شناسه خبر: 22021 منتشر شده در مورخ: 1399/7/22 ساعت: 23:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 23 مهر ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 23 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: روز ایمنی عصای سفید، پیام آور عدالت و تلفیق اجتماعی نابینایان - دورکاری اجرا شود - ۳۰ مهرماه آخرین مهلت دانشگاه‌ها برای دریافت اینترنت رایگان - خواسته همه نابینایان ایجاد فرصت برابر - برخورد صحیح با نابینایان فقط با فرهنگ سازی امکان پذیر است - قیمت ماسک سه لایه 1300 تومان است - برنامه‌های روز ملی و هفته پارالمپیک سال 1399 - متجاوز به دختران دانشجو در برابر اتهام افساد فی‌الارض/ 300 تجاوز، فقط 30 شکایت

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 23 مهر ۱۳۹۹

26 صفر ۱۴۴۲

14 اکتبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6537

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

روز ایمنی عصای سفید، پیام آور عدالت و تلفیق اجتماعی نابینایان

دورکاری اجرا شود

خواسته همه نابینایان ایجاد فرصت برابر

برخورد صحیح با نابینایان فقط با فرهنگ سازی امکان پذیر است

قیمت ماسک سه لایه 1300 تومان است

برنامه‌های روز ملی و هفته پارالمپیک سال 1399

متجاوز به دختران دانشجو در برابر اتهام افساد فی‌الارض/ 300 تجاوز، فقط 30 شکایت

..........ویژه

* روز ایمنی عصای سفید، پیام آور عدالت و تلفیق اجتماعی نابینایان

 وحید قبادی دانا به مناسبت فرا رسیدن ۲۴ مهرماه "روز جهانی ایمنی عصای سفید" پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

هرگاه توجه و امید به آینده مسیر حرکت را ترسیم نماید با چشم‏های فروبسته نیز راه روشن را می‏توان یافت. این همان پیامی است که به روز ایمنی عصای سفید معنا می‏بخشد. تعامل مؤثر با افراد نابینا موجب می‏شود تا این اسوه ‏های آگاهی و پشتکار را بهتر بشناسیم و در مسیر توانمندی و تلفیق آنان در بخش‏های مختلف جامعه گام‏‌های اثربخش ‏تری برداریم.

امروز لطف پروردگار هستی ما را در جایگاهی قرار داده است که در سطوح تصمیم‏ گیری و اجرایی سازمان بهزیستی افتخار خدمت رسانی به عزیزان نابینا و کم بینا نصیب ما شده تا در حد بضاعت راه پر فراز و نشیب توانمندسازی و الحاق اجتماعی ایشان را هموار نماییم.

در قانون حمایت از حقوق معلولان ارائه بخش عمده‌ای از خدمات مورد نیاز افراد نابینا و کم بینا در زمینه‏‌های آموزشی، توانبخشی، حمایت‏های رفاهی و اجتماعی بر عهده سازمان بهزیستی نهاده شده و این سازمان نیز با توجه به قابلیت ‏ها و محدودیت‏‌های این افراد و نیاز‌های روز جامعه، طرح‏ها و برنامه ‏های متنوعی را جهت افزایش سطح استقلال و ارتقاء کیفیت زندگی افراد نابینا و کم‏بینا اجرا می‏ نماید. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، تعمیم حق پرستاری و مددکاری، اجرای برنامه ‏های توانمندسازی به صورت فعالیت‏‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‏های شغلی و تسهیل فرایند اشتغال افراد نابینا و کم بینا تنها بخشی از خدماتی است که با هدف تبلور استعداد‌های ارزنده این عزیزان انجام می‏ شود.

روز ایمنی عصای سفید، یادآور لزوم برابرسازی فرصت‏‌ها و رفع تبعیض از افرادی است که با وجود دشواری‏‌های بسیار توانسته ‏اند ظرفیت‏‌های جسمانی و روانی خویش را در زمینه‏‌های شغلی و اجتماعی به منصه ظهور برسانند. پر واضح است که تکریم این افراد و همراهی آنان در مسیر پرشتاب زندگی، تنها به واسطه عمل به قوانین انجام نمی‏ شود بلکه وظیفه‌ای است الهی که در یک جامعه اسلامی براساس تعالیم انسان ساز دین مبین بر عهده فرد فرد ما نهاده شده است. 

سازمان بهزیستی کشور با اتخاذ سیاست‏های همسو با تعالیم اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راستای عمل به وظایف قانونی خویش می‏ کوشد تا مطالبات برحق افراد نابینا و کم بینا را در چارچوب قوانین مربوطه دنبال نماید. اهتمام این سازمان به تشکیل دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان که هم زمان پیگیر مفاد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز خواهد بود، مصداق تلاش‏‌هایی است که ثمره آن اجرای هرچه بهتر قوانین حمایتی و تقویت هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا خواهد بود.

به یاد داشته باشیم که توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی و احراز جایگاه اجتماعی متناسب با کرامت انسانی و قابلیت ‏های ارزنده این عزیزان مستلزم نهادینه نمودن فرهنگ قانون مداری در تمامی ارکان جامعه است؛ فرهنگی که تمامی دستگاه ‏های اجرایی، نهاد‌های نظارتی و قانونگذار را در برابر قوانین حمایتی مرتبط با افراد دارای معلولیت متعهد و پاسخگو می ‏سازد. امیدوارم روند اجرای این قوانین و موانع اجرایی آن در سایر دستگاه ‏ها نیز با نگاه تیزبینانه نمایندگان خانه ملت و سایر نهاد‌های نظارتی مورد رصد قرار گیرد تا در سایه لطف پروردگار، اراده ملی و تلاش همگانی در رفع موانع موجود، مسیر گام ‏های استوار نابینایان به کرانه‏‌های شکوفایی، ایمان و امید منتهی گردد.

* اختصاص 60 سفر رایگان ماهیانه به نابینایان در مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای افراد نابینا 60 سفر رایگان در ماه را پیش‌بینی کردیم که در حال حاضر مراحل اجرایی آن فراهم می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز جهانی نابینایان و روز جهانی پارا المپیک، ادامه داد: مدیریت شهری برای ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده افراد نابینا یا کم‌بینا از خدمات شهری آماده شده است. برای ایجاد مسیرهای رفت‌وآمد نابینایان حدود 290 هزار متر مربع در سال 98 و 250 متر مربع در سال 99 پیش‌بینی شده است. در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای این افراد 60 سفر رایگان در ماه را پیش‌بینی کردیم که در حال حاضر مراحل اجرایی آن فراهم می‌شود. باید تلاش کنیم تا میزان این خدمات و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم تا بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند.

........اخبار روز

* دورکاری اجرا شود

 مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

در حال حاضر ادارات تقریبا با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. در حالی که در شرایط بحرانی ناشی از کرونا لازم است بخشی از آنها به صورت دورکاری به وظایف خود بپردازند.

در کنار اعمال جرایم، باید کارهای اساسی دیگر مانند اجرای محدودیت بیشتر باید انجام شود تا شاهد کنترل بیماری در کشور باشیم. / ایرنا

* سازمان جهانی بهداشت هشدار داد دنبال کردن مصونیت گله‌ای در برابر کووید 19 غیر اخلاقی بوده و حتی امکان پذیر هم شاید نباشد.

تدروس آدهانوم رئیس سازمان گفت استراتژی برای متوقف کردن بیماری همه گیر کروناویروس با مصونیت گله‌ای یک ایده غیر اخلاقی است.

وی تأکید کرد مصونیت گله‌ای با محافظت افراد در برابر ویروس حاصل می‌شود نه قرار گرفتن در معرض ویروس!

وی افزود برخی بیماری‌ها مانند سرخک برای ایجاد مصونیت نیاز به این دارد که 95 درصد از مردم محافظت شوند.

این در حالی است که تخمین زده می‌شود تنها 10 درصد از مردم جهان نسبت به کووید 19 مصونیت دارند.

 ایده مصونیت گله‌ای از سوی افراد مخالف قرنطینه مطرح شده است.

* آمار مرگ های کرونایی در ایران قابل دفاع نیست

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران:برای فروکش آمار مرگ های کرونایی در کشور باید چاره اندیشی شود، در این خصوص، از اسفند ۹۸ تذکرات کافی داده شد، اما به اندازه لازم توجه نشد. اگر کنترل فعال در کشور وجود نداشته باشد، همچنان شاهد سیر صعودی مرگ های کرونایی خواهیم بود.  واقعیت این است که هیچ جای دنیا بدون برخورد فعال، مرگ و میرهای کرونایی کنترل نمی شود. ما روز اول در مورد بازگشایی مدارس به صورت حضوری و دیگر تصمیمات غیر علمی و غیر کارشناسی، تذکر داده بودیم./ مهر

* ۳۰ مهرماه آخرین مهلت دانشگاه‌ها برای دریافت اینترنت رایگان

دانشگاه‌ها تا ۳۰ مهرماه مهلت دارند نسبت به ارائه اطلاعات خود روی سامانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهره مند شدن از اینترنت رایگان اقدام کنند. بر اساس هماهنگی وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه‌های آموزشی مراکز آموزش عالی از ترافیک رایگان بهره‌مند می‌شوند./ ایرنا

* رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

برنامه عرضه سهام شرکت‏های دولتی در بازار سرمایه بدون تردید ادامه خواهد یافت. دولت به دنبال تسریع در پیگیری اجرای توافقات با کشورهای منطقه است. برای توسعه روابط اقتصادی در حوزه های مختلف از انرژی تا فناوری، باید برنامه‏ریزی ویژه‏ای انجام دهیم. تأکید بر لزوم پیگیری جدی برای دسترسی و استفاده از منابع ارزی مسدود شده کشورمان در خارج از کشور

در جلسه روز سه شنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی از تلاش های انجام شده برای استفاده از منابع ارزی در خارج از کشور، گزارشی ارائه کرد و با تشریح توافقات خود با مسئولین عراق در سفر به این کشور، از تلاش های گسترده تر برای استفاده از منابع ارزی در سایر کشورها و گشایش های مفیدی که در این خصوص صورت گرفته، خبر داد./ پاد

* زنگنه: دیگر وارد کار دولتی نمی‌شوم

وزیر نفت در مورد احتمال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازنشستگی سیاسی معنا ندارد، اما با اتمام این دوره خود، هرگز وارد کار دولتی نخواهم شد.

* نماینده ابهر در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا ماسک نزدید گفته است:  "من بیمه ابوالفضل (ع) هستم ". او گفته رعایت موارد بهداشتی و پروتکل‌ها در شرایط کرونایی جای خود دارد اما همان چیزی رخ می‌دهد که مقدر خداوند است و باید رخ دهد

* هشدار به خریداران تلفن همراه از دستفروشان

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه: 

خریدار حتما پس از دریافت پیامک انتقال مالکیت گوشی، وجه آن را بپردازد. بیشتر گوشی‌های عرضه شده  دستفروشان، تقلبی یا سرقتی است.

اماکن جلو پاساژها در حال رسیدگی هستند.

* پراید در کره جنوبی اجازه خروج از شهر را ندارد!

 رئیس سازمان استاندارد:

پراید هم‎چنان در کره‎جنوبی هست اما راهنمایی رانندگی آن‎ها به این خودرو اجازه خروج از شهر را نمی‎دهد.

حتی در عراق هم پراید فقط می‎تواند داخل شهر تردد کند.

* برق مجانی از آبان!

وزیر نیرو: مشترکانی که زیر 100 کیلو وات ساعت مصرف برقشان باشد، قبض آن‌ها صفر می‌شود. 2.8 میلیون مشترک از اول آبان لازم نیست برای قبض برق پولی بپردازند.

.........گزارش ویژه

* خواسته همه نابینایان ایجاد فرصت برابر

مدیر مسئول ایران سپید با بیان دغدغه های نابینایان در نشست سخنگوی دولت گفت: ایجاد فرصت برابر و باور به توانمندی انسانهایی که بخشی از توان جسمی شان را از دست داده اند از وظایف مسئولان و مردم است.

سهیل معینی، مدیر مسئول ایران سپید با حضور در نشست علی ربیعی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۵ اکتبر و گرامی داشت روز جهانی عصای سفید، بیان کرد: این روز برای پاسداشت ۳۰۰ میلیون تن از افرادی است که به دلایل مختلف بینایی خود را از دست داده اند. این عده که تعدادشان کم هم نیست شایستگی هایشان را علیرغم نابرابری ها به جامعه اثبات کردند.

وی ادامه داد: نابینایان تحصیل کرده ترین گروه از معلولان هستند و ۴۰ درصد از دانشجویان دارای معلولیت را تشکیل می دهند. هزاران دانشجوی نابینا و کم بینا را داریم که علیرغم نابرابری در عرصه آموزش، تحصیلات عالی را به اتمام رسانده و سکاندار پست های مهم مدیریتی شدند. از اساتید برجسته دانشگاه هستند و عضو هیئت های علمی در دانشگاه های معتبر هستند.

مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان چاووش در ادامه صحبت هایش افزود: این افراد به طبع توانمندی هایشان از جامعه و مسئولان انتظاراتی دارند، انتظاراتشان به معنای عامیانه دستگیری نیست بلکه میخواهند دستشان را باز بگذارید تا زندگی را ان طور که میخواهند برای جامعه بسازند. در یک کلام فرصت های برابر میتواند کمک کند تا این افراد از زیر چتر نهادهای حمایتی خارج شوند و به سرمایه های انسانی خلاق مبدل گردند.

معینی با اشاره به نقش دستگاه ها و وزارتخانه های در قبال نابینایان بیان کرد: از این تریبون استفاده می کنم و به جامعه و مسئولان یاد آور می شوم اگر در جامعه نابینای تحصیل کرده داریم  پس باید منابع آموزشی و اطلاعاتی مناسب و دسترس پذیر را برایشان فراهم سازیم.

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می کنیم بودجه لازم برای تولید محتوای آموزشی به بریل، صوت و الکترونیک را اختصاص دهند. نابینایان همچون دیگر افراد جامعه باید به حق برابر آموزشی از بودجه ملی دست یابند.

وی در خصوص معاهده مراکش هم گفت: این معاهده دسترس پذیری نابینایان را به حق کپی رایت استثنا کرده است. امیدواریم با حمایت دولت این معاهده که به امضای نماینده ایران رسیده است به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود تا تصویب گردد. به این صورت ایران رسماً به معاهده مراکش پیوسته و قدم بزرگی در دسترس پذیری برای نابینایان برداشته میشود.

مدیر مسئول ایران سپید با اشاره به عدم دسترس پذیری اماکن عمومی اظهار داشت: متأسفانه علیرغم هزاران میلیارد که صرف عمران و آبادانی شهر میشود هنوز معابر و اماکن عمومی برای افراد قابل دسترس نیست.

اگر صفت عموم را بر روی آنها گذاشتیم یعنی همه افراد جامعه با هر محدودیتی باید بتوانند در شهر تردد کنند.

از شهرداری ها میخواهیم تا به احکام بالا دستی توجه کنند و انتظار داریم هیچ پروژه ای با کاربری عمومی بدون حق دسترس پذیری همه احاد جامعه افتتاح نشود.

معینی با انتقاد از عدم دسترس پذیر بودن شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا بیان کرد: از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم میخواهیم تا امکانات برابر اموزشی را برای همه دانش آموزان و دانشجویان فراهم سازند. دانش آموزان نابینا انتظار دارند در شرایط کرونایی کشور در خانه هایشان از امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند.

وی در پایان صحبت هایش تلنگری هم به عدم نمایندگی نابینایان در مجلس شورای اسلامی زد و گفت:  اگر قدرت نماینده بر حسب توانمندی و دفاع از موکل بر اساس دانش اوست پس نابینایان بسیاری داریم که میتوانند در این عرصه خدمترسانی کنند. زیبنده کشور نیست که افرادی را فقط به خاطر عدم بینایی از نمایندگی ملت محروم سازیم. از نمایندگان خانه ملت انتظار داریم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا نابینایان به آنچه حقشان می دانند دست پیدا کنند.

..........گفتگوی ویژه

* برخورد صحیح با نابینایان فقط با فرهنگ سازی امکان پذیر است

نابینایان و کم بینایان زندگی عادی همانند دیگر افراد بینای جامعه دارند و از نظر دل مشغولیها و نگرانیها تفاوت چندانی بین آنان با سایر افراد جامعه وجود ندارد.  تنها نگرانی  نابینایان از برخورد ناصحیح جامعه با آنهاست. برای حل این دغدغه انجمن های فعال در حوزه نابینایان باید پا در میدان گذاشته و زمینه آشنایی مردم با نابینایان و کم بینایان را فراهم سازند. با اطلاعرسانی درست و به هنگام می تواند نگرش جامعه را نسبت به معلولان تغییر داد و این کار فقط با برنامه ویژه، مدون و اختصاصی ممکن خواهد بود.

شاید ایام 23 مهر مناسب ترین روز برای آغاز این فرهنگ سازی ها باشد اما نباید به یک روز یا دو روز دلخوش کرد باید سالها در این زمینه کار شود تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

طی گشت زنی میان انجمن های مختلف به شهر شیراز سفر کردیم تا دریابیم بنیاد توانگران کارآفرین این شهر چقدر در خصوص فرهنگ سازی فعالیت دارد و اینکه در برنامه های روز جهانی نابینایان و کم بینایان به مقوله فرهنگ سازی هم پرداخته اند؟

محمد قاسم شایسته نیا مدیرعامل این بنیاد در گفتگو با ایران سپید در مورد برنامه هایشان می گوید: «وضعیت کشور در شرایطی قرار گرفته است که نمی توان مراسم هایی با حضور اعضای انجمن برگزار کنیم به همین منظور برنامه هایمان را به سمت تولید محتوا به صورت داستانی در مورد نابینایان و فرهنگسازی سوق دادیم. بنیاد ما استودیو مجهزی دارد که با استفاده از توانمندی اعضای انجمن برنامه هایی را برای رادیو ساختیم تا در روز 23 مهرماه طی دو نوبت بخش شود. محتوای این برنامه ها مشکلات و روزمرگی های نابینایان است و اینکه یک نابینا در طول روز با چه دغدغه هایی رو به رو می شود.  موضوعات خاصی را در نظر گرفتیم و به صورت داستان و نمایش در آوردیم تا به وسیله نابینایان اجرا شود و کار ضبط آن در انجمن صورت گیرد.  جالب است که بدانید تمام کار ساخت و تولید این برنامه ها برعهده نابینایان عضو انجمن است.»

وی با اشاره به مسابقه این بنیاد برای نابینایان و کم بینایان هم عنوان می کند: «مسابقه ی با نام «چشمان من با تو حرف دارد» را برای نابینایان تدارک دیدم. دوستان نابینا میتوانند تا 19 مهر ماه آثارشان را برای بنیاد توانگران کارآفرین شیراز ارسال نمایند. روز 23 مهرماه داروان ما آثار منتخب را معرفی خواهند کرد. جوایزی  هم به صورت نقدی برای آثار برتر در نظر گرفتیم که با توجه به تعداد آثار و سطح کیفیت به دوستان نابینا تعلق خواهد گرفت.»

شایسته نیا علت برگزاری این مسابقه را زندگی پرماجرای نابینایان ذکر می کند و می گوید: « نابینایان وکم بینایان به علت خاص بودن وضعیتشان، زندگی پرماجرایی دارند و کمتر نابینایی داستان ها و اتفاقات زندگی اش را به رشته تحریر درآورده است به همین جهت این مسابقه را برگزار کردیم تا نابینایان تشویق شده و دست به قلم شوند.»

مدیرعامل بنیاد توانگران کارآفرین شیراز با  اشاره به دیگر برنامه های بنیاد در روز 23 مهر ماه می افزاید: «فرهنگ سازی یکی دیگر از برنامه های ما برای روزجهانی عصای سفید است. رایزنی های با شهرداری انجام دادیم تا در هفته جهانی نابینایان و کم بینایان بنرهایی در سطح شهر با محتوای آموزش به مردم نصب شود.  مقرر شده است روی این بیلبوردها پیامهای آموزشی در جهت آشنایی بیشتر مردم با نابینایان و کم بینایان و نحوی برخورد با آنان درج کنیم. متاسفانه در مورد برخورد و آشنایی با نابینایان و کم بینایان اصلا کار نشده است و آحاد جامعه نابینا و توانمندیشان را نمی شناسند. هنگامی که از مرکز خارج می شوم تا به منزل برگردم رانندگان تاکسی فکر می کنند ما مریض هستیم و در این مکان تحت درمانیم.

برای فرهنگ سازی در جامعه باید سراغ قشرکم سن و سال برویم چرا که راحت تر میتوان در ذهن آنها تغییر را ایجاد کرد و نگرش تازه ای را به آنها ارائه دهیم. سال گذشته به مناسبت 23 مهر در مدارس عادی شرکت کردیم تا به دانش آموزان توضیح دهیم فرد نابینا چه نقاط ضعف و چه توانمندی هایی دارد و نحوی برخورد با نابینایان را به آنها آموزش دادیم.»

شایسته نیا در خصوص برپایی نمایشگاه اشتغال نابینایان هم می گوید: «اخیراً همایشی کشوری با موضوع اشتغال نابینایان را برگزار کردیم و از افراد درخواست کردیم تصاویر نابینایان در کارهایی که انجام می دهند را برای ما چه به صورت عکس حرفه ای و چه آماتور ارسال کنند. در این همایش اتفاقات خوبی رقم خورد تا بتوانیم با شغل هایی متفاوتی که نابینایان میتوانند انجام دهند آشنا شویم. به عنوان مثال نابینایی را در علامرودشت لارستان داریم که در نخلستان فعالیت می کند و از صفر تا صد کار این نخلستان را خودش انجام میدهد، در استان فارس نابینای سنگ تراشی زندگی می کند که سنگ تراشی را به صورت حرفه ای انجام می دهند یا نابینایی را داریم که در یکی از روستاهای کرمانشاه زعفران کاری دارد، همچنین با نابینایی در مشهد مقدس آشنا شدیم که پروانه کار ساخت سنتور دارد و به صورت تخصصی این کار را انجام میدهد. تصمیم گرفتیم عکس های منتخب را در چند گوشه از شهر به نمایش بگذاریم تا مردم با توانمندی نابینایان و کم بینایان سراسر کشور آشنا شوند.»

وی در پایان این گفتگو به حضور در برنامه های تلویزیونی هم اشاره می کند و می گوید: «به مناسبت روز عصای سفید نشستی هایی را با مطبوعات خواهیم داشت تا اطلاعاتی را در خصوص نابینایان و دغدغه های این روزهای این گروه از معلولان را به گوش اصحاب رسانه برسانیم. همچنین با شرکت در برنامه های تلویزیونی به فعالیت های بنیاد  خواهیم پرداخت.»

...........بهداشت و سلامت

* قیمت ماسک سه لایه 1300 تومان است

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به هر گونه گرانفروشی ماسک از سوی مراجع توزیع و عرضه هشدار داد و تأکید کرد: مصرف کننده نباید ماسک سه لایه را بیش از ۱۳۰۰ تومان دریافت کند.

به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز گفت: متاسفانه شاهدیم که علی رغم تولید بسیار زیاد ماسک در کشور، این اقلام با رقم های بالاتر از ۱۳۰۰ تومان عملا به دست مصرف کننده می رسد.

شانه ساز ادامه داد: از نظر تعداد تولید هیچ مشکلی در کشور نداریم و روزانه ۲۱ میلیون ماسک در کشور تولید می شود و به زودی ۵ تا شش میلیون ماسک روزانه در اختیار داروخانه ها به عنوان مرکز اصلی عرضه ماسک قرار می گیرد. در عین حال علاوه بر داروخانه ها، فروشگاه های لوازم تجهیزات پزشکی و فروشگاه های زنجیره ای معتبر را هدف گیری می کنیم‌ تا ماسک را با قیمت و کیفیت مورد نظر عرضه کنند.  این اقدامی است که آغاز شده و با توجه به اینکه استفاده از ماسک اجباری می شود و همه باید از درب منازل ماسک بزنند، رعایت این قیمت ها برایمان بسیار مهم است.

شانه ساز ادامه داد: حداقل ۱۰ اکیپ در شهر و استان تهران برای بازرسی داریم و در همه استان ها به فراخور شرایط استان بازرسی ها آغاز شده است. به ویژه شهرهایی که از نظر شیوع کرونا وضعیت بحرانی تری دارند. اگر مردم با تخلفی در این حوزه مواجه شدند، می توانند به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل مراجعه کنند که در آنجا بلافاصله رسیدگی شده و اگر مورد تخلفی باشد برخورد انتظامی و قضایی از سوی معاونت ها انجام می شود. مردم می توانند از ۱۹۰ هم استفاده کنند اما توصیه ما این است که برای سرعت بیشتر به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه کرده و تماس بگیرند.

* چاقی بعد از اپیدمی کرونا رو به افزایش است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شرایط کرونایی سوء تغذیه در کشور رشدی نداشته است اما چاقی به دلیل اینکه مردم مواد نشاسته ای بیشتری می خورند و تحرک بدنی ندارند، رو به افزایش است.

به نقل از ایرنا، زهرا عبداللهی افزود: گرسنگی و سوء تغذیه ناامنی غذایی است و ما در کشور گرسنگی نداریم اما در زمینه سوءتغذیه مشکل وجود دارد و بسیاری از افراد انرژی و پروتئین را دریافت نمی کنند و کمبودهای تغذیه ای دارند.

وی اظهار داشت: شیر و لبنیات از غذاهای اصلی برای تغذیه مناسب است. سرانه مصرف این مواد غذایی در کشور کم بوده و طی ۱۰ ساله اخیر شیر و لبنیات کمتر از مقدار توصیه شده مصرف می شود و به نوعی مردم عادت ندارند شیر بخورند و با توجه به اینکه روزانه قیمت این گروه غذایی افزایش می یابد اقشار آسیب پذیر و کم درآمد نیز استفاده از آن را کمتر در سبد خانوار قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی نیز برای دولت داریم تا بخشی از یارانه روغن و شکر را به شیر و لبنیات اختصاص دهد زیرا شیوع بیماریهای غیرواگیر از جمله قلبی و عروقی، فشارخون بالا و غیره رو به افزایش است و باید برای دهک های درآمد پایین بخشی از یارانه را به سمت این مواد غذایی و گوشت و تخم مرغ هدایت کرد.مصرف نوشابه و نوشیدنی های غیر سالم رو به افزایش است.بسیاری از کودکان نیز شیر نمی خورند و اصلاح این رفتار به آموزش از طریق رسانه ها و صدا و سیما نیاز دارد.

وی ادامه داد: سوء تغذیه امری بسیار مهم است و اکنون چهاردرصد کودکان دچار کم وزنی و لاغری هستند، ۲۲ درصد کودکان چاق بوده و در شرایط کرونایی چاقی کودکان زیر پنج سال و نوجوانان رشد ۱۰ درصدی داشته است . مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری و قیمت بالای مواد غذایی بر روند سوء تغذیه تأثیر زیادی می گذارد.

عبداللهی در مورد مصرف مکمل های ورزشی اظهار داشت: متاسفانه موارد تقلبی مکمل های ورزشی در بازار وجود دارد و این مکمل ها خودسرانه مصرف میشوند. هر کسی مجاز به تجویز این مواد نیست و باید زیر نظر کارشناس و متخصص تغذیه تجویز شود.

وی گفت: لیست مکمل های مجاز در سایت سازمان غذا و دارو در دسترس است، و افراد می توانند با مراجعه به این سایت از کیفیت مکمل های ورزشی مطلع شوند.

عبداللهی ادامه داد: فرهنگ سازی تغذیه نیز مهم است اگر مردم پیام های ساده تغذیه را مورد توجه قرار دهند و الگوی غذایی درستی داشته باشند، این امر در کاهش ابتلا به کرونا نیز موثر است. اگر به تغذیه درست توجه نشود فرد دچار سوء تغذیه و کمبود ریزمغذیها می شود و  زودتر به کووید19مبتلا  و شدت بیماری او نیز زیاد می شود.

............ورزشی

* برنامه‌های روز ملی و هفته پارالمپیک سال 1399/تحرک؛ توانمندی؛ افتخارآفرینی

با شیوع کرونا، اجرای این برنامه ها متناسب با شرایط هر شهر، رعایت نکات بهداشتی و بیشتر با نسخه های "مجازی" توصیه می شود.

در ادامه، به تفکیک روز به برنامه های هفته پارالمپیک اشاره می شود.

دوشنبه 5  آبان: (پارالمپیک و روز عصای سفید)

 برگزاری بازی ها و ورزش های ویژه نابینایان در مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه و آموزش اهداف جنبش پارالمپیک در مدارس.

فعالیت های آموزشی ویژه آسایشگاه ها و مراکز کارگری توسط کارشناسان هیأت‌های نابینایان و کم‌بینایان.

برگزاری مسابقات ورزشی مراسم ویژه نابینایان و کم بینایان و اجرای بازی های دبستانی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی(گلبال و ..

برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری متناسب با اهداف جنبش پارالمپیک

تجلیل از قهرمانان و پیشکسوتان و دست اندرکاران ورزش نابینایان و کم بینایان

پرداختن به فعالیت های ورزشی نابینایان و کم بینایان در رسانه ها.

سه شنبه 6 آبان: (پارالمپیک و مدارس استثنایی)

برگزاری بازی ها و مسابقات ورزشی در رشته های ویژه دانش آموزان مدارس استثنایی

برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری متناسب با اهداف جنبش پارالمپیک

تجلیل از کلیه دانش آموزان مدال آور و دست اندرکاران ورزش های پارالمپیکی در مدارس استثنایی

فعالیت های آموزشی متناسب با اهداف جنبش پارالمپیک

پرداختن به فعالیت های پارالمپیکی مدارس استثنایی در رسانه ها

برگزاری جشن نمادین روز ملی پارالمپیک در مدارس منتخب استثنایی سراسر کشور

چهارشنبه 7 آبان: (پارالمپیک و افتخارآفرینی)

برگزاری جلسه شورای ‌اداری شهرستان و استان در سراسر کشور با محوریت ورزش جانبازان، معلولین و نابینایان و جنبش‌پارالمپیک.

تجلیل از قهرمانان، مربیان و دست اندرکاران افتخارآفرین پارالمپیکی

یادکرد افتخارات پارالمپیکی جمهوری اسلامی ایران در رسانه ها.

پنجشنبه 8 آبان: (پارالمپیک و خانواده)

دیدار با خانواده معزز شهدا به ویژه شهدای ورزشکار

برگزاری کارگاه های آموزشی برای خانواده های جانبازان، معلولین و نابینایان

بازدید از آسایشگاه های جانبازان، معلولین و نابینایان

برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی نشاط آور خانوادگی برای جانبازان و معلولین و نابینایان

پرداختن به خانواده پارالمپیک به ویژه بانوان پارالمپیکی در رسانه ها

جمعه 9 آبان: (میثاق با شهدا و ایثارگران و تجدید بیعت با ولایت)

سخنرانی یکی از مسوولین ورزش جانبازان، معلولین و نابینایان در نماز جمعه سراسر کشور

همایش بزرگ پیاده‌روی و ویلچررانی به سمت محل برگزاری نماز جمعه

حضور در نماز پرشکوه جمعه

حضور در گلزار شهدا و بیعت با آرمان های متعالی امام (ره) و شهدا

انعکاس رسانه ای مناسب از فعالیت های این مناسبت

 شنبه 10 آبان: (پارالمپیک و بهزیستی)

بازدید از مراکز و آسایشگاه های بهزیستی

برگزاری کارگاه های آموزشی برای افراد تحت پوشش بهزیستی

برگزاری برنامه یک روز با پارالمپیک برای کودکان کار خیابان و افراد  معلول و تحت پوشش بهزیستی

برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری و مسابقات ورزشی برای افراد تحت پوشش بهزیستی

پرداختن به فعالیت های پارالمپیکی بهزیستی در رسانه ها

یکشنبه 11 آبان: (پارالمپیک و رسانه)

برگزاری نشست های مختلف با اصحاب رسانه مرتبط با اهداف جنبش و فعالیت های پارالمپیک

تقدیر از اصحاب رسانه و رسانه های فعال در مسیر پارالمپیک.

...........حوادث

* متجاوز به دختران دانشجو در برابر اتهام افساد فی‌الارض/ 300 تجاوز، فقط 30 شکایت

همشهری نوشت: متجاوز سریالی دختران دانشجو که پس از کشاندن طعمه‌هایش به خانه‌اش و خوراندن نوشیدنی مسموم به آنها تجاوز می‌کرد به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه خواهد شد.
پرونده این مرد که کیوان‌. الف نام دارد هم‌اکنون در شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تهران زیر نظر بازپرس روح‌الله رضاپورگتابی، تحت رسیدگی است و تاکنون حدود 30دختر جوان که از سوی وی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند از او شکایت کرده‌اند.
10نفر از این دختران در مواجهه‌ حضوری با متهم او را شناسایی کرده و نزد بازپرس پرونده توضیح داده‌اند که چطور متهم با فریب و ریختن طرح دوستی آنها را به خانه‌اش کشانده و پس از خوراندن نوشیدنی مسموم، به آنها تجاوز کرده است. بقیه شاکیان نیز به‌صورت تلفنی با دادسرا تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کرده‌اند. شاکیان این پرونده دختران جوانی اهل تهران و برخی از شهرستان‌ها هستند و حتی برخی از آنها از خارج از کشور با دادسرا تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کرده‌اند.
هر چند کیوان‌. الف در جریان بازجویی‌های اولیه مدعی شده بود که شاکیان با اراده خودشان با او ارتباط برقرار کرده‌اند. اما وقتی مأموران به دستور قاضی رضاپور گتابی محل زندگی متهم را بازرسی کردند فیلم‌های سیاهی به‌دست آوردند که وی از صحنه تجاوز به برخی از قربانیانش ضبط کرده بود. با کشف این فیلم‌ها متهم که چاره‌ای جز اعتراف نداشت این بار مدعی شد که به بیماری سادیسم مبتلا است و به‌خاطر تجربه هیجان دست به این اقدامات می‌زد.
این مرد که پس از دستگیری و انتقال به زندان اوین از بیماری سنگ کلیه رنج می‌برد با دستور بازپرس به بیمارستان منتقل شد و پس از عمل جراحی و درمان بیماری‌اش هم‌اکنون در بازداشتگاه پلیس امنیت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد. این در حالی است که بازپرس پرونده، قرار است به‌زودی قرار جلب به دادرسی(کیفرخواست) برای او به اتهام افساد فی‌الارض صادر کند و پس از صدور این قرار پرونده وی برای شروع محاکمه به دادگاه انقلاب فرستاده خواهد شد.
 سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران گفت: رئیس پلیس تهران در جلسه ای اعلام کرد که متهم به تجاوز به بیش از 300دختر طی 10سال اعتراف کرده اما تنها حدود 10نفر حاضر شده‌اند با حضور در دادسرا و قرار گرفتن در برابر متهم او را شناسایی کنند. همچنین به گفته یکی دیگر از نمایندگان تهران، پلیس موفق به کشف فیلم‌های سیاه از تجاوز به 46دختر جوان از مخفیگاه متهم شده‌ و رسیدگی به این پرونده و تلاش با هدف تشویق شاکیان برای مراجعه به دادسرا و پلیس و طرح شکایت از متهم ادامه دارد.
شکایت در فضای مجازی
کیوان. الف پس از آن تحت تعقیب پلیس تهران قرار گرفت که از اوایل شهریورماه در فضای مجازی توییتر و اینستاگرام هشتگی با عنوان تجاوز خبرساز و جنجالی شد. برخی از افرادی که به گفته خودشان قربانی تجاوز شده و جرأت نکرده بودند شکایت کنند، حالا در فضای مجازی به بازگویی روایت‌های تلخی از لحظاتی که قربانی تجاوز شدند پرداخته بودند تا شاید از این طریق بتوانند متجاوز را رسوا کنند. بسیاری از این روایات تکان‌دهنده علیه یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به نام کیوان. الف بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. دختری جوان مدعی شده بود که کیوان او را فریب داده و به خانه‌اش کشانده و بعد از تعارف نوشیدنی مسموم به او تجاوز کرده است. بقیه دختران نیز روایات مشابهی علیه این مرد مطرح کردند و این در حالی بود که هیچ دختری از ترس آبرویش از فرد متجاوز شکایت رسمی نکرده بود. 
آنطور که قربانیان مطرح کرده بودند، متهم دانشجوی رشته باستان‌شناسی بود که پس از آشنایی با دختران دانشجو در دانشگاه و یا فضای مجازی آنها را به خانه خود دعوت می‌کرد. دختران دانشجو مدعی شدند که وی مشروبات الکلی سرو می‌کرده که آنها پس از نوشیدن از هوش می‌رفتند. وقتی هم به هوش می‌آمدند که کار از کار گذشته و متوجه می‌شدند که به آنها تجاوز شده است. روایت‌های افشاگرانه از این مرد باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه مخصوصا زنان و دختران شد و در ادامه مأموران پلیس امنیت عمومی، با دستور قاضی روح‌الله رضاپورگتابی، بازپرس شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تهران وارد عمل شده و متهم را دستگیر کردند.هر چند قاضی پرونده و پلیس از قربانیان خواستند که بااطمینان از محفوظ ماندن هویت‌شان و همچنین مطرح نشدن هیچ اتهامی علیه خودشان برای شکایت به دادسرا یا پلیس امنیت مراجعه کنند، اما متهم شاکیان بسیار زیادی دارد که آنها هنوز شکایت‌شان را مطرح نکرده‌اند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *