شناسه خبر: 22396 منتشر شده در مورخ: 1399/9/13 ساعت: 11:40 گروه: ورزشی  
رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان/ ورزشکاران مدالآور معلول هم استخدام می شوند + فایل صوتی

رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان/ ورزشکاران مدالآور معلول هم استخدام می شوند + فایل صوتی

قانون تبعیض آمیز ماده 5 مدیریت خدمات کشوری و سرباز قهرمان که فرزندان معلولان ورزشکار را به جای خود آنها واجد استخدام در دستگاه های دولتی می دانست اصلاح شد.

به گزارش ایران سپید در سال های اخیر، همواره یکی از اعتراضات جامعه ورزشکاران معلول مدال آور، رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان بود. قانونی که در آن صراحتاً هیچ حقی برای خود معلولان قائل نبود و چنانچه ورزشکاران نابینا و کم بینا یا جانباز و معلول صاحب عناوین برتر در مسابقات پارالمپیک یا جهانی می شدند، به جای خود آنها فرزندانشان را واجد جذب در دستگاه های دولتی در نظر می گرفت. حال آنکه خود معلولان با مشکل اشتغال دست و پنجه نرم می کنند. در همه ی این سال ها، معلولان اعتقاد داشتند مانند ورزشکاران سالم، چنانچه مدال های جهانی، پارا آسیایی و پارالمپیک بدست آورند، باید در دستگاه های دولتی استخدام شوند. حالا و پس از پیگیری های فراوان، مطلع شدیم این قانون در هیأت دولت اصلاح شده است.

دکتر احمدرضا شجیعی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و عضو هیأت رئیسه فدراسیون نابینایان و کم بینایان برای اولین بار در گفتگو با ایران سپید، این خبر را رسانه ای می کند و می گوید: پس از اعتراضات ورزشکاران قهرمان، نامه ای از طرف آقای قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی کشور خطاب به دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می شود و در این نامه، ایشان تقاضای اصلاح ماده 5 قانون سرباز قهرمان را می کنند. نامه از طرف وزارت تعاون برای وزارت ورزش ارسال می شود. البته خود وزارت ورزش هم پیگیر اصلاح این قانون بود. خوشبختانه مطلع شدیم یکی دو هفته پیش این قانون اصلاح شده و در جلسه هیأت دولت به تصویب رسیده، اما هنوز ابلاغ نشده است. وی افزود: طبق قانون جدید، ورزشکاران معلول که بتوانند عناوین اول تا سوم مسابقات پارالمپیک، جهانی و پارا آسیایی را بدست آورند، باید به صورت پیمانی در دستگاه های اجرایی جذب شوند. البته چنانچه ورزشکار معلول خودش شاغل باشد، این قانون شامل حال فرزندش می شود. در غیر این صورت، خود ورزشکار معلول در اولویت قرار می گیرد و باید استخدام شود. دکتر شجیعی بیان کرد: این قانون شامل حال کسانی که در سال های گذشته نیز مدال آور بوده اند نیز می شود و امیدواریم هر چه زودتر ابلاغ شود. حتی به نسبت گذشته، انعطاف پذیری قانون بیشتر شده است. در قانون قبلی، به جز نفرات اول تا سوم پارالمپیک و مسابقات جهانی، تنها نفرات اول مسابقات پارا آسیایی شامل استخدام می شدند اما پیشنهاد دادیم دارندگان مدال نقره و برنز مسابقات پارا آسیایی هم شامل این ماده قانونی شوند.

وی در پایان در ارتباط با عملکرد سازمان بهزیستی و فدراسیون های ورزشی معلولان گفت: در سال جاری دو تفاهم نامه با فدراسیون جانبازان و معلولین و وزارت ورزش و جوانان امضا کردیم و قصد داریم با دو فدراسیون نابینایان و ناشنوایان نیز دو تفاهمنامه دیگر امضا کنیم. مدیران و معاونان سازمان بهزیستی در برخی استان ها خود رؤسای هیأت ها هستند و ارتباط خوبی با ورزشکاران معلول داریم. اخیراً هم به دستور دکتر قبادی دانا و طی تفاهمنامه با معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، قرار شد مجموعه های تحت نظر بهزیستی در اختیار ورزشکاران قرار گیرد و این همکاری ها گسترده تر شود. البته فعلاً به علت شیوع ویروس کرونا تمام برنامه هایی که مد نظر داشتیم تعطیل شده اند اما امیدواریم با پایان این همه گیری، مجدداً بتوانیم فعالیت های ورزشی را از سر بگیریم.

در ادامه، فایل صوتی مصاحبه با دکتر شجیعی را گوش کنید.

امیر سرمدی

مصاحبه دکتر شجیعی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
امیدی 1399/9/14 - 11:09
rateup1
ratedown0
پاسخ
comment درود بر زحمتکشان بی دادا.بهترین خبری بود که فهمیدم.دغه دغه اصلی تمام قهرمان بود.انشالله هرچ سریع تر اجرا بشه
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *