شناسه خبر: 22455 منتشر شده در مورخ: 1399/9/18 ساعت: 23:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 19 آذر ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 19 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: بیان دغدغه جامعه معلولان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد - باید به حضور شرارت آمیز آمریکا در منطقه پایان داد - چرا قیمت دلار پایین نمی آید؟ - احتمالِ تأیید واکسن آسترازنکا طی هفته‌های آینده - آغاز به کار بخش پاراترای اتلون در ایران - اعتراف به قتل دختر جوان بعد از 4 سال

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 19 آذر ۱۳۹۹

24 ربیع الثانی ۱۴۴۲

9 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6582

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

بیان دغدغه جامعه معلولان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد

باید به حضور شرارت آمیز آمریکا در منطقه پایان داد

چرا قیمت دلار پایین نمی آید؟

احتمالِ تأیید واکسن آسترازنکا طی هفته‌های آینده

آغاز به کار بخش پاراترای اتلون در ایران

اعتراف به قتل دختر جوان بعد از 4 سال

.........ویژه

* بیان دغدغه جامعه معلولان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد

نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت در نشست صمیمی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تبیین و تشریح مشکلات و دغدغه جامعه معلولان پرداختند.

نشست صمیمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت با حضور «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و نمایندگان استانی به صورت ویدیو کنفرانس همزمان با هفته تکریم افراد دارای معلولیت برگزار شد. 

ابتدا این مراسم «محبوبه خلوق» مدیرعامل انجمن برنا با بیان اینکه حداقل‌های حقوق افراد دارای معلولیت با تمام پیگیری‌ها در کشور ساری و جاری است بر توجه ویژه مسئولان بر حقوق کودکان دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: کودک معلول نیازمند حمایت ویژه است در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بخش جداگانه‌ای مختص به این مهم پیش‌بینی نشده است اما می‌توانیم با تفسیر قانون مسائل مربوط به کودکان را حل و فصل کنیم. 

مدیرعامل انجمن برنا، مراقبت از کودکان در خانه، پیشگیری از شدت معلولیت، توانبخشی و آموزش فراگیر را اولویت دانست و تصریح کرد: شیوع کرونا مشکلات و معضلات معیشتی را برای خانوارها به وجود آورده است؛ لذا بسیاری از خانواده‌ها وقتی درگیر معیشت روزانه هستند توجهی به کاردرمانی و تأمین وسائل کمک توانبخشی کودکان دارای معلولیت خود ندارند. که این موضوع در دوره پساکرونا مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به ماده ۲۰ و ۲۱ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر استفاده بیشتر از رسانه و صدا و سیما در راستای آگاه‌سازی جامعه نسبت به معلولان تأکید کرد و گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکایی ۷۰ درصد جامعه اطلاعات را از طریق رسانه‌های خود دریافت می‌کنند لذا ضرورت دارد بسیج عمومی در بحث آموزش خانواده و جامعه درخصوص حقوق افراد دارای معلولیت و همچنین جذب وو جلب مشارکت‌های اجتماعی صورت پذیرد. 

«محمدعلی برجیان» رئیس هیئت مدیره فرهنگی هنری معلولان با اشاره به شعار «جهانی بهتر برای افراد دارای معلولیت، دسترس‌پذیری و توسعه فراگیر» بر مناسب‌سازی به عنوان امری تخصصی تأکید کرد و گفت: امروزه مناسب‌سازی با تجهیزات بروز در دنیا عملیاتی شده است و این امر بقدری اهمیت دارد که تحصیل، اشتغال، تردد افراد دارای معلولیت در سطح شهر را تحت شعاع قرار داده است؛ لذا اگر به فکر معلولان کشور نیستیم حداقل به فکر سالمندی خود باشیم ما نباید در مرحله نیاز به فکر برنامه‌ریزی باشیم بلکه از پیش باید در این خصوص تفکر و تعقل کنیم.

 رئیس هیئت مدیره فرهنگی هنری معلولان در پایان حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات مناسب‌سازی، برگزاری نمایشگاه‌های معرفی وسائل کمک توانبخشی، آموزش مدیران و مسئولان ذی‌ربط در راستای تسریع در اجرای قانون و معرفی شرکت‌های تولیدکننده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی کشور را پیشنهاد کرد.

«فاطمه بازدار» نماینده انجمن معلولان در استان ایلام بر افزایش اعتبار در بخش درمان، کمک هزینه توانبخشی و توانپزشکی، اشتغال و مسکن افراد دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: معلولان درتهیه بلیط نیم‌بهاء هواپیما با برخی از شرکت‌های مسافربری دچار مشکل هستند لذا با انعقاد قرارداد با تمامی شرکت‌های هوایی این مشکل از سوی سازمان بهزیستی کشور برطرف شود؛ همچنین یارانه معیشتی و سهمیه بنزین برخی از افراد دارای معلولیت قطع شده است که خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.

«محسنی» رئیس انجمن ضایعه نخاعی استان مازندران با انتقاد از اینکه بخش خصوصی تعهدی نسبت به استخدام معلولان ندارد، یادآور شد: مبالغ تخصیص یافته برای کمک هزینه حق پرستاری کافی نیست؛ در استان مازندران ۳۸ هزار معلول شدید و خیلی شدید وجود دراد که تنها یکهزار و ۸۰۰ نفر از حق پرستاری بهره‌مند می‌شوند.

* آمادگی دولت جهت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای معلولان

سخنگوی دولت آمادگی دولت تدبیر و امید را جهت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای معلولین و گفتمان سازی در جامعه اعلام کرد و گفت: تأمین منابع برای تکمیل تجهیزات دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌تواند با کمک خیرین و نهادهای دولتی انجام شود.

علی ربیعی  در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح همزمان پروژه های آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: رسیدگی به امور معلولین یک وظیفه انسانی است و این کار علاوه بر دارا بودن بار عاطفی  در حیطه قانون شهروندی نیز قرار می گیرد.

وی یادآور شد: زیرساخت های لازم برای ایجاد فرصت برابر برای معلولین در جامعه به واسطه آموزش محقق می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: افزایش مهارت های فردی و تقویت سیاست گذاری های معطوف به معلولین فرصت های برابر اجتماعی را برای آنها مهیا می کند.

ربیعی افزود: آموزش جامعه به ویژه خانواده در رفتار با افراد دارای معلولیت اهمیت بسیاری دارد، آموزش ها باید بر بخش مهم توانایی های افراد دارای معلولیت متمرکز شود.
وی تأکید کرد: بخشی از سیاست گذاری درمورد معلولین باید صرف آموزش به خانواده آنها شود و در این راستا تولید محتوا باید برای آموزش معلولان و خانواده های آنها انجام شود.
سخنگوی دولت در ادامه با بیان این که خیر جمعی نیز می تواند راه فعالیت را برای افراد دارای معلولیت هموار کند، گفت: در این زمینه تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده است، هرچند که ساخت مدرسه و خرید تجهیزات اهمیت بسیاری دارد اما تمامی افراد جامعه می توانند با هدیه دادن وقت، لبخند و عاطفه خود یاری رسان معلولان باشند.

آموزش تلفیقی ضرورت امروز برای ایجاد نگرش مناسب به معلولین

ربیعی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید بر آموزش سایر مهارت های دانش آموزان در  کنار سواد علمی متمرکز شود، نیازسنجی دانش آموزان استثتایی مورد توجه باشد تا با تولید محتوای آموزشی در این زمینه حرکت معلول در جامعه راحت تر شود.
وی با بیان این که آموزش تلفیقی می تواند نگرش مناسبی در جامعه نسبت به معلولین ایجاد کند، خاطرنشان کرد: نظریات متفاوتی نسبت به آموزش تلفیقی وجود دارد اما این نوع آموزش با توجه به نظریات جدید در جهت مناسب سازی مدرسه ها موثر است.
سخنگوی دولت یادآور شد: آموزش تلفیقی دشوار است اما این ایده باعث می شود که افراد نوع نگرش مناسبی نسبت به معلولان داشته باشند.

ربیعی با بیان این که معلولیت تک بعدی نیست، اظهار داشت: معلولیت یک پدیده چند متغیره است و ذی نفعان متعددی دارد. زندگی یک فرد معلول دارای پیچیدگی های بسیاری در حوزه اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و درمان است.
وی همچنین گفت: در بسیاری مواقع به افراد دارای معلولیت تقلیل گرایانه نگاه می شود اما باید دانش جامعه نسبت به این موضوع افزایش یابد و اجرای قانون معلولین به صورت جدی پیگیری شود.
سخنگوی دولت با یادآوری این که معلولیت به صورت ژنتیکی یا به صورت مناسبات اجتماعی غلط ایجاد می شود، گفت: غربالگری در بحث معلولیت ژنتیکی کار مناسبی است که در این راستا غربالگری هوش را تا حدودی افزایش داده ایم.
ربیعی ادامه داد: غربالگری موضوعی است که درخصوص پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد و امید است که با غربالگری درصد معلولیت در جامعه کاهش یابد.

وی به سیاست گذاری معطوف به معلول اشاره کرد و توضیح داد: اقداماتی باید برای سیاست گذاری معطوف به معلول انجام شود، سیاست گذاری های آموزشی باید معطوف به معلول شود، یکی از تلاش های دولت این بود که قانون سیاست گذاری معطوف به معلول در امور فرهنگی، اجتماعی بهبود یابد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سیاست گذاری معطوف به معلولین را باید بتوان در حوزه های مختلف پیش بینی کرد، چراکه حتی در کتاب های درسی هم سیاست گذاری معطوف به معلولان وجود ندارد.
ربیعی افزود: اقداماتی در دولت در حوزه سیاست گذاری معطوف به معلول آغاز شده و اگر این سیاست گذاری ها نهادینه شوند، بسیاری از مشکلات مربوط به معلولان رفع می شود.

ربیعی یادآور شد: رقم خوبی برای اجرای قانون حمایت از معلولین در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است. قرار بود تا سال ۱۴۰۰ کل منابع مورد نیاز این قانون را سال به سال پوشش دهیم که به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و... میسر نشد اما با این حال رقم خوبی برای سال آینده دیده شده است.

در ادامه این نشست ۴۶ پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و... ویژه دانش‌آموزان استثنایی به طور همزمان در استان های مختلف به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و از سرود ملی دانش آموزان با نیازهای ویژه رونمایی شد.

* شهروند دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارد، بلکه نیازمند باورمندی جامعه است

دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

 دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه افراد دارای معلولیت همانند سایر شهروندان از تمامی حقوق انسانی و قانونی برخوردار هستند، گفت: ما به عنوان مسئولین کشور مکلف هستیم زمینه تحقق حقوق همه شهروندان و افراد دارای معلولیت را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بسیاری از افراد دارای معلولیت از ظرفیت ها و توانمندی های ویژه ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می توانند در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفته و گره ها و مسائل جامعه را برطرف کنند.
وی ادامه داد: در میان افراد دارای معلولیت، نخبگان و هنرمندانی وجود دارد که آثار مختلف فرهنگی، هنری و علمی آنها هر انسانی را به شگفتی وا می دارد. وظیفه مسئولین است که این توانمندی ها را در معرض افکار عمومی قرار دهند تا ذهنیت جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر کند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه شهروند دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارد بلکه نیاز به باورمندی جامعه دارد، خاطر نشان کرد: افراد دارای معلولیت نیاز دارند که توانمندی های آنان مورد پذیرش و باور جامعه قرار گیرد و از این توانمندی ها در کشور استفاده شود.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: ما به عنوان مسئولین وظیفه داریم شرایط زندگی عادی و آبرومند را برای همه شهروندان جامعه فراهم کنیم که دراین میان افراد دارای معلولیت نیز طبیعتاً‌ از این حقوق برخوردار هستند و نه تنها باید مناسب سازی های لازم برای اشتغال، رفت و آمد و آموزش آنها انجام شود بلکه وظیفه قانونی ماست که تمامی حقوق مانند سایر شهروندان را برای آنها هم فراهم کنیم.
وی یکی از مهمترین نیازهای افراد دارای معلولیت را مناسب سازی عنوان کرد و گفت: طراحی شهرها و خدمات شهری باید انسان محور باشد به گونه ای که این خدمات به شکلی مناسب ارائه شود تا همه افراد یک جامعه بتوانند زندگی عادی و آبرومند داشته و از همه امکانات و حقوق برخوردار باشند.
دکتر جهانگیری با اشاره به جلسات کمیته مرتبط با مناسب سازی که با محوریت وزارت کشور برگزار می شود، گفت: تصمیمات و اقدامات خوبی از سوی این کمیته انجام شده است البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که امیدوارم با جدیت و پیگیری منسجم شاهد ارتقاء وضعیت مناسب سازی در شهرها برای افراد دارای معلولیت باشیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از آرمان های انبیاء و اولیاء، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب استقرار عدالت بوده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم عدالت آموزشی و اقتصادی و سایر جنبه های عدالت در جامعه مستقر شود، باید شرایط به گونه ای باشد که همه آحاد جامعه احساس کنند که امکانات به شکل عادلانه در کشور توزیع شده است.
دکتر جهانگیری با یادآوری ابلاغ آیین نامه قانون حمایت از حقوق معلولان توسط دولت ظرف مدتی کوتاه اظهار داشت: آیین نامه این قانون که ممکن بود هر بند آن مدتها در کمیسیون های مختلف معطل شود، با اهتمام ویژه دولت ظرف پنج ـ شش ماه در مقطع زمانی کوتاه به تصویب رسید و ابلاغ شد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی، خاطر نشان کرد: با اختصاص این اعتبار امیدوارم با پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، بخشی از نیازهای افراد دارای معلولیت مرتفع شود.
وی ادامه داد: البته اعتباراتی که برای هر بخش تخصیص پیدا می کند با نیازهای آن بخش فاصله دارد چرا که منابع و اعتبارات در برابر نیازها و مطالبات با محدودیت مواجه هستند اما امیدوارم با برنامه ریزی هایی که انجام شده و ردیف مستقلی که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تعیین شده شاهد بهبود وضعیت باشیم.
دکتر جهانگیری به موضوع ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و خاطر نشان کرد: در این ماده که به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت مربوط است، سهمیه ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت به تصویب رسیده و براساس گزارش رئیس سازمان امور اداری و استخدامی این ۳ درصد که مختص افراد دارای معلولیت است در تمامی آزمون های استخدامی لحاظ می شود و حتی اگر برخی از این سهمیه ها به هر دلیل توسط افراد دارای معلولیت پر نشود، این سهمیه ذخیره می شود و در آزمون های استخدامی بعدی به آنها اختصاص پیدا می کند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت همچنین به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را استخدام کنند و یا خانواده های آنها را به کار گیرند، امکانات تشویقی و حمایت هایی را ارائه می دهد.
وی خاطر نشان کرد: صندوق حمایت از اشتغال معلولین نیز فرصت مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت است و تجربه نشان داده که اینگونه صندوق ها معمولا می توانند افراد تحت پوشش خود را به افرادی کارآفرین تبدیل کرده به گونه ای که تولیدات آنها در بازارهای بین المللی قابل عرضه باشد.
دکتر جهانگیری همچنین با ابراز رضایت از اجرای موضوع ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر معافیت ۵۰ درصد مالیاتی یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت و نیز اجرای موضوع ماده ۲۶ مبنی بر معافیت از خدمت وظیفه عمومی یکی از افراد خانواده های دارای عضو معلول، گفت: تصمیمات و برنامه ریزی های خوبی طی یکسال اخیر برای حمایت از افراد دارای معلولیت انجام شده که لازم است رئیس سازمان بهزیستی کشور این تصمیمات را به جامعه اطلاع رسانی کند.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی این موضوع را مدنظر قرار دهند و در صورت نیاز اعتبارات لازم برای این منظور اختصاص پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به مطالبات و دغدغه های نماینده شبکه ملی ناشنوایان مبنی بر ضرورت حضور افراد دارای معلولیت در جلسات تصمیم گیری مرتبط با معلولین، گفت: لازم است این موضوع در کمیته نظارت و هماهنگی اجرای قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار گیرد و حتما نماینده معلولین در جلسات تصمیم گیری مرتبط با آنها حضور داشته باشند.
دکتر جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از اقدامات سازمان بهزیستی و رئیس پرتلاش این سازمان در دوره شیوع کرونا برای مراقبت از سالمندان و افراد تحت پوشش گفت: سازمان بهزیستی از افراد تحت پوشش خود مراقبت و نگهداری مناسبی از سالمندان به عمل آورد و تقریبا کمترین ابتلا به کرونا در میان این افراد مشاهده شد که لازم است همچنین این مراقبت ها ادامه پیدا کند تا سالمندان و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که در مراکز نگهداری این سازمان هستند دچار آسیب نشوند.
در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شبکه ملی ناشنوایان و نماینده شبکه معلولین جسمی و حرکتی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و اقدامات صورت گرفته از سال گذشته تا کنون ارائه کرد.
تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، پوشش بیمه سلامت و خدمات توانبخشی ـ توانپزشکی، کمک هزینه مراکز غیردولتی و پرداخت حق پرستاری، استفاده رایگان از امکانات ورزشی دستگاه ها، تحصیل رایگان در دانشگاه های غیردولتی، کمک هزینه معیشتی، حمایت در حوزه مسکن و تسهیلات ارزان قیمت، حمایت در بخش کارآفرینی و اشتغال، تعیین سهمیه ۳ درصد استخدام، آموزش فنی و حرفه ای، معافیت مالیاتی و معافیت از خدمت وظیفه عمومی از جمله اقدامات صورت گرفته برای حمایت از افراد دارای معلولیت است که رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی در خصوص این اقدامات ارائه کرد.
در این نشست همچنین نماینده شبکه ملی ناشنوایان و نماینده معلولین جسمی و حرکتی نیز به بیان دغدغه ها، نیازها و مطالبات جامعه معلولین پرداختند.
در این جلسه که تعدادی از اعضای جلسه از طریق ویدئو کنفرانس مباحث جلسه دنبال می کردند، رئیس هیئت مدیره انجمن مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان نیز از طریق ویدئو کنفرانس، مهمترین مطالبات و دغدغه های افراد دارای معلولیت را مطرح کرد.

...........اخبار روز

* علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه:

 آمریکا با حضور در سوریه به دنبال غارت نفت سوریه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت و گسترش هسته های تروریستی داعش در منطقه است.

باید به حضور شرارت آمیز آمریکا در منطقه پایان داد.

بی تردید جهان، بدون رژیم صهیونیستی امن تر خواهد شد.

* رئیس اتحادیه صنف میوه وسبزی فروش اصفهان:

میوه‌ای زیر ۱۰ هزار تومان در بازار نداریم.

 با توجه به گرانی میوه،برخی پرتقال یا سیب را دانه‌ای خرید می‌کنند.

به میوه فروشان تأکید کرده‌ایم مشتریان را ناچار به خرید کیلویی نکنند.

 بدلیل صادرات بازار داخل دچار مشکل شده است./ ایسنا

* مالیات سنگین برای ۲.۵ میلیون خانه خالی کشور اعمال می‌شود

علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی:

 اجرای طرح افزایش مالیات خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد و برای تأیید نهایی و اجرا در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت.

 با اجرای طرح دریافت مالیات سنگین، مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

برای شناسایی مسکن‌های خالی، سامانه راه و شهرسازی طراحی شده است و با استفاده از ظرفیت نهادهای مربوط، تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار خانه خالی شناسایی شده است.

 اجرای طرح سنگین مالیات از خانه‌های خالی با مبلغ بالا، شرایطی را ایجاد می‌کند که بدون شک سرمایه‌گذاری برای مالکان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و این منازل به صورت اجاره یا فروش به چرخه مصرف اضافه می‌شود.

با توجه به کمبود مسکن، بازگشت این خانه‌های خالی به چرخه مصرف مُسَکِن خوبی است اما درمان کننده نخواهد بود

در تلاشیم تا با اجرای طرح ساخت یک میلیون مسکن توسط دولت در سال از افزایش بی‌رویه قیمت جلوگیری و به خانه دار شدن افراد کمک کنیم.

* رشد اقتصادی ایران مثبت شد

یک مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی در بخش نفت مثبت شده و به زودی آمار آن اعلام خواهد شد، گفت: در بخش رشد صنعتی نیز علیرغم تنگناهای ارزی، رشد برخی از بخش‌ها دو رقمی است.

* حکم اعدام روح الله زم تأیید شد

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری: بیش از یک ماه قبل دیوان عالی کشور به حکم روح الله زم رسیدگی کرد و حکم صادره به تأیید رسید.

* دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک در تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است.

تلاش دولت بر این بوده که منابع و درآمد های پیش بینی شده  کاملا واقعی باشند و مصارف اجتناب ناپذیر کاملاً پوشش داده شود و هزینه غیرضروری نیز افزایش نباید.

* متقاضیان اقدام ملی مسکن در استان تهران تا ۳۰ آذر فرصت دارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه متقاضیان اقدام ملی مسکن تنها تا ۳۰ آذر جهت واریز هزینه ثبت نام فرصت دارند، گفت: از ۱۱ هزار و ۵۰۰ متقاضی واجد شرایط اقدام ملی مسکن در استان، نزدیک به پنج هزار نفر هزینه ثبت نام را واریز کرده‌اند.

* ظریف به همسایگان در خلیج فارس: ما با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم

توئیت ظریف به زبان عربی:

به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.

با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنهاست.

در عین حال، همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی مانند امنیت منطقه‌ای مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و ابتکار صلح هرمز بیانگر آن است.

.........گزارش روز

* چرا قیمت دلار پایین نمی آید؟

قیمت دلار روندی کاهشی را اوایل آبان تجربه کرد و در اولین مرحله با ریزش نزدیک به ۱۰ هزار تومانی به محدوده ۲۲ هزار تومان رسید اما افزایش قیمت‌ها پس از آن مجدداً کلید خورد.

 بر اساس این گزارش روند افزایشی قیمت اما این بار تا محدوده ۲۸ هزار تومان ادامه یافت و سپس عقبگرد دلار بار دیگر رقم خورد.

مقامات بانک مرکزی دلیل کاهش قیمت دلار در این دوره زمانی را بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی وی از یک سو و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها از سوی دیگر می‌دانستند و معتقد بودند با بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بازار می‌تواند تعادلی نسبی را تجربه کند.

حالا اما به نظر می‌رسد مولفه تأثیرگذار دیگری نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. افزایش صادرات نفت؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صادرات نفت ایران افزایشی است و به نظر می‌رسد با استقرار بایدن در کاخ سفید، می توان انتظار افزایش صادرات نفتی را نیز داشت. دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی کرده است روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به فروش برساند. به گفته نوبخت فروش نفت البته یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

در عین حال ایمان ناصری کارشناس بین‌المللی بازار نفت نیز معتقد است ایران می‌تواند صادرات یک میلیون بشکه ای را در سال آینده در دستور کار قرار دهد چرا که به نظر می رسد در اولین اقدام دولت آمریکا صادرات نفت در این محدوده را با معافیت تحریمی همراه نمایند. حسین اسدی نیا کارشناس بازار مالی در خصوص دلایل عدم عقب‌نشینی دلار از کانال ۲۵۰۰۰ تومان گفت:نکته مهمی که در بررسی بازار ارز باید مد نظر قرار گیرد این است که ترامپ همچنان در کاخ سفید حضور دارد و گشایش چندانی در حوزه اقتصاد روی نداده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با خروج وی و استقرار بایدن بتوان انتظار از سرگیری مذاکرات در خصوص بازگشت به برجام را در آمریکا داشت.

 این کارشناس تأکید کرد: این اتفاق خود حتی پیش از آغاز مذاکرات چند جانبه با حضور ایران، می‌تواند روند کاهشی را بر بازار ارز حاکم نماید اما در شرایط فعلی قیمت دلار در هسته سخت مقاومتی قرار دارد.

اسدی نیا ادامه داد: به عبارت دیگر کاهش قیمت قبل از این محدوده با سرعت بیشتری اتفاق افتاد اما همواره پس از برخورد قیمت به هسته سخت، روند ریزشی کند می‌شود. در عین حال باید توجه داشت قیمت فعلی تنها کمی بالاتر از قیمت تعادلی دلار در اقتصاد ایران است و روند کاهشی همچنان با کندی بیشتر ادامه خواهد داشت.

 اسدی نیا در توضیح این مطلب افزود: قیمت دلار در شرایط فعلی با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران باید بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان باشد و حتی اگر ما بتوانیم روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم باز هم همین رقم قیمت تعادلی دلار خواهد بود.

دلایل وقوع تکانه‌های ارزی

 وی با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران غالباً قیمت دلار پایین تر از نرخ تعادلی نگهداشته می شود، گفت: به عبارت دیگر ارزان‌فروشی دلار سیگنال‌های مخرب و اشتباهی را به اقتصاد ایران می‌دهند و در دوره‌های خاص قیمت دلار به قیمت تعادلی آن نزدیک شده است.

اسدی نیا با اشاره به تکانه‌های ارزی در دوره‌های گوناگون گفت: به عنوان مثال در دوره مسئولیت دولت آقای احمدی نژاد، قیمت دلار در محدوده ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قرار داشت و بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که قیمت دلار مستعد جهش قابل توجه است.

 وی اضافه کرد: در این دوره پرداخت یارانه‌های نقدی و شرایط اقتصادی کشور نشان از آن داشت که قیمت دلار مستعد در افزایش تا محدوده ۲۵۰۰ تومان است اما وقتی حرکت افزایشی قیمت آغاز شد دیدیم که بهای هر دلار تا ۴۰۰۰ تومان نیز پیشروی کرد که البته کمی بیش از نرخ تعادلی بود در نتیجه بازگشت قیمت از این محدوده اتفاق افتاد. در شرایط کنونی نیز قیمت تعادلی دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است و اگر دلار به قیمتی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد در حقیقت پایین تر از نرخ تعادلی ایستاده و در نتیجه روند رشد قیمت باز هم آغاز می‌شود؛ چراکه همواره ارز به سمت نرخ تعادلی حرکت می کند مگر آنکه سیاستگذار با اقداماتی این مانع از رسیدن قیمت به قیمت تعادلی شود.

 به گفته وی همین سیاست اقتصاد را مستعد تجربه تکانه و جهش ارزی می‌نماید.

وی با اشاره به نرخ‌های متعدد ارز در اقتصاد ایران گفت: یکی از مشکلات عظیم اقتصاد ایران چند نرخی بودن ارز است چرا که این وضعیت رانتی را ایجاد می‌کند که به گیج شدن بازار می شود در نتیجه تا زمانی که رویه‌های فساد آمیز و شرایط رانت‌زا اصلاح نشود صدور حکم زندان و اعدام مجرمان اقتصادی و سوء استفاده کنندگان از این شرایط فایده‌ای نخواهد داشت.

 او تأکید کرد: به محض آن که است عوامل فسادزا ازبین برود و سیاست گذاری مناسب با رشد ارزش پول ملی در دستور کار قرار گیرد با کاهش سوء‌استفاده‌کنندگان و همچنین رانت‌خواران مواجه خواهیم شد.

چرا پایتخت ارزی ایران در دیگر کشورهاست؟

 اسدی نیا درخصوص این نکته که قیمت دلار در محدوده 20 تا 30 هزار تومان برای افکار عمومی گران تلقی می‌شود و بازگشت به شرایط پیش از تحریم از سوی بسیاری مورد انتظار است،گفت: بالا رفتن ارزش پول ملی مستلزم اجرای اصلاحات ‌ اقتصادی فراگیر و همچنین شفاف کردن بخش‌های مختلف اقتصاد است و تا چنین اتفاقی رخ ندهد نمی‌توان به افزایش ارزش پول ملی به شکل بنیادین امیدوار بود.

این کارشناس بازار مالی تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند با برداشتن صفر از پول ملی این مهم محقق می شود این در حالی است که برداشتن صفر بدون رفرم اقتصادی نمی‌تواند اتفاق خاصی را رقم بزند.

 اسدی نیا اضافه کرد: همین حالا بسیاری فکر می‌کنند به دلیل آنکه قیمت ارز خارج از ایران تعیین می‌شود و پایتخت ارزی ایران در دبی یا کشوری دیگر است، بازار ارز درگیر تنش می شود، این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر شفافیت اقتصادی در داخل کشور وجود داشته باشد به راحتی می توان پایتخت ارزی ایران را به داخل کشور منتقل نمود.

 وی گفت: دلیل تعیین قیمت ارز در ایران در کشوری دیگر این است که در این بازارها کنترلی بر قیمت‌ها وجود وجود ندارد و در نتیجه بازار این قیمت را به رسمیت می شناسد.

منبع خبرآنلاین

..........بهداشت و سلامت

* احتمالِ تأیید واکسن آسترازنکا طی هفته‌های آینده: انگلیس امیدوار است طی چند هفته واکسن کروناویروس آکسفورد مجوز لازم را دریافت کند.

به نقل از ایسنا، "مت هانکوک" وزیر بهداشت انگلیس گفت: امیدواریم که واکسن آسترازنکا طی هفته های آینده توسط مقامات نظارت بر سلامت داروها (MHRA) مورد تأیید قرار گیرد.

وزیر بهداشت انگلیس گفت این تصمیم به عهده مقامات نظارت بر سلامت داروهاست که فقط در صورت ایمن و موثر بودن، واکسن را تأیید می‌کنند و اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.

* عرضه انسولین با کارت ملی: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه اخیرا عرضه انسولین با ثبت کد ملی بیمار به همراه UID دارو در سامانه تیتک صورت می گیرد، گفت: با این روش دارو تنها در اختیار بیماران قرار گرفته و نشت دارو به حداقل می ‌رسد.

به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی علت کمبود انسولین را مشکل تولیدکننده داخلی در تأمین ماده اولیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مواد اولیه تأمین و دارو در حال تولید است، همچنین مجوز واردات حجم زیادی انسولین قلمی صادر شده و گره اصلی آن انتقال ارز است که در صورت حل این مشکل، با واردات این حجم انسولین، کمبودها در این زمینه نیز رفع خواهد شد.

 وی افزود:  همچنین با برند اصلی تولید انسولین قلمی توافق هایی صورت گرفته است که بزودی در تأمین این نوع انسولین مشکلی پیش رو نخواهیم داشت.

 به گفته مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو، چند شرکت تولید داخل نیز به حوزه تولید انسولین قلمی وارد خواهند شد که در صورت تحقق این مهم، وابستگی به واردات و مشکلات تأمین این داروی حیاتی تا حدود زیادی حل می شود.

 وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از نشت انسولین به بازار آزاد و به تبع آن جلوگیری از قاچاق معکوس این دارو به کشورهای همسایه، داروخانه های سراسر کشور ملزم به ثبت کد ملی بیمار به همراه UID دارو در سامانه تی تک شده اند که خروج دارو از سیستم را به حداقل می رساند.

 محمدی با تأکید بر اینکه ثبت کد ملی بیمار به همراه UID در سامانه تیتک در مورد برخی از داروها از قبیل رمدسیویر، فاویپیراویر و دوسلیزومپ (اکتمرا) نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: پس از اجرای این روش، مصرف این داروها تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد.

 بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با تأکید بر اینکه قیمت انسولین در داخل یک پنجم قیمت در کشورهای همسایه است و قبلا افراد سودجو با مراجعه به داروخانه آن را به راحتی تهیه و قاچاق می کردند، گفت: با اجرای این روش، در صورتی که تعداد داروی توزیع شده با داروی عرضه شده به بیمار، مغایرت داشته باشد، سهمیه انسولین متخلفان قطع خواهد شد.

.........ورزشی

* آغاز به کار بخش پاراترای اتلون در ایران

همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، بخش پاراترای اتلون فدراسیون ملی ترای اتلون آغاز به کار کرد.

این اقدام پس از تعامل میان فدراسیون ترای اتلون و کمیته ملی پارالمپیک و نیز مطالعات کارشناسی که از سال ۹۸ آغاز شده بود صورت گرفت و بر این اساس فدراسیون ترای اتلون بخش پارالمپیک خود در این رشته را فعال نمود که مورد توجه فدراسیون جهانی نیز قرار گرفته است و مقدمات فعالیت ورزشکاران در این رشته پس از انجام کلاس بندی فراهم می شود.

در پی این اقدام، خانم ماریسول کاسادو، رئیس ترای اتلون جهانی و عضو کمیته بین المللی المپیک، با ارسال پیامی از محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک به سبب آغاز به کار بخش پارالمپیک این رشته در ایران قدردانی کرد.

در متن این پیام آمده است:

" از ارتباط با شما بسیار خرسندم و خوشحالم از این که در این روزهای سخت سالم و تن درست هستید. من هنوز هم سفرمان به ایران در سال ۲۰۱۸ و استقبال گرم شما را به یاد دارم، این یک خاطره فوق العاده است.

ما در ترای اتلون جهانی از این گام برداشته شده توسط کمیته ملی پارالمپیک ایران و عضو خود، فدراسیون ترای اتلون ایران که توسط رئیس آن مهدی گودرزی هدایت می شود بسیار خرسندیم و با او ارتباط منظم داریم. این خبرهای بسیار عالی و مهم است که مطمئناً بهترین همکاری ممکن را برای منافع ورزشکاران موجود و در حال توسعه فراهم می کند.

ترای اتلون جهانی برای هر آنچه که شما برای کمک به توسعه پارا ترای اتلون در کشور خود نیاز دارید، در اختیار شماست و ما به طور قطع در آینده ای نزدیک منتظر دیدن ورزشکاران جدید در عرصه بین المللی هستیم.

پیشاپیش بسیار سپاسگزارم و در سلامت و تندرستی باشید.

ترای‌اتلون یا سه‌گانه، یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مراحل مسابقه شامل شنا، دوچرخه سواری و دو هستند. مسافت هر یک از این مرحله‌ها بسته به نوع مسابقه تغییر می‌کند. سه گانه از سال ۲۰۰۰ در هر دو بخش مردان و زنان وارد برنامه مسابقات المپیک شده‌است. چند مسافت اصلی مسابقات بین‌المللی سه‌گانه که برگزار می‌شود عبارتند از: مسافت سرعتی: ۷۵۰ متر شنا، ۲۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۵ کیلومتر دو

مسافت استاندارد یا المپیکی: ۱٫۵ کیلومتر شنا، ۴۰ کیلومتر دوچرخه سواری، ۱۰ کیلومتر دو.

مسافت طولانی: ۱٫۹ کیلومتر شنا، ۹۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۲۱٫۱ کیلومتر دو.

آیرونمن: ۳٫۸ کیلومتر شنا، ۱۸۰٫۲ کیلومتر دوچرخه سواری، ۴۲٫۲ کیلومتر دو.

در شمارگان آتی ایران سپید، بیشتر در خصوص جزئیات رشته تازه تأسیس پاراترای اتلون  در ایران برایتان خواهیم نوشت و از کم و کیف این رشته برای معلولان خواهیم گفت.

.........حوادث

* اعتراف به قتل دختر جوان بعد از 4 سال

ایران نوشت: مرد کینه جو که به‌دنبال اختلاف با دختری جوان او را با ریسمان خفه و جسدش را در زمین‌های کشاورزی دفن کرده بود در شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز پای میز محاکمه می‌ایستد.

رسیدگی به این پرونده از بهمن سال 90 به‌دنبال مراجعه زنی به اداره پلیس هشتگرد شروع شد. این زن مدعی شد؛ دخترش منشی مطب دندانپزشکی بوده اما از شب قبل به خانه برنگشته است. مادر المیرا در ادامه گفت: دخترم خواستگاری داشت به‌ نام سهیل؛ آنها به هم علاقه داشتند اما خانواده سهیل راضی به این ازدواج نشدند و بعد از مدتی هم سهیل را وادار کردند با دختر دیگری نامزد کند. سر همین موضوع بین المیرا و سهیل اختلاف افتاد، تا جایی که خبر دارم آخرین بار سهیل روز قبل از ناپدید شدن دخترم به محل کار او رفته و با هم ملاقات داشته‌اند.

بدین ترتیب کارآگاهان به سراغ سهیل رفتند. وی در بازجویی‌ها از سرنوشت المیرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: وقتی نامزد کردم المیرا خیلی ناراحت شد و به من گفت که من با زندگی او بازی کرده‌ام و فریبش داده‌ام و باید نامزدی‌ام را به هم بزنم، اما من دیگر به تلفن‌هایش جواب ندادم و خبری از او ندارم. بدین ترتیب پلیس وی را با قرار وثیقه آزاد کرد اما با گذشت 4 سال از ناپدید شدن مرموز المیرا سرانجام کارآگاهان با کنار هم قرار دادن پازل این معمای جنایی دوباره به سهیل رسیدند و وقتی او را بازداشت کردند وی این بار به قتل المیرا اعتراف کرد و گفت: روز حادثه با المیرا قرار گذاشتم تا برای آخرین بار حرف هایم را به او بزنم و بگویم از زندگی‌ام بیرون برود. او را سوار خودرو کردم بعد به محدوده امامزاده‌ای در هشتگرد رفتیم آنجا ایستادم او مدام از علاقه‌اش به من می‌گفت اما من دیگر او را نمی‌خواستم. از جیبم یک بند پلاستیکی درآوردم و دور گردنش پیچیدم و خفه‌اش کردم درهمان محدوده زمین‌های کشاورزی بود چاله‌ای کندم وجسدش را همان جا دفن کردم.

بدنبال اعتراف‌های این متهم، او به اتهام قتل عمد بازداشت شد. پس‌از بررسی ‌های فراوان و خاک‌برداری از محل دفن جسد توسط کارشناسان، سرانجام بقایای جسد که چند تکه استخوان وموی مقتول بود کشف شد.
پس‌از تأیید هویت مقتول از سوی پزشکی قانونی سرانجام صبح دوشنبه پرونده به شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به ریاست قاضی قیومی منتقل شد وبزودی این متهم پای میز محاکمه می‌ایستد.‌

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *