۱۵۲ هزار دانشآموزاستثنایی تحت پوشش آموزش و پروش کشوررئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت :در حال حاضر ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی تحت پوشش آموزش و پرورش کشور قرار گرفتهاند. |
به گزارش ایران سپید به نقل از فارس، سیدجواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آئین کلنگزنی مدرسه خیرساز فرشچی در اسلامشهر، اظهار کرد:در حاضر کمتر از یک درصدجمعیت دانشآموزان کشور یعنی حدود ۱۵۲ هزار دانشآموز تحت پوشش نظام آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار دارند.
وی با اشاره به فعالیت ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان و ۱۰۰مدرسه مخصوص ناشنوایان در سطح کشور گفت: یکی از کارهایی که در نظام جهانی اتفاق افتاده ایجاد شرایط برابر و فراگیر کردن آموزشها بدون محدویت است و با توجه به اینکه در حال حاضر کودکان استثنایی در مدارس خاص بصورت ایزوله و تفکیک شده تحت تعلیم نظام آموزش و پرورش هستند، در تلاش هستیم تا جایی که امکان دارد با ایجاد تغییراتی در مدارس فراگیر و تلفیقی، دانشآموزان استثنایی را همپای دیگر دانشآموزان در مدارس تحت آموزش و تعلیم قرار گیرند و آرمان این است که از مدارس تلفیقی به مدارس فراگیر برسیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای این وزارتخانه، بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ نوع مدرسه خاص، نمونه دولتی، استثنایی، سمپاد و غیره فعالیت میکنند که با فراگیر شدن مدارس، همه دانشآموزان با هر شرایطی در این مدارس مورد آموزش قرار میگیرند، البته آموزشها برای همه دانشآموزان یکسان نبوده و متناسب هر گروهی ارائه خواهد شد، ضمن اینکه در این مدارس باید قدرت تنوع روشهای یادگیری و متناسب با دانشآموز وجود داشته باشد و چون به آن مرحله نرسیدهایم، مجبوریم مدارس ویژه و استثنایی داشته باشیم.
حسینی با بیان اینکه در سال ۹۸ با ابلاغ طرحی برای ایجاد یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اوتیسم به صورت الگویی در هر استان مناسب سازی شود، تأکید کرد: متأسفانه در اجرای طرح مناسب سازی فقط به بحث مناسب سازی فضای فیزیکی مدارس توجه شد وبه جهات دیگر این طرح از جمله مناسب سازی کادر آموزشی، امکانات و تجهیزات و روشهای برخورد و تدریس برای ارائه آموزشها به ۷ گروه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی به اضافه دانشآموزان عادی توجهی نشده که احتمالاً در استانها خوب متوجه این طرح نشدهاند؛ در حالی که هدف مناسب سازی نظام مدرسه، فضای آموزشی، محتوای درسهای آموزشی، کتب و ارائه آموزشهای لازم به والدین و غیره است.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش مختص کودکان۶ تا ۱۸ سال نیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش رسمی از بدو تولد است و باید برای ارائه آموزشهای بهینه و شناسایی کودکان استثنایی از بدو تولد کودکان تحت آموزش و تعلیم قرار گیرند؛ در حال حاضر تنها ۲ هزار دانشآموز زیر۳ سال و کمتر از یک درصد جمعیت دانشآموزی را پوشش داریم درحالی که باید۲۰ درصد از کودکان کشور را تحت پوشش داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت با رویکرد عدالت محور و ترویج آموزشهای لازم گامی مؤثر برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت برداشته و در ادامه راه با همکاری همه اولیاء و دستگاهها تحقق این امر امکان پذیر خواهد بود.
حسینی با تأکید بر اینکه ارائه آموزشهای در آموزش و پرورش استثنایی ۵ برابر آموزهای عادی است و آموزش و پرورش استثنایی با توجه به شرایط ویژه دانشآموزان هزینه، امکانات، اعتبارات و عواطف و نگاههای ویژهای نیاز دارد، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰ درصد از مدارسی که مقاوم سازی، نوسازی و احداث شدهاند توسط خیران انجام شده است.
وی در پایان گفت: مدارس جعبه سیاه جامعه هستند و هر آنچه که در مدرسه اتفاق میافتد در آینده درون جامعه نمایانگر میشود.
|
|||||||||
سلام من باخواهرم که معلولیت جسمی حرکتی شدید داریم سرپرستی نداریم مادرفوت شده پدر رها کرده هیچ اسری نداریم ازش 20سال هست. اجاره نشین هستیم بهزیستی نه قبول میکنه مارو خابگاه نه خونه میده زنگ زدم میگه سی میلیون وام هست برای ساخت مسکن نه اجاره باید دوتا ضامن داشتی باشی خوب این مسکن که بهزیستی میده مگه مال دومعلول نیست پس چرا نمیدین پول دارو هامونو حتی کمک نمیکنه میگه زیاد اگه زنگ بزنید پول ماهانه که میریزیم قطع میکنیم کسی هست کمک کنه بگه من باید چیکار کنم
|