شناسه خبر: 22099 منتشر شده در مورخ: 1399/8/5 ساعت: 14:24 گروه: ورزشی  
کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری پیشتاز در بخش همگانی
مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی:

کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری پیشتاز در بخش همگانی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فدراسیون‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو بیشترین امتیاز را در بخش اعتبارات همگانی دریافت کردند و در این بین کشتی سال‌هاست که فدراسیون برتر کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا «حمید بنی‌تمیم» چهره نام آشنای ورزش کشور و کشتی‌گیر فرنگی ایران و دارنده برنز قهرمانی سال ۲۰۰۶ آسیا  و ۲ طلا و نقره دانشجویان جهان است که با حضور «رسول خادم» در فدراسیون کشتی در پست دبیری فعالیت خود در کشتی ادامه داد.این فرنگی کار خوزستانی پس از استعفای خادم از ریاست فدراسیون کشتی در آبان ماه سال ۹۷  مدتی سرپرستی را برعهده گرفت تا مقدمات انتخابات فدراسیون را مهیا کند و دست برقضا خود نیز نامزد ریاست فدراسیون شد اما در تیرماه سال گذشته دبیر فدراسیون ناشنوایان را هم تجربه کرد.فعالیت بنی‌تمیم به همین جا ختم نشد تا اینکه مردادماه امسال با حکم وزیر ورزش و جوانان به سئول رفت و مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی شد. 

آخرین وضعیت مشارکت مردم در ورزش همگانی یا «نیم رخ سلامتی» بر اساس آمار چگونه است؟

آماری که از وضعیت نیم رخ سلامتی مردم وجود دارد، نگران کننده است. ۵۹ درصد مردم دچار چاقی و اضافه وزن، ۳۷ درصد دارای فشارخون بالا،  ۵۶ درصد کم‌تحرکی، ۴۶ درصد کلسترول بالا، ۱۰ درصد دارای دیابت، ۲۰ درصدچاقی کودکان و ۲۳ درصد افسرده هستند که این‌ها زنگ خطری برای سلامتی مردم است.

این آمارها به استناد کدام مرکز است؟

این آمارها توسط معاونت پژوهشی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته است. نمی‌خواهیم جنبه‌های منفی آمار را ببینیم اما منشا وضعیت سلامتی مردم در سه دلیل عمده خلاصه می‌شود.  نخست تغییر سبک زندگی مردم،  دوم، مغفول ماندن نیاز ملی کشوربه ورزش همگانی و سوم راهبردهای نامتوازن در ورزش کشور است. منظور از این راهبرد توزیع اعتبارات است که ۷۰ درصد ‌آن بیشتر به ورزش قهرمانی و ۲۰ درصد به ورزش همگانی  و ۱۰ درصد برای ورزش زنان اختصاص دارد. البته نمی‌خواهیم بگویم که از بودجه ورزش قهرمانی کاسته شود و به ورزش همگانی اضافه کنند. اما همان ۲۰ درصد هم صرف ورزش همگانی نمی‌شود.

پس کجا صرف می‌شود؟

فدراسیون‌های ورزشی بخشی از این ۲۰ درصد را صرف هزینه حق‌الزحمه‌ها و امور جاری یا حتی صرف برگزاری رقابت‌ها و خرید بلیت می‌کنند. با توجه به بودجه‌ای که به ورزش کشور اختصاص داده می‌شود، نباید انتظار تحول در ورزش را طی چندسال آینده داشته باشیم و اینکه رقم تخصیصی باید برای این بخش هزینه شود. از طرفی اگر نتوانیم فضای پارک‌ها را برای دسترسی راحت‌تر مردم به ورزش فراهم کنیم آمارها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه روند افزایشی به خود می‌گیرد.

فضای پارک‌ها که در حیطه مسوولیت وزارت ورزش نیست پس نقش شهرداری‌ها کجاست؟  

دقیقا. با توجه به گستردگی کار و اینکه در همه کشورهای پیشرفته تنها دستگاه ورزش متولی موضوع ورزش همگانی نیست، شهرداری‌ها پای کار می‌آیند و در خط مقدم قرار می‌گیرند زیرا زیر ساخت‌ها در اختیار شهرداری‌هاست و این همت ملی می‌طلبد. هر چند سایر دستگاه‌ها باید هر کدام سهم خود را ایفا کنند. در این بین هم وزارت ورزش چند نشست را با شهرداری‌ها برگزار کرد که در آن پیشنهادهایی برای توسعه ورزش همگانی ارایه کردیم.

چه پیشنهادهایی؟

از آن‌ها خواسته شد تا زیر ساخت‌های ورزش همگانی نظیر ایجاد جاده‌های تندرستی و مسیر دوچرخه‌سواری را فراهم کنند که این اقدام در ۹ کلان‌شهر نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، همدان، یزد، کرمان و تبریز از مهرماه امسال آغاز شد و به مرور در سایر استان‌ها هم گسترش می‌یابد. از طرفی آموزش و پروش هم طرح «کوچ» برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز را شروع کرده و در حال احصا آنها است که چه تعداد دانش‌آموز دارای اضافه وزن هستند. در مرحله دوم این طرح معلمان ورزش برنامه تمرینی را برای کاهش وزن از طریق برنامه شاد ارایه می‌کنند.

سهم وزارت ورزش و فدراسیون‌های همگانی در توسعه ورزش همگانی چقدر است؟  

از سال گذشته چشم‌اندازی مبنی بر چهار محور محیط فعال، ساختار فعال، جامعه فعال و افزایش زیر ساخت‌ها تعریف و به فدراسیون‌ها تاکید شد که کمیته همگانی را فعال کنند در این فرایند به ۴۶ فدراسیون اعلام شد که اعتبارات این بخش منوط به داشتن فعالیت و برنامه برای توسعه ورزش همگانی است و ما طی اجرای این طرح پایش می‌کنیم که در صورت موفقیت آمیزبودن برنامه‌ها بودجه مرحله بعد تخصیص یابد.

سهم اعتبارات بخش همگانی به فدراسیون‌ها طی امسال چقدر بوده؟

کل بودجه بخش همگانی امسال ۴۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۲ مرحله تخصیص داده شد که در مجموع  ۱۲.۵ درصد بوده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت پرداختی تا پایان امسال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود.

در بخش معلولان هم که یکی از ۴۶ فدراسیون محسوب می‌شود آیا نگاه ویژه‌تری داشتید؟

برای همه فدراسیون‌ها برنامه داریم و میزان تخصیصی به تناسب امتیاز و تفاهم‌نامه است که این فدراسیون را هم شامل می‌شود.

بیشترین امتیازها به کدام فدراسیون تعلق دارد؟  

کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری.

پیشتر در فدراسیون کشتی حضور داشتید و این حضور شما در میزان امتیاز به این فدراسیون نقش داشته است؟

این ارزیابی مربوط به سال ۹۸ است و من امسال وارد معاونت توسعه ورزش همگانی شدم.

یعنی همین حضور چندماهه شما در وزارت ورزش در تخصیص بودجه همگانی به فدراسیون کشتی بی‌تاثیر بوده است؟

کشتی سال‌هاست که فدراسیون برتر کشور به ‌شمار می‌رود. هرچند هفت سال در کشتی کار کردم و ارزیابی امسال این معاونت در تخصیص بودجه همگانی با تغییراتی انجام شده اما در این موضوع تاثیرگذار نبودم. از طرفی ظرفیت همگانی شدن این رشته زیاد و بودجه آن هم بیشتر است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا، ورزش همگانی آسیب کمتری در مقایسه با قهرمانی دیده است خلاقیت این بخش چه بوده؟

با همه مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده اما ظرفیت‌های داشته است که در فضای مجازی ما را مجبور کرد برنامه‌ها را دنبال کنیم در این مسیر پویش ورزش در «خانه بمانیم» را آغاز کردیم که اکنون به آموزش در فضای مجازی رسیده است.

از فضای مجازی تا چه میزان در پیشبرد اهداف شما در ورزش همگانی استفاده شده است؟

باعث شد تا خلا را پیدا کنیم و حتی هزینه را کاهش دهیم و تاثیر کرونا در فضای مجازی به شفاف‌سازی بیشتر و نظارت بهتر کمک کرده است.

برنامه‌های هفته تربیت بدنی در فضای کرونایی چگونه برگزار شد.

کرونا شرایط خاصی را از نظر برگزاری و اقتصادی ایجاد کرده است که بیش از ۷۰ درصد برنامه به طور مجازی دنبال شد. در این هفته ۳۱ استان هشت هزار برنامه، از بین ۴۳ فدراسیون یک هزار و ۲۰۰ برنامه و دستگاه‌های دیگر ۴۰۰ برنامه اعلام کردند که در مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ برنامه برای جمعیتی  نزدیک به ۱۰ میلیون نفر معرفی شد.

در فضای کرونایی برای توسعه ورزش همگانی آیا از ظرفیت رسانه ملی استفاده شده است؟

در همین زمینه نشست‌هایی با صدا وسیما برگزار کردیم که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *