رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره تولید کتابهای دانش آموزان کم توان ذهنی-کمبینا اظهار داشت: کتابهای درسی دانش آموزان کم توان ذهنی– کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵در۳۳ ) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل داده میشود.
ملکی یادآور شد: توزیع این کتابها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
فهرست بستههای آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه به شرح زیر است :
اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا
ملکی همچنین درباره اقدامات سازمان پژوهش در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: شرایط کرونایی تجربه تلخ در فضای تکان دهندهای است که افکار و اندیشهها را برای یافتن راههای نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هیچ کس از این تکان ذهنی دور نبود. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. مجموعه تلاشهایی در گروههای کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد.
وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل میگرفت.
ملکی گفت: در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روشهای تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانشآموزان فراهم سازند. به خانوادهها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند، توصیههایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد، گفت: خانه به طور صرف محلی برای سکونت و آرامش نیست، بلکه مدرسهای است که معلم آن پدر و مادر است.
ملکی ادامه داد: والدین به تواناییهای نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند. اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد، اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.
وی در ادامه یادآورشد: در مجموعه 6 جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع و راهنماییهای لازم را دریافت کنند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در همین مجموعه 6 جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز همهی تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد. او باید رهبری کند و امکان فعالیتهای اثربخش را فراهم کند.
ملکی اظهار داشت: اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با اینها در مجلات رشد مقالات، مصاحبهها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است. اقدام دیگر QR code خوان شدن کتابهای درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارتها به صورت مطلوب انجام میدهد.