شناسه خبر: 22460 منتشر شده در مورخ: 1399/9/19 ساعت: 23:57 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 آذر ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 20 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: حناچی: انباشت تقاضاهای مناسب سازی شده شهر برای افراد کم توان - تکذیب کاهش سهمیه بنزین معلولان/۴٠ لیتر سهمیه اعتباری شد - معادله چند مجهولی تأمین واکسن کرونا - وقتی قهرمانان نابینا، به یاد اسطوره فوتبال خاطره‌بازی می‌کنند - نتایج مسابقات آزاد شطرنج نابینایان - وقتی متوجه شدم دوست 38 ساله ام با خواهرم دوست شده با پتک او را کشتم

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 20 آذر ۱۳۹۹

25 ربیع الثانی ۱۴۴۲

10 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6583

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

حناچی: انباشت تقاضاهای مناسب سازی شده شهر برای افراد کم توان

تکذیب کاهش سهمیه بنزین معلولان/۴٠ لیتر سهمیه اعتباری شد

معادله چند مجهولی تأمین واکسن کرونا

وقتی قهرمانان نابینا، به یاد اسطوره فوتبال خاطره‌بازی می‌کنند

نتایج مسابقات آزاد شطرنج نابینایان

وقتی متوجه شدم دوست 38 ساله ام با خواهرم دوست شده با پتک او را کشتم

چاردیواری

..........ویژه

* حناچی: انباشت تقاضاهای مناسب سازی شده شهر برای افراد کم توان

شهردار تهران با بیان اینکه با حجم تقاضاهای انباشته شده در حوزه مناسب سازی شهر برای افراد کم توان مواجه هستیم، گفت: معتقدیم که با یک استاندارد سراسری می توان شهر را برای همه آماده کرد.

پیروز حناچی  در همایش روز افراد دارای معلولیت با بیان اینکه چشم انداز خوبی برای مناسب سازی شهر تهران برای استفاده همه اقشار پیش بینی کرده ایم که با قوت بیشتر آن را ادامه می دهیم، گفت: مناسب سازی بعد از جنگ تحمیلی تا سال های بعد مورد توجه قرار گرفت. به گونه ای که تقریبا تمامی ساختمان های عمومی برای استفاده جانبازان و معلولان مناسب سازی شد اما این روند ادامه پیدا نکرد.

وی با طرح این سوال که چرا روند مناسب سازی ادامه پیدا نکرد گفت: مناسب سازی هنوز نهادینه نشده و تبدیل به حرکت مستمر نشده است. چرا که به شکلی فرآیندی به آن نگاه نکردیم و ماموریت درستی برای همه اجزای این فرآیند تعریف نشد.

وی با بیان اینکه اقدامات نشان می دهد که ما به مبانی نظری و تئوری مناسب سازی، کمتر توجه کرده ایم، گفت: اگر توجهات لازم به مبانی و تمامی اجزای برآیند مناسب سازی صورت می گرفت باید در اسناد بالادستی و هم در قوانین و همچنین اقدامات تک تک سازمان ها و دستگاه ها امر مناسب سازی مورد توجه قرار می گرفت که نگرفته است.

وی با بیان اینکه باید برای مناسب سازی، پیمانکاران خاص با نیروهای خاص که لزوم مناسب سازی و اهداف آن را به خوبی درک می کنند انتخاب شوند، گفت: اگر پیمانکاران درست و آشنا به مسائل مناسب سازی به کار گرفته شوند دیگر شاهد آن نیستیم که در مسیر مناسب سازی شده پیاده روی، یک تیر چراغ برق ساخته شود که به دستاویزی برای طنز تبدیل شود.

حناچی با بیان اینکه ما در شهرداری تهران شعار تهران شهری برای همه را سر دادیم و معتقدیم که ما در تهران به مانند یک خانواده هستیم و باید برای همه اعضای خانواده فضا را مناسب کنیم گفت: حالا مسئولیت خانواده تهران برای مدتی به ما سپرده شده است و باید بتوانیم که این شهر را برای حضور همه افراد آماده کنیم. هر چند که در سال های اخیر به این موضوع مناسب سازی معابر بی توجهی شده و با یک تقاضای انباشته شده، مواجه هستیم و نمی توان یکساله به همه این تقاضاها پاسخ داد و ایرادات را حذف کرد.

وی با بیان اینکه هماهنگی خوبی میان همه حوزه های شهرداری تهران برای مناسب سازی شهر ایجاد شده گفت: نماینده جامعه معلولان انتقاد داشتند که مسیر های مناسب سازی شده درست و اصولی نیست و این ایراد وارد است و باید با بالا بردن کیفیت مصالح، مشکلات را حل کنیم.

وی همچنین در خصوص تقاضای افزایش ناوگان حمل و نقل ویژه معلولان در اتوبوسرانی گفت: ما برای افزایش وسایل نقلیه عمومی ویژه معلولان اعتباری را در نظر گرفتیم و دو بار مناقصه برگزار کردیم اما به دلیل نوسان قیمت خودرو کسی شرکت نکرد. هر چند که ما یک قرارداد تولید مینی بوس با ایران خودرو داریم و موضوع مناسب سازی مینی بوس ها برای معلولان را با ایران خودرو دنبال می کنیم و این شرکت باید تغییراتی را در طراحی مینی بوس ها ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم برای نابینایان از دستگاه های صوتی اعلام شرایط در چهارراه های مهم استفاده کنیم و این موضوع دنبال می شود گفت: معتقدیم که باید با یک استاندارد سراسری، کل شهر و اجزای آن برای حضور افراد کم توان و معلول آماده شود و این مهم پیگیری خواهد شد.

با حضور شهردار تهران و جمعی از معاونین وی ضمن رونمایی از اپلیکیشن رایا که محل های مناسب سازی شده را به اطلاع افراد کم توان می رساند، از چند پروژه شهری مناسب سازی شده نیز بهره برداری شد.

* اختصاص ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان

وحید قبادی دانا در نشست با نمایندگان تشکل های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت در محل بهزیستی افزود: اختصاص این بودجه درحالیست که طبق برآوردها برای اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است که البته شرایط کشور را درک می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ مصوب شده بود اما تا سال ۹۷ هیچ بودجه ای به آن تخصیص نیافت و در سال ۹۷ برای نخستین بار ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص یافت اما تخصیص داده نشد؛ در سال ۹۸، ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اختصاص یافت که ۷۷۶ میلیارد تومان آن معادل ۷۲ درصد بودجه اختصاص یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال ۹۹، ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مربوط به بیمه خدمات توانبخشی اختصاص یافت که از فروردین ماه، تخصیص مربوط به بهزیستی آغاز شده است.

قبادی دانا در ادامه به نقش مددکاران اجتماعی در ارائه خدمات مددکاری به مددجویان اشاره کرد و افزود: 2500 نفر از پرسنل بهزیستی، مسئول رسیدگی به پرونده مددکاری مستمری بگیران و افراد تحت پوشش بهزیستی هستند که فقط ۱۵۵ نفر از آنان رشته تحصیلی مرتبط با مددکاری دارند.

وی اضافه کرد: اما با اجرای طرح مراکز مثبت زندگی، ۱۰ هزار مددکار در قالب مراکز غیردولتی تحت پوشش بهزیستی به مددجویان خدمات رسانی خواهند کرد که همه آنها دارای رشته مرتبط با مددکاری هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سامانه شفافیت بهزیستی گفت: همه املاک بهزیستی، پرداختی مستمری ها و همه قراردادها، دعاوی و موافقت نامه ها روی این سامانه قابل مشاهده است.

قبادی دانا افزود: همچنین ۸۲ درصد بودجه سازمان بهزیستی کشور کاملا به صورت الکترونیکی پرداخت می شود و با کد مشخص برای افراد حقیقی و حقوقی قابل مشاهده است.

* ۴۰ درصد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به آموزش مجازی دسترسی ندارند

سید جواد حسینی در روز جهانی معلولان گفت: براساس آمار موجود ۴۰ درصد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در کشور به آموزش مجازی دسترسی ندارند.

نشست خبری سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست گفت: در روز جهانی معلولین بزرگ ترین مجموعه برای معلولان جسمی حرکتی کلنگ زنی شد و تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد شد که ۵ بند بسیار مهم دارد. اوایل هفته آینده با حضور مقام عالی وزیر نشستی داریم تا معاونین درباره بهسازی موارد متعدد در خصوص معلولان کارهای صورت گرفته ارائه شود.

او در خصوص اینکه چرا تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه اهمیت دارد، افزود: برپایی عدالت مظهر یک جامعه اسلامی است. عدالت با مستقر شدن نظام یاد دهی و یادگیری برقرار خواهد شد پس عدالت آموزشی مهمترین جلوه عدالت در جامعه است. لذا در جاهایی عدالت ترجیهی در برخی جاها برقرار باید شود مثلاً در سیستان و بلوچستان باید عدالت ترجیهی برقرار شود و همچنین برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز همین موضوع برقرار است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ما کار را از برنامه ریزی شروع کردیم و برنامه های ۱۳۹۹ را به صورت کمی و کیفی توسعه دادیم و برای ۱۴۰۰ هم باید همین اتفاق بی افتد. ما از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت رشد داشتیم و از بعد کیفی نیز در سال های پیشین برنامه های ما سه زیرنظام سند تحول را پوشش می داد اما امروز هر ۶ زیر نظام را پوشش می دهد. بیش از ۶۰ درصد برنامه های ما نوآورانه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ما سه بسته تحولی را به برنامه اضافه کردیم که سنجش پذیر و نوآورانه و مشارکتی و مدرسه محورانه و زودبازده است.

او در توضیح بیشتر این بسته های تحولی بیان کرد: یکی از این بسته ها مدرسه انطباقی است. بعد فضا و تجهیزات و محتوا و معلم را این بسته در بر می گیرد. ما در این سال ها ۱۶۰۰ مدرسه ویژه برای دانش آموزان استثنایی ساخته ایم و برای برخی گروه ها نیز به صورت ویژه مدرسه ساخته شده مثل ۳۴ مدرسه شبانه روزی و ۶۲ مدرسه مخصوص اوتیسم است و ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان است، ۲۶ مدرسه مخصوص جسمی حرکتی و ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان است. ما ۲۶ هزار مدرسه پذیرا هم داریم. در برنامه امسال ۶۴ مدرسه را گفتیم باید به شکل الگویی مناسب سازی شوند که در هر استان دو مدرسه است که یکی برای دانش آموزان اوتیسم و یکی پذیرا مناسب سازی می شود که ۱۷ مدرسه کارهایش انجام شده است. در سطح کشور هم ۳۱ سالن ورزشی مناسب بچه ها با نیازهای ویژه داریم.

حسینی افزود: ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی امروز داریم که ۱۹ مرکز در شرایط کرونا افتتاح شده است و با مراکز مشاوره آموزش و پرورش عادی فرق دارد و بحث توانبخشی را هم دارد. ۲۷۷ مرکز اختلال یادگیری در این سال های اخیر ساخته شده است و ۸۲ مرکز در شرایط کرونا راه اندازی شده است. راه اندازی پارک حرکت و جهت یابی و تحرک راه اندازی شده و تا آخر سال ۲۰ تا باید راه اندازی شود. روز گذشته نیز پروژه های متعددی را افتتاح یا کلنگ زنی کردیم. در مجموع ۶۱۸۱۰ متر مساخت پروژه های مربوطه بود. ۲۱۵ میلیارد تومان ارزش ریالی این پروژه ها بود که به قیمت امروز رقمش بسیار بیشتر است و ما در این پروژه ها زمین را محاسبه نمی کنیم.

او ضمن اشاره به این موضوع که یک بخش از مناسب سازی های ما در حوزه منابع انسانی و محتواها انجام می شود بیان کرد: در بحث منابع انسانی نهضت زبان اشاره و خط بریل داشتیم که ۵ هزار معلم و مدیر و ولی دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم چون معتقدیم حرکت و ارتباط دو عنصر بسیار مهم برای پیوستن به جامعه است. زبان اشاره و خط بریل ارتباط را تسهیل می کند. تا کنون سه هزار نفر این آموزش ها را دیده اند. برای دوره کرونا به صورت ویژه باید این مناسب سازی ها را جدی تر پیگیری می کردیم پس ۳۹ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۷۲ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده می کنند. ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده و حدود ۳ درصد از آموزش های تلویزیونی بهره می برند و باقی از بسته های یادگیری ما بهره می برند. ۱۱ درصد دانش آموزان ما تلفن هوشمند شخصی دارند.

او در خصوص مناسب سازی تجهیزات نیز ادامه داد: طرح ملی نهضت توان افزایی در همین راستاست که ۱۰ درصد دانش آموزان در سال ۹۹ از این نهضت بهره ببرند که الان بیش از این عدد است چون تبلت و موبایل ضروری بود و در این تجهیزات عمدتاً این ابزار بود و مشارکت خوبی صورت گرفت. البته یک هفته‌ای است که وزیر این مسئولیت را به بنده داده که برای تمام دانش آموزان کشور نیز این وسایل را فراهم کنیم.

حسینی افزود: یک بسته دیگر هم داریم که بسیار مهم است. بسته مداخلات به هنگام طلایی که شناسایی بچه های با نیاز ویژه و پوشش کامل و پوشش استاندارد و پوشش به هنگام آنها هدف گذاری این بسته است. برای تحقق این امر باید همه وارد کار شوند. وضعیت موجود را ابتدا بررسی کردیم و وضعیت مطلوب را طراحی کردیم. بر این اساس نقشه جامع مداخلات به هنگام را طراحی کردیم. تفاهم نامه‌ای با بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان منعقد کردیم تا مداخلات به هنگام انجام دهیم و در ۳۲ استان، ۳۲ اتاق طراحی کردیم تا بتوانیم این طرح را راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نیروی انسانی مورد نیاز سازمان گفت: ما طی آمایشی که انجام دادیم ۱۲ هزار نفر کمبود نیرو داریم که مجوز آن را گرفتیم. بعد از قانون خدمات کشوری مزایایی که به معلمان استثنایی تعلق می‌گرفت قطع شد. ما باید این مزایا را احیا کنیم. همچنین سنجش صلاحیت معلمی مقدمه‌ای بر اجرای درست قانون رتبه بندی معلمان خواهد بود که امتیاز معلمان استثنایی در آن مشخص است. در بخش آموزش‌های مهارتی هم در حد توانمان سعی کردیم دانش‌آموزان مهارتی را بیاموزند که در طرح آموزش همراه با تولید آن را پیگیری کردیم.

او درباره بودجه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه امسال ۳۳ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد که امیدواریم با تلاش بتوانیم این را به ۵۰ درصد برسانیم. رشد بودجه ما در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ پنجاه درصد بوده که تلاش می‌کنیم با وجود تنگناهای بودجه امسال هم بتوانیم این درصد افزایش را حاصل کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: ما ۶۵۰ معلم ناشنوا و بیش از ۳۲۰ معلم با آسیب بینایی داریم. نابینایان و ناشنوایان از طریق ماده ۲۸ می‌توانند وارد شوند اما طبق آیین نامه دانشگاه فرهنگیان ورود آنها برای دوره ۴ ساله میسر نبود که وزیر آموزش و پرورش طی دستوری که اخیراً به ما داد و قرار شد این مشکل رفع شود تا زمینه برای حضور آنها در دانشگاه فرهنگیان فراهم شود. البته توصیه ما این است که معلولان وارد سیستم آموزش و پرورش عادی شوند.

..........اخبار روز

* تکذیب کاهش سهمیه بنزین معلولان/۴٠ لیتر سهمیه اعتباری شد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه سوخت خودروهای معلولان همچنان ۱۰۰ لیتر بوده و کاهش نیافته است.

* دستور خرید واکسن کرونا صادر شد

 رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت: برخی کشورها واکسن ساخته‌اند و ما تصمیم گرفتیم از یک کشور واکسن خریداری شود، دیشب هم دستور این کار را صادر کردم.

مردم بدانند هر اقدامی برای واردات انجام می دهیم باید صد لحن و نفرین به ترامپ بفرستیم

* پاسخ روحانی به قالیباف:

براى دولت کسی نمی تواند  برنامه تعیین کند جز شخص رئیس جمهور

 رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

توجه به قانون مرتبه دارد. اول قانون اسلام است. بعد قانون اساسی و بعد، قانونی که مجلس مصوب می کند.

برای دولت کسی نمی تواند  برنامه تعیین کند جز شخص رئیس جمهور.

اصلا مردم برای همین برنامه ها است که پای صندوق رای می آیند. به همین برنامه ها بود که ٢٤  میلیون نفر رای دادند.

مردم در یک روز رای می دهند و برای 4 سال عمل می‌خواهند.

صدای ما باید در سیاست خارجی، واحد باشد. رفتار ما در سیاست خارجی باید سنجیده تر و پخته تر باشد.

* «شاد» رایگان است، مشکل از کندی سرورهاست

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاد رایگان است و مشکل ارسال نشدن فایل‌ها در این شبکه، به کندی شاد برمی‌گردد./ ایسنا

* فرمانده کل سپاه به خوزستان رفت

سردار حسین سلامی به منظور بررسی آخرین وضعیت شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) پس از آبگرفتگی اخیر، در این شهرستان حضور یافت.

* تست کرونا ارزان شد

دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت:

قیمت کیت تشخیصی تولید داخل معادل۱۸۳ هزار تومان تعیین شد که قیمت آن به صورت جداگانه به تعرفه مصوب هیئت وزیران اضافه می‌‌شود.

تعرفه نهایی آزمایش تشخیص کووید ۱۹ شامل پذیرش، نمونه‌‌گیری در محل آزمایشگاه، انجام آزمایش استخراج و RT PCR، گزارش و ثبت در سامانه در بخش دولتی ۲۳۸ هزار و ۴۲۵ تومان و در بخش خصوصی ۳۰۱ هزار و ۷۰۹ تومان تعیین شده است.

* تیر ۱۴۰۰ خوشبینانه‌‌ترین زمان برای واکسن کرونای ایرانی

«نجف‌‌آبادی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

تولید واکسن تا ۶ ماه دیگر در ایران امکان‌پذیر نخواهد بود و خوشبینانه‌‌ترین زمان برای تولید واکسن کرونای ایرانی اوایل تیر ماه ۱۴۰۰ است.

ایران مقداری پول به صورت پیش‌‌پرداخت داده تا عضو COVAX شویم؛ کشورها در کووکس سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند تا در زمان تولید واکسن کرونا، این واکسن به صورت عادلانه بین این کشورها توزیع شود.

سهمیه ایران در کووکس، بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن کروناست.

.........بهداشت و سلامت

* معادله چند مجهولی تأمین واکسن کرونا: یک اپیدمیولوژیست گفت: اکنون با معادله چند مجهولی تأمین واکسن مواجهیم که نمی‌توانیم بگوییم چه زمانی واکسن برای همه‌ جامعه فراهم خواهد شد.‌ در چنین شرایطی باید سرمایه‌گذاری کنیم و شروع به پیش‌خرید واکسن از کشورهایی کنیم که اثربخشی واکسن در آنها ثابت شده است.

به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان افزود: قطعاً ۸۰ میلیون دوز واکسن خلق‌الساعه به دستمان نمی‌رسد؛ پس طبیعتاً، بهبود یافتگان اگر نیاز به واکسن داشته باشند، جزو آخرین گروهی خواهند بود که کاندید دریافت واکسن خواهند بود؛ زیرا به لحاظ مالی و تدارکاتی تأمین این تعداد واکسن برای همه‌ جامعه زمان‌بر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد کودکان و افراد بهبود یافته آخرین گروهی باشند که برای تزریق واکسن باید کاندید شوند. تا آن زمان هم امیدواریم دانش ما به اندازه‌ای پیشرفت کند که بفهمیم آیا ابتلای طبیعی و واکسن به یک میزان محافظت ایجاد می‌کنند یا خیر؛ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، بهبودیافتگان دیگر نیاز به واکسن ندارند. اما اگر متوجه شویم ابتلا تنها ایمنی ضعیف و کوتاه مدت ایجاد می‌کند، آن وقت لازم است بهبودیافتگان هم واکسن بزنند.

وی افزود: فعلاً اطلاعی راجع‌به اینکه مدت زمان پیشگیری واکسن چقدر است، نداریم. راه درک این موضوع این است که از زدن واکسن افراد یک سال بگذرد و بعد بررسی کنیم ایمنی حاصل شده، چقدر پایدار بوده است. آنچه که در مورد واکسن ادعا می‌شود این است که پایداری نسبتا مناسبی دارد و دانشمندان امیدوارند این پایداری حداقل برای یک سال وجود داشته باشد. هدف فعلی ما باز شدن مراکز آموزشی، به چرخش درآوردن اقتصاد مانند گذشته، فعال شدن مشاغل  و... است که پاسخگوی این دغدغه‌ها واکسن کرونا خواهد بود؛ حتی اگر واکسن ایمنی طولانی مدتی ایجاد نکند و در آینده نیاز به تزریق یادآور داشته باشیم. به موضوع واکسن باید نگاه طبقه‌بندی شده داشته باشیم، واکسن می‌تواند پاندمی را مدیریت کند، سپس در مورد اینکه نیاز به دوز یادآور هم خواهد بود یا نه باید تصمیم بگیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکثر واکسن‌هایی که بر آنها کار می‌شود دو مرحله‌ای هستند. مثلا واکسن شرکت فایزر سه هفته زمان میان تزریق دوز اول و دوز دوم فاصله قائل شده است. به نظر می‌رسد واکسن هایی هم که کشور ما به آن دسترسی پیدا خواهد کرد، دو دوزه خواهد بود.

* زنجیره انتقال کرونا قطع شده است: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

به نقل از ایرنا، دکتر مینو محرز افزود: نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، اظهار داشت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

 وی با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ و میر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته است.، ادامه داد: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

...........از شش نقطه جهان

* وقتی قهرمانان نابینا، به یاد اسطوره فوتبال خاطره‌بازی می‌کنند: نه تنها جهان ورزش، مرگش همه مردم دنیا را در شوک فرو برد. مرگی که هنوز هم با وجود گذشت روز‌ها، تازه است و می‌شود در باره‌اش ساعت‌ها حرف زد یا بی حد و اندازه قلم فرسود. حتی آنهایی که سر سوزنی فوتبال را تعقیب نمی‌کردند هم تحت تأثیر این خبر قرار گرفتند. مارادونا، مردی افسانه‌ای بود که با وجود تخلفات ورزشی، مالی و حتی اخلاقی متعددی که در طول عمر شصت ساله‌اش مرتکب شده بود، باز دنیا او را به عنوان یک چهره تمام نشدنی به خاطر می‌آورد. حالا دیگر کسی نیست که با پله بر سر این که کدام یک برترین فوتبالیست تاریخ فوتبال است کل کل کند.

هر کس به فراخور سن و سال و جایگاهی که دارد، خاطراتی از این ابر ستاره فوتبال دارد و اینجا و آنجا آن را نقل می‌کند. شاید دانستن این نکته خالی از جذابیت نباشد که دیوگو آرماندو حتی برای نابینایان آرژانتینی هم خاطره ساخته بود. «سیلویو ولو»، دارنده مدال پارالمپیک و عضو سابق تیم ملی فوتبال نابینایان آرژانتین، برایمان از خاطره دیدار با مارادونا می‌گوید.

قضیه گویا به سال ۲۰۰۵ بر‌می‌گردد. دیگو آن روز‌ها یک برنامه تلویزیونی با نام «ساعت ده شب» را روی آنتن می‌برده و در هر قسمت از برنامه‌اش هم چهره‌های گوناگون ورزشی و هنری آرژانتین را به عنوان میهمان دعوت می‌کرده است. در یکی از قسمت‌ها او اعضای تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان را به برنامه فرا می‌خواند و با آنها در باره ویژگی‌های این نوع از فوتبال گپ می‌زند. سیلویو در باره این دیدار می‌گوید: «مارادونا از من در باره چگونگی انجام فوتبال پنج نفره پرسید. من هم چشم‌بندم را به او دادم و او در حالی که چشمانش را با چشم‌بند بسته بود، دقایقی با من فوتبال بازی کرد و من هم روش کار را به او آموزش دادم.» سیلویو می‌افزاید: «امروزه صحبت کردن در باره موضوعاتی نظیر فرا‌گیر‌سازی و مشارکت نابینایان در اجتماع چیز غریبی نیست اما مارادونا زمانی نابینایان را در برنامه‌اش شرکت داد و از حضور نابینایان در جامعه گفت که چنین کلید واژه‌هایی هنوز در فرهنگ لغت عمومی تعریف نشده بود. میلیون‌ها نفر در سر تا سر دنیا برنامه مارادونا را تماشا می‌کردند و همین هم به ما کمک کرد بتوانیم از آن طریق این ورزش را به جهانیان بشناسانی.م»

حمایت فوتبالیست‌های نابینا به آن دیدار محدود نشد و او ده سال بعد هم با حمایت خود از ورزشکاران نابینا به تقویت روحیه قهرمانی در آنها کمک کرد. در سال ۲۰۱۵ درست زمانی که نابینایان آرژانتینی در کمپ تیم‌های ملی آرژانتین خود را برای حضور در رقابت‌های پارا پانامریکن که آن سال در کانادا برگزار می‌شد آماده می‌کردند، پیام دل‌گرم کننده مارادونا به اردوی آنها رسید و عزم آرژانتینی‌ها را برای درخشش در رقابت‌های پیش رو جزم‌تر کرد. آنها این مسابقات را با جایگاه دومی و مدال نقره به پایان رساندند.

سیلویو ولو از مرگ مارادونا به مثابه یک لگد که به شکمش خورده باشد یاد می‌کند و می‌گوید: «این قهرمان نه یک ورزشکار معمولی، که برای آرژانتینی‌ها به واقع عضوی از اعضای خانواده محسوب می‌شد.» او که خودش هم در دنیای ورزش نابینایان توسط نقادان و ورزشی‌نویس‌ها از نظر تکنیک با مارادونا مقایسه می‌شود در باره عمر ورزشی مارادونا می‌گوید: «من گلی را که مارادونا در ۱۹۸۶ به انگلستان زد ندیده‌ام. بقیه گل‌هایش را هم همینطور. اما برای درک فوتبال و زیبایی‌هایش، نیازی به دیدن نیست. فقط کافی است بتوانی آن را حس کنی.» کمیته جهانی پارالمپیک هم در پیامی جداگانه مرگ اسطوره را به طرفدارانش تسلیت گفته است.

..........ورزشی

* نتایج مسابقات آزاد شطرنج نابینایان

دو دوره مسابقات آزاد شطرنج نابینایان به مناسبت روز جهانی معلولان به میزبانی هیأت نابینایان خوزستان و انجمن روشنبین اصفهان برگزار شد.

علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان در گفتگو با ایران سپید در خصوص مسابقات آنلاین آزاد شطرنج نابینایان گفت: یک دوره مسابقات آزاد به مناسبت هفته بسیج و روز جهانی معلولان و به میزبانی هیأت ورزش نابینایان خوزستان برگزار شد. این مسابقات از روز 8 آذر آغاز و 13 آذر به پایان رسید که در این رقابت ها، 48 شطرنجباز از 18 استان کشور به مصاف هم رفتند.

در پایان مسابقات که در 7 دور به روش سوئیس سیستم برگزار شد، امید کریمی از اصفهان با 5.5 امتیاز قهرمان شد، عماد موسوی از زنجان و ایمان تحویلی از تهران هر دو با 5.5 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند. میثم مرادیان از اردبیل با 5 امتیاز، صادق شمس از اردبیل با 5 امتیاز و علیرضا قورچیبیگی از قزوین با 5 امتیاز و به ترتیب پوئن شکنی چهارم تا ششم شدند. هدهدی افزود: خانم فریبا زنده بودی با 4.5 امتیاز از استان بوشهر به عنوان برترین شطرنجباز زن انتخاب شد. آقای حمزه مصلح از خوزستان با 4.5 امتیاز و فاطمه برقول از خوزستان با 3.5 امتیاز برترین شطرنجبازان استان خوزستان در این مسابقات بودند. در نهایت به نفرات برتر در مجموع، 17 میلیون ریال جوایز نقدی اهدا شد.

علی اکبر هدهدی با اشاره به دیگر مسابقات شطرنج که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد گفت: یک دوره مسابقه شطرنج در هفت دور در روز چهاردهم آذرماه و به میزبانی انجمن روشنبین اصفهان برگزار شد. در این مسابقات نیز 47 شطرنجباز از 17 استان کشور به مصاف هم رفتند و در نهایت، امید کریمی از اصفهان با 6 امتیاز قهرمان شد، هادی مشیرآبادی با 6 امتیاز از آذربایجان شرقی دوم و حسن توسلی با 6 امتیاز از استان مرکزی سوم شد. مجید باقری از بوشهر با 5.5 امتیاز، محمدرضا علیزاده از تهران با 5.5 امتیاز و فرزاد علیزاده از خوزستان با 5 امتیاز به ترتیب سوم تا ششم شدند. بهترین بازیکن بخش بانوان زهرا ربیعپور از گلستان با 4 امتیاز، جوانترین بازیکن این مسابقات احسان عباسی با 11 سال سن از آذربایجان شرقی، بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1300، آقای سید محسن طباطبایی از یزد و بازیکن پیشکسوت برگزیده، آقای ناصر کرمی از کرمان معرفی شدند. به نفرات برتر و برگزیده جوایز نقدی در مجموع به میزان 16 میلیون ریال اهدا شد.

رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان در پایان در خصوص چرایی عدم شرکت شطرنجبازان نابینا و کمبینای ایران در مسابقات جهانی شطرنج نابینایان که از اول تا 13 آذر برگزار شد گفت: پیشتر مسابقات انتخابی برای شرکت در این بازی ها را برگزار کردیم و نفرات برتر را انتخاب کردیم. اما به علت شرکت رژیم اشغالگر قدس در این مسابقات و از آنجا که ایران این رژیم را به رسمیت نمی شناسد، از شرکت در این مسابقات انصراف دادیم.

امیر سرمدی

............حوادث

* وقتی متوجه شدم دوست 38ساله ام با خواهرم دوست شده با پتک او را کشتم

باشگاه خبرنگاران نوشت: ساعت ۴ بعد از ظهر دوشنبه ۱۷ آذر ماه امسال ماموران کلانتری ۱۰۶ نامجو در جریان قتل مرد جوانی در یک ساختمان نیمه کاره در خیابان نامجو قرار گرفتند و تیمی از ماموران برای تحقیق پای در صحنه جرم گذاشتند.

مأموران با حضور در صحنه جرم با جسد مرد جوانی روبرو شدند که با ضربه محکم پتک به سرش به قتل رسیده است و همین کافی تا بازپرس دشتبان همراه تیمی از ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران برای تحقیق در صحنه جرم حضور پیدا کردند.

قتل با ضربات پتک

کارآگاهان در تحقیقات ابتدایی پی بردند که قربانی جنایت که مردی ۳۸ ساله است در درگیری با کارگر ساختمان که جوان ۲۹ ساله‌ای است با ضربات پتک به سرش به قتل رسیده است.

همین کافی بود تا ردیابی‌ها برای دستگیری عامل این جنایت ناموسی کلید زده شود و کارآگاهان با اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی مخفیگاه قاتل در مخفیگاهش شدند.

تیم پلیسی پس از ۲ ساعت از زمان قتل با ردیابی مفخیگاه قاتل در عملیاتی غافلگیرانه پای در مخفیگاه متهم گذاشتند و قاتل را که کانال کولر پنهان شده بود را دستگیر کردند.

قتل ناموسی

قاتل که جوان ۲۹ ساله است به ماموران گفت: در ساختمان نیمه کاره کار می‌کردم و متوجه شده بودم که خواهرم با یکی از دوستانم که مرد ۳۸ ساله است دوست شده و روز حادثه مقتول به محل کارم آمد و عنوان کرد که با خواهرم دوست شده و سر همین موضوع با هم درگیر شدیم که در یک لحظه از روی عصبانیت با پتک آهنی ضربه محکمی به سر مقتول زدم و سپس پا به فرار گذاشتم.

وی افزود: عصبانیت و ناراحتی من به خاطر این بود که مقتول و خواهرم از دوستی من سو استفاده کردند و همین باعث درگیری مرگبار شد.

بنا بر این گزارش، متهم به دستور بازپرس دشتبان برای تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

...........چاردیواری

* با عرض سلام و درود به خوانندگان ایران سپید با تبریک هفته جهانی افراد دارای معلولیت که البته برگرفته از روز جهانی افراد دارای معلولیت در هفته گذشته است و به این مناسبت در این هفته شاهد مراسم گوناگونی بودیم. به هر حال گرامی میداریم این مناسبت را چه در قالب روز، چه هفته، به امید اینکه از این مناسبت ها آنچه که بیرون می آید تحول اساسی در زندگی افراد معلول باشد. با تأکید بر ضرورت رعایت اصول سلامتی و با امید اینکه شب یلدای خوبی را در هفته آینده در کنار خانواده هایتان داشته باشید و این سنت دیرینه ایرانیان را بتوانیم به درستی اجرا کنیم می پردازیم به تماس های شما. آقای فرزندی از اصفهان طی تماسی گفته اند که ممکن است این روزنامه تا اسفند ماه چاپ نشود آیا تقویم بریل هم چاپ نخواهد شد؟ که قبلاً هم پاسخ داده ام و امیدوارم که اینگونه نباشد و حتما تقویم چاپ شود که در واقع روزنامه وسیله ای بود برای توزیع بخشی از تقویم هایی که مورد نیاز خوانندگان ایران سپید بود وگرنه پیوستگی اساسی بین بحث چاپ تقویم و روزنامه ایران سپید وجود ندارد و به هر حال اگر حتی ایران سپید هم نباشد به احتمال بسیار قوی تقویم بریل در سال جاری نیز چاپ خواهد شد و به زودی پاسخ قطعی را از مسئولان رودکی می گیریم و منتشر می کنیم. آقای ضیائی فر از قم با اشاره به سامانه ثبت دانشجویان در سازمان بهزیستی گفته اند که پشتیبانی این سایت جواب نمی دهد  و تلفن ها یا اشتباه است. ما به سازمان بهزیستی منعکس می کنیم که پاسخگو باشند. خانم مرادی از تهران در مورد پادکست تشکر کرده اند و همینطور شکوه داشته اند از عدم افزایش مستمری ها و همینطورعدم تخصیص بسته های معیشتی به همه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که به گفته ایشان قطعاً نیازمند این بسته هستند و خواهان توزیع عادلانه این بسته های حمایتی شده اند. خانم میرزایی از تهران با اشاره به مصاحبه آقای قبادی دانا در هفته های اخیر درباره سرانجام قانون بازنشستگی پیش از موعد پرسیده اند و اینکه آقای قبادی اعلام کرده اند با حذف شرایط سنی معلولانی که بیست سال سابقه کار دارند می توانند بازنشست شوند با سی روز حقوق. این صحبت به این شکل درست نیست بلکه با حذف شرایط سنی در واقع افراد دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید و متوسط می توانند با بیست سال حداقل سابقه کار تقاضای بازنشستگی پیش از موعد کنند با این توضیح که بین دو تا شش سال بسته به شدت معلولیت سنوات ارفاقی دریافت می کنند و مثلاً یک معلول خیلی شدید مثل نابینایان می توانند اگر بیست و چهار سال سابقه کار دارند شش سال سابقه ارفاقی بگیرند و با سی روز حقوق بازنشست شوند. در غیر این صورت فقط سنوات ارفاقی به بیست سال سابقه اضافه می شود و با همان تعداد روز حقوق بازنشست می شود. درباره فردی که اشاره کردید که با بیست و هشت سال و نیم سابقه کار دارد اطلاعات دقیق تری می خواهم که جواب بدهم وگرنه ایشان می تواند به راحتی با یک سال و نیم ارفاق اگر نابینا یا معلول شدید یا خیلی شدید باشند و در بخش دولتی هم باشند چون در بخش خصوصی هنوز این قانون به درستی اجرا نمیشود. چون بخش خصوصی حاضر به پرداخت ماوالتفاوت سنوات ارفاقی به صندوق های بازنشستگی نیست. خانم طبیه اورنگ و خانم مرادی به قطع سهمیه بنزین معلولان اعتراض کرده اند که کاملاً درست است و  این بحث در حال پیگیری است البته صحبت از قطع نیست بلکه صحبت از تبدیل سهمیه اضافی به صورت پرداخت نقدی است که این هم مورد اعتراض بسیاری از معلولان است و در حال پیگیری هستیم. چند تن از دوستان با گذاشتن کامنت در سایت که عمدتاً هم نابینا نیستند از جمله دوست ناشنوایمان آقای شفیع میرزایی یا آقای سهوی توضیحات کلی داده اند مثلاً آقای شفیع گفته اند که ناشنوا هستند و بیکار هستند و کارت رفاهشان که قرار بوده  است حقوق دریافت کنند اتفاقی برایشان نیافتاده است یا آقای سهوی گفته اند که سه برادر معلول هستند و هنوز با وجود ثبت نام خانه ای برای معلولان دریافت نکرده اند که این ها همه عجیب است به خاطر اینکه خانواده های چند معلولیتی می توانند با همان شرایط پرداخت بخش کمی از قیمت یک خانه و عمدتاً دریافت کمک های بلاعوض و کمک های جنبی از طرف بنیاد مستضعفین از سازمان بهزیستی صاحب خانه شوند.  و  دوستی که با نام آقای موسی کامنت گذاشته اند که 250 هزار تومان صرفاً دریافت می کنند و هیچ کمکی ندارند و حتی پاسخگوی مثلاً خواسته های دختر کوچکشان هم نمی توانند باشند و ظاهراً سه فرزند دارند. آدم می ماند کسی که سه فرزند دارد و 250 هزار تومان فقط دارد اولاً چطور سه فرزند دارد؟ چطور تشکیل خانواده داده است؟ چطور دسترسی به سایت دارد و می تواند کامنت بگذارد؟ این ها همه نقاط ابهام آمیز است که شک جدی ایجاد می کند در مورد صحت یا کامل بودن اطلاعات دوستان که امیدوارم اصلاح کنند و با تذکری که همیشه داده ایم اطلاعات کامل را بگذارند. با تشکر از دوستان شما را با امید حفظ سلامتیتان تا هفته آینده به خداوند می سپارم.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/9/22 - 22:49
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود ضمن تشکر به ویژه از آقای امیر سرمدی بابت اخبار مسابقات شطرنج نابینایان داخلی. از ایشان خواستاریم اخبار شطرنج نابینایان جهان که از یکم تا سیزده آذر به میزبانی مسکو روسیه برگزار شد و همچنین نشست ۴۴ کشور آسیایی به میزبانی کمیته پارالمپیک آسیا که ۱۲ و ۱۳ آذر برگزار شد را درج نمایند چون به نظر میرسد نکات آموزشی مفیدی در این نشست گفته شده باشد. شما که از تمام فناوری های ویژه نابینایان و کم بینایان که با قیمت بالا در خارج از کشور تولید می‌شوند و در ایران وجود ندارد در روزنامه درج میکنید اما از اخبار بین المللی ورزش نابینایان که دو نمونه اش را در بالا نوشتیم اطلاعرسانی نمیکنید. لطفا این را پیگیری کنید. از خانوم محبوبه مسترقانی بابت معرفی سریال see و سایر بخش های روزنامه سپاسگزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *