شناسه خبر: 22286 منتشر شده در مورخ: 1399/8/30 ساعت: 23:25 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 1 آذر ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 1 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: لزوم عدالت اجتماعی در زمینه دسترسی به خدمات و حمایت های اجتماعی معلولان روستایی - مشکلات دانش آموزان و معلمان نابینا در مدارس عادی و تلفیقی - راهنمای انتخاب کفش مناسب برای نابینایان/ طرز تهیه شیرینی کاکا - ارتقا قابلیت Picture Smart در JAWS 2021 - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 1 آذر ۱۳۹۹

5 ربیع الثانی ۱۴۴۲

21 نوامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6566

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

لزوم عدالت اجتماعی در زمینه دسترسی به خدمات و حمایت های اجتماعی معلولان روستایی

مشکلات دانش آموزان و معلمان نابینا در مدارس عادی و تلفیقی

راهنمای انتخاب کفش مناسب برای نابینایان/ طرز تهیه شیرینی کاکا

ارتقا قابلیت Picture Smart در JAWS 2021

جدول کلاسیک

........سخن هفته

* لزوم عدالت اجتماعی در زمینه دسترسی به خدمات و حمایت های اجتماعی معلولان روستایی

موضوعی که می خواهم به آن بپردازم البته موضوع جدیدی نیست در گذشته هم راجع به آن چندین بار صحبت کرده ام اما متأسفانه توجه لازم را به آن نمی بینیم چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی . بارهای بار در مورد عدالت اجتماعی در زمینه دسترسی به خدمات و حمایت های اجتماعی افراد معلول ساکن در روستا صحبت کرده ایم. یکی از محرومترین گروه های دارای معلولیت که خود گروه معلولیت نیز یکی از گروه های محروم یا در معرض محرومیت اجتماعی جامعه محسوب می شود معلولان روستا نشین هستند. در بسیاری از شهرستان ها دیده می شود که خدمات به افراد معلول اگر وجود دارد صرف نظر از کیفیتش به شهرستان ها محدود است و عملاً روستا نشینان به این خدمات دسترسی ندارند. در جاهایی مانند سیستان و بلوچستان دیده می شود که بسیاری از نابیناها و معلولان دیگر به خاطر عدم دسترسی به خدمات در روستاهایشان به مراکز آموزش شهری نمی آیند زیرا هزینه های سنگینی را برای تردد باید متحمل شوند و خانواده ها این هزینه ها را ندارند در نتیجه ما شاهد عدم اعزام نابیناها و معلولان به مراکز آموزش استثنایی در سطح شهرستانها هستیم و در سطح روستاها هم  که آموزش به شکل مناسبی وجود ندارد. بارهای بار صحبت کرده ایم که فقط رویکرد سی بی آر یا توانبخشی مبتنی بر جامعه نمی تواند مشکل افراد معلولان را در سطح روستاها حل کند. سازمان بهزیستی باید به فکر یک چرخش جدی باشد و یک رویکردی را در سطح راه اندازی خدمات در شبکه های روستایی برای افراد معلول و همینطور سایر گروه های اجتماعی تحت پوشش سازمان بهزیستی راه اندازی کند و به این فکر بیافتد که معلولان روستا نشین حق دارند از خدمات برخوردار شوند و صرف اعزام چند تسهیل گر که به روستا ها بروند با یک بودجه محدودی  سعی کنند در سطح محلی نیازها را رفع کنند به هیج عنوان براورد کننده نیازهای جامعه روستایی نیست. متأسفانه اخبار روز افزونی دریافت می کنیم دال بر وجود معلولان از جمله نابیناهای حتی نزدیک به شهرها که بیسواد یا کم سواد هستند به کمترین خدمات بهزیستی در زمینه توانبخشی، مشاوره دسترسی ندارند و این افراد واقعاً از طریق همسایه ها و خیرین محلی زندگی می کنند. این وضع قابل پذیرش نیست و زمان آن رسیده است که  به طور جدی دولت و از جمله سازمان بهزیستی به عنوان متولی در این خصوص عمل کند. اما جای تشکل ها در این میان خالی است که این نیاز را  به سازمان بهزیستی در حد استان ها و شهرستان ها منتقل کند و متأسفانه دیده می شود که نه تنها تشکل ها به دنبال رفع این کمبود درباره روستا نشینان معلول نیستند بلکه خودشان هم عملاً خدماتی را در سطح روستاها پیش بینی نکرده اند.

سهیل معینی

.......پرونده

* مشکلات دانش آموزان و معلمان نابینا در مدارس عادی و تلفیقی

بیش از دو ماه از شروع سال تحصیلی می گذرد و همچنان برنامه "شاد" برای دانش آموزان و معلمان نابینا دسترس پذیر نشده است. این موضوع به ویژه برای آنانی که در مدارس عادی تدریس یا تحصیل می کنند مشکلات دو چندانی ایجاد کرده است. غزل بهرامی دانش آموز تلفیقی پایه هشتم در پاوه است از او می پرسم؛ در مدرسه شما از چه برنامه ای برای تدریس استفاده می شود؟ بهرامی می گوید: معلمان فقط در شبکه شاد تدریس می کنند. و من مجبورم با کمک خانواده از شاد استفاده کنم.

س: یعنی به شکل مستقل نمی توانید وارد پیام رسان شاد شوید؟

ج: خیر از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر مادرم پای گوشی می نشیند و با من کار می کند.

س: مدرسه نمی توانست راه دیگری برای کمک به شما بگذارد؟

ج: من به مسئولان مدرسه گفتم که برنامه شاد دسترس پذیر نیست بعضی از معلمان به من کمک می کنند ولی بعضی نه  و می گویند نمی توانیم کاری برایت انجام دهیم.

س: چگونه به شما کمک می کنند؟

ج: مثلا می گویند فایلهایت را در پیام رسانهای دیگر برای ما بفرست. ما هم همانجا به تو درس می دهیم. و در پیام رسان واتساپ یا تلگرام با من کار می کنند.

س: شما معلم رابط هم دارید؟

ج: امسال برای معلم رابط درخواست ندادم البته سال گذشته معلم مدرسه دبستانم، معلم رابطم بود

یکی از معلمان نابینایی که در مدارس عادی تدریس می کند، مصطفی بازگیر است. او معلم ادبیات در مقطع دبیرستان است. بازگیر نیز به دلیل دسترس پذیر نبودن پیام رسان شاد با مشکلاتی روبرو شده است. او می گوید: من اصلا نمی توانم از برنامه شاد استفاده کنم و کلا برای معلمها و دانش آموزان نابینا قابل استفاده نیست. ولی مدیران مدرسه مساعدت کرده اند و به من اجازه داده اند از واتساپ برای تدریس استفاده کنم. و اگر آموزش و پرورش متوجه این مسئله شود بابت این کار توبیخ می شوم. البته واتساپ هم محدودیتهای خودش را دارد هر چند وقتی می خواهم از بچه ها امتحان املا بگیرم چاره ای ندارم و باید از شاد استفاده کنم و باید کسی را پیدا کنم و از او بخواهم با گوشی من وارد برنامه شاد شود و با بچه ها تماس بگیرد تا من بتوانم از آنها امتحان املا بگیرم.

س: پیام رسان شاد تحت وب هم دسترس پذیر نیست؟

ج: نسخه وب برنامه شاد تا حدی دسترس پذیر هست ولی خیلی محدودیت دارد و چون تعداد دانش آموزان زیاد است بیش از حد وقت گیر است یعنی کاری را که می توان ظرف ده دقیقه انجام داد در این برنامه چند روز طول می کشد. یعنی نسخه وب شاد خیلی دردسر دارد و به اندازه اپلیکیشن آن امکانات ندارد. مثلا حتی نمی توانیم در آن یک پیام را هم بخوانیم. من با اینکه به دانش آموزانم گفته ام در شاد برایم پیام نگذارند اما باز خیلی پیام می دهند و این برایم مشکل ساز شده است من نمی توانم گروه را ببندم. گاه حرفهایی می زنند و والدین به من می گویند بچه ها در گروه حرفهای بدی می زنند. و چون نمی توانم بر گروه نظارت داشته باشم با مشکل روبرو شده ام. وقتی هم به واتساپ آمدم از تک تک دانش آموزان خواستم شماره شان را به من بدهند به طوری که یکی دو هفته از سال تحصیلی گذشته بود و من هنوز مشغول نوشتن نام بچه ها و وارد کردن آنها در گوروه واتساپی بودم. الان گوشی من پر از شماره دانش آموزان شده است. ولی اگر شاد دسترس پذیر بود از همان اول شروع  به درس دادن می کردم. مشکل دیگرم هم این است که تعدادی از دانش آموزان وارد واتساپ نشده اند و قطعا آخر ترم می گویند ما باید از شاد استفاده کنیم و این مشکل خود معلم است که به ما گفته به واتساپ بیایید. شاید هم  مجبور شوم به آنها نمره قبولی بدهم. این مشکل را هم فقط آموزش و پرورش می تواند حل کند وقتی نرم افزاری طراحی شده است دسترس پذیر کردن آن جزء آن است کسانی مثل من اگر مدیر مدرسه با آنها همکاری نکند کارشان را از دست می دهند.

در شیراز نیز از معلمان رابط سراغی گرفتیم. حمید رضا رضایی از نحوه ارتباط گرفتن معلمان رابط با دانش آموزان در مدارس تلفیقی می گوید: دانش آموزان با دبیران خود در ارتباط هستند و ما صرفا رابط هستیم و در شرایط حاضر نقش ما بیشتر بر طرف کردن مشکلات دروس آنها مثل ریاضی، زبان و .. است البته استفاده از برنامه شاد که برای ما مشکل است ولی ارتباط ما می تواند از طریق تلفن  و تماس واتساپی باشد و همچنین از طریق برنامه تیم تاک که از همه برنامه ها راحت تر است. البته در شیراز یکی از نواحی یک سرور تیم تاک خریداری کرده و قرار شده همه نواحی امکان استفاده از آن را داشته باشند و همه دانش آموزان روی گوشی یا سیستم خود تیم تاک را نصب کنند و از این طریق تمام کلاسها توسط اساتید مختلف برگزار شود البته این کار در رابطه با دبیران رابط و پشتیبان اتفاق می افتد.

به نظر می رسد آموزش و پرورش استثنایی در شیراز با راه حلی ابتکاری تا حدود زیادی مشکل دانش آموزان تلفیقی را برطرف کرده است . در این باره توضیحات بیشتری را از کارشناس آسیب دیدگان بینایی شیراز می شنویم. از ژیلا روستا می پرسم: دانش آموزان تلفیقی در شیراز چگونه ردیابی و نظارت می شوند؟

ج: در شرایط آموزش مجازی از طریق برنامه تیم تاک بچه ها با معلم رابط خود در ارتباط هستند . معلم رابط در اصل رابط بین مدرسه و دانش آموز است و اگر دروسی نیاز به کمک و تقویتی داشته باشد معلم رابط به آنها کمک می کند. برای مناسب سازی سوالات و محتوایی که باید بریل شود معلم با دانش آموز ارتباط می گیردو  برایشان تهیه می کند ولی اگر دانش آموز نیاز به کلاس تقویتی داشته باشد برنامه تیم تاک در مدرسه پشتیبان ناحیه چهار تهیه شده و از آن طریق دروسی مثل ریاضی، زبان، عربی و  ادبیات توسط تعدادی از همکاران در این برنامه تدریس میشود.

س: در این برنامه تمام معلمان رابط حضور دارند؟

ج: خیر تنها برای دروس تخصصی که از طریق مدرسه پشتیبان تدریس می شوند  ساعات تدریس گروهی دارند.

س: چگونه دانش آموزان تلفیقی برای دریافت کتاب و معلم رابط شناسایی و کنترل می شوند؟

ج: اسامی بچه ها در سامانه سناد وجود دارد. می دانیم هر دانش آموز در کدام مدرسه درس می خواند. بعد آنها را بین معلمان رابط ساماندهی می کنیم و اگر دانش آموزی نابینایی شدید داشته باشد چهار ساعت در هفته معلم رابط خواهد داشت.

س: شما اسامی همه دانش آموزان تلفیقی را دارید؟

ج: بله مگر اینکه مدیر مدرسه دانش آموز را به عنوان تلفیقی ثبت نام نکرده باشد چون بعضی از والدین نمی خواهند فرزندشان به عنوان نابینا شناخته شود. بچه های نابینا اغلب پیگیر کارهای خود هستند و معمولا اسامی همه را داریم.

 اما ببینیم آموزش و پرورش استثنایی چگونه بر امر آموزش دانش آموزان تلفیقی در مدارس عادی نظارت دارد و آیا راه حل دیگری برای دسترسی این دانش آموزان به منابع آموزشی ارائه داده است. دکتر مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی در آموزش پرورش استثنایی در این باره می گوید:

معمولاً مدارس پشتیبان کتابهای دانش آموزان را تهیه می کنند و آنها را به مدارس عادی می دهند چون سازمان می داند که دانش آموز در کدام مدرسه درس می خواند و تا حال خیلی از کتابها ارسال شده است. ما قریب به 71 هزار دانش آموز تلفیقی داریم که نزدیک به 50 هزار نفر از آنها دانش آموزان مراکز ویژه مشکلات یادگیری هستند و هفته ای یک یا دو جلسه برای خدمات آموزشی یا توانبخشی به مراکز مراجعه می کنند نزدیک به 20-21 هزار نفر هم دانش آموزان گروههای نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی و اوتیسم با هوش بهر عادی هستند که در مدارس عادی تحصیل می کنند. دانش درجه معلولیت آموزان مشخص  است و معلم رابط نیز مسائل آموزشی آنها را پیگیری می کند و در صورت نیاز محتوای تدریس شده را برای دانش آموز مناسب سازی می کند. در حال حاضر شبکه آموزش هم کار تدریس را انجام می دهد و برای ناشنوایان بحث زبان اشاره را پیگیری می کند و در استانهای مختلف محتواهای مورد نیاز دانش آموزان استثنایی تولید می شود که این محتواها برای دانش آموزان تلفیقی هم قابل استفاده است.

س: این محتوای آموزشی در حال حاضر روی سایت سازمان هم وجود دارد؟

ج: کتابهای صوتی را در شبکه شاد هم بارگذاری می کنیم و همچنین در سایت سازمان بارگذاری شده اند.

س: آمار دانش آموزان تلفیقی در دسترس سازمان است و بر امر آموزش آنها نظارت می شود؟

ج: بله اسامی و مشخصات دانش آموزان را داریم و به آنها از طریق معلم رابط و ارسال کتاب بریل کمک می کنیم. ولی چون کمبود معلم داریم به همه آنها معلم رابط تعلق نمی گیرد و آنهایی که معلولیت شدید تر و نیاز بیشتری دارند در اولویت هستند. که بین 8 تا 9 هزار نفر می شوند.

س: معلمان رابط هم در شبکه شاد حضور دارند؟

ج: یکی از کارهایی که امسال انجام شده است این است که دسترسی معلمان رابط به شبکه شاد تامین شده است تا بتوانند گروه تشکیل دهند و بتوانند با معلم مدرسه عادی هم ارتباط برقرار کنند و دانش آموز را در گروه بیاورند و کارهای آموزشی و توانبخشی را با آنها انجام دهند.

س:البته با وجود مشکل دسترس پذیر نبودن شاد این موضوع در حال حاضر برای معلمان نابینا امکان پذیر نیست؟

ج: این موضوع در کارگروه وزارتی پیگیری می شود و ما به آنها تا پایان آبان فرصت داده ایم تا ببینیم می توانند آن را دسترس پذیر کنند اگر این کار شدنی نباشد معلمان از پیام رسانهای دیگر کار آموزش را پیش می برند. ضمن اینکه خانواده ها هم می توانند از محتوای آموزشی که در شبکه شاد قرار داده می شود استفاده کنند و قرار هم هست یکی از اعضای خانواده با مدرسه در ارتباط باشد و کارهای آموزشی دانش آموز را پیگیری کند و به این ترتیب دانش آموزی از چرخه آموزش باز نخواهد ماند. و تنها مناسب سازی نرم افزار شاد طولانی شده است چون کار دانش آموزان عادی در حال انجام است کار را از طرق دیگر پیش خواهیم برد.

به نظر می رسد یکی از اساسی ترین راه حلها برای برقراری تساوی آموزشی بین همه دانش آموزان کشور دسترس پذیر شدن پیام رسان شاد است حال باید دید فرصتی که تا پایان آبان ماه برای مناسب سازی این برنامه در نظر گرفته شده راه به جایی خواهد برد یا دانش آموزان استثنایی تافته جدا بافته از سایر دانش آموزان باقی خواهند ماند.

........خانه داری به سبک نابینایی

* راهنمای انتخاب کفش مناسب برای نابینایان

تهیه کفش یک مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. همانطور که می دانید کف پا قلب دوم بدن است و باید در آسایش و استراحت باشد و به آن صدمه وارد نشود. ولی اینکه چرا نابینایان باید به آن اهمیت دهند به این دلیل است که نابینایان در دوران نوجوانی هنوز استقلال خودشان را بدست نیاورده اند و با افراد دیگر به عنوان همراه تردد می کنند بنابراین برایشان اهمیت استفاده کفش مناسب احساس نشده است. شاید تا به حال به ذهنشان خطور نکرده است. اما بعدها که نیاز به استقلال بین نابیناها بیشتر احساس می شود. مثل زمانی که وارد دانشگاه می شوند و باید استقلال بدست آوردند. دخترها دوست دارند از کفش های لژ دار و پاشنه دار استفاده کنند اما خواهش من این است که این گونه کفش ها را در زمانی که همراه دارید استفاده کنید. کفش لژ دار برای نابینایانی که اوایل جهت یابی آن هاست خوب نیست به این دلیل که وقتی عصا به شما راهی را نشان می دهد با توجه به پیاده روهای ما که اکثراً مناسب سازی نشده است با کفش لژ دار پای شما از سطح زمین بیشتر فاصله پیدا می کند و حفظ تعادل بهم می خورد و نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید. شما با رسیدن به پل نمی توانید از روی پل رد شوید چون نمی توانید میله و نرده های پل را حس کنید و ممکن است یکی از میله های پل شکسته باشد و به خاطر لژ کفش کف پایتان آن حس قابل توجهی را که شما می خواهید در مورد زمین و ناهمواری ها را نداشته باشد. مورد دیگر اینکه کفش هایی که قسمت بالایی آن یعنی سمت پاشنه بلندتر است و نوک کفش کوتاه تر است حتی اگر لژ داشته باشد نمیتوان استفاده کرد و در جهت یابی برایتان مشکل پیش می آید و گاهی پستی و بلندی های زمین را به خاطر پستی و بلندی کفش نمی توانید حس کنید و پایتان پیچ می خورد و برایتان مشکل ایجاد می کند. کفش هایی که پاشنه باریک دارند؛ این پاشنه ها می توانند روی میله های پل گیر کنند یا جوی های کوچک و باریک در کوچه ها یا نبش کوچه ها پاشنه کفش در آن فرو می رود و باعث می شود پای شما آسیب ببینید. کفش هایی که قسمت کف آن کاملاً صاف است؛ این کفش ها هم مناسب نیست کف کفش بسیار باریک است و ارتفاع آن کم است و پا کاملاً زمین را حس می کند و این باعث می شود پستی بلندی های زمین سنگ ریزه هایی که روی زمین و کوچک است باعث شود که پا اذیت شود و مناسب سازی های شهری که به صورت برجسته است واقعاً آزار دهنده خواهد بود. بهتر است در فصل تابستان از کفش های جلو باز استفاده نکنید در واقع از کفش های که کنار آن باز باشد یا رویه کفش حالت توری داشته باشد مناسب تر است. بهترین کفش برای نابینایان در پیاده روی های طولانی استفاده از کتونی است که کفش بسیار مناسبی برای پیاده روی به شمار می رود. اگر بتوانید از کتونی نوع خوب و مرغوب استفاده کنید. در بچه هایی که در دوران ابتدایی هستند و بستن بند کفش ها برایشان مشکل است و نیاز دارن از دیگری کمک بگیرند برای حفظ استقلال بهتر است از کفش ها و کتونی های چسبی استفاده کنند و اینطور استقلال بیشتری بدست می آورند.

* آشپزی: فصل پاییز است و وقت آن رسیده که مراقب باشیم که بیماری سرما خوردگی به سراغمان نیاید. یکی از مواد خوراکی که هم برای سرما خوردگی به صورت پخته می توان مصرف نمود و هم می توان خوراکی های خوشمزه ی دیگری با آن پخت، کدو حلوایی (کدو تنبل) است. برای آگاهی بیشتر عزیزان نابینا همان کدویی که درونش تخمه کدو دارد. در این قسمت می خواهم نوعی شیرینی با این نوع کدو به شما عزیزان آموزش بدهم.

کاکا نوعی شیرینی شمالی است که هم برای صبحانه می تواند مفید باشد و هم عصرانه ی خوبی به شمار می رود.

مواد لازم: کدوی پوره شده یک پیمانه، تخم مرغ 5 عدد، آرد سفید دو قاشق غذاخوری، وانیل نصف قاشق چایخوری، بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری، شکر نصف پیمانه، (اگر کدو زیاد شیرین نبود می توان میزان شکر را افزایش داد.) شیر نصف پیمانه (در صورت دلخواه به جای وانیل می توان از مخلوطی که با کمی پودر هل و یک قاشق غذاخوری گلاب بدست می آید، استفاده نمود.) روغن نصف پیمانه، گردوی ریز شده دو قاشق غذاخوری.

روش تهیه: همانطور که می دانید این نوع کدو شکلی مانند گلابی بزرگ دارد. (قسمت پایینش باریک و قسمت سرش پهن و بزرگ است و تخمه هایش داخل همین قسمت جای گرفته اند.) قسمت پایینش را جدا می کنیم و تخمه های کدو را دور می ریزیم. باقی کدو را به تکه های بزرگ تقسیم کرده، کف قابلمه یا ماهی تابه ای می چینیم و می گذاریم با کمی آب بپزد. پس از پختن آن پوست کدو را جدا می کنیم و دور می ریزیم. قسمت های باقی مانده را می کوبیم تا پوره ای نرم تهیه شود. یک لیوان از این پوره را برداشته برای کاکا کنار می گذاریم. تخم مرغ ها را در ظرفی می شکنیم و می زنیم تا کف کند. سپس شکر، شیر، وانیل یا پودر هل و گلاب و آرد و گردو را می افزاییم و پس از آن بکینگ پودر و کدو را اضافه کرده، مواد را کاملاً با هم مخلوط می نماییم. داخل یک ماهی تابه ی نسبتاً کوچک روغن می ریزیم و می گذاریم تا روغن داغ شود. به اندازه ی یک لیوان سر خالی از مواد بر می داریم و در ماهی تابه می ریزیم. و شعله ی اجاق گاز را کم کرده و در ماهی تابه را می گذاریم تا این مواد پف کند. مدت زمان 5 دقیقه بر روی شعله ی کم برای سرخ شدن یک طرف مواد کافی است. سپس تابه را از روی گاز برداشته مانند کوکو بر میگردانیم و طرف دیگرش را در زمان کمتری (سه دقیقه) سرخ می کنیم. این شیرینی باید نازک باشد. مقدار مایعی که در دفعات باید سرخ شود به اندازه ی ماهی تابه ی شما بستگی دارد که این مقدار کم کم بدستتان می آید.

کاکای شما آماده است. روی آن را می توانید با کمی پودر پسته و پودر قند تزیین کنید. نوش جان

........فناوریهای امیدبخش

* ارتقا قابلیت Picture Smart در JAWS 2021: صفحه‌خوان JAWS از آن دست نرم‌افزار‌هایی است که به‌روز شدنش هر بار موجی از امید را در دل کاربران راه می‌اندازد. اپلیکیشنی که از اواخر دهه هفتاد شمسی یار و یاور نابینایان ایرانی است و با هر به‌روز‌رسانی، یک بغل امکانات تازه و کار راه‌انداز را به کاربران عرضه می‌کند. در نسخه جدید JAWS که با شماره ۲۰۲۱ روانه بازار شده در کنار رفع اشکال‌های جور و واجور و امکانات و تسهیلات ریز و درشتی که در محیط‌های مختلف به این صفحه‌خوان اضافه شده، دو ابزار تازه، توانسته نظر علاقمندان را به خود جلب کند. دستیار صوتی و شناسایی هوشمند تصاویر. در باره دستیار صوتی پیشتر در همین ستون چیز‌هایی نوشتیم اما قابلیت شناسایی هوشمند تصاویر دقیقاً چیست و کاربران چطور می‌توانند از آن استفاده کنند؟

شناسایی هوشمند عکس‌ها، امکانی است که به لطف پیشرفت در صنعت هوش مصنوعی در اختیار کاربران JAWS قرار گرفته است. این امکان، از JAWS ۲۰۱۹ به این صفحه‌خوان افزوده شده است. کاربران می‌توانند به کمک این ابزار، عکسی را به JAWS معرفی کنند تا این صفحه‌خوان، محتوای عکس را برایشان توضیح دهد. در JAWS 2021 این ابزار شاهد تغییرات و پیشرفت‌هایی بوده که شاید مرور مختصر این پیشرفت‌ها خالی از لطف نباشد.

اگر تا به حال از این ابزار استفاده کرده باشید می‌دانید که دسترسی به امکان شناسایی هوشمند عکس‌ها به کمک فرمان‌های لایه‌ای JAWS امکان‌پذیر است. پس، Insert + Space, اولین گام کاربر برای استفاده از Picture Smart است. بعد از فشردن این میانبر لازم است حرف p فشرده شود. در این قسمت، در JAWS 2021 چهار میانبر در اختیار کاربران قرار گرفته است؛ کلید مربوط به حرف A به کاربر امکان می‌دهد عکسی را از طریق اسکنر یا دوربین دیجیتالی به JAWS معرفی کند. حرف F زمانی به کار می‌آید که کاربر قصد دارد یک عکس از حافظه رایانه خودش به JAWS معرفی کند. فشردن حرف C امکان جالبی را فراهم می‌کند. به این ترتیب که چنانچه در محیط یک نرم‌افزار یا پنجره، کنترل یا گزینه‌ای باشد که JAWS از خواندن آن نا‌توان است، کاربر می‌تواند با این میانبر، آن را به وسیله Picture Smart, شناسایی کند. و در نهایت، اگر عکس در کلیپبورد باشد، کاربر می‌تواند به کمک حرف B فرمان شناسایی را صادر کند.

امکان دیگری که از JAWS 2021 در اختیار کاربران قرار گرفته این است که می‌توانند عکس‌های صفحات وب را هم به وسیله picture smart شناسایی کنند. بعلاوه، JAWS حالا می‌تواند توضیحات را افزون بر انگلیسی، به  چند زبان دیگر هم در اختیار کاربران بگذارد.

کاربران حرفه‌ای‌تر حتماً می‌دانند که Picture Smart، فقط در صورت متصل بودن به اینترنت فعال خواهد بود. همچنین Freedom Scientific امکانی را فراهم کرده که موتور‌های تشخیص بیشتری افزون بر Microsoft که تا به حال به عنوان تنها موتور تشخیص انجام وظیفه می‌کرده در اختیار کاربران قرار گیرند. تغییر موتور تشخیص، از طریق افزودن Shift به فرمان‌هایی که در بالا توضیح داده شد ممکن خواهد بود. به طور مثال، کاربر می‌تواند با فشردن میانبر Shift + A یا Shift + F, موتور تشخیص عکس را تغییر دهد.

........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 27 حرفی ما باید به 27 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از جرج برنارد شاو بدست آید. سؤالات: 1.جمیل (چهار) 2. گل انار (چهار) 3. راهرو (پنج) 4. یقه (شش) 5. غارت و چپاول (چهار) 6. نوعی ذغال سنگ (دو) 7. ماه قمری (چهار) 8. محافظ جریان برق غیر مجاز (چهار) 9. هور (شش) 10.حرف تعجب (دو) 11. مجری عدالت (پنج) 12. خوب و خوش (سه) 13. کبوتر دشتی (چهار) 14. بخشش (سه) 15.آماده کردن (پنج) 16.یک پنج هر چیز (سه) 17. کشور آسیایی (پنج) 18. یمین (سه) 19. انبار کشتی (دو) 20. باخبر (چهار) 21. اسب قاصد (سه) 22.کار و منزلت (سه) 23. فال نیک گرفتن (پنج) 24. نفی بی ادبانه (دو) 25. افراد مورد اعتماد (سه) 26.روش ها (سه) 27. کیسه مسافران شکارچیان (پنج). رمزجدول هفته گذشته: وختنایوکوت- رینرتاسکات.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه اول:( 1. ویران 2. ریان 3. نای) گروه دوم: (1. تاریخ 2. تاری 3. تار) گروه سوم: (1. تابان 2. آبان 3. آبا) گروه چهارم: (1. روانه 2. هوار3. هوا) گروه پنجم: (1. تاوان 2. وانت 3. ناو) گروه ششم: (1. یامان 2. امان 3. نما) گروه هفتم: (1. ویروس2. سوری 3. ریو) گروه هشتم: (1. کاسکت 2. ساکت 3. است) گروه نهم: (1. دیوان 2. دیان3.دین) گروه دهم: (1. لتیان 2.تیان 3. یان).

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *