شناسه خبر: 22590 منتشر شده در مورخ: 1399/10/6 ساعت: 12:05 گروه: دانش و فن آوری  
عمر وزارت جوان نابینای تونسی به اندازه یک گلوله برف

عمر وزارت جوان نابینای تونسی به اندازه یک گلوله برف

همین چند وقت پیش بود که در ایران سپید از جوان نابینایی گفتیم که استاد دانشگاه است و فعال اجتماعی و به اصرار رئیس جمهوری تونس به عنوان وزیر الثقافة یا فرهنگ تونس، در پارلمان این کشور سوگند یاد کرده است.

به گزارش ایران سپید همین چند وقت پیش بود که در ایران سپید از جوان نابینایی گفتیم (بیشتر بخوانید) که استاد دانشگاه است و فعال اجتماعی و به اصرار رئیس جمهوری تونس به عنوان وزیر الثقافة یا فرهنگ تونس، در پارلمان این کشور سوگند یاد کرده است. خبر این انتصاب چند روزی نقل شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خبری شد و ما هم خوشحال از این که بعد از حسین، وزیر آموزش مصر، جهان عرب یک وزیر نابینای دیگر را به خود خواهد دید، آن را با مخاطبانمان به اشتراک گذاشتیم. همین چند روز پیش بود که گفتیم سراغی از این وزیر جوان بگیریم ببینیم وزارتخانه‌اش را چطور اداره می‌کند؟ از قضای روزگار اما با اتفاق جالبی رو به رو شدیم؛ در پیگیری‌ها خبردار شدیم ولید الزیدی مشمول برکناری شده. آن هم تنها یک هفته بعد از تکیه زدنش بر صندلی وزارت! برایمان جالب شد بدانیم علت این برکناری چه بوده است؟

قصه گویا از این قرار بوده که این نوازنده نابینا بعد از ورود به وزارتخانه، سازش را در مایه مخالف کوک کرده و پرچم مخالفت با طرح‌های دولت در زمینه مقابله با ویروس کرونا برداشته است. زیدی اعلام کرده با ابلاغیه‌های رئیس دولت مبنی بر لغو تمامی جلسات، مراسم‌ها و رویداد‌های اجتماعی مخالف است. او مدعی شده که در صورت اجرای چنین طرحی زندگی و معیشت شاغلان حوزه تئاتر با اختلال مواجه خواهد شد. او اعلام کرده که با فعالان تئاتر ابراز هم‌دردی می‌کند و نخواهد گذاشت چراغ سالن‌های تئاتر خاموش شود. دولت از او خواسته از این تصمیم کوتاه بیاید اما ولید زیدی پا را در یک کفش کرده و گفته نمی‌خواهد مطیع بلاشرط اوامر رئیس جمهوری باشد. او مدعی شده با رفتن زیر بار فشار از بالا و پذیرش این خواسته دولت، استقلال این وزارتخانه از بین خواهد رفت. رئیس دولت هم در پی این کشمکش‌ها تصمیم گرفته قصه را خاتمه دهد و از شخص دیگری در جایگاه وزارت فرهنگ تونس استفاده کند.

زیدی متولد ۱۹۸۶ است. ۳۰ آوریل به دنیا آمده و در دو سالگی هم به کل نابینا شده. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دو مرکز ویژه نابینایان پشت سر گذاشته است. اولی را در مرکزی در شمال تونس و دومی در جنوب. در دانشگاه هم ادبیات خوانده و این رشته را تا ته خط پی گرفته است و در همان دانشگاهی که از رساله دکتری دفاع کرده، کسوت استادی را هم بر تن کرده است. این، تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و فعالیت‌های ولید زیدی است. قرآن را از بر می‌خواند. موسیقی می‌داند و پنجه‌اش با عود و حنجره‌اش هم با آواز آشنا است. شعر و ترانه هم می‌سراید. سال‌ها است که به عنوان فعال حقوق نابینایان، در مجامع مختلف بین‌المللی ظاهر می‌شود. خلاصه که با این سن کم، سوابق قطوری برای خودش دست و پا کرده است. حالا و در پی این برکناری زیدی به کلاس درس برگشته و تدریس و پژوهش را از سر گرفته است.


 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *