شناسه خبر: 22477 منتشر شده در مورخ: 1399/9/23 ساعت: 00:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 23 آذر ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 23 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: ۵ میلیارد اعتبار برای خرید ون ‌مخصوص معلولان در اختیار داریم - روند بیماری کرونا در اکثر استان‌ها کاهشی و امیدوار کننده است - مشکلات آموزش مجازی دانشجویان و اساتید نابینا - یلدا را مجازی برگزار کنید - دُریافت - تأیید خبر ایران سپید/تصویب قانون سرباز قهرمان در هیأت دولت - کشتن الاغ برای فروش گوشت لو رفت

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 23 آذر ۱۳۹۹

۲۷ ربیع الثانی ۱۴۴۲

13 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6585

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

۵ میلیارد اعتبار برای خرید ون ‌مخصوص معلولان در اختیار داریم

روند بیماری کرونا در اکثر استان‌ها کاهشی و امیدوار کننده است

مشکلات آموزش مجازی دانشجویان و اساتید نابینا

یلدا را مجازی برگزار کنید

دُریافت

تأیید خبر ایران سپید/تصویب قانون سرباز قهرمان در هیأت دولت

کشتن الاغ برای فروش گوشت لو رفت

.......ویژه

* ۵ میلیارد اعتبار برای خرید ون ‌مخصوص معلولان در اختیار داریم

معاون شهردار تهران با اشاره به اعتبار ۵ میلیاردی برای خرید ون های مخصوص معلولان گفت: با این مبلغ تنها می‌توان ۵ ون تهیه کرد.

مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همایش روز ملی معلولان که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به تغییر رویکرد در شهرداری تهران در حوزه معلولان گفت: حدود ۲۰ سال به مأموریت‌ها در این زمینه مسکوت مانده و ما نمی‌توانیم یکباره همه آنها را به سرانجام برسانیم اما تغییر رویکرد در همه حوزه‌های شهردار این زمینه به خصوص در حوزه حمل و نقل مشهود است.وی با اشاره به اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای برای خرید ون‌های مخصوص معلولین اظهار داشت: با این اعتبار لحاظ شده تنها می‌توان پنج دستگاه ون خرید.معاون شهردار تهران ادامه داد: ما به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد اعتبار احتیاج داریم که باید به روش‌های دیگری این مسئله جبران شود چون بودجه شهرداری تهران محدود است.هاشمی با اشاره به پیشنهاداتی که به شرکت خودروسازی برای تجهیز مینی بوسه‌ای فروخته‌شده داشته‌اند، گفت: امکان تجهیز برخی از این مینی بوس‌ها برای استفاده معلولان و دارای ویلچر وجود دارد.

* سهمیه بنزین معلولان کاهش نیافت/۴٠ لیتر سهمیه اعتباری شد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه سوخت خودروهای معلولان همچنان ۱۰۰ لیتر بوده و کاهش نیافته است.

فاطمه کاهی، در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر کاهش سهمیه سوخت خودرو معلولان به ۶۰ لیتر در ماه گفت: سهمیه سوخت معلولان کاهش نیافته و همچنان همان ۱۰۰ لیتر در ماه است، اما قرار شد این خودروها ۶۰ لیتر را به صورت سهمیه سوخت و ۴۰ لیتر را به صورت اعتبار دریافت کنند.وی افزود: بر همین اساس در ماه آذر ۶۰ لیتر سهمیه سوخت معلولان در کارت سوخت آن‌ها واریز شد، اما به دلیل نبود اطلاعات لازم برای پرداخت اعتباری، واریز ۴۰ لیتر باقی مانده میسر نشد و این مسئله شائبه کاهش سهمیه سوخت معلولان را به وجود آورد.این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سهمیه سوخت معلولان همچنان ۱۰۰ لیتر در ماه است، گفت: در ماه دی معلولان علاوه بر دریافت سهمیه ۱۰۰ لیتر ماهانه خود ۴۰ لیتر مانده ماه آذر را نیز دریافت می‌کنند بنابراین سهمیه سوخت معلولان با پلاک ویلچری برای خودروهای تک سوز در دی ماه ۱۴۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۱۱۰ لیتر است.وی افزود: با توجه به اینکه پرداخت سهمیه سوخت به صورت اعتباری نیازمند اطلاعات جدید است و سازمان بهزیستی که مکلف شده تا این اطلاعات را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه کند، هنوز اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکرده است بنابراین اجرای این طرح ممکن است دو ماه به تأخیر بیافتد.کاه‌ی تأکید کرد: تا زمان اجرایی نشدن طرح پرداخت اعتباری سهمیه سوخت معلولان، این افراد همچنان سهمیه سوخت خود را مانند گذشته به صورت واریز ماهانه ۱۰۰ لیتر در کارت سوخت دریافت می‌کنند.

..........اخبار روز

*  رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا:

روند بیماری کرونا در اکثر استان‌ها کاهشی و امیدوار کننده است

با اقداماتی که از آبان و آذرماه انجام گرفت، روند این بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها بجز موارد معدودی همه کاهشی و بسیار امیدوار کننده است.

همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسوولیت پذیری مردم و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی بود.

البته خیلی‌ها خواستند در این زمینه اخلال ایجاد کرده و مردم را ناامید کنند و تردید ایجاد کنند.

اساس امر اعتماد است. اگر ستاد ملی به عنوان مسوول این کار را در کشور بر عهده دارد و مردم هم اعتماد داشته باشند کار بزرگی در این راستا انجام شد و ما مشکلاتی نداریم که نتوانیم‌آن را حل و فصل کنیم.

* صدور چک در وجه حامل ممنوع شد

طبق اطلاعیه‌های قبلی بانک مرکزی، صدور چک حامل از امروز ۲۲ آذرماه ۹۹ ممنوع است.

مطابق با بخشنامه بانک مرکزی  صدور برگه چکهای جدید در وجه حامل ممنوع می شوند و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چکهای جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص صادر کنند.

چکهای صادر شده در این تاریخ در وجه حامل اعتبار نخواهند داشت.

* امتحانات ابتدایی‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

معاون آموزش ابتدایی:

به دنبال آن هستیم تا برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی ارزشیابی به طور حضوری و با ایجاد با گروه‌های کوچک ۴-۵ نفره داشته باشیم.

در این روش در نظر داریم دانش آموزان به طور گروه‌های ٣ تا ۴ نفره در مدرسه حضور پیدا کرده و معلم درباره بخش‌های مختلف دروس از دانش آموزان ارزشیابی لازم را به عمل آورد.

* ۱۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی/ جریمه شبانه ۶۰۰ هزار خودرو

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا:

 در حال حاضر ۱۲ شهر کشور در وضعیت قرمز مانده اند و ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر نیز زرد هستند.

 آستارا و تالش در استان گیلان و آمل، گلوگاه و نور، در استان مازندران، در وضعیت بحرانی قرار دارند.  اگر در این چند شب منتهی به شب یلدا، مراقب نباشیم و بخواهیم دورهمی داشته باشیم، تمام زحمات هدر می رود.

 ۵۱ درصد ابتلاها خانوادگی است. در اجرای منع تردد شبانه ۶۰۰ هزار خودرو جریمه شدند

* برای ایمنی گله‌ای دست‌کم ۷۵درصد افراد کشور باید واکسینه شوند

 آنتونی فاوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا است، درباره واکسن فایزر-بیون‌تک و اثربخشی آن گفت:

داشتن واکسنی با سطح ۹۵ و ۹۴درصد اثربخشی واقعا چشمگیر است. ما از نتایج به‌دست‌آمده بسیار دلگرم هستیم. رسیدن به وضعیت ایمنی گله‌ای تا پاییز و رسیدن به حالت عادی تا پایان سال ۲۰۲۱ امکان‌پذیر است.

.........پرونده

* مشکلات آموزش مجازی دانشجویان و اساتید نابینا: 16 آذر، روز دانشجو را در حالی پشت سر می گذاریم که دانشجویان و اساتید نابینا ، دومین ترم تحصیلی را با تجربه آموزش مجازی می گذرانند. اما ببینیم با گذشت این زمان پِلَت فُرمها و اَپهای آموزش مجازی تا چه حد برای این افراد دسترس پذیر شده اند. راضیه ابراهیمی دانشجوی رشته مشاوره از دانشگاه دولتی اصفهان در باره سامانه آموزش مجازی این دانشگاه می گوید: سامانه آموزش مجازی دانشگاه اصفهان، سایت lms است که از نظر دسترس پذیری کاملا برای افراد نابینا قابل استفاده است و ما برای شرکت در کلاسهای آن لاین با محدودیتی مواجه نیستیم. تنها مشکلی که گاهاً بچه هایی که با استفاده از تلفن همراه وارد سامانه می شوند با آن مواجه هستند زمانی است که بخواهند  در کلاسهای آن لاین به صورت متنی تعامل داشته باشند که با کندی مواجه می شوند که البته این مشکل قابل حل است و می توانیم با استفاده از میکروفن به صورت صوتی در کلاس تعامل داشته باشیم. در طول این دو ترم که کلاسها به صورت مجازی برگزار شد زمانی که با محدودیت و مشکلی به سبب ضعف بینایی مواجه شدیم اساتید نهایت تعامل و همکاری را با ما دانشجویان نابینا داشتند. ابراهیمی می افزاید: با استفاده از کامپیوتر و لَپ تاپ بهتر می توانیم از سامانه های آموزش مجازی استفاده کنیم. مریم کامران دیگر دانشجوی این دانشگاه در رشته علوم تربیتی است. او نیز به گفته های دوست خود می افزاید: یکی دیگر از سایتهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان سامانه گلستان است که شامل سایر فعالیتهای آموزشی است. دانشجویان نابینا در زمان اموری مثل انتخاب واحدهای ترمی، ارزشیابی اساتید، مشاهده نمرات و سایر فعالیتها با مشکل مواجه هستند و باید از افراد بینا کمک بگیرند. چون سامانه گلستان برای دانشجویان نابینا دسترس پذیر نیست.

اما اساتید نابینا در دوران آموزش مجازی با مشکلات بیشتری روبرو هستند. عبدالحسین لطیفی استاد رشته دین پژوهی و روانشناسی دانشگاه آزاد در این باره می گوید: وقتی ما مشکل نابینایی داریم طبیعتا هر چه برایمان پیش ممی آید سخت تر از دیگران است و همیشه دیرتر به مشکلات ما رسیدگی می شود چون ما در اکثریت نیستیم لذا اول سراغ ما نمی آیند. طبیعتا هر چه صدا بلندتر باشد زودتر به آن رسیدگی می شود. وقتی از نظر تعداد هم در اقلیت باشیم دیرتر به سراغ ما می آیند در این شرایط ما باید خودمان هم پیگیری کنیم و مشکل را به مسئولان بگوییم. استفاده از امکانات مجازی برای ما به راحتی افراد عادی نیست. در این دو ترم دانشگاه آزاد از دو پِلَت فُرم متفاوت بهره گرفت. در ترم گذشته از سیستم lms که بسیاری از دانشگاههای کشور از این سیستم استفاده می کنند. و زیر ساخت آن اَدُبی کانِکت است. این سیستم البته مشکلاتی هم داشت من هم با آن درگیر بودم و عمدتا با آزمون و خطا راهی را پیدا کردم که بتوانم با این سیستم آموزشی ارتباط بگیرم. این سیستم  البته با همه مرورگرها هم کار نمی کرد. و نهایتا از مرورگری استفاده کردم که دانشگاه گفته بود از آن استفاده نکنید. یعنی من با اینترنت اکسپلورر و برنامه  nvda  توانستم با سیستم کار کنم و نهایتا هم بخشی از مشکلات آن حل نشد. و من به صورت شخصی راهی را برای استفاده از آن پیدا کرده بودم. در ترم حاضر از سیستمی به نام "دان" استفاده می کنیم و امروز باز هم اعتراضم را به دوستان در دانشگاه گفتم این سیستم مشکلاتی دارد و مشکلات ویژه ای که به نابینایان مربوط می شود عبارتند از اینکه مثلا در سیستم lms  یک دکمه را فعال می کردم و به همه کسانی که در کلاس بودند دسترسی می دادم که از میکروفن استفاده کنند حتی اگر کسانی از net خارج می شدند و دوباره برمی گشتند هم شامل می شد و این گزینه دوباره برایشان فعال می شد ولی در سیستم فعلی باید برای یک یک افراد این امکان را فعال کنیم که برای من نابینا بسیار مشکل است. بعلاوه این سیستم همه امکانات را در یک صفحه برای من قرار نمی دهد یعنی اگر در حال تدریس باشم باید دوباره برگردم، به جای دیگری بروم اسم دانشجویان را پیدا کنم و تک تک آنها را فعال کنم این کار در کلاسهای دکترای من که چند دانشجو هستند شاید امکان پذیر باشد ولی در کلاسهای لیسانس  که گاهی به حدود 50 نفر می رسند این مسئله بسیار بغرنج است. دانشگاه هنوز نتوانسته این مشکل را برطرف کند به رغم اینکه من بیش از یک ماه پیش به آنها اطلاع داده ام و قول داده اند این مسئله را حل کنند. این حتی برای افراد بینا هم سخت تر از سیستم lms  است ولی برای استادی نابینا به مراتب سخت تر است و باید وقت زیادی بگذارد و اینها را یک یک فعال کند. در این میان اگر دانشجویی از کلاس بیرون بیفتد، میکروفنش دوباره غیرفعال می شود.

س: این سیستم چه مزیتی داشته که جایگزین lms شده است؟

ج: من بیش از هر همکار دیگری این قضیه را پیگیری کرده ام و جزء معدود کسانی هستم که به شدت پیگیر هستم و مهمترین نقدی که به این موضوع دارم این است که وقتی می خواهیم یک سیستم را جایگزین سیستم دیگری کنیم باید این کارمان به لحاظهای مختلف توجیه پذیر باشد یعنی آن سیستم آنقدر بهتر باشد که ما را وادار کند تغییرش دهیم. چه رسد به این که این سیستم حتی هم وزن سیستم قبلی نباشد. بگذریم از اینکه اگر هم وزن آن سیستم هم باشد باز هم تغییرش منطقی نیست. چون نباید از نقطه الف با صرف هزینه دوباره به نقطه الف حرکت کنیم. بدتر از آن اینکه این سیستم نسبت به سیستم قبلی ایرادات زیادی دارد و من جزء یک ویژگی خوب در این سیستم که خیلی هم مهم نیست چیز دیگری ندیده ام آن مزیت هم این است که زیرساخت این سیستم bigblew است و قبلی adobe connect است bigblew دسترس پذیری بهتری دارد ولی این دسترس پذیری باعث نمی شود که به راحتی با این سیستم کار کنیم. من حتی یک معلم عادی را هم ندیده ام که این سیستم را بهتر از سیستم قبلی بداند. سیستم قبلی کلاسها را ضبط می کرد ولی این سیستم این امکان را ندارد یا اگر معلم فایلی را برای دانشجو در آن می گذاشت در آن می ماند اما اینجا هر کلاس که تمام می شود همه فایلها می پرد سیستم قبلی تقریبا قطع و وصل شدن نداشت ولی این سیستم مدام قطع و وصلی دارد و گاه خارج از دسترس می شود.در سیستم lms استاد هر وقت می خواست می توانست وارد کلاس شود چه در زمان کلاس و چه بعد از آن اما در سیستم دان نهایتا یک ربع قبل از شروع کلاس می توان وارد آن شد و سیستم خودش در پایان کلاس آن را قطع می کند. و نمی توان زمان بیشتری در کلاس ماند. یکی از مشکلات هم همین است که ما هیچ وقت نمی توانیم در سیستم بمانیم تا با آزمون و خطا راههایی برای ارتباط با سیستم پیدا کنیم. چون به من دسترسی نمی دهد. در مجموع این سیستم چیزی افزون بر lms ندارد و نمی دانیم چرا دوستان اصرار دارند سیستم خوبی را که آکادمیک هم هست و دانشگاههای خوب کشور از آن استفاده می کنند را بردارد و سیستمی بسیار پایینتر را به جایش بگذارد. بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد این سال تحصیلی را 50روز دیرتر شروع کردند به خاطر همین تغییر سیستم. این همه وقفه توجیه ناپذیر به خاطر سیستمی است که به پای lms نمی رسد.

نابینایان دیگر نیز در سایر دانشگاههای کشور با مشکلاتی این چنینی روبرو بوده و هستند و اغلب خود با تجربه و آزمون و خطا توانسته اند راهی برای حضور در کلاسهای مجازی بیابند این در حالیست که به نظر نمی رسد تا پایان دوره آموزش مجازی برای حل مشکل نابینایان  فکری اساسی صورت گیرد.

.........بهداشت و سلامت

* "یلدا" را مجازی برگزار کنید: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی افزود: امروز بر اساس آخرین اطلاعات تنها استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. در گیلان چهار شهر آستارا، بندر انزلی، رودسر و تالش قرمز هستند و در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا نیز قرمز هستند. در عین حال شهر زرین دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند و مردم و مسئولان این شهرها باید بیشترین دقت را داشته باشند.

وی همچنین گفت: در بین این ۱۲ شهر، پنج شهر است که وضعیت بحرانی دارند؛ این شهرها در گیلان شامل دو شهر آستارا و تالش و در مازندران آمل، گلوگاه و نور هستند.

رئیسی ادامه داد:  ویروس نشان داده که غفلت از آن باعث می شود بیماری سریعا بازگردد، شعله ور شود و به تدریج شهرها، استان‌ها و نهایتا سطح کشور را قرمز کند و کشور را در معرض میزان بالای ابتلا و مرگ و میر بالا قرار دهد. بنابراین به هیچ وجه نباید از این بیماری غفلت کرد.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است، گفت: خواهشم آن است که مردم خیلی این موضوع را جدی بگیرند بویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود. اگر غفلتی صورت گیرد تمام دستاوردها را از بین می برد.مردم می توانند با اقوام خود به صورت مجازی در ارتباط باشند.

* ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع شد: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر واکسن‌های توزیع شده در شبکه بهداشتی کشور برای گروه‌های پر خطر، ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای وارداتی با ارز نیمایی در شبکه داروخانه های کشور توزیع شد.

به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور افزود: از اوایل مهر ماه در چند مرحله حدود ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به کشور وارد شد و در شبکه بهداشتی کشور برای گروه های پر خطر شامل کادر بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج مانند افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به صورت رایگان تزریق شد.

وی گفت: واردات این واکسن ها با شرایط سختی انجام شد و بقیه سفارش های ایران برای خرید واکسن آنفلوانزا چندین بار به بن بست تبادلات بانکی ناشی از تحریم ها برخورد کرد و نهایتا امکانپذیر نشد.اکنون نیز از مسیر دیگری حدود ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا با ارز نیمایی وارد و در شبکه دارویی و داروخانه های کشور توزیع شده است و به قیمت ۱۹۲ هزار تومان توزیع می شود.

با وجود نگرانی وزیر بهداشت از همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوانزا، حمیدرضا نجاری، رئیس اداره آنفلوانزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اوایل آذر  گفت: امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسان به آنفلوانزا نه از نوع آنفلوانزای فصلی و نه آنفلوانزای پرندگان نداشته ایم.

وی افزود: وضعیت بیماری آنفلوانزا در سراسر کشور از طریق پایگاههای دیده بانی فعال رصد و پایش می شود و علاوه بر مراکز بهداشتی کشور، وضعیت این بیماری در بیمارستانها و مراکز درمانی نیز رصد و پایش می شود و با توجه به اینکه هنوز (اوایل آذر) با شیوع آنفلوانزا در کشور مواجه نشده ایم، زمان تزریق واکسن آنفلوانزا دیر نشده است، سازمان غذا و دارو در تلاش است تا میزان بیشتری واکسن آنفلوانزا وارد کشور شود تا بتوانیم واکسن آنفلوانزا را برای گروه های بیشتری از مردم تزریق کنیم.

رئیس اداره آنفلوانزای وزارت بهداشت گفت: پیش بینی وزارت بهداشت این است که با توجه به رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از کووید ۱۹ توسط مردم شامل ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مدام دست ها، امسال با موارد قابل توجه آنفلوانزا در کشور مواجه نمی شویم.

........دُریافت

* ۲۱ آذر، مصادف با تولد احمد شاملو، شاعر شهیر معاصر است؛ شاعری که با برهم زدن وزن در شعر و رهایی از آن، رسماً مکتب دیگری در شعر فارسی به نام «شعر سپید» تعریف کرد؛ مکتبی که طرفداران زیادی در نسل های جوان دوران حیات شاملو و بعد از آن پیدا کرد و در عین حال، مخالفان زیادی از بین شاعران و ادیبان هم نسلش در مقابل نظریه های او صف آراستند.

قطعاً بحث در باب شعر شاملو محتاج مجال مفصل، با حضور صاحب نظران شعر و ادب فارسیست. به مناسبت سالروز تولد این شاعر پر آوازه، اظهار نظر هوشنگ ابتهاج و دکتر شفیعی کدکنی درباره ی او و استعدادش را می آوریم.

متن زیر برگزیده ای از کتاب پیرپرنیان اندیش است که به همت میلاد عظیمی در گفتگو با هوشنگ ابتهاج تهیه شده است. هوشنگ ابتهاج هم دوره و از دوستان شاملو در این کتاب درباره شاملو میگوید: «... در درستی این حرف شک نکنید، من به خودش هم گفتم که این صدایی که تو داری، رو هر زبان بسته ای هم اگه داشت، پادشاه گویندگان می شد، واقعا با اون صدا چقدر باطل رو میشه حق کرد!...»«...صدای شاملو یه صدای استثنایی بود واقعا. من جز صدای منوچهر انور، هیچ صدایی مثل صدای شاملو ندیدم.

البته صدای انور پخته تر و داناتره.»«شاملو از جوانی یه شیفتگی به شاعرهای خارجی داشت و یه دوره ای شیفته مایاکوفسکی بود اصلا خداش مایاکوفسکی بود. یه موقع هم شیفته لورکا بود و تا آخر هم این عشقو نگاه داشت. من صلاحیت ندارم ولی اهل فن تعجب می کنند و می گن شاملو فرانسه نمی دونست و واقعا هم نمی دونست ولی می گن ترجمه هاش فوق العاده خوبه.

به فراست یه چیزی از شعر می فهمید و اونو دوباره می ساخت. من شاید عقلم نرسه ولی از همان زمان هم به همه می گفتم که استعداد شاملو از همه ماها بیشتر بود. یه جور استعداد ابلیسی داشت این آدم!...»«...طنز شاملو باورکردنی نیست. همه شعرهای شاملو، حتی شاهکارهاش به پای طنزش نمیرسند... من کسی رو ندیدم که اینقدر حضور ذهن داشته باشه و ذهنش کار کنه. ما با هم بی تعارف و رک و راست بودیم. من گفتم: شاملو! این استعدادی که تو در طنز داری اگه در شعرت بود چی می شد؟! این گذشت....می دونسته که من دارم به تحسین می گم، یعنی پذیرفتم که شعر خوب داری اما استعداد طنزت اگه تو شعرت بود شعرت یه چیز فوق العاده می شد.»

محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد دانشگاه و پژوهشگر نامدار ادبیات فارسی، در کتاب «با چراغ و آینه» که با هدف در جستجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران نوشته و منتشر شده است، گاه مطالب و نقدهایی مطرح کرده که بحث‌بر انگیز بوده است. از جمله این نقدها، مطلبی است از او درباره شاملو که با عنوان «سفر از سنت به نوآوری» منتشر شده است.

احمد شاملو(الف. بامداد) از جمله شاعران معاصری است که هم مخالفان بسیار دارد و هم موافقان و طرفداران پر و پا قرص. شاملو که با «هوای تازه» پایه‌گذار شعر سپید شد، توانست فرمی نو از شعر پارسی ارائه دهد که بی قید از قافیه و عروض، بتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. با وجود این، شفیعی کدکنی در این مقاله معتقد است که شهرت شاملو نه به خاطر شعر، که مرهون دیگر فعالیت‌های او از جمله حضور مستمر 50- 60 ساله بامداد در روزنامه‌هاست. مؤلف «با چراغ و آینه»، بامداد را یکی از نوادر قرن بیستم شعر ایران می‌داند؛ هم به هنر او اشاره می‌کند و هم از عیب‌های شعری شاعر سخن می‌گوید و تلاش دارد تا جانب انصاف را نگاه دارد. شفیعی همچنین در ادامه به تأثیرپذیری شاملو از شعر شاعران فرنگی اشاره می‌کند و در بخش پایانی در ذیل نامه‌ای که در اوت 1999 نوشته است، می‌گوید:

می‌خواهم بگویم شاملو، به‌لحاظ دگرگون کردن و رتوریکِ شعرِ فارسی، به تقلید از ترجمه خامِ شعرِ فرنگی، کارِ عظیمی انجام داده است: اولاً جمال‌شناسیِ شعرِ امثالِ نادرپور و تولّلی را –که گنجایش آن در همان چند سال اول تمام شده بود- از صحنه بیرون راند، و این، کارِ کوچکی نبود. دیگر اینکه با ارائه نمونه‌های درخشانی از شعر یا تکه‌هایی از شعرِ خود نگاهِ تازه‌ای را واردِ شعرِ معاصر کرد. این فضا با امکانات نادرپور و تولّلی قابل ارائه نبود. ممکن است بگویی صبغه ایرانی را هم به کلی از شعرِ فارسی گرفت و تا آنجا پیش رفت که شعرهای خودش با ترجمه‌هایی که از شعر آراگون و الوار و لورکا کرده است تفاوت چندانی ندارد. قبول دارم؛ به همین دلیل هم در خارج از ایران شاملو یک‌صدم حُرمت و قبولِ فروغ و سپهری را ندارد. چون شعرِ آنها خیلی شبیه شعرِ فرنگی نیست، امّا شعرِ شاملو وقتی ترجمه می‌شود مثل این است که ترجمه یکی از شعرهای آراگون یا لورکا یا الوار را به زبانِ انگلیسی می‌خوانی، ممکن است در آن میان گاهی و چه بسیار کم از «عقیق و آینه» در نو کردنِ ماه هم صحبت شود که در فضای شعر فرنگی نیست، ولی رتوریک، رتوریکِ شعرِ فرنگی است. یعنی نوعِ درآمد و بیرون‌شد و ساختارهای جمله و نوع عطف‌ها و نوع حذف‌ها از درون رتوریک شعر فرنگی بیرون آمده است و بر همه اگر مخفی باشد بر تو مخفی نیست که در قرائت ترجمه یک شعر، آنچه کمندِ خواننده است یا «فکر» است(مثل افکار خیام) یا ایماژ است(مثل ایماژهای نظامی و منوچهری) یا رتوریک است(مثل رتوریک فردوسی، ناصرخسرو و سعدی). شاملو به لحاظ فکری چیزی که برای غربیان تازگی داشته باشد، حتی یک سطر هم ندارد. تکرار می‌کنم: حتی یک سطر. می‌مانَد ایماژ و رتوریک. این ایماژها هم غالباً در فرنگی مشابهاتِ خود را دارند و اگر هم نداشته باشند چندان نیستند که مثل شعر منوچهری و نظامی در یک قطعه پنجاه تا ایماژِ تازه عرضه شود. پس آنچه می‌ماند رتوریکِ شاملو است که آن هم برای فرهنگی رتوریکی است دست‌مالی شده و مأنوس. باور کن که اگر کسی بتواند رتوریک شعر کلاسیک فارسی را عیناً به فرهنگی منتقل کند خواننده فرنگی اگر اهل فن باشد وصاحبِ خلاقیت، برایش بسیار جالب خواهد بود. مثلاً رتوریک سعدی یا رتوریکِ حافظ را، چون بلاغتی است، برای آنها بی‌سابقه. البته این کار بسیا دشوار است و مقدمات بسیاری را لازم دارد.

آنچه شاملو معناً به شعر فارسی داده است، گسترش بی‌نهایتِ اندیشه اومانیستی است که از مشروطیت آغاز شده و در شعرِ او به اوج می‌رسد. هیچ کدام از شاگردان نیما و خود نیما تا این حدّ بر مبانی‌ِ اومانیسم – تاسرحدِّ اصرار بر اِته‌ایسم- پافشاری نکرده‌اند. در کنارِ این مسئله گرفتن صبغه ایرانی و شرقی است از شعر فارسی که آن را تبدیل به یک نمونه کاملِ شعر فرنگی کرده است. این در زبان فارسی و در نظر ماها که هر لحظه «عقربِ زلف» ما را می‌گزد و آزرده از «تیرِ مژگان» و «کمانِ ابرو»ییم حسن است و در نظر خوانندگان خارجی و فرنگان، عیب.

.........ورزشی

* تأیید خبر ایران سپید/تصویب قانون سرباز قهرمان در هیأت دولت

همزمان با 13 آذرماه، روز جهانی معلولان دکتر احمدرضا شجیعی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با ایران سپید، از اصلاح ماده قانونی سرباز قهرمان خبر داد. بر مبنای این قانون، ورزشکاران معلول که بتوانند عناوین اول تا سوم مسابقات پارالمپیک، جهانی و پارا آسیایی را بدست آورند، دولت موظف است آنها را در دستگاه های اجرایی جذب کند. حال خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است: در جلسه هیأت دولت؛ لایحه جذب و استخدام قهرمانان پارالمپیک در دستگاه های اجرایی تصویب شد. دولت در راستای حمایت از قهرمانان جانباز و معلول کشور با توجه به قرار داشتن این افراد در سن اشتغال، لایحه اصلاح تبصره (۵) ماده واحده قانون سرباز قهرمان، موضوع امکان جذب و استخدام قهرمانان پارالمپیک در دستگاه های اجرایی به صورت پیمانی را به تصویب رساند.

به موجب این اصلاحیه، قهرمانان پارالمپیک یا یکی از فرزندان آنها به فهرست مشمولان مندرج در تبصره (۴) قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه می شوند و کلیه دستگاه های اجرایی می توانند نسبت به جذب و استخدام آنها به صورت پیمانی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و در چارچوب مجوزهای استخدامی اقدام نمایند.

* فراخوان ثبت نام از داوطلبان عضویت در کمیسیون ورزشکاران کمیته پارالمپیک تمدید شد

پیرو فراخوان ثبت نام از داوطلبان عضویت در کمیسیون ورزشکاران کمیته پارالمپیک که هفته گذشته اطلاع رسانی شد، با توجه به اینکه طبق آئین‌نامه کمیسیون ورزشکاران مبنی بر لزوم حضور ۲ تن از بانوان ورزشکار و ۱ تن از ورزشکاران نابینایان و کم‌بینایان و همچنین ترکیب ۹ نفری اعضا و ۲ عضو علی البدل، چنین شرایطی در ثبت نام داوطلبان محرز نشده است، بنابراین مهلت ثبت نام داوطلبان براساس مندرجات فراخوان قبلی تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ تمدید می گردد.

شرایط ثبت نام کنندگان جهت عضویت ۴ ساله در این کمیسیون به شرح ذیل است:

۱: ورزشکاران مدال آور در دو دوره آخر پارالمپیک تابستانی؛ (حداقل در یکی از دوره‌ها)

۲: ورزشکاران شرکت کننده در دو دوره آخر پارالمپیک زمستانی؛ (حداقل در یکی از دوره‌ها)

۳: پایبندی به تعهدات ورزشکاران، در قوانین و مقررات مرتبط؛

۴: نداشتن هرگونه سابقه، محرومیت انضباطی و دوپینگ؛

۵: نداشتن تابعیت مضاعف؛

۶: ورزشکاران رشته‌های پارالمپیکی که در حال حاضر در IPC عضویت دارند امکان نامزدی در کمیسیون را خواهند داشت.

تبصره: نظر به حمایت‌های کمیته در بخش بانوان و وفق بند ث ماده ۳ اساسنامه کمیته، بانوان با شرط حضور در بندهای ۱ و ۲ حائز شرایط خواهند بود.

فهرست نامزدهای واجد شرایط از طریق سایت کمیته و شرایط رأی دهندگان و موارد مرتبط دیگر اطلاع رسانی خواهد شد.

........حوادث

* کشتن الاغ برای فروش گوشت لو رفت

مهر نوشت: فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس از دستگیری دو نفر شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار الاغ در منطقه سیاهو و تنگ زاغ بندرعباس کرده و قصد داشتند گوشت آن را به فروش برسانند، خبرداد.

سرهنگ تیمور دولتیاری بیان داشت: عوامل گشت پاسگاه قطب آباد حین گشت زنی در محور تونل تنگه زاغ بندرعباس، به دو نفر که اسلحه ساچمه زنی به همراه داشتند مشکوک و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با نزدیک شدن به این افراد مشاهده کردند نامبردگان در حال سلاخی و پوست کردن یک رأس الاغ هستند که با همکاری عوامل بسیج روستای گهره و چامکهو متهمان دستگیر و یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ متعلق به آنان توقیف و یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی غیرمجاز کشف شد.

فرمانده انتظامی بندرعباس با بیان اینکه بنا به گفته متهمان خوشبختانه موفق به توزیع گوشت الاغ نشده اند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع و احتمال به خطر افتادن سلامت شهروندان، تحقیق و بازجویی از متهمان در این زمینه به صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *