ضرورت گسترش زبان اشاره برای افراد کم شنوا و ناشنوامدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره ایران، گفت: جمعیت کم توانان ناشنوا، پس از کم توانان ذهنی، بیشترین جمعیت کم توانان کشور را تشکیل می دهند. |
به گزارش ایران سپید مهدیه مهدویان، در دیدار با رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، افزود: بیش از ۵۰۰ لغت جدید که پیش از این، کاربرد زیادی در جامعه نداشته و در چهار جلد کتاب قدیمی آموزش زبان اشاره نیز موجود نمیباشند، به عنوان مجموعه جدید و کتاب پنجم آموزش زبان اشاره ایران، گردآوری شده است.
وی ضمن معرفی انجمن که دارای مجوز رسمی از وزارت کشور است، از بکارگیری چهار جلد کتاب آموزش زبان اشاره از سالهای گذشته تا به امروز در آموزشگاهها و مراکز سازمان آموزش کودکان استثنایی کشور گفت، و تاکید کرد که چهار کتاب قدیمی آموزش زبان اشاره، همچنان کاربرد آموزشی خواهند داشت و کتاب پنجم، تکمیل کننده مجموعه لغات زبان اشاره در کشور است.
مهدویان خاطرنشان کرد: جمعی از نویسندگان چهار کتاب قدیمی آموزش زبان اشاره، در تهیه کتاب پنجم نیز نقش داشتند و بیش از ۵۰۰ لغت جدید مانند اینترنت، واتس اپ، و…، که پیش از این، کاربردی در جامعه نداشته و یا بسیار کم استفاده میشدند، استخراج کرده و اشاره برابر با آنها را مشخص کردند و به عنوان «کتاب پنجم» گردآوری کرده اند.
وی تصریح کرد: نویسندگان کتاب پنجم، حتی برای مطابقت دادن کلمات مربوط به احکام مذهبی و مطالب دینی، با علما مربوطه مشورت کرده و راهنمایی گرفتند، تا اشاره این کلمات، برابر با احکام و یا مطالب دینی باشد.
مهدویان با اشاره به اینکه جمعیت کم توانان ناشنوا، پس از کم توانان ذهنی، بیشترین جمعیت کم توانان کشور را تشکیل میدهند، گفت: انجمن ملی زبان اشاره ایران، با توجه به گستردگی افراد ناشنوا در کشور و لزوم برقراری ارتباط آنان با دیگر افراد جامعه، از ابتدای تأسیس درصدد گسترش آموزش زبان اشاره در میان افراد کم شنوا و ناشنوا، و حتی جهت افراد شنوا بوده است.
وی افزود: سازمان آموزش کودکان استثنایی کشور هم اکنون دانستن زبان اشاره را برای معلمان و مربیان این سازمان، اجباری کرده است، در حالی که این روش به گسترش زبان اشاره کمک میکند، اما کافی نیست و با توجه به اینکه ظاهر افراد ناشنوا یا کم شنوا، نقص شنوایی آنان را نشان نمیدهد، و گستردگی آموزش زبان اشاره در جامعه، در برقراری ارتباطات اجتماعی این افراد و پیشرفت آنان در کار، تحصیل و یا هر فعالیت اجتماعی دیگر، بسیار حائز اهمیت است، باید از روشهای دیگر نیز برای توسعه این زبان استفاده کرد.
مدیرعامل انجمن ملی زبان اشاره ایران، ضمن آنکه تجدید چاپ و انتشار چهار کتاب موجود برای آموزش گسترده زبان اشاره را از رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درخواست کرد، از ایشان خواست تا این دانشگاه به عنوان حامی علمی و اجرایی گروههای کم توان و ناتوان جامعه، به چاپ و انتشار کتاب پنجم این حوزه نیز کمک کند.