شناسه خبر: 22324 منتشر شده در مورخ: 1399/9/3 ساعت: 16:00 گروه: اجتماعی  
طراحی مرکز توانبخشی معلولان آسیب نخاعی در شهر اصفهان

طراحی مرکز توانبخشی معلولان آسیب نخاعی در شهر اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارزیابی، انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌های ساخت خیابان‌های شهری با رویکرد یکپارچه در یک چارچوب با چند هدف به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت شهرسازی و معماری توسط «شیما طاهری» دانشجوی دانشگاه آزاد خوراسگان مورد پژوهش قرار گرفت.

به گزارش ایران سپید مرتضی نصوحی  اظهار کرد: امروزه ارائه خدمات توانبخشی برای تعدیل آثار ضایعه نخاعی بر فرد و اجتماع یک ضرورت است نه یک انتخاب، و از طرف دیگر با توجه به ابعاد سه گانه سلامتی در حوزه‌های جسمی، روحی و اجتماعی، توانبخشی نوین به دنبال آماده سازی، کمک و بسترسازی لازم برای حضور مؤثر معلولان در خانواده و اجتماع است.

وی ادامه داد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از فرآیند توانبخشی به واسطه وجود محیط مناسب و مستعد برای تکمیل روند توانبخشی قابل تحقق است، پژوهشی پیرامون طراحی مرکز توانبخشی واجد فضاهایی مناسب جهت توانمندسازی جسمی، روحی و اجتماعی معلولین آسیب نخاعی انجام شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در فرآیند این طراحی و پژوهش پس از بررسی متون تخصصی و تحلیل نمونه‌های موردی موفق، تحلیل وضعیت موجود فضای کالبدی و انسانی انجام شده و سه متغیر اصلی پژوهش یعنی معلول آسیب نخاعی، توانبخشی و معماری در قالب معماری شفابخش با توجه خاص به طبیعت به بحث گذاشته شد.

وی تاکید کرد: طرح بر اساس تدوین مأموریت، اهداف و ضروریات عملکردی مرکز توانبخشی شکل گرفت و بدین ترتیب با تعریف پهنه‌های اصلی طراحی در حوزه پزشکی، هنر درمانی، ورزش و تفریح درمانی، طبیعت درمانی (در قالب طراحی باغ شفابخش، طراحی منظر شفابخش) برنامه‌ریزی فضایی انجام شد.

نصوحی افزود: یافته تحقیق حاضر، پس از انتخاب آلترناتیو بهینه در قالب یک طرح معمارانه با استفاده از خطوط نرم و منحنی که بیانگر سهولت حرکتی و واجد تأثیرات مثبت روان شناسانه است حاصل شده و طبیعت نیز در این جریان فضایی نقش شفابخشی خود را ایفا می‌کند.ایمنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *