شناسه خبر: 21776 منتشر شده در مورخ: 1399/6/29 ساعت: 23:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

عناوین امروز: ضرورت حضور معلولان در تصمیمات ستاد مناسب سازی کشور - سبک زندگی در دوران کرونا باید تغییر کند - برای حتی یک داوطلب نابینا دفترچه بریل می شود - جزئیات طرح رونق تولید مسکن از زبان یک نماینده - ۵۴ درصد ایمنی با واکسن آنفلوانزا - تو را به جرم ندیدن، ندید می گیرند/ گفت و گو با شاعره ی نابینای همشهری سهراب - دوندگی در صحرا برای کسب سهمیه پارالمپیک - به خاطر کتک زدن پدرم از خانه فرار کردم

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

۲ صفر ۱۴۴۲

۲۰ سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره ۶۵۱۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

ضرورت حضور معلولان در تصمیمات ستاد مناسب سازی کشور

سبک زندگی در دوران کرونا باید تغییر کند

برای حتی یک داوطلب نابینا دفترچه بریل می شود

جزئیات طرح رونق تولید مسکن از زبان یک نماینده

۵۴ درصد ایمنی با واکسن آنفلوانزا

تو را به جرم ندیدن، ندید می گیرند/ گفت و گو با شاعره ی نابینای همشهری سهراب

دوندگی در صحرا برای کسب سهمیه پارالمپیک

به خاطر کتک زدن پدرم از خانه فرار کردم

 

........ویژه

* ضرورت حضور معلولان در تصمیمات ستاد مناسب سازی کشور

مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان از ضرورت حضور تعدادی از معلولان در تصمیمگیری های ستاد مناسب سازی کشور خبر داد. علی همت محمودنژاد  به جلسه ستاد مناسب سازی کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس ستاد مناسب سازی حضور داشت که خطاب به وی عنوان کردم در پیمان نامه جهانی حقوق افراد دارای معلولیت صراحتاً از دولت ها خواسته شده تا تصمیماتی که برای افراد معلول می گیرند، با حضور آنها باشد و شایسته است ستاد مناسب سازی در هر جلسه دو نفر از افراد دارای معلولیت را جهت بیان تجربیات خود در مواجهه با موانع فیزیکی مناسب سازی دعوت کند. وی گفت: همچنین از حناچی شهردار تهران نیز درخواست کردم تا در تمام قراردادهای عمرانی شهرداری پیوست مناسب سازی را به آنها ابلاغ کند و همچنین هنگام افتتاح پروژه ها چند نفر از افراد دارای معلولیت را همراه خود داشته باشد تا محدودیت های اعمال شده را عیناً ببیند. رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان خواستار کاهش ارتفاع تابلوهایی که نام خیابان ها و کوچه ها بر روی آنها درج شده است، شد و گفت: برای دیدِ بهتر کم بینایان و معلولان بهتر است این تابلوها در ارتفاع پایین تر نصب شوند. محمودنژاد با تأکید بر اینکه مسئولان شهری و مدیران دستگاه ها نسبت به فرهنگسازی برای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت کوشا باشند، افزود: از شهردار تهران در جلسه ستاد مناسب سازی درخواست کردم تا هر چه سریعتر از بین جامعه معلولان مشاوری برای خود انتخاب کند تا از نزدیک از تجربیات و اطلاعات او استفاده کند. وی همچنین با انتقاد از عدم مناسب سازی مساجد و اماکن مذهبی از سازمان تبلیغات و امور مساجد درخواست کرد تا نسبت به این موضوع اقدام کنند و بی اهمیت نباشند. محمودنژاد همچنین خواستار حذف پله های بانک ها و مؤسسات دولتی در خیابان های شهر تهران برای دسترسی راحت تر معلولان و استفاده از خدمات مناسب شد.

* نماینده رئیس سازمان در هیأت مرکزی گزینش سازمان بهزیستی کشور، منصوب شد

دکتر محمد عباسی به پیشنهاد رئیس سازمان بهزیستی کشور و با حکم سرپرست دبیرخانه هیأت عالی گزینش به عنوان« نماینده این دستگاه در هیأت مرکزی گزینش سازمان بهزیستی کشور» منصوب شد.

* آذر ماه ۹۹؛ بهره برداری از نخستین هتل تراز معلولان کشور در مشهد:

اولین هتل تراز معلولان کشور در نزدیکی بارگاه منور رضوی در حال ساخت است و به زودی به بهره برداری می‌رسد. دراین راستا، مدیرکل بهزیستی استان به همراه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ۲ مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیران عامل ۴ تشکل معلولان کشور، معاون استاندار خراسان رضوی، معاون توان بخشی و معاون پشتیبانی بهزیستی استان، شهردار منطقه ثامن، سازمان‌های مردم نهاد و افراد دارای معلولیت استان و کشور، به منظور رصد موانع دسترس پذیری افراد دارای معلولیت، مسیر هتل تا حرم مطهر رضوی را پیاده طی کردند و موانع موجود در مسیر هتل تا حرم رضوی را از نزدیک بررسی کردند.
این هتل که ساختاری در شأن و مناسب معلولان دارد برای نخستین بار در کشور و با همت خیران در زمینی که توسط شهرداری مشهد به این کار اختصاص داده شده است در آذرماه امسال افتتاح خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در پیمایش مسیر میان این هتل در حال ساخت تا حرم گفت: شروع این پروژه با همت یکی از خیران یزدی کلید زده شده و قرار است در نیمه آذرماه امسال افتتاح شود. این هتل در زمینی به مساحت ۹۱۸ مترمربع که اهدایی شهرداری مشهد بوده و همچنین با همراهی در صدور پروانه رایگان توسط این سازمان احداث شده است.
حمیدرضا پوریوسف با بیان اینکه شهر مشهد یکی از مقاصد مهم گردشگری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول کشور است افزود: اکنون فضای اقامتی مناسب در این شهر وجود ندارد و این هتل برای تکریم این افراد و همچنین ایجاد یک طرح الگویی در ضوابط برای جامعه معلولان مدنظر قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: براساس پیشنهاد جامعه معلولان مسیر دسترسی این هتل نیز پیاده طی شد تا موانع احتمالی بررسی و رفع شود. مسئله دیگر نیز فرودگاه و وسایل نقلیه است که باید مناسب سازی و موانع رفع شود. اقدامات و مذاکراتی نیز در این راستا انجام شده است و امیدواریم با این اقدامات شاهد حضور بیشتر جامعه معلولان و کیفیت بیشتر پذیرایی باشیم.

.........اخبار روز

* سبک زندگی در دوران کرونا باید تغییر کند 

دکتر روحانی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا گفت: دوگانه انگاری های نادرست در زمینه بیماری کرونا باید کنار گذاشته شود. رئیس جمهور با بیان اینکه سبک زندگی در روند مقابله با کرونا باید برای میان مدت و بلند مدت تغییر کند، اظهار داشت: کرونا بحثی نیست که یک ماه دیگر تمام بشود و باید حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار گیرد، زندگی را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم چرا که اکنون در برخی استان ها افرادی که چند ماه قبلا در بیمارستان بستری بوده اند بار دیگر به کرونا مبتلا شده و راهی بیمارستان شده اند و این نکات حتی موضوع واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می دهد

* متقاضیان مسکن ملی تا پایان شهریورماه پول ندهند، جایگزین می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی: ۴۷۰ هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن واجد شرایط شناخته شدند.
این افراد تا پایان شهریورماه فرصت دارند مدارک خود را در Tem.mrud.ir بارگذاری و واریز وجه داشته باشند؛ متقاضیانی که اقدام نکنند از لیست‌های ذخیره موجود جایگزین خواهند شد

* از سرگیری پروازهای تهران- استانبول ایرلاین ایرانی از اول مهر

یک شرکت هواپیمایی داخلی: امکان مسافرگیری برای پرواز ساعت 16:15 تهران-استانبول در روز سه شنبه اول مهر ماه فراهم شده است.
مسافران باید پاسخ منفی تست کرونا (PCR) را که متعلق به حداکثر 72 ساعت قبل از پرواز باشد، همراه داشته باشند.
4 آزمایشگاه در تهران و 5 آزمایشگاه در شهرهای قم، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد آزمایشگاه‌های مورد تأیید این شرکت هواپیمایی هستند.

* درج کدپستی و کدملی روی مرسولات از اول مهر الزامی شد

مدیر کل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی شرکت ملی پست:
از روز دوشنبه اول مهرماه، درج کدپستی و کدملی روی مرسولات الزامی است
شهروندان هنگام مراجعه به واحدهای پستی برای ارسال هر نوع بسته و پاکت، کدپستی فرستنده را به‌اضافه سایر مشخصات الزامی اعم از کدملی، همراه داشته باشند

* سیر نزولی استفاده از ماسک

دکتر لاری، سخنگوی وزارت بهداشت: استفاده از ماسک روند نزولی دارد.
 در هفته گذشته سطح استفاده از ماسک در اماکن و معابر عمومی به زیر 60 درصد رسیده است.

.........گفتگوی ویژه

* برای حتی یک داوطلب نابینا دفترچه بریل می شود

در جریان برگزاری کنکور سراسری و آزمون استخدامی از سوی سازمان سنجش سوالاتی از سوی نابینایان مطرح شد که آنها را با سخنگوی سازمان سنجش در میان گذاشتیم. از جمله اینکه در کنکور سراسری  چه ملاکی برای بریل کردن دفترچه سوالات وجود دارد و آیا اگر تعداد شرکت کنندگان در رشته ای کم باشد باز هم سوالات بریل می شود؟ فاطمه زرین آمیزی پاسخ داد: بله ما اگر حتی در رشته ای یک داوطلب نابینا داشته باشیم هم دفترچه سوال بریل را برایش تهیه می کنیم.
س: با وجود شرایط کرونایی و اینکه با استعلام کد ملی داوطلبان در حال حاضر بهزیستی این امکان را دارد که اطلاعات مربوط به معلولیت فرد را در اختیار سازمان سنجش قرار دهد چرا باز به ارسال تأییدیه سازمان بهزیستی از طریق پست نیاز است ؟
ج: در مورد شرایط و ضوابط آزمون استخدامی و اینکه شاید نابینایان مجبور شوند برای گرفتن تأییدیه به ارگان خاصی مراجعه داشته باشند باید بگویم که این شرایط توسط سازمان امور اداری و استخدامی به سازمان سنجش ابلاغ شده و سازمان سنجش هیچ دخل و تصرفی در ضوابط و شرایط ارگانهایی که متقاضی برگزاری آزمون استخدامی هستند،  ندارد و این شرایط توسط سازمان مدیریت جمع بندی و به سازمان ارسال می شود
س:بارگذاری دفترچه های انتخاب رشته و اطلاعات آزمون به صورت فایل pdf غیر استاندارد مشکلات زیادی را برای نابینایان به وجود آورده است آیا این امکان وجود ندارد که دفترچه با فرمتهای استاندارد یا فرمتهایی که قابل دسترسی هستند مانند html بر روی سایت بارگذاری شود؟
ج:دفترچه  pdf آزمون استخدامی امسال نیز همانند دفترچه های آزمونهای قبلی در سایت قرار گرفته و ما نمی توانیم این دفترچه ها را با فرمت دیگری بر روی سایت سنجش قرار دهیم
س: سایت سازمان سنجش از نظر دسترس پذیری برای نابینایان استاندارد نیست حال که قرار است این سایت بازسازی شود آیا دسترس پذیری آن برای این قشر هم لحاظ خواهد شد؟
ج: قرار است سایت سازمان سنجش به طور کلی بازنگری شود و در بازنگری جدید امکانات جدیدی برای داوطلبان نابینا و کم بینا در نظر گرفته خواهد شد و در صورت لزوم از راهنماییهای نابینایان آشنا به این امور استفاده خواهیم کرد.

..........گزارش روز

* جزئیات طرح رونق تولید مسکن از زبان یک نماینده

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که ایجاد صندوق ملی مسکن و زمین و تأمین منابع مالی آن یکی از مولفه‌های کلیدی طرح جهش و رونق تولید مسکن بوده که می‌تواند منابع مالی لازم برای ساخت مسکن محرومان و اقشار متوسط جامعه را تأمین کند.
مجتبی یوسفی با اشاره به بررسی طرح دوفوریتی جهش و رونق تولید مسکن در کمیسیون عمران بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که حائز اهمیت است این است که اگر حوزه مسکن از حالت رکود خارج شود می‌تواند به عنوان بخش پیشران اقتصاد عمل کرده و اشتغالزایی به دنبال داشته باشد به عبارت دیگر حداقل ۲۰۰ شغل در زیرشاخه‌های مرتبط با حوزه مسکن می‌تواند رونق بگیرد. با توجه به عدم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه مسکن اکنون شاهد التهاب بازار مسکن و رشد حداقل دو الی سه برابری قیمت آن در برخی از شهرها هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: قیمت مسکن در برخی از شهرها به قدری افزایش یافته است که خرید واحد مسکونی برای خیلی‌ها آرزو شده است و عملا رهن و اجاره را برای مردم غیرممکن ساخته‌اند. تاکنون سیاست‌های مختلفی در این حوزه اعمال شده است که با شکست روبه‌رو شده و امروز لجام‌گسیختگی در این بازار را رقم زده است. اما مجلس یازدهم با رویکردی که در حوزه قانون‌گذاری داشته و به دنبال حل مشکلات اساسی مردم است، تاکنون دو طرح را در این حوزه بررسی کرده است. یکی از این طرح‌ها مربوط به طرح مالیات بر مسکن خالی بود که با همکاری کمیسیون اقتصادی و کمیسیون عمران به تصویب رسید و دیگری طرح کمیسیون عمران در رابطه با جهش و رونق تولید مسکن می‌باشد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این طرح تأمین زمین ارزان‌قیمت و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و زمین دو مولفه مهم است تا منابع مالی برای ساخت مسکن فراهم شود. براساس این طرح برای اولین‌بار به صورت هدفمند از منابعی که از مردم اخذ می‌شود و درآمدهایی که دولت در این حوزه دارد باید بخشی از آن را به صندوق ملی مسکن و زمین اختصاص دهد تا از این منابع برای ساخت مسکن محرومین استفاده شود.
وی در ادامه تأکید کرد: اکنون سالانه حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شوند اما نیاز بازار سالیانه حدود یک میلیون واحد است و برای تأمین ۵۰۰ هزار واحدی که سالیانه کمبود داریم و نیاز اساسی مستاجران کشور است، در این طرح امکانات لازم برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت دیده شده است. به علاوه در این طرح ردیف‌های جدید مالیاتی برای تأمین منابع صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این موارد مالیات بر عایدی مسکن است به عبارت دیگر زمانی که یک فرد یک ملکی را یک میلیارد خریداری می‌کند و قصد مصرف از آن را ندارد و خانه چندم او می‌باشد، اگر چند ماه بعد آن را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بفروشد باید از سوی ۲۰۰ میلیون سود خود مالیات بپردازد. مالیات بر زمین‌های خالی و مالیات بر املاک لوکس از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است. زمانی که یک فرد خانه ۱۰ میلیاردی خریداری می‌کند باید مالیات آن را بپردازد و همه این منابع در صندوق ملی مسکن برای ساخت مسکن برای اقشار متوسط و محروم جامعه ذخیره می‌شود.

........سلامت و بهداشت

* ۵۴ درصد ایمنی با واکسن آنفلوانزا

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: واکسن آنفلوانزا حداکثر ۵۴ درصد ایمنی ایجاد می کند.
به نقل از  مهر، علی رضا زالی، افزود: با توجه به اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای آنفلوانزا هم جواب می‌دهد.
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که واکسن آنفلوانزا بین ۳۲ تا ۵۴ درصد ایمنی در مقابله با این ویروس ایجاد می‌کند.
زالی افزود: گروه‌های در معرض خطر همچون مادران باردار، سالمندان، کودکان زیر پنج سال و بیماران خاص در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند.
موج سوم کرونا در کشور و خطر افزایش مرگ‌ و میرها: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره افزایش تعداد مبتلایان روزانه این بیماری در کشور و بروز موج سوم آن، گفت: افزایش تعداد مبتلایان کووید_۱۹، بدون شک به افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری می انجامد.
 
* استان ها در وضعیت قرمز
به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده است که همه استان ها وضعیت قرمز دارند، این وضعیت خوب نیست.
مردانی تأکید کرد: باید توجه کرد که معمولا بین ‌۸۰ تا ۸۵ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت بوده و می توانند در خانه استراحت کرده و بهبود یابند، اما ۱۵ درصد از مبتلایان علائم شدید دارند که بستری می شوند. حال از کل بیماران بستری، ۱۰ تا ۱۲ درصد بیمارانی که در بخش های بیمارستان بستری هستند، فوت می شوند. همچنین ۵۰ درصد از بیمارانی که وارد آی سی یو می شوند، از بین می روند و ۹۰ درصد از بیمارانی که به ونتیلاتور متصل شوند نیز از بین می روند.
مردانی درباره پیش بینی ها از وضعیت کرونا در پاییز و احتمال همزمانی آن با آنفلوانزا، گفت: باید توجه کرد که هنوز گردش قوی ویروس آنفلوانزا در کشور به ثبات نرسیده است. البته در کشورهایی چون برزیل که اکنون فصل سرد را پشت سر گذاشته اند، مشاهده شده که سیستم گزارش دهی آنفلوانزا، تحت تاثیر گزارش دهی کرونا قرار گرفته و موارد آنفلوانزا به خوبی موارد سال های قبل گزارش نمیشود.
 وی ادامه داد: در عین حال باید توجه کرد که اگر کرونا و آنفلوانزا با هم و همزمان اپیدمی شوند، ممکن است وضعیت بدتر شود. یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که به دلیل استفاده گسترده مردم از ماسک، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، شاید میزان موارد ابتلا به آنفلوانزا کاهش یابد. باید دید که چه پیش می آید، رفتار مردم چگونه است، وضعیت واکسیناسیون آنفلوانزا و واکسینه شدن افراد در معرض خطر چگونه است. ‌
مردانی برای جلوگیری از تشدید کرونا توصیه‌ کرد که با رعایت اصول درست بهداشتی، مدارس فعالیت کنند، اگر مدرسه‌ای امکان رعایت موارد بهداشتی را ندارد، به آن تذکر داده شود و از آن ها بخواهند که آموزش را به صورت غیرحضوری پیش برند. در عین حال مردم از سفرهای غیرضرور وشرکت در مهمانی های خانوادگی و مراسم عزا و عروسی خودداری کنند.   از طرفی دیگر اربعین را در پیش داریم و توصیه می‌شود که شرکت در مراسم‌های عزاداری و دسته ها بدون رعایت پروتکل‌ها ممنوع باشد.

.......دُریافت

* تو را به جرم ندیدن، ندید می گیرند/ گفت و گو با شاعره ی نابینای همشهری سهراب

قبلاً به کرات این نکته را مطرح کردیم که زبان شعر و کلاً عرصه ی شعر, یکی از بهترین روش ها برای بیان افکار کسانیست که می اندیشند. این نکته را هم یادآوری کردیم که اگر کسی بخواهد در این عرصه قدم بگذارد, باید صاحب روح و ذهن پویا و سینه ی جوشان باشد.
اساساً معلولیت, خاصه نابینایی از آن دسته مسائلیست که دارای دغدغه است؛ بویژه خود نابینایان بیشتر این دغدغه ها را در ذهن نگه می دارند و سعی می کنند به هر زبان که می توانند, درباره شان حرف بزنند تا بتوانند به نتایج مثبتی دست یابند و چه زبانی اثرگذارتر از شعر!
فاطمه سقازاده, یکی از همین نابینایان صاحب دغدغه است که با بهره گیری از شعر, می کوشد جامعه را با نابینا و نابینایی به شکلی واقعی آشنا کند: من تصمیم نمی گیرم مثلاً در فلان زمینه به یکباره شعری بنویسم؛ باید مسائل در زمینه های مختلف به ذهنم خطور کند. در شعر من هم دغدغه های نابینایی هست و هم مسائل دیگر. اتفاقاً چند وقت قبل غزلی شکوه آمیز با مضمون دغدغه های یک شهروند نابینا نوشتم. وقتی آقای عباس شرار که یکی از شاعران بزرگ ماست این غزل را خواند, متحیر گفت کی این را نوشتی؟! گفتم زمان خاصی نبود؛ یک دفعه الهام شد. نتیجتاً دغدغه های نابینایی در شعر من حضور مؤثری دارند؛ اما به مسائل دیگر هم نگاه می کنم.»
این شاعره ی اهل کاشان می گوید علاقه ای به فعالیت حرفه ای در زمینه ی شعر و انتشار اشعارش ندارد: «خیلی در قید و بند این نیستم که دائماً شعری در زمینه ای بنویسم و به سرعت آن را منتشر کنم. اهل منتشر کردن مجموعه شعر در بازار کتاب هم نیستم. من دلی شعر می نویسم. شاید اگر در طول 30 سال فعالیت من تأمل کنید, تعداد شعر هایی را که نوشته ام, عدد قابل توجهی نخواهد بود.»
سقازاده در توضیح بیشتر پیرامون دغدغه های نابینایی در شعرش اظهار می دارد: «در شعر من نابینایی صرفاً گله مندانه مطرح نمی شود؛ هم گلایه هست و و هم امید. مثلاً در سه قطعه شعری که اخیراً نوشته ام, این درون مایه ها را می بینید. در یک قطعه نابینایی به تصویر کشیده شده که اول بینا بوده و به دلیلی نابینا شده است؛ اما امید را از دست نداده و دوباره به زندگی بازگشته است. قطعه ی دیگر زندگی یک معلم را تصویر کرده که شاید بگویم زبان حال خودم هم هست. قطعه ی سوم, همانطور که گفتم, شکوه ایست که مخاطبم در این قطعه, هم مسئولان است و هم مردم.»
آگاه ساختن جامعه درباره ی نابینا و نابینایی و همچنین ایجاد یک بینش صحیح درباره ی این شهروندان, رسالتیست که او بر خود انجام آن را فرض می داند؛ اما لزوماً این رسالت را با زبان شعر انجام نمی دهد: «شاید باور نکنید هر جا که قرار شود شعری بخوانم, جرأت نمی کنم بگویم این شعر است؛ چون معتقدم شعر باید یک پختگی داشته باشد که هر کس به خودش اجازه ندهد هر چه را که می نویسد, شعر بنامد. معمولاً می گویم این یک دست نوشته یا دلنوشته است؛ چون واقعاً شعر زیر سؤال می رود. مخصوصاً جایی که ما آثار قوی و استخوانداری از شعرای بزرگمان داریم. شاید خیلی با زبان شعر جامعه را نسبت به نگاهی واقعی درباره ی نابینایان و نابینایی نگاه نکنم؛ اما از دیگر زبان ها بهره می گیرم. مثلاً من این روز ها در کارگاه سفال سازی به عنوان هنرجو شرکت می کنم. اخیراً هم فیلمی از کار ما تهیه و از شبکه ی 3 پخش شد. آنجا هم غزل شکوه آمیزم را خواندم؛ هرچند یک بیتش را حذف کردند. می خواهم بگویم از طریق هنر سفال سعی می کنم نشان دهم که منِ نابینا فقط نمی توانم ببینم؛ اما دارای خلاقیت هستم.»
می گوید به تجربه آموخته شعر بسراید: «نزد استاد خاصی شعر را نیاموختم؛ آنچه آموختم به تجربه بود. در دوران ابتدایی عروض و قافیه را نمی شناختم, اما چیز هایی برای خودم می نوشتم. سوم راهنمایی که بودم شعری درباره ی دهه ی فجر نوشتم و به دبیری که البته دبیر خود ما نبود, نشان دادم. گفت دخترم! شعرت سراپا اشکال است؛ اما معلوم است ذوق و قریحه داری. اگر من معلمت شدم, خودم اصول و مبانی را به تو خواهم آموخت. در دوران دبیرستان بیشتر با عروض و قافیه آشنا شدم و رسماً در سال آخر تحصیلی مدرسه, با برادرم که دانشجوی ادبیات فارسیست, شعر ها را تقطیع می کردیم و شعر من نیاز چندانی به تقطیع نداشت.»
فاطمه سقازاده دانش آموخته ی ادبیات فارسیست. او بعد از 18 سال اپراتوری تلفن در بخش خصوصی, این روز ها دوران برخورداری از بیمه ی بیکاری را می گذراند؛ چون عذرش را بدون در نظر گرفتن معلولیتش خواستند. این روز ها او وقتش را با شرکت در کارگاه سفال سازی و کلاس های موسیقی, فن بیان, گویندگی و بازیگری سپری می کند.

تو را به جرم ندیدن, ندید می گیرند,

بهانه های قشنگ و جدید می گیرند؛

برای دلخوشی ات دست ها پر از تشویق,

و عکس های سیاه و سفید می گیرند؛

تو در تدارک وامی برای رایانه,

ز روی لطف برایت نوید می گیرند؛

به هر اداره و شرکت که پای بگذاری,

برای رفع نیازت, رسید می گیرند؛

ز شغل و مسکن اگر شکوه آوری به زبان,

به حال زار تو دل ها شدید, می گیرند؛

عصا به دست تو و چشم ها پر از فریاد,

که چاله! پله! عصا را ندید می گیرند؛

زکات دیدنشان لا أِلهَ أِلا الله,

زبان به نچ نچ و پچ پچ, مزید می گیرند؛

برای پاسخ هر پرسشی که بر لب توست,

سراغ راه فراری مفید می گیرند؛

زبان دراز شدی ها! بدان که حالت را,

همین غزل که به پایان رسید, می گیرند. مجید سرایی

...........ورزشی

* دوندگی در صحرا برای کسب سهمیه پارالمپیک

دارنده مدال طلای بازی های پارا آسیایی جاکارتا در دوی ۱۵۰۰ متر گفت: مدت یک سال است که در صحرا می دوم تا با شرکت در رکوردگیری عضو تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان شوم و در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک شرکت کنم.
حمید اسلامی اظهار کرد: از زمان شروع کرونا به دلیل تعطیلی اردوها چون مکان مناسبی برای تمرین دو نداشتم مجبور بودم در صحرا بدوم تا با شرکت در  رکوردگیری دوی ۱۵۰۰ متر نابینایان و کم‌بینایان عضو تیم ملی شوم.
وی گفت: رئیس انجمن پارا دو و میدانی برای عضویت در تیم ملی دو و میدانی دو زمان را برای انجام رکوردگیری در نظر گرفته است که مرحله اول مهر و مرحله دوم اسفند انجام خواهد شد که امکان شرکت در مرحله اول را به خاطر این که با نفر سوم جهان در دوی ۱۵۰۰ متر نابینایان و کم بینایان یک ثانیه فاصله دارم امکانپذیر نیست، یکی از شرایط انجمن برای شرکت در رکوردگیری این است که رکورد نفر سوم جهان را طی سالهای ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ داشته باشیم و برای پوشیدن پیراهن تیم ملی رکورد نفر سوم جهان را که ۴ دقیقه و ۸ ثانیه است ثبت کنم. در حالی که الان یک ثانیه با نفر سوم جهان فاصله دارم و رسیدن به این رکورد در حال حاضر امکانپذیر نیست.
اسلامی تصریح کرد: از سال گذشته و پس از شروع کرونا به خاطر تعطیلی پیست ها چون فضایی برای دویدن نداشتم مجبور بودم هفته ای ۲ روز در صحرا بدوم تا آمادگی بدنی خود را حفظ کنم، الان ۴۰ روز است که پیست دو و میدانی همدان فعالیت خود را شروع کرده و هفته ای ۵ جلسه تمرین دو انجام می دهم تا خود را برای مسابقات آماده کنم.
دارنده مدال طلای بازی های پارا آسیایی جاکارتا خاطرنشان کرد: هدف گذاری اصلی من شرکت در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک توکیو است، به همین خاطر سعی می کنم به سختی تمرین کنم تا رکورد خود را تا نفر سوم جهان ارتقا دهم.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم مشکل  پیست دارید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه دیگر مشکل پیست ندارم و با انجام تمرینات بدنسازی و دوی استقامت سعی دارم آمادگی بدنی خود را حفظ کنم تا نزدیک مسابقات با انجام تمرینات سرعتی خود را به اوج آمادگی برسانم و بتوانم در رکوردگیری دوی ۱۵۰۰ متر رکورد نفر سوم جهان را ثبت و در ترکیب تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان قرار بگیرم.

...........حوادث

* به خاطر کتک زدن پدرم از خانه فرار کردم

شرق نوشت: زنی که بعد از ۲۳ سال دوری از خانواده با کمک پلیس خواهرش را پیدا کرده است می‌گوید پدرش عامل این دوری و جدایی بود.
او می گوید: ۱۸ساله بودم که به اصرار والدینم ازدواج کردم و یک سال بعد به خاطر بدرفتاری همسرم و خانواده‌اش طلاق گرفتم و به خانه پدرم بازگشتم. پدرم به‌شدت بداخلاق بود و دست بزن داشت، اما چاره‌ای نداشتم و برای اینکه به خانه همسرم بازنگردم تحمل می‌کردم، اما یک روز که پدرم حالش خوش نبود و از دست ما عصبانی بود، من را به‌شدت با شلنگ کتک زد. هیچ‌وقت ضرباتی که به سرم می‌زد و ناسزاهایی که به من و خواهرانم می‌گفت، فراموش نمی‌کنم. بعد از آن اتفاق بود که احساس کردم دیگر نمی‌توانم این شرایط را تحمل کنم، به همین دلیل قهر کردم و یک شب به خانه نرفتم. فردای آن روز پشیمان شدم، اما جرئت بازگشت به خانه را نداشتم، فکر حرف‌هایی که از پدرم می‌شنیدم و ضرب و جرحی که انتظارم را می‌کشید باعث شد ماندن در کنار خیابان را به بازگشت به خانه پدری ترجیح بدهم.
زن جوان ادامه داد: تصمیم گرفتم روی پای خودم بایستم و دیگر به آن روزهای آزاردهنده و تاریک برنگردم. با اینکه می‌دانستم زندگی در تنهایی آسان نیست و روزهای تاریکی در انتظارم خواهد بود، اما سختی و بی‌پولی برایم قابل تحمل‌تر از کتک‌خوردن از پدرم بود. نتیجه این تصمیم ۲۳ سال تنهایی و بی‌کسی بود. به‌عنوان پرستار و نظافتچی کار می‌کردم و برای همسایه‌ها و همکارانم نقش بازی می‌کردم تا متوجه زندگی مجردی‌ام نشوند. با وجود ترس از پدرم همیشه دلتنگ خانواده‌ام می‌شدم و تنها کاری که از من برمی‌آمد این بود گاهی به‌صورت مزاحم به خانه‌شان زنگ بزنم و صدایشان را از پشت خط تلفن بشنوم یا آژانس می‌گرفتم و از خیابان محل سکونتشان عبور می‌کردم. با بالارفتن سن و احساس عمیق تنهایی و بی‌پناهی از خدا خواستم راهی پیش رویم بگذارد و دریچه‌ای به روی بن‌بست ۲۳ ساله زندگی‌ام باز کند تا اینکه از اداره چهارم پلیس آگاهی پایتخت با من تماس گرفتند و گفتند خواهر کوچک‌ترم برای پیداکردن من اقدام کرده است. نمی‌توانید تصور کنید چطور لبریز از شوق و امید شدم. انگار دنیا را به من داده بودند. از زمان تماس تا لحظه‌ای که خود را به پلیس آگاهی رساندم، یک لحظه خواب به چشمم نیامد و فقط به لحظه در آغوش‌گرفتن خواهرم فکر می‌کردم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *