شناسه خبر: 22107 منتشر شده در مورخ: 1399/8/5 ساعت: 14:21 گروه: اجتماعی  
سختگیری در پذیرش مددجویان دارای خانواده موثر

سختگیری در پذیرش مددجویان دارای خانواده موثر

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: با انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا در مراکز شبانه روزی شرایط پایدارتری برای مواجهه با بیماری کرونا ایجاد شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا، «مصطفی سراج» مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور  درباره پذیرش مددجویان و ارایه خدمات در مراکز روزانه توانبخشی در مناطق مختلف گفت: با توجه به شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و به دلیل پیشگیری از سرایت بیماری، به تبعیت از آموزش و پرورش، خدمات حضوری مراکز روزانه آموزشی محدود شده است و در راستای برآورد نیاز توانخواهان خدمت گیرنده از مراکز فوق و استمرار ارائه خدمات و جلوگیری از  افت عملکرد ناشی از انقطاع خدمات، بسته آموزش و توانبخشی از راه دور مراکز روزانه آموزشی توانبخشی با همکاری کارشناسان ستادی، استانی و کمیته های علمی مراکز روزانه تدوین و از فروردین ماه در دسترس مراکز فوق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بسته شامل خدمات ارزیابی، پایش، پیشگیری، مداخله، نظارت و ارائه آموزش و مشاوره توانبخشی به توانخواهان و خانواده های ایشان از طریق برقراری ارتباط دوسویه با کارکنان تخصصی مراکز یادشده (شامل مسئول فنی، کارشناسان توانبخشی، آموزشی، هنری، ورزشی و مربیان) از راه دور و با بهره گیری از بستر اینترنت و مخابرات است. این بسته در بستری از همکاری های منسجم تیم های کارشناسی در تمام سطوح مراکز، صف و ستاد و نیز خانواده  ها، اجرا و نتایج عملکردی آن در قالب برنامه های پایش هفتگی و ماهیانه به سطوح کارشناسی مذکور ارائه می شود.  

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: بخشی از خدمات (شامل ارزیابی های دوره ای و مداخلات توانبخشی انفرادی) با رعایت پروتکل های بهداشتی و با توجه به شرایط مناطق سفید، زرد، قرمز و هشدار به صورت حضوری به توانخواهان ارائه می شود. در حال حاضر ۱۳۸۰ مرکز روزانه توانبخشی نسبت به ارائه این نوع از خدمات به حدود ۵۳۰۰۰ فرد دارای معلولیت، سالمند، بیمار روانی مزمن و فرد دارای اختلال اتیسم اقدام می کنند و افراد خدمت گیرنده با توجه به گزارش های عملکردی مراکز یادشده از کمک هزینه (یارانه) برخوردار  می شوند.

سراج همچنین درباره تهیه مواد و وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده در مراکز شبانه روزی بهزیستی گفت: با شیوع کرونا هزینه های زیادی به سیستم های خدماتی سازمان تحمیل شده است و هزینه های مضاعفی  را برای مراکز روزانه و شبانه و هم برای خانواده ها  ایجاد کرده است. اگرچه کمک هایی از سوی برخی سازمانها به ما شده است، اما همچنان با کمبودهایی در این زمینه مواجه هستیم.

وی ادامه داد:  همکاران ما در سطوح ملی و استانی تلاش کردند با  مکاتبات متعدد با ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی و دستگاه های ذیربط  بخشی از نیازها را برطرف  کنند، در چند مقطع نیز کمک های بلاعوض به مراکز ارائه شد. در حال حاضر نیز به صورت موردی و با توجه به شرایط استانها  لوازم و تجهیزات بهداشتی بین مراکز توزیع می‌ شود، اما قیمت‌ها بسیار بالا رفته است و این می‌طلبد که اعتبارات خاص و معینی تا ریشه کنی بیماری  برای این منظور پیش‌بینی شود و بهزیستی نیز نیاز ماهانه را به دستگاه های مرتبط بارها اعلام کرده است.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: استراتژی ما در سازمان شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آن قبل از مواجهه با ویروس است، تجربه نیز به ما ثابت کرده است در جایی که با ویروس مواجه شده ایم، قدرت ویروس چندین برابر می شود، چرا که درگیری تن به تن است، ما ویروس را نمی بینیم ولی او ما را می بیند و دقیقا از نقاط ضعف آسیب وارد می کند، بنابراین مهمترین برنامه ما این است که تا جایی که امکان دارد، اجازه ندهیم خانواده‌ها یا مراکز درگیر این ویروس شوند.

سراج در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره هزینه درمان افراد مجهول‌الهویه تصریح کرد: سالانه برای هر فرد مجهول الهویه مبلغ ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان هزینه درمان اعتبار در نظر گرفته می‌شود و حدود ۱۵ هزار فرد مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی توانبخشی  بهزیستی داریم. در حال حاضر نیز سرانه ۵ ماه برای هر نفر  به مراکز پرداخت می‌ شود و تلاش بر این است با پرداخت به موقع یارانه ها تا حد امکان به مراکز در خصوص مدیریت و کنترل بیماری کمک شود.

وی همچنین درباره مددجویانی که در ابتدای شیوع کرونا از مراکز شبانه روزی بهزیستی به خانواده منتقل شدند، گفت: همه این مددجویان که حدود سه هزار نفر بودند به مرور به مراکز بازگشته اند، اما در حال حاضر برای ورود افرادی که خانواده موثر دارند و می خواهند برای اولین بار به مراکز ما وارد شوند، سخت گیری می شود به ویژه در مناطق قرمز و تا جایی که امکان پذیر است تلاش می‌شود، مددجویان  در کنار خانواده مراقبت شوند.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: همانطور که گفتم هدف ما این است که از شیوع بیماری در مراکز جلوگیری کنیم، بنابراین در این خصوص نیاز به کمک خانواده‌ها داریم. همچنین برنامه های خانواده محور را نیز توسعه داده ایم تا از این طریق بتوانیم مددجویان را در کنار خانواده ها حفظ کنیم، همین‌طور در تلاش هستیم تا بتوانیم با افزایش  کمی و کیفی حق پرستاری مشکلات خانواده ها را کمتر  کنیم و تا جایی که امکان دارد با حمایت خانواده ها شرایط مناسب تری را برای جامعه هدف در کنار اعضای خانواده فراهم کنیم.

سراج خاطرنشان کرد: به منظور آمادگی لازم و کارآمدبودن مراقبت در مراکز شبانه روزی در شرایط شیوع بیماری علاوه بر طراحی برنامه عملیاتی مداخله به هنگام و مدیریت کنترل و مهار بیماری در مواجهه با موج احتمالی پاییز همه مراکز ارزیابی و پایش شدند و متناسب با ظرفیت و پتانسیل هر مرکز برنامه ریزی می شود و کلیه دستورالعملها و پروتکلها متناسب با وضعیت بیماری بازنگری و ابلاغ خواهد شد. خوشبختانه با انجام واکسیناسیون در مراکز شبانه روزی شرایط پایدارتری برای مواجهه با بیماری ایجاد شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *