عناوین امروز: جایگاه ایران در تولید تجهیزات نابینایان کجاست? تحلیل مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان از چرایی عقب ماندن ایران در ماراتن رقابت بر سر تولید تجهیزات نابینایان - سکوت سنگین در بازار خودرو - آموزش خیاطی بخش دهم دوخت پرده والان دار/ کودکیاری: پوشک کردن نوزاد و مراقبت از سوختگی پا - معرفی افزونه مترجم برای صفحهخوان NVDA - جدول کلاسیک
* در این روزها اخبار متعددی در مورد پیشرفت های فناوری و بهزیستی نابینایان به دستمان می رسد. که قطعاً موجب خوشحالی ماست که جهان به طرفی پیش می رود که بسیاری از مشکلات افراد نابینا را که در گذشته نه چندان دور شاید حل آن ها بسیار سخت به نظر می رسید حل کنند. صحبت از دسترسی نابینایان به خودروهای خودران و برای اولین بار حل مشکل رانندگی نابینایان با خودرو و استقلاشان در این زمینه از مهمترین اخباری است که اکنون به مرحله واقعیت می پیوندد. اما پیشرفت هایی هم در حال حاضر در حال حصول است از جمله پیشرفت هایی که در زمینه فناوری های تشخیص محیطی و انتقال اطلاعات محیطی از طریق انواع و اقسام فناوری های مبتنی بر ماهواره یا گوشی های همراه در واقع مهمترین پیشرفت هایی است که در حال اتفاق افتادن است. بحث من در این سخن هفته راجع به پیشرفت های فناوری نیست برای اینکه این پیشرفت ها از طریق برنامه های دیگر ایران سپید به آگاهی شما می رسد اما آن چیزی که من می خواهم در مورد آن تأکید کنم این است که متأسفانه توسعه فقر در کشور و کاهش شرایط اقتصادی جامعه موجب این شده است که ما هر روز داریم از این تجهیزات و فناوری ها به نظر دورتر می شویم. هر چقدر که زندگی برای نابینایان در کشورهای دیگر راحت تر می شود در پناه این تجهیزات گویا ما همچنان مسئله تأمین تجهیزات نابینایان در حد توزیع عصا و وسایل دسترس پذیر برای نابینایان در منزل و وسایل توانبخشی بسیار ساده گذشته باقی مانده است. هنوز حتی نتوانستیم فناوری های پیشرفته مانند نوت تیکرها را علی رغم وعده های مکرر در اختیار نابینایان قرار دهیم چه برسد به تجهیزاتی که مبتنی بر فناوری های نوین است و متأسفانه تنها دسترسی ما به این فناوری ها منحصر به فناوری های رایگانی که احتمالاً از طریق شرکت های بزرگ اینترنتی یا مخابراتی روی گوشی های همراه در اختیار ما قرار می گیرد به شکل غیر مستقیم. واقعاً این وضعیت تا کی می خواهد ادامه پیدا کند یعنی عدم دسترسی نابینایان به تجهیزات مورد نیازشان تا کی باید ادامه پیدا کند؟ تا کی ما باید فقط اخبار را بشنویم و بسیاری از نابینایان حسرت بخورند به حال نابیناهای دیگر در سایر کشورهای توسعه یافته جهان که انقدر زندگی برایشان راحت می شود و واقعاً مرزهای تفاوت میان نابینایان با افراد بینا برداشته می شود اما در کشورما هنوز ساماندهی امر توزیع تجهیزات توانبخشی همچنان در محاق و گفتگو و رایزنی و وعده های به برنامه ریزی های جدید است. واقعاً یک تحول جدی در این زمینه باید اتفاق بیافتد و سازمان بهزیستی باید یک تکان اساسی بخورد و واقعا این امر را اصلاح کند ما باید بتوانیم به تجهیزات دسترسی پیدا کنیم. اگر مشکل اقتصادی است و گرانی این تجهیزات خوب در این زمینه هم باید تدبیر کرد باید از امکانات مختلف و منابع مختلفی استفاده شود تا بتوانیم تجهیزات را متناسب حداقل با اولویت نیاز افراد نابینا در اختیارشان قرار دهیم و همچنان شاهد وعده اینکه شیوه نامه تهیه و توزیع درست این وسایل در حال تدوین است و امسال اجرا می شود یا سال دیگر ما نباشیم و یک بار برای همیشه واقعاً بتوانیم به این وضعیت خاتمه بدهیم تا کی دانش آموزان ما در مدارس باید از وسایل نوین ارتباطی محروم باشند و تجهیزات یاداشت برداری، لپ تاپ و سایر فناوری که می تواند احیاناً خط بریل را به خط بینایی تبدیل کند یا نوشته های بینایی افراد را به شکل ساده و بدون معلم رابط به خط بینایی تبدیل کند و یا اینکه امکان استفاده از شکل ها به شکل برجسته برای نابینایان فراهم شود. تا کی دانش آموزان ما از این تجهیزات باید دور باشند و دائماً ما آن ها را فقط در عرصه اخبار فناوری تعقیب کنیم. به امید اقدام موثر دولتی ها و به امید پیگیری های موثر غیر دولتی ها برای حل این مشکل.
.........گزارش روز
* سکوت سنگین در بازار خودرو/ توصیه مهم یک کارشناس به خریداران خودرو
از ابتدای هفته گذشته تاکنون، بازار خودرو با پدیده پیشی گرفتن فروشندگان از خریداران مواجه بوده است. در ماه های گذشته، همواره در بازار تعداد خریداران بسیار فراوان بود به طوری که فروشندگان و دلالان به امید افزایش قیمتها معمولا خودروها را به صورت قطره چکانی عرضه می کردند. چند هفته ای است که تحت تاثیر کاهش نرخ ارز، بازار خودرو با رکود عمیقی فرو رفته و روزهای خود دلالان برای سودهای بادآورده به پایان رسیده به طوری که هر روز شاهدند که فاصله قیمتی محصولات در بازار آزاد با کارخانه کمتر و کمتر می شود.نوسانات نرخ ارز سبب شده تا فاصله قیمتی برخی خودروهای داخلی پرمصرف با قیمت کارخانه ای به 5 تا 15 میلیون تومان برسد که نشان دهنده پایان دوران سودهای بادآورده برای عده ای سودجو در بازار است که ماه های متمادی حاکمیت بازار را در دست داشتند. در واقع پایان امپراتوری دلالان در بازار خودرو آغاز شده است و چاره ای جز قبول این شرایط ندارند. با توجه تعطیلی رسمی اصناف، آگهی فروش خودرو در دنیای مجازی بسیار بیشتر از هفته های قبل شده و تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود زیرا خریداران واقعی انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و بازگشت به نرخ های واقعی را دارند.اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته که به اصطلاح «ماشین هست اما مشتری نیست».
رکود عمیق در بازار خودرو
یک کارشناس بازار خودرو گفت: در 2 هفته گذشته سکوت خاصی بر بازار خودرو حاکم بود و بازار خودرو به اصطلاح به خواب خرگوشی فرورفته است. کاظم محمدی نیکخواه تاکید کرد: اکنون هیچ معامله ای انجام نمی شود. وی درباره ادامهدار بودن رکود عمیق بازار خودرو گفت: بله این شرایط ادامهدار خواهد بود.
اثر مثبت واردات خودرو بر بازار رقابتی
محمدی نیکخواه درباره برخی اظهارات در مورد آزادسازی واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار توضیح داد: هر از چندی چنین سخنانی بیان می شود و بد هم نیست اما باید گفت؛ وقتی در این شرایط پول برای واردات دارو نداریم چگونه می توان خودرو وارد کرد. البته عدهای بیان می کنند که واردات خودرو بدون انتقال ارز امکان پذیر شود، اگر این امکان فراهم باشد به تامین مایحتاج عمومی اختصاص می یابد و خودروی خارجی در اولویت نخواهد بود. وی تاکید کرد: خودرو در کشور ما تبدیل به کالایی سرمایه ای شده در حالی که خودرو در اصل کالایی مصرفی است. این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نه دولت در این مورد لایحه و دستوری صادر کرده و نه درمجلس به این موضوع پرداخته شده و هر از چندی این مساله بیان می شود و نظرات خود را بیان می کنند. هرچند اگر واردات اتفاق بیافتد می تواند سبب تاثیرات مثبتی نظیر ایجاد رقابت شود. وی درباره حباب قیمتی خودروهای خارجی اظهار کرد: اگر مبنای قیمت ها را بر اساس ارز در نظر بگیرید و نرخ واقعی دلار را احتساب کنید، می توان قیمت بسیاری از محصولات و کالاهای خارجی و حباب آنها را حساب کرد. قیمت واقعی ارز مشخص نیست و با نرخهای کاذب و با حباب عرضه می شود بنابراین وقتی به نرخ 31 هزار تومان می رسد، حباب دارد و اکنون به 24 هزار تومان کاهش می یابد، نشان می دهد حدود 20 تا 25 درصد حباب قیمت وجود دارد بنابراین قیمت خودرو هم به دلیل وابستگی به نرخ ارز به همان نسبت کاهش می یابد.
عرضه فراوان در کف بازار خودرو
وی درباره میزان حباب قیمتی خودروهای داخلی توضیح داد: با وجود اینکه در بازار معامله ای انجام نمی شود، عرضه خودرو در کف بازار بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت به اندازه مصرف یک سال کشور( در صورت تولید نشدن در خودروسازی)، در خانه ها و پارکینگ ها، خودرو وجود دارد.
به خریداران واقعی توصیه می کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند وی افزود: این شرایط سبب شده تا عرضه باشد و در مقابل تقاضایی وجود نداشته باشد. در بازار آزاد هنوز شاهد 60 تا 70 درصد حباب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد هستیم.
البته حباب قیمتی بعضی از خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه حدود 100 درصد هم می شود.
خودرو بخریم یا خیر؟
وی به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، توصیه کرد: این اتفاق قبلا هم افتاده؛ اکنون خریدار واقعی در بازار وجود ندارد که با شرایط پایین آمدن روزانه قیمت ها به دنبال خرید باشد ، بنده به خریداران واقعی توصیه می کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند.
با توجه به سیر نزولی قیمت ها به نظر می رسد با کاهش بیشتر تقاضا در این بازار، شاهد سرعت گرفتن ریزش نرخ ها و از بین رفتن حباب قیمت ها در هفته های آتی باشیم.