تدوین شیوه نامه اجرایی بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدنمعاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای راهبردی توسعه مشارکت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: شیوه نامه اجرایی بسته تحولی مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تدوین و به زودی اجرایی می شود. |
به گزارش ایران سپید دکتر سید جواد حسینی در این نشست با اعلام این خبر اظهار داشت: مشارکت درون سازمانی شامل مشارکت معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، ادارات آموزش و پرورش ، اولیاء و دانش آموزان است و مشارکت برون سازمانی نیز شامل مشارکت صاحبنظران، دستکاه های دولتی و عمومی و سازمان های مردم نهاد در امر ارتقای آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با بیان برنامه های درون سازمانی مشارکت ذینفعان اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، مشارکت اولیاء در قالب پارلمان مشورتی اولیاء، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تاستاد، شبکه سازی انجمن ها وتشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروهها، طرح گروه بندی حرفه ای معلمان، مدرسه یاری اولیاء، مشارکت پیشکسوتان، طرح گنجینه های مدیریتی مشارکت استانها، مشارکت دانش آموزان در قالب پارلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه، مشارکت مدیران ومدارس وکارشناسان از برنامه های دورن سازمانی جلب مشارکت ذینفعان آموزش وپرورش است.
وی با بیان اینکه معلمان رکن اصلی نظام تعلیم تربیت هستند اظهار داشت: در طرح گروه بندی حرفه ای معلمان، فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی به یازده گروه معلمان مشاور و مددکار، معلمان توانبخش، معلمان هنرمند، معلمان نویسنده و پژوهشگر، معلمان ورزشکار، معلمان حقوقدان، معلمان مهندس، معلمان پزشک و مراقب سلامت، معلمان مسئول، معلمان مبتکر و کارآفرین و معلمان نیکوکار تقسیم شده و از دانش و تجربیات آنان به نحو مطلوب استفاده خواهد شد.
وی افزود: شیوه نامه فعالیت پارلمان مشورتی اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت مجازی و واقعی نیز تدوین شده است و با راه اندازی میزهای یاوری در مدارس، اولیا بیشتر در امور مدرسه مشارکت خواهند داشت.
وی گفت: در راستای مشارکت اولیا در قلمرو های مختلف نظیر هنر یار، سلامت یار، مدرسه یار و فن یار، شیوه نامه طرح مدرسه یاری اولیاء در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها تدوین شده است.
معاون وزیر در تبیین طرحهای جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی، گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.
وی گفت: در راستای اجرایی شدن طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه در هر استان برای سال اول بین پنج تا ده سازمان شناسایی شده و دبیرخانه فعالیت های مشترک با آن سازمان در یک مدرسه دخترانه و پسرانه مستقر خواهد شد.
وی افزود: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد درقالب شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.
حسینی در پایان گفت: بر اساس شیوه نامه اجرایی توسعه مشارکت ها در سال جاری و در قالب پارلمان مجازی و واقعی معلمان ۳۰ درصد مشارکت معلمان افزایش خواهد یافت، نظارت همتا در ده درصد مدارس اجرایی می شود، طرح مدرسه یاری منجر به ۳۰ درصد مشارکت اولیا خواهد شد ، 70درصد دانش آموزان یک نقش و یک تشکل باید داشته باشند و حداقل ۵۰ درصد مدارس باید یک سرود داشته باشند.