شناسه خبر: 22413 منتشر شده در مورخ: 1399/9/15 ساعت: 22:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 16 آذر ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 16 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: بخشی از درآمد پیامک به حمایت از معلولان و کودکان کار تخصیص یافت - روحانی: به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش نیابد - دختران معلول نقش عشق بر چوب میزنند - احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده - شاعری که از زبان خودش، فاش می گوید کیست - کرونا بیشترین آسیب را به ورزش نابینایان زده است - اعتراض قاتل به حکم، برادرش را نیز گرفتار کرد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 16 آذر ۱۳۹۹

21 ربیع الثانی ۱۴۴۲

6 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6579

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

بخشی از درآمد پیامک به حمایت از معلولان و کودکان کار تخصیص یافت

روحانی: به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش نیابد

دختران معلول نقش عشق بر چوب میزنند

احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده

شاعری که از زبان خودش، فاش می گوید کیست

کرونا بیشترین آسیب را به ورزش نابینایان زده است

اعتراض قاتل به حکم، برادرش را نیز گرفتار کرد

........ویژه

* بخشی از درآمد پیامک به حمایت از معلولان و کودکان کار تخصیص یافت

مطابق با لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ هزار میلیارد ریال از درآمد اپراتورها از محل پیامک به حمایت از حقوق معلولان و کودکان کار اختصاص می یابد.

مطابق با بند «ی» تبصره ۶ ماده واحده لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت پیامک، باید مبلغ ۱۰ریال از استفاده کنندگان این خدمات دریافت و آن را به حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور واریز کنند.پیش بینی درآمد حاصل از افزایش ۱۰ ریال به قیمت هر پیامک، هزار میلیارد ریال است. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف یک هزار میلیارد ریال جهت اجرای مواد ۵ و ۸ قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد. در قانون بودجه ۹۹ نیز اپراتورهای موبایل ملزم به دریافت یک تومان مازاد بر قیمت هر پیامک از مشترکان و واریز آن به حساب خزانه داری کل کشور شده بودند. به همین دلیل در صورت تصویب این بند در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، قیمت نهایی هر پیامک برای مشترکان موبایل، نسبت به سال ۹۹ تغییری نخواهد داشت.

* بهره‌مندی 42هزارمعلول از خدمات اتاق هنر

رئیس سازمان بهزیستی کشور از ساماندهی اتاقهای هنر در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی خبر داد و گفت: بیش از ۴۲ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سال جاری از خدمات ۸۵۰ اتاق هنر در کشور بهره‌مند شدند.

وحید قبادی دانا در حاشیه آئین افتتاح نمایشگاه آثار هنری افراد دارای معلولیت بیان کرد: سال گذشته ۱۸۸ اثر هنری منتخب به فروش رسید و خریداران آثار هنری افراد دارای معلولیت بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کردند. امسال نیز ۱۵۰۰ اثر در نمایشگاه شرکت داده شده است.

وی با اشاره به آثار هنری افراد دارای معلولیت در نمایشگاه بیان کرد: بخشی از آثار در حوزه نقاشی و بخشی در حوزه هنرهای تجسمی است. این نمایشگاه تجلی اراده افراد دارای معلولیت و توانمندی های آنان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اقدامی که در سال جاری انجام شده این است که اتاقهای هنر در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی ساماندهی شده است و موضوع هنر درمانی و افزایش توانمندیهای افراد دارای معلولیت در حوزه هنر مد نظر قرار داده شده است. بیش از ۸۵۰ اتاق هنر در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی تجهیز شده است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از مربیان و مسئولان فنی مراکز توسط همکاران آموزش داده شدند و بیش از ۴۲ هزار نفر از افراد دارای معلولیت از اتاقهای هنر در سال جاری و بخشی از سال گذشته بهره مند شدند.

قبادی دانا ادامه داد: در حوزه تئاتر نیز درحال حاضر جشنواره تئاتر منطقه ای برگزار می شود که در ۵ منطقه در کشور ساماندهی شده است و بیش از ۲۵۰ گروه تئاتر افراد دارای معلولیت فعال هستند.

قبادی دانا با اشاره به فعالیت‌های موسیقی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: یکی از گروه‌های موسیقی از افراد دارای معلولیت در تونس حائز رتبه برتر شده و یکی دیگر از اعضا نیز رتبه دوم را در ژاپن به دست آورده است. از ۴۰۰ اثری که در ژاپن پذیرفته شد ۲۰۰ اثر از ایران بوده است که موجب قدردانی ژاپن از ایران شد.

.........اخبار روز

* روحانی: به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش نیابد

رئیس جمهور:

هرجا وضعیت قرمز، نارنجی و یا زرد باشد دوباره طبق پروتکل‌ها عمل می‌کنیم، محدودیت‌ها آثار مثبتی داشته و ادامه این روند در سایه ماسک زدن، عدم تجمع و تردد امکان‌پذیر است.

حتی اگر واکسن مطمئن هم در اختیار ما قرار بگیرد، مردم همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند و می‌دانیم که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست.

به‌زودی به ۱۰۰ هزار آزمایش کرونا در روز می‌رسیم، هرجا برای ما روشن شود که شخصی قرنطینه را نقض کرده، جریمه خواهد شد.

* توضیحات شورای عالی امنیت ملی درباره مصوبه هسته‌ای مجلس

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: حدود دو ماه قبل کلیات طرح مجلس که مراحلی از آن طی شده بود توسط ریاست محترم مجلس به شورای عالی امنیت ملی ارائه و شورا نیز ضمن استقبال از اصل موضوع، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از آن ارائه و جمع‌بندی کرد.

 جمع بندی شورای عالی در مورد این طرح مورد تصویب قرار گرفت و پس از طی مراحل به عنوان مصوبه شورا ابلاغ گردید.

در مصوبه شورا از مجلس خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود.

 برخی نگرانی‌های طبیعی و متعارف در مورد این طرح برای دبیرخانه مطرح بود که با پیگیری از مراجع ذیربط مرتفع گردید.

 کلیه مراحل مختلف تدوین طرح تا تصویب نهایی آن بر اساس روال و مقررات متعارف و قانونی مجلس انجام شده و دبیرخانه دخالتی در آن نداشته است.

* موساد عامل ترور دانشمند هسته‌ای ایران

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: ترور فخری‌زاده بیانگر بازوهای بلندی است که موساد در اختیار دارد.‎

عملیات تروری که سرویس‌های اطلاعاتی ما طی سال‌های گذشته در خارج انجام داده‌اند زمانی زیادی از برنامه‌ریزی را به خود اختصاص داده است.

همه می‌گویند او (شهید فخری‌زاده) دستش به خون هیچ کس آلوده نبود، اما احتمالا بعدها این کار را خواهد کرد!!!

یوسی کوهن راه رئیس سابق موساد (مائیر داگان) را در  پیش گرفته و راهبرد ترور را در دستور کار خود قرار داده است.

.........گفتگوی ویژه

* دختران معلول نقش عشق بر چوب میزنند

به مناسبت روز جهانی معلولان به سراغ دخترانی رفتیم که علی رغم معلولیت هنر را آموختند تا مشکلات را به زانو در آورند، سختی کشیدند اما نا امید نشدند، حمایت نشدند اما از پا نه ایستادند، امید به یاری خدا و توانمندی خویش بستند.

 بعضی روزهای سال اهمیت ویژه ای در تقویم زندگیمان دارند. روزهایی که برای گرامی داشت گروه یا افراد خاصی در نظر گرفته شدند روزی مثل روزجهانی معلولان. پنجشنبه 13 آذرماه روزیست که جهان به پاس افرادی نام گذاری کرد که با تمام محدویت ها و محرومیت هایشان تلاش کردند، ثابت کنند چیزی از دیگر افراد جامعه کم ندارند بلکه اگر فضا و موقعیت به آنها ارائه شود میتوانند با استعداد و توانمندی هایشان دنیا را حیرت زده کنند.

13 آذر 99 با همه مشکلاتی که دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند از راه رسید تا بار دیگر افراد دارای معلولیت در قاب رسانه ها قرار گیرند و دنیا از آنها سخن بگوید از توانمند، استعداد، خلاقیت، از هوش و ذکاوتشان مثالی بسازد برای افردی که با قرار گرفتن سنگی جلوپایشان کوس نا امیدی می کوبند.

ما نیز به مناسبت این روز به سراغ دخترانی رفتیم که علی رغم معلولیت هنر را آموختند تا مشکلات را به زانو در آورند. سختی کشیدند اما نا امید نشدند، حمایت نشدند اما از پا نه ایستادند، امید به یاری خدا و توانمندی خویش بستند. سمیرا خدارحمی و دوستانش گرد هم آمدند تا با لمس چوب آثاری بسازند و کسب روزی نمایند.

این هنرمند اصفهانی در گفتگو با ایران سپید می گوید: «من فراغ التحصیل رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه کاشان هستم  بعد از اتمام تحصیل تصمیم گرفتم در مدارس غیر دولتی به عنوان دبیر مشغول کار شوم، به مدارس غیر دولتی بسیاری سر زدم مطمئن بودم نیاز به دبیر عربی دارند اما هنگامی که متوجه معلولیتم می شدند، می گفتند: «برو اگر نیاز شد با تو تماس می گیرم.» این برخوردها دلسرم کرد و تصمیم گرفتم همراه با دوستانم با کمک هنری که آموختیم شغلی را برای خودمان دست و پا کنیم.

بعد از فراغ التحصیلی به پیشنهاد یکی از دوستان که دستی در هنر داشت به سمت فراگیری هنر کشیده شدم و دوره های مختلفی همچون کامپیوتر، قلاب بافی، ماشین بافی, گلیم و گبه شطرنج و هنر معرق چرم را فرا گرفتم. از میان این هنر ها کار معرق چرم را به صورت حرفه ای و زیر نظر مبینا بیدقی آموختم و در همین حرفه مشغول کار شدم.»

وی با اشاره به نوع آموزش مربی اش کم بیناست هم  است  می گوید: « آموزش های خانم بیدقی به صورتی است که افراد نابینا با لمس می توانند به راحتی کار با چوب و معرق را یاد بگیرند. هر کسی نمیتواند این هنر را به افراد دارای مشکل بینایی آموزش دهد و این کار شیوه و روش خاص خودش را دارد.»

این دختر کم بینای اصفهانی در مورد نحوی کار و ساخت هنر معرق چرم بیان می کند: « با توجه به نوع سفارس که جای قاشق و چنگال باشد، جای قرآن یا شکلات خوری و... طرحی را آماده می کنیم که این کار با مدریت کارگاه مان است چرا که تحصیلاتی دراین زمینه داشتند و میتوانند ایده های زیبا را برای هرکاری طراحی کنند. بعد از آن نوبت به کار با چوب است که اول زیر رنگ اولیه را بر روی آن می زنیم حال نوبت به کار با تریشه و موتیف چرم شتر یا بز است. طبق طرح موتیف و چرم را روی کار می زنیم. بعد  با تریشه های یک میل بافتهایی را به صورت منظم و نامنظم روی چوب کار می کنیم بعد نوبت به چسب چوب روی کار است و بعد از آن به مرحله مشته میرسیم و در آخر رنگ اصلی را روی کار میزنیم و آسترکشی های لازم را در داخل کار انجام می دهیم.»

این هنرمند 32 ساله با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مختلفی که داشتند می گوید: « با برگذاری نمایشگاه آثارمان را در دید عموم مردم قرار می دهیم تا هم با هنر و استعداد معلولان آشنا شوند و هم سفارش هایی را برای فروش دریافت کنیم. با همکاری آقای صلواتی نمایشگاه سه روزه را در عمارت هنرمندان اصفهان با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزار کردیم  که نتیجه عالی در پی  داشت و آقای جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان از غرقه ما بازدید کردند اما پس از تشدید بیماری کرونا و سردی هوا دیگر نتوانستیم نمایشگاهی برگزار کنیم. البته در گذشته نمایشگاهی هم در تهران داشتیم که علی‌اصغر مونسان وزیرمیراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی از غرفه  و کارهایمان بازدید کردند که خیلی موثر واقع شد.  بعد از شیوع گسترده این بیماری ما نیز به سمت شبکه های مجازی کشیده شدیم و فعالیت هایمان در خصوص معرفی آثار هنری و دریافت سفارش را به صورت غیر حضوری و با کمک شبکه های اجتماعی انجام میدهیم. »

خدارحمی در مورد قیمت کارهای تولیدی مجموعه هنری نگاه هم می گوید: «عوامل بسیاری در قیمت یک محصول تاثیر گذار است قیمتها با توجه به طرح، بافت و کاربردی بودن کالا در منزل و همچنین قیمت چرم، چسب و چوب متفاوت است. در این کارگاه جاکلیدی و جا سوئیچی از 80 هزار تومان داریم تا جای قرآنی دو منظوره که 600 هزار تومان قیمت خورده است. البته قیمت ها با توجه به کاری که روی جعبه ها انجام میگیرد مختلف است.»

وی در پاسخ به استقبال مردم از طریق شبکه های مجازی نسبت به آثارشان می گوید: «ما دوست داریم مردم به مجموعه هنری نگاه آمده و از نزدیک ببیند که یک نابینا چطور کارهای به این ظریفی و زیبایی را خلق می کند چرا که در ذهن بسیاری از افراد نمی گنجد که این جعبه های تزئینی زیبا را یک نابینا یا کم بینا تولید می کنند. اما اکنون به خاطر شرایط کشور دیدارهای حضوری امکان پذیر نیست و باید سفارش های اینترنتی را جایگزین کنیم. سفارس ها به این صورت است که مثلا چهار سفارش همزمان داریم یک نفر طرح کارها را آماده می کند  دو نفر بافت و دو نفر رنگ کار را انجام میدهند و با همکاری هم کار را تولید و به سفارش دهند تحویل میدهیم اما اگر سفارس ها در بازه زمانی بلند مدت داده شدند هر کسی مسئولیت یک سفارش را به تشخیص مدیریت بر عهده میگیرد.»

این هنرمند اصفهانی در خصوص حمایت های ارگان های مختلف هم بیان می کند: «این گروه شش نفره به صورت خودجوش حدود 6 ماه پیش کارگاه تولید معرق چرم را راه اندازی کرد. ناگفته نماند این کار را با مشکلات بسیاری که بر سر راهمان بود انجام دادیم و هیچ ارگان و سازمانی از ما حمایت نکرد. در نمایشگاه تهران مسئول میراث فرهنگی گفت ما با اصفهان مکاتبه می کنیم تا آنها مکانی را برای ایجاد کارگاه به شما تحویل دهند اما هنوز این وعده محقق نشده است پیگیری های بسیاری هم انجام دادیم اما هنوز نتیجه ای به دست نیامده است و خودمان دست به کار شدیم و کارگاه را راه اندازی کردیم.»

مجموعه هنری نگاه با حضور شش بانو اداره می شود که خالق آثاری بسیارزیبا و دیدنی هستند، خانم مبینا بیدقی کم بینا مدیریت کاگاه را بر عهده دارند و دوستانشان مرضیه بیدقی نابینا، نرگس غلامی کم بینا، نفیسه گردان شکن نابینا، سمیرا خدارحمی کم بینا و خانم یاسمین مهاجری که شخص بینای گروه است گرد هم آمدند تا در فضایی دوستانه و صمیمی فعل خواستن را صرف کنند.   

........بهداشت و سلامت

* احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده

 مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: به منظور تأمین هرچه سریع‌تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تأیید واکسن‌ها و تأمین ارز مورد نیاز، در دو ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

به نقل از ایرنا سید حیدر محمدی افزود: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده و برخی از آنها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند. مطالعات دو شرکت داخلی در هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شوند و امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.

وی اظهار کرد: میزان تأمین واکسن، به میزان تولید شرکت‌ها بستگی دارد؛ از طرفی اولویت این شرکت‌ها کشور خودشان و در درجه بعدی کواکس است.

محمدی گفت: کواکس نیز متعهد شده که واکسن را به کشورهای عضو خود ارائه کند که البته ما نیز عضو کواکس هستیم و از آن طریق هم واکسن تهیه خواهیم کرد. مرحله سوم تأمین واکسن نیز قرارداد تجاری است که ما با کشورهای چین، هند و چند کشور اروپایی در حال رایزنی هستیم.

وزیر بهداشت نیز در همین رابطه گفته بود:  تهیه واکسن کرونا را از سه مسیر دنبال می‌کنیم. یک مسیر واردات واکسن کرونا از طریق کوواکس است که توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است. تعداد ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن را با توجه به تزریق دو دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد آسیب پذیر مثل افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند را پیش خرید کردیم.

وی ادامه داد: مسیر دوم برای تهیه واکسن کرونا، خرید از منابع موثقی به جز کوواکس است. هیچ شرکت سازنده واکسنی تا امروز گواهی‌های تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است. به محض دریافت گواهی‌ها، پیش خریدی که می‌خواهیم انجام بدهیم را به سرانجام می‌رسانیم.

مسیر دیگری که دنبال می‌کنیم، تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی در مراکزی مثل انستیتو پاستور است. این مسیر بر دانشمندان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید واکسن کرونا تکیه دارد.

* راهکارهای کنترل افت قند خون دیابتی ها

 معاون آموزش، پژوهش و مشاوره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک گفت: قند خون همیشه تمایل به کاهش دارد، اگر بیماران مبتلا به دیابت دوز انسولین را درست محاسبه نکنند یا تغذیه بد داشته باشند یا فعالیت بدنی شدید کنند قند خون پایین می‌آید.

به نقل از مهر، سارا صداقت افزود: حداقل استاندارد میزان قند خون به صورت قراردادی ۷۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر است و البته این سطح در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی عدد ۷۰ خط قرمز است. یعنی قند خون نباید از این رقم پایین‌تر بیاید.

صداقت ادامه داد: تجربه افت قند خون یکی از ترسناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای افراد دیابتی رخ دهد و افت قند خون، اتفاق حادی است که به بدن تحمیل می‌شود و فرد دیابتی در برابرش واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود: وقتی قند خون پایین می‌آید، باید قند سریعاً بالا برود بنابراین در چنین شرایطی آب قند و نوشابه اکسیر حیات هستند. باید همدلی شود و اطرافیان بدانند دیابت چیست و در زمان افت قند، افراد دیابتی را سرزنش نکنند. اگر افت قند خون را درست کنترل کنیم، اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه کنترل دیابت پیدا می‌کنیم.

افراد دیابتی در بهبود و کنترل بیماری خودشان نقش زیادی دارند. هر فرد دیابتی و خانواده‌اش باید قانون  15، 15 را بلد باشند. این قانون به بیماران دیابتی توصیه می‌کند، اگر فردی افت قند خون یا قند خون کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر را تجربه کرد، ۱۵ گرم کربوهیدرات ساده و زود جذب مصرف کند و بعد ۱۵ دقیقه صبر کند. سپس دوباره قند خود را اندازه بگیرد، اگر باز هم کمتر از ۷۰ بود این کار را تکرار کند تا سطح قند خون نرمال شود. در این شرایط باید مواد غذایی قندی ساده و سریع‌اثر مانند نوشابه، قند ساده، آب‌میوه، عسل، شکر محلول در آب مصرف شود.

.........دُریافت

* شاعری که از زبان خودش، فاش می گوید کیست

حمید مصدق(1377-1318)، شاعر، وکیل و حقوقدان ایرانی، یکی از شعرای معاصر ایرانی که مجموعه آثار و اشعار زیادی را در قالب شعر نو ارائه کرده است. مجموعه «آبی، سیاه، خاکستری» یکی از به‌نام ترین آثار اوست که می‌توان گفت بیش‌ترین تاثیر را بر روی مخاطبان اشعار او گذاشته است. از دیگر آثار ادبی مصدق می‌توان به درفش کاویان (۱۳۴۱)، آبی، خاکستری، سیاه (۱۳۴۳)، از جدایی‌ها (۱۳۵۸) سال‌های صبوری(۱۳۶۹) تا رهایی؛ شامل مجموعه‌های فوق (۱۳۶۹) شیر سرخ (۱۳۷۶) و غیره نام برد.

در ادامه، بخشی از پرونده ای را که مرضیه جعفری درباره ی حمید مصدق برای پایگاه «انسان شناسی و فرهنگ» تهیه کرده، می خوانیم:

حمید مصدق از زبان خودش / فاش می‌گویم...

شناسنامه ام می گفت که من در روز دهم بهمن 1318 در شهرضا واقع در هشتاد کیلومتری اصفهان به دنیا آمده بودم. از سال دوم دبیرستان مقیم اصفهان بودم و دیپلم ادبی خود را در اصفهان گرفته بودم. در سال 1339 به تهران آمده و در رشته بازرگانی در دانشگاه تهران به کار تحقیق مشغول گردیدم. از سال 1342 مجدداً در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شدم. پس از گرفتن لیسانس حقوق معادل فوق لیسانس اقتصاد را گرفتم، و در سال 1350 فوق لیسانس حقوق اداری را دریافت نمودم و از سال 1351 به عنوان عضو هیأت علمی به کار تدریس در مدارس عالی و دانشگاه ها مشغول شدم. در سال 1352 پروانه ی وکالت دادگستری را دریافت نموده و ضمن پرداختن به کار وکالت دادگستری، مشغول تدریس حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی بودم. نخستین اثر من «درفش کاویانی» بود این منظومه در سال 1340 منتشر شد و در همان سال توقیف گردید. منظومه شعر زیاد دارم، اما مجموعه ای که خیلی با حسن استقبال روبرو شد و من هم دوستش دارم منظومه ی «آبی، خاکستری، سیاه» است که در سال 1344 انتشار یافت. این منظومه حال و هوایی لیریک و در عین حال اجتماعی دارد. این منظومه تا کنون بارها توسط ناشران رسمی و مخفی در ایران و خارج چاپ شده است. در هر صورت مجموعه ی آثار من در اسفند 1369 تماماً در یک مجموعه «تا رهایی» چاپ شد. روی دیوان حافظ و سعدی و عطار کار کرده ام، البته در مورد عطار به دیوان ها در دیوان وی توجه دارم. در سال 1351 کتاب «مقدمه ای بر روش تحقیق» را برای استفاده دانشجویان و چند کتاب دیگر درباره ی مسایل حقوقی و نیز مجموعه رباعیات مولانا جلال الدین مولوی را چاپ کرده ام. غزلیات حافظ را که هفت سال روی آن کار کرده ام چاپ شده است. باید بگویم شعر رابطه دوگانه ای را ایجاد می کند رابطه شاعر با خودش با درونش و از سویی دیگر با خواننده و مردم، این دو نوع رابطه مسلماً یگانه نیستند. و شعری با مردم رابطه برقرار می کند که از دل بر آمده و لاجرم بر دل ها بنشیند. آن چه را که زمانه ما به آن نیازمند است بیان اینگونه اشعار است، اشعاری که در آن رابطه دوگانه درونی و بیرونی را بخوبی بر قرار می کند. در مورد منظومه ی درفش کاویان که سروده ام باید بگویم در سال 1339 من دانشجویی بودم که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران درس می خواندم. در آن دوران بسیاری از دانشجویان پنهان و آشکار مبارزاتی علیه رژیم انجام می دادند و این خوشایند مسئولان دانشگاه نبود. یک روز یکی از استادان در کلاس درس به نارضایتی دانشجویان گفت: برخی از دانشجویان شکایت می کنند که در جامعه برای جوان کار پیدا نمی شود این فقط یک بهانه است از شما دانشجویان. برای هر یک که داوطلب هستید، حاضرم فوراً کار پیدا کنم. اما فکر نمی کنم شما اهل کار و تلاش باشید، حالا چه کسی می خواهد کار کند؟ فوراً از جایم بر خاستم و گفتم: من استاد حاضرم کار کنم. من در حقیقت نیاز به کار کردن نداشتم، اما برای این که حرف دوستان دانشجویم را به کرسی بنشانم، داوطلب کار شدم. استاد فکری کرد و گفت: فردا صبح به دیدنم بیا تا تو را سر کار بفرستم. روز بعد به دیدنش رفتم. استاد نشانی یکی از کوره های آجر پزی را که در جنوب شهر تهران بود به من داد و گفت: با صاحب کوره صحبت کرده ام قرار شده از فردا در آن جا مشغول کار بشوی. صبح با عزمی جزم لباس کار پوشیدم و روانه شدم. در آجر پزی مرا مأمور کوره کردند. کاری طاقت فرسا در اوج گرمای تابستان. به مدت هشت ساعت کنار کوره می ایستادم و حرارت آن را زیر نظر می گرفتم. هنگام شب در جمع کارگران می نشستم و با درد و رنج زندگی آن ها آشنا می شدم. کارگران مردان تهیدستی بودند که به خاطر بیکاری همراه زن و فرزند از روستاها به تهران آمده بودند و در حلبی آباد در کنار کوره های سوزان زندگی فلاکت بار داشتند. نیمی از کارگران را کودکان تشکیل می دادند. این کودکان را در روستاهای خراسان و یا آذر بایجان در مقابل پرداخت مبلغ ناچیزی از والدین شان جدا کرده و با کامیون به کوره ها، آورده بودند تا کار کنند. دیدن این زندگی فلاکت بار و این گروه ستمدیده که حاصل دسترنجشان به جیب عده ای سرمایه دار می رفت. دلم را سخت به درد می آورد. بعضی شب ها تا سحر می نشستم و به حال و روز این درد مندان فکر می کردم. در همین شب ها بود که منظومه درفش کاویانی در ذهنم بسته شد و شروع به سرودن کردم. هر شب قسمتی از منظومه را می نوشتم و شب بعد در جمع کارگران می خواندم و می خواستم شعرم برای آن ها قابل درک باشد. می بایست شعر من برای آن ها تصویر گر و احساس بر انگیز باشد در غیر این صورت خود راضی نمی شدم. به طور کلی شعر جز این نیست، اگر شاعر نتواند در قالب واژه ها به مخاطبانش تصویر و احساس اش را منتقل کند سروده اش شعر نیست. هر قسمت از شعر را که برای شان می خواندم نظرهایشان را می پرسیدم و به خلوتم که بر گشتم در سروده هایم تجدید نظر می کردم. سر انجام شعرم به پایان آمد و آن چه را که به نام منظومه درفش کاویانی می خوانید حاصل آن روزها و شب های همنشینی با دردمندان کوره های آجر پزی است.

«من مرگ نور را

باور نمیکنم

و مرگ عشقهای قدیمی را

مرگ گل همیشه بهاری که میشکفت

در قلبهای ملتهب ما

مانند ذره

ذره ای مشتاق

پرواز را به جانب خورشید

آغاز کرده بودم

با این پر شکسته

تا آشیان نور

پرواز کرده بودم

من با چه شور و شوق

تصویر جاودانه ای آن عشق پاک را

در خویش داشتم

اینک منم نشسته به ویرانسرای غم

اینک منم گسسته ز خورشید و نور و عشق

در قلب من نشسته زمستان دیرپا

من را نشانده اند

من را به قعر دره ای بینام و بی نشان

با سر کشانده اند

بر دست و پای من

زنجیر، کندنیست

اما درون سینه ی من

زخمیست در نهان

شعری؟

نه،

آتشیست

این ناسروده در دلم

این موج اضطراب

من مانده ام ز پا

ولی آن دورها هنوز

نوریست

شعله ایست

خورشید روشنیست

که، میخواندم مدام

اینجا درون سینه ی من زخم کهنه ایست

که میکاهدم مدام

با رشک نوبهار بگویید

زین قعر دره مانده خبر دارد

یا روز و روزگاری

بر عاشق شکسته گذر دارد؟»

(رشک نوبهار از مجموعهی سالهای صبوری - حمید مصدق)

 ..........ورزشی

* کرونا بیشترین آسیب را به ورزش نابینایان زده است

نایب رئیس بانوان فدراسیون نابینایان گفت: ورزشکاران نابینا و کم بینا بیشترین آسیب را در شرایط کرونا داشته اند.

فائزه توسلی اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا و تعطیلی اردوها متأسفانه کلیه فعالیت های ورزشی بانوان نابینا و کم بینا به خاطر داشتن شرایط خاص متوقف شده و آسیب جدی از نظر روحی و روانی به ورزشکاران وارد شده است.

وی با بیان این که اکثر رشته های ورزشی نابینایان و کم بینایان" لمسی" است، گفت: پیگیری امور ورزشی ورزشکاران نابینا و کم بینا به خاطر شرایط جسمانی  آنها به صورت آنلاین امکانپذیر نیست و تنها در بعضی رشته ها همچون شطرنج، می توان مسابقاتی را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کرد.

وی با اشاره به تعطیلی بیشتر رشته های ورزشی این حوزه، ادامه داد: متأسفانه درصد آسیب کرونا در ورزشکاران نابینا و کم بینا بیشتر از سایر رشته های ورزشی بوده و جبران این آسیب به راحتی امکانپذیر نیست.

توسلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کرونا در ایران و جهان، چقدر امکان کسب سهمیه پارالمپیک توکیو توسط بانوان نابینا و کم بینا وجود دارد؟ افزود: هیچ امیدی برای کسب سهمیه در بخش بانوان وجود ندارد.

توسلی همچنین از زهرا جلیلوند، الهه قلی فلاح، ملیحه صفایی و مژگان طرفی نژاد  به عنوان سفیران جنبش پارالمپیک در بخش نابینایان و کم بینایان نام برد.

وی پیرامون این پرسش که آیا برای حضور بانوان نابینا و کم بینا در پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ برنامه ای دارید یا خیر؟ اظهار کرد: قرار است ۲ نفر از بانوان نابینا و کم بینا در مسابقات بین المللی اسکی که دی ماه به میزبانی ایران برگزار می شود، شرکت کنند که امیدوارم امتیاز لازم را در این مسابقات کسب کنند.

............حوادث

* اعتراض قاتل به حکم، برادرش را نیز گرفتار کرد/ زن خیانتکار، چگونه شوهرش را به کشتن داد

ایران نوشت: مرد جوان که به اتهام قتل همسر زن مورد علاقه‌اش به قصاص محکوم شده بود، با اعتراض به این رأی، مدعی شد هنگام قتل تنها نبوده و برادر و دوستش نیز با او همدست بوده‌اند.

رسیدگی به این پرونده از ساعت ٩ شب هفتم آذر ‌سال ٩٢ با گزارش کشف جسد مرد جوانی در بیابان‌های شهر  آفتاب استان تهران آغاز شد. مرد جوان لباس خاته به تن داشت و خفه شده بود، در همان تحقیقات احتمال اینکه جنایت در محل دیگری رخ داده و بعد جسد به آنجا منتقل شده مطرح شد.

جسد مرد ناشناس به پزشکی قانونی منتقل شد، اما خیلی زود تیم جنایی موفق شد هویت مقتول را به دست آورد. وی بهنام  44 ساله، ساکن نازی‌آباد بود و سوپرمارکتی در همان محل داشت. وقتی تیم جنایی به سراغ سهیلا همسر مقتول رفت او در تحقیقات اولیه مدعی شد از 2 روز قبل خبری از شوهرش ندارد و نمی‌داند برای او چه اتفاقی رخ داده است. اما رفتار عجیب و هراس دختر 10 ساله مقتول از مادرش  شک تیم جنایی را بیشتر کرد.
در ادامه نیز مأموران دریافتند این زن با مردی غریبه ارتباط دارد بنابراین بار دیگر به سراغ سهیلا رفتند و این بار زن جوان راز جنایت را برملا کرد: من و شوهرم با هم اختلافات زیادی داشتیم. مدتی بعد با مردی به نام امیر که نصاب آسانسور بود، آشنا شدم. کم کم به امیر دل باختم و می‌خواستم با او ازدواج کنم اما بهنام سد راهم بود. شب حادثه شوهرم وارد خانه شد و به اتاقش رفت. دقایقی بعد من در را برای امیر باز کردم که وارد شد و بعد از آن برادرش به همراه دو نفر دیگر از دوستانش وارد اتاق شدند و شوهرم را با یک شلوار خفه کردند اما من و دخترم  ندیدیم که دقیقاً چه کسی شوهرم را خفه کرد.»

 دستگیری ۴ متهم
با اعتراف زن جوان، امیر و همدستانش بازداشت شدند و به قتل اعتراف کردند. مرد جوان به قتل با همدستی برادرش که در زمان جنایت نوجوان بود و دو نفر از همدستانش اعتراف کرد. با اعتراف ۵ متهم این پرونده، کیفرخواست آنها صادر شد و متهمان در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفتند.
دختر نوجوان مقتول در دادگاه کیفری  گفت: «من برای چهار متهم این پرونده تقاضای قصاص دارم و از دادگاه می‌خواهم که مادرم را هم مجازات کند. این زن دیگر مادر من نیست و من می‌خواهم مجازات شود. پدرم مرد خوبی بود و وضع مالی خوبی هم داشت اما مادرم مرتب او را اذیت می‌کرد.» بعد از آن امیر در جایگاه قرار گرفت و گفت: «من قبول دارم که مرتکب قتل شده‌ام ولی قصدم قتل نبود.»
در نهایت با توجه به اظهارات متهمان، امیر به قصاص و همدستانش به زندان محکوم شدند. حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد اما  امیر درخواست اعاده دادرسی داد و مدعی شد که در هنگام قتل برادر و دوستش نیز با او همدست بوده‌اند.
بدین ترتیب قضات دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی او را پذیرفته و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شد. پس از محاکمه برادر و یکی از دوستان امیر، قضات دادگاه برای آنها نیز مشارکت در قتل گرفته و پرونده برای ابلاغ به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *