شناسه خبر: 21715 منتشر شده در مورخ: 1399/6/24 ساعت: 00:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه ۲۴ شهریور 1399

روزنامه دوشنبه ۲۴ شهریور 1399

عناوین امروز: سهمیه سه درصد استخدام معلولان قابل تخصیص به دیگر داوطلبان نیست - قصور نه قابل توجیه است و نه قابل پذیرش - یک بسته ی پر از اما و اگر/ گزارشی درباره ی طرح بسته ی تردد معلولان از سوی سازمان بهزیستی - توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی در شرایط کرونایی - ورزش نابینایان و کم‌بینایان مرکزی به جایگاه واقعی نزدیک است - کلاهبرداری داماد برجساز تقلبی از عروس خانم

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۴ شهریور 1399

۲۴  محرم 1442

۱۳ سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره ۶۵۱۲

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

سهمیه سه درصد استخدام معلولان قابل تخصیص به دیگر داوطلبان نیست

قصور نه قابل توجیه است و نه قابل پذیرش

یک بسته ی پر از اما و اگر/ گزارشی درباره ی طرح بسته ی تردد معلولان از سوی سازمان بهزیستی

توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی در شرایط کرونایی

ورزش نابینایان و کم‌بینایان مرکزی به جایگاه واقعی نزدیک است

کلاهبرداری داماد برجساز تقلبی از عروس خانم

.............ویژه

* سهمیه سه درصد استخدام معلولان قابل تخصیص به دیگر داوطلبان نیست

  سید صدرالدین صدری نوش‌آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه زمان ثبت نام در این آزمون به‌هیچ‌وجه قابل تمدید نیست، گفت: هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور هفته دوم آبان‌ماه سال جاری برگزار و نتیجه اولیه آن حدود 45 روز بعد اعلام می‌شود.
 صدری با اشاره به شرایط شرکت در این آزمون اظهار داشت: داوطلبانی  می‌توانند در آزمون مشترک فراگیر شرکت کنند که مطابق با ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری، دارای شرایط مندرج در دفترچه و مدرک تحصیلی مطابق با عنوان مدرک تحصیلی مندرج در شرایط احراز مشاغل اعلام‌شده در دفترچه آگهی استخدامی منتشرشده باشند. همچنین داوطلبان محترم باید دقت کنند عنوان درج‌شده در گواهینامه موقت یا دانشنامه آنان با عنوان مدرک تحصیلی لازم در آگهی استخدام دقیقاً یکسان باشد.
وی افزود: بر اساس بند (ز) ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه شماره 44178/88384 مورخ 1398/04/22وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، داوطلبان استخدام باید سلامت جسمانی و روانی، و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند را داشته باشند.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به این نکته که بر اساس قوانین مربوطه، برخی از دستگاه‌ها از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی هستند، بیان داشت: ممکن است برخی دستگاه‌ها در قوانین و مقررات خود شرایط دیگری را نیز پیش‌بینی کرده باشند و در این آزمون نیز شرایط اختصاصی هر یک از دستگاه‌های اجرایی آورده شده است.
وی داشتن حداقل 20 سال تمام و حداکثر 25 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، حداکثر 30 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، حداکثر 35 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر 40 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر 45 سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری را شرط سنی شرکت در این آزمون عنوان کرد و افزود: این شرط تبصره‌هایی دارد که در دفترچه آزمون به صورت کامل توضیح داده شده است. همچنین میزان مدت خدمت ضرورت داوطلبان به حداکثر سن‌های اعلام‌شده اضافه می‌شود.
صدری با بیان اینکه افراد دارای مدارک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده، برای شرکت در آزمون می‌بایست مدرک (مقطع، رشته و گرایش تحصیلی) ذکرشده در این دفترچه را داشته باشند، تصریح کرد: بدیهی است صدور حکم کارگزینی پذیرفته‌شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در دفترچه ثبت نام است و حتی اگر افراد مدرک بالاتر داشته باشند، لحاظ نخواهد شد.
وی همچنین تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل آزمون‌ها و قوانین و مقررات مربوطه، هر داوطلب حداکثر مجاز به انتخاب یک شغل‌محل است.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص شرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در آزمون مشترک فراگیر، بیان داشت: قرار است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هم‌زمان در این آزمون شرکت داشته باشد ولی تاکنون آگهی استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت یادشده واصل نشده است؛ به محض وصول، اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
وی در مورد اعمال امتیاز برای نیروهای بومی در این آزمون، تصریح کرد: اعمال ضرایب بومی از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با دادنامه‌های شماره 1265 مورخ 15‏‏‏‏/12‏‏‏‏/1396، و ...  ابطال شده است. بنابراین پس از ابلاغ آرای مذکور و به استناد آن‌ها، اعمال امتیاز برای نیروهای بومی در آزمون‌های استخدامی صورت نمی­پذیرد و انتخاب افراد صرفاً در چهارچوب سهمیه‌های استخدامی مشخص‌شده در متن دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون و بر اساس نمرات مکتسبه در آزمون کتبی و مصاحبه‌های استخدامی مربوطه انجام می‌شود.
صدری در اشاره به نحوه محاسبه نمرات داوطلبان، گفت: نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه‌های عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب نمره، معادل کسب حداقل 50 درصد امتیاز مکتسبه توسط نفر اول با ارزش وزنی 40 درصد برای بخش عمومی و 60  درصد برای بخش تخصصی در هر شغل محاسبه و مبنای معرفی برای سایر مراحل داوطلبان قرار می‌گیرد.
وی در ادامه به ظرفیت استخدامی این آزمون اشاره داشت و اضافه کرد: در این آزمون تعداد 38114 ظرفیت استخدامی مربوط به 26 دستگاه اجرایی حضور دارند. بیشترین مجوز استخدامی مربوط به وزارت آموزش و پرورش با 32733 سهمیه است. چنانچه آگهی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز واصل شود، این رقم به صدور 45000 ظرفیت استخدامی خواهد رسید.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه تهیه سوالات آزمون عمومی و تخصصی بر عهده موسسه مجری آزمون (سازمان سنجش آموزش کشور) است، گفت: مواد آزمون عمومی عبارتند از : معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان انگلیسی عمومی، هوش و توانمندی­های ذهنی و فناوری اطلاعات و مواد آزمون تخصصی برای هر یک از مشاغل بر اساس دانش و مهارت‌های تخصصی متناسب با آن شغل مشخص شده و در جدول مربوطه در دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان آورده شده است.
وی سهمیه‌های قانونی در نظرگرفته‌شده در این آزمون را سهمیه 25 و 5 درصدی ایثارگران و سهمیه 3 درصدی معلولان دانست و اظهار کرد: با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سهمیه استخدامی مربوط به مشمولان سهمیه 25 و 5 درصد ایثارگران در دفترچه امتحان مشترک فراگیر مشخص و از سهمیه سایر داوطلبان مجزا شده است و داوطلبان ایثارگر تأئیدشده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً باید شغل‌محل‌های مشخص‌شده در سهمیه ایثارگران 25و 5 درصد را حسب مورد انتخاب نمایند.
صدری ادامه داد: سهمیه استخدامی مربوط به مشمولان سهمیه 3 درصد معلولان مورد تأئید سازمان بهزیستی کشور در دفترچه امتحان مشترک فراگیر مشخص و از سایر سهمیه‌های استخدامی مجزا شده است. داوطلبان معلول تأئیدشده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً باید شغل‌محل‌های مشخص‌شده در سهمیه معلولان را انتخاب نمایند. جذب معلولان مورد تأئید سازمان بهزیستی کشور، از محل سهمیه استخدامی (3 درصد قانون جامع حمایت از معلولان) صرفاً از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر، کسب حد نصاب و رقابت بین کلیه داوطلبان معلول در همان شغل‌محل بر اساس نمره مکتسبه در امتحان مشترک فراگیر انجام می‌شود. ضمناً هیچ یک از این سهمیه‌ها قابل تخصیص به سایر داوطلبان نبوده و در صورت عدم تکمیل، باقیمانده سهمیه فوق‌الذکر محفوظ خواهد ماند.
وی در پایان تأکید کرد: هر داوطلب در صورت مشمول‌بودن در سهمیه‌های قانونی  25 و 5 درصد ایثارگران و 3 درصد معلولان، صرفاً می‌تواند یکی از سهمیه‌های مشخص‌شده را بر اساس ضوابط مربوطه استفاده کند؛ به عبارت دیگر، چنانچه داوطلبی واجد شرایط استفاده از دو یا چند سهمیه قانونی یادشده باشد، در زمان ثبت نام صرفاً می‌تواند یکی از سهمیه‌های مورد نظر را انتخاب کند و مبنای قرار گرفتن وی در هر یک از سهمیه‌های استخدامی فوق (با رعایت ضوابط مربوطه) انتخاب خود فرد در زمان ثبت نام است. 

...........اخبار روز

* قصور نه قابل توجیه است و نه قابل پذیرش
 
علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری گفت:
قصور رخ داده در جلد کتاب ریاضی، نه قابل توجیه است و نه قابل پذیرش؛ شایسته‌ترین کنش، همان عذرخواهی صریحی است که امروز وزیر اعلام کرد. عذرخواهی مقام فرادست یک نهاد سبب می‌شود تا هر کژرفتاری و خطایی به نام کلیت مجموعه ثبت نشود.
آنچه بر جلد کتاب ریاضی نقش بست نسبتی با نگاه دولت در حوزه‌ی زنان ندارد؛ اراده‌ی دولت را می‌توان در تعداد مدیران و فرمانداران زن و همچنین در بالاترین تعداد سفرای زن در تمام ادوار دید. در نبود زنان، دولت هیچ چشم‌اندازی را برای توسعه، متصور نمی‌داند.
نه به عنوان یک مسئول دولتی که به عنوان یک پدر، پدر دختری دانش‌آموز، از عذرخواهی مسؤولانه‌ی وزیر آموزش و پرورش خوشحالم.
* نوبخت: بودجه 1400 انبساطی است/ با سهام دولت خون جدید به بورس تزریق می کنیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:
 با واگذاری سرمایه‌های مالی که یکی از آنها سهام دولت در بورس است، می توانیم خون جدیدی را در بورس تزریق کنیم.
بر اساس شرایط موجود که اقتصاد دچار رکود تورمی شده، باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که مانع از رکود و تورم شود.
 به همین دلیل سیاست‎های مالی اقتصادی ما، سیاست‎های انبساطی است تا از نیروی کار و ظرفیت و ماشین آلات استفاده کرده و مساله اشتغال امکان پذیر شود. برای مهار تورم نیز سیاست‎های پولی انقباضی در نظر گرفته ایم که پیشنهاد دهنده و مجری آن بانک مرکزی است.
*تلاش ها برای برخورداری کامل دختران از امکانات و آموزش‌های برابر باید ادامه یابد
لعیا جنیدی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در ششمین نشست گفت وگوی هفته در بستر شبکه شاد:
حق بر آموزش در فصل سه و نیز در بخش‌های اولیه قانون اساسی مثل اصل سه آمده و حق بر آموزش یک حق بنیادین و اساسی مردم ایران است.
تقریباً تمام حقوق دیگر بدون این حق بی معنی است، یا دست کم عملا چندان قابل استیفاء نیست.
تلاش‌هایی طی دهه‌ها شده و در همین دوره خاص هم همین‌طور، برای این‌که دختران جامعه از همان آموزش‌ها و امکاناتی برخوردار باشند که نیمه دیگر، یعنی پسران و آقایان برخوردار هستند./ ایرنا
* وزیر بهداشت: هیچ بیمار کرونایی پشت در بیمارستان‌ها نماند.
سعید نمکی‌ روز یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور :
با امکانات اندک در سال سخت تحریم و شرایط بسیار پر مضیقه اقتصادی توانستیم حماسه‌ای خلق کنیم که زبانزد خاص و عام در دنیا شود. حتی دشمنان ما اذعان کردند که در ایران بیماری پشت در بیمارستان ها سرگردان نماند و هیچ بیماری به دلیل کمبود مالی و بی بضاعتی اقتصادی از درمان باز نماند
* صالحی: هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو غنی‌سازی می‌کنند
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعهدات ایران در برجام و اجرای سیاست‌های کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: بنابر گام چهارم سیاست‌های کاهش تعهدات برجام، یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو غنی سازی می‌کنند.
* اینترنت رایگان دانشجویی تا هفته اول مهر فعال می شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
از وزارت علوم لیست اولیه را گرفتیم؛ در تلاشیم تا با تأمین اعتبارات لازم بسته های رایگان دانشجویان تا هفته اول مهرماه فعال شود.
* لاوروف: تحریم های غرب را بی پاسخ نمی‌گذاریم
وزیر خارجه روسیه:
روسیه تحریم‌های غرب علیه روسیه در مساله مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر مخالان دولت را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
 فعلا باید منتظر باشیم و ببینیم تحریم های جدید چگونه خواهد بود. بدیهی است که واکنش نشان می دهیم.
 از نقطه نظر قوانین دیپلماسی چنین اقدامی صحیح نیست. علاوه بر آن روسیه می خواهد تأثیر منفی ساختارهای غربی و اروپایی و سازمان های غیردولتی متعدد را بر کشور ما (روسیه) و کشورهای متحد کاهش دهد./
* دورکاری در تهران لغو شد
استاندار تهران به خبرگزاری صداوسیما گفته که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دورکاری کارمندان در این استان لغو شد و کارمندان همانند سابق در سرکار حاضر می‌شوند.
* سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس:
نسخه‌های بیمه تأمین اجتماعی از ۳۰ مهر الکترونیکی می‌شود. دفترچه حذف می‌شود/ ایسنا

.............گفتگوی ویژه

* یک بسته ی پر از اما و اگر/ گزارشی درباره ی طرح بسته ی تردد معلولان از سوی سازمان بهزیستی

ایجاد تسهیلات تردد برای معلولان, از جمله دغدغه های چند سال اخیر سازمان بهزیستیست. امسال مسئولان ارشد این سازمان تصمیم گرفتند بسته ی ویژه ی تردد را در قالب یک طرح آماده کنند و طرح آماده شده را به تمام صاحب نظران و مدیران تشکل ها ارائه دهند تا با جمع آوری نظرات مختلف و رفع ابهامات, دستور العمل های طرح آماده و برای اجرا ابلاغ شود. در واقع بهزیستی از آماده کردن چنین طرحی, به دنبال ایجاد تسهیلات رفت و آمد و تردد برای معلولان است.
منتها بسته ی سازمان بهزیستی اما و اگر های زیادی دارد. برای آگاهی از جزئیات این بسته ی ویژه, با محمد رضا شهبازی, مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی گفت و گو کردیم. دکتر شهبازی در این گفت و گو بند های مهم بسته ی ویژه ی تردد معلولان را تشریح کرد و قبل از تشریح این بند ها, به اهداف سازمان از ارائه ی این طرح اشاره کرد: «هدف اصلی ما این است که یک بسته آماده کنیم و این بسته مختص افراد دارای معلولیت باشد. کمک کنیم که افراد هم تردد داشته باشند؛ همپوشانی مثبت را افزایش داده و جلوی همپوشانی منفی را بگیریم و در مجموع به این برسیم که فرد معلول چه سطحی از خدمات را استفاده کند.»
اعطای کمک هزینه ی تردد به معلولان
اولین بندی که شهبازی درباره اش توضیح داد, اعطای کمک هزینه ی تردد معلولان بود؛ بندی که دارای چهار بخش است: «اولین مورد کمک هزینه ی تردد است. کمک هزینه ی تردد را در چهار بخش دیدیم. بخش اول کمک هزینه ی تردد مستقیم است. بر اساس درخواست فرد و تأییدیه ی کمیته ی توانبخشی که از این به بعد عنوان کمیته ی بهزیستی را به آن اطلاق می کنیم, اسم فرد واجد شرایط در لیست نوبت قرار می گیرد تا بر اساس اولویت بندی صورت گرفته, کمک هزینه ی تردد به او اعطا شود. هزینه ی تردد هر سفر, 30 هزار تومن در نظر گرفته شده است. پیشنهاد ما این بود که مبلغی را به صورت سرانه برای تردد در نظر بگیریم که شامل 125 هزار تومن ماهانه و یک میلیون و 500 هزار تومن به صورت سالانه خواهد بود. گفتیم گروه های معلولیتی واجد شرایط از متوسط به بالا و گروه معلولیت ذهنی از خفیف به بالا بهره مند شوند. پیشنهاد ما برای سال 99, پوشش دهی 40 هزار معلول است که بتوانند از این خدمت بهره مند شوند.»
شهبازی در ادامه توضیحاتش پیرامون بند مربوط به کمک هزینه ی تردد, به زیر بند دوم اشاره کرد که عبارت از کمک هزینه ی تردد غیر مستقیم است: «در تردد غیر مستقیم منظورمان این است که بتوانیم از پتانسیل های موجود سیستم های حمل و نقل اینترنتی مثل تاکسی های اینترنتی استفاده کنیم. به این معنا که با این شرکت ها وارد مذاکره شویم و شرایطی در نظر بگیریم که برای افراد واجد شرایط اکانت تعریف شود؛ ما آن اکانت را برای افراد شارژ کنیم و بابت هر تردد بخشی از این مبلغ برداشت شود. پیش بینی ما مبلغ یک میلیون تومن در سال برای 20 هزار نفر است»
تخفیف بلیت سفر های بین شهری به شکل نیم بها, بخش سوم این بند است: «بر اساس تبصره ی 2 ماده ی 5 قانون, حمل و نقل برون شهری برای معلولان شدید به بالا باید نیم بها و بخش درون شهری رایگان باشد. پیشنهاد ما این است که با شرکت های مختلف –چه هوایی چه ریلی- مذاکره کنیم و قراردادی منعقد کنیم تا برای 10 هزار نفر در سال 99 امکان سفر هوایی و ریلی را فراهم کنیم»
بخش د بند اول بسته ی تردد معلولان به سفر های درون شهری اختصاص دارد: «در بخش د بند اول, حمل و نقل درون شهری در قالب مترو و اتوبوس است که برای معلولان شدید به بالا به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. اجرای این بخش با شهرداریست و ما برای شهرداری منابع مالی در نظر نگرفته ایم و پیگیری ما این است که بتوانیم این امکان را به شکلی کشوری برای معلولان کشور فراهم کنیم.»
ارائه ی طرح ترافیک به معلولان هم از اهم مشکلاتیست که در این بسته به آن اشاره شده است: «قبلاً این طرح را به نفر می دادیم و بر اساس آماری که داشتیم, 220 نفر در تهران از تسهیلات طرح ترافیک بهره مند می شدند. استان های دیگر که کلان شهر هایشان طرح ترافیک دارند, به روش های خودشان عمل می کردند و عملاً روش یکسانی نبود. از سال 97 ارائه ی طرح ترافیک به ارائه ی روز برگ های طرح ترافیک تبدیل شد. سال گذشته حدود 55 هزار روز برگ برای امسال از سوی شهرداری در اختیار ما قرار گرفت. دنبال این هستیم که این میزان را افزایش دهیم. برای سوخت هم میزانی را پیشبینی کردیم. حرف ما این است که 28 هزار نفر دارای پلاک ویژه هستند که این افراد می توانند از تسهیلات سوخت هم بهره مند شوند؛ در صورتی که الآن ما یک خانواده ی 1 میلیون و 700 هزار نفری هستیم. جامعه ی هدفی که ما پیشنهاد کردیم بتوانند از مازاد سوخت بهره مند شوند, یک جامعه ی 336 هزار نفری از معلولان است. پیشبینی کردیم به تعدادی هم کمک هزینه ی سوخت پرداخت کنیم. پیشنهاد ما برای سال 99 این است که برای 22 هزار نفر, مابه التفاوت سوختی که دارندگان پلاک دریافت می کنند, پرداخت کنیم. مناسب سازی وسیله های نقلیه هم که از قبل بوده و ما افزایش مبلغ برای حمایت, تسهیل مناسب سازی, پیگیری تجهیزات استاندارد از سوی شرکت های تولید کننده را در دستور کار قرار دادیم.»
مورد بعدی که شهبازی به آن اشاره کرد, خرید وسیله نقلیه برای معلولان است: «گفتیم به تعدادی از معلولان کمک هزینه ی تهیه ی وسیله ی نقلیه در نظر بگیریم که این امر از دو طریق فراهم می شود. یکی پرداخت مستقیم است که پیشنهاد ما اختصاص 20 میلیون به افرادیست که قرار است به آن ها در تهیه ی وسیله ی نقلیه کمک شود و روش دوم, ارائه تسهیلات بانکی کم بهره است.»
اما موضوع پلاک ویژه که مخصوصاً مورد توجه نابینایان است, از مواردی بود که شهبازی درباره اش نظر کارشناسی خود را بیان داشت: «پلاک ویژه باید به معلول جسمی-حرکتی اندام تهتانی خودراننده تعلق بگیرد. این یک نظر کارشناسیست. برای اهدافی که در اعطای پلاک به آن ها توجه شده, یعنی در نظر گرفتن جای پارک و آگاهی شهروندان و پلیس از شرایط ویژه ی فرد معلول, برای معلولان جسمی-حرکتی اندام تهتانی پلاک ویژه در نظر گرفته شده است و برای سایر معلولان علائم و آرم هوشمند پیش بینی شده است. در واقع امتیازات آرم هوشمند هم باید تعریف شود. مثلاً اگر بحث سوخت مطرح است, باید امتیاز سوخت تعلق بگیرد یا اگر بحث طرح ترافیک مطرح است, آن هم باید تعلق بگیرد.»
شهبازی از موضوع خودرو های مناسب سازی شده ی وارداتی و همچنین تولید خودرو های مناسب سازی برای معلولان غافل نشد: «یک بند هم اختصاص به حمایت از واردات خودرو های مناسب سازی شده و تولید خودرو های مناسب سازی شده اختصاص دارد. این از جمله وظایفیست که برای خودمان تعریف کردیم؛ اما چگونگی کار را هنوز در بسته نگنجانده ایم؛ چون هر روز با شرایط تازه ای مواجه هستیم. باید رایزنی کنیم؛ باید تفاهم نامه تنظیم کنیم؛ باید راهکار هایی پیدا کنیم که جا هایی به صورت قانونی نهاد های ذیربط را مکلف کنیم و در جایی مسئولیت های اجتماعیشان را یادآوری کنیم؛ یک جا هم شما و ما مطالبه گری کنیم تا بالاخره به سمتی برسانیم که برای وارد کنندگان خودرو های مناسب سازی شده شرایط لازم فراهم شود و برای تولید کنندگان داخلی هم امکان تولید مهیا گردد. در حال حاضر مشغول تدوین دستور العمل های اجرایی هستیم. طرح را به تشکل های معلولان و صاحب نظران در استان ها ارسال کرده ایم و منتظر نظرات و پیشنهاد ها هستیم تا به یک جمعبندی نهایی برسیم.» مجید سرایی

............آموزشی

* توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی در شرایط کرونایی
 
شرایط روانی و آرامش در بدن مهم ترین عامل تقویت سیستم ایمنی در مقابل بیماری های عفونی است و تا زمانی که این شرایط مهیا نشود، هیچ مکمل غذایی نمی تواند به تنهایی سیستم ایمنی را تقویت کند.
در گروه های سنی مختلف کودکان فاکتورهای غذایی در پیشگیری و مقاومت در برابر بیماری های عفونی نقش به سزایی دارند. .
خواب منظم بیش از هر چیز دیگری می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.، به دلیل شرایط کرونایی پیش آمده متاسفانه خانواده ها فرزندان خود را تا دیر وقت و ساعت یک شب بیدار نگه می دارند که این خواب نامنظم می تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شود.
ویتأمین “d”  یکی از مهمترین مواد غذایی است که می تواند در شرایط کرونایی به تقویت سیستم ایمنی کمک کند ، در برخی از کشورهای اروپایی از جمله استرالیا در تحقیقات و پژوهش ها مشخص شده که ویتأمین d می تواند بر بهبود بیماری های تنفسی مزمن تأثیر گذار باشد، اگرچه در مورد کرونا هنوز این نتایج به طور قطعی مشخص نشده است، اما با استناد به این مطالب می توان گفت که این ویتأمین می تواند در پیشگیری از کرونا تأثیر گذار باشد. ویتأمین «دی» از ویتأمین های محلول در چربی است ، مازاد دریافت و مصرف آن می تواند مسمومیت ایجاد کند، بنابراین باید با ارزیابی و تشخیص کمبود و با دوز تجویز شده مصرف شود.
منابع ویتأمین «c» از دیگر موارد تقویت کننده سیستم ایمنی است اکنون در آستانه فصل میوه های سرشار از ویتأمین c قرار داریم و مصرف این میوه ها باید در برنامه روزانه قرار گیرد، میوه های پاییزی غنی از ویتأمین c است که با اثر آنتی اکسیدانی می تواند از بیماری های مختلف پیشگیری کند و شدت عوارض را کاهش دهد.
پیشسازهای ویتأمین «a» نیز از دیگر موارد موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن است که در سبزیجات و میوه جات وجود دارد، هر ماده ای که حاوی کاروتنوئید باشد بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
سلنیوم از مواد غذایی وابسته به خاک است که متاسفانه در رژیم های غذایی ما وجود ندارد و بیشتر در غذاهای دریایی موجود است. البته بدن به این عنصر به مقدار بسیار کمی نیاز دارد ولی همین مقدار کم بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
رعایت اعتدال مصرف به این معنی که هیچ ماده غذایی معجزه گری برای پیشگیری و درمان بیماری نداریم و تمامی گروه های غذایی باید مصرف شوند، از دیگر عوامل تأثیرگذار بر تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.
لبنیات حاوی ویتأمینی به اسم ریبوفلاوین یا ویتأمین B2بوده که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است، پس یکی از عواملی که موجب اعتدال مصرف می شود، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه شیر و لبنیات است.

.........ورزشی

* ورزش نابینایان و کم‌بینایان مرکزی به جایگاه واقعی نزدیک است
 
مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: سال های اخیر در ورزش استان مرکزی به ویژه در ورزش نابینایان و کم بینایان گامهای مؤثر و تأثیرگذار برداشته شده است.
عابد حقدادی  در آیین تجلیل از ورزشکاران و نام آوران هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان استان مرکزی اظهار کرد: در سال های اخیر در ورزش نابینایان استان مرکزی حرکت های خوبی انجام شده است، که حاصل آن حضور ورزشکاران، مربیان و داوران این هیأت در رقابت های ملی و فراملی است.
وی افزود: این قشر از جامعه با تلاش و کوشش و استفاده از دانش روز در حوزه ورزش توانستند در عرصه های ملی و بین المللی بدرخشند. حقدادی ادامه داد: گستردگی فعالیت های ورزشی استان مرکزی طی چند سال اخیر تغییر کرده است.
وی بیان کرد: در بیش از ۳۰ هیأت ورزشی استان ورزشکاران و قهرمانان ملی پوش هستند. اعضای کادر فنی همچون داوران و مربیان نیز در عرصه های ملی و بین المللی حضور فعال دارند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی خاطرنشان کرد: این مزیت ها برای ورزش استان مرکزی اگر به طور جدی حمایت نشود، به تهدید تبدیل خواهند شد. حقدادی یادآور شد: هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان به لحاظ نیروی انسانی یکی از هیأتهای مطرح استان است و جامعه مخاطبان این هیأت ورزشی باید اضافه شود. بیماری کرونا نباید بهانه شود که در ورزش نقصان به وجود بیاید. این نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم نسبت به شرایط عادی است.
مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: البته نباید فراموش کرد فعالیت‌های ورزشی همانند دیگر اصناف تحت تأثیر موضوع بیماری کرونا قرار دارد. اما باید با تدبیر و رعایت را پروتکل های بهداشتی فعالیت های ورزشی ادامه پیدا کند.
در پایان از ۲۸ ورزشکار، مربی، داور و تأثیر گذاران در ورزش نابینایان استان مرکزی با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد. 

...........حوادث

* کلاهبرداری داماد برجساز تقلبی از عروس خانم
 
رئیس پلیس آگاهی تهران نسبت به کلاهبرداری در لباس خواستگار هشدار داد.
سردار علیرضا لطفی در مطلبی آورده است: «وقتی فردی به خواستگاری دختر شما می‌آید قصد خرید خانه یا خودروی شما را ندارد بلکه برای خواستگاری از جگرگوشه شما آمده است. بی‌توجهی و قصور برخی خانواده‌ها در راه دادن غریبه‌‌ای که هیچ شناختی از او و گذشته‌‌اش ندارند باعث شگفتی و البته ناراحت کننده است.
به تازگی همکاران من در پایگاه چهارم پلیس آگاهی موفق به دستگیری یکی از این خواستگاران قلابی شده اند. شاکی پرونده که یک خانم جوان است، در تشریح اتفاق رخ داده به کارآگاهان پلیس گفت: چندی قبل از طریق فضای مجازی با پسری به نام « شاهین» آشنا شدم که خود را مهندس عمران و صاحب شرکت انبوه سازی معرفی کرد.
با ابراز علاقه‌‌ای که شاهین از خود نسبت به من نشان می‌داد، پس از چندین قرار ملاقات موضوع ازدواج را مطرح کرد و گفت که یک پروژه ساخت مجتمع تجاری در سعادت آباد دارم که پس از اتمام آن، ازدواج می‌کنیم و برای زندگی به آلمان می‌رویم.
شاهین با خودروهای گران قیمت به ملاقاتم می‌آمد و یک بار هم مرا به پروژه مورد ادعایش برد. پس از مدتی گفت که می‌تواند یکی از واحدهای تجاری همان مجتمع را با روابطی که با شرکایش دارد به نصف قیمت برایم خریداری کند.
من هم فریب او را خوردم و مخفیانه طلاهای خودم، مادرم، خواهرم و مقداری دلار که متعلق به پدرم بود را فروخته و مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان را به شاهین دادم اما پس از مدتی او ناپدید شد و جواب تلفنم را هم نداد. »
لطفی در ادامه تأکید می‌کند: «پلیس آگاهی تاکنون بارها از طریق انعکاس پرونده‌های خواستگاران قلابی از طریق پخس برنامه تلویزیونی پرونده مستند و ارایه پیام‌های هشداری در فضای مجازی تلاش کرده است تا شهروندان را نسبت به ادعاهای مطرح شده توسط افرادی که تحت عنوان خواستگار قدم به زندگی شان می‌گذارند، آگاه سازد.
با این وجود همچنان شاهد شکایات شهروندان در خصوص کلاهبرداری تحت این عنوان هستیم. به همین دلیل بار دیگر نکات هشداری را در این زمینه به شهروندان یادآور می‌شوم:
- فضای مجازی تنها یک وسیله یا محل آشنایی افراد با یکدیگر است و به هیچ عنوان به معنای این نیست که به شما شناخت درستی از طرف مقابل تان می‌دهد. شما باید کلیه ادعاهای مطرح شده توسط افراد در فضای مجازی را در دنیای واقعی راستی آزمایی کنید سپس به آنان اجازه قدم گذاشتن به زندگی شخصی تان را بدهید.
- همیشه باید در آشنایی با افراد نسبت به وعده‌ها و پیشنهادات مالی وسوسه انگیز، با امتیازات غیر عادی که به شما می‌دهند با دید شک و تردید بنگرید. به خاطر داشته باشید زنده کردن حس حرص و طمع در مخاطب کلید و شگرد اصلی کلاهبرداران است.
- فرد کلاهبردار برای فریب قربانیان از هر وسیله‌‌ای استفاده می‌­کند تا ادعاهای خود را به چشم شما حقیقی جلوه دهد به همین دلیل داشتن خودروی لوکس و گرانقیمت و یا ولخرجی در ملاقات‌های اولیه تأییدی برای ادعاهای وی نیست و جزیی از نقشه و شگرد کار وی به شمار می‌آید. برهمین اساس شما برای اطمینان از صحت ادعاهایش باید تحقیقات لازم را در خصوص هویت، شغل و شرایط اقتصادی و اجتماعی وی به عمل آورید.
- در مواجهه با افرادی که به شما ابراز علاقه می‌کنند و به سرعت پیشنهاد ازدواج می‌دهند، شتابزده عمل نکنید و اجازه ندهید هیجانات مانع از تحقیق و قضاوت درست شما درباره افراد شود./ پایگاه خبری پلیس

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *