شناسه خبر: 22476 منتشر شده در مورخ: 1399/9/23 ساعت: 13:28 گروه: اجتماعی  
مشکلات آموزش مجازی دانشجویان و اساتید نابینا

مشکلات آموزش مجازی دانشجویان و اساتید نابینا

16 آذر، روز دانشجو را در حالی پشت سر می گذاریم که دانشجویان و اساتید نابینا ، دومین ترم تحصیلی را با تجربه آموزش مجازی می گذرانند. اما ببینیم با گذشت این زمان پِلَت فُرمها و اَپهای آموزش مجازی تا چه حد برای این افراد دسترس پذیر شده اند.

به گزارش ایران سپیدراضیه ابراهیمی دانشجوی رشته مشاوره از دانشگاه دولتی اصفهان در باره سامانه آموزش مجازی این دانشگاه می گوید: سامانه آموزش مجازی دانشگاه اصفهان، سایت lms است که از نظر دسترس پذیری کاملا برای افراد نابینا قابل استفاده است و ما برای شرکت در کلاسهای آن لاین با محدودیتی مواجه نیستیم. تنها مشکلی که گاهاً بچه هایی که با استفاده از تلفن همراه وارد سامانه می شوند با آن مواجه هستند زمانی است که بخواهند  در کلاسهای آن لاین به صورت متنی تعامل داشته باشند که با کندی مواجه می شوند که البته این مشکل قابل حل است و می توانیم با استفاده از میکروفن به صورت صوتی در کلاس تعامل داشته باشیم. در طول این دو ترم که کلاسها به صورت مجازی برگزار شد زمانی که با محدودیت و مشکلی به سبب ضعف بینایی مواجه شدیم اساتید نهایت تعامل و همکاری را با ما دانشجویان نابینا داشتند. ابراهیمی می افزاید: با استفاده از کامپیوتر و لَپ تاپ بهتر می توانیم از سامانه های آموزش مجازی استفاده کنیم. مریم کامران دیگر دانشجوی این دانشگاه در رشته علوم تربیتی است. او نیز به گفته های دوست خود می افزاید: یکی دیگر از سایتهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان سامانه گلستان است که شامل سایر فعالیتهای آموزشی است. دانشجویان نابینا در زمان اموری مثل انتخاب واحدهای ترمی، ارزشیابی اساتید، مشاهده نمرات و سایر فعالیتها با مشکل مواجه هستند و باید از افراد بینا کمک بگیرند. چون سامانه گلستان برای دانشجویان نابینا دسترس پذیر نیست.

اما اساتید نابینا در دوران آموزش مجازی با مشکلات بیشتری روبرو هستند. عبدالحسین لطیفی استاد رشته دین پژوهی و روانشناسی دانشگاه آزاد در این باره می گوید: وقتی ما مشکل نابینایی داریم طبیعتا هر چه برایمان پیش ممی آید سخت تر از دیگران است و همیشه دیرتر به مشکلات ما رسیدگی می شود چون ما در اکثریت نیستیم لذا اول سراغ ما نمی آیند. طبیعتا هر چه صدا بلندتر باشد زودتر به آن رسیدگی می شود. وقتی از نظر تعداد هم در اقلیت باشیم دیرتر به سراغ ما می آیند در این شرایط ما باید خودمان هم پیگیری کنیم و مشکل را به مسئولان بگوییم. استفاده از امکانات مجازی برای ما به راحتی افراد عادی نیست. در این دو ترم دانشگاه آزاد از دو پِلَت فُرم متفاوت بهره گرفت. در ترم گذشته از سیستم lms که بسیاری از دانشگاههای کشور از این سیستم استفاده می کنند. و زیر ساخت آن اَدُبی کانِکت است. این سیستم البته مشکلاتی هم داشت من هم با آن درگیر بودم و عمدتا با آزمون و خطا راهی را پیدا کردم که بتوانم با این سیستم آموزشی ارتباط بگیرم. این سیستم  البته با همه مرورگرها هم کار نمی کرد. و نهایتا از مرورگری استفاده کردم که دانشگاه گفته بود از آن استفاده نکنید. یعنی من با اینترنت اکسپلورر و برنامه nvda توانستم با سیستم کار کنم و نهایتا هم بخشی از مشکلات آن حل نشد. و من به صورت شخصی راهی را برای استفاده از آن پیدا کرده بودم. در ترم حاضر از سیستمی به نام "دان" استفاده می کنیم و امروز باز هم اعتراضم را به دوستان در دانشگاه گفتم این سیستم مشکلاتی دارد و مشکلات ویژه ای که به نابینایان مربوط می شود عبارتند از اینکه مثلا در سیستم lms یک دکمه را فعال می کردم و به همه کسانی که در کلاس بودند دسترسی می دادم که از میکروفن استفاده کنند حتی اگر کسانی از net خارج می شدند و دوباره برمی گشتند هم شامل می شد و این گزینه دوباره برایشان فعال می شد ولی در سیستم فعلی باید برای یک یک افراد این امکان را فعال کنیم که برای من نابینا بسیار مشکل است. بعلاوه این سیستم همه امکانات را در یک صفحه برای من قرار نمی دهد یعنی اگر در حال تدریس باشم باید دوباره برگردم، به جای دیگری بروم اسم دانشجویان را پیدا کنم و تک تک آنها را فعال کنم این کار در کلاسهای دکترای من که چند دانشجو هستند شاید امکان پذیر باشد ولی در کلاسهای لیسانس  که گاهی به حدود 50 نفر می رسند این مسئله بسیار بغرنج است. دانشگاه هنوز نتوانسته این مشکل را برطرف کند به رغم اینکه من بیش از یک ماه پیش به آنها اطلاع داده ام و قول داده اند این مسئله را حل کنند. این حتی برای افراد بینا هم سخت تر از سیستم lms است ولی برای استادی نابینا به مراتب سخت تر است و باید وقت زیادی بگذارد و اینها را یک یک فعال کند. در این میان اگر دانشجویی از کلاس بیرون بیفتد، میکروفنش دوباره غیرفعال می شود.

س: این سیستم چه مزیتی داشته که جایگزین lms شده است؟

ج: من بیش از هر همکار دیگری این قضیه را پیگیری کرده ام و جزء معدود کسانی هستم که به شدت پیگیر هستم و مهمترین نقدی که به این موضوع دارم این است که وقتی می خواهیم یک سیستم را جایگزین سیستم دیگری کنیم باید این کارمان به لحاظهای مختلف توجیه پذیر باشد یعنی آن سیستم آنقدر بهتر باشد که ما را وادار کند تغییرش دهیم. چه رسد به این که این سیستم حتی هم وزن سیستم قبلی نباشد. بگذریم از اینکه اگر هم وزن آن سیستم هم باشد باز هم تغییرش منطقی نیست. چون نباید از نقطه الف با صرف هزینه دوباره به نقطه الف حرکت کنیم. بدتر از آن اینکه این سیستم نسبت به سیستم قبلی ایرادات زیادی دارد و من جزء یک ویژگی خوب در این سیستم که خیلی هم مهم نیست چیز دیگری ندیده ام آن مزیت هم این است که زیرساخت این سیستم bigblew است و قبلی adobe connect است bigblew دسترس پذیری بهتری دارد ولی این دسترس پذیری باعث نمی شود که به راحتی با این سیستم کار کنیم. من حتی یک معلم عادی را هم ندیده ام که این سیستم را بهتر از سیستم قبلی بداند. سیستم قبلی کلاسها را ضبط می کرد ولی این سیستم این امکان را ندارد یا اگر معلم فایلی را برای دانشجو در آن می گذاشت در آن می ماند اما اینجا هر کلاس که تمام می شود همه فایلها می پرد سیستم قبلی تقریبا قطع و وصل شدن نداشت ولی این سیستم مدام قطع و وصلی دارد و گاه خارج از دسترس می شود.در سیستم lms استاد هر وقت می خواست می توانست وارد کلاس شود چه در زمان کلاس و چه بعد از آن اما در سیستم دان نهایتا یک ربع قبل از شروع کلاس می توان وارد آن شد و سیستم خودش در پایان کلاس آن را قطع می کند. و نمی توان زمان بیشتری در کلاس ماند. یکی از مشکلات هم همین است که ما هیچ وقت نمی توانیم در سیستم بمانیم تا با آزمون و خطا راههایی برای ارتباط با سیستم پیدا کنیم. چون به من دسترسی نمی دهد. در مجموع این سیستم چیزی افزون بر lms ندارد و نمی دانیم چرا دوستان اصرار دارند سیستم خوبی را که آکادمیک هم هست و دانشگاههای خوب کشور از آن استفاده می کنند را بردارد و سیستمی بسیار پایینتر را به جایش بگذارد. بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد این سال تحصیلی را 50روز دیرتر شروع کردند به خاطر همین تغییر سیستم. این همه وقفه توجیه ناپذیر به خاطر سیستمی است که به پای lms نمی رسد.

نابینایان دیگر نیز در سایر دانشگاههای کشور با مشکلاتی این چنینی روبرو بوده و هستند و اغلب خود با تجربه و آزمون و خطا توانسته اند راهی برای حضور در کلاسهای مجازی بیابند این در حالیست که به نظر نمی رسد تا پایان دوره آموزش مجازی برای حل مشکل نابینایان  فکری اساسی صورت گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *