شناسه خبر: 22188 منتشر شده در مورخ: 1399/8/17 ساعت: 14:28 گروه: دانش و فن آوری  
حفظ حریم خصوصی زنان نابینا با تست خانگی بارداری مناسبسازی شده

حفظ حریم خصوصی زنان نابینا با تست خانگی بارداری مناسبسازی شده

صیانت از حریم شخصی، از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های نابینایان و به طریق اولی زنان نابینا است. امری که اتفاقاً در موارد زیادی با درد سر‌هایی هم همراه می‌شود.

به گزارش ایران سپید از جمله اموری که حریم خصوصی زنان نابینا را دستخوش چالش و گرفتاری می‌کند، به مواقعی بر‌می‌گردد که آنها می‌خواهند از کیت‌های تست خانگی بارداری استفاده کنند. روشی که به هیچ وجه برای نابینایان به طور مستقل قابل استفاده نیست؛ چه، این کیت‌ها مثبت یا منفی بودن نتیجه تست را به کمک خط‌های رنگی که بر روی کیت ظاهر می‌شود اعلام می‌کنند و همین هم باعث می‌شود زنان نابینا نتوانند به شکل مستقل از این کیت‌ها استفاده کنند. آنها اغلب مجبور می‌شوند برای فهمیدن نتیجه تست، از همسر، دوست، اعضای خانواده یا حتی همسایه‌ها کمک بگیرند. موضوعی که قطعاً برای هیچ زن نابینایی خوش‌آیند نیست. در طول سالیان گذشته تلاش‌هایی به منظور تأمین این نیاز نابینایان انجام شده اما هنوز نمی‌توان این مسأله را موضوعی حل شده در نظر گرفت. از جمله تلاش‌هایی که در این مسیر صورت گرفته یکی هم این است که بِرند شناخته شده‌ای در اروپا به نام ClearBlue, با BeMyEyes قرارداد همکاری امضا کرده و کاربران نابینایی که از کیت‌های تولید شده با این برند استفاده کنند می‌توانند به کمک BeMyEyes از عوامل این کمپانی برای خواندن نتیجه تست کمک بگیرند. پر واضح است که این روش را هم نمی‌توان به عنوان راهی مطمئن و مستقل و امن به حساب آورد. برخی کمپانی‌ها هم تلاش کرده‌اند کیت‌هایی طراحی کنند که منفی یا مثبت بودن تست را با هشدار صوتی اعلام کند اما این هم امن به حساب نمی‌آید؛ چرا که زن نابینا نمی‌تواند جلوی شنیده شدن هشدار صوتی توسط اطرافیان را بگیرد. افزون بر این، اعلام منفی یا مثبت بودن به وسیله هشدار صوتی هم کار ساده‌ای نیست. حالا اما مؤسسه ملی سلطنتی نابینایان در بریتانیا به فکر راه چاره‌ای برای این معضل افتاده و وسیله‌ای را هم در این راستا تولید کرده که در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایش‌ها، احتمالاً به زودی روانه بازار خواهد شد. اما راهکار RNIB برای این مشکل چیست؟

کیتی که RNIB طراحی کرده، شامل یک پد جذب قطرات ادرار است که از نظر ابعاد، پنجاه درصد از اندازه معمول بزرگ‌تر است که کاربر نابینا به راحتی بتواند محل دقیق پد را شناسایی کند. همچنین برای تسهیل استفاده کم‌بینا‌ها، از کنتراست رنگی زرد و صورتی برای پد و اطراف آن استفاده شده است. این کیت، به جای نشان دادن جواب تست در قالب خطوط رنگی یا متن، پاسخ را به شکل نقاط سیلیکونی که بر روی کیت برجسته می‌شوند، نشان می‌دهد. به محض قرار گرفتن ادرار بر روی پد، یک دکمه سیلیکونی بر روی کیت برجسته می‌شود. در ادامه، چنانچه هورمون‌های بارداری در ادرار فرد نابینا مشاهده شود، دکمه دیگری در بالای کیت برجسته خواهد شد. به کمک این امکان تازه، زنان نابینا می‌توانند اولین و حتی تنها کسانی باشند که از باردار بودن یا نبودن خود، خبردار می‌شوند. RNIB مراحل تحقیقات و همینطور الگوی صنعتی کیت‌های جدید را منتشر کرده تا هر شرکت تولید کیت‌های تست بارداری که تمایل داشت بتواند از این اطلاعات در جهت طراحی کیت‌های متناسب برای نابینایان استفاده کند. آنها همچنین معتقد‌اند شرایط ایده‌آل زمانی به وجود خواهد آمد که همه کیت‌ها به این روش برای نابینایان متناسب شده باشند و نابینایان برای تهیه کیت مجبور نباشند داروخانه‌ها را زیر پا بگذارند تا یک مارک یا برند خاص را تهیه کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *