شناسه خبر: 22252 منتشر شده در مورخ: 1399/8/25 ساعت: 14:51 گروه: دانش و فن آوری  
NVDA و یک قابلیت کاربردی در نسخه آخر

NVDA و یک قابلیت کاربردی در نسخه آخر

اگر پیگیرِ صفحه‌خوان محبوب NVDA باشید حتماً می‌دانید که چند وقتی می‌شود نسخه تازه‌ای از این صفحه‌خوان رایگان و متن‌باز در پایگاه اینترنتی تیم توسعه دهنده آن به آدرس NVAccess.ORG قرار گرفته است.

به گزارش ایران سپید نسخه‌ای که شماره ۲۰۲۰.۳ نام گرفته است. پیش از این که به معرفی یک قابلیت تازه در این نسخه بپردازیم لازم است نکته‌ای را یاد‌آوری کنیم و آن هم اینکه کنفرانس سالانه NVDA هم در حال برنامه‌ریزی است و اگر انگلیسی می‌دانید، می‌توانید در این کنفرانس به عنوان سخنران یا مخاطب ثبت نام کنید و از اطلاعات مفیدی که کاربران این صفحه‌خوان در سر تا سر دنیا به اشتراک می‌گذارند، استفاده کنید. این کنفرانس هر ساله در ماه دسامبر برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن هم این است که توسعه دهنده‌ها یا سایر گروه‌های متخصص در زمینه NVDA به شکل مجازی دور هم جمع شوند و از ایده‌های تازه‌شان برای صفحه‌خوان NVDA بگویند یا امکانات موجود را مرور یا معرفی کنند. نکته تأمل بر‌انگیز این است که علیرغم علاقه کاربران ایرانی به صفحه‌خوان NVDA اما انگار اثری از حضور این گروه از کاربران در کنفرانس‌های سال‌های پیش مشاهده نشده است. اگر تمایل دارید در کنفرانس امسال شرکت کنید سری به نشانی NVDACON.ORG بزنید. در این نشانی می‌توانید کنفرانس‌های مربوط به سال‌های گذشته را هم به شکل صوتی بارگیری کنید.

به موضوع اصلی بحثمان برگردیم. قابلیت‌های ساده اما کاربردی در نسخه اخیر NVDA. قابلیت‌هایی که مد نظر ما است به قسمت Document formatting یا قالب‌بندی اسناد در تنظیمات NVDA اضافه شده است. در نسخه جدید، کاربران می‌توانند در بخش یاد شده برای NVDA مشخص کنند که در هنگام مرور یک سند، اعم از متن Word یا صفحه اینترنتی، نام عناصر تشکیل دهنده متن در حین خواندن اعلام شود یا نه. عناصری نظیر پیوند یا لینک، Heading یا سرنوشتار و الخ. حال این امکان کجا ممکن است به کار کاربر بیاید؟ فرض کنید در یک صفحه اینترنتی پر از ارجاعات، مشغول مطالعه مطلبی هستید. می‌توانید برای درک بهتر، صفحه ویکیپدیا را که پر است از انواع ارجاعات در نظر بگیرید. حتماً شما هم با این گرفتاری مواجه بوده‌اید که موقع خوانده شدن متن، با خیل عظیمی از تکرار کلماتی نظیر link یا heading دست به گریبان بوده باشید. حالا در نسخه جدید صفحه‌خوان NVDA می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که این عناصر گزارش نشود و شما بتوانید با خیلا راحت متن را مطالعه کنید. بعداً وقتی مطالعه‌تان تمام شد و خواستید تنظیمات به حالت قبل برگردد می‌توانید دوباره با مراجعه به همان قسمت Document formatting, هر آنچه را که تغییر داده‌اید به حالت قبل برگردانید. برای رفتن به Document formatting می‌توانید از میانبر Insert + CTRL + D استفاده کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *