شناسه خبر: 22137 منتشر شده در مورخ: 1399/8/8 ساعت: 00:12 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 8 آبان ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 8 آبان ۱۳۹۹

عناوین امروز: اختصاص 300 میلیارد تومان برای اجرای ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان - روحانی: برخی افراد با گفتار خود مردم را متزلزل نکنند - بیشتر نابینایان جهان از عصای سفید استفاده نمی کنند - فقط ۱۴ درصد پروتکل ها رعایت می‌شود - افتتاح دفتر هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد - کارمند بیمارستان بخاطر لجبازی با همکارش، دستگاه اکسیژن را خاموش کرد، سه بیمار کرونایی جان باختند - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 8 آبان ۱۳۹۹

12 ربیع الاول ۱۴۴۲

29 اکتبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6548

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

اختصاص 300 میلیارد تومان برای اجرای ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان

روحانی: برخی افراد با گفتار خود مردم را متزلزل نکنند

بیشتر نابینایان جهان از عصای سفید استفاده نمی کنند

فقط ۱۴ درصد پروتکل ها رعایت می‌شود

افتتاح دفتر هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد

کارمند بیمارستان بخاطر لجبازی با همکارش، دستگاه اکسیژن را خاموش کرد، سه بیمار کرونایی جان باختند

چاردیواری

...........ویژه

* اختصاص 300 میلیارد تومان برای اجرای ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور از امضا تفاهم نامه با بیمه سلامت خبر داد و گفت: در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از معلولان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه گنجانده شده تا مسیر انعقاد این تقاهم نامه هموار شود. طبق تفاهم نامه یک میلیون و ۱۶ نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی که دارای دفترچه معتبر از بیمه سلامت هستند.

 وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به امضاء تفاهم نامه بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان بیمه سلامت گفت: «این تفاهم نامه برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.»

وی ادامه داد: «در ماده ۶ داریم که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مکلف است که پوشش بیمه سلامت افراد تحت پوشش سازمان را به گونه‌ای تأمین کند که علاوه بر خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را نیز پوشش دهد.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: «برای اجرای ماده ۶ قانون افراد دارای معلولیت مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و با مصوبه مجلس در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه گنجانده شده که این تفاهم نامه جهت اجرای این ماده قانونی امروز امضا شد. مطابق این تفاهم نامه یک میلیون و ۱۶ نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی که دارای دفترچه معتبر از بیمه سلامت هستند می توانند از ۸ خدمت ستاره داری که قبلاً تحت پوشش بیمه سلامت نبود برخوردار شوند.»

وی این ۸ خدمت را شامل خدمت کاردرمانی، توانبخشی آسیب شنیداری، مشاوره، تجویز سمعک، ارزیابی و کنترل دوره‌ای درمان اختلالات گفتار و زبان و ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی بیان کرد و گفت: «با تخصیص بودجه در نظر گرفته شده توسط سازمان برنامه و بودجه این عزیزان می توانند از تاریخ اجرایی شدن این تفاهم نامه از این خدمات استفاده کنند.»

قبادی دانا گفت: «این گام بلندی است که در راستای اجرای قانون و برای شروع پوشش بیمه‌ای بیمه های پایه برای خدمات توانبخشی شروع کردیم و در آغاز تصمیم بر این شد که بتوانیم برای سطوح یک خدمات توانبخشی برای گروه های مختلف دارای معلولیت این اقدام صورت بگیرد.»

وی اظهارداشت: «امیدوارم بتوانیم در ماه های آتی این تفاهم نامه را به شکل عملیاتی دربیاوریم و بهره آن برای ارتقای توانمندسازی و برقراری پوشش مناسب برای افراد دارای معلولیت در سطح کشور اجرا شود و سایر خدمات نیز که تحت پوشش بیمه نیستند نیز اضافه شود و همچنین بتوانیم همکاری سایر بیمه های پایه را در این موضوعات جلب کنیم که نیاز هست اعتبارات در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود و از مجلس می خواهیم همکاری مناسب در این زمینه داشته باشند. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت لازم است و در سال جاری ۱,۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است و امیدواریم افزایش پیدا کند.»

* معافیت ۴۸۰۰ معلول از سربازی

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور از معافیت ۴۸۰۰ معلول از خدمت سربازی طی سال گذشته خبر داد و گفت: برای استفاده از معافیت سربازی، نوع معلولیت مهم نیست فقط باید به گونه‌ای باشد که فرد نیاز به مراقبت داشته باشد.
محمدرضا شهبازی در این باره گفت: «طبق ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، یکی از فرزندان والدینی که خود ناتوان و معلول بوده به آن معنا که هر دو یا یکی از آنها معلول باشد یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شود.»
وی با بیان اینکه کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی کشور مسئول تعیین نوع و شدت معلولیت هستند، اضافه کرد: «اگر افراد دارای معلولیت از این کمیسیون‌ها تأییدیه داشته باشند، می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند.»
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:‌ «طبق ماده قانونی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، برای استفاده از معافیت سربازی، نوع معلولیت مهم نیست به آن معنا که در این ماده قانونی، نوع معلولیت مشخص نشده اما برای استفاده از این معافیت، فرد دارای معلولیت باید افت عملکردی و نیاز به مراقبت داشته باشند تا برای استفاده از معافیت، مورد تأیید قرار بگیرند.»
شهبازی افزود: «بنابراین قانون برای استفاده از معافیت سربازی به نوع معلولیت و بیماری اشاره‌ای نکرده است. به طور مثال به اوتیسم به عنوان نوعی معلولیت روان نگاه می‌شود اما برای استفاده از معافیت خدمت سربازی مهم نیست که دارای اوتیسم یا ام‌اس باشد بلکه میزان نیاز او به مراقبت مد نظر قرار می‌گیرد.»
وی یادآور شد: «همچنین برای استفاده افراد دارای معلولیت از معافیت سربازی نیازی نیست که تحت‌پوشش بهزیستی یا نیازمند باشد بلکه افراد غیرمددجو و غیرنیازمند نیز برای بهره‌مندی از معافیت سربازی می‌توانند به کمیسیون پزشکی بهزیستی مراجعه کنند زیرا قانون شامل همه افراد دارای معلولیت می‌شود.»

........اخبار روز

* روحانی: برخی افراد با گفتار خود مردم را متزلزل نکنند

 رئیس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: برخی افراد مردم را با گفتار خود متزلزل نکنند؛ قرار ما این است که کالاهای اساسی ما یک بخش بزرگ آن هم سال گذشته و هم در سال ۹۹ با ارز ترجیحی ( ۴۲۰۰ تومانی) وارد شده‌است که همچنان هست و ادامه دارد.

حدود ۸ میلیارد و خرده‌ای برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و بیش از ۶.۲ میلیارد دلار ارز کالای اساسی تأمین شده و وارد شده و در حال ورود است بقیه هم هفته‌های آینده تأمین و تمام می‌شود.

هرگونه حرف زدن از این که «کالای اساسی با ۴۲۰۰ تومان نیست» به معنای آن است که عده‌ای که کالاها را وارد کردند به دنبال سود بادآورده هستند، در این مقطع سخن گفتن در مسائل اقتصادی باید به مسئولان واگذار شود.

در مسئله ارز کسی که  از طرف دولت حرف می‌زند بانک مرکزی است و وزارت صمت از طرف دولت درباره کالاهای مورد نیاز مردم حرف می‌زند و رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه بودجه کشور حرف می‌زند. اگر دولت مطلبی را می‌خواهد اعلام کند «سخنگوی دولت» اعلام می‌کند تا مردم بر این مبانی زندگی خود را برنامه‌ریزی ‌کنند./ ایرنا

* معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خیانت به کشور است. تمرکز و نظارت شبانه روزی بر تأمین کالا‌های اساسی و قیمت کالا‌ها در بازار ضروری است. رویکرد جدی دولت تأمین به‌وفور کالا‌های اساسی و نظارت دقیق بر قیمتهاست. عدم رعایت مصالح مردم موضوعی غیرقابل اغماض است./ پاد

* ظریف: تبادل ۲ جاسوس بازداشتی با آمریکا کذب محض است

 وزیر امور خارجه: وزارت خارجه پیشنهاد مبادله تمامی زندانیان دو طرف (ایران و آمریکا) در همه نقاط جهان را داده است. خبر تبادل دو جاسوس بازداشتی با آمریکا صد در صد دروغ است. ما پیشنهاد مبادله جامع زندانیان طرفین را دادیم. ما در کشورهای مختلف به دستور آمریکا زندانی داریم و در خود آمریکا هم زندانی داریم، افرادی را نیز در ایالات متحده آمریکا داریم که حتی مدت محکومیت غیر قانونی آنها هم تمام شده اما آمریکایی‌ها مانع برگشت شان به ایران شدند. پیشنهاد کردیم که تمامی زندانیان دو طرف در همه جا مبادله شود و بر روی این موضوع تأکید داریم اما موضوع معامله دو جاسوس بازداشتی با آمریکا کذب محض است/ ایرنا

.........گفتگوی ویژه

* بیشتر نابینایان جهان از عصای سفید استفاده نمی کنند: در برنامه های پیرامون روز جهانی عصای سفید، بحث مشکلات و پذیرش نابینایان در جامعه و خانواده و کیفیت و کمیت استفاده از عصای سفید از سوی نابینایان از موضوعات مورد توجه سخنرانان بود یکی از کسانی که در این زمینه موضوعاتی را مطرح کرد دکتر گیتا موللی رئیس گروه روانشناسی کودکان استثنایی در دانشگاه علوم بهزیستی است. دکتر موللی با اشاره به موضوع اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این قشر می گوید: در بحث اشتغال، سهمیه سه درصد برای معلولان از سوی دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت آموزش و پرورش به شدت دور زده می شود. دور زدنی که حتی کاری از دست دیوان عدالت اداری برنمیآید. این در حالی است که خوشه شغل هایی را ویژه معلولان تعریف می کنند؛ اما نابینایان بسیاری که مطابق با آگهی استخدامی در شغل های مشخص شده، ثبت نام می کنند در آزمون پذیرفته می شوند اما در مرحله پزشکی به بهانه معلولیت بینایی رد می شوند! از آموزش و پرورش می خواهیم دست از دور زدن قانون بردارد. سازمان بهزیستی هم، بودجه کافی را برای خرید لوازم توانبخشی نابینایان تخصیص نمی دهد. نابینایان به شدت از توزیع ناعادلانه لوازم کمک توانبخشی مختص به خود گله مند اند. مشکل دیگر این است که پلاک ویژه خودرو ها به نابینایان داده نمی شود. این در حالی است که نابینایان جانباز از این امتیاز بهره مند هستند.

س: وضعیت کودکان دو یا چند معلولیتی نابینا را چگونه می بینید؟

ج: کودکان دو معلولیتی و چند معلولیتی در جامعه ما رها شده اند و بهزیستی برای آنها برنامه ای ندارد. کودکان نابینا ناشنوا، نابینا جسمی و نابینا ذهنی کم نیستند که آموزش و پرورش و نهاد های متولی برای آنها برنامه ای ندارند.

از جنبه محرومیتهای دیگر این کودکان، محرومیت از بهره گیری از شهربازیها و برنامه های سرگرم کننده متناسب با سن و نوع معلولیت آنهاست. بازیها برای آنها می بایست دسترس پذیر شوند، زیرا  آنها هم حق بازی، شادی و کودکی دارند.

س: نگرش جامعه به نابینایان چیست؟

ج: متأسفانه در جامعه، نابینایان را  به چشم یک فرد عقب مانده ذهنی، یا یک فرد نیازمند کمک مالی (فقیر و محتاج)،یا فردی که دست و پا چلفتی هست و نمیتواند از پس کارهای شخصی خود بر آید نگاه می کنند. مردم باید بدانند یک نابینا هم میتواند درس بخواند موفق باشد، کار کند، ازدواج کند یا بچه دار شود.

یک نابینا هم میتواند از گوشی همراه و تبلت و کامپیوتر و لپ تاپ(گویا) استفاده کند یا حتی میتواند با استفاده از وسایل روزمره ای که به طرز ویژه ساخته شدن کار و زندگی کند.

وسایلی مثل ساعت گویا، کتری زنگ دار، رادیو با دکمه های برجسته ی بریل، ساعت برجسته ی بریل و...

س: خانواده ها چرا نابینایی فرزندان خود را نمی پذیرند؟

ج: خانواده ها باید سعی کنند در تربیت و پرورش فرزند نابینای خود

تفاوت و تبعیضی نسبت به بقیه  فرزندانشان قایل نشوند. مگر اینکه بحث تفاوت توانایی ها مطرح باشد.

در این زمینه عدم پذیرش نابینایی در خانواده های نابینایان خیلی بالاست.

یکی از مشکلات شناسایی به موقع کودکان کم بینا برای شروع آموزشهای توانبخشی به آنهاست؟

در بحث شناسایی کودکان کم بینا و نابینا مراکز بهداشت باید مسئولانه عمل کنند و این کودکان را به مراکز توانبخشی و آموزشی و درمانی ارجاع دهند. چون خیلی وقتها حتی خانواده ها، بچه ها را از بردن نزد پزشک متخصص چشم هم محروم می کنند این درحالی است که شاید با مراجعه و پیگیری درمان مشکل چشم بهبود می یافت یا کمتر می شد.

در بحث پذیرش این کودکان بیشتر خانواده ها نقش دارند. متأسفانه خانواده ها بچه های نابینایشان رو خیلی محدود و محصور میکنند. اولین مرحله این است که خانواده ها مساله نابینایی فرزندان خود را بپذیرن و برای اقدامات درمانی یا آموزشی و توانبخشی اقدام کنند.

کم بینایی می تواند توسط مهدکودک ها در برنامه کشوری سنجش بینایی یا در معاینه پزشکان متخصص چشم مشخص شود.  یا خود خانواده متوجه مشکل کودک می شود که در این صورت هم باز کودک از آموزش های لازم محروم می شود.  در صورتی که اگر کودک از ابتدا تحت آموزش قرار گیرد و خدمات لازم را دریافت کند کودک می آموزد که چگونه از باقیمانده بینایی اش استفاده کند.

هر چند نابینایی غالباً از کودکی مشخص است اما بهتر است یک مرجع مشخص در جامعه باشد  که خانواده ها را  برای رفتن به مراکز آموزشی و توانبخشی تشویق ترغیب و حتی اجبار کند چون اکثر خانواده ها به هر دلیلی که تشخیص می دهند این بچه ها را در خانه محبوس می کنند. در موضوع محروم کردن کودک از دسترسی به خدمات در آینده برای کودک مشکلات عدیده ای به وجود می آید.

س: آیا تاکنون تحقیقی در مورد تعداد نابینایانی که از عصای سفید استفاده می کنند در ایران و جهان، انجام شده است؟

ج: خیر واقعا آماری که در کار پژوهشی به نتیجه رسیده باشه در ایران وجود ندارد.

در ایالات متحده بنا به گزارش فدراسیون ملی نابینایان از روی تعداد عصاهای موجود و آمار کلی نابینایان، تخمین زده شده تنها ۲ الی ۸ درصد نابینایان از عصای سفید استفاده میکنند.

س: با آماری که در آمریکا موجود است سایر نابینایان از چه روشهایی برای حرکت استفاده می کنند؟

ج: تقریباً تحرک و جابجایی افراد نابینا بدون عصا ممکن نیست مگر اینکه یک فرد همراه بینا داشته باشند. در برخی کشورها از عصاهای اولتراسوند استفاده میشود اما بیشتر از آن، نابینایان از سگ به عنوان راهنما استفاده می کنند که در کشور ما این امر ممکن نیست.

عصا غیر از اینکه به فرد در تحرک و جهت یابی کمک میکند، علامتی است که افراد بینا را متوجه می کند که فرد نابیناست تا احتیاط کنند. و بعنوان مثال هنگام عبور از خیابان توقف کنند.

...........بهداشت و سلامت

* فقط ۱۴ درصد پروتکل ها رعایت می‌شود

وزیر بهداشت، در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: دو علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت، یکی عادی انگاری و ساده انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. به محض اینکه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ و میر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور کردند که کرونا تمام شده است همان زمان نامه‌ای نوشتم و تأکید کردم که عادی انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست ولی عادی انگاری توسط مسئولان، بسیار بدتر است و برخی تصور کردند که کرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.

وی یادآور شد: بنده اولین وزیر بهداشت در جهان هستم که همکارانم را در اوج گرفتاری جمع کردم که برای بازگشایی مشاغل و عدم تعطیلی صنعت و حمایت از اقتصاد کشور، پروتکل بنویسید. آن زمان یک هزار و ۴۰۰ پروتکل نوشتیم تا اقتصاد کشور را در زمان تحریم، روی پا نگه داریم. دکه داری که تمام زندگی اش با این دکه می چرخد را نمی‌توانستیم تا ابد تعطیل کنیم و برای تمام مشاغل پروتکل نوشتیم و تاوان آن را هم ما پرداخت کردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نوشتن پروتکل‌ها به این معنی نیست که دیگر هیچ فردی بیمار نمی‌شود و به مردم هم اعلام کردیم ما در کنار شما هستیم. در همه جای دنیا معمولاً اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌کند اما در ایران ما از اقتصاد کشور حمایت کردیم اما برخی‌ها تصور کردند که کرونا تمام شده و عادی پنداری و عادی انگاری در تمامی عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد.
نمکی گفت: دومین اتفاقی که به نظر بنده موجب ناکامی ما شد، تزریق ناکافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر، در ماه‌های گذشته هم وجود داشت و مطرح شده بود اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آنها به مشکل خورد و به سراغ افراد با علائم و افراد نزدیک با آنها رفتیم. کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی شد.

وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد ملی کرونا که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: ایشان توصیه‌های زیادی کردند که یکی از مهمترین آنها، نقش محوری وزارت بهداشت در شرایط کنونی و دوم حل و فصل مشکلات اقتصادی این بخش بود و ایشان فرمودند به همان میزانی که اولویت بخش سلامت بر اقتصاد و امنیت در شرایط کنونی اپیدمی کرونا واجب است، پرداخت منابع مورد نیاز برای مقابله با این بیماری نیز واجب است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: الان وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که در این مرحله غیر از تأمین منابع، نیازمند ایستادگی بر رعایت پروتکل‌ها هستیم. در وزارت بهداشت عاملی برای اجرای پروتکل‌ها نداریم و فقط مأمور اعلام پروتکل‌ها هستیم نه مأمور اقدام. اگر یک نفر از نیروهای ما در بیمارستانها مورد هجمه قرار بگیرد باید از نیروی انتظامی و سایر مراجع کمک بگیریم.
نمکی افزود: برای نظارت بیشتر مردمی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، QR Code  را تعریف کردیم اما اگر فردی که بیمار است و به او گفته‌ایم باید در منزل بمانی، از منزل خارج شد نمی‌توانیم او را کنترل کنیم بلکه دستگاه اجرایی دیگری باید فرد بیمار را به خانه بفرستد و حتی او را جریمه کند. ماه‌ها برای استفاده همگانی و جریمه عدم استفاده از ماسک، چانه زنی کردیم و اگر این اقدام عملی نشود، مردم باور نمی‌کنند که باید موضوع بیماری را جدی بگیرند.

........ورزشی

* افتتاح دفتر هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد

طی مراسمی با حضور علوی مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد، دفتر هیأت نابینایان و کم بینایان این استان افتتاح شد.

اسماعیل عباسی، رئیس هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست ضمن تبریک ایام هفته تربیت بدنی و ورزش ،از حمایت های مدیرکل در توسعه و حمایت این هیأت، واگذاری زمین چمن مصنوعی و سالن ورزشی برای تمرینات ورزشکاران تقدیر و از درخشش و کسب مقام های ورزشکاران و قهرمان این هیأت در میادین ورزشی سخن گفت.

عباس شجاعیفر، ،معاونت توسعه ورزش اداره کل ضمن تشکر از علوی مدیرکل در ایجاد و راه اندازی و توسعه هیأت ها در سطح استان ،بر استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات در هیأت ورزش نابینایان تأکید کرد و گفت: ظرفیت ورزشکاران و قهرمانان استان زمینه رشد و ارتقای هیأت نابینایان کهگیلویه در کشور شده است و ما شاهد ظهور و درخشش ورزشکاران نابینا در میادین کشوری و بین المللی هستیم.

علوی، مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک هفته تربیت بدنی و ورزش گفت: از روند کار و وضعیت موجود این هیأت از زمان تصدی عباسی و کادر هیأت ابراز رضایت داریم و امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت های موجود و بالقوه ورزشکارانی همچون: سامان پاکباز شاهد کسب سکوهای قهرمانی و بین المللی در میادین کشوری و جهانی باشیم. در این آئین، از تعدادی از قهرمانان این هیأت که در میادین کشوری صاحب عنوان و مقام شده اند با اهدا لوح سپاس و هدایایی تقدیر شد.

* برگزاری مراسم نمادین اعطای هدایای کمیته پارالمپیک به مناسبت هفته پارالمپیک

کمیته ملی پارالمپیک به مناسبت بزرگداشت هفته پارالمپیک، مراسم میثاق با شهدا و مراسم نمادین اعطای هدایا  به دانش آموزان استثنایی و ورزشکاران تحت پوشش بهزیستی را برگزار می کند.

برنامه میثاق با شهدا روز جمعه ۹ آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح و در فدراسیون تکواندو، مزار شهید گمنام، برگزار خواهد شد و روز شنبه، دهم آبان ماه نیز مراسم نمادین اعطای هدایای کمیته ملی پارالمپیک به دانش آموزان مدارس استثنایی و ورزشکاران  دارای معلولیت و نابینا و کم بینای تحت پوشش سازمان بهزیستی در محل زمین چمن آکادمی برپا می شود.

با توجه به شرایط موجود به دلیل بیماری کرونا، برنامه میثاق با شهدا و نیز اعطای هدایا در صورت مساعد بودن شرایط با حضور حداقل نفرات و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

...........حوادث

* کارمند بیمارستان بخاطر لجبازی با همکارش، دستگاه اکسیژن را خاموش کرد، سه بیمار کرونایی جان باختند

ایران نوشت: اواخر مهر امسال نماینده حقوقی یکی از بیمارستان‌های تهران به دادسرا رفت و از یکی از پرسنل بیمارستان شکایت کرد.

او گفت: حسن، یکی از کارمندان بخش طبی بیمارستان و مسئول تنظیم فشار دستگاه اکسیژن است. به نظر می‌رسد او با خاموش کردن عمدی یکی از دستگاه‌های اکسیژن، باعث کم شدن اکسیژن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شده و این کار او مرگ سه بیمار کرونایی بستری را رقم زده است. تا جایی که ما تحقیق و بررسی کرده‌ایم او با یکی از همکارانش درگیر شده و سپس اقدام به این کار کرده است.
با شکایت نماینده حقوقی بیمارستان، تحقیقات به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران آغاز شد. در بررسی‌های اولیه کارآگاهان دریافتند حسن رفتار خوبی با همکارانش در بیمارستان نداشته و بارها پرسنل بیمارستان این موضوع را گزارش کرده بودند. از سویی مرد 31 ساله با یکی از همکارانش اختلاف شدیدی دارد. اختلافی که حتی چند روز قبل از این ماجرا باعث درگیری بین حسن و امیر شده بود. در این درگیری دو انگشت حسن شکست و به وسایل اتاق محل درگیری نیز خسارت‌هایی وارد آمده بود که با وساطت همکاران درگیری خاتمه یافت.
 علت درگیری
آنطور که همکاران این مرد گفتند حسن به خاطر اینکه از دو سال قبل که مشغول به کار شده ارتقا و مزایایی نگرفته اما امیر با وجود اینکه به تازگی استخدام شده بود موقعیت کاری بهتری نسبت به او داشته همین موضوع باعث کینه و اختلاف بین آنها شده بود. بررسی‌های اولیه و اظهارات کارمندان و کادر درمانی بیمارستان این احتمال را مطرح می‌کرد که حسن به عمد و برای درست کردن پاپوش برای همکارش اقدام به خاموش کردن دستگاه اکسیژن کرده باشد. حسن حتی شب حادثه از دستگاه اکسیژن تصویربرداری می‌کند تا مدرکی داشته باشد که نشان دهد دستگاه درشیفت کاری او مشکلی نداشته است. همین تصویربرداری نیز یکی از مواردی بود که باعث شد تیم تحقیق به وی مشکوک شوند.
کمبود اکسیژن
در شب حادثه طبق اظهارات کادر درمان، حال بیماران بستری در بخش بد شده و آنها مجبور شدند از دستگاه‌های اکسیژن یدکی که داخل اتاق بود برای بیماران استفاده کنند اما اکسیژن کافی نبوده و بیماران جان باختند.
با اطلاعاتی که به‌دست آمد به دستور بازپرس ساسان غلامی، این مرد روز 5 آبان بازداشت شد. او در تحقیقات گفت: کاردان الکترونیک هستم و ازدواج کرده ام. درگیری و دعوا و اختلاف با امیر را قبول دارم، اما اینکه تعمدی دستگاه اکسیژن را خاموش کرده باشم صحت ندارد. ما در بیمارستان دو دستگاه اکسیژن داریم که یکی از آنها یدکی است و در موارد خاص و ضروری از آن استفاده می‌کنیم. چون آن شب شرایط خاصی نبود، دستگاه دوم را خاموش کردم و تعمدی در کار نبود. من آن شب کارم را به درستی انجام دادم.
او ادامه داد: کار من تنظیم فشار دستگاه‌های اکسیژن بیماران بخش مراقبت‌های ویژه است. عدد نرمال این دستگاه‌ها 4 است و اگرعدد بالاتر یا پایین‌تر رود باید بلافاصله این عدد را به عدد نرمال برسانیم. در 24 ساعتی که در بیمارستان بودم مرتب دستگاه را چک می‌کردم و آن شب چند باری افت فشار داشتیم اما دستگاه را تنظیم کردم و مشکل خاصی نبود. آن شب از بخش ویژه بیمارستان که کرونایی‌ها بستری هستند گفتند که دستگاه آلارم می‌دهد. همه چیز را چک کردم و حتی به بخش رفتم ولی هیچ مشکلی نبود.
تشکیل تیم کارشناسی
بازپرس جنایی پس از اظهارات این فرد دستور تحقیقات و تشکیل تیم کارشناسی برای بررسی این موضوع که علت مرگ 3 بیمار کرونایی به خاطر افت فشار و اختلال در دستگاه اکسیژن بوده یا به علت بیماری جان باخته‌اند را صادر کرد. این درحالی است که خانواده سه بیمار فوت شده شکایت خود را اعلام کرده و خواستار شناسایی مقصر یا مقصران این حادثه هستند.

.........چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان ایران سپید و با آرزوی سلامتی و تأکید بر ضرورت حفظ ضوابط بهداشتی در این ایام اوج گیری مجدد کرونا به تمام دوستان نابینا و کم بینا. پس از وقفه ای در تماس ما مجدداً این هفته این  فرصت را دارم که به پرسش های شما پاسخ دهم و حدالامکان نظرات شما را در زمینه مسائل محتلف مطرح کنم. در آغاز آقای محمد ربیعی با اشاره به عدم دسترس پذیری کامل سایت مربوط به ثبت شهریه دانشجویان اشاره کرده است که در این سایت فرم آپلود شهریه دانشجویان پیش بینی شده است اما فرمی برای کسانی که هنوز شهریه پرداخت نکرده اند پیش بینی نشده است و امکان ویرایش در این سامانه نیز وجود ندارد که حتماً به مسئولان این سامانه در سازمان بهزیستی گوشزد خواهیم کرد. آقای ترابیان از مشهد با اشاره به اینکه به اینترنت دسترسی ندارد خواهان انتشار مجدد روزنامه بریل و خبر رسانی در این خصوص شده است واقعیت آن است که ما در صدد انتشار مجدد روزنامه بریل هستیم و با توجه به شرایط ویژه کشور تلاش می کنیم مسئولان را برای انتشار نسخه بریل متقاعد کنیم. دوستان دیگری هم بوده اند که در این خصوص اظهار دلتنگی و شکایت داشتند و خواهان انتشار مجدد بریل روزنامه ایران سپید شدند. خانم کبری شمس از قم با گله مندی از عدم دریافت بسته های معیشتی وفق صحبت های آقای قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در روز جهانی نابینایان بی اطلاعی مددکاران سازمان را در این خصوص مورد انتقاد قرار دادند همچنین این خانم با اشاره به تهیه نوت تیکر از طرف سازمان بهزیستی از چگونگی دریافت این دستگاه برای نابینایان پرسیده است. خانم سلامی با اشاره به مطلبی که در خصوص وضعیت دانشجویان نابینا در سایر کشورها در پادکست ایران سپید تهیه و منتشر شد اظهار کرده اند که در کشور ما نیز توجهاتی به امور دانشجویان نابینا وجود دارد و خوب است به این امکانات اشاره کنیم تا دانشجویان نابینا از ورود به دانشگاه ها نا امید نشوند از جمله امکاناتی که در دانشگاه اصفهان است مرکزی که مسئولیت تهیه کتب را برای نابینایان برعهده دارد و همینطور امکانات مشابهی که در دانشگاه تهران است. درواقع تأکید کرده اند که در کشور ما هم به نوبه خود امکاناتی وجود دارد و باید به آن اذعان کرد. در رابطه با تهیه نوت تیکر آقای مهرداد مصلحی با اشاره به اینکه برای دریافت این دستگاه با مسئولان دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی تماس گرفته اند اما پاسخ مقتضی دریافت نکرده و پاسخ دهندگان اظهار بی اطلاعی کرده اند باید اذعان کنیم کارشناسانی که پاسخگوی تلفن مددجوها هستند باید با مسئولیت بیشتری جواب دهند و اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند چون اعلام خرید صد دستگاه نوت تیکر از سوی وزیر تعاون در جلسه روز جهانی نابینایان و با حضور ریاست سازمان بهزیستی اعلام شد و کارشناسان دفتر توانبخشی قاعدتاً باید از آن اطلاع داشته باشند. دوست دیگری به نام مهدی کیهانپور با ابراز اینکه سه معلولیت را توأمان دارند و برادرشان هم دو معلولیت دارد، از مبلغ مستمری دریافتی 125 هزار تومان از محل یارانه و 63 هزار تومان از محل مستمری ها از عدم دریافت بسته جبرانی قیمت بنزین شکایت کرده اند و علی رغم اعلام سازمان بهزیستی ایشان اذعان دارند که از آبان ماه سال گذشته این مبلغ را دریافت نکرده اند.  در واقع چیزی بیش از رقم هایی که اعلام شده دریافت نکرده اند که جای بحث دارد و با توجه به  وضعیت شدید معلولیت چندگانه ایشان حتماً باید مشمول سقف کمک های سازمان شوند. در این رابطه دوست دیگری هم بدون ذکر نام در سایت نظر ثبت کرده اند و گفته اند که دو معلولیت دارند و با وجود اینکه مستأجر هستند و پدر و مادرشان را از دست داده اند هیچ کمکی را دریافت نمی کنند که این مورد بسیار عجیب است به دلیل اینکه نمی شود حداقل اینکه ایشان و فرد دیگری از خانوادشان که دو معلولیتی هستند حتماً مشمول دریافت مسکن های دو معلولیتی خواهند بود. همچنین اگر ایشان هیچ کمکی دریافت نمی کنند چگونه می تواند اجاره خانه را بدهد خواهشاً دوستان اگر می خواهند پاسخ مقتضی دریافت کنند اطلاعات کامل به ما بدهند تا بتوانیم جامع تر آنها را راهنمایی کنیم. در پایان برای همه دوستان آرزوی سلامتی داریم و البته درخواست اظهار نظر روشن در مورد بخش های مختلف پادکست وهمین طور روزنامه آنلاین ما. با امید انتشار مجدد نسخه بریل در اولین فرصت مقتضی. وقتتان بخیر و مراقب سلامتی خود و خانوادهایتان باشید.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *