شناسه خبر: 21772 منتشر شده در مورخ: 1399/6/29 ساعت: 14:41 گروه: دانش و فن آوری  
نگاهی به قابلیتهای جدید در بخش دسترسی پذیری IOS ۱۴

نگاهی به قابلیتهای جدید در بخش دسترسی پذیری IOS ۱۴

وقتی سیب گاز زده به خرمای سرِ نخیل تبدیل می‌شود: به قول یک دوست، وقتی قیمت دلار این طور افسار پاره کرده باشد، دیگر WWDC «رویداد سالانه شرکت Apple»، برای ایرانی‌ها نه یک رویداد که مراسم روضه‌خوانی است.

به گزارش ایران سپید بسیاری از کاربران ایرانی دیگر خوابش را هم نمی‌بینند که بتوانند گوشی‌ها یا سایر دستگاه‌های شرکت Apple را خریداری کنند یا آنهایی را که دارند با یک جدید‌تر تعویض کنند. می‌ماند تنها یک امید و آن هم این‌که حد‌اقل می‌شود نسخه نرم‌افزاری محصولات را ارتقا داد و از امکان تازه‌ای که در این زمینه عرضه شده بهره‌مند شد. از همین رو، اصلاً صحبتی از سخت‌افزار‌های تازه و قابلیت‌های رؤیاییشان نمی‌کنیم و به سراغ IOS ۱۴ می‌رویم تا قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید را مروری کنیم. دل و دماغی هم البته برای مرور جزء به جزء نیست و از همین رو فقط مهم‌ترین بخش این به‌روز‌رسانی از نظر کاربران نابینا یعنی بخش دسترسی‌پذیری را وا‌می‌کاویم.

سوای رفع اشکال‌ها در حوزه دسترسی‌پذیری، اپل با سه امکان جالب و تازه در این حوزه کاربرانش را شگفت‌زده کرده است؛ اولی، قابلیتی به نام BackTap است. معنایش می‌شود ضربه زدن به پشت دستگاه. حالا کاربران دارای معلولیت، علاوه بر دکمه Home و power, می‌توانند از پشت دستگاه‌های اپل هم برای دسترسی به قسمت‌های مختلف بخش قابلیت دسترسی، استفاده کنند. به کمک این قابلیت می‌توان برای گوشی تعریف کرد که با دو بار ضربه زدن به پشت دستگاه کدام یک از گزینه‌های قابلیت دسترسی فعال شود و با سه بار کدام.

Headphone accommodations یا انطباق‌پذیری هدفون، قابلیت دیگری است که به بخش دسترسی‌پذیری در IOS 14 اضافه شده است. هدف این قابلیت، کاربران کم‌شنوای محصولات اپل هستند. به کمک این امکان، این گروه از کاربران می‌توانند صدا‌هایی را که از Apple Airpods می‌شنوند، متناسب با کیفیت شنواییشان، شخصی‌سازی کنند. آنها قادر خواهند بود کاری کنند که بخش‌های نرم‌تر یا آرام‌تر فایل صوتی تقویت شود یا در هنگام مکالمه تلفنی، صدای طرف مقابل بهتر شنیده شود. در هنگام گوش کردن به پادکست‌ها می‌توانند فایل را طوری تنظیم کنند که صدای گوینده با وضوح بیشتری برایشان پخش شود.

اما قابلیت سومی که به IOS 14 اضافه شده، مخصوص آن‌هایی است که یا به کل ناشنوا هستند، یا معمولاً زیاد از هدفون استفاده می‌کنند. این قابلیت، یک مشکل بزرگ را که معمولاً در زمان استفاده از هدفون بروز می‌کند هدف گرفته است؛ آن هم این‌که بسیار پیش می‌آید کسی که از هدفون استفاده می‌کند، صدای محیط اطراف را از دست بدهد؛ زنگ در را نشنود یا متوجه زنگ خوردن تلفن ثابتش نشود. به کمک امکان تازه‌ای به نام Sound Recognizer, اپل این مشکل را کاملاً حل کرده است. روش کار هم این‌طور است که شما صدایی را که از نظرتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید در زمان استفاده از هدفون از دستش بدهید، به گوشی Iphone می‌شناسانید و هر زمان که آن صدا در محیط شنیده شد، گوشی با یک اعلان که بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود،  شما را از این اتفاق آگاه می‌کند. ناشنوایان یا هدفون باز‌ها می‌توانند تا ۱۲ صدا را به Iphone بشناسانند. اپل بر خلاف گوگل، در ارائه به‌روز‌رسانی IOS خیلی خساست به خرج نمی‌دهد؛ دارندگان Iphone 6 یا بالا‌تر می‌توانند به دریافت این به روز رسانی برای گوشیشان امیدوار باشند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *