شناسه خبر: 22574 منتشر شده در مورخ: 1399/10/3 ساعت: 23:57 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 4 دی ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 4 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: رشد 155 درصدی برنامه ها و فعالیت های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی - واعظی: سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است - ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران - عمر وزارت جوان نابینای مصری به اندازه یک گلوله برف - فرصت کسب امتیاز برای سهمیه پارالمپیک زمستانی 2022 فراهم است - سکوت قناری، راز مرگ زن 70 ساله را فاش کرد - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 4 دی ۱۳۹۹

9 جمادی الاولی۱۴۴۲

24 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6595

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

رشد 155 درصدی برنامه ها و فعالیت های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی

واعظی: سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است

ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران

عمر وزارت جوان نابینای تونسی به اندازه یک گلوله برف

فرصت کسب امتیاز برای سهمیه پارالمپیک زمستانی ۲۰۲2 فراهم است

سکوت قناری، راز مرگ زن 70ساله را فاش کرد

چاردیواری

..........ویژه

* رشد 155 درصدی برنامه ها و فعالیت های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در استودیو نگاه وزارت آموزش و پرورش به تشریح فعالیت ها و بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

 دکتر سید جواد حسینی با حضور در استودیوی نگاه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در ۷ گروه  با آسیب شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی،  معلولیت جسمی- حرکتی،  آسیب دیدگی بینایی، اختلال های رفتاری – هیجانی و طیف اتیسم  و دارای مشکلات ویژه یادگیری  تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر  از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.

وی افزود: دانش آموزان استثنایی  در 1600  مدرسه  استثنایی و۲۰ هزار مدرسه پذیرا  مشغول به تحصیل هستد و  ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر  و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

رشد کمی و کیفی برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی

 معاون وزیر رسالت اصلی آموزش و پرورش  را تبدیل منابع آشنایان به سرمایه های انسانی  دانست و اظهار کرد: فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری به لحاظ کمی و کیفی رشد چشم گیری داشته است و تعداد برنامه ها از 18 برنامه به 46 برنامه رسیده است که نشان از رشد 155 درصدی دارد.

وی افزود: برنامه های سال جاری  هر شش زیر نظام تعلیم و تربیت را پوشش می دهد و 65 درصد برنامه های سال جاری سازمان تاسیسی و نوآورانه است.

معاون وزیر با بیان اینکه علاوه بر برنامه ها سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها  نیز در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است اظهار کرد: این سه بسته با 8 برنامه و 30 فعالیت در حال اجرا است که 93 درصد برنامه ها و فعالیت های این بسته های تحولی  نوآورانه و تاسیسی است.

برنامه های مشارکتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی پیگیری می شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه اظهار کرد: یکی از فعالیت های  تعریف شده در این بسته مشارکت دولت در آموزش و پرورش است که در قالب طرح صد دبیرخانه صد مدرسه اجرایی شده است و  هر مدرسه، دبیرخانه مشترک فعالیت های آموزش و پرورش و یک وزارتخانه خواهد بود.

وی افزود: استفاده از تجارب مدیران و پیشکسوتان در قالب گنجینه مدیریتی استان ها، راه اندازی 190 باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در هفته معلولین، راه اندازی پارلمان های معلمان، دانش آموزان و اولیاء، استفاده از توان آموزشی اولیاء برای ارائه خدمات تخصصی حرفه ای به دانش آموزان استثنایی در قالب طرح اولیای دستیار معلم، طرح یاوری اولیا در مدارس استثنایی در قالب  اولیاء هنریار، فن یار، ورزش یار، دانش یار و مدیر یار  از جمله فعالیت های انجام شده در راستای بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن است.

وی گفت: طرح  جمع آوری ایده های مطلوب یا جام،  تشکیل شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین‎المللی در راستای مشارکت نخبگان، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد در راستای مشارکت مدیران و معلمان در تصمیم گیری ها ، قشربندی حرفه‎ای معلمان، ایجاد دبیرخانه های استانی و نظارت همتا  از دیگر فعالیت های مشارکتی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

مدرسه انطباقی به دنبال مناسب سازی تمامی عوامل مرتبط با تحصیل دانش آموزان استثنایی است

حسینی با تشریح برنامه های و فعالیت های صورت گرفته شده در خصوص بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار کرد: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در  راستای اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی  پیگیری می شود.

مناسب سازی منابع انسانی و فناوری های نوین دیجیتالی

 معاون وزیر بخشی ازمناسب سازی را مناسب سازی منابع انسانی دانست و اظهار کرد:  در راستای مناسب سازی منابع انسانی  آموزش خط بریل و زبان اشاره به 5 هزار نفر ازمدیران، معلمان و کارکنان سایر دستگاه ها در سال جاری برنامه ریزی شده است و  ده درصد از معلمان ناتوانان ذهنی آموزش های مهارت های چندگانه را تا پایان سال خواهند دید.

وی مناسب سازی فناوری های نوین و دیجیتالی را بخشی دیگر از مناسب سازی ها دانست و افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه، ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها و ایجاد اپلیکشن جامع آموزش و پرورش استثنایی با مناسب سازی کامل از جمله مناسب سازی ها در این حوزه است.

مناسب سازی فضا و تجهیزات

معاون وزیر با بیان اینکه تا کنون  توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 726 مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شود اظهار کرد: 31 سالن  مخصوص ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا پایان سال  ۱۳ فضای ورزشی  دیگر نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در 375 مدرسه سالن های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: 32 مدرسه عادی پذیرا و 32 مدرسه اتیسم نیز در سال جاری به صورت کامل و الگویی در استان های کشور مناسب سازی خواهد شد که تاکنون 17 مدرسه مناسب سازی کامل شده است.

کلنگ زنی و افتتاح 122 مدرسه در 10 ماه اخیر

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی نیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغاز شده است واز آن زمان تاکنون 122 مدرسه  افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.

وی افزود: ۴5 مرکز مشاوره، توانبخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که 36 مرکز در دوران کرونا  افتتاح شده است. همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که  277 مرکز در یکسال اخیرو در شرایط کرونایی افتتاح شده است.

توسعه و ایجاد مراکز جدید

معاون وزیر با بیان اینکه 3 مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای در کشور فعال هستند اظهار داشت: تعداد  این مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای تا پایان سال به 10 مرکز می رسد.

وی افزود:  یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا پایان سال این تعداد به  21 پارک  خواهد رسید و با راه اندازی 8 اتاق چند حسی تا پایان سال تعداد این اتاق ها نیز به 10 عدد خواهد رسید.

 وی افزود: 3 مرکز ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در سال جاری راه اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال به 10 مرکز می رسد.

بارگذاری بیش از 2 هزار محتوای استاندارد در شبکه شاد

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از 2 هزار محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است اظهار کرد: در دوران کرونا در تمامی استان ها استودیوی تولید محتوای الکترونیک راه اندازی شده است و استان ها متولی تولید محتوای الکترونیکی استاندارد برای شبکه شاد هستند.

مداخلات بهنگام و طلایی  موجب افزایش کیفیت تعلیم و تربیت می شود

 حسینی با اشاره به بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی اظهار کرد: شناسایی کامل نوآموزان با نیاز های ویژه، پوشش حداکثری و استاندارد و مداخلات بهنگام چهارهدف اصلی تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی است.

وی افزود: بررسی وضعیت موجود در خصوص مداخلات بهنگام، بررسی وضعیت مطلوب، مطالعات تطبیقی در 12 محور، تهیه نقشه جامع مداخلات بهنگام، فراهم آوردن امکان پوشش حداکثری و انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی  از جمله فعالیت های انجام شده در خصوص بسته مداخلات بهنگام طلایی است.

وی افزود: برای سال 99  افزایش 8 درصدی پوشش تحصیلی پیش دبستانی، افزایش 15 درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و 45 درصدی در دبستان نیز هدفگذاری شده است.

وی تصریح کرد: خدمات حمایتی نیز با افزایش 100 درصدی اعتبارات  از 16 آیتم به 17 آیتم افرایش پیدا کرده است.

استقلال ادارات استثنایی استان ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  بر اساس مصوبه شورای سازمان و با نامه وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استان ها تفویض شده است و عوامل ذیحسابی نیز در این ادرات مستقر خواهند شد افزود:  اعتبار ضریب ۱.۲  پرسنل آموزش و پرورش استثنایی ومشکلات انتقال صندوق بازنشستگی  نیز در حال پیگیری است.

وی افزود: سالانه ۱۰‌درصد از ورودی های آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و در سال جاری ۱۶۰۰ نیروی استخدامی جدید  و ۵۰۰ نیروی طرحی به آموزش و پرورش استثنایی وارد خواهند شد.

حسینی در پایان گفت: در سال جاری و علیرغم  شرایط کرونایی  ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری پذیرفته شدند که ۲۱ نفر از این دانش آموزان رتبه زیر هزار را کسب کرده اند.

........اخبار روز

* واعظی: سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور:

آنچه سیاست دولت است سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است.

وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در جریان نبودند.

در مورد قراردادن  ردیف بودجه‌ای برای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه اشتباهی بوده که در سند پشتیبان بوده و امیدوارم عمدی نبوده باشد و سهوی بوده و حتما با آن فرد برخورد می‌شود

* در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است

علی ربیعی سخنگوی دولت:

 در خصوص برنامه دولت برای خرید واکسن کرونا و مشکلات ناشی از عدم اجرایFATF :

در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

امیدواریم با راه‌گشایی هایی مقام معظم رهبری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد کردند بتوانیم مصلحت کشور را تأمین کنیم.

* حمایت دولت از ایده‌های خلاقانه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

نهاد ریاست جمهوری ایده‌های خلاق و مبتکرانه حوزه های مختلف را تحت حمایت مادی و معنوی خود قرار می‌دهد.

تمام پژوهشگران، محققان و دانشجویان دارای ایده های خلاق فعال در این مرکز با هدف تقویت خلاقیت، کارآفرینی و افزایش توان اشتغالزایی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند.

تقویت شاخص های اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و حمایت هرچه بیشتر کارآفرینان یک ضرورت است چراکه تحقق خودکفایی علمی در بسیاری از بخش ها با پشتیبانی از فناوران محقق می شود./ ایرنا

* تبلیغ سفر، ممنوع / استفاده از ظرفیت پست برای تعویض دسته چک

در جلسه نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیریت بیماری کرونا مصوب شد:

 از تبلیغات و مشوق‌های افزایش سفر نظیر بلیط و تورهای تخفیف دار و امثال آن جلوگیری به عمل آید.

 بانک‌ مرکزی تمهیدات لازم نظیر استفاده از ظرفیت پست جهت تعویض دسته چک‌ها را لحاظ نماید.

 وزارت راه علاوه بر کنترل سلامت مسافران از نظر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هنگام صدور بلیط، هنگام سوار شدن مسافران نیز سلامت آنان به صورت الکترونیکی کنترل گردد./ ایسنا

.........بهداشت و سلامت

* ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به جهش کرونا در انگلیس و احتمال ورود ویروس جهش‌یافته به ایران، گفت: در جهش جدیدی که در انگلیس ایجاد شده، قدرت سرایت ویروس افزایش چشمگیری داشته است. البته این احتمال وجود دارد که در پیک اخیری که در کشور داشتیم و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم، احتمالا همین ویروس جهش یافته بوده و از قبل وارد کشور شده است؛ چراکه در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم.

دکتر مینو محرز افزود: در حال حاضر هم در جهشی که در انگلیس اتفاق افتاده قدرت سرایت کرونا ده‌ها و صدها برابر شده است، اما شدت بیماری‌زایی آن تغییری نکرده است.

محرز با بیان اینکه البته فعلا رفت و آمد بین ایران  انگلیس متوقف شده است، گفت: در هر صورت ما رفت و آمد زیادی به انگلیس داریم. در وهله اول برنامه مطالعاتی بر روی ویروس در کشور باید دائما ادامه داشته باشد. پیش از این امکانات دستگاه و وسایل بررسی ویروس نبود، اما در حال حاضر در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این امکانات ایجاد شده و باید مرتبا ژنوتایپ ویروس را بررسی کنیم تا متوجه شویم که ویروسی که در ایران است، کدام ژنوتایپ است. در این صورت می‌توانیم قطعی اعلام کنیم که آیا ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس هست به ایران آمده یا هنوز وارد کشور ما نشده است. البته بررسی ویروس مرتبا باید در همه کشورها انجام شود و وضعیت آن را به سازمان جهانی بهداشت گزارش دهند.

وی تأکید کرد: به هر حال ویروس هرچه بیشتر به بدن افراد مختلف سرایت کند، دچار جهش هم می‌شود. این طبیعی است، اما همه دنیا باید دست به دست هم دهند تا اجازه افزایش سرایت را ندهند. در غیر این صورت اگر بیماری به همین صورت ادامه یابد، می‌توان انتظار جهش‌های دیگری را هم داشت.

وی درباره تاثیر واکسن بر روی ویروس جهش یافته کرونا، گفت: این جهش‌ها در حدی نیست که منجر به عدم تاثیر واکسن شود، اما به هر صورت باید بررسی شود. زیرا اگر جهش خیلی مهم و شدید باشد، ممکن است واکسن هم دیگر موثر نباشد. در انگلیس باید این بررسی را انجام دهند.

محرز درباره وضعیت ابتلای مجدد به کرونا و احتمال مرگ افرادی که برای بار دوم به کرونا مبتلا می‌شوند نیز گفت: از ابتدا هم اعلام شده که ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و بهبودی از آن، مصونیت کامل نمی‌دهد، بلکه می‌تواند مجددا عود کرده و فعال شود؛ به طوری که بیماری در فردی که قبلا یک بار به کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته، مجددا شعله‌ور شود. بر همین اساس اعلام می‌شود که افراد بهبودیافته از کرونا سه ماه بعد از بهبودی باید واکسن تزریق کنند. یعنی تا سه ماه آنتی بادی در بدن‌شان وجود دارد، اما دائمی نیست

* حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت تا شهریور 1400: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از استقرار کامل نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت تا شهریور ۱۴۰۰ خبر داد.

به نقل از ایرنا مهدی رضایی افزود: هم اکنون نسخه الکترونیکی در همه استان‌های کشور مستقر است. در این طرح پزشکان اقدام به نسخه نویسی الکترونیکی کرده و ارائه خدمات تجویز شده در داروخانه و مراکز پاراکلینیک با ارائه یک کد رهگیری امکان پذیر است.

وی افزود: همه قوانین رسیدگی در نسخه الکترونیکی به صورت برخط کنترل می‌شود و امکان محاسبه پرداخت از جیب بیمار وجود خواهد داشت.بیش از ۸۰ درصد مطب‌ها، داروخانه‌ها، تصویربرداری ها و آزمایشگاه‌ها در بخش غیر از دولتی دانشگاهی (خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی) مراکز فعال در طرح نسخه الکترونیکی هستند.

...........از شش نقطه جهان

* عمر وزارت جوان نابینای تونسی به اندازه یک گلوله برف: همین چند وقت پیش بود که در ستون حاضر و همچنین در پادکست ایران سپید از جوان نابینایی گفتیم که استاد دانشگاه است و فعال اجتماعی و به اصرار رئیس جمهوری تونس به عنوان وزیر الثقافة یا فرهنگ تونس، در پارلمان این کشور سوگند یاد کرده است. خبر این انتصاب چند روزی نقل شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خبری شد و ما هم خوشحال از این که بعد از حسین، وزیر آموزش مصر، جهان عرب یک وزیر نابینای دیگر را به خود خواهد دید، آن را با مخاطبانمان به اشتراک گذاشتیم. همین چند روز پیش بود که گفتیم سراغی از این وزیر جوان بگیریم ببینیم وزارتخانه‌اش را چطور اداره می‌کند؟ از قضای روزگار اما با اتفاق جالبی رو به رو شدیم؛ در پیگیری‌ها خبردار شدیم ولید الزیدی مشمول برکناری شده. آن هم تنها یک هفته بعد از تکیه زدنش بر صندلی وزارت! برایمان جالب شد بدانیم علت این برکناری چه بوده است؟

قصه گویا از این قرار بوده که این نوازنده نابینا بعد از ورود به وزارتخانه، سازش را در مایه مخالف کوک کرده و پرچم مخالفت با طرح‌های دولت در زمینه مقابله با ویروس کرونا برداشته است. زیدی اعلام کرده با ابلاغیه‌های رئیس دولت مبنی بر لغو تمامی جلسات، مراسم‌ها و رویداد‌های اجتماعی مخالف است. او مدعی شده که در صورت اجرای چنین طرحی زندگی و معیشت شاغلان حوزه تئاتر با اختلال مواجه خواهد شد. او اعلام کرده که با فعالان تئاتر ابراز هم‌دردی می‌کند و نخواهد گذاشت چراغ سالن‌های تئاتر خاموش شود. دولت از او خواسته از این تصمیم کوتاه بیاید اما ولید زیدی پا را در یک کفش کرده و گفته نمی‌خواهد مطیع بلاشرط اوامر رئیس جمهوری باشد. او مدعی شده با رفتن زیر بار فشار از بالا و پذیرش این خواسته دولت، استقلال این وزارتخانه از بین خواهد رفت. رئیس دولت هم در پی این کشمکش‌ها تصمیم گرفته قصه را خاتمه دهد و از شخص دیگری در جایگاه وزارت فرهنگ تونس استفاده کند.

زیدی متولد ۱۹۸۶ است. ۳۰ آوریل به دنیا آمده و در دو سالگی هم به کل نابینا شده. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دو مرکز ویژه نابینایان پشت سر گذاشته است. اولی را در مرکزی در شمال تونس و دومی در جنوب. در دانشگاه هم ادبیات خوانده و این رشته را تا ته خط پی گرفته است و در همان دانشگاهی که از رساله دکتری دفاع کرده، کسوت استادی را هم بر تن کرده است. این، تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و فعالیت‌های ولید زیدی است. قرآن را از بر می‌خواند. موسیقی می‌داند و پنجه‌اش با عود و حنجره‌اش هم با آواز آشنا است. شعر و ترانه هم می‌سراید. سال‌ها است که به عنوان فعال حقوق نابینایان، در مجامع مختلف بین‌المللی ظاهر می‌شود. خلاصه که با این سن کم، سوابق قطوری برای خودش دست و پا کرده است. حالا و در پی این برکناری زیدی به کلاس درس برگشته و تدریس و پژوهش را از سر گرفته است.

..........ورزشی

* فرصت کسب امتیاز برای سهمیه پارالمپیک زمستانی 2022 فراهم است

عیسی ساوه شمشکی، رئیس انجمن پارا اسکی، از برگزاری رقابتهای پارا اسکی در کشورمان و با نظارت کمیته بین المللی پارالمپیک خبر داد.

وی گفت: این مسابقات در سه رشته صحرانوردی، آلپاین و اسنوبرد با حضور ورزشکارانی که دارای کلاس بندی بین المللی هستند، برگزار می‌شود و امتیازات آن در روند کسب سهمیه برای بازی های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ مؤثر است.

وی افزود: مسابقات پارا صحرانوردی طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ دی ماه، پارا اسنوبرد در روزهای ۲۳ تا ۲۵ دی و پارا آلپاین در روزهای ۷ تا ۹ بهمن سال جاری برگزار می شود.

رئیس انجمن پارا اسکی خاطر نشان کرد: در رشته صحرانوردی ۲ ورزشکار خانم و ۵ آقا، در پارا اسنوبرد، ۲ ورزشکار خانم و ۴ آقا و در پارا آلپاین ۵ ورزشکار آقا از کشورمان حضور دارند و به دلیل شرایط همه گیری بیماری کرونا شرکت کننده خارجی در این دوره از مسابقات حضور ندارند.

ساوه شمشکی گفت: میرمحمد میگونی و بهرام ساوه شمشکی دو ناظر فدراسیون جهانی اسکی هستند که پس از درخواست IPC به عنوان ناظر این مسابقات معرفی شده اند و حضور آنها و عدم نیاز به ناظر خارجی  باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها خواهد شد.

وی افزود: هر ورزشکار طی فصل جدید که از دی ماه امسال تا دی ماه سال آینده است، می بایست در ۵ رویداد شرکت کند و امتیازاتی که در سه رویداد برتر کسب خواهد کرد در روند بدست آوردن سهمیه بازی های پارالمپیک ۲۰۲۲ محاسبه می شود.

ساوه شمشکی گفت: ما از فرصتی که برای میزبانی ایران ایجاد شد استفاده کردیم و رقابت‌های پیش رو در واقع دو دوره محسوب می شوند و شرکت کنندگان دو رویداد از پنج رویداد الزامی را در کشور خودمان پشت سر می گذارند و برای باقی مسابقات باید منتظر باشیم که چه فرصتهایی ایجاد خواهد شد.

رئیس انجمن پارا اسکی اعلام کرد: پیش از آغاز مسابقات اردوی ۴ روزه‌ای برای شرکت کنندگان تدارک دیده ایم که البته به خاطر شرایط بیماری کرونا روزهای آن محدود انتخاب شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به نگاهی که همیشه برای توسعه این رشته وجود دارد، در اولین فرصت ممکن که شرایط همه گیری بیماری کرونا رو به بهبود باشد، اردویی برای سایر ورزشکاران که شرایط شرکت در مسابقات مذکور را ندارند برگزار خواهیم کرد.

...........حوادث

* سکوت قناری، راز مرگ زن 70 ساله را فاش کرد

ایران نوشت: روز 14 آذر، زمانی که همسایه‌ها متوجه شدند برخلاف روزهای قبل صدای آواز قناری همسایه‌شان به گوش نمی‌رسد به موضوع مشکوک شدند و به سراغ صاحب قناری که زنی 70 ساله بود رفتند اما هرچه در زدند کسی جواب نداد با این حال احتمال دادند وی همراه خواهرزاده‌اش که میهمان خانه وی بود بیرون رفته باشد.

اما ساعتی بعد زنگ خانه یکی از همسایه‌ها به صدا درآمد. دختر پیرزن نگران و مضطرب گفت: هر چه با مادرم تماس می‌گیرم جواب نمی‌دهد به خانه‌اش آمدم اما در را هم باز نمی‌کند خیلی نگرانم شما مادرم را ندیده‌اید؟
زن همسایه که خود نیز به ماجرا مشکوک شده بود، بلافاصله با پلیس تماس گرفته و زمانی که مأموران وارد خانه شدند با جسد پیرزن در اتاق پذیرایی و جسد خواهرزاده‌اش در آشپزخانه مواجه شدند. با اعلام موضوع به اورژانس و آتش‌نشانی در نخستین بررسی‌ها مشخص شد که هردو نفر بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند. این در حالی بود که قناری آنها نیز جان باخته بود.
با مرگ زن 70 ساله و خواهرزاده 32 ساله‌اش، تحقیقات برای علت حادثه آغاز شد. در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که گازگرفتگی به‌دلیل نقص فنی دودکش آبگرمکن بوده است.
بدین ترتیب خانواده دو قربانی این حادثه به دادسرای امور جنایی تهران رفته و با شکایتی در شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی از صاحب خانه شکایت کردند.

.........چاردیواری

با سلام و آرزوی سلامتی و آرزوی داشتن لحظاتی خوش در شب یلدا و البته با رعایت دستورالعمل های حفظ سلامتی. در این هفته تماس های زیادی نداشتیم ولی به اختصار به تماس های شما دوستان پاسخ داده می شود. خانم کبولی از اصفهان با اشاره به توقف چاپ بریل حداقل خواهان انتشار ویژه نامه بریل در ایام نوروز شده اند و تأکید کرده اند بسیار مورد نیاز افراد نابیناست. انشاا... پیگیر خواهیم بود که اجرا شود. آقای چراغی از قم با اشاره به پادکست هفته گذشته و اینکه خانم مصرقانی در شروع آن از جملهwinter is coming  استفاده کرده اند و اعتراض کرده اند و گفته اند که چرا از یک جمله انگلیسی استفاده شده است به نظرم می آید سخت گیری بی موردی است و گفتن یک جمله انگلیسی در یک بسته صوتی یک ساعت و چهل و پنج دقیقه ای و آن هم با توضیح اینکه زمستان داره می آید چه اشکالی می تواند داشته باشد مگر ایشان چقدر از کلمات انگلیسی استفاده کرده است و یک سخت گیری است که به نظرم توجیهی ندارد.  خیلی وقت ها در خیلی از برنامه های حتی صدا و سیما  می بینیم که به یک دلیلی از یک جمله انگلیسی در یک جایی استفاده می شود و به خصوص شروع بسته صوتی هفته گذشته ما که اشاره ای به بحث حالا آمدن فصل زمستان و شب یلدا بود یک جمله استفاده شده است به اسم اینکه زمستان می آید و تبریک گفته اند و اینکه لحظات خوبی را امیدوارم ما در زمستان داشته باشیم. دوستی به اسم خانم فاطمه اشاره کرده اند که آیا همسر ایشان می توانند شهریه بگیرند اگر توانخواه باشد؟ ربطی به همسر بودن ندارد اگر یک فردی معلول است و مشمول شرایط دریافت شهریه به عنوان فرد معلول است می تواند شهریه دریافت کند. خانمی امضا کرده اند که همسرشان دارای بیماری اسکیزوفرنی است و  گفته اند که هیچ خدماتی به ایشان تعلق نمی گیرد و ما این تماس ایشان و اطلاعاتشان را با انجمن حمایت از بیماران مضمن روانی در میان گذاشتیم انشاا... با ایشان تماس می گیرند و امیدورام که کارشان از آن طریق تخصصی حتما پیگیری شود. آقای سعیدی پور از همدان پرسیده اند که با وجود بینایی یک درصد در یک چشم و بینایی دو درصد در چشم دیگر، شب کوری و استفاده از سمعک در یکی از گوش هایشان کل معلولیتی که به ایشان تعلق گرفته است متوسط بوده است و پرسیده اند که آیا می توانند اعتراض کنم؟ قطعاً می توانید اعتراض کنید و پیگیر باشید به نظر می آید شرایط شما حداقل مشمول معلولیت شدید است و قطعاً به کمسیون دوباره اعتراض کنید و جای اعتراض دارید. آقای دانیال امیری هم پیگیراین شده ند که چرا اخبار مربوط به گردهمایی 44 کشور پارالمپیک گزارش داده نشده است و همچنین  از مسابقات شطرنج بین المللی که به آقای سرمدی ارجاع داده شد قرار شد که با توجه به اینکه ایران در آن مسابقات شطرنج نبوده است اخبارش تهیه شود حداقل برای ایشان فرستاده شود و درمورد گردهمایی جلسه پارالمپیک گزارش آن در روزنامه درج شده است. با تشکر از دوستان و آرزوی حفظ سلامتی شما بیشتر در مورد برنامه ها ،مفاد روزنامه و مفاد هفته نامه صوتی اظهار نظر کنید تا پر بارتر تولید و پخش شود با سپاس.


 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
متین میری 1399/10/6 - 12:57
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام و احترام, لطفا پیگیری کنید و از مسؤولین بهزیستی بپرسید آیا کسی که نابیناست و کارمند است, با صرف کارمند بودن اون هم با حقوق بخور و نمیری که حتی کفاف یه زندگی معمولی و سطح پایین راهم نمیکنه دیگه باید از همه حقوق قانونی و بحق خود که قانون هیچ گونه تبصره ای برای اون تعیین نکرده محروم بشه و حتی نتونه یه عصای سفید و ساعت گویا که جز ملزومات ضروری یک فرد نابیناست رو از بهزیستی دریافت بکنه و همیشه از مددکار حرف سرد و توهین آمیز بشنوه, خدایی کی باید جواب ما رو بده؟؟؟
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *