شناسه خبر: 22410 منتشر شده در مورخ: 1399/9/15 ساعت: 14:34 گروه: دانش و فن آوری  
وبسایتی دسترسی‌پذیر مناسب برای شطرنج دوستان نابینا

وبسایتی دسترسی‌پذیر مناسب برای شطرنج دوستان نابینا

بازی یا ورزش فکری شطرنج در میان نابینایان طرفدار زیاد دارد. کم نیستند نابینایانی که این بازی را در حد و اندازه‌های حرفه‌ای بازی می‌کنند و آنها که در این ورزش حرفه‌ای شده‌اند، از مشکل نبود هماورد همیشه در رنج می‌مانند.

به گزارش ایران سپید شطرنج از آن دست بازی‌هایی است که نمی‌توان از هر کسی انتظار داشت که در هر موقعیتی آماده نشستن رو به روی شما باشد. بنا بر این، بسیاری از شطرنج باز‌ها به جای بازی با یک حریف به شکل حضوری ترجیح می‌دهند دست به دامان اینترنت شوند و حریفی را در گوشه دیگری از گیتی برای خود دست و پا کنند. نابینایان هم چند سالی است که به لطف مراکز بازی آنلاین، به چنین امکاناتی دسترسی پیدا کرده‌اند. به طور مثال، مرکز بازی PlayRoom امکان انجام بازی شطرنج را هم فراهم کرده و کاربران نابینا می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز، یک نابینای دیگر در جایی از دنیا را به رقابت فرا بخوانند. این امکان اما خیلی از شطرنج باز‌های حرفه‌ای را راضی نمی‌کند. چه، بسیاری از آنها ترجیحشان این است که انتخابشان فقط به نابینایان خلاصه نشود و از این محدودیت خوشحال نیستند. علاوه بر این، قابلیت‌ها و امکاناتی که در میز شطرنج PlayRoom تعبیه شده در مقایسه با انواع دیگر، خیلی ناچیز است و حرفه‌ای‌تر‌ها را ارضا نمی‌کند. خوشبختانه دست نابینایان از رسیدن به خرمای نخیلِ وبسایت‌های بینایی کوتاه نیست و یکی از معتبر‌ترین‌های این عرصه برای کاربران نابینا دسترس‌پذیر است. وبسایت LiChess.ORG که برای خودش در این حوزه آبرو و اعتبار قابل توجهی دارد، دو سال پیش میز‌هایش را برای استفاده نابینایان مناسب‌سازی کرده است. قصه از این قرار است که یک نابینا نظری را در یکی از گروه‌های محل تجمع شطرنج‌باز‌ها ثبت می‌کند با این مضمون که چرا نباید نابینایان بتوانند از لیچس استفاده کنند؟ گردانندگان سایت با دیدن این نظر با او تماس می‌گیرند و با راهنمایی‌هایی که او در اختیارشان می‌گذارد، وبسایت را برای استفاده کاربران نابینا متناسب می‌کنند.

مزیت لیچس نسبت به PlayRoom، فقط در حضور تعداد بی‌شماری از شطرنج‌بازان بینا از سر تا سر دنیا در این پلتفرم خلاصه نمی‌شود. رتبه‌بندی و رقابت با رقبای هم سطح، از جمله مزایای حضور در لیچس است. لیچس بر اساس برد‌ها و باخت‌هایتان امتیازاتی را برای شما در نظر می‌گیرد و امتیازتان هرچه که باشد، می‌توانید از لیچس بخواهید تا موقع معرفی حریفان به شما یا بالعکس، شما را سرِ میز‌هایی بنشاند که حریفانی هم سطح خودتان در مقابلتان قرار بگیرند. این وبسایت به زبان انگلیسی طراحی شده و شما برای استفاده از آن، باید به اصطلاحات شطرنج در این زبان آشنا باشید. چیزی که با جستجویی ساده در گوگل در اختیارتان خواهد بود. همچنین دیر زمانی است که «مهدی رومی‌فرد»، از اعضای تیم ملی شطرنج نابینایان ایران، آموزشی را به شکل صوتی برای این وبسایت ضبط کرده که می‌توانید برای دریافتش از طریق نشانی پست الکترونیکی MehdiRoumifard@gmail.COM با این شطرنج‌بازِ حرفه‌ای تماس بگیرید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *