شناسه خبر: 21851 منتشر شده در مورخ: 1399/7/5 ساعت: 18:10 گروه: اجتماعی  
عدم دسترسی ۴۰ درصد کودکان استثنایی به شبکه شاد

عدم دسترسی ۴۰ درصد کودکان استثنایی به شبکه شاد

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به اپلیکیشن شاد دسترسی ندارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا «مجید هداوند» معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات انجام شده برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه در شرایط کرونایی اظهار داشت: از زمانی که ویروس کرونا همه‌گیر شد، سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز کارهایی را انجام داده است. ابتدای کار که با شبکه تلویزیونی آغاز شد، مترجم ناشنوا وجود نداشت که اکنون مترجم ناشنوا در کنار آموزش‌های تلویزیونی هم اضافه شده است.  همچنین ما یک کانال ویژه محتوای مدارس استثنایی را در شبکه شاد راه اندازی کردیم که بیش از ۸۲۱ زیرشاخه دارد.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: اکنون در حال آماده‌سازی همه محتوای گروه‌های مختلف شامل بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ عنوان درسی و بیش از ۲۹۴ عنوان کتاب هستیم تا آن را روی کانال بارگذاری ‌کنیم، مانند کتاب‌های صوتی برای نابینایان،‌ کتاب‌های راهنمای معلم، راهنمای اولیا و...

بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به شبکه شاد دسترسی ندارند

هداوند گفت: ضمن اینکه بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان ما به فضای مجازی و شبکه شاد دسترسی ندارند. یک گروه از این دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی نداشته، یک گروه موبایل ندارند،‌ یک گروه هم دانش‌آموزان کم توان هستند که نمی‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند، از این رو ما به همه استان‌ها بخشنامه‌ای ارسال کردیم که هر مدرسه باید اطلس یادگیری دانش‌آموزان را تهیه کند.

وی اظهار داشت:‌ طبق بخشنامه هر مدرسه باید یک اطلس یادگیری از دانش‌آموزان با نیاز ویژه استان‌ها طراحی کند که این اطلس یادگیری دقیقا مشخص می‌کند، دانش‌آموزان چه روزهایی در هفته مجازی  و حضوری آموزش می‌بینند. به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی حضوری نمی‌رود، آیا از شبکه شاد استفاده می‌کند و اگر از شبکه شاد استفاده نمی‌کند، آیا مدرسه برای او بسته‌های آموزشی تهیه کرده است؟ اطلس یادگیری یعنی ببینیم که هر دانش‌آموز در ایام کرونا چه وضعیتی دارد.

 جزئیات طرح دستیار معلم

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در توضیح طرح دستیار معلم بیان کرد: ما طرح دستیار معلم را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم که در این طرح برای دانش‌آموزانی که نمی‌توانند وارد فضای مجازی شوند و بخاطر کرونا هم نمی‌توانند در مدرسه باشند، گفته شده که یک نفر از اعضای خانواده را شناسایی کنند تا آموزش‌های لازم را به صورت انفرادی ببیند و بعد در خانه به دانش‌آموز با نیاز ویژه آموزش دهد.

وی افزود:‌ ما در حال بارگذاری۴ هزار و ۹۰۰ محتوای آموزشی در شاد هستیم، ضمن اینکه مراکزی هم در نظر گرفتیم تا در صورت نیاز به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان آموزش و مشاوره دهند. در حال حاضر  مراکز مشاوره خانواده ما در۳۰ استان کشور دایر است.

تشریح شیوه آموزش به دانش‌آموزان با نیاز ویژه

هداوند در خصوص شیوه آموزش به دانش‌آموزان با نیاز ویژه گفت:‌ ما سه شیوه حضوری، غیرحضوری و ترکیبی را برای آموزش دانش‌آموزان با نیاز ویژه در نظر گرفتیم. حضوری به این صورت است که دانش‌آموز با تمهیدات بهداشتی به مدرسه می‌آید، در غیرحضوری نیز دانش‌آموز می‌تواند از شاد یا تلویزیون بهره ببرد و در نوع ترکیبی از هر دو این روش استفاده می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در ارتباط با هر گروه از دانش‌آموزان استثنایی ما دستور العمل خاصی را تعریف کرده‌ایم، به طور مثال برای ناشنوایان آموزش‌های تلویزیونی با مترجم و ‌فیلم های آموزشی توسط معلمان با زبان اشاره تهیه شده است.

وی در خصوص نرم افزار گویا ساز برای دانش‌آموزان ناشنوا که متن را تبدیل به صدا می‌کند، توضیح داد: در مورد دانش‌آموزان نابینا یک نرم‌افزار گویا ساز داریم که تلاش می‌کنیم آن را روی اپلیکیشن شاد نصب کنیم.  مدت‌هاست پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم قابلیت نصب این نرم فزار را روی شبکه شاد ایجاد کنیم. اگر این نرم افزار روی شاد نصب شود، دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی هم می‌توانند متن‌ها را به صورت صدا دریافت کنند.

هداوند گفت:‌ اما مشاور وزیر و مسئول برنامه شبکه آموزشی دانش آموز گفته است، این مساله در حال بررسی است و از ما زمان خواسته است که این برنامه نیز طراحی شود. اگر هم امکان نصب نرم‌افزار گویا ساز روی اپلیکشین شاد فراهم نشد ما کتاب‌های صورتی داریم که آنها را برای دانش‌آموزان نابینا در کانال شاد بارگذاری می‌کنیم. البته قابلیت نصب گویاساز روی سایر پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد به عنوان مثال دانش‌آموزان می‌توانند گویاساز را روی سروش نصب کنند.

تولید محتوای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی دشوار است

وی اضافه کرد: ما یک کانال آموزشی ویژه دانش‌آموزان با نیاز ویژه داریم که چند روز است به خاطر به روز رسانی در دسترس نیست. این کانال از پیش تولید شده، اما اکنون در حال به روز رسانی است. این کانال ۵ مدیر دارد و محتواهایی که از استان‌ها ارسال می‌کنند بعد از بررسی و ارزیابی توسط مدیران کانال‌ها بارگذاری می‌شود.گفته شده تا پایان آبان ماه سی درصد محتوا را به ما تحویل بدهند. بعد از آبان ماه نیز ۳۰ درصد دوم و تا پایان بهمن ماه هم کل محتوا  ارائه خواهد شد.

هداوند تصریح کرد: تولید محتوای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی دشوار است، زیرا این دسته از کتاب‌ها مانند کتاب‌های عادی نیست که در بازار است. اکنون ۳۲ استان فعال شده‌اند و محتوای آموزشی را ارسال می‌کنند، خیلی از این استان‌ها ۳۰ درصد محتواها را ارسال کرده‌اند. لازم به ذکر است که محتواها باید داوری شوند تا ببینیم آیا شیوه درستی را برای آموزش ارائه کرده‌اند یا خیر،‌ سپس مطالب بعد از داوری روی کانال قرار داده می‌شوند. امیدواریم تا پایان هفته این کانال هم به طور کامل راه بیافتد.

گزارش رسمی از ابتلای دانش‌آموزان استثنایی به کرونا داده نشده است

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ما متناسب با هر گروه از دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌ها برنامه‌هایمان را مشخص کرده‌ایم، اما هنوز شبکه شاد به روز نشده است. ضمن اینکه معلمان از طرق مختلف به دانش‌آموزان رسیدگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان ما تعدادشان در کلاس درس ۵، ۶ نفر است و  ما هم گفته‌ایم که این تعداد هم می‌توانند، تقسیم شوند از این رو احتمال ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا کمتر است. ضمن اینکه گفته شده هر کسی که بیماری دارد یا مشکوک به بیماری است، اصلا به مدرسه نیایند و از طریق دستیار معلم و آموزش مجازی درس‌هایشان را دنبال کنند.

هداوند بیان کرد: هیچ کسی در آموزش و پرورش استثنایی از چرخه آموزش دور نمی‌ماند. همچنین تا امروز هیچ گزارش رسمی از استان‌ها نداشتیم که دانش‌آموزی به خاطر بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا شده باشد.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در کل هیچ گزارش رسمی از ابتلا این گروه از دانش‌آموزان به ما داده نشده است، زیرا تعداد آنها در کلاس درس اندک است و تاکید کردیم کسانی که بیماران زمینه‌ای دارند به مدرسه نیایند و باید شدیدترین پروتکل‌ها را رعایت کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *