شناسه خبر: 22540 منتشر شده در مورخ: 1399/9/29 ساعت: 22:41 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 30 آذر ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 30 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: خدمات ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به افراد دارای معلولیت - روحانی: در مورد عزاداری فاطمیه قرار شد ستاد جلساتی برگزار کند - خروج تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونا - بازگشت به کودکی، با صور خیال شاعر تخیلات کودکانه و جاودانه - معمای آدم کشی دختر ۱۸ساله! / ماجرای راننده ای که توسط یک دختر جوان به قتل رسید

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 30 آذر ۱۳۹۹

5 جمادی الاولی۱۴۴۲

20 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6591

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

خدمات ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به افراد دارای معلولیت

روحانی: در مورد عزاداری فاطمیه قرار شد ستاد جلساتی برگزار کند

خروج تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونا

بازگشت به کودکی، با صور خیال شاعر تخیلات کودکانه و جاودانه

حسرت بزرگ در آسیا

معمای آدم کشی دختر ۱۸ساله! / ماجرای راننده ای که توسط یک دختر جوان به قتل رسید

........ویژه

* خدمات ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به افراد دارای معلولیت

امکان بهره مندی از خدمات ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افراد دارای معلولیت؛ با تعریف و فعال سازی گزینه مرتبط در سامانه فروش بلیط قطارهای مسافربری،فراهم شده است.

«ابراهیم کاظمی مومن سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با اعلام این خبر گفت: بنا بر اعلام مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای آبان ماه جاری گزینه ای در سامانه های فروش بلیط قطارهای مسافربری فعال شده است که افراد دارای معلولیت که با ویلچر تردد می کنند؛ با انتخاب این گزینه می توانند از امکانات ویژه راه آهن به افراد دارای معلولیت بهره مند شوند و همچنین مسئولان کوپه و قطار مورد نظر خود را از وضعیت ویژه خود آگاه نمایند.

وی افزود: بر همین مبنا،طی نامه ای به تمامی مدیران کل بهزیستی استان ها در سراسر کشور( که مسئولیت دبیری ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان را نیز بر عهده دارند) از آنها خواسته شده است تا به منظور بهره مندی جامعه هدف؛ در سطح استان اطلاع رسانی در این خصوص انجام شود.

........اخبار روز

* روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

در مورد عزاداری فاطمیه قرار شد ستاد جلساتی برگزار کند.

در مورد آزمون استخدامی هم قرار شد بررسی شود که چگونه برگزار شود.

* برای خرید واکسن کرونا هم باید عضو FATF شویم

علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی:

من فکر می‌کنم با دستوری که رهبری داده و موافقتی که ایشان با درخواست دولت برای بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت داشتند، راه پیوستن ایران به FATF نسبت به گذشته هموارتر شده است اما نباید این مسئله به تأخیر بیفتد.

خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند.

یادمان باشد که کنوانسیون‌ های پالرمو و سی اف تی فقط مختص به ایران نیست و تقریبا تمام کشورها دنیا عضو آن شده اند و ضروری است با پیوستن به این دو کنوانسیون، زمینه کاهش هزینه‌های غیرضروری در مراودات اقتصادی را در عرصه بین‌المللی کاهش دهیم./ ایرنا

* یک ایرانی الاصل از گزینه های بایدن در شورای امنیت ملی آمریکا

 رسانه های آمریکایی تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را به عنوان یکی از گزینه های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای نقش آفرینی در یکی از مناصب کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرده اند.

گروه های مترقی خواه سیاست خارجی در حال فشار به بایدن هستند تا یک فرد ایرانی الاصل را به عنوان یکی از سمت های کلیدی در دولت انتخاب کند.

* آزمون پایانی دانشجویان چگونه برگزار می‌شود؟

شیوع ویروس کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و بسیاری از دانشجویان نگران برگزاری امتحانات هستند. در این ایام دانشگاه‌ها آموزش دروس تئوری را به‌صورت مجازی در دستور کار دارند و هر یک از دانشجویان توانسته‌اند از طریق سامانه‌هایی که تعریف شده آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

آزمون‌های پایان‌ترم دانشگاه‌ها به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی برگزار می‌شود.

 بر اساس شیوه‌نامه ارسال شده به دانشگاه فقط نباید آزمون پایان نیمسال ملاک عمل ارزیابی دانشجویان باشد، بلکه مجموعه‌ای از ارزیابی‌ها نمره نهایی دانشجویان را تعیین می‌کند.

پیش از این به دانشگاه‌ها اعلام شده که اساتید دانشگاه‌ها برای تعیین نمره نهایی دانشجویان آزمون‌های کوچک برگزار کنند و اجرای پروژه را در دستور کار قرار دهند و از مجموع فعالیت دانشجویان نمره نهایی را استخراج کنند.

در این میان یکی از سؤال‌های مهم دانشجویان درباره آزمون‌های علمی است. به گفته خاکی صدیق آزمون دروس عملی برگزار نمی‌شود

* جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای تردد بعد از ساعت ۲۰

سردار حسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران:

برابر مصوبه ابلاغ شده در روز‌های شنبه و یکشنبه ساعت آغاز محدودیت‌های تردد شبانه از ۲۱ به ۲۰ تغییر کرده و خودرو‌هایی که پس از این ساعت در معابر باشند، ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

*آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ از ۵ بهمن

زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی:

برنامه ریزی لازم در راستای فرصت مجدد ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ برای جاماندگان صورت گرفته و مصوب شده است که مهلت مجددی برای این دسته از افراد برای ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در نظر گرفته شود.

متقاضیان ثبت‌نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ می توانند اطلاعات ثبت‌نامی خود را که در زمان مقرر «از تاریخ ۹۹/۰۹/۱۶ لغایت ۹۹/۰۹/۲۶» برای شرکت در این آزمون ثبت‌ کرده اند، از روز یک‌شنبه ۵ بهمن لغایت روز چهارشنبه ۸ بهمن  ویرایش کنند.

 علاوه بر این به منظور مساعدت و همراهی با متقاضیانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده ‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که از روز یک‌شنبه ۵ بهمن لغایت چهارشنبه ۸ بهمن نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

*ایرانی‌ها چقدر سپرده بانکی دارند؟

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان شهریورماه سال ۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۳۱۹۵۴.۴ هزار میلیارد ریال است

این مقدار نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۸۴۶۰.۵ هزار میلیارد ریال (۳۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۷۹۱.۶ هزار میلیارد ریال (۱۷.۶ درصد) افزایش نشان می‌دهد/ آنا

* «آسانسور» ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

مطابق تحقیقات محققان دانشگاه آمستردام اگر درهای آسانسور به صورت مداوم باز و بسته شود، ویروس کرونا دو تا چهار دقیقه در فضای داخل آن باقی می ماند

اما اگر درب آسانسور به صورت مداوم بسته باشد، ۱۲ تا ۱۸ دقیقه زمان برای خروج این ویروس از محیط داخل آسانسور نیاز است.

اگر فرد مبتلا به کروناویروس از آسانسوری استفاده کند که درب های آن به صورت مدام بسته باشد، ۳۰ دقیقه زمان برای خروج ویروس کرونا از محیط داخل آسانسور نیاز است./ ایسنا

........بهداشت و سلامت

* خروج تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونا: سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و هر گونه عادی انگاری شرایط زمینه‌ای را جهت خیز مجدد بیماری فراهم می‌کند.

به نقل از ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: خوشبختانه برای اولین بار شاهد خروج تمامی شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز بیماری هستیم. به طوری که اکنون ۲۰۵ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی یعنی پرخطر و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد، یعنی با خطر متوسط بیماری قرار دارند.

وی افزود: در هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل دارای روند کاهشی بوده است. میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته چهارم آذر ماه حدود ۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، تهران، ایلام و اردبیل بوده است. همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور در هفته چهارم آذر ماه حدود ۱۹.۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز در این شاخص به ترتیب در استان‌های اردبیل، یزد، گلستان، زنجان و ایلام بوده است.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ایستادگی و رعایت پروتکل‌ها هستیم و امیدواریم با تداوم همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطرآفرین و به‌ویژه خودداری از برگزاری هرگونه مهمانی و دورهمی شب یلدا، شاهد ادامه روند کاهشی بیماری در کشور باشیم.

* احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا پس از یلدا وجود دارد: یک فوق تخصص عفونی گفت: با وجود توصیه‌ها به خانه ماندن در شب یلدا حتما عده زیادی از مردم رعایت نمی‌کنند و همین تعداد بطور قطع باعث می‌شوند که بعد از شب یلدا با اوج گیری مجدد اپیدمی کرونا در کشور مواجه شویم.

به نقل از ایرنا، محبوبه حاج عبدالباقی افزود: کاهش نسبی موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته های اخیر البته از قبل از اعمال محدودیت دو هفته ای شروع شده بود اما کاهش ساعت فعالیت اصناف و مشاغل و محدودیت های تردد نیز تاثیر داشته است و اگر این محدودیت ها به طور جدی ادامه پیدا کند می تواند تأثیرگذار باشد اما اگر به صورت موقتی باشد و مانند گذشته بعد از مدتی که آمار پایین آمد، دوباره فعالیت ها و ترددها به حالت عادی برگردد، دوباره شاهد اوج گرفتن آمار و افزایش موارد ابتلا، بستری و بعد از آن مرگ های کرونا خواهیم بود.

وی ادامه داد: هنوز نمی توان به طور قطعی گفت افرادی که یکبار مبتلا شده اند، ایمنی پیدا کرده اند و دیگر مبتلا نمی شود و حتی در مورد واکسن نیز که هنوز در ایران در دسترس نیست،به طور قطعی معلوم نیست چقدر ایمنی می دهد و مدت زمان ایمنی آن ۶ ماه، یکسال یا بیشتر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به ورود به فصل زمستان و سرمای هوا و با توجه به اینکه تجمعات و حضور مردم در فضاهای بسته بیشتر می شود و احتمالا پنجره ها نیز باز نخواهد بود و تهویه انجام نمی شود، حتما با پیک و اوج دوباره کرونا در زمستان مواجه می شویم.

حاج عبدالباقی افزود: در مورد درمان بیماری کووید ۱۹ نیز هنوز نه در ایران و نه در دنیا دستاورد قابل اطمینانی نداریم و هنوز این بیماری درمان قطعی ندارد، عده زیادی از مبتلایان به نوع خفیف این بیماری مبتلا می شوند و خود به خود بعد از مدتی استراحت بهبود پیدا می کنند اما آن دسته از بیماران که به نوع شدید کووید ۱۹ گرفتار می شوند، همچنان در خطر هستند و به جز کارهایی مثل استفاده از اکسیژن یا برخی درمانهای علامتی کار چندانی نمی توان انجام داد.

وی گفت: چند قلم دارویی هم که تا حدی برای بهبود علایم کمک کننده هستند فقط در صورتی می توانند موثر باشند که استفاده از آنها زود شروع شود و اگر در مراحل شدید بیماری مورد استفاده قرار گیرند، کارایی چندانی ندارند.

فوق تخصص عفونی ادامه داد: مشکل مهمی که روند درمان بیماران را در ایران دچار مشکل کرده این است که بسیاری از مردم از رفتن به بیمارستان ترس دارند و می گویند اگر به بیمارستان برویم بیشتر مریض می شویم واقعاً معلوم نیست این حرف ها را چه کسانی درست می کنند و در فضای مجازی پخش می کنند، مسأله مهمی که باعث شده عده زیادی از بیماران جانشان را بر اثر کرونا از دست بدهند همین ترس آنها از مراجعه به موقع به پزشک و بیمارستان است. این افراد زمانی به بیمارستان مراجعه کرده اند که بیماری شدید شده و اثربخشی اقدامات درمانی بسیار کم می شود.

........دُریافت

* بازگشت به کودکی، با صور خیال شاعر تخیلات کودکانه و جاودانه

دیروز مصادف بود با سالروز درگذشت گلچین گیلانی، شاعری که نسل های مختلف او را با شعر معروف «باز باران، با ترانه، با گوهر های فراوان، می خورد بر بام خانه...» می شناسند. شگفت آنکه این روز ها به جای برف، باران زمین سرد را خیس کرده و در چنین حال و هوایی از طبیعت، بیست و نهمین روز از آذر مصادف است با روز درگذشت شاعر کودکی های پر از چستی و چالاکی.

به همین بهانه، مطلبی را به قلم یزدان معزز، یکی از علاقه مندان به ادبیات معاصر را درباره ی شعر و زندگی گلچین گیلانی می خوانیم:

«همیشه لازم نیست تا هزاران بیت بسرایی و یا دیوانی از اشعار داشته باشی تا شاعرت بخوانند. گاهی تنها سروده ات چنان بر دل و جان آدمها می نشیند که همان یک شعر کافی است تا ابد شاعرت بدانند. برای من و شاید میلیونها ایرانی دیگر که شاعر نیستیم اما شعر را دوست داریم وقتی « زمستان» یا « آرش کمانگیر» را می خوانیم میل ستودن و ارج نهادن به این همه مهارت در آرایش کلمات در ما بوجود می آید و از زیبایی آنها حتی اگر بیانگر درد و اندوه باشند لذت می بریم. گرچه برخی از ماها حتی ممکن است نام سرایندگان آنها را بخاطر نیاوریم و ندانیم که این اشعار زیبا و بجا ماندنی سروده ی اخوان ثالث و سیاوش کسرایی هستند. « باران » گلچین گیلانی نیز از همین دست اشعاری است که با همان بار اول خواندنش بر دل ها نشست و جاودانه شد.

بسیاری از ما با ریزش اولین دانه های باران پاییزی به یاد « باز باران » کتاب دبستانی مان افتاده و شاید لحظاتی کوتاه به سفری طولانی به سرزمین خاطره های دور می رویم. به سرزمینی که در آنجا بالا رفتن از درختان آلوچه لوس و "بچگانه" نیست؛ به دیاری که آرزوهای کهن در آنجا زنده گشته و دوباره کودک می شویم. اما این سفر دور چندان نمی پاید و پس از لحظه ای نه چندان دیرپا، با آهی برآمده از سینه به خود می آییم. دریغ که محکوم به بزرگ شدنیم و دانستن همه آن چیزهایی که اغلب زیبا نیستند! افسوس که مجبور به ترک دوران کودکی هستیم و تمام آن شیرینی ها و زیبایی هایش. چه تفاوت وحشتناک و چه دره عمیقی است بین کودکی و امروزمان! چه شیرین و مطبوع است "ندانستن"، زمانی که کودکیم. و چقدر سزاوار سرکوفت و نکوهش است "ندانستن" امروزمان. شاید شاعر سی و سه ساله ی گیلانی درگیر اندیشه هایی اینچنانی بود که سرود:

یادم آرد روز باران:

گردش یک روز دیرین

خوب و شیرین

توی جنگلهای گیلان:

کودکی ده ساله بودم

...

مجد الدین میرفخرایی معروف به گلچین گیلانی جزو نخستین گروه از شعرای سراینده ی شعر نو ایران است. وی در شهریور سال 1287 در شهر بارانهای همیشگی، رشت، در خانه ای نزدیک سبز میدان متولد شد . دبستان را در رشت و دوره دبیرستان را در مدارس سیروس و دار الفنون تهران گذراند. در دار الفنون شاگرد اساتیدی چون وحید دستگردی وعباس اقبال آشتیانی بود. هنوز دانش آموز بود که دو شعر از وی در مجله «فروغ» رشت منتشر شد. در جلسات «انجمن ادبی ایران» به سرپرستی شیخ الرئیس افسر شرکت جست. از سال 1307 اشعارش در مجله «ارمغان» به سردبیری وحید دستگردی منتشر شد. سال 1312 در آزمون اعزام دانشجو به اروپا پذیرفته شد. نخست در فرانسه و سپس در انگلستان به ادامه تحصیل پرداخت. در زمان جنگ جهانی دوم و بسته شدن دانشگاههای لندن و متعاقب آن قطع کمک هزینه های تحصیلی، برای امرار معاش به کارهای متفاوتی از جمله رانندگی آمبولانس و گویندگی فیلم‌ها و رادیو، ترجمه‌ی خبر و مقاله پرداخت. در سال ١٩٤٧میلادی در رشته بیماری‌های عفونی و بیماری‌های سرزمین‌های گرمسیری، دکترای تخصصی گرفت و کار پزشکی را آغاز کرد. نیمی از عمرش در غربت گذشت و سه بار ازدواج کرد. اشعارش در مجلات ادبی «روزگار نو»، «جهان نو» و «سخن» منتشر شدند. در سالهای 1325-1320 اشعار ضد جنگ سرود، اما در مجموع آثارش کمتر سیاسی بوده و بسیاری از آنها متاثر از طبیعت زیبا و لطیف گیلان سروده شده اند. علیرغم دوری از میهن با تعداد زیادی از بزرگان ادب زمان تماس مستمر داشت. از جمله با محمدعلی اسلامی ‌ندوشن، ‌صادق چوبک، هوشنگ ابتهاج، ‌محمد زهری، مسعود‌فرزاد، محمد مسعود و پرویز خانلری.

چندین دفتر شعر از وی منتشر شده که معروفترینشان «برگ»، «نهفته»، «مهر و کین» و «گلی برای تو» هستند. معروفیت گلچین با انتشار شعر «باران» در مجله «سخن» آغاز شد و از شعر «پرده پندار» به عنوان اوج خلاقیت وی در عرصه شاعری نام بردند.

مرحوم نادر نادر پور درباره ی گلچین گفته است: «سخنش، همچون سرود جاوید کودکی و جوانی، آهنگی شاد و سبکبار دارد».

گلچین گیلانی در 29 آذر سال 1351 در لندن، احتمالاً در یک روز باراباران:

باز باران،

با ترانه،

با گهرهای فراوان،

مى خورد بر بام خانه.

من به پشت شیشه تنها،

ایستاده در گذرها،

رودها را اوفتاده.

شاد و خرم،

یک دو سه گنجشک پر گو،

باز هر دم می پرند این سو و آن سو.

می خورد بر شیشه و در،

مشت و سیلی،

آسمان امروز دیگر نیست نیلی.

یادم آرد روز باران:

گردش یک روز دیرین،

خوب و شیرین،

توی جنگلهای گیلان:

کودکی ده ساله بودم ،

شاد و خرم،

نرم و نازک،

چُست و چابک.

از پرنده،

از چرنده،

از خزنده،

بود جنگل گرم و زنده.

آسمان آبی، چو دریا،

یک دو ابر، اینجا و آنجا؛

چون دل، من روز روشن.

بوی جنگل تازه و تر،

همچو می مستی دهنده.

بر درختان میزدی پر،

هر کجا زیبا پرنده.

برکه ها، آرام و آبی،

برگ و گل هر جا نمایان،

چتر نیلوفر درخشان،

آفتابی.

سنگها از آب جسته،

از خزه پوشیده تن را،

بس وزغ آن جا نشسته،

دمبدم در شور و غوغا.

رودخانه،

با دو صد زیبا ترانه،

زیر پاهای درختان،

چرخ میزد همچو مستان.

چشمه ها چون شیشه های آفتابی،

نرم و خوش در جوش و لرزه،

توی آنها سنگریزه،

سرخ و سبز و زرد و آبی.

با دو پای کودکانه،

می دویدم همچو آهو،

می پریدم از سر جو،

دور می گشتم ز خانه.

 می پراندم سنگریزه،

تا دهد بر اب لرزه،

بهر چاه و بهر چاله،

می شکستم «کرده خاله». 

می کشانیدم به پایین،

شاخه های بید مشکی،

دست من می گشت رنگین،

از تمشک سرخ و مشکی.

می شنیدم از پرنده،

داستانهای نهانی،

از لب باد وزنده،

رازهای زندگانی.

هر چه می دیدم در آنجا،

بود دلکش، بود زیبا،

شاد بودم.

می سرودم:

«- روز ! ای روز دلآرا !

داده ات خورشید رخشان،

این چنین رخسار زیبا،

ورنه بودی زشت و بی جان.

ای درختان!

با همه سبزی و خوبی،

گو چه می بودند جز پاهای چوبی!

گر نبودی مهر رخشان؟

روز ای روز دلآرا!

گر دلآراییست از خورشید باشد،

ای درخت سبز و زیبا!

هرچه زیباییست از خورشید باشد.

اندک اندک، رفته رفته، ابرها گشتند چیره،

آسمان گردید تیره.

بسته شد رخساره ی خورشید رخشان،

ریخت باران، ریخت باران.

جنگل از باد گریزان،

چرخها می زد چو دریا،

دانه های گرد باران،

پهن میگشتند هر جا.

برق چون شمشیر بران،

پاره می کرد ابرها را،

تندر دیوانه غران،

مشت میزد ابرها را.

روی برکه مرغ آبی،

از میانه، از کناره،

با شتابی،

چرخ می زد بی شماره.

گیسوی سیمین مه را،

شانه میزد دست باران.

بادها، با فوت، خوانا،

می نمودندش پریشان.

سبزه در زیر درختان

رفته رفته گشت دریا،

توی این دریای جوشان،

جنگلِ وارونه پیدا.

بس دلآرا بود جنگل.

به! چه زیبا بود جنگل!

بس ترانه، بس فسانه،

بس فسانه، بس ترانه،

بس گوارا بود باران.

به ! چه زیبا بود باران!

می شنیدم اندر این گوهر فشانی،

رازهای جاودانی، پندهای آسمانی:

« - بشنو از من. کودک من!

پیش چشم مرد فردا،

زندگانی -خواه تیره، خواه روشن-،

هست زیبا، هست زیبا، هست زیبا.»

......ورزشی

* حسرت بزرگ در آسیا؛

سرخ‌پوشان فوتبال ایران با بدشانسی و دو پنالتی، فینال آسیا را واگذار کردند و مثل سال 2018 در حسرت کسب جام ماندند.               

پرسپولیس پس از صعود شگفت‌انگیز از گروه C لیگ قهرمانان آسیا که بالاتر از التعاون عربستان، الدحیل قطر و شارجه امارات قرار گرفت و صدرنشین شد، در مراحل حذفی به ترتیب مقابل تیم‌های السد قطر، پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان که هر یک مدعیان اصلی قهرمانی بودند، به پیروزی دست یافت تا به فینال فصل 2020 لیگ قهرمانان آسیا برسد ولی سرخ‌پوشان با وجود اینکه در دقیقه 45 با گلزنی مهدی عبدی پیش افتادند، اما در دقایق 4+45 نیمه اول و 55 دو بار دروازه خود را توسط جونیور باز شده دیدند و در ادامه هم نتوانستند نتیجه را جبران کنند تا با نتیجه 2 بر یک بازنده فینال آسیا شوند.

* بازیکنان ما قهرمان واقعی هستند

یحیی گل محمدی پس از شکست تیم پرسپولیس برابر اولسای هیوندای و کسب عنوان نایب قهرمانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا گفت: ما وقتی نتیجه را واگذار کردیم که در برخی صحنه های تأثیر گذار گل خوردیم.

وی افزود: از هر راهی فکر می کردیم که گل بخوریم به غیر از این مواردی که اتفاق افتاد، گل های راحتی را به حریف تقدیم کردیم و نتوانستیم قهرمان شویم.

با همه کاستی ها و کمبودها و با تمام اتفاقات و مشکلاتی که بعد از فینال برای ما رخ داد ، بازیکنان وضعیت خوبی داشتند و از نظر من قهرمان واقعی همین بازیکنان هستند. با تمام وجودشان و با شرف بازی کردند و تا ثانیه های آخر جنگیدند ولی متاسفانه تمام اتفاقات بازی بر علیه ما بود.

سرمربی تیم پرسپولیس ادامه داد: همینجا از تمام طرفداران عذرخواهی می کنم و باید خودمان را تقویت کنیم و برای دوره های بعد تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم به قهرمانی این رقابت ها دست پیدا کنیم. به تیم اولسان هم تبریک می گویم که تیم شایسته ای بود و از تمام دست اندرکاران این مسابقات تشکر می کنم.

گل محمدی درباره این موضوع که با توجه به قهرمانی های پیاپی پرسپولیس در لیگ ایران اکنون طرفداران از این تیم قهرمانی آسیا میخواهند هم گفت: باید خود را تقویت کنیم تا در دوره های بعدی بتوانیم قهرمانی را به دست آوریم.باید امکانات و سازماندهی بهتری داشته باشیم تا بتوانیم خود را قوی تر کنیم. متاسفانه باشگاه‌های ایران از لحاظ امکاناتی و ساختاری واقعا ضعیف هستند و تیم های دیگر آسیا شرایط بهتری دارند. به همین دلیل باید بیشتر کار کنیم و برای کسب قهرمانی زیرساخت های خوبی داشته و از امکانات بهتری برخوردار شویم. باید روی تیم های پایه کار کنیم و باید بپذیریم از لحاظ ساختاری و امکاناتی قابل مقایسه با تیم های دیگر آسیایی نیستیم.

درباره قهرمانی ها در لیگ ایران هم باید بگویم تیم ما لیگ برتر را پیش رو دارد و باوجود اینکه 3-4 بازی عقب افتاده داریم اما آنجا هم کارمان راحت نیست. پرسپولیس تیمی است که فقط باید پیروز شود و برای پیروزی مبارزه کند، در لیگ ایران و آسیا کار راحتی نداریم اما برای موفقیت و قهرمان شدن انگیزه های زیادی داریم.

گل محمدی در خصوص غیبت چند بازیکن تیمش هم گفت: برای رسیدن به قهرمانی در آسیا باید هم از لحاظ ذهنی خودت را قوی کنی و هم باید در شرایط مسابقه باشید تا بتوان تعویض‌های خوبی انجام داد.

این‌ها فاکتورهای مهمی برای بردن بازی است. بچه‌ها مقابل اولسان عملکرد خوبی داشتند اما تمرکز لازم را در این صحنه ها نداشتند. برای مثال، زمانی که گل اول را خوردیم حتی از وقت اضافه هم گذشته بود و داور در آن لحظه پنالتی گرفت. متاسفانه امروز وی ای آر هم علیه ما بود. ولی در هر صورت در این چند وقت برای آنکه بتوانیم تعویض های بهتری انجام دهیم، دستمان خالی بود.

بازیکنانی که در اختیار نداشتیم از بازیکنان تاثیرگذار ما بودند و عدم حضورشان قدرت تیمی ما را کاهش داد.

* کیم روی حرفش ایستاد: خداحافظ اولسان هیوندای

مسئولیت من تا همینجا بود. حالا می خواهم به خانه بروم و با یک لیوان در دست، استراحت کنم.

سرمربی اولسان هیوندای کیم دو هون که پس از 8 سال دوباره این تیم کره ای را قهرمان لیگ قهرمانان آسیا کرد، با این جمله خداحافظی نه چندان غیرمنتظره اش را با تیم کره ای اعلام کرد.

کیم در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی صادقانه به سختی های کار خود در اولسان اعتراف کرد. او گفت: من تلاش کردم به قطر نیایم. من دو بار تیم را نائب قهرمان کردم و این دشوار بود که کارم را اینجا ادامه دهم چرا که فضای باشگاه ساکن به نظر می رسید اما در نهایت فکر کنم کار خوبی انجام دادم. او که در بالای آسیا ایستاده است، رو به هواداران تیمش گفت: اول از همه می خواستم دوباره بابت از دست دادن قهرمانی کره از هواداران عذرخواهی کنم و امیدوارم این پیروزی کمی تسلی دهنده باشد.

تیم او با 9 برد و یک تساوی نتایج خیره کننده ای از خود در لیگ قهرمانان به جای گذاشت. کیم گفت من می خواهم از همه بازیکنان تشکر کنم. همه بازیکنانی که درگیرند و آنهایی که در پشت صحنه فداکاری کردند. آنهایی که از مصدومیت برگشتند و آنهایی که در کره باقی ماندند.

او ادامه داد: همچنین از کیم گوانگ گوک مدیرعامل تیم هم تشکر میکنم. او کسی بود که تا لحظه آخر لیگ قهرمانان من را می خواست و به کار من ایمان داشت. از همینجا می خواهم که بگویم سپاسگزارم کیم گوانگ گوک!.

کادر مربیگری با مربی نه چندان خوبشان خیلی زحمت کشیدند و سخت کار کردند. تشکر از همه.

کیم که احساساتی شده بود در ادامه حرفهایش، بخشی از چیزهایی که هرگز نگفته بود، مثل یک اعتراف نامه به زبان آورد: پدرم اوایل امسال درگذشت. او برای اینکه من مربی بهتری بشوم و حس رهبری پیدا کنم، به من کمک زیادی کرد. پدر متشکرم که از آسمان انرژی ات را برای من فرستادی. این پیروزی متعلق به توست.

او همچنین از مادرش که در شهر تونگ یونگ برای فرزندش و تیمش دعا می کرد، تشکر کرد و ادامه داد: از همه خانواده ام ممنونم. آنها در سخت ترین لحظه ها مانند سایه ای به دنبال پر کردن تنهایی های ما بودند. البته فوتبال یک ورزش سرگرم کننده است اما بعد از آن دو نائب قهرمانی، به ما خوش نمی گذشت. با این حال من از بازی بازیکنانم در قطر لذت بردم و خوشحالم که آنها هنر سرگرمی را به هواداران ارائه کردند.

بخش آخر صحبت های او هم پایان بندیش با خداحافظی از تیم اولسان هیوندای بود. او گفت: من امیدوارم باز هم پیشرفت کنیم و از بازیکنان و مدیریت تیم حمایت کنیم. سرانجام من می خواهم از همینجا خداحافظی ام از تیم اولسان را اعلام کنم و بگویم که وقت استراحتم فرا رسیده است.

این یک خداحافظی زیبا از کارگردان کیم دو هون بود. مردی که امروز روی دست بازیکنان به آسمان پرتاب شد اما تعهدش به قهرمانی کره جنوبی چنان در ذهنش رسوخ کرده بود که در نهایت حتی این موفقیت بزرگ را به تلخی جشن گرفت.

* نگاهی به حواشی پس از فینال

* روزنامه فرانس 24 نوشت: پرسپولیس پس از شکست مقابل کاشیما آنتلرز در سال 2018، قهرمانی آسیا را برای دومین بار در سه سال اخیر در فینال از دست داد. این پنجمین بار در تاریخ بود که یک تیم ایرانی در فینال شکست خورد و از قهرمانی در برترین تورنمنت آسیایی بازماند. شکستی که ناکامی آنها در کسب قهرمانی قاره‌ای در رده باشگاهی را تداوم بخشید.

* روزنامه AS اسپانیا در صفحه نخست خود نوشت: پرسپولیس در حالی که ناامیدانه به دنبال گل تساوی بود، در 30 دقیقه پایانی بر بازی احاطه داشت.

* برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس پس از دیدار فینال گفت: حالم خوب نبود و نتوانستم بازی را تماشا کنم. فقط می توانم بگویم پرسپولیس باید روی هفتمین قهرمانی لیگ برتر و پنجمین قهرمانی متوالی خود در این مسابقات تمرکز کند.

* شوک بشار رسن به پرسپولیسی ها. رسن پس از پایان این بازی گفت: به ایران باز نمی‌گردم و در قطر خواهم ماند.

* خالد الحدی گزارشگر الکاس در صفحه اجتماعی اش نوشت: به مهدی شیری توصیه می کنم که با هواپیمای تیم به ایران برنگردد. او بهتر است حداقل اکنون به تهران برنگردد و صبر کند یک هفته یا چند روز دیگر بعد از آنکه شرایط کمی بهتر شد به ایران برگردد.

* فیفا در توییتی نوشت: تبریک به اولسان! قهرمان لیگ قهرمانان آسیا نماینده این قاره در جام جهانی باشگاه‌ها در فوریه خواهد بود. تیم کِی لیگی، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به جام جهانی باشگاه‌ها بازمی‌گردد.

* بسیاری از اینترنت فینال آسیا را دنبال کردند. به نظر می‌رسد در مجموع بیش از یک میلیون نفر به صورت زنده گزارش عادل فردوسی پور  را شنیدند. عادل فردوسیپور که به دعوت رسمی AFC به قطر رفته بود، فینال آسیا را از پیج اینستاگرامی AFC گزارش کرد. دنبال کنندگان این صفحه تا هفته پیش حدود 220 هزار نفر بود که تا شروع بازی فینال آسیا، به بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر رسید.

* فوتبال ایران چهار بار به این جام نزدیک شده: سپاهان (2007)، ذوب آهن (2010)، پرسپولیس (2018) و پرسپولیس (2020) اما هیچگاه کاپ نقره ای AFC به دست کاپیتان های ایرانی بالای سر نرفته است.

* آمار بازی فینال آسیا؛ سرخپوشان با 57.3% مالکیت توپ و 9 شوت، بازی را واگذار کردند.

* حمدالله بازیکن النصر عربستان و جونیور بازیکن اولسان با 7 گل در صدر جدول گلزنان قرار گرفتند اما چون حمدالله بازی کمتری انجام داده بود، به کفش طلا رسید.

* پیج رسمی لیگ قهرمانان آسیا نوشت: «فصل بعد قوی تر برگرد پرسپولیس. عملکردتان فوق العاده بود.

* بیت گارام هافبک شماره 10 تیم اولسان هیوندای بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا شد.

* مهدی عبدی در گفتگو با ای اف سی گفت: تلاش بچه ها بود که توانستم یک گل خوب بزنم، اما نشد. متأسفم که با باخت همراه شد و برای هواداران کشور عزیزم ایران متأسفم.

* ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی آنتن با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی و مهرداد میناوند، رکورد بیننده در تولید برنامه‌ها در پلتفرمی جز تلویزیون  را شکست. مهدی مهدوی کیا و پژمان جمشیدی نیز مهمانهای اسکایپی این برنامه بودند.

..........حوادث

* معمای آدم کشی دختر ۱۸ساله! / ماجرای راننده ای که توسط یک دختر جوان به قتل رسید

خراسان نوشت: با اظهارات ضد و نقیض و ادعاهای دختر 18 ساله ای که راننده تبعه خارجی پژو پارس سفید رنگ را در یکی از خیابان های مشهد به قتل رساند، معمای این پرونده جنایی، پیچیده تر شد. 

شب پنج شنبه گذشته، رهگذران و اهالی خیابان مفتح شرقی، پیکر غرق در خون جوانی را  دیدند که کنار خودروی پژو پارس سفیدرنگ روی آسفالت خیابان افتاده است و دختری وحشت زده نیز قصد فرار از محل را دارد.در همین حال شهروندان با نیروهای امدادی تماس گرفتند و از فرار دختر مذکور نیز جلوگیری کردند. دقایقی بعد اورژانس از راه رسید و پیکر خون آلود راننده 35 ساله را درحالی به بیمارستان انتقال داد که دختر یاد شده هم تحویل نیروهای انتظامی شد.هنوز ساعتی از این ماجرای تلخ نگذشته بود که خبر مرگ راننده پژو پارس به نیروهای کلانتری گزارش شد و به این ترتیب یک معمای جنایی دیگر مقابل قاضی ویژه قتل عمد قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع، قاضی احمدی نژاد به همراه گروه ورزیده ای از کارآگاهان اداره جنایی و عوامل بررسی صحنه جرم، عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. تحقیقات مقدماتی بیانگر آن بود که راننده 35 ساله بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربه چاقو به سمت چپ قفسه سینه جان باخته است اما اثر گازگرفتگی با دندان نیز روی دست وی نمایان بود.

با انجام تحقیقات مقدماتی در بیمارستان، دامنه بررسی های میدانی به محل وقوع جنایت در خیابان شهید مفتح شرقی کشید و پس از بررسی های تخصصی و کارشناسی، بازجویی از دختر 18 ساله متهم به قتل در حضور قاضی شعبه 208 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد آغاز شد. این دختر که ابتدا خود را با هویت جعلی «ملیحه» معرفی می کرد با ادعایی عجیب گفت: کنار خیابان ایستاده بودم که راننده پژو پارس کنارم توقف کرد من هم مسیری را گفتم و سوار شدم اما هنوز مسافت زیادی طی نکرده بودیم که راننده پیشنهاد رابطه غیراخلاقی به من داد. من هم که باردار بودم از این پیشنهاد ناراحت شدم و درگیری بین ما رخ داد. در همین گیر و دار راننده پژو پارس چاقویی بیرون کشید که من با آرنج زدم و چاقو به سینه خودش فرو رفت اما زمانی که از ترس قصد فرار داشتم توسط رهگذران در محل حادثه دستگیر شدم.

گزارش خراسان حاکی است با توجه به اظهارات عجیب و باورناپذیر دختر 18 ساله که با بررسی های مقام قضایی در صحنه وقوع جنایت مطابقت نداشت، این دختر متهم به قتل با دستور قاضی احمدی نژاد در اختیار کارآگاهان اداره جنایی آگاهی قرار گرفت تا بازجویی ها به شیوه ای تخصصی ادامه یابد.در همین حال گروه ویژه ای از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ نجفی (رئیس دایره قتل عمد آگاهی) تحقیقات گسترده ای را درباره ادعاهای دختر جوان آغاز کردند که در نهایت مشخص شد نام واقعی او «پریسا- ر» است و دو بار سابقه فرار از منزل را دارد و همچنین ادعای بارداری او نیز دروغ است. این گونه بود که متهم به قتل با دیدن شواهد و دلایل انکارناپذیر ماجرای این جنایت هولناک را به گونه دیگری روایت کرد. او که به مواد مخدر صنعتی هم اعتیاد دارد در بازجویی های ویژه به سروان منفرد (افسر پرونده) گفت: وقتی سوار خودروی راننده جوان (تبعه کشور همسایه) بودم با پیشنهاد غیراخلاقی او، قصد داشتم از خودرو پیاده شوم که درگیری بین ما رخ داد و من که مقاومت می کردم چاقویی را از کیفم بیرون آوردم و ضربه ای به قفسه سینه اش زدم و با گاز گرفتن دستش، می خواستم فرار کنم که مردم مرا گرفتند و تحویل پلیس دادند. به گزارش خراسان، ادعاهای ضد و نقیض این دختر درحالی است که فرضیه اخاذی با تهدید چاقو نیز مطرح شده است و بررسی های کارآگاهان با دستورات ویژه و راهنمایی های قاضی احمدی نژاد همچنان ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/9/30 - 20:37
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود ضمن تشکر، همانطور که عدم فناوری های گران قیمت در ایران دلیل بر عدم اطلاعرسانی از این رویدادها نیست عدم حضور ایران هم، در رقابت های جهانی ورزش نابینایان دلیل بر اطلاعرسانی از این رویدادها نباشد. از یک تا سیزده آذر المپیاد شطرنج معلولان جهان و همچنین ۱۲ و ۱۳ آذر نشست ۴۴ کشور آسیایی به میزبانی پارالمپیک آسیا قرار بود برگزار شود. به نظر می آید در این نشست نکات آموزنده زیادی گفته شده باشد. لطفا پیگیری کنید . از خانوم‌محبوبه مسترقانی بابت معرفی سریال see و سایر بخش های ایران سپید سپاسگزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *