شناسه خبر: 22589 منتشر شده در مورخ: 1399/10/6 ساعت: 12:12 گروه: اجتماعی  
فراهم شدن امکان امتحان حضوری برای دانش‌آموزان استثنایی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند

فراهم شدن امکان امتحان حضوری برای دانش‌آموزان استثنایی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند

معاون آموزشی برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امتحانات دوره ابتدایی طبق شیوه نامه مذکور به صورت غیرحضوری خواهد بود، اما امتحانات دروس فارسی و ریاضی پایه اول و دوم با مجوز رسمی از ستاد مقابله با کرونا در هر استان و تایید شورای مدرسه به صورت حضوری انجام می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا، «مجید هداوند» معاون آموزشی برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نحوه برگزاری امتحانات برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توضیح داد: شیوه نامه سنجش و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی نوبت اول مختص دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط بحرانی کرونا در هفته اخیر ابلاغ شد. در این شیوه‌نامه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش استناد شده و گفته‌ایم در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان با نظر ستاد مقابله با کرونا در هر استان فراهم هست، امتحانات به صورت حضوری برگزار شود. در غیر اینصورت باید امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شود. 

وی درخصوص ارزیابی دوره آمادگی ۱ و۲ دانش آموزان استثنایی گفت: همچنین در این شیوه نامه قید شده که دوره آمادگی و پیش دبستانی ۱ و ۲ با مسئولیت معلم و نظارت مدیر بر اساس مستندات، کارپوشه‌های جمع آوری شده، آزمون‌های عملکردی و بازخورد‌هایی که در آموزش مجازی به دست معلم رسیده است، ارزیابی صورت بگیرد. 

هداوند بیان کرد: آن دسته از دانش‌آموزانی که به آموزش مجازی دسترسی نداشته‌اند، در صورتی که وضعیت استان‌شان زرد باشد، می‌توانند با نظر شورای مدرسه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و انفرادی امتحان بدهند. 

معاون آموزشی برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امتحانات دوره ابتدایی طبق شیوه نامه مذکور به صورت غیرحضوری خواهد بود، اما امتحانات دروس فارسی و ریاضی پایه اول و دوم با مجوز رسمی از ستاد مقابله با کرونا در هر استان و تایید شورای مدرسه به صورت حضوری انجام می‌شود. 

وی در خصوص نحوه امتحان و یا ارزیابی دانش آموزان کم توان ذهنی گفت: از دانش آموزان کم توان ذهنی و یا دانش آموزانی که در گروه‌های معلولیتی، چند معلولیتی و اتیسم هستند، باید صرفا تا جایی که یاد گرفته‌اند و درس خوانده‌اند ارزشیابی به عمل بیاید. معلمان باید این دانش‌آموزان را حتما به یک سطح خاصی برسانند و در هر جایی که به اهداف مورد نظرشان رسیدند تا همانجا هم می‌توانند ارزیابی را انجام دهند. 

هداوند با تاکید بر اینکه امتحان حضوری برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه منوط به نظرستاد مقابله با کرونا هر استان است، گفت: تعداد دانش‌آموزان ما خیلی کم است و میانگین دانش آموزان در کلاس‌ها ۳ تا ۵ نفر است. اگر ستاد مقابله با کرونا هر استان اجازه دهند این افراد می‌توانند به صورت حضوری در امتحانات شرکت کنند. ضمن این که ما یک سری دانش‌آموز داریم که شاید آن‌ها به آموزش مجازی دسترسی نداشته باشند و از طریق بسته‌های آموزشی آموزش دیده‌اند که امتحانات آن‌ها هم باید به شکل حضوری برگزار شود. 

معاون آموزشی برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: امتحانات دوره اول و دوم متوسطه شاخه‌های نظری، فنی حرفه‌ای و کار و دانش، مطابق شیوه نامه سنجش آموزش و پرورش خواهد بود. برای دوره پیش حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای نیز گفته شده که با مسئولیت معلم و با نظارت مدیر، ارزیابی‌ها توسط جمع آوری کارپوشه‌ها و مشاهدات به صورت غی حضوری انجام شود. 

وی در پاسخ به این سوال که میانگین نمرات دانش آموزان استثنایی در ترم گذشته با توجه به آموزش مجازی به چه صورتی بوده است؟ گفت: ارزشیابی از این دانش آموزان به صورت توصیفی است، اما در پایه دوازدهم یکی از ملاک‌های ما قبولی در دانشگاه است. امسال قبولی دانش آموزان با نیاز ویژه در دانشگاه‌ها ۱۰ درصد افزایش داشته است. 

هداوند گفت: در حال حاضر گزارشی از وضعیت آموزش دانش آموزان با شروع آموزش مجازی از اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ نداریم، اما معلمان این حوزه تلاش‌های بسیاری کردند و نگذاشتند، هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش عقب بیفند. امسال پس از انجام ارزشیابی‌ها می‌توان گزارش میانگین نمرات دانش آموزی را داد که آیا دانش‌آموزان استثنایی افت داشتند یا خیر. 

معاون آموزشی برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان اظهار داشت: ۶۰ درصد دانش‌آموزان ما دارای کم توانی ذهنی بوده یا همراه با کم توانی ذهنی هستند از این رو تنها تا جایی که آموزش دیده‌اند از آن‌ها ارزیابی خواهد شد. در هر صورت انعطاف در برنامه ریزی درسی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *