا را برای جدایی از این تیم و حضور در تیم های مشهور فوتبال ایران جلب کنند اما حالا با آغاز کار فعالیت تیم بزرگسالان کیا، خرید بازیکنان این تیم نیز بسیار سخت خواهد بود.

کیا برای صعود به لیگ برتر تا پنج سال آینده، دو سال فرصت درجا زدن در لیگ های سه، دو یا آزادگان را خواهد داشت و باتوجه به سن و سال بازیکنان این تیم، هیچ بعید نیست که چنین اتفاقی رخ دهد. همچنین به خصوص در لیگ دسته اول کار به شکلی نیست که تنها با برنامه ریزی، صعود انجام شود و احتمال هر اتفاقی هست.

ورود آکادمی کیا به رده بزرگسالان فضای فوتبال ایران را هم تحت تاثیر قرار داده و همه منتظرند تا نتیجه کار مهدی مهدوی کیا را تماشا کنند؛ آن ها در گام نخست باید نمایندگان اشنویه، نقده، تبریز، بیله سوار و نهاوند را پشت سر بگذارند و بعد نوبت به ارائه خود به فوتبال ایران هم خواهد رسید؛ ما منتظر آن روز خواهیم بود، روزی که یک قطب جدید در لیگ برتر آغاز به کار کند، قطبی که پشتیبان جدی در رده پایه خواهد داشت و قدرت های فوتبال ایران را به چالش خواهد کشید. چالشی که در سال های اخیر تیم های پایه درگیر آن بوده‌ و به اقتدار کیا در قهرمانی عادت کرده‌اند، شاید هم برنامه پنج ساله سوم مهدوی کیا، انتقال این اقتدار در لیگ برتر باشد. البته با این فرض که آکادمی کیا یک سرمایه برای فوتبال ایران است، باید از هرگونه رؤیا پردازی درباره این تیم جلوگیری کرد تا به کار واقعی آن آسیبی وارد نشود.

........حوادث

* پدر نازنین به خواستگار او جواب رد داد؛ او و خواستگارش پولها و طلاهای پدر را دزدیدند

ایران نوشت: اواخر مهر امسال مردی میانسال با مراجعه به «کلانتری 114 غیاثی» از سرقت پول و طلاهایی که در خانه داشتند شکایت کرد؛ در ادامه پرونده برای رسیدگی تخصصی به پایگاه ششم پلیس آگاهی فرستاده شد و کاراگاهان با شروع تحقیقات از داخلی بودن سرقت مطمئن شدند.

سرهنگ کارآگاه علی کنجوریان، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی در این‌باره اظهار کرد: مأموران در تحقیقات پلیسی دختر شاکی به نام نازنین را به عنوان سارق شناسایی کردند؛ با دستگیری متهم، وی اعتراف کرد که به علت مخالفت خانواده‌اش با خواستگارش به نام محمد، نقشه سرقتی را برای انتقام از خانواده خود کشیده است.

او با همکاری محمد در فرصت مناسب طلا و پول‌ها را سرقت کرده بود و تمام اموال را دراختیار یکی از دوستانش به نام سمیرا به امانت گذاشته بود. در ادامه تحقیقات محمد نیز شناسایی و به پلیس آگاهی دعوت شد. او نیز با تکرار همان صحبت‌های دختر جوان همدستی در اجرای نقشه سرقت را پذیرفت و به خاطر اشتباهش در ارتکاب جرم از خانواده نازنین عذرخواهی کرد.

با اعتراف متهمان به جرم خود و کشف همه اموال، پرونده به دادسرا ارسال و با توجه به رضایت شاکی، هر دو متهم آزاد و پرونده مختومه اعلام شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *