شناسه خبر: 220 منتشر شده در مورخ: 1392/7/30 ساعت: 12:35 گروه: سیاسی  
تحریم ها علیه ایران پایان یابد
رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا

تحریم ها علیه ایران پایان یابد

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا با تاکید بر این که تحریم ها علیه ایران باید پایان یابد، گفت: پارلمان اروپا علاقه مند به پایان این تحریم ها است و امیدواریم تا چند ماه آینده تحریم ها علیه ایران پایان یابد.

به  گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «هانس اسووبودا» که به همراه هیات پارلمانی اروپا به ایران سفر کرده است عصر دوشنبه در نشست خبری در مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ دادند.


رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا در ابتدای این نشست خبری گفت: حزب سوسیالیست ها 195 عضو در پارلمان از 28 کشور اروپایی دارد. این هیات پارلمانی اروپا بعد از 6سال نخستین هیاتی است که به ایران سفر می کند و تاکنون با رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار کرده است.

اسووبودا، هدف از سفر به ایران را انجام مذاکرات با مقامات ایرانی در مورد مسایل مختلف ازجمله پرونده هسته ای ایران،حقوق بشر و مساله سوریه عنوان و خاطرنشان کرد: ما به ایران سفر کرده ایم تا یخ های روابط ایران و اروپا ذوب شود.

وی با یادآوری مذاکرات رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران در نیویورک اظهار داشت: ما از این مذاکرات خوشحالیم و از این مذاکرات هم آمریکایی، هم ایرانی ها و هم اروپایی ها ابراز خرسندی کرده اند.

رییس حزب سوسیال دموکرات های اتریش و نماینده پارلمان اروپا ادامه داد: ما موافق این موضوع هستیم که ایران طبق قوانین و در چارچوب معاهده ان پی تی به حقوق خود دست یابد و از طرف دیگر از ایران نیز اعتماد سازی می خواهیم و درخواست داریم اجازه دهد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران بازدید کنند.

اسووبودا تصریح کرد: باور ما این است که باید تحریم ها از ایران برداشته شود.

وی با تاکید بر این که باید خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای داشته باشیم، اظهارامیدواری کرد که این شعار هرچه زودتر تحقق یابد.



***این بار نباید اجازه دهیم مذاکرات شکست بخورد 

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا همچنین درپاسخ به سوالی درمورد نظر اتحادیه اروپا درزمینه طرح پیشنهادی ایران به گروه 1+5 در مذاکرات ژنو گفت: غرب تمایل به مذاکره با ایران دارد. قرار است ماه آینده این مذاکرات در ژنو به صورت عمیق ادامه یابد، تا به راه حل برسیم. 

اسووبودا یادآور شد که «خاویر سولانا» و «علی لاریجانی» در این زمینه در گذشته مذاکرات خوبی داشتند و رسیدن به راه حل نزدیک بود، اما این مذاکرات شکست خورد. این بار نباید اجازه دهیم این مذاکرات شکست بخورد. 

یکی دیگر از خبرنگاران درباره تاثیرات مذاکرات هسته ای اخیر در روابط اروپا با ایران پرسید.

رییس حزب سوسیال دموکرات های اتریش نیز اظهارداشت: سفر هیات پارلمانی اروپا با هماهنگی «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است. 

اسووبودا ادامه داد: مذاکرات این هیات با مقامات ایرانی تنها درمورد مساله هسته ای نبود و در مورد سوریه و حقوق بشر هم گفت و گو کردیم. 

وی تاکید کرد ما تلاش داریم راهبرد جامعی را تدوین کنیم تا خشونت طرفین به نرمی تبدیل شود. 



***تلاش پارلمان اروپا حذف تحریم ها علیه ایران است

این نماینده پارلمان اروپا همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که اتحادیه اروپا چه اقدامی برای برداشتن تحریم ها علیه ایران انجام داده است، اظهارداشت: پارلمان اروپا علاقمند است تحریم ها علیه ایران برداشته شود و در این راستا تلاش دارد آمریکا را متقاعد کند. 

وی در پاسخ به این سوال که پارلمان اروپا چه اقداماتی را برای مقابله با کشورهای اروپایی که مردم را سرکوب می کنند، انجام داده است، یادآور شد: ما از مسایل این چنینی به راحتی عبور نمی کنیم ،همانطور که درمورد اتفاقات اخیر در ایتالیا کمیته ای را تشکیل داده ایم درباره نقض حقوق بشر نرم رفتار نمی کنیم.

رییس حزب سوسیالست های پارلمان اروپا تاکید کرد که ما به دنبال تقویت روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در عرصه مختلف هستیم. 



***تحریم ها علیه ایران باید برداشته شود 

درادامه خبرنگاری درمورد دخالت های نظامی در سوریه از اسووبودا پرسید که وی پاسخ داد: من اعتقاد دارم در ژنو 2 مساله آتش بس باید بررسی شود زیرا مردم سوریه درد و رنج زیاد کشیده اند و باید مشکل آنان حل شود. 

وی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چه راه حلی برای زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات دارید؟ گفت: من در گفت و گو با مقامات ایرانی اظهارداشتم که اگر مساله کوچکی بین طرفین(ایران و پارلمان اروپا) وجود دارد، نباید بگذاریم گفت و گو های صادقانه پایان یابد، زیرا اگر گفت و گو ها بر مبنای صداقت پیش برود مسایل حل خواهد شد. 

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا افزود: ما برای برداشتن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنیم و از طرف ما و شما پنجره ای باز شده است ولی فرصت ما محدود و باید از این فرصت ایجاد شده، استفاده کنیم. 

اسووبودا ادامه داد:ما باید گفت و گوهای حقوق بشری را دوباره از سر بگیریم البته این بدان معنی نیست که ما به شما درس بدهیم و بگویم چه کاری انجام بدهید یا انجام ندهید، بلکه برای تعامل دوجانبه است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در پارلمان اروپا اقدامی برای حل پرونده هسته ای ایران دارد، گفت: ما پیشنهاداتی را در این راستا مطرح کردیم و رییسان گروه سیاسی پارلمان اروپا در این زمینه نشست مشترکی با کاترین اشتون برگزار می کنند که نتیجه این گفت و گو اصلاع رسانی خواهد شد. 

اسووبودا در ادامه نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که پارلمان اروپا اقدامی برای رفع تحریم ها انجام داده است؟ یادآور شد: مذاکراتی در این باره شده است، اگر به راه حلی دست یابیم تحریم ها از میان برداشته خواهد شد. 

وی در عین حال اظهارامیدواری کرد که در چند ماه آینده تحریم ها علیه ایران برداشته شود. 

این نماینده پارلمان اروپا همچنین در پاسخ به این سوال که این پارلمان چه اقدامی در مقابله با 200کلاهک هسته ای رژیم اسراییل انجام داده است، گفت: ما برنامه ای را برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح هسته ای داریم که این برنامه شامل حال اسراییل می شود. 



***راه حل مساله سوریه، سیاسی است 

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا به نقش ایران در منطقه بویژه درباره تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: دخالت نظامی نمی تواند موضوع سوریه را حل کند و برای این کشور باید راه حل سیاسی در پیش گرفت. 

اسووبودا با بیان این که بدون شک راه حل سیاسی در سوریه بدون مشارک ایران امکان پذیر نیست از جمهوری اسلامی ایران خواست در مذاکرات ژنو 2 بدون هیچ پیش شرطی شرکت کند. 

وی همچنین اظهارداشت: مذاکرات ژنو 2 با شرکت اکثر گروه ها و جناح ها برگزار خواهد شد. 

رییس حزب سوسیال دموکرات های اتریش ادامه داد: ایران و اتحادیه اروپا اشتراکاتی در برخی زمینه ها از جمله مبارزه با تروریست، ایجاد صلح و کاهش تروریست دارند. 

اسووبودا یادآور شد: اتحادیه اروپا تمایل دارد صلح در خاورمیانه برقرار شود و روند مذاکرات اسراییل و فلسطین به نتیجه برسد، از شهرک سازی جلوگیری شود و طرح اجرای دو دولت به انجام برسد. 

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا افزود: ما باید گفت و گوهای خود را با ایران ادامه دهیم و اختلافات خود را کنار بگذاریم و در مورد مسایل مختلف گفت و گو کنیم. 

اسووبودا در ادامه از مقامات ایرانی برای روند مثبت آزادی رسانه ها در این کشور تشکر کرد و گفت این روند مثبت باعث توسعه ایران می شود. 



***موضوع سوریه، افغانستان و لبنان بدون مشارکت همسایه ها قابل حل نیست

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا درپاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در سوریه گفت: خانم بوکایزر معاون بنده که هم اکنون در این جلسه حضور دارد، مسوول پیگیری مناقشات در سوریه است. 

وی ادامه داد: موضوع افغانستان، سوریه و لبنان بدون مشارکت همسایه ها حل شدنی نیست. 

اسووبودا یادآور شد: اتحادیه اروپا تلاش می کند با کشورهای خاورمیانه بویژه با ایران نزدیک شود. ما همچنین می خواهیم ارتباط خود را با عربستان و مصر حفظ کنیم. 

خبرنگار دیگری پرسید که چرا اجازه ورود ترویست ها به سوریه داده شده است که این نماینده پارلمان اروپا پاسخ داد: متاسفانه ما جلوی این افراد را نمی توانیم بگیریم، برخی خود به سوریه می روند که ما از مقامات قضایی بین المللی می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند. 

رییس حزب سوسیالست های پارلمان اروپا افزود: باید مقامات قضایی در این زمینه گام بردارند و این موضوع را جرم بدانند. 



***با انتخابات ریاست جمهوری در ایران تغییراتی رخ داده است 

در این نشست خبری خبرنگاری از اسووبودا درباره علت سفر نکردن پارلمان اروپا در 6 سال اخیر به ایران پرسید که رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا پاسخ داد: هم ایرانی ها و هم پارلمان اروپا به عدم نتیجه حاصل از فقدان مذاکرات واقف هستند اما باید صادقانه بگویم در طول این سال ها تغییراتی در ایران رخ داده است. 

وی همچنین گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ما گفتند انتخاب دکتر «حسن روحانی» به ریاست جمهوری ایران تغییراتی بسیاری در کشور ایجاد کرده است و ما معتقدیم تغییر به ملت ایران بستگی دارد و وقتی آنها خواهان تغییر هستند ما نیز خواهان تغییر هستیم. 



***پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به دو ایرانی اهدا کرد 

اسووبوادا همچنین در ارزیابی خود از آینده مذاکرات ایران و اروپا اظهارداشت: ما تاکید داریم ارتباط و مذاکره باید قوی تر شود. درست است که برخی نمایندگان پارلمان اروپا از سفر به ایران ظن و وحشت دارند و آن را خطرآفرین می دانند ولی من به آنها خواهم گفت که در این برهه از تاریخ، تعهد تاریخی ما اقتضا می کند مذاکرات با ایران انجام شود. 

وی افزود: پارلمان اروپا هرساله جایزه ای را به نام ساخاروف به افرادی که آزادی بیان دارند، اعطا می کند. ما سال گذشته این جایزه را به دو ایرانی اعطا کردیم و ایران نباید دادن این جایزه را علیه خود بداند. مقامات ایرانی به ما اجازه دهند با جوانان ایرانی در تماس باشیم. 

رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا تصریح کرد: ما فقط می خواهیم ارتباط خود با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم و تبادل نظر کنیم. 

اسووبودا در پاسخ به سوال دیگری درمورد این که چرا پارلمان اروپا به افرادی که از دستگاه قضایی ایران حکم دریافت کرده اند، جایزه می دهد؟ گفت:جایزه ساخاروف اقدام علیه دولت نیست به نظر ما این افراد اقدامات خوبی برای توسعه قوانین انجام داده اند.

هیات پنج نفره از پارلمان اروپا روز شنبه به منظور دیدار با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

این هیات به ریاست رییس گروه سوسیالیست های پارلمان اروپا که از بزرگ ترین و مهم ترین فراکسیون های پارلمانی آن نهاد است به دعوت مجلس شورای اسلامی در ایران بسر می برد.

رییس حزب سوسیالست های پارلمان اروپا همچنین در پاسخ به این سوال که تصور هیات پارلمانی اروپا درباره ایران چیست، اظهارداشت: این اولین بار نیست که من به ایران سفر کردم 12سال پیش نیز به این کشور آمدم و برای من جالب بود که کالاهایی در ایران از جمله کوکاکولا تحریم نیست. 

اسووبودا در ادامه با بیان این که ایران در زمینه های مختلف علمی ،هنری و مهندسی پیشرفته است،افزود: زنان 60درصد دانشجویان دانشگاه های ایران را تشکیل می دهند و ما این موضوع را به دوستانمان در اتحادیه اروپا اطلاع می دهیم

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *