شناسه خبر: 22339 منتشر شده در مورخ: 1399/9/4 ساعت: 14:17 گروه: اجتماعی  
توانبخشی دانش آموزان دارای معلولیت یکی از وظایف ماست
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

توانبخشی دانش آموزان دارای معلولیت یکی از وظایف ماست

معاون وزیر با اشاره به ۱۵۲ هزار دانش‌آموزی که در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی‌ تحصیل می کنند گفت:ما علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای معلولیت وظیفه توانبخشی این افراد را هم بر عهده داریم.

به گزارش ایران سپید سیدجواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ‬ همانطور‬ که‬ اعلام‬ شد‬ ‏‎۱۵۸ ‎هزار دانش آموز‬ را ما در سازمان استثنایی کشور تحت پوشش‬ داریم‬ که‬ ‏‎‬ هزار ۷۸ ‎دانش آموز تحت حمایت های سازمان بهزیستی برای دریافت کمک تحصیل هستند و ‏‎۵۸ ‎‬ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی‬ دریافت‬ می کنند‬.

وی با بیان اینکه  دو سازمانی که می‌توانند بیشترین همکاری را داشته باشید بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی هستند  گفت: چهار نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور، نظریه امتداد و  نظریه عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از  دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه، انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می کنند، عنوان کرد: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

وی افزود: بر اساس نظریه دارایی محور و تفاوت های فردی انسان ها، نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می شود.
حسینی با اشاره به نظریه امتداد اظهار کرد: بر اساس این نظریه توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است و  بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی می‌توانند به دانش آموزان با نیاز های ویژه کمک کنند تا حس نداشته  آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند.
وی افزود: چهارمین نظریه عدالت ترجیحی است و این عدالت حکم میکند به  دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی بعلاوه برخی ماموریت های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ، طرح تلفیقی فراگیر و  مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزش و پرورش استثنایی  به تمامی دانش آموزان ارائه می‌کند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر  و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.
وی افزود:  ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی‌در ۱۶۰۰‌مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا  قرار دارند.
معاون وزیر با بیان اهداف انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اظهار کرد:  توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.


حسینی با اشاره به نکات مهم تفاهم نامه همکاری اظهار کرد:ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.
وی افزود: راه اندازی واحد‌های تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

حسینی تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

وی ادامه داد: یک غربالگری وزارت بهداشت در ۴ سالگی می کند که از نتیجه آن ما اطلاع نداریم. یک غربالگری بهزیستی در ۵ سالگی انجام می دهد که باز هم ما از نتیجه آن اطلاع نداریم و یک غربالگری وسیع برای یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر را ما بدو ورود به مدرسه غربالگری می کنیم که از نتیجه اش شما اطلاع ندارید. این یک ضعف است که اطلاعات رد و بدل نمی شود و باید یک تفاهم نامه‌ای میان سه وزیر صورت بگیرد تا بتوانیم یک همکاری بین بخشی کامل را شاهد باشیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بحث توسعه آموزش های فردی و حرفه آموزی نیز در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده که در این راستا ۳۹ رشته فنی و حرفه ای و کارو دانش را برای 11 هزار معلولان در نظر گرفتیم اما مشکلی که وجود دارد آن است که ما توانمندشان می کنیم اما در بحث اشتغال باید بهزیستی به ما کمک کند.

حسینی در پایان گفت:  انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دو دستگاه است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *