شناسه خبر: 22564 منتشر شده در مورخ: 1399/10/2 ساعت: 23:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 3 دی ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 3 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: مکان‌یابی GPS محل زندگی تمامی مددجویان مستمری‌بگیر در کشور - مسکن از بخش های پیشران اقتصاد کشور است - شرط توانایی انجام کار حتی در استفاده از سهمیه استخدام معلولان - نوع جدید کووید-19 هنوز از کنترل خارج نشده است - سلامتی ورزشکاران را فدا نکنیم - اختلافات زن و شوهر به مرگ انجامید

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 3 دی ۱۳۹۹

8 جمادی الاولی۱۴۴۲

23 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6594

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

مکان‌یابی GPS محل زندگی تمامی مددجویان مستمری‌بگیر در کشور

مسکن از بخش های پیشران اقتصاد کشور است

شرط توانایی انجام کار حتی  در استفاده از سهمیه استخدام معلولان

نوع جدید کووید-19 هنوز از کنترل خارج نشده است

سلامتی ورزشکاران را فدا نکنیم

اختلافات زن و شوهر به مرگ انجامید

........ویژه

* مکان‌یابی GPS محل زندگی تمامی مددجویان مستمری‌بگیر در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه همکاری مشترک با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از مکان‌یابی GPS محل زندگی تمامی مددجویان مستمری‌بگیر در کشور خبر داد و گفت: در هنگام بروز حوادث هدفمند و نقطه‌ای مشکلات آنها را رفع می‌کنیم. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه همکاری مشترک با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از این دو دستگاه در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در حوزه اجتماعی و توانبخشی و دیگری در حوزه امدادی نام برده شده است، گفت: همکاری نزدیک دو دستگاه می‌تواند باعث هم‌افزایی در ارتقاء کیفیت خدمات به جامعه هدف هر دو مجموعه شود.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهزیستی در قانون برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی است، عنوان کرد: در حوزه سلامت اجتماعی ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم. بیش از ۳ هزار مرکز مشاوره و روانشناسی ظرفیت این را دارد که در سوانح و بلایا به کمک جمعیت هلال احمر بشتابد؛ همچنین مجموعه تیم‌های محب که در بلایا فعال می‌شوند می‌توانند در این خصوص نقش‌آفرینی کنند و امیدواریم این همکاری‌ها منسجم‌تر و قوی‌تر ادامه پیدا کند.

وی، ادامه داد: هر دو دستگاه در حوزه توانبخشی اقدامات خوب و موثری را انجام داده‌اند چنانکه جمعیت هلال احمر در حوزه اندام مصنوعی سابقه دیرینه دارد و همچنین با تجربه خوبی که در سوانح و بلایا کسب کرده است می‌تواند در حوزه توانبخشی کشور یاری‌رسان باشد. ‌

قبادی‌دانا با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی، گفت: این مراکز زمینه ارتقاء وضعیت جسمانی افراد دارای معلولیت‌های جسمی_حرکتی در دستور کار دارد که با هم‌افزایی می‌توان کمک بیشتری را برای مجموع افراد نیازمند به خدمات توانبخشی در کشور در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایفا کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از اهداف مشترک بین این دو دستگاه را جلب مشارکت‌های مردمی و ارتقاء مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه برشمرد و گفت: این مهم منجر به افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه می‌شود. افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌های اولویت‌دار امدادرسانی در سوانح و بلایا هستند.

وی از مکان‌یابی GPS محل زندگی تمامی مددجویان مستمری‌بگیر در کشور خبر داد و گفت: در سوانح و بلایا به صورت پیشگیرانه از این طریق می‌توانیم به آنها کمک کنیم و در حوادث هدفمند و نقطه‌ای مشکلات آنها را در وهله اول با مراجعه رفع کنیم که این مهم می‌تواند در دستور کار دو دستگاه قرار گیرد. این در حالی است که سال گذشته مکان‌یابی برای بیش از ۴۰ هزار مرکز تحت پوشش صورت پذیرفت و با پیشرفت سیل پیشگیرانه افراد مستقر در تمامی مراکز را به راحتی جابجا کردیم و از آسیب احتمالی مددجویان پیشگیری کردیم.

قبادی‌دانا با اشاره به تمرکز بهزیستی بر خانواده‌محوری بر مکان‌یابی افراد تحت پوشش مستقر در خانواده‌ها در آینده‌ای نزدیک تأکید کرد و گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین NGO جهانی با توجه به ارتباط با فدراسیون جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ جایگاه برجسته‌ای دارد؛ لذا ظرفیت‌هایی که در حوزه داوطلبان و جوانان دارد می‌تواند برای جامعه هدف بهزیستی اولویت قائل شود چنانکه در تجربه کرونا شاهد این همکاری نزدیک در مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان بودیم که امیدواریم سازمان‌یافته‌تر ارتقاء پیدا کند و از این ظرفیت در راستای خدمت‌راسنی به جامعه استفاده کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه مجموعه داوطلبان، موسسات غیردولتی و مردم‌نهاد، داوطلبان و ... از شرکاء اصلی بهزیستی در انجام فعالیت‌ها هستند، یادآور شد: جمعیت هلال احمر در ۲ سال اخیر مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به بهزیستی در قالب کمک به معلولان ضایعه نخاعی و ساخت و تعمیر منازل مددجویان آسیب‌دیده از سیل کمک کرد.

........اخبار روز

* مسکن از بخش های پیشران اقتصاد کشور است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید:

بخش مسکن از بخش‌های پیشران اقتصادی کشور است.

ظرفیت کشور در تولید مصالح و توان مهندسی برای ساخت مسکن کم نظیر است.

 تولید مسکن علاوه بر الزام قانونی و آثار مثبت اجتماعی، می تواند موجب جهش تولید و به حرکت درآمدن دهها رشته صنعتی و اشتغالزایی بسیار شود.

 ظرفیت های کشور در تولید مصالح مورد نیاز و توان مهندسی برای ساخت مسکن کم نظیر است، ضروری است استفاده از منابع دستگاه ها برای تولید مسکن مورد نیاز مردم تأکید کرد.

 تأمین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن موضوعی با اهمیت است.

خوشبختانه گام های خوبی در بخش تولید و تأمین مسکن محرومین در کشور برداشته شده است و باید با تلاش بیشتر به مطالبه سایر اقشار مردم برای برخورداری از مسکن مناسب پاسخ داده شود.

* ربیعی: هنرمندان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

 سخنگوی دولت اعلام کرد براساس مصوبه دولت هنرمندانی که یک سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، در صورت بیکاری حق بیمه دریافت خواهند کرد.

* سرنخ‌هایی از ترور شهید فخری‌زاده به دست آمده است

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

 در جلسه این کمیسیون با وزیر اطلاعات ابعاد مختلف موضوع ترور و شهادت محسن فخری‌زاده بررسی شد، نیروهای امنیتی در شناسایی سرنخ‌ها کارهای خوب و موثری انجام دادند و به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

جامعه اطلاعاتی ما با انگیزه، انسجام و هم‌افزایی موضوع ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری می‌کنند ولی با توجه به اینکه این پرونده جاری است، دستگاه امنیتی- اطلاعاتی درباره سرنخ‌ها و افرادی که شناسایی شدند در صورت تشخیص توضیحاتی را اعلام خواهند کرد./ ایرنا

* واکنش سخنگوی دولت به ادعایی در خصوص در نظر گرفتن اعتبار برای اجرای سند 2030 در بودجه سال آینده

علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به ادعایی در خصوص در نظر گرفتن اعتبار برای اجرای سند ۲۰۳۰ در بودجه سال آینده گفت:

متأسفانه عده ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه صورت گرفته است. بودجه شامل یک ماده واحد با ۵ جلد پیوست جداول کلان می باشد که در هیچ جای این ۵ جلد پیوستی بحثی از ۲۰۳۰ نشده است. و اصل بودجه هم همین لایحه و ۵ جلد پیوستی است.

به لحاظ ایجاد شفافیت و آگاهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ۱۰ جلد از مطالعات پیرامون قانون برنامه ششم توسعه صرفاً جهت اطلاع نه اثرگذاری در بودجه ارسال شده است که بند مورد استناد، در پیوست هایی است که شامل سوابق بوده است که این سوابق هم مربوط به مطالب از سال ۹۵ به بعد بوده است.

اساسا سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش کلیه برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می شود.

وزارت آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ را مغایر با اهداف، آرمانها و ارزشها اسلامی مورد پذیرش سند تحول بنیادین می داند و خود را متعهد می داند که در هیچ سطحی از آموزش و پرورش برنامه و اقدامی براساس آن انجام نشود.

تأکید می کنم اساسا دولت موضوعی به نام سند ۲۰۳۰ را به رسمیت نمی شناسد و اختصاص بودجه برای اجرایی کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به ۲۰۳۰ باشد را تکذیب می کنم، تعجب می کنم یکی از اقایان مصاحبه کرده بود که ردیف ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می کنیم و متأسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می خواهید حذف کنید.چه خوب است قبل از هر گونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی یک سؤال یا تماس با  سازمان برنامه و بودجه صورت می گرفت.

..........گفتگوی ویژه

* شرط توانایی انجام کار حتی  در استفاده از سهمیه استخدام معلولان: ادارات و سازمانهای دولتی موظفند سه درصد ردیفهای استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند اما از طرفی در بند "ز" ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است یکی از شروط جذب نیرو برای ادارات دولتی سلامت جسمی و روانی برای انجام کار محوله است. به این ترتیب اگر معلولی داوطلب استخدام در رشته ای باشد که توانایی انجام آن را ندارد ادارات دولتی می توانند او را جذب نکنند. ابهام در این زمینه مشکلات فراوانی برای معلولان و نابینایان به وجود آورده است از جمله محمد خسروی ساکن شهر کرد که سال 95 در سومین آزمون فراگیر استخدامی شرکت کرده و امتیاز لازم برای جذب در رشته بهداشت را به دست آورده است در مراحل استخدامی با مشکل روبرو و از استخدام بازمانده است. در ادامه گفتگوی ما را با محمد خسروی می خوانید:  در آبان 95 در سومین آزمون فراگیر با فوق دیپلم کاردانی بهداشت و مبارزه با بیماریها شرکت کردم در دفترچه آمده بود که بعد از اعلام معلولیت در در فرم شرکت در آزمون باید تا یک ماه معرفی نامه معلولیت را از بهزیستی گرفته و ارسال کنیم که من معرفی نامه را گرفتم و ارسال کردم من علاوه بر سهمیه معلولیت سهمیه مربوط به ایثارگران را هم داشتم. بعد از گرفتن کارنامه دیدم که با سهمیه معلولیت قبول شده ام بعد به دانشگاه معرفی شدم و مدارک لازم را ارائه دادم بعد از اعلام نتایج دیدم که نفر اول در روستای اوردگان در شهر چادگان شده ام بعد کارهای گزینش هم انجام شد حکم من هم زده شد اما در مرحله طب کار به دلیل نابینایی رد شدم.

س: یعنی طب کار آخرین مرحله استخدامی بود؟

ج: بله من قرار بود در خانه بهداشت مشعول به کار شوم که گفتند توانایی انجام کار را ندارید.

س: آیا آن کار با بینایی ارتباط داشت؟

ج: بله ارتباط دارد

س: بعد از این قضیه به جایی هم شکایت کردید؟

ج: به دیوان عدالت اداری شکایت کردم که در آنجا هم نتیجه نگرفتم. درخواست من این است با توجه به قبول شدن من در آزمون لا اقل کاری مطابق با توانایی من به من بدهند. من الان در ترم آخر رشته حقوق تحصیل می کنم و توانایی انجامکار در این زمینه را دارم . من قبل از شرکت در آزمون طرح نیروی انسانی را هم در وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با بیماریها گذرانده بودم. و بعد از انجام طرح بیناییم کمتر شده بود.

س: به شما گفته نشد که در چه رشته ای می توانستید شرکت کنید؟

ج: نه نگفتند درخواست من هم همین بود چون وزارت بهداشت اپراتور هم لازم دارد من درخواست کردم لااقل در آن زمینه مشغول شوم

س: اپراتور نیاز نداشتند؟

ج:  نیاز داشتند اما گفتند دوباره آزمون می گیریم و شما دوباره شرکت کنید. در این آزمون هم اپراتور خواسته بودند اما در مورد من اعمال نکردند.

س: در دفترچه استخدامی عنوان شده بود که باید توانایی انجام کار را داشته باشید؟

ج: بله نوشته بود اما من وقتی سهمیه معلولان را دیدم دیگر به موارد زیر آن توجه نکردم. من از این قانون بی اطلاع بودم و شش ماه زحمت کشیدم و برای آزمون آماده شدم و در واقع زحمت بیهوده ای متقبل شدم.

به نظر می رسد دوستان معلول و نابینا بهتر است در هنگام شرکت در آزمونهای استخدامی به تمامی نکات مربوط توجه کنند تا با چنین مشکلاتی روبرو نشوند.

.........بهداشت و سلامت

* نوع جدید کووید-19 هنوز از کنترل خارج نشده است: سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: ، نوع جدید کروناویروس کشف شده در انگلیس که سرعت انتقال بالاتری دارد هنوز از کنترل خارج نشده و با استفاده از اقدامات موجود می توان آن را کنترل کرد.

به نقل از ایسنا، دکتر "مایکل رایان" رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت گفته است که در دوره های مختلف همه گیری کووید-19 با میزان آلودگی بسیار بالاتر مواجه بوده ایم و آن را کنترل کرده ایم.

به گفته وی به نظر نمی آید وضعیت از کنترل خارج شده باشد اما نمیتوان شرایط موجود را نادیده گرفت.

پیشتر وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرده بود که شیوع نوع جدید کروناویروس از کنترل خارج شده است و به گفته مقامات انگلیسی، قابلیت انتقال نوع جدید 70 درصد بیش از گونه اصلی است.

رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت افزود: اقداماتی که در حال حاضر اتخاذ شده اقدامات مناسبی هستند.

در حال حاضر حدود 30 کشور مرزهای خود را به روی مسافران از دو کشور انگلیس و آفریقای جنوبی که شاهد شیوع نوع دیگری از ویروس هستند به منظور مقابله با گسترش هرچه بیشتر بسته اند.

* مصرف زیاد قند، نمک و چربی خطر کرونا را نزدیکتر می‌کند: کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: سیستم ایمنی مهمترین عامل و ابزار: برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را روز به روز ضعیف تر می کند و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به نقل از ایرنا، سپیده دولتی افزود: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و غذاهای آماده را افزایش داده است.  مواد غذایی پرنمک، شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و غیره می شوند و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنیم بیشتر توجه داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

دولتی ادامه داد: به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده های غذایی استفاده و مصرف سس مایونز را محدود کنید. سالاد خود را با چاشنی هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر مصرف کنید.

این کارشناس یادآور شد: روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف و استفاده از فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند، محدود کنید تا احتمال ابتلا به کرونا کمتر شود و در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک مانند آجیل و تخمه های نمکی، چیپس، انواع پفک، و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی های شیرین شده با قند، از انواع میوه ها استفاده کنید. انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی است و مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. در مصرف آنها افراط نکنید. همچنین در حین خرید، به نشانگرهای رنگی تغذیه ای مواد غذایی توجه کنید؛ چرا که به ما می گویند در محصول مربوطه چقدر سدیم، نمک، قند و چربی وجود دارد. احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است، مراقب وزن خود باشید و حتی الامکان از بیرون غذا تهیه نکنید؛ سعی کنید در خانه غذا درست کنید.

دولتی تصریح کرد: مواد غذایی خریداری شده را به شیوه سالم آماده و مصرف کنید. از روش های بخار پز یا آب پز کردن بجای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید. نمکدان را از سفره های خود حذف و از چاشنی های دیگر برای مزه دار شدن غذا استفاده کنید.

وی تأکید کرد: ادویه جات را جایگزین نمکدان کنید و نمک مصرفی روزانه باید کمتر از پنج گرم یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل نمکی که بطورطبیعی در غذاها وجود دارد نیز می شود. برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و غیره استفاده کنید.

دولتی گفت: برای پخت غذا بهتر است از  روغن های مخصوص پخت و پز مثل آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا  استفاده کنید و از خرید و مصرف روغن هایی که به صورت سنتی تهیه می شوند خودداری شود. در صورت  تمایل به مصرف روغن کنجد از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید.

.........ورزشی

* سلامتی ورزشکاران را فدا نکنیم

بیست و هشتمین جلسه ستاد بازی های پارالمپیک و پارا آسیایی به صورت وبینار برگزار شد و در این نشست رئیس کمیته ملی پارالمپیک بر سلامتی ورزشکاران تأکید داشت.

وبینار ستاد بازی های پارالمپیک و پارا آسیایی برگزار شد. در این جلسه تصویب شد که تعداد روزهای اردوهای آماده سازی بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ تا پایان سال جاری افزوده شود. به این ترتیب که اولویت اول (شانس طلا) از ۲۵ روز به ۳۰ روز، اولویت دوم (شانس نقره) از ۲۰ روز به ۲۵ روز، اولویت سوم (شانس برنز) از ۱۵ روز به ۲۰ روز و اولویت چهارم از ۱۰ روز به ۱۵ روز تبدیل شود.

فدراسیون ها موظف شدند فیلم تمرینات ورزشکاران را تهیه و به کمیته پارالمپیک ارسال کنند.

در بخش دیگری از جلسه نیز تصمیم گرفته شد که فدراسیون ها، نمونه پیشنهادات تجهیزات و البسه مورد نیاز را تا ۲۵ بهمن جهت بررسی در کارگروه تخصصی به پارالمپیک ارسال نمایند.

در خصوص بازی های پارا آسیایی جوانان بحرین ۲۰۲۱ نیز مقرر شد که فدراسیون ها برای رشته های بدمینتون، تنیس، گلبال، شنا، دو و میدانی، پارا وزنه برداری، بوچیا، بسکتبال با ویلچر و تکواندو تا پایان سال جاری، حداقل یک دوره استعدادگزینی را جهت ارزیابی اولیه وضعیت جوانان اجرا کنند و پیشنهادات پارالمپیک و فدراسیون ها برای بهبود وضعیت جوانان در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.

محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این نشست اظهار کرد: پیشنهاد دادیم تعداد روزهای اردوها را بیشتر کنیم تا استاندارد قرنطینه را در شرایط کرونایی رعایت کرده باشیم. نباید سلامتی ورزشکاران را فدای چیز دیگری کنیم. از ورود و خروج مکرر مربی، ورزشکاران و عوامل برگزاری در طول مدت برگزاری اردوها باید پرهیز شود تا ویروس به ورزشکاران انتقال داده نشود.

وی افزود: برای بیشتر شدن تعداد روزهای اردوها، تیم های ملی مهم هستند و نباید اسیر برگزاری لیگ باشیم. در واقع، برنامه تیم های ملی مقدم بر برگزاری لیگ است و لیگ ها باید در خدمت تیم های ملی باشند.

خسروی وفا با تأکید مجدد بر کنترل وضعیت پزشکی ورزشکاران خاطرنشان کرد: در ستاد تصویب شده بود که ورزشکاران با خود اظهاری در شرایط کرونایی، آخرین وضعیت سلامتی و پزشکی خود را گزارش کنند ولی متأسفانه فقط یک سوم این کار را انجام داده اند و بعضا به طور ناقص. لذا تأکید می کنم حمایت ها و پرداخت ها منوط به خوداظهاری صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک همچنین در پایان در خصوص لزوم برگزاری اردوها متناسب با شرایط آب و هوایی توکیو نیز تأکید کرد.

.........حوادث

* اختلافات زن و شوهر به مرگ انجامید/ جلیل: شهناز مخالف بود به دیدن مادرم بروم

ایران نوشت: ساعت 12 ظهر یکشنبه 30 آذر مرگ زن جوانی به علت سوختگی شدید به بازپرس کشیک قتل اعلام شد. با شروع تحقیقات به دستور بازپرس ساسان غلامی مشخص شد که زن 41 ساله یک هفته قبل به علت سوختگی به بیمارستان منتقل شده اما تلاش کادر درمان برای او بی‌نتیجه مانده و وی تسلیم مرگ شده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد خانواده شهناز با مراجعه به دادسرای یافت‌آباد از دامادشان شکایت کرده‌اند.

آنها مدعی بودند دامادشان به‌خاطر اختلاف‌هایی که با همسرش داشته او را با تینر آتش زده و شهناز قبل از مرگش و زمانی که در بیمارستان بوده به آنها گفته که عامل این حادثه، همسرش جلیل است.
این در حالی است که مأموران کلانتری نیز قبل از مرگ شهناز از وی تحقیق کرده و در پرونده نوشته بودند که شهناز مدعی شده شوهرش او را آتش زده است.
بدین ترتیب جلیل به دستور بازپرس دادسرای یافت‌آباد بازداشت شد اما در تحقیقات منکر آتش زدن همسرش بود. پس از مرگ زن جوان، با اعلام موضوع به بازپرس جنایی تهران پرونده به دستور بازپرس غلامی از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران همراه متهم به دادسرای جنایی منتقل شد تا تحقیقات از او صورت گیرد.

گفت‌وگو با متهم

چطور با همسرت آشنا شدی؟
سال 91، در یک نمایشگاه اتومبیل در اسلامشهر کار می‌کردم. مسیر رفت و آمد همسرم از مقابل نمایشگاه ما بود و من او را دیدم و عاشقش شدم. وقتی از او خواستگاری کردم شماره برادرش را به من داد تا برای ازدواج با او صحبت کنم. وقتی با برادرش تماس گرفتم به من گفتند او 12 سال از تو بزرگتر است و این ممکن است برایت مشکل‌ساز شود اما من پذیرفتم و دو هفته بعد با او ازدواج کردم. حتی مدتی بعد از ازدواجمان متوجه شدم که شهناز قبلاً با شخصی عقد کرده بود با اینکه این موضوع را از من مخفی کرده بودند بازهم برخوردی نکردم و با این موضوع کنار آمدم.
پس اختلافتان سر چه بود؟
پدر و مادر من از هم جدا شده بودند و حتی در زمان ازدواج هیچ کدامشان برای مراسم عروسی من نیامدند. با این حال من گاهی به دیدن مادرم می‌رفتم. اما شهناز می‌گفت حق نداری به دیدن او بروی. این موضوع یکی از مشکلات اصلی ما بود که مدام به‌خاطر آن باهم دعوا می‌کردیم.
فرزند هم دارید؟
شهناز یک بار سقط جنین کرده بود. فروردین امسال هم بچه‌مان 5 ماه و 20 روزه به دنیا آمد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان فوت کرد. این اتفاق‌ها ضربه سنگینی به همسرم وارد کرد. و او زمانی حالش بدتر شد که برادرش هم چند روز بعد فوت کرد. مرگ بچه و برادرش باعث افسردگی و مشکل روحی در شهناز شد. این موارد باعث اختلاف بین من و شهناز شده بود و مدام باهم درگیر می‌شدیم.
روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟
گفت حق نداری به خانه مادرت بروی، اما من رفتم و وقتی برگشتم دیدم در خانه را از داخل قفل کرده است. بعد از مدتی در خانه را باز کرد و خودش به آشپزخانه رفت و با قیچی موهایش را کوتاه کرد. بعد هم تینر را برداشت ابتدا کمی روی من پاشید و بعد روی خودش تینر ریخت. بعد هم فندکی برداشت. از این رفتارش بشدت شوکه شده بودم. فندک را روشن کرد و ناگهان شعله‌ور شد. خواستم کمکش کنم اما چون در آکاردونی قفل بود نمی‌توانستم وارد شوم بعد خودش کلیدها را به سمت من انداخت با عجله در را باز کردم و او را به داخل حمام بردم. بعد از اینکه آتش خاموش شد با خانواده‌اش تماس گرفتم و گفتم شهناز خودش را آتش زده است. بعد هم با اورژانس تماس گرفتم و او را به بیمارستان بردند.
تینر از کجا آورده بود؟
ما ساکن طبقه سوم هستیم و طبقه اول و دوم خالی است و صاحب خانه تصمیم داشت بعد از رنگ کردن این واحدها، آنها را اجاره دهد. تینر زیر راه پله‌ها بود که شهناز تینر را برداشته و به خانه آورده بود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *