شناسه خبر: 22408 منتشر شده در مورخ: 1399/9/15 ساعت: 14:27 گروه: فرهنگی  
از نابینایان زلالترین انرژی را دریافت می کنم
بازیگر و کارگردان رادیو در گفت و گو با ایران سپید

از نابینایان زلالترین انرژی را دریافت می کنم

در چند سال اخیر، صحبت درباره ی معلولان چنان فراگیر شده که هر قشر یا صنف به این فکر افتاده در حد بضاعت خود، کاری برای این شهروندان انجام دهد تا مبادا معلولان احساس کنند تنها هستند و کسی حواسش به آن ها نیست.

به گزارش ایران سپید در میان اصناف و اقشار مختلف، هنرمندان گوی سبقت را ربوده اند. گرچه برخی هنرمندان از نزدیک شدن به معلولان و اظهار علاقه به توصیفی هنری از زندگی معلولان، به دنبال اهداف دیگری هستند؛ اما اکثر هنرمندان سعی کرده و می کنند با ساخت فیلم، نوشتن یک قطعه موسیقی، به صحنه بردن یک نمایش، سهمی در باز نمایی معلول و معلولیت و دغدغه های این شهروندان داشته باشند.

در میان رسانه ها، رادیو از دیرباز بین معلولان، مخصوصاً نابینایان جایگاه ویژه ای داشته و امروز هم نسبت به رسانه ای مثل تلویزیون، بیشتر به طرح مسائل مربوط به معلولان می پردازد.

امسال و در آستانه ی فرا رسیدن ۱۲ آذر، روز جهانی معلولان، اداره ی کل هنر های نمایشی رادیو اقدام به تولید نمایش «امید» کرد که از دو شبکه ی رادیویی نمایش و تهران به روی آنتن رفت. این نمایش را زهرا کولی وند نوشته و نازنین مهیمنی کارگردانی کرده است.

نازنین مهیمنی که مخاطبان نابینای رادیو سال هاست او را در مقام بازیگر می شناسند، در گفت و گو با ایران سپید درباره ی علت رفتن به سراغ تولید نمایشی درباره ی معلولان، چنین می گوید: «ما معلولان زیادی در ایران داریم که بیشترشان افتخار آفرین هستند. منتها با صحبتی که با خانم کولی وند، نویسنده ی نمایش داشتیم، تصمیم گرفتیم معلولانی از جایجای ایران انتخاب کنیم و بعنوان شخصیت های این سریال نمایشی، با لهجه ی شهر یا روستایشان کار تولید کنیم. متأسفانه هیچ وقت در یک نمایش رادیویی، لهجه ها خوب از کار در نمی آیند. به همین علت تصمیم گرفتیم فقط به لحن و آهنگ صدای روستایی هر شخصیت بپردازیم.»

مهیمنی در خصوص شخصیت های این سریال نمایشی اظهار می دارد: «ما از گروه های معلولیتی بینایی و جسمی-حرکتی در این نمایش شش قسمتی صحبت کردیم. شخصیت های داستانی این سریال، کوهنورد، شیمی دان، وزنه بردار، رمان نویس و حافظ قرآن هستند. تمام شخصیت ها حقیقیند به غیر از یک شخصیت که البته آن هم مربوط به پسر بچه ایست که می خواهد وزنه بردار شود و الگویش مرحوم سیامند رحمان است.»

نازنین مهیمنی به بازیگران نمایش شش قسمتی «امید» هم اشاره می کند: «نقش خانم ماه پری شمسی طبسی را که رمان نویس نابیناست، خانم مینو جبار زاده بازی کرده است. مینو خوش چشم و امیر زنده دلان نقش علی اصغر و سمیه را که هر دو نابینای حافظ قرآن هستند، بازی کرده اند. بهرام سروری نژاد نقش سجاد سالار وند کوهنورد؛ مهدی نمینی مقدم نقش امیر رضایی، معلول حرکتی؛ سیما خوش چشم نقش بهاره هنر پرور، شیمی دان معلول و امیر زنده دلان نقش معلولی را بازی کرده که امید بخش زندگی پسر بچه ی معلولیست که می خواهد مثل سیامند رحمان، وزنه بردار شود.»

مهیمنی در ادامه به رسالت خود در اجرای کار های هنری اشاره کرده و اظهار می دارد: «یکی از مهمترین رسالت های اداره ی کل هنر های نمایشی رادیو، جذب مخاطب بیشتر است. رسالت خود من، پرداختن به مخاطبانیست که کمتر به آن ها توجه می شود. نابینایان از آن دسته مخاطبانی هستند که خود من همیشه انرژی مستقیم و زلالی از آن ها دریافت کرده ام. کلاً افرادی که معلولیتی دارند، قدر زندگی را بهتر می دانند؛ زندگی را زیباتر می بینند و برای منِ مخاطب، منِ بازیگر و منِ کارگردان می توانند امید بخش باشند تا قدر زندگی را بهتر بدانم. نکته ی جالب اینکه شهروندان معلول هیچ وقت دوست ندارند به آن ها ترحم شود و به دنبال این هستند که جامعه در جایگاه اصلیشان، آن ها را ببیند.»

مهیمنی در پایان، به تجربه ی اخیر خود در توضیح دار کردن فیلم ها برای نابینایان هم اشاره می کند و از این تجربه، بعنوان یک کار بی نظیر یاد می کند: «واقعاً تجربه ی بی نظیری بود. قرار بود دو فیلم از فیلم های جشنواره ی فیلم کودک و نوجوان امسال برای نابینایان توضیح دار شود که یکی را من و دیگری را خانم حجت گویندگی کردیم. خب در این کار باید بخش هایی که دیالوگ نداشتند و بازیگر اکتی انجام می داد یا همزمان موسیقی می آمد، باید برای مخاطب نابینا توضیح داده می شد. من علاوه بر متنی که مقابلم بود، بخش های مغفول مانده را هم توضیح می دادم؛ چون این احساس را داشتم اگر من مخاطب نابینا بودم، چه تصوری از این صحنه داشتم؟ اتفاقاً کیوان کثیریان هم که ناظر ضبط بود، با آن بخش از توضیحات من هم موافق بود. بطور کلی تجربه ی بی نظیری بود.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *