شناسه خبر: 21886 منتشر شده در مورخ: 1399/7/7 ساعت: 23:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 8 مهر ۱۳۹۹

روزنامه سه شنبه 8 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: واریز 48 میلیارد تومان به حساب دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل معلولان - واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است - ثبات یا کاهش نرخ ارز؛ کدام مهم است؟ - آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش دوم" - تقارن ستیغ‌ها: مروری بر اپرای رستم و سهراب - برگزاری اولین گردهمایی ورزشکاران پارالمپیکی ۴۴ کشور آسیایی - میترا به خواستگار پولدارش "بله" گفت، من هم از او انتقام گرفتم

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 8 مهر ۱۳۹۹

11 صفر ۱۴۴۲

29 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6525

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

واریز 48 میلیارد تومان به حساب دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل معلولان

واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است

ثبات یا کاهش نرخ ارز ؛ کدام مهم است؟

آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش دوم"

تقارن ستیغ‌ها: مروری بر اپرای رستم و سهراب

برگزاری اولین گردهمایی ورزشکاران پارالمپیکی ۴۴ کشور آسیایی

میترا به خواستگار پولدارش "بله" گفت، من هم از او انتقام گرفتم

..............ویژه

* واریز 48 میلیارد تومان به حساب دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل معلولان

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت 48 میلیارد تومان به دانشگاه ازاد اسلامی برای تحصیل دانشجویان داری معلولیت خبرداد و گفت: «طبق ماده 9 قانون حمایت از حقوق معلولان افرادی که بر اساس آزمون وسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در هفت دهک اول قرار دارند و داری معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند می توانند از تسهیلات مربوط به معافیت ازشهریه برای یکبار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره مند شوند .»
قبادی دانا ادامه داد: «واحد های آموزش عالی باید نسبت به ثبت نام و انجام آزمون های امتحان و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این ماده قانونی بدون دریافت شهریه از فرد مشمول اقدام نمایند و سازمان بهزیستی هم موظف است بعد از ثبت نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجد شرایط داری معلولیت با شرایط ذکر شده، اقدام نماید.»
وی افزود: «سازمان سنجش آموزش کشور باید فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در هرسال تحصیلی را به سازمان بهزیستی کشور را اعلام نماید تا بتوانیم تا شرایط را برای حضور این افراد در دانشگاه ها فراهم سازیم.»
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پردخت مبلغ 48 میلیارد تومان به حساب دانشگاه ازاد اسلامی بیان کرد:« در نیم سال اول تحصیلی 97 - 98 سازمان بهزیستی بدهی را که به دانشگاه آزاد اسلامی به مبلغ 18 میلیارد تومان داشت را تسویه کرد، همچنین برای نیم سال تحصیلی دوم 98-99 هم مبلغ 30 میلیارد تومان را هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کردیم.»
وی در ادامه گفت: «از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردیم برای نیم سال اول  تحصیلی یعنی سال  99 – 1400 دسترسی الکترونیکی به سازمان بهزیستی دهد تا هزینه شهریه تحصیلی دانشجویان واجد شرایط مشمول قانون معلولان را به حساب دانشگاه واریز کنیم که امیدواریم طی دو هفته آینده این کار محقق شود.»
قبادی دانا در خصوص شرایط تحصیلی دیگر مددجویان این سازمان بیان کرد: «شرایطی را فراهم ساختیم تا فرزندان داری سرپرست غیر موثر که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اعم از فرزندانی که درشبه خانواده ها حضور دارند و کسانی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرششان در سازمان بهزیستی  کمتر از 16 سال بوده هم از تحصیل رایگان  در مراکز آموزش عالی غیر دولتی استفاده کنند.»
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سایر مددجویان که در دهک های یک تا هفت قرار دارند هم گفت:«دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان وهمچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آنها داری معلولیت شدید یا خیلی شدید هستند میتوانند در صورت تأمین اعتبار تا سقف اعتبارات مصوب بخشی از هزینه تحصیلی شان را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایند.»
قبادی دانا به پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه های دولتی هم اشاره کرده  و گفت: «دانشجویان نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند از کمک هزینه تحصیلی بهره مند خواهند شد.   این کمک هزینه در هر ترم برحسب مقطع تحصیلی  از کاردانی تا دکتری مبلغ 400 هزار تومان تا دو میلیون تومان است.  در سال تحصیلی گذشته یعنی 98 -99 در دو ترم این مبلغ به حساب بانکی دو هزارو 900 نفر از این دانشجویان با شرایط ذکر شده واریز شد. »
وی در پایان صحبت هایش به مناسب بودن محیط دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: «امیدواریم  دانشگاه های که دانشجویان دارای معلولیت  درآ مشغول تحصیل هستند، شرایطی را از لحاظ مناسب سازی و دسترس پذیری برای این افراد ایجاد کنند تا دانشجویان دارای معلولیت هم به طور مستقل در فضای دانشگاه همچون دیگر دانشجویان تردد کنند.»

* راه اندازی اخبار ناشنوایان در گیلان

حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه ۹۲ درصد نوزادان استان تحت پوشش غربالگری شنوایی هستند، عنوان کرد: «حدود دو تا چهار درصد این نوزادان دچار کم شنوایی و ناشنوایی می شوند. در این راستا سال گذشته ۴۰۰ دستگاه سمعک و ۸۰۰۰ حلقه باتری سمعک رایگان در استان توزیع کردیم.»
وی با اشاره به مسائل و مشکلات و چالش های ناشنوایان، اظهار کرد:« ۲۵ درصد ناشنوایی ها دلیل ناشناخته دارد، ۵۰ درصد ژنتیکی و ۲۵ درصد به واسطه عوامل ثانویه است.»
نحوی نژاد، با بیان اینکه ۵۵۰۰ معمول دارای اختلال گفتاری و شنوایی در بانک اطلاعات استان وجود دارد، گفت: ۶۰ درصد این آمار مرد و ۴۰ درصد زن هستند و در مجموع ۱۶ درصد جمعیت معلولان تحت پوشش استان را تشکیل می دهند.»
وی افزود: «با هماهنگی های صورت گرفته با صدا و سیما استان، از نیمه دوم امسال اخبار ناشنوایان در گیلان راه اندازی می شود.»
مدیرکل بهزیستی گیلان، از تخصیص وام بلاعوض ۶۰ میلیونی در شهر و ۳۵ میلیون در روستا برای خانواده های دارای دو معلول به بالا خبر داد و اضافه کرد: «سال گذشته برای ۳۶۰ ناشنوا اشتغال ایجاد شد و حدود ۲۵ درصد آمار اشتغال استان مربوط به ناشنوایان است.»
نحوی نژاد در پایان از برگزاری چهار دوره آموزش زبان اشاره برای دستگاه ها خبر داد و یادآور شد:  «زبان اشاره یک زبان رسمی و بین المللی است و آمادگی داریم در دستگاه ها رابط ناشنوایان داشته باشیم.»

.........اخبار روز

* واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است

شهریاری (عضو انجمن داروسازان ایران): به رغم اعلام سازمان غذا و دارو تاکنون هیچ واکسن آنفلوآنزایی در بین داروخانه های کشور توزیع نشده است. با کمال تأسف ناهماهنگی زیادی در توزیع واکسن آنفلوآنزا رخ داده است و داروخانه های کشور منتظر تحویل این واکسن هستند. امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن پیش‌بینی شده بود که تاکنون محقق نشده است/ ایرنا
* عیدی کارکنان در سال آینده چقدر است؟
دولت برای عیدی کارکنان در سال آینده رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده است.

* پیش فروش نفت در 1400

 محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد بودجه 1400 به تشریح آخرین جزئیات این طرح در قالب بودجه سال آتی پرداخت و در جمع خبرنگاران توضیح داد: طرح پیش فروش نفت که سال آینده اجرایی خواهد شد، یک روش دورزدن و بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.
 به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت هر بشکه نفت برای پیش‌فروش 40 دلار و نرخ تسعیر آن نیمایی خواهد بود.
 بودجه 1400 در یک شرایط رکود تورمی در حال تهیه است و نوبخت درباره آن می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که ضمن مهار تورم باید از رکود خارج شویم که لازمه آن سیاست رشد اقتصادی از طریق ارزش افزوده، طرح‌های تولیدی، عمرانی و زیربنایی است.» وی گفت: «برای تحقق طرح‌های تولیدی، سیاست‌های توسعه‌ای صادرات غیرنفتی را به‌صورت جدی در پیش می‌گیریم.» دولت امسال حدود 3 برابر پیش‌بینی خود از محل بازار سرمایه منابع کسب کرده است. به طوری که نوبخت می‌گوید: «امسال پیش‌بینی ما این بود که از طریق عرضه سهام دولتی در بازار سرمایه حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان کسب کنیم، اما در ۵ ماه نخست سال بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کردیم و در سال آینده بازار سرمایه برای دولت از طریق عرضه سهام‌های دولتی منابع قابل توجه دیگری کسب خواهد کرد تا بتوانیم سیاست‌های خروج از رکود و افزایش اشتغال را دنبال کنیم.»
براساس آنچه نوبخت اذعان می‌کند، سال آینده دولت برنامه خروج از رکود، مهار تورم، افزایش درآمد مالیاتی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1400 را در نظر خواهد گرفت و احتمالاً از جدیدترین بخش‌های بودجه «پیش فروش نفت» خواهد بود.

* خطیب‌زاده: نه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا بوده، نه هست و نه خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکره ایران و آمریکا در عمان:
ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط آمریکا و ایران ندارد. مشاورین ایشان قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتاده است.  نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد اینها مصرف داخلی دارد شاید به درد ترامپ بخورد. راه روشن است. ترامپ باید خطای خود را بپذیرد و این جنگ غیربشری و همه‌جانبه و تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند و تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ وارد کرده، جبران کند. شاید وقتی اینها را انجام داد در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی برای خود پیدا کند. موضع ما روشن است و جواب ما همان است که بود.

.........گزارش روز

* ثبات یا کاهش نرخ ارز ؛ کدام مهم است؟

خبرآنلاین نوشت: فعالان اقتصادی معتقدند در صورتی که سیاست‌گذار به دنبال اصلا وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد آرامش در بازار است، باید چشم اندازی قابل پیش بینی ترسیم کند و این موضوع باثبات نرخ ارز به دست می آید.
این روزها و در شرایطی که سال ۹۹ وارد سومین فصل سال شده، تب دلار به حدی بالا رفته که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ این در شرایطی است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، اثر افزایش نرخ ارز را روی فعالیت خود حس کرده‌اند و در مقابل، به دلیل رشد هزینه‌ها ناچار به افزایش قیمت محصولات شده‌اند.
بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی در حدود ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و این در حالی است که در ابتدای سال هر دلار آمریکا با نرخی در حدود ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رفت و این یعنی افزایشی در حدود ۲ برابر.
قابل پیش‌بینی بودن دلار مهم‌تر از نرخ دلار
در این شرایط، اما فعالان اقتصادی معتقدند که هیچ‌چیزی بهتر از قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز و ثبات آن برای کشور نیست؛ این سیاست حتی مهم‌تر از نرخ ارز است.
عدنان موسی‌پور در این خصوص عنوان کرد: چه نرخ دلار ۵ هزار تومان و چه ۲۵ هزار تومان باشد، اگر نرخ ارز قابل پیش‌بینی باشد و ثبات خاصی داشته باشد و دیر به دیر تغییر کند، خیلی از مسایل اقتصادی که مرتبط با داستان ارز هستند، حل می‌شود.
وی افزود: همیشه یک تولیدکننده و تاجر دنبال این بوده که بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند، اما در شرایط فعلی ارزی نمی‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی نمی‌تواند حتی برای ۶ ماه یا یک‌سال آینده خود سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذار نمی‌داند مواد اولیه را با چه قیمتی می‌تواند بخرد و با چه قیمتی می‌تواند محصول خود را بفروشد و هر کالایی را بفروشد، فردای آن باید با قیمت بالاتر مواد اولیه خریداری کند.
نوسان نه، ثبات نرخ ارز مهم است
در این میان، جمشید عدالتیان، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است: آنچه قبل از افزایش یا کاهش قیمت ارز اهمیت دارد، ایجاد ثبات در این بازار است.
وی افزود: در صورتی که هر روز نرخ‌ها کاهشی یا افزایشی باشد، هیچ یک از فعالان اقتصادی نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند و این مساله برای اقتصاد هر کشوری گران تمام می‌شود.
عدالتیان با بیان این‌که ثبات نرخ ارز اثرات خود را در نظم پیدا کردن اقتصاد و حفظ آمار صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مسایلی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث نقدینگی مورد نیاز برای فعال کردن خطوط تولید است. با افزایش نرخ دلار عملا قیمت مواد اولیه به شکل قابل توجهی افزایش یافت و این مساله فشار جدی بر تولیدکنندگان وارد کرد.
آرامش اقتصادی در سایه نرخ ارز باثبات
به باور فعالان اقتصادی، وظیفه سیاست‌گذار در این مسیر مهم است. اگر سیاست‌گذار یا دولت در صدد تغییر وضعیت فعلی اقتصاد و ایجاد آرامش در بازار است، باید افقی قابل دستیابی برای فعالان اقتصادی و هر شخصی که نوسانات ارز، بر زندگی‌اش به صورت مستقیم تأثیر می‌گذارد، ترسیم کند.
آنها عنوان می‌کنند: مهم است فعال اقتصادی بداند که نرخ ارز یک مقدار ثابتی منها یا به علاوه ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد. هر چه غیر از ثبات در بازار ارز، مدیریت کردن فعالیت‌های تولیدی و خدماتی همچنین مدیریت کردن فضای روانی مردم را مشکل خواهد کرد.
فعالان اقتصادی تأکید می‌کنند: نرخ ارز باید حتی به قیمت نرخ‌های بالاتر، باثبات باشد و در یک محدوده نوسانی باقی بماند. اگر نرخ ارز بالا باشد ولی ثبات داشته باشد، باعث می‌شود بنگاه‌ها با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی خود بپردازند. مردم نیز با آرامش بیشتری به نیازهای خود توجه می‌کنند و بهره‌وری لازم را برای بهتر انجام دادن کارها، کسب می‌کنند.
به باور آنها، به دلیل این‌که این ثبات تاکنون احساس نشده و فضای روانی بر اقتصاد کشور سایه افکنده، هزینه‌های تمام شده کالا و خدمات را افزایش داده است.

..........بهداشت و سلامت

* آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش دوم"

 روز گذشته در گفتگو با اشرف السادات حیدری مسئول آموزش کلینیک دیابت بیمارستان بقیه الله "عج" ، بخش اول هرم غذایی و واحدهای مجاز نان و غلات برای بیماران دیابتی توضیح داده شد. در این قسمت خانم حیدری به قسمت دوم و سوم هرم غذایی می پردازد: قسمت دوم هرم غذایی شامل میوه ها است. هر فرد دیابتی در روز می تواند 4 واحد میوه و سبزی استفاده کند. کربوهیدراتها چون غذای اصلی به شمار می روند بسته به نیاز بیمار تغییر می کنند ولی بخشهای دیگر هرم غذایی را تغییر نمی دهیم. حال ببینیم واحد میوه چگونه سنجیده می شود. یک عدد میوه متوسط مثل پرتقال، سیب، گلابی و کیوی که اندازه متوسطی دارد، یک واحد به حساب می آید. اگر یک گریپ فروت خیلی بزرگ داشته باشیم نصفش را یک واحد در نظر می گیریم. اگر میوه ای حجیم مثل هندوانه، خربزه، آناناس، کدو حلوایی و لبو داشته باشیم یک قاچ 15 در 15 سانتیمتری را یک واحد در نظر می گیریم و در مورد میوه های ریز مثل انگور، آلبالو،گیلاس، ازگیل و زالزالک یک لیوان متوسط یک واحد به حساب می آید مثلا انگور را دانه دانه کرده و با لیوان اندازه می زنیم. در مورد میوه هایی مثل زردالو، شلیل و انجیر سه عدد میوه را یک واحد در نظر می گیریم. اما اگر مثلا یک زردالوی خیلی درشت داشته باشیم دو دانه از آن را مساوی یک سیب متوسط یعنی یک واحد در نظر می گیریم. برخی از میوه ها قند پایینی دارند و افراد می توانند چای خود را با این میوه ها بخورند مثل توت، توت فرنگی و شاه توت . حالا شاتوت و توت فرنگی همیشه در دسترس نیست مگر اینکه فریز شده باشد. این میوه ها قند را بالا نمی برند. برای همین به افراد دیابتی می گوییم چای خود را با توت بخورید. فرد دیابتی نباید چای خود را با کشمش یا خرما بخورد چون کشمش و خرما قند بسیار بالایی دارند. حتی قند خرما از قند و شکر هم بیشتر است. و میوه خشک شده هم نسبت به میوه تازه قند بالاتری دارد. اگر بیمار بخواهد به جای میوه از آب میوه استفاده کند نصف لیوان از هر آبمیوه ای یک واحد به شمار می رود. یعنی فردی که در روز باید 4 واحد میوه بخورد و مثلا می خواهد از سیب استفاده کند می تواند چهار عدد سیب بخورد یا دو لیوان آب سیب را مصرف کند. میوه هایی هم که قند خون را خیلی بالا می برند شامل موز، انبه، خرما، خرمالو، آناناس، هندوانه، خربزه، کمبوزه و طالبی هستند. برای همین به بیمار می گوییم از 4 واحد میوه مجاز در روز تنها یک واحد آن می تواند از این میوه ها باشد. در مورد خرما هم دو عدد خرما یک واحد است. و مثلا اگر فرد در روز 10 لیوان چای می خورد نباید هر لیوان چای را با یک خرما بخورد.

بخش دیگر هرم غذایی شامل لبنیات است. هر فرد باید در روز حتما از لبنیات به اندازه 3 واحد مصرف کند. مثلا سه لیوان شیر بخورد. به بیماران دیابتی، فشارخونی، و هر فرد سالم بالای 35 سال توصیه می شود در روز سه واحد لبنیات مصرف کند ولی نباید از لبنیات پر چرب استفاده کند. برای همین خامه و کره در لبنیات به حساب نمی آیند.و فردی که بیماری قلبی عروقی و دیابت دارد نباید از خامه و کره استفاده کند. پس بیمار در روز می تواند سه لیوان شیر بخورد اما اگر شیر دوست نداشت می تواند به جای سه لیوان شیر ، سه لیوان ماست بخورد یا اگر خواست دوغ بخورد به جای سه لیوان شیر می تواند شش لیوان دوغ بخورد. اما به دوغ نباید نمک بزند فقط سبزیجات خشک شده مثل گل محمدی، نعنا، پونه و شوید را میتواند به دوغ اضافه کند. در بین لبنیات به اندازه یک قوطی کبریت از پنیر یک واحد است. پس می تواند مثلا دو لیوان شیر و یک قوطی کبریت پنیر بخورد.

.........آهنگ و درنگ

* تقارن ستیغ‌ها: مروری بر اپرای رستم و سهراب

«مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان» که توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری توسط موسسه «ایران گام» در سال ۱۳۹۷ در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. پیش از این مجموعه آثار لوریس چکناواریان به همت انتشارات آوای باربد به بازار عرضه شده بود. از جمله آثاری که حاصل این همکاری تازه است، اپرایی است به نام رستم و سهراب که سال‌ها پیش به دست چکناواریان آهنگسازی شده و حالا در قالب یک آلبوم، در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. آنچه می‌خوانید، نگاه آروین صداقت‌کیش، آهنگساز، نویسنده و منتقد موسیقی است بر اینو آلبوم: رستم و سهراب، این تراژیک‌ترین قله‌ی حماسه‌های فارسی را لوریس چکناوریان به هیات اپرایی درآورده و برای دومین بار منتشر کرده است. اجرای پیشین (ضبط سال ۲۰۰۰) را انتشارات هرمس سالی پس از ضبط منتشر کرده بود. این اجرای تازه با تکخوان‌هایی متفاوت (و به همین دلیل با لهجه‌ی برآمده از آواخوانی و تأکید متفاوت) و البته همان ارکستر و کر و احتمالا رهبری خود آهنگساز، گویا نسبت به اجرای پیشین نسخه‌ای دگرگون شده است. این را بدان قرینه می‌توان دریافت که پرده‌ی دوم در این ضبط شانزده قسمت دارد و در نسخه‌ی ۲۰۰۰ نُه، یا بعضی قسمت‌ها در اجرای جدید طولانی‌تر و مستقل‌تر شده‌اند.
این اپرای دو پرده‌ای از دو جهت درخور محتوایش است. نخست سرگذشت طولانی نوشته شدنش از آغاز دهه‌ی ۱۳۴۰ تا نیمه‌های دهه‌ی ۱۳۶۰ و از جستجوی ماده‌ی اولیه در زورخانه‌ها تا همراهی و همیاری کارل اُرف افسانه‌ای با آن خود نوعی سرگذشت حماسی را تداعی می‌کند. و دوم جایگاهی که این اثر در میان آثار آفریننده‌اش دارد. رستم و سهراب از لحاظ فنی و زیبایی قله‌ی آثار چکناوریان است. اینچنین دو ستیغ با یکدیگر مقارن شده‌اند.
از همان آغاز، از مقدمه‌ی سازی پرده‌ی اول، آهنگساز به روشنی نشان می‌دهد که می‌خواهد آب و آتش را به ظرافت هر چه تمام‌تر در کنار یکدیگر نگاه‌دارد، دو عنصر متضاد داستان، یعنی لطافت و مهر پدری(گاه مادری)-فرزندی و تابعش غم سرنوشت تراژیکی که گویا همه‌ی دانندگان داستان چشم‌انتظار آنند را با خروش و خشونت نبرد به هم بیامیزد و گاه‌به‌گاه، به فراخور داستان به یکی میدان شکفتن و غلبه بر دیگری بدهد. عناصر متضاد داستان، هیجان، انرژی و انفجار روشنایی در مقابل اوج لطافت، سکون و تیرگی قرار می‌گیرد و چه به‌جا و متناسب.
اما همه‌ی مایه‌وری رستم و سهراب از این نیست. افزون بر این، اثر از ریتم و رنگ‌آمیزی (ترکیب این دو را در آغاز پرده‌ی دوم، نبرد اول رستم و سهراب بشنوید) و نقل ملودی‌های شناخته شده (مخصوصا تم‌های زورخانه‌ای) غنی است و بهره‌گیری از رنگ‌‌آمیزی ارکستری در آن، گرچه بدیع نیست، اما ماهرانه انجام شده است.

.........ورزشی

* برگزاری اولین گردهمایی ورزشکاران پارالمپیکی ۴۴ کشور آسیایی

کمیته بین المللی پارالمپیک آسیا از برگزاری اولین گردهمایی مجازی ورزشکاران پارالمپیکی ۴۴ کشور آسیایی خبر داد.
این رویداد مجازی روزهای دوم و سوم دسامبر سال جاری میلادی برگزار می شود و روز پایانی آن مصادف با روز جهانی افراد دارای معلولیت خواهد بود.
ورزشکاران به نمایندگی از کمیته های ملی پارالمپیک ۴۴ کشور آسیایی در این گردهمایی مجازی حضور خواهند یافت تا طی دو روز پیرامون عناوین مختلفی از جمله مسابقات پیش رو، افزایش حضور بانوان در رشته های ورزشی و ... گفتگو کنند.
مجید راشد، رئیس کمیته پارالمپیک آسیا در این خصوص گفت: ما چشم انداز روشنی داریم تا از طریق ورزش های پارالمپیکی به آسیایی متحد دست یابیم و در این میان ورزشکاران هستند که به عنوان الگو عمل می کنند تا این امر را محقق سازند.
وی افزود: ما ورزشکاران را در مرکز فعالیت خود قرار می دهیم و خوشحالم که اعلام کننده اولین گردهمایی ورزشی در منطقه آسیا هستم و این گردهمایی به ورزشکاران کمک می کند در مورد موضوعات اصلی که می تواند در ورزش حرفه ای به آنها کمک کند، اطلاع کسب کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند و این امر، به تصمیم گیری های ما در آینده کمک خواهد کرد.
جئونگ مین لی از کره جنوبی و رئیس کمیته ورزشکاران APC، مجری این گردهمایی مجازی خواهد بود و سخنرانان متخصص نیز هدایت این گردهمایی مجازی را در عناوین مختلف بر عهده دارند.
این گردهمایی پیش از همه گیری بیماری کرونا مقرر بود در کره جنوبی و به میزبانی کمیته ملی پارالمپیک این کشور برگزار شود که به دلیل این بیماری به صورت مجازی انجام خواهد شد.

* رکورد شکنی مجدد رونالدو

کریستیانو رونالدو به رکورد 450 گل در پنج لیگ معتبر اروپایی دست یافت تا اولین بازیکنی باشد که به این آمار می رسد.
کریستیانو رونالدو با دو گلی که وارد دروازه آاس رم کرد، تعداد گل هایش در فصل 2020/21 سری آ ایتالیا را به عدد 3 رساند و اکنون به رکورد 450 گل در پنج لیگ معتبر اروپایی دست یافته است. او با پیراهن منچستریونایتد (84)، رئال مادرید (311) و یوونتوس (55 گل) موفق شده مجموعاً 450 گل در 554 بازی در مسابقات پنج لیگ معتبر اروپایی به ثمر برساند.
کریستیانو رونالدو و ثبت 30+ گل در 14 سال متوالی میلادی
کریستیانو رونالدو با دو گلی که وارد دروازه جالوروسی کرد، مجموع گل هایش در سال 2020 را به عدد 30 رساند تا برای چهاردهمین سال متوالی موفق به ثبت 30+ گل شود. رونالدو در 28 بازی اش در سال 2020 موفق به ثبت 30 گل و 6 پاس گل شده است.

...........حوادث

* میترا به خواستگار پولدارش "بله" گفت، من هم از او انتقام گرفتم

ایران نوشت: اوایل تیر امسال، دختر جوانی سوار خودروی مزدا به طرف خانه‌اش می‌رفت که ناگهان خودروی پژویی با خودروی او تصادف کرد و باعث خسارت زیادی به او شد.
وقتی خانم مهندس با ناراحتی از خودرو پیاده شد تا وضعیت را بررسی کند ناگهان ۳ مرد پژو سوار با قمه و چاقو پیاده شدند و به سمت دختر جوان رفتند سپس دو نفر از آن‌ها با تهدید، خودروی او را با خود بردند و یکی از آن‌ها سوار بر خودروی پژو محل را ترک کردند.
کشف خودروی سرقتی
با گزارش این سرقت، به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ویژه سرقت تحقیقات آغاز شد. دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت مورد بازبینی قرار گرفت و تصویر متهمان که صورت‌هایشان را با ماسک بهداشتی پوشانده بودند به دست آمد. شماره پلاک خودروی سرقتی به واحدهای گشت اعلام و بررسی‌ها برای یافتن خودرو ادامه داشت تا اینکه سه هفته بعد، مأموران گشت پلیس موفق شدند خودروی سرقتی را در یکی از محله‌های جنوب پایتخت پیدا کنند.
پس از کشف خودروی مسروقه و تحویل به دختر جوان وی تصمیم گرفت به دیدن خانواده‌اش در یکی از شهرستان‌ها برود. اما زمانی که او از سفر برگشت، با خانه‌ای به‌هم ریخته مواجه شد. طلا، دلارها و اسناد و مدارک خانم مهندس که ارزش آن بیش از ۷۰۰ میلیون تومان بود به سرقت رفته بود.
در ادامه بررسی‌ها تیم تحقیق به سراغ دوربین‌های مداربسته خانه رفتند. در بازبینی دوربین‌ها تصویر سه مرد جوان که صورت‌هایشان را با ماسک بهداشتی پوشانده بودند به‌دست آمد. تطبیق تصاویر این افراد با مردان خشنی که خودرو را سرقت کرده بودند این فرضیه را قوت بخشید که هر دو سرقت از سوی یک باند رخ داده باشد. چرا که حتی یکی از متهمان همان لباسی را به تن داشت که در صحنه سرقت خودروی دختر جوان به تن داشته است.
در ادامه بررسی‌ها دختر جوان سرنخی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد: مدتی قبل پسر جوانی به خواستگاری‌ام آمد و من به او پاسخ منفی دادم. کوروش از جواب رد ناراحت شد و کینه‌ام را به دل گرفت. شاید او در این ماجرا دست داشته باشد، چون تنها کسی که می‌دانست من قرار است به دیدن خانواده‌ام بروم کوروش بود.
دستگیری خواستگار جوان
بدین‌ترتیب مأموران به سراغ کوروش رفته و او را بازداشت کردند. کوروش که ابتدا منکر ماجرا بود، زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد، گفت: من در سرقت‌ها نبودم، اما طراحی سرقت‌ها را من انجام داده‌ام. مدتی قبل با این دختر در جریان خرید و فروش خودرو آشنا شدم. من در کار خرید و فروش خودرو هستم و میترا به‌دنبال خودروی مزدا بود. به او کمک کردم تا خودروی مناسبی خریداری کند.
او ادامه داد: کم‌کم به او علاقه‌مند شدم و او هم به من ابراز علاقه کرد. قرار بود ازدواج کنیم. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه احساس کردم میترا تمایلی به این رابطه ندارد. دیگر تلفن‌هایم را پاسخ نمی‌داد و هر بار که می‌خواستم او را ببینم بهانه می‌آورد. در نهایت هم به من گفت از ازدواج با من منصرف شده است. بعداً فهمیدم که او با پسر دیگری که وضع مالی خیلی خوبی دارد آشنا شده است. از این رفتار میترا کینه به دل گرفتم، او عاشق من نبود. نمی‌توانستم کسی که احساساتم را به بازی گرفته بود ببخشم.
اجیر کردن سارق
پسر جوان ادامه داد: تا انتقام نمی‌گرفتم آرام نمی‌شدم، در مدتی که با میترا دوست بودم از ساعت رفت و آمدهایش خبر داشتم. او به عنوان مهندس در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد. به سراغ سه نفر از دوستانم رفتم. به آن‌ها پیشنهاد دادم تا در انتقام گرفتن از میترا با من همراه شوند و در عوض پول خوبی به آن‌ها بدهم. نقشه اولمان سرقت خودروی میترا بود. با خودرواش کاری نداشتم فقط می‌خواستم احساس از دست دادن را تجربه کند. سرقت از خانه هم نقشه من بود. همدستانم کلید خانه میترا را از داخل ماشین او برداشته بودند. من از پول و طلاهای مسروقه خبری ندارم دست سارقان است هدف من اذیت و انتقام‌گیری بود.
با اعتراف پسر جوان، به دستور بازپرس قدیر احمدزاده، او در اختیار مأموران اداره آگاهی قرار گرفت و تحقیقات برای بازداشت سه سارق اجیر شده ادامه دارد.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
آقای معظمی 1399/7/8 - 10:24
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام و احترام؛ اگر سازمان بهزیستی شهریه معوق دانشگاه آزاد را واریز کرده پس چرا ما هنوز نمیتوانیم انتخاب واحد بکنیم و سایت انتخاب واحد هنوز برای ما مسدود است. لطفا پیگیری بفرمایید چون زمان برای ما بسیار کم است.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *