شناسه خبر: 22395 منتشر شده در مورخ: 1399/9/13 ساعت: 00:30 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 13 آذر ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 13 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: تأکید ربیعی بر ارائه فرصت‌های برابر اجتماعی به توان‌یابان و معلولان - تشریح اقدامات بهزیستی در روز جهانی معلولان - انجمن توان یاب و دغدغه توانبخشی از راه دور - عزم وزارت بهداشت برای پیشگیری از معلولیت - بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت - رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان/ ورزشکاران مدالآور معلول هم استخدام می شوند - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 13 آذر ۱۳۹۹

18 ربیع الثانی ۱۴۴۲

3  دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6577

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

روز جهانی معلولان را گرامی می داریم به امید دنیایی بهتر برای افراد دارای معلولیت

........عناوین این شماره......

تأکید ربیعی بر ارائه فرصت‌های برابر اجتماعی به توان‌یابان و معلولان

تشریح اقدامات بهزیستی در روز جهانی معلولان

انجمن توان یاب و دغدغه توانبخشی از راه دور

عزم وزارت بهداشت برای پیشگیری از معلولیت

بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت

رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان/ ورزشکاران مدالآور معلول هم استخدام می شوند

چاردیواری

.......ویژه

* تأکید ربیعی بر ارائه فرصت‌های برابر اجتماعی به توان‌یابان و معلولان

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم ارائه فرصت برابر اجتماعی به توان یابان و معلولان گفت: دولت یازدهم سعی کرد نظریه رفاهی را به سمت نظریه انسانی مبتنی بر توانمندسازی معلولان ببرد. 

علی ربیعی در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی رعد با بیان اینکه همیشه فکر می‌کردم انسانی و اخلاقی بودن به میزان توجهی است که جامعه به گروه‌هایی مانند توان‌یابان دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم انسانی و اخلاقی عمل می‌کنیم اما نیاز این توان‌یابان را نبینیم و هیچ نسبتی با گروه‌هایی که انتظار دارند از فرصت برابر اجتماعی استفاده کنند، نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با همین دید روی کار آمد، ادامه داد: سعی کردیم نظریه رفاهی را به سمت نظریه انسانی مبتنی بر توانمندسازی ببریم. مشکلات زیادی در این مسیر داشتیم تا سال ۹۶ اقدامات خوبی انجام شد اما از سال ۹۷ تحریم‌ها بسیاری از امکانات کشور را از ما گرفت و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم.

ربیعی تصریح کرد: چیزی جایگزین اینکه معلول در جامعه بتواند روان حرکت کند را نمی‌گیرد. همیشه به معلولان جسمی می‌گفتم از زمین بلند شوند روی ویلچر بنشینند، از ویلچر به واکر برسند و بتوانند حرکت کنند. به طور کلی باید برخی دیدگاه های ذهنی و برچسب‌ها را پاک کنیم.

وی با انتقاد از وجود برخی رفتارها و فرهنگ غلط در جامعه در ارتباط با معلولان خاطرنشان کرد: باید بگذاریم افراد سالم و معلول باهم زندگی کنند؛ در حالی که نه تنها در دنیای واقعی بلکه حتی در کارتن‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های درسی هم این هم‌زیستی را نمی‌بینیم. جامعه باید طوری باشد که کسی معلولان را غیرطبیعی احساس نکند. لازمه آن از کودکی کنار هم زندگی کردن است. شاید آموزش عالی هم بتواند در این زمینه کمک کند.

سخنگوی دولت درباره بحث مناسب‌سازی برای معلولان گفت: در بحث مناسب‌سازی تلاش‌های فراوانی انجام شد و دانشگاه‌هایی که مناسب‌سازی می‌کنند، باید تشویق شوند.

‌علی ربیعی سخنگوی دولت و غلامی وزیر علوم، فناوری و تحقیقات عصر روز چهارشنبه  درمجتمع آموزشی رعد که بیشتر برای تحصیل دانشجویان معلول اختصاص دارد،حضور یافتند. این مجتمع ۱۵ درصد به دانشجویان معلول در پرداخت شهریه تخفیف می‌دهد.

* در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت؛

شریعتمداری بر ضرورت تحقق عدالت و برابری فرصت‏ ها برای افراد دارای معلولیت تأکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت سیزدهم آذر ماه، روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر ضرورت تحقق عدالت و برابری فرصت‏ها برای این عزیزان تأکید و دولت مکلف شده تا تمامی تلاش خود را در راستای فراگیرسازی خدمات آموزشی، شغلی، بهداشتی و رفاهی برای آنان به کار گیرد.

محمد شریعتمداری در پیام خود آورده است: زمانی که نگاه ‏ها با اندیشه‏ های بلند پیوند یافته و اراده ها بر مبنای ایمان شکل می‏ گیرند، انسان ‏ها به آن حد از خودباوری دست پیدا می ‏کنند که حتی معلولیت جسمی  نیز نمی ‏تواند آنها را از حرکت در مسیر پویایی و شکوفایی باز دارد. این افراد موانع را در می ‏نوردند تا بلندای همت انسان را جلوه گر سازند؛ حقیقتی که در گرامیداشت روز جهانی معلولان، بار دیگر در مدار توجه ما قرار گرفته است.

وی با گرامیداشت سوم دسامبر مصادف با سیزدهم آذر ماه، روز جهانی افراد دارای معلولیت  و روز تجلی اراده‏های بزرگ تأکید می کند: این مناسبت یادآور تعهدی است  که بر گردن نهاده ‏ایم تا همسو با حرکت ‏های جهانی در مسیر اجرای بی ‏کم و کاست قوانین مرتبط با افراد دارای معلولیت تلاش نماییم. در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر ضرورت تحقق عدالت و برابری فرصت‏ها برای این عزیزان تأکید  و دولت مکلف شده تا تمامی تلاش خود را در راستای فراگیرسازی خدمات آموزشی، شغلی، بهداشتی و رفاهی برای آنان به کار گیرد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: در شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت  نیز بر این واقعیت تأکید شده که دنیای پس از شیوع بیماری کرونا، دنیایی با ثبات، دسترس‏ پذیر و اطمینان‏ بخش است، بدیهی است تحقق این شعار منوط به آن است که همه ما به عنوان یک شهروند، مدیر اجرایی یا قانونگذار، به مسئولیت اجتماعی خود در قبال افراددارای معلولیت عمل کنیم و هر کدام در حد بضاعت خویش برای بهبود کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت تلاش نماییم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پایان پیام خود آورده است: امروز جامعه ما به واسطه تحریم ‏های ظالمانه دشمنان و شیوع بیماری کووید-19، دستخوش مشکلات بسیاری شده که همین امر خدمت‏ رسانی به گروه ‏های دارای معلولیت را دشوار ساخته است اما عبور پرافتخار از چالش ‏های پیش‏رو با شکیبایی و وحدت ملی، ارتباط منسجم میان دستگاه ‏ها و تلاش مضاعف امکان‏ پذیر خواهد بود. نتیجه آن نیز ساختن جامعه ‏ای متعالی و دسترس پذیر است که افراد صرف نظر از محدودیت های جسمانی دوشادوش یکدیگر برای پیشبرد اهداف آن تلاش می کنند .

*پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی افراد دارای معلولیت

دکتر وحید قبادی دانا،معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی افراد دارای معلولیت پیامی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

به نام آن که انسان را رسم بهتر زیستن آموخت، بینشی داد تا بیندیشد و راه سعادت را هوشمندانه بپیماید، حتی اگر راه، ناهموار باشد و موانع، بسیار. در میان افراد دارای معلولیت نیز بسیارند کسانی که مسیر بهتر زیستن را با چشم‏های نابینا، گوش‏های ناشنوا و صندلی‏های چرخدار می‏پیمایند و به ما می‏آموزند که محدودیت‏ها، سد راه شکوفایی آنها نیست و دلیلی است برای خلق فرصت‏های تازه.

سیزدهم آذر ماه، روز جهانی معلولان، فرصتی است تا بار دیگر این پیام انسان‏گرایانه را در جامعه طنین‏ انداز نماییم که «معلولان حق دارند از مودّت و احترام، فرصت‏های اجتماعی برابر، امنیت و سلامت بهره‏مند گردند». این پیام در شعار امسال روز جهانی معلولان نیز منعکس گردیده و بر این امر تأکید شده است که با غلبه یافتن بر ویروس کرونا باید دنیایی بسازیم که از ثبات و ایمنی لازم برای افراد دارای معلولیت برخوردار بوده و در آن نیازهای این عزیزان تأمین می شود.

به ‏روزرسانی خدمات مورد نیاز گروه‏های دارای معلولیت همواره در مدار توجه سازمان بهزیستی بوده و بخش عمده‏ای از ظرفیت‏های تخصصی و منابع اعتباری سازمان به این امر اختصاص یافته که نتیجه آن، ارائه خدمات تخصصی در زمینه ‏های فرهنگی و آموزشی، توانبخشی و مراقبتی است.

بر این اساس وجود پاره ‏ای مشکلات به ویژه تورم روزافزون ناشی از تحریم‏ها و کمبود اقلام بهداشتی و توانبخشی، شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ و محدودشدن خدمات مراکز و ... در مجموع روند ارائه خدمات را دشوارتر ساخته است. با این وجود اهتمام جدی همکاران در بخش‏های تخصصی سازمان بهزیستی معطوف بر حل مشکلات افراد دارای معلولیت گردیده و تلاش‏ها جهت رفع موانع موجود، کماکان ادامه دارد.

تشکیل دبیرخانه قانون حمایت از حقوق معلولان جهت پیگیری جدی روند اجرای این قانون در دستگاه‏های اجرایی، رایزنی مستمر با مسئولان امر به منظور تأمین منابع اعتباری قانون مذکور و تقویت ارتباط با سایر نهادها در راستای همسویی هرچه بیشتر آنان با قوانین حمایت از حقوق معلولان، گام‏هایی است که با هدف توانمندسازی این عزیزان و تبلور حضور ارزنده آنان در مسیر توسعه جامعه اسلامی و در راستای "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر و پایدار)" برداشته می‏ شود.

......گزارش ویژه

* تشریح اقدامات بهزیستی در روز جهانی معلولان / سقط قانونی یک هزار و 444 نوزاد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به خدمات این سازمان از سقط قانونی یکهزار و ۴۴۴ مورد نوزاد دارای معلولیت خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خانوارهای دارای دو معلول به طور رایگان از مشاور و آزمایش‌های لازم ژنتیکی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایران سپید وحید قبادی دانا همزمان با آغاز هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت در جمع خبرنگاران در خصوص خدمات ارائه شده این سازمان به افراد دارای معلولیت در بخش های حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب سازی، تأمین مسکن و پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که یک فرد دارای معلولیت بتواند یک زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده داشته باشد که این امر مستلزم به رسمیت شناختن وجود افراد دارای معلولیت است بطوری که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از جمعیت جوامع را این افراد تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در جهان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، یکی از اقدامات مهم این نهاد را پیشگیری از معلولیت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی خدماتی همچون غربالگری را به این افراد ارائه می‌دهد این در حالی است که سال گذشته در غربالگری شنوایی برای نوزادان، از ایجاد ناشنوایی و معلولیت شنوایی در بیش از ۳ هزار نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد و با غربالگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با پوشش ۹۲ درصدی افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع شدند؛ همچنین در پیشگیری از آمبلیوپی (تنبلی چشم) سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که این امر از ایجاد معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک پیشگیری کرد.

وی با اشاره بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۲۹۰ مرکز در سطح کشور مشاوره ژنتیک صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار مشاوره ژنتیک صورت پذیرفته است و در موارد انجام آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت در افرادی که تازه متولد می‌شوند از تولد یکهزار و ۴۴۴ مورد نوزاد دارای معلولیت با انجام سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری و جلوگیری شده است؛ همچنین در کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلولیت که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خانوارهای دارای دو معلول به طور رایگان از مشاور و آزمایش‌های لازم ژنتیکی بهره‌مند می‌شوند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیلگری و در اختیار آنها قرار داده شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۷۵ هزار واحد در دولت تدبیر و امید واگذاری شده است و در ۲ سال اخیر بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت واگذار شده است؛ همچنین حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی در حال احداث می‌باشد که با کمک خیرین و پویش‌های مردمی برای تکمیل این واحدهای مسکونی بهره خواهیم جست؛ این در حالی است که در سال ۹۴، ۱۴ هزار خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا شناسایی شدند که از این تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار واحد مسکونی را تحویل گرفتند و ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی دیگر در دست احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون حق بیمه سهم کارفرما طبق ماده ۱۳ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای ۱۸ هزار نفر که در کارگاه‌ها و مراکز غیردولتی مشغول کار هستند به طور کامل از سوی سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود، ادامه داد: در بحث رعایت سهمیه استخدامی ۳ درصد برای استخدام‌های جدید در دستگاه‌های دولتی از سال ۹۸ بعد از ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مجموعا ۹۴۰ نفر مطابق ماده قانونی بعد از آزمون‌های استخدامی جذب شدند و در سال جاری نیز یکهزار و ۳۹۵ سهمیه برای این افراد وجود دارد که فقط افراد داری معلولیت مجاز به دریافت این تعداد پست هستند و در صورت جذب نشدن، سهمیه‌ها برای سال آتی ذخیره می‌شود.

وی ضمن اعلام آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای راه‌اندازی صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: بعد از تصویب لایحه دولت در ارتباط با قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه‌ها تلاش شد آئین‌نامه مربوطه در هیئت وزیران مصوب و اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

قبادی‌دانا، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان تحت پوشش را از فعالیت‌های توانمندساز سازمان بهزیستی کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر کمک هزینه تحصیلی برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود این در حالی است که در سالهای گذشته این مبالغ به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد اما امسال همزمان با گرامیداشت هفته جهانی افراد دارای معلولیت سامانه الکترونیکی دانشجویان تحت پوشش رونمایی می‌شود.

معاون وزیر رفاه افزود: مطابق آئین‌نامه ماده ۹ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید در دهک‌های درآمدی ۱ تا ۷ شهریه به طور کامل توسط سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود؛ همچنین کمک هزینه تشویقی تحصیلی به ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو دارای معلولیت شاغل در دانشگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: امسال نیز از دانشجویان پذیرش شده با رتبه زیر هزار تقدیر خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری و وسائل حمل و  نقل افراد دارای معلولیت، گفت: کمک هزینه‌ای برای مناسب‌سازی منازل مسکونی افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود که بیش از ۲۵ هزار مورد سال جاری پرداخت شده است و مبلغ کمک هزینه مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت بیش از ۲ برابر افزایش یافته است؛ همچنین تاکنون ۱۴ جلسه در ستاد مناسب‌سازی کشور برگزار شده است که ۸ جلسه در ۲ سال اخیر بوده است و امیدواریم این هفته پانزدهمین جلسه ستاد را با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کنیم.

وی از تدوبن و ابلاغ سند راهبردی مناسب‌سازی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های دولتی در جشنواره شهید رجایی هر سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که درصد ساختمان‌های مناسب‌سازی شده و دسترس‌پذیر برای افراد دارای معلولیت در سال ۹۲، ۲۶ بوده است که این میزان در بررسی اخیر به ۴۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

قبادی‌دانا در ادامه با بیان اینکه بیش از ۵۱ هزار نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن شرایط لازم برای حضور در خانواده ندارند و در بیش از ۹۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، گفت: برای هر یک از این افراد ماهانه بین ۹۲۴ هزار تا یک میلیون تومان به حساب مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه واریز می‌شود؛ همچنین توجه و محوریت ما این است که تمام افراد گروه‌های جامعه هدف در درون خانواده حضور داشته باشند لذا سعی کردیم پرداخت کمک هزینه، نگهداری، مراقبت و توانبخشی در منزل را گسترش دهیم و برای ۲۷ هزار خانوار دارای معلول ضایع نخاعی هر ماه مبلغ ۵۵۴ هزار تومان بابت کمک هزینه حق پرستاری روی کارت بانکی این افراد شارژ می‌شود و تاکنون ۱۲ هزار خانوار دارای معلولین شدید و خیلی شدید که جز این گروه نبودند کمک هزینه حق پرستاری دریافت کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در این هفته نیز ۲۰ هزار خانوار دیگر به این افراد اضافه می‌شوند و حق پرستاری نگهداری معلولین شدید و خیلی شدید دریافت خواهند کرد، ادامه داد: در مجموع تعداد این افراد به ۸۴ هزار خانوار افزایش پیدا می‌کند و این آمار از تعداد افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند و یارانه دریافت می‌کنند، پیشی می‌گیرد؛ همچنین در حال حاضر خدمات توانبخشی در یکهزار و ۴۰۰ مرکز روزانه برای ۵۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت انجام می‌شود و حدود ۶۰۰ هزار تومان یارانه بابت هر نفر به مراکز روزانه برای ارائه خدمات توانبخشی پرداخت می‌شود.

قبادی افزود: تلاش کردیم طبق ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد و برای اجرای آن مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ قرار داده شده است و براساس تفاهمنامه‌ ۸ خدمت ستاره‌دار توانبخشی همچون کاردرمانی، گفتاردرمانی، تجهیز سمعک و شنوایی‌سنجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیمه اجتماعی برای افراد دارای معلولیت ۱۸ تا ۵۰ سال ساکن در روستاها و عشایر گام بزرگی در جهت استقلال این افراد است، تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه معیشت در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت برای معلولان شدید و خیلی شدید که سن آنها ۱۸ سال است و فاقد شغل و درآمد هستند، صورت گرفته است و در هفته جاری ۱۴۷ هزار خانوار در دهک درآمدی یک، دو و سه قرار دارند مبلغ ۴۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این سومین مرحله در سال جاری در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون جامع کمک هزینه معیشتی به این خانوارها پرداخت می‌شود.

قبادی ادامه داد: کمک هزینه تحت عنوان مستمری برای ۸۵۰ هزار خانوار دارای معلولیت که توان مالی ندارند به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت می‌شود و امیدواریم این مبلغ که در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشت در سال آتی با توجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند. برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰، ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه قرار داده شده است که کمتر از ۱۰ درصد بودجه مورد نیاز است.

قبادی‌دانا تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح ملی و استانی، قرنطینه و انجام پروتکل بهداشتی در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، واکسیناسیون رایگان آنفولانزا برای ۸۰ هزار نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی را از اقدامات سازمان بهزیستی کشور در شیوع کرونا برشمرد و گفت: مراکز آموزش توانبخشی ما استفاده از امکانات برای آموزش‌های لازم از راه دور فعالیت خود را برای ۵۵ هزار توانخواه به صورت مستمر و الکترونیک ادامه دادند و با اقدامات خوبی که صورت گرفته است متاسفانه حدود ۶ هزار و ۱۴۰ نفر از افرادی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند کرونا گرفتند که ۴ هزار و ۹۷ نفر بهبودی یافتند و یکهزار و ۶۴۲ نفر نیز در حال درمان هستند و ۴۰۱ نفر از ابتدای شیوع این ویروس کرونا تاکنون فوت شدند.

این مقام مسئول در پایان از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی و هوشمند نظارت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ۱۴۸۲ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و در پایان یادآور شد: ۸۰ میلیون ایرانی با تماس یا شماره ۱۴۸۲ می‌توانند به عنوان ناظر  عملکرد بیش از ۴۰ هزار مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور را بررسی کنند و عملرد بخش‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند و انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را به صورت رایگان با ما مطرح کنند تا خدمات بهتری را در سراسر کشور برای بیش از یک میلیون و 600 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی ارائه کنیم.

..........گفتگوی ویژه

* انجمن توان یاب و دغدغه توانبخشی از راه دور

یکی از انجمنهای فعال در زمینه توانبخشی معلولان، انجمن توان یاب است. برای آشنایی با فعالیتهای این انجمن گفتگوی ما را با دل آرام نبوی، مدیر عامل این انجمن بخوانید. نبوی در ابتدا در زمینه فعالیتهای انجمن می گوید: فعالیتهای انجمن شامل: خدمات توانبخشی به صورت صد در صد رایگان،  کاردرمانی، گفتاردرمانی، نوروفیدبک و بیوفیدبک، مشاوره ، مددکاری و حمایت خانواده است. در کنار اینها روی بحث پیشگیری از معلولیت هم کار می کنیم. در این موضوع هدف ما کل جامعه است. هم اطلاعرسانی می کنیم و هم کسانی را که می خواهند فرزند مجدد داشته باشند را از اول کار  مرحله به مرحله با مشاوره ژنتیک همراهی می کنیم تا به تولد فرزند سالم برسیم.

س: خدمات شما به نابینایان هم تعلق می گیرد؟

ج: ما کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی را از بدو تولد تا 16 سالگی پوشش می دهیم و قصد داریم این کار را به صورت تخصصی انجام دهیم در این طیف کودکان نابینا و چند معلولیتی هم وجود دارند. به عنوان مثال اگر کودکی اوتیسم داشته باشد از آنجا که انجمن اوتیسم به صورت تخصصی کار می کند او را به این انجمن ارجاع می دهیم و کودک نابینا را هم به سمت انجمنهای نابینایان می فرستیم.

اما با شروع همه گیری کووید 19، بسیاری از انجمنهایی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کردند با مشکل روبرو شدند در این دوره انجمن توان یاب با چه مشکلاتی مواجه شده و چگونه توانسته از پس آنها بر آید؟

ج: از بهمن 98 در حدود یک ماه پروسه توانبخشی حدود 400 کودک متوقف شد و ما نه تنها گزارش پیشرفت نمی شنیدیم بلکه گزارش پسرفت هم داشتیم. در حالیکه رسالت ما این است که بچه ها به استقلالی نسبی برسند. ما داشتیم از این رسالت دور می شدیم. برای همین سعی کردیم توانبخشی از راه دور را به شکل گسترده پیاده کنیم. در این هنگام متوجه مشکلات جدیدی شدیم. و دیدیم زیرساختها خیلی مشکل دارند. اول اینکه خانواده های متوسط تا ضعیفی داشتیم که اصلا گوشی هوشمند نداشتند. دوم یک سری از خانواده ها گوشی داشتند ولی محل زندگی آنها در جایی بود که آنتن دهی و دسترسی به اینترنت آسان برایشان مهیا نبود. و مورد سوم فرهنگ جاری بر یکسری از خانواده ها بود . که نمی توانستیم توانبخشی آن لاین را از شروع کار جا بیندازیم. مشکلاتمان را با کمک سازمانهایی برطرف کردیم ولی این ذهنیت برای ما ایجاد شد که در یک رویداد مهم این دغدغه ها را به صورت گسترده مطرح کنیم چون این دغدغه ها حتما در شهرهای دیگر هم وجود دارند و بحث این است که زمان طلایی برای توانبخشی کودکان دارای معلولیت می گذرد و اگر درمان و استقلال این بچه ها به وقفه بیفتد بیست سال بعد شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود. برای همین هجدهم آذر ماه وبینار مشترکی خواهیم داشت با اتاق بازرگانی ایران که در آن اساتید جامعه توانبخشی، کاردرمانگرها اساتید صنف نرم افزار و ارتباطات و کسانی که در حوزه درمانهای مجازی و از راه دور کار کرده اند و فعالان اقتصادی حضور دارند و هر یک این مسئله را از منظر خود باز می کنند هم اطلاعاتی را به جامعه منتقل می کنند و هم راه حلهایی برای کل جامعه هدف یعنی معلولان اندیشیده می شود.

......سلامت و بهداشت

* عزم وزارت بهداشت برای پیشگیری از معلولیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت تصریح کرد: وزارت بهداشت با تأکید بر پیشگیری از معلولیت و ناتوانی از طریق ارائه آموزشهای خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی، بر آن است که گام های اساسی در این خصوص بردارد.

به نقل از ایرنا، سعید نمکی در این پیام تصریح کرد: نامگذاری ۱۳ آذر مصادف با ۳ دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت بیانگر این است که جامعه جهانی به درک کامل و فهم درستی از این که معلولیت بخشی از شرایط انسان امروزی است، رسیده است.

نمکی ادامه داد: از آنجایی که خدمات توانبخشی علاوه بر بعد پزشکی دارای ابعاد مختلفی از جمله آموزشی، اجتماعی و حرفه ای است، اجرای برنامه‌های کارآمد و به روز، نیاز به همکاری بین بخشی و استفاده از ظرفیت سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی با تأکید بر سازمانهای مردم نهاد به ویژه خیرین محترم دارد. در این صورت با ارائه خدمات گسترده به افراد دارای معلولیت و خانواده هایشان می‌توان بخشی از مسئولیت جامعه به این عزیزان را ادا نمود. توانبخشی پزشکی از مسئولیتهای این وزارت است و تداوم و ارتقای خدمات، وابسته به پوشش بیمه ای آن می‌باشد. هر چند بخشی از خدمات بازتوانی با پیگیریهای انجام شده تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ اما گسترش تدریجی پوشش اقدامات توانبخشی پزشکی کماکان از اولویتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

وزیر بهداشت افزود: امید است با تدوین و اجرای برنامه جامع خدمات توانبخشی پزشکی، مشکلات این قشر عزیز در آینده نزدیک کاهش یابد.

* سکته مغزی مهمترین عامل معلولیت در ایران

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: سکته مغزی مهمترین عامل معلولیت در ایران است و پیش بینی می شود سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی شوند.

محمد تقی جغتایی در نشست خبری آنلاین از وزارت بهداشت که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، افزود: در آمریکا در سال ۷۵۰ هزار سکته مغزی گرفتار می شود و در ایران هم سکته مغزی پیش بینی می شود بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر هر سال دچار سکته مغزی باشد و علت عمده معلولیت ها محسوب می شود.وی گفت: در سالهای اخیر با تعریف کد ۷۲۴ در اورژانس و مراکز بهداشتی برای خدمات سریع به افرادی که دچار سکته مغزی می شود از میزان مرگ و میر و عوارض و معلولیت های ناشی از آن کاسته شود و موفقیت های بزرگی در این زمینه به دست آمده است.وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تاثیر کرونا بر خدمات توانبخشی گفت: بعد از شیوع کرونا مراجعات افراد نیازمند خدمات توانبخشی به مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است البته دولت تلاش کرده است با پرداخت یارانه به این مراکز از زیان آنها بکاهد و اخیرا با تصویب معاونت درمان، قرار شده این یارانه درحد تعرفه های خدمات بخش خصوصی به مراکز بخش خصوصی نیز پرداخت شود در عین حال بسیاری از خدمات توانبخشی و مشاوره ها و آموزش های آن در ماههای گذشته از طریق فضای مجازی و شبکه های ارتباطی آنلاین به بیماران و معلولان ارائه می شود.وی گفت: زندگی شهری و بهبود خدمات درمانی باعث افزایش سن افراد شده و با توجه به افزایش سالمندان میزان نیاز به خدمات توانبخشی در همه دنیا از جمله ایران افزایش یافته است.

جغتایی افزود: وظیفه وزارت بهداشت ارائه خدمات پزشکی توانبخشی و نیز خدمات پیشگیری برای جلوگیری از افزایش معلولیت های بدو تولد است، همچنین آموزش نیروهای ارائه کننده خدمات توانبخشی از جمله متخصصان طب فیزیکی، کادر درمانها و گفتار درمان ها نیز  به عهده وزارت بهداشت است؛ در این زمینه تاکنون ۱۸ هزار نیروی متخصص تربیت شده و خدمات توانبخشی در مراکز بهزیستی، هلال احمر و مطب ها و کلینیک های خصوصی نیز افزایش یافته است.وی گفت: هم اکنون ۷ هزار کلینیک یا مرکز خدمات توانبخشی و ۳۰۴ مطب خصوصی و ۱۳۷ مرکز جامع خدمات توانبخشی از وزارت بهداشت مجوز دارند، دو بیمارستان توانبخشی نیز در کشور داریم که البته باید افزایش پیدا کنند.جغتایی افزود: ۶۳ درصد همه نوزادان در بدو تولد از نظر اختلالات تکاملی غربالگری می شود و سالانه برای ۹۰۰ هزار نوزاد غربالگری های لازم برای پیشگیری از معلولیت انجام می شود. برخی خدمات جدید پیشگیرانه نیز برای پیشگیری از اوتیسم شروع شده که اکنون در نجف آباد اصفهان ارائه می شود و به زودی در همدان نیز انجام می شود و مسیر توسعه کشوری را طی می کند. ایجاد مرکز درمانی دمانس یا فراموشی نیز در حال طراحی است.مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: سالانه ۱۱۰ هزار سمعک با ارز دولتی در مراکز خصوصی و دولتی توزیع می شود و هر سال حدود ۱۵۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون نیز در بیمارستانهای منتخب کشور انجام می شود.

جغتایی افزود: ارائه خدمات توانبخشی رفاهی یا آموزشی در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست و در اموری از جمله بهبود خدمات تردد معلولان و مناسب سازی  معابر شهری سازمانهای دیگری مانند شهرداری یا بهزیستی وظیفه دارند. مشاور وزیر بهداشت گفت: در حوزه تحهیزات توانبخشی کارگروهی در وزارت بهداشت ایجاد شده تادستگاهها و تکنولوژی توانبخشی مانند ویلچر، عینک، سمعک و سایر ابزارهای درمان و خدمات توانبخشی پزشکی مثل فیزیوتراپی و گفتار درمانی استاندارد شود، دولت منابع مالی مناسبی هم برای این کار اختصاص داده است تا واردات این تجهیزات به اندازه لازم انجام شود.

وی گفت: در مورد بیمه خدمات توانبخشی در ماده ۶ قانون حمایت از معلولان آمده است که این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، سازمان برنامه و بودجه باید منابع این کار را تأمین کند؛، وزیر بهداشت نیز در این زمینه نامه نوشته است و امیدواریم منابع لازم برای پوشش کامل خدمات توانبخشی تأمین شود، البته بسیاری از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی قرار گرفته است اما پوشش کامل همه خدمات توانبخشی نیازمند تأمین بودجه است و قطعا انجام آن به علت کاهش هزینه های جانبی به نفع بیمه هاست و البته وزارت بهداشت وظیفه خود را برای تعرفه گذاری این خدمات انجام داده است.

جغتایی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره میزان فوت کرونا در مراکز سالمندان گفت:  آمار آن را سازمان بهزیستی باید اعلام کند اما با اجرای دستورالعمل های سختگیرانه وزارت بهداشت در خانه های سالمندان و مراکز نگهداری معلولان میزان ابتلا و فوتی در این مراکز در ایران در پاندمی کرونا کمتر از متوسط جهانی است.

وی گفت: توسعه خدمات توانبخشی و مشاوره از راه دور نیز از جمله سیاست های وزارت بهداشت است که در حال گسترش است.

مشاور وزیر بهداشت گفت: با توجه به مراجعه اکثر نوزادان به خانه های بهداشت برای واکسیناسیون و سایر خدمات، اکثر این نوزدان تحت پوشش خدمات  غربالگری معلولیت ها قرار می گیرد و از این طریق سالانه از هر ۴۰۰ تا ۵۰۰ تولد یک مورد فلج مغزی و از هر ۱۰۰ تولد یک فرد مبتلا به اوتیسم شناسایی می شود.

..........از شش نقطه جهان

* بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت: اتحادیه جهانی نابینایان، نهادی بین‌المللی است که تقریباً ۲۵۳ میلیون نابینا و کم‌بینای دنیا را که در بیش از ۱۹۰ کشور زندگی می‌کنند، نمایندگی می‌کند. این نهاد همکاری تنگاتنگی با نهاد‌های بین‌المللی، دولت‌ها و تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران در سر تا سر دنیا دارد و تلاش می‌کند از حقوق و رفاه نابینایان در پهنه دنیا دفاع کند. آنچه در پی می‌آید، بیانیه این اتحادیه به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت است.

اتحادیه جهانی نابینایان، «WBU»، در روز پنج‌شنبه سوم دسامبر ۲۰۲۰، با جهان هم‌صدا می‌شود تا به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت، شعار «باز‌سازی بهتر» را به امید دنیایی دسترسی‌پذیر در جهان پسا‌کووید سر دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل، در سال ۱۹۹۲ روزی را به عنوان بزرگداشت افراد دارای معلولیت به رسمیت شناخت. هدف از تعیین چنین روزی ارتقا حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت و افزایش آگاهی در باره جنبه‌های مختلف زندگی آنان اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

در دورانی که جهان با پاندمی کووید ۱۹ دست به گریبان است، بسیاری از سیاست‌گذاران در کشور‌های جهان، تصمیماتی اتخاذ و سیاست‌هایی را وضع کرده‌اند که در آن حقوق افراد دارای معلولیت، به شکلی که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و سند توسعه پایدار بر آن تصریح شده، نادیده گرفته شده است. این امر در گزارش اخیر ما موسوم به کووید ۱۹، تقویت صدا‌ها، زندگی ما، صدای ما هم مشهود است و این پژوهش که در سطح جهانی انجام شده هم از افزایش نابرابری‌های عمیق ساختاری به دنبال شیوع کووید ۱۹ حکایت می‌کند. داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد افراد دارای معلولیت، کهنسالان و اقشار طبقات پایین اجتماعی-اقتصادی، بیشترین آسیب را از پاندمی متحمل شده‌اند. با وجود اینکه این پژوهش فقط افراد نابینا و کم‌بینا را در بر می‌گیرفته اما با تطبیق آن با نتایج سایر پژوهش‌های جهانی می‌توان دریافت که در باره سایر گروه‌های معلولین هم کمابیش همین الگو صادق است.

برای تضمین اینکه در باز‌سازی جهان پس از کووید هیچ گروهی فراموش نمی‌شود، ما به عنوان اتحادیه جهانی نابینایان از این فرصت استفاده کرده و این آمادگی را اعلام می‌کنیم که می‌توانیم با هر کدام از سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با معلولان، دولت‌ها، نهاد‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد، گروه‌های مدنی و همچنین نهاد‌های بخش خصوصی همکاری مؤثری داشته باشیم تا بتوانیم دست در دست هم، جهان پسا‌کووید را به جهانی فراگیر‌تر و جایی بهتر برای زندگی افراد دارای معلولیت تبدیل کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره ارتقا حقوق افراد دارای معلولیت می‌توانید به وبسایت اتحادیه جهانی معلولیت به نشانی https://www.internationaldisabilityalliance.org/ مراجعه کنید.

..........ورزشی

* رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان/ ورزشکاران مدالآور معلول هم استخدام می شوند

قانون تبعیض آمیز ماده 5 مدیریت خدمات کشوری و سرباز قهرمان که فرزندان معلولان ورزشکار را به جای خود آنها واجد استخدام در دستگاه های دولتی می دانست اصلاح شد.

به گزارش ایران سپید: در سال های اخیر، همواره یکی از اعتراضات جامعه ورزشکاران معلول مدال آور، رفع قانون تبعیض آمیز سرباز قهرمان بود. قانونی که در آن صراحتاً هیچ حقی برای خود معلولان قائل نبود و چنانچه ورزشکاران نابینا و کم بینا یا جانباز و معلول صاحب عناوین برتر در مسابقات پارالمپیک یا جهانی می شدند، به جای خود آنها فرزندانشان را واجد جذب در دستگاه های دولتی در نظر می گرفت. حال آنکه خود معلولان با مشکل اشتغال دست و پنجه نرم می کنند. در همه ی این سال ها، معلولان اعتقاد داشتند مانند ورزشکاران سالم، چنانچه مدال های جهانی، پارا آسیایی و پارالمپیک بدست آورند، باید در دستگاه های دولتی استخدام شوند. حالا و پس از پیگیری های فراوان، مطلع شدیم این قانون در هیأت دولت اصلاح شده است.

دکتر احمدرضا شجیعی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و عضو هیأت رئیسه فدراسیون نابینایان و کم بینایان برای اولین بار در گفتگو با ایران سپید، این خبر را رسانه ای می کند و می گوید: پس از اعتراضات ورزشکاران قهرمان، نامه ای از طرف آقای قبادی دانا ریاست سازمان بهزیستی کشور خطاب به دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می شود و در این نامه، ایشان تقاضای اصلاح ماده 5 قانون سرباز قهرمان را می کنند. نامه از طرف وزارت تعاون برای وزارت ورزش ارسال می شود. البته خود وزارت ورزش هم پیگیر اصلاح این قانون بود. خوشبختانه مطلع شدیم یکی دو هفته پیش این قانون اصلاح شده و در جلسه هیأت دولت به تصویب رسیده، اما هنوز ابلاغ نشده است. وی افزود: طبق قانون جدید، ورزشکاران معلول که بتوانند عناوین اول تا سوم مسابقات پارالمپیک، جهانی و پارا آسیایی را بدست آورند، باید به صورت پیمانی در دستگاه های اجرایی جذب شوند. البته چنانچه ورزشکار معلول خودش شاغل باشد، این قانون شامل حال فرزندش می شود. در غیر این صورت، خود ورزشکار معلول در اولویت قرار می گیرد و باید استخدام شود. دکتر شجیعی بیان کرد: این قانون شامل حال کسانی که در سال های گذشته نیز مدال آور بوده اند نیز می شود و امیدواریم هر چه زودتر ابلاغ شود. حتی به نسبت گذشته، انعطاف پذیری قانون بیشتر شده است. در قانون قبلی، به جز نفرات اول تا سوم پارالمپیک و مسابقات جهانی، تنها نفرات اول مسابقات پارا آسیایی شامل استخدام می شدند اما پیشنهاد دادیم دارندگان مدال نقره و برنز مسابقات پارا آسیایی هم شامل این ماده قانونی شوند.

وی در پایان در ارتباط با عملکرد سازمان بهزیستی و فدراسیون های ورزشی معلولان گفت: در سال جاری دو تفاهم نامه با فدراسیون جانبازان و معلولین و وزارت ورزش و جوانان امضا کردیم و قصد داریم با دو فدراسیون نابینایان و ناشنوایان نیز دو تفاهمنامه دیگر امضا کنیم. مدیران و معاونان سازمان بهزیستی در برخی استان ها خود رؤسای هیأت ها هستند و ارتباط خوبی با ورزشکاران معلول داریم. اخیراً هم به دستور دکتر قبادی دانا و طی تفاهمنامه با معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، قرار شد مجموعه های تحت نظر بهزیستی در اختیار ورزشکاران قرار گیرد و این همکاری ها گسترده تر شود. البته فعلاً به علت شیوع ویروس کرونا تمام برنامه هایی که مد نظر داشتیم تعطیل شده اند اما امیدواریم با پایان این همه گیری، مجدداً بتوانیم فعالیت های ورزشی را از سر بگیریم.

در ادامه، فایل صوتی مصاحبه با دکتر شجیعی را گوش کنید.

امیر سرمدی

........چاردیواری

* با سلام و عرض تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت به خوانندگان ایران سپید آرزوی برخورداری از سلامتی و با اظهار امیدواری در مورد گذشت هر چه سریعتر شرایط سخت حاکم از جمله شرایط ناشی از ایام کرونا، تحریم ها، فشارهای اقتصادی که امیدوارم مجدد به طرف روزهای بهتری در سال پیش روی بر اساس تقویم امور معلولان بریم و تا 12 آذر سال آینده وضعیت بهتری را شاهد باشیم به هر حال انسان با امید زنده است و البته تلاش برای تحقق امید. می پردازم به تماس های شما عزیزان آقای عبدالرحیمیان از تبریزدر مورد زمان انتشار مجدد روزنامه و تقویم بریل پرسیده اند که روزنامه را واقعاً تلاشمان را خواهیم کرد وهنوز زمانش را نمی توانم اعلام کنم. اما در مورد تقویم هم فعلاً زود است برای اظهار نظر فکر می کنم مشکل اساسی وجود نداشته باشد و مرکز رودکی مثل هر سال اقدام به چاپ تقویم کند البته شیوه توزیع تقویم در مورد خوانندگان ایران سپید منوط به وضعیت روزنامه است که انشاا... اطلاع رسانی خواهیم کرد تا از تبریز دور نشدیم آقای ناصر درگاهی از همین شهر در مورد بازنشستگی پیش از موعد پرسیده اند و شیوه شمول این قانون به طورعمده این قانون فعلاً در بخش دولتی اجرا می شود و معلولان بستگی به شدت معلولیتشان می توانند بین دو تا شش سال سنوات ارفاقی دریافت کنند که معلولان خیلی شدید که از جمله نابینایان را شامل می شود مشمول شش سال ارفاق می شوند و می توانند تقاضای بازنشستگی کنند و با داشتن مثلاً 24 سال سابقه کار آن ها می توانند با 30 روز کامل حقوق بازنشست شوند. آقای ابوالقاسم شکر از اهواز که البته ایشان را قبلاً از بهبهان داشتیم خواهان جدا قرار گرفتن آیتم های پادکست در سایت ایران سپید هم مانند کانال تلگرام ایران سپید شدند که بررسی خواهیم کرد و دلیلشان هم سنگین بودن دانلود  فایل کلی پادکست است. آقای مداحیان از دزفول در مورد کد دریافت کننده اطلاعات سابقه بیمه افراد پرسیده اند تا جایی که اطلاع دارم افراد باید به سایت بیمه مراجعه کنند و در آنجا با وارد کردن شماره بیمه شان سوابقشان را دریافت کنند در نتیجه کدی که به خودی خود  این سابقه را در اختیار افراد قرار دهد ما نمی شناسیم اما کد #1420*4*را اگر شما وارد کنید به اضافه کد ملیتان می توانید آخرین واریز بیمه تان را دریافت کنید و متوجه می شوید که آخرین موقع واریز بیمه تان کی بوده است ولی این سابقه شما را در اختیارتان قرار نمی دهد و سابقه را با مراجعه به سایت بدست آورید. آقای دانیال امیری در مورد بازی های شطرنج جهانی پرسیده اند و اینکه اخبارش در روزنامه منعکس نمی شود که قطعاً گوشزد خواهم کرد و از جمله سؤال دیگرشان این بوده که رادیو شجاع را چگونه می تواند از اینتزنت دریافت کنند. رادیو شجاع که در افغانستان تولید و پخش می شود روی موج fm است و ظاهرآ پخش اینترنتی ندارد که قابل دسترس باشد. دوست عزیزی در مورد آخرین ورژن به روز شده nvda پرسیده اند و اینکه این آخرین به روز رسانی شامل یکسری از افزون ها نمی شود و در مورد این نقیصه سوال کرده اند که حتماً با آقای هاشمی خواهم سپرد که پاسخ مقتضی بدهند. آقای جلال پاشایی دبیر بازنشسته تاریخ با قدردانی از فعالیت های انجام گرفته در ایران سپید و پادکست با اشاره به مقاله منتشر شده آقای سرایی مربوط به درگذشت شادروان چنگیز جلیل وند ایراد گرفته اند به آن بخش از مقاله که نام تورج نصر را در آن ذکر شده است و گویا تورج نصر با ث نوشته شده است که به گفته ایشان با ص صحیح است که این را قطعاً ما گوشزد میکنیم به هر حال این امکان وجود دارد مگر اینکه این فامیلی با ث به معنی پیروزی و ظفر باشد که قطعاً آقای سرایی در صورت اینکه اینگونه نباشد و نصر به معنای یاری و یاوری باشد قطعاً اصلاح می کنند و گوشزد خواهد شد. به هر حال سپاسگزاریم از آقای جلال پاشایی. دوست دیگری آقای رئوف باقی در مورد ضرورت رعایت اصول سلامتی در مقابله با کرونا تأکید کرده اند و تأکید خیلی زیادی داشته اند بر روی این قضیه به نظر می رسد که احتمالاً ایشان یا بستگان نزدیکشان از این قضیه آسیب جدی دیده اند که خواهان توجه بسیار موکد در واقع همه افراد به اصول ایمنی در برابر آلودگی کرونا شده اند. خانم زهرا سلامی ظاهراً اظهار کمک کرده اند در مورد  تأمین کتب بریل پایه هفتم دانش آموز امید که از ایشان سپاسگزاریم و امیدواریم که  مورد استفاده قرار بگیرد به هر حال از همیاریشان سپاسگزاریم. در پایان با  اظهار امیدواری مجدد  در مورد سلامت ماندن همه خوانندگان و شنوندگان ما تا هفته آینده همه دوستان را به خداوند می سپارم ایام به کام و مراقب سلامتی خود باشید.

 

مصاحبه دکتر شجیعی
بیانیه اتحادیه جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *