روزنامه شنبه 24 آبان ۱۳۹۹عناوین امروز: اهمیت برخورداری افراد نابینا به مهارت های ارتباطی - خیاطی: دوخت پرده پلیسه/ کودکیاری: مادر چگونه شیر خود را برای نوزادش ذخیره می کند - NVDA و یک قابلیت کاربردی در نسخه آخر - سایه انتخابات آمریکا بر فضای مجازی - جدول حذفی |
روزنامه «ایران سپید»
شنبه 24 آبان ۱۳۹۹
28 ربیع الاول ۱۴۴۲
15 نوامبر 2020
سال بیست و چهارم شماره 6560
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
اهمیت برخورداری افراد نابینا به مهارت های ارتباطی
خیاطی: دوخت پرده پلیسه/ کودکیاری: مادر چگونه شیر خود را برای نوزادش ذخیره می کند
NVDA و یک قابلیت کاربردی در نسخه آخر
سایه انتخابات آمریکا بر فضای مجازی
............سخن هفته
* اهمیت برخورداری افراد نابینا به مهارت های ارتباطی
این بحث شاید بحث قدیمی باشد اما آنچه که باعث شده است بیشتر به آن توجه کنیم آزمون استخدامی و شرایط افراد نابینا در روال گزینشی دستگاه های مختلف بویژه آموزش و پرورش است. بسیار از کارشناسان آموزش و پرورش می شنویم؛ چه به درستی یعنی با تطبیق با مصداق! و چه به غلط و بر اساس برداشت هایی که مبتنی بر نوعی ضعیف پنداری و ناتوان انگاری افراد نابینا ؛ تأکید بر این است که بسیاری از افراد نابینا که تحصیلات عالی دارند اما توانمندی اداره کلاس و ارتباط با دانش آموزان را ندارند. اگر ما از وجه مثبت قضیه نگاه کنیم و فکر کنیم که قطعاً توانمندی اداره کلاس، ارتباط و مدیریت دانش آموزان واقعاً جزء مهارت های ضروری برای هر معلم و دبیری است بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که صرف داشتن تحصیلات عالی تضمین کننده شغل برای افراد نابینا نمی تواند باشد. این مسئله جنبه دیگری هم دارد و آن این که بسیاری از خود دوستان نابینا می شنویم که برخی از دوستان نابینا که در دستگاه ها جذب می شوند توانمندیشان مانند بسیاری از دوستانی که خارج از این روندهای گزینشی بوده اند نیست و عملاً در برخی از موارد شاهد هستیم که چه بسا افرادی که توانمندی اداره کلاس و ارتباط اجتماعی مؤثر را ندارند قبول می شوند و شغل به دست می آورند اما افراد دیگر نه. این نکته ما را به این توجه می رساند که واقعاً در خصوص آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های غیرعلمی ضروری است واقعاً فکری شود که دوستان نابینایی که در روند های گزینشی چه بتوانند از فیلترهای گزینشی در این خصوص عبور کنند و چه با این دید که افراد از این فیلترها عبور کرده اند بتوانند اعتبار، آبرو و در واقع آن ارزشی را که کار برابر افراد نابینا در دستگاه ها می تواند داشته باشد حفظ کند و مُبلغ این امر باشند و ما شاهد این نباشیم که دوستان نابینایی درآموزش و پرورش فقط جذب شده اند و حتی شنیده می شود که کلاس هم به اندازه کافی برایشان وجود ندارد یا توانمندی های لازم را ندارند اما خوب شغلی به دست آورده اند بنابراین این دقت را کنیم که واقعاً هر محل شغلی که هر کدام از ما بدست می آوریم محل شغلی است که ممکن است شایستگی کس دیگری برای احرازش بیشتر باشد در نتیجه باید تلاشمان در این جهت باشد که کل افراد نابینایی که تقاضای شغل می دهند واقعاً جدا از مهارت های علمی مهارت های لازم برای احراز آن شغل، ارتباط اجتماعی و موفقیت در آن شغل را داشته باشند تا خدایی نکرده صرفاً موفقیت ما موجب کاهش اعتبار جمعی کار نابینایان و معلولان نشود و این مسئولیت بسیاری از نهادها از جمله تشکل هاست در پیگیری و ضرورت برقرای آموزش هایی در خصوص مهارت های ارتباطی و مهارت های اجتماعی لازم برای هر شغل.
سهیل معینی
........خانه داری به سبک نابینایی
* خیاطی: دوخت پرده پلیسه
در بخش قبل، دوخت پرده ساده را آموزش دادیم. در این بخش دوخت پرده پلیسه یا پیله دار را می آموزیم. این پیله ها دو قلو هستند. برای دوخت این نوع پرده اگر پارچه پرده ای ساده باشد کار برای فرد نابینا راحت تر است. کمی بیشتر از سه برابر عرض پنجره پارچه پرده ای تهیه کنید. به همین مقدار هم به نوار پرده نیاز داریم. یعنی اگر هفت متر پارچه خریده ایم هفت متر هم باید نوار پرده بخریم. دوخت پرده را مثل پرده ساده انجام می دهیم اما در آخر نخهای نوار پرده را نمی کشیم و دوخت پیله ها را شروع می کنیم. پیله ها معمولا حدود ده سانتیمتر هستند برای شروع حدود هشت سانت از اول نوار پرده جلو می آییم بعد از روی نوار پرده یک ردیف از سوراخها را نشانه گذاشته و پارچه را تا کرده و به سمت اول پرده می بریم بعد از پنج سانت دوباره پارچه را تا زده و به سمت دیگر پرده بر می گردیم اینگونه یک پیله ساخته می شود در ادامه ده سانت جلوتر دوباره پارچه را تا زده و به سمت پیله قبلی حرکت می کنیم و بعد از پنج سانت درست در کنار پیله قبلی پارچه را تا زده و بر می گردیم ده سانت جلوتر این کار را دوباره تکرار می کنیم و تا انتهای پرده ادامه می دهیم به این ترتیب پیله های دو قلو در کنار هم ساخته می شوند. هر پیله را که ساختیم روی آن را با سنجاق ته گرد فیکس می کنیم تا حرکت نکند و بعد از اتمام کار دوباره نوار پرده را زیر چرخ می بریم ولی این بار روی پیله ها را می دوزیم تا فیکس شوند و سنجاقهای ته گرد را از پارچه خارج می کنیم. اگر پارچه راه دار باشد و راههای عمودی داشته باشد اولین تا را با یکی از خطهای روی پرده به کمک یک فرد بینا تنظیم کنید و اندازه پیله را با توجه به نقشه و اندازه و فاصله راههای پارچه تعیین کنید. بعضی از پرده ها هم طوری طراحی شده اند که وقتی پیله ها را می دوزیم همیشه یک طرح خاص بین فضای بسته پیله ها قرار می گیرد و طرح دیگر روی پیله ها. در این صورت اگر کمی نظم و اندازه پیله ها به هم بریزد ظاهر پرده نازیبا خواهد شد اما به طور کلی دوخت پیله ها در پارچه هایی که طرحهای یکنواخت دارند و راه دار نیستند برای نابینایان آسان هستند و بدون مشکل انجام می شوند. بعد از دوخت نوار پرده مانند پرده ساده گیره پرده ها را روی نوار پرده انداخته و آن را نصب می کنیم.
نوع دیگری از پرده برای پنجره های آشپزخانه به کار می رود. این نوع پرده مانند پشت پنجره ای است و نیاز به جمع و باز کردن ندارد. برای این دوخت باید اندازه قاب پنجره را بگیریم و به اندازه دو برابر عرض پنجره ای که در یک قاب پنجره قرار می گیرد پارچه تهیه کنیم برای قد پنجره هم حدود 4-5 سانت برای بالا و پایین بیشتر می گذاریم تا آن را تا زده و جایی برای قرار گرفتن میله پرده بدوزیم. میله پرده در بالا و پایین قاب پنجره نصب می شود و انوع متحرکی از آن نیز در بازار موجود است که بعد از جا گرفتن در قاب پنجره با پیچاندن ابتدا و انتهای آن در قاب فیکس می شود ابتدا دو طرف عمودی پرده را تا می زنیم و لبه دوزی می کنیم و سپس برای بالا و پایین یک سانت و سپس سه سانت تا زده و چرخکاری می کنیم بعد میله را در بالا و پایین پرده وارد کرده و آن را روی قاب پنجره نصب می کنیم. اگر بخواهید در قسمت بالا و پایین پرده مانند رو متکایی چین داشته باشید باید در این دو قسمت به جای پنج سانت 8-10 سانت اضافه بگذاریم و برای دوخت آن بعد از یک سانت 6 سانت تا زده و پایین لبه را روی پرده چرخ کنیم و بعد این فاصله شش سانتی را از ابتدا تا انتها به دو قسمت سه سانتی تقسیم و چرخکاری کنیم برای وارد کردن میله پرده نیز آن را در سه سانتی داخلی پرده وارد کرده و سه سانتی خارج برای چین خوردن آزاد گذاشته می شود.
* کودکیاری: مادر چگونه شیر خود را برای نوزادش ذخیره می کند
در بخشهای قبل گفتیم که تغذیه با شیر مادر بسیار اهمیت دارد و هر مادر حداقل برای تغذیه نوزاد خود شیر خواهد داشت. برای داشتن شیر کافی، مادر باید مکانیسمها و روشهایی را یاد بگیرد که موجب افزایش ترشح شیر می شود. در این مورد اگر مشکلی وجود داشته باشد مراجعه به پزشک نیز می تواند به مادر کمک کند. خستگی، کار زیاد و کم نوشیدن مایعات، می تواند موجب کاهش شیر مادر شود و هر چه مادر بیشتر آب بنوشد و از مایعاتی مثل شیر و لبنیات دیگر و میوه های آبدار چون هندوانه استفاده کند شیر بیشتری خواهد داشت. اما مادران گاه مجبور می شوند ساعاتی را دور از خانه و نوزاد خود بگذرانند مانند مادرانی که شاغل هستند یا گاهی که مراسمی مثل جشن پیش می آید و مادر نمی تواند از شیر خود برای نوزادش استفاده کند. یا وقتی که مادر پیش نوزادش نیست و کس دیگری از نوزاد مراقبت می کند مانند وقتی که نوزاد در آی سی یو نوزادان در بیمارستان بستری است در این موارد به مادر توصیه می شود برای هر 2*5 تا 3 ساعت یک وعده شیر برای نوزاد خود بدوشد و ذخیره کند. نوزادان به طور طبیعی در این فواصل تغذیه می شوند. دوشیدن شیر می تواند با دست انجام شود یا با استفاده از شیر دوش. به صورت طبیعی مادر می تواند با گرم کردن سینه و ماساژ آن به صورت دورانی و از بالا به پایین موجب افزایش ترشح شیر شود. این شیر بهتر است در ظروف پلاستیکی یا کریستال نگهداری شود چون ظروف شیشه ای موجب شکستن پروتئین های شیر می شود. شیر مادر در دمای محیط حد اقل تا 4 ساعت و حد اکثر در فصول سرد تا 6 ساعت قابل نگهداری خواهد بود. اما در درب یخچال می توانشیر را تا 48 ساعت هم نگهداری کرد و در فریزر شیر برای 3 تا 6 ماه قابل استفاده است. برای نگهداری شیر می توان از بطریهای پلاستیکی شیر یا ظروف فریزری برای تهیه یخ تکه ای هم استفاده کرد که معمولاً در هر قسمت آن 30 سی سی شیر جا می گیرد. اما باید دقت کرد که باید روی ظرف شیر بسته شود و روی آن تاریخ نوشته شود تا بوی مواد غذایی را نگیرد و به موقع از آن استفاده شود. برای گرم کردن این شیر یخ زده می توان آن را روی حرارت غیر مستقیم مانند روی کتری قرار داد و وقتی ولرم شد برای نوزاد استفاده کرد اما باید توجه شود که شیر باقیمانده از تغذیه نوزاد دیگر قابل استفاده نخواهد بود. شیر گرم شده را باید با استفاده از قاشق به نوزاد خوراند که البته این کار برای مادران نابینا دشوار است. این مادران می توانند با استفاده از سرنگهای بزرگتر مثل سرنگ 10 سی سی یا بیشتر ، نوزاد را تغذیه کنند. مادر می تواند هنگام تغذیه نوزاد، او را در بغل بگیرد و با یک دست سرنگ را گرفته و با شست دست،پیستون سرنگ را فشار بدهد تا شیر قطره قطره در دهان نوزاد ریخته شود اما بهتر است سرنگ را در ابتدای دهان نوزاد قرار دهد تا خود نوزاد آن را بمکد و با ایجاد خلأ در سرنگ موجب کشیده شدن پیستون به داخل و خروج شیر شود. استفاده از شیشه و پستانک به طور کلی پیشنهاد نمی شود. دقت کنید هنگام استفاده از سرنگ به سر سوزن نیاز نیست و حتی می توانید سرنگهای بدون سر سوزن را از داروخانه تهیه کنید. به این ترتیب اگر مادر از بیمارستان ترخیص شده باشد و نوزاد در بیمارستان مانده باشد مادر می تواند در فواصل منظم شیر خود را آماده و به بیمارستان بفرستد. تغذیه با شیر مادر باعث می شود نوزاد بهتر و سریعتر مراحل درمان را بگذراند.
..........فناوریهای امیدبخش
* NVDA و یک قابلیت کاربردی در نسخه آخر
اگر پیگیرِ صفحهخوان محبوب NVDA باشید حتماً میدانید که چند وقتی میشود نسخه تازهای از این صفحهخوان رایگان و متنباز در پایگاه اینترنتی تیم توسعه دهنده آن به آدرس NVAccess.ORG قرار گرفته است. نسخهای که شماره ۲۰۲۰.۳ نام گرفته است. پیش از این که به معرفی یک قابلیت تازه در این نسخه بپردازیم لازم است نکتهای را یادآوری کنیم و آن هم اینکه کنفرانس سالانه NVDA هم در حال برنامهریزی است و اگر انگلیسی میدانید، میتوانید در این کنفرانس به عنوان سخنران یا مخاطب ثبت نام کنید و از اطلاعات مفیدی که کاربران این صفحهخوان در سر تا سر دنیا به اشتراک میگذارند، استفاده کنید. این کنفرانس هر ساله در ماه دسامبر برگزار میشود و هدف از برگزاری آن هم این است که توسعه دهندهها یا سایر گروههای متخصص در زمینه NVDA به شکل مجازی دور هم جمع شوند و از ایدههای تازهشان برای صفحهخوان NVDA بگویند یا امکانات موجود را مرور یا معرفی کنند. نکته تأمل برانگیز این است که علیرغم علاقه کاربران ایرانی به صفحهخوان NVDA اما انگار اثری از حضور این گروه از کاربران در کنفرانسهای سالهای پیش مشاهده نشده است. اگر تمایل دارید در کنفرانس امسال شرکت کنید سری به نشانی NVDACON.ORG بزنید. در این نشانی میتوانید کنفرانسهای مربوط به سالهای گذشته را هم به شکل صوتی بارگیری کنید.
به موضوع اصلی بحثمان برگردیم. قابلیتهای ساده اما کاربردی در نسخه اخیر NVDA. قابلیتهایی که مد نظر ما است به قسمت Document formatting یا قالببندی اسناد در تنظیمات NVDA اضافه شده است. در نسخه جدید، کاربران میتوانند در بخش یاد شده برای NVDA مشخص کنند که در هنگام مرور یک سند، اعم از متن Word یا صفحه اینترنتی، نام عناصر تشکیل دهنده متن در حین خواندن اعلام شود یا نه. عناصری نظیر پیوند یا لینک، Heading یا سرنوشتار و الخ. حال این امکان کجا ممکن است به کار کاربر بیاید؟ فرض کنید در یک صفحه اینترنتی پر از ارجاعات، مشغول مطالعه مطلبی هستید. میتوانید برای درک بهتر، صفحه ویکیپدیا را که پر است از انواع ارجاعات در نظر بگیرید. حتماً شما هم با این گرفتاری مواجه بودهاید که موقع خوانده شدن متن، با خیل عظیمی از تکرار کلماتی نظیر link یا heading دست به گریبان بوده باشید. حالا در نسخه جدید صفحهخوان NVDA میتوانید تنظیمات را به گونهای تغییر دهید که این عناصر گزارش نشود و شما بتوانید با خیلا راحت متن را مطالعه کنید. بعداً وقتی مطالعهتان تمام شد و خواستید تنظیمات به حالت قبل برگردد میتوانید دوباره با مراجعه به همان قسمت Document formatting, هر آنچه را که تغییر دادهاید به حالت قبل برگردانید. برای رفتن به Document formatting میتوانید از میانبر Insert + CTRL + D استفاده کنید.
...........هشتگ
* سایه انتخابات آمریکا بر فضای مجازی
در هفته ای که گذشت انتخابات آمریکا فضای مجازی را تحت تاثیرقرار داد. چگونگی اعلام نتایج مطرح شدن بحث تقلب از سوی ترامپ و مشخص نشدن کلی برنده انتخابات محل بحث کاربران بود البته توییت کردنهای ترامپ و بایدن هم در این قضیه بی تاثیر نبود . یکی از کاربران نوشت ترامپم که باشی وقتی به قانون احترام نذاری مردم اخراجت می کنند. در کنار اینها خبری که روزنامه انگلیسی دیلی میل داد مبنی بر طلاق گرفتن ملانیا از ترامپ هم محل اظهار نظر، تحلیل و شوخی در فضای مجازی شد.
خبر سیاسی دیگری که در فضای مجازی از آن به عنوان عجیبترین اتفاق سال ۲۰۲۰ نام برده شد خبری دیلی میل در خصوص ابتلای ولادیمیر پوتین به پارکینسون بود هر چند روسیه این خبر را تکذیب کرد اما عکس و فیلمهایی که از لرزش پاهای پوتین و درست به دست نگرفتن خودکار منتشر شد به این شایعات قوت بخشید.
اما کشف واکسن کرونا توسط شرکت فایزر و اعلام موفقیت آمیز بودن این واکسن درست بعد از اعلام نتایج انتخابات امریکا محل تحلیل بود خیلی ها معتقد بودند این شرکت گرایش به دموکراتها دارد و برای همین بعد از انتخابات این خبر را اعلام کرده است. البته نگرانی از زمان ورود واکسن به کشورمان از دیگر نگرانیهای مطرح شده بود.
تصاویری از مکانیک نابینا و ماهر اهل عراق که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده در فضای مجازی منتشر شده است
مصطفی عزیز جوان نابینا عراقی یک مکانیک ماهر اهل عراق است که افراد بسیاری به او مراجعه می کنند. داستان او از آن جایی شروع شد که یک مشتری از او خواست تا موتور اتومبیلش را تعمیر کند و موتور را با دست تکان دهد و سریع متوجه شود که برای رفع نقص باید چه کاری انجام دهد.
مصطفی ۳۵ ساله که از بدو تولد دچار نقص بینایی شده است، از خانهاش در بغداد، جایی که یک کارگاه تعمیرات را افتتاح کرد، میگوید: "برخی از مردم متحیر میشوند و دیگران باور نمیکنند تا اینکه با چشم خود ببینند. "
پدرش، مکانیک اتومبیل بود، او که این مهارت را به او آموخت و علاقه به تعمیر اتومبیل را هنگامی که عزیز، پسر بچهای کوچک بود به او منتقل کرد و سال به سال مهارتهای او رشد کرد تا جایی که اکنون در منطقه مشهور شده است.
عزیز گفت که نابینایان با چالشهای زیادی روبرو هستند و توضیح داد که نبود زیرساختهای کافی ادامه تحصیل را برای او دشوار میکند.
او میگوید این موفقیتش به عنوان یک مکانیک اتومبیل بود که به او اعتماد به نفس داد تا رویاهای بزرگ را ببیند و امروز دیپلم موسیقی دارد، در یک گروه موسیقی عضو است و دروس معارف اسلامی را برای افراد معلول تدریس میکند.
تعمیر اتومبیل همچنین به او کمک کرد تا افراد را بشناسد، با افرادی از زمینههای مختلف روابط دوستانه برقرار کند و در محافل اجتماعی شرکت کند در حالی که پیش از این، چنین کارهایی را انجام نمیداد.
رویای عزیز در تأمین درآمد خانواده و چتر ایمنی برای فرزندانش متوقف نمیشود بلکه او میخواهد در دراز مدت، شرایط معلولان عراق را بهبود بخشد و آنها را به آرزو کردن و رسیدن به آنها ترغیب کند.
...........کشکول
* جدول حذفی
در جدول حذفی 10 گروه سؤال ارائه شده که هر گروه شامل سه سؤال و سه پاسخ است. پاسخها به ترتیب پنج، چهار، سه حرفی هستند. در هر گروه از سؤالات، اگر از پاسخ اول یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ دوم و اگر از پاسخ دوم یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ سوم را تشکیل میدهند. در انتها اگر حروف حذف شده پاسخهای اول را به ترتیب مرتب کنیم، رمز اول جدول و اگر حروف حذف شده پاسخهای دوم را به ترتیب بچینیم رمز دوم به دست میآید. رمز جدول به ترتیب نام دو یخچال مهم جهان در ایسلند و جنوبگان است. برای مثال سؤالات گروه اول به این صورت است: (1. خراب 2. شاداب 3. لوله تنفسی) پاسخها به ترتیب: (1. ویران 2. ریان 3. نای) که اگر دقت کنید, از کلمه اول حرف و و از کلمه دوم حرف ر حذف شده اند که وحرف اول رمز اول و ر حرف اول رمز دوم هستند. شما میتوانید بقیه حروف دو رمز را به صورتی که توضیح داده شد بدست آورید. سؤالات هر گروه: (1. خراب 2. شاداب 3. لوله تنفسی) گروه دوم: (1. کتاب رویدادهای گذشته 2. مات 3. رشته خوش نوا) گروه سوم: (1. درخشان 2. ماه پاییزی 3. مادر ترکی) گروه چهارم: (1. در حال حرکت و جاری 2. فریاد بلند 3. گاز تنفسی) گروه پنجم: (1. پولی که برای جبران خسارت به کسی پرداخت می شود 2. باربر شهری 3. کشتی جنگی) گروه ششم: (1. درد و مرض 2. مثل و مانند 3. ظاهر ساختمان) گروه هفتم: (1. از عوامل بیماری زا2. گل سرخ 3. خودروی ارتشی) گروه هشتم: (1. کلاه ایمنی موتور سوار 2. بی صدا 3. از افعال ربطی) گروه نهم: (1. کتاب شعر 2. محاسب3. شریعت) گروه دهم: (1. سدی بر رود جاجرود در تهران 2.دیگ دهان گشاد 3. سخن بیهوده). رمز جدول هفته گذشته: دست رد بر سینه کسی زدن. پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه اول: (پیامد- بسامد) گروه دوم: (گیلاس- روناس) گروه سوم: (تفاوت- اجابت) گروه چهارم: (تولار- تلنگر) گروه پنجم: (نابلد - اسناد) گروه ششم: (مراتب- پرتاب) گروه هفتم: (حماسه- زنانه) گروه هشتم: (استرس- اسانس) گروه نهم: (اکتای- منزوی) گروه دهم: (تدفین- مادون) گروه یازدهم: (مزرعه- آتاشه) گروه دوازدهم: (الونک- بلژیک) گروه سیزدهم: (الماس- طاووس) گروه چهاردهم: (نباتی- سرکشی) گروه پانزدهم: (ناچیز- راویز) گروه شانزدهم: (داشاد–محدود) گروه هفدهم: (میزان- کاپشن).