شناسه خبر: 22504 منتشر شده در مورخ: 1399/9/25 ساعت: 16:09 گروه: بهداشت و سلامت  
احیای بینایی با استفاده از شبکیه مصنوعی

احیای بینایی با استفاده از شبکیه مصنوعی

محققان اسپانیایی راهکار جدیدی را برای درمان دژنراسیون ماکولا (انحطاط ماکولا) مرتبط با سن ابداع کردند که در آن از یک شبکیه مصنوعی ساخته شده از الیاف ابریشم و سلول‌های زنده انسان به منظور ترمیم بافت چشم استفاده می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا (بخشی از شبکیه)، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث می‌شود فرد با افزایش سن، دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت‌هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.

ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می‌شود و باعث می‌شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد. تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می‌شود.

 در حال حاضر هیچ درمانی برای احیای بینایی افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن وجود ندارد و تنها با استفاده از روش‌هایی می‌توان پیشرفت این بیماری را کندتر کرد.

اکنون محققان یک شبکیه مصنوعی ساخته اند که به سادگی به بافت چشم انسان متصل می‌شود. این شبکیه مصنوعی متشکل از چندین لایه از سلول‌های شبکیه چشم انسان است که توسط فیلم‌هایی از جنس فیبرون ابریشم در کنار هم قرار گرفته و درون نوعی ژل محافظ قرار دارند. این وسیله با استفاده از جراحی درون چشم بیمار ایمپلنت می‌شود و موجب احیای بینایی می‌شود.

سلول‌های مورد استفاده در این ابزار عبارتند از نورون‌های شبکیه که وظیفه تشخیص نور را برعهده دارند، سلول‌های گلیال مولر که از نورون‌ها حمایت می‌کنند و سلول‌های بنیادی مزانشیمی که یکپارچگی سلول‌های ایمپلنت و سلول‌های چشم بیمار را تضمین می‌کند. این ساختار زمینه را برای رشد و نمو نورون‌ها و ترمیم بافت آسیب دیده چشم در اثر بیماری فراهم می‌کند.

انتظار می روود با استفاده از این روش بتوان بینایی بیماران مبتلا به انحطاط ماکولا را با کمترین عارضه جانبی درمان کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Neural Engineering  منتشر شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *