شناسه خبر: 21672 منتشر شده در مورخ: 1399/6/18 ساعت: 01:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 18 شهریور 1399

روزنامه سه شنبه 18 شهریور 1399

عناوین امروز: تسهیل دسترسی کاربران کم بینا به وبسایت بهزیستی با اعمال استاندارد‌های دسترسی‌پذیری - هرگز تسلیم نخواهیم شد - شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد - بهبود قلب و ریه آسیب‌دیده بیماران کووید -۱۹ با گذشت زمان - انتشار کتاب آموزش کمانچه به قلم اردشیر کامکار - مسابقات سنگین وزن جودوی نابینایان رقبای سختی دارم - بخشش پسری که خواستگار مادرش را کشته بود

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 18 شهریور 1399

19 محرم 1442

8 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6507

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

تسهیل دسترسی کاربران کم بینا به وبسایت بهزیستی با اعمال استاندارد‌های دسترسی‌پذیری

هرگز تسلیم نخواهیم شد

شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد

بهبود قلب و ریه آسیب‌دیده بیماران کووید -۱۹ با گذشت زمان

انتشار کتاب آموزش کمانچه به قلم اردشیر کامکار

مسابقات سنگین وزن جودوی نابینایان رقبای سختی دارم

بخشش پسری که خواستگار مادرش را کشته بود

 

............ویژه

* تسهیل دسترسی کاربران کم بینا به وبسایت بهزیستی با اعمال استاندارد‌های دسترسی‌پذیری: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر فراهم‌سازی امکان دسترسی برابر به محیط مجازی برای معلولان از مناسب‌سازی نسخه فارسی و انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی کشور ویژه افراد کم‌بینا خبر داد.

به گزارش ایران سپید، «مسعود آسیما» مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور به مناسب‌سازی نسخه فارسی و انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی www.behzisti.ir  ویژه افراد کم‌بینا اشاره کرد و گفت: استفاده از ICT یکی از بهترین شیوه‌ها برای مشارکت این افراد و همچنین موثرترین راه برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت است تا آنها بتوانند همراه با سایر اقشار به جامعه اطلاعاتی و دیجیتالی دسترسی پیدا کنند که این امر به تحقق عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تمام دستگاه‌های کشور ملزم به مناسب‌سازی فضای مجازی برای افراد دارای معلولیت هستند، اذعان کرد: افراد کم‌بینا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی می‌توانند از این امکانات برای دسترسی به اطلاعات استفاده کنند.

اعلام جزئیات طرح امداد الکترونیکی در کمیته امداد:

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد از راه‌اندازی طرح امداد الکترونیک در سال جاری خبر داد و گفت: در این سامانه همه خدمات ارائه شده به مددجویان به طور شفاف مشخص خواهد شد.

جعفر صباغیان معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در پاسخ به این پرسش که «امداد الکترونیک چه اموری را تحت پوشش قرار می‌دهد؟»، اظهار داشت: هدف از این موضوع شفافیت فعالیت و ارائه خدمات کمیته امداد به مددجویان در فضای نرم‌افزاری است تا تمامی خدمات کمیته امداد و درآمدهای کسب شده به صورت شفاف در اختیار و نظر مردم قرار گیرد.

صباغیان خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه، همه مسائل شفاف می‌شود و به بیان دیگر نوعی درگاه شیشه‌ای ایجاد خواهد شد؛ افتتاح و به کارگیری این سامانه در سال جاری اجرایی خواهد شد.

 

............اخبار روز

* هرگز تسلیم نخواهیم شد

 روحانی در دیدار وزیر خارجه سوئیس گفت:

تاریخ نشان داده مردم ایران در برابر گردن کشی و قلدری تسلیم نخواهد شد

هر روزی که آمریکایی ها از اشتباهات خود برگردند و به قطعنامه 2231 و برجام متعهد باشند به نفع خود آمریکا، منطقه و جهان خواهد بود و راه برای او باز است 

 ایران به مقررات بین المللی و توافقات چند جانبه پایبند بوده و خواهد بود

انتظار ما از کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم سکوت نکنند

 تأکید بر توسعه روابط ایران و سوئیس در همه زمینه ها

ضرورت فعال تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش مفید تر این سازوکار مالی

* ظریف: بازگشت به تجارت عادی اولویتی جهانی است

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار عکسی از دیدار خود با همتای سوییسی در توییتر، نوشت:

خرسندم که در یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیکمان، میزبان وزیر خارجه سوئیس بودم. این روابط بر مبنای احترام متقابل تداوم دارد.

گفت‌وگوهایی عالی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی داشتیم.

ضمن آنکه از تلاش‌های سوئیس جهت کاستن از آثار خرابکاری ایالات متحده تقدیر می‌کنیم، اما بازگشت به تجارت عادی اولویتی جهانی است.

* وزیر آموزش و پرورش: هیچکس مجاز نیست دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدارس کند

حاجی میرزایی:

وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی است و ترجیح ما آموزش حضوری است

اگر کسانی به هر دلیل نمی‌توانند از آموزش حضوری استفاده کنند می‌توانند از سایر روش‌های آموزشی استفاده کنند

نسخه جدید «شاد» روز پنجشنبه نهایی شد و باید اطلاعات بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز بارگذاری شود. حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده مشکلی در اتصال به «شاد» وجود نخواهد داشت

هیچکس مجاز نیست دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدارس کند اما شرایط برای آموزش حضوری فراهم است

در گفت‌وگو با وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که همه مناطق کشور را از نظر وضعیت شیوع کرونا یکسان ببینیم.

تصمیم آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور، وزارت آموزش و پرورش نبود بلکه از سوی ستاد ملی تصمیم‌گیری شد و ما هم مجری دستورات ستاد هستیم/ایسنا

* کرونا ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را دچار فقر مطلق خواهد کرد

معاون نماینده دفتر برنامه جهانی غذا در سازمان ملل اعلام کرد، تحت تأثیرات ناشی از شیوع کرونا پیش‎بینی می‌شود در سال جاری ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دچار فقر مطلق شوند./ تسنیم

* دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد

 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمت‌گیرندگان را ابلاغ کرد.

 

..............پرونده

* اما و اگر های پرداخت شهریه ی دانشگاه معلولان, در گفت و گو با مسئولان سازمان بهزیستی

شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد
روز گذشته بخش اول پرونه هفته که به شهریه دانشجویان اختصاص داشت خواندید و اما در ادامه ... با توضیحاتی که مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی ارائه کرد, یعنی تشکیل کار گروه ویژه حل این مشکل, به اتاق مجید رضا زاده, مدیر کل مرکز انفرماتیک, ارتباطات, اطلاعات و تحول اداری سازمان بهزیستی راهنمایی شدیم: «در آیین نامه ی دولت آمده که دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی و دانشگاه های نظیر این ها که ویژگی هایشان در آیین نامه ی دولت قید شده, موظفند ثبت نام و انتخاب واحد را انجام دهند, آزمون را اخذ کنند حتی مدرک را صادر کرده و به دانشجو تحویل دهند. در واقع ابتدا این ماده, یعنی ماده ی 7 واحد های آموزش عالی را موظف کرده وظایفشان در قبال معلولان را انجام دهند ماده ی 8 سازمان را موظف کرده بعد از پیگیری مراحل و و حد اکثر تا پایان سال تحصیلی تصفیه را انجام دهد. در ماده ی 9 گفته سازمان سنجش باید اسامی قبول شده ها را اعلام کند و ماده ی 10 تأکید کرده که سازمان برنامه و بودجه باید منابع مالی را تأمین کند. بنا بر این می بینید که به ترتیب اولویت آمده در قانون, واحد های آموزشی باید وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند.»
رضا زاده ادامه می دهد: «ما برای حفظ شأن معلولان و مددجویانمان, با دانشگاه آزاد ارتباطی گرفتیم -چون بیشترین دانشجویان معلول در این دانشگاه تحصیل می کنند- تا بتوانیم مستقیماً پرداخت را به خود دانشگاه انجام دهیم تا شرایط قبلی که دانشجو مجبور به گرفتن نامه می شد و بعضاً شأن و جایگاهش رعایت نمی شد, از میان برداشته شود.»
رضا زاده در بخشی از پاسخ های خود به پرسش های ایران سپید, درباره ی تفاهمنامه ای که شهبازی به آن اشاره کرد, چنین توضیح می دهد: «سال گذشته جلسه ای با دانشگاه آزاد داشتیم و در آن جلسه تفاهمنامه ای امضا کردیم. البته قبل از تشکیل آن جلسه, بدهی هایی که داشتیم, پرداخت کردیم و با این پرداخت, عملاً بدهی هایمان را تصفیه کردیم. این اتفاق دی پارسال رخ داد. در واقع آنچه در سیستم حسابداری دانشگاه بعنوان بدهی باقی مانده بود, به دستور ریاست سازمان ظرف یک هفته پرداخت شد. نهایتاً قرار شد مددجویان ما امتحاناتشان را بدهند –چون این اتفاق در فصل امتحانات رخ داد- و به دنبال آن ثبت نام و انتخاب واحد ترم جدید را انجام دهند. این اتفاق به صورت عمده رخ داده و بعضاً گزارش هایی از برخی استان ها داشتیم که با مشکلاتی مواجه بودند که همکار ما از اینجا و همکار استانی ما از استان پیگیری کردند و با صحبت هایی که ما اینجا با دانشگاه داشتیم, مشکلات موردی را برطرف کردیم. جلسه ای هم با مسئولان دانشگاه آزاد داشتیم که خود من به همراه معاونت های تخصصی سازمان در آن حضور داشتیم. آنجا هم اعلام کردیم بعضی واحد ها با مشکل مواجهند که خوشبختانه مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کردند هر مشکلی که به وجود آمده, در صورت اطلاع رسانی به ما, آن را حل می کنیم. بخشنامه کردیم که کرامت انسانی دانشجویان, بویژه دانشجویان معلول حتماً باید حفظ شود.»
رضا زاده در تأیید این بخش از صحبت های شهبازی مبنی بر عدم توزیع پول واریزی بهزیستی به دانشگاه از سوی دانشگاه آزاد اظهار می دارد: «علت مشکلی که پیش آمده این بود که دانشگاه آزاد پولی را که ما بعنوان پرداخت شهریه واریز کرده بودیم, به واحد های خود توزیع نکرد. البته ما این را مطمئن نیستیم؛ ولی واحد های استانی اینطور به ما می گویند. مثلاً فلان واحد به ما می گوید پولی دریافت نکرده؛ حال آنکه ما پول را به دفتر مرکزی دانشگاه واریز کردیم. نهایتاً این موضوع مربوط به خود دانشگاه آزاد است. به ما هم گفته اند اگر مشکلی مشاهده کردیم به آن ها اعلام کنیم تا حل کنند؛ تا الآن هم این کار را کرده اند.»
مدیر کل مرکز انفرماتیک, ارتباطات, اطلاعات و تحول اداری سازمان بهزیستی به میزان تقریبی مبلغی که به حساب سازمان مرکزی دانشگاه از سوی سازمان بهزیستی واریز شده است, اشاره کرده و اظهار می دارد: «ما بیش از 18 میلیارد تومان بدهی که از سوی دانشگاه آزاد اعلام شده بود, به حساب سازمان مرکزی دانشگاه واریز کردیم. این اتفاق پارسال رخ داد.» 
رضا زاده همچنین به تشکیل کار گروه تخصصی اشاره کرده اظهار می دارد: «قرار بر تشکیل کار گروه های تخصصی شد که مباحث مختلفی که دانشگاه آزاد با ما دارد مثل آموزش و بحث مالی را آنجا بررسی کنند. مدارک مالی را به ما دادند و ما هم شروع به بررسی کردیم. عدد و رقمی که آن ها اعلام کرده بودند, با عدد و رقم ما مطابق نبود. گفتند بعد از این شما فلان قدر بدهی دارید و باید پرداخت کنید. ما هم به امید خدا درباره ی پرداخت این بدهی با آن ها توافق خواهیم کرد که چقدر بپردازیم. اگر به توافق نرسیدیم, شاید مجبور به پرداخت علی الحسابی شویم تا این را به نتیجه برسانیم. نهایتاً طبق قانون ما موظف بودیم تا آخر سال تحصیلی تصفیه بکنیم؛ ولی با تفاهمنامه ای که سال گذشته داشتیم, وسط آن سال تحصیلی هرچه بدهی باقی مانده بود, تصفیه کردیم. الآن هم آخر سال نرسیده که تصفیه بکنیم. در حال بررسی حدد و رقم ها هستیم که در نهایت کار تصفیه را انجام دهیم.»
رضا زاده در ادامه به سقف تعیین شده برای پرداخت و همچنین نحوه ی پرداخت اشاره می کند: «ما سقفی در نظر گرفتیم که البته ممکن است این سقف تغییر بکند. 20 درصد را دانشگاه آزاد تخفیف می دهد و ما هم سقفی را که از قبل استان ها در نظر گرفته اند, فعلاً لحاظ می کنیم. اما آنچه از سوی سازمان در حال رخ دادن است, تغییر سیستم پرداخت است. ما سیستم را عوض می کنیم؛ یعنی کاری می کنیم که این بده بستان ها بر روی سیستم آی تی ما انجام شود. برای اجرای این طرح باید وب سرویسی از دانشگاه آزاد بگیریم و وب سرویسی به آن ها بدهیم تا بتوانند مددجوی ما را تأیید کنند بدون آنکه بخواهیم نامه ای به مددجو بدهیم و مددجوی ما برای گرفتن این نامه زحمت رفت و آمد را بر خود هموار کند و در عین حال کار ثبت نامش انجام شود. زیر ساخت این انجام این طرح را هنوز دانشگاه آزاد نتوانسته آماده کند؛ حال آنکه ما این زیر ساخت را داریم و می توانیم از همین الآن کار را انجام دهیم؛ اما طرف دیگر طرح دانشگاه آزاد است. تا زمانی که زیر ساخت اجرای این طرح از سوی دانشگاه آزاد فراهم شود, ما کار را به گونه ای پیش خواهیم برد که مددجوی ما کمترین زحمت را متحمل شود. در حال بررسی و تصمیم گیری در این زمینه هستیم.»
مجید رضا زاده در توضیح بیشتر راجع به سقف تعیین شده و مغایرت این موضوع با رایگان بودن تحصیل معلولان در دانشگاه ها تا پایان مقطع کارشناسی ارشد چنین اظهار می کند: «در قانون چیزی که آمده, مبنا شهریه ایست که دانشگاه آزاد دریافت می کند. اگر مثلاً جایی مقطع کارشناسی بیشتر یا کمتر از آن شهریه است, آن میزان مبلغیست که باید پرداخت شود. برای افرادی که در قانون اشاره شده تحصیلشان رایگان است؛ یعنی معلولین متوسط به بالا و نیازمند 7 دهک. برای بقیه ی افراد که تا امروز هم به آن ها کمک می شود, میزان پرداختی سقفیست که بودجه ی ما اجازه می دهد. گروه های مشمول این سقف ها هم مواردی مثل معلولان زیر متوسط, کودکان تحت پوشش سازمان و نظایر اینها است که بودجه های جداگانه ای دارد. در یک جمعبندی, مشمولان تحصیل رایگان که گروه های معلول متوسط, شدید و خیلی شدید هستند, بر اساس شهریه ای که دانشگاه آزاد اعلام می کند, شهریه شان پرداخت می شود؛ یعنی اگر شهریه ی اعلام شده از سوی دانشگاه 6 میلیون تومان است, همان شهریه پرداخت می شود.»
مدیر کل مرکز انفرماتیک, ارتباطات, اطلاعات و تحول اداری سازمان بهزیستی این قول را داده که با طراحی ساز و کار های لازم و توافقی که با دانشگاه آزاد به دست خواهد آمد, دانشجویان معلول امسال بدون هیچ مشکلی می توانند ثبت نام کنند.
فایل صوتی این پرونده در شماره ی اخیر پادکست ایران سپید منتشر شد که قبل از شروع سال جدید تحصیلی بود. با این توضیح که پرونده ی پرداخت شهریه های دانشگاه دانشجویان معلول همچنان باز است و موارد مطروحه از سوی مخاطبان ایران سپید در این زمینه پیگیری می شود.

............بهداشت و سلامت

* بهبود قلب و ریه آسیب‌دیده بیماران کووید -۱۹ با گذشت زمان: نتایج یک تحقیق نشان می دهد قلب و ریه آسیب دیده بیماران مبتلا به کووید -۱۹ با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند.

به نقل از ایسنا، محققان اتریشی اظهار داشتند: خبر بد این است که افراد تا چند هفته پس از ترخیص همچنان از نارسایی ریوی ناشی از بیماری کووید-۱۹ رنج می برند اما این نارسایی با گذشت زمان بهبود پیدا می کند که نشان می دهد ریه ها مکانیزم خودترمیمی دارند. همچنین نشانه های زیستی آسیب دیدگی قلب، لخته های خون و التهاب در این بیماران به طور چشمگیری بهبود می یابد. .

* کاهش مرگ های کرونایی

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از کاهش مرگ و میر و بستری های بیماران کرونایی در کشور خبر داد.

به نقل از مهر، کیانوش جهانپور، با انتشار توئیتی، نوشت: در پی ارتقای مراقبت از بیماران، استفاده به موقع از استروئیدها و داروهای ضد انعقادی در ایران، مرگ و میر موارد بستری کووید ۱۹ از ۱۴.۷ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

همین روند در آمریکا هم مشاهده می شود اما همچنان خطر خیز بعدی در پاییز و زمستان فرا روی هر دو کشور است.

* نسخه الکترونیکی مبنای اصلی دوراپزشکی است

سرپرست سازمان بیمه سلامت گفت: کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و در این دوران که صحبت از دورا پزشکی می‌شود، باید بدانیم که مبنای اصلی آن نسخه الکترونیکی است.

به نقل از ایرنا ،طاهر موهبتی افزود: نسخه الکترونیکی در حال حاضر در ۷۶ درصد مطب‌ها به صورت آنلاین اجرایی می‌شود.. همچنین در حال حاضر ۵۰ درصد داروخانه‌ها با همه مشکلاتی که دارند تحت پوشش نسخه پیچی الکترونیک هستند. راهنماهای بالینی اکنون کنترل می‌شود و ۷۳۰ خدمت در سامانه تعیین خدمت در حال کنترل است. سامانه تأیید دارو نیز داروها را کنترل می‌کند. اگر قاچاق دارو یا خرید و فروش غیرقانونی آن به حداقل رسیده به خاطر همین سامانه‌هاست. امروز پایگاه اطلاعات بیمه شدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه، هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت.

سرپرست سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: باید تا پایان ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمی‌کنیم. تا پایان ۱۳۹۹ استقرار نسخه الکترونیکی در ۸۰ درصد مطب‌ها باید انجام شود. در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.

کوروش فرزین معاون خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز گفت: ، برای راه اندازی نسخه الکترونیک، نرم افزاری تهیه شده و در اختیار مطب‌ها قرار گرفته است. 

رضا میلابی معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت نیز گفت: رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری از سال ۹۷ در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفت که هر سال برنامه عملیاتی برای آن در نظر گرفته می شود. اسناد در حوزه سرپایی نیز رسیدگی می‌شوند. برای اسناد سرپایی، چهارچوب اولیه نسخه الکترونیکی راه اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

 

............آهنگ و درنگ

* انتشار کتاب آموزش کمانچه به قلم اردشیر کامکار: کتاب آموزش کمانچه (دوره اول) تالیف اردشیر کامکار نوازنده، نواساز و مدرس کمانچه در آغازین روز از هفته جاری توسط نشر هستان منتشر شد. اردشیر کامکاردر این باره می نویسد: از سال های آغازین فعالیت هنری ام همواره در تلاش برای ارتقاء جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بوده ام. در این رهگذر کوشش خود را برجنبه های گوناگون اعم از: ساختن و نواختن قطعات مختلف (در قالب تکنوازی و گروه نوازی) تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گمارده ام. اینک پس از دهه ها فعالیت مستمر در این عرصه، خوشحالم که کمانچه جایگاه والای خود را در موسیقی ایرانی یافته، آهنگسازان با امکانات وسیع برای آن می نویسند و نوازندگان جوان و توانا آن را بسیار پر احساس، توانمند و بیانگر می نوازند. و این بار تلاش خود را پس از سال ها آموزش، معطوف به تالیف کتاب آموزش پایه کمانچه بر اساس ویژگی های موسیقی ایرانی و موسیقی محلی کردم؛ و نتیجه آن کتاب حاضر است که می تواند در هنرستان و آموزشگاه ها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.

 اردشیر کامکار، آهنگ‌ساز و نوازنده کمانچه و دف متولد سال ۱۳۴۱ در سنندج است. از دوران خردسالی نزد پدرش «حسن کامکار»، تئوری موسیقی و نوازندگی ساز ویلون را فراگرفت و در همان اوان کودکی به عنوان نوازنده ویولون و کمانچه، به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد.

وی در سال ۱۳۵۹ در تهران همکاری‌اش را با گروه‌های شیدا و عارف آغاز کرد و هم‌زمان نکته‌ها و ظرایف ردیف‌های سازی و آوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را نزد استادانی چون: محمدرضا لطفی، پشنگ کامکار، داوود گنجه‌ای، محمدرضا شجریان و علی اصغر بهاری آموخت.

اردشیر کامکار همواره بر این اعتقاد بوده است که ساز کمانچه قابلیت‌های بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی و پیچیده دارد و از این‌رو آثاری برای کمانچه تصنیف کرده است که اجرای چنین قطعاتی در موسیقی ایرانی بی‌سابقه بوده است.

وی در سال ۱۳۶۵، برای اولین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر کرد. «بر تارک سپیده» نیز با آهنگ‌سازی و نوازندگی او و تنظیم برای ارکستر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ارکستر سمفونیک است، یکی از مهم‌ترین آثار او محسوب می شود.

اردشیر کامکار نوازنده بسیاری از گروه‌های موسیقی بوده است و در آلبوم‌های بی‌شماری به عنوان نوازنده کمانچه، قیچک و دف حضور داشته است.

از اردشیر کامکار آثاری برای تک‌نوازی و دونوازی کمانچه به صورت نت و لوح فشرده منتشر شده است که از جمله آنها می توان به «بی غبار عادت» و «بر تارک سپیده» اشاره کرد.

وی در زمینه تدریس کمانچه نیز فعالیت‌های گسترده ای داشته است و سعی کرده تا تکنیک‌های کمانچه‌نوازان کشورهای همجوار مانند ارمنستان و آذربایجان را بررسی کرده و از آنها بهره بگیرد.

امروزه گروه بزرگی از نوازندگان حرفه‌ای کمانچه از شاگردان اردشیر کامکار محسوب می شوند. اردشیر کامکار گروهی با نام خود دارد و با این گروه آثاری را اجرا و ضبط کرده است که از مشهورترین آلبوم‌های این گروه می‌توان به «ناشکیبا» با صدای همایون شجریان و آهنگ‌سازی خود او اشاره کرد. با توجه به عدم دسترسی کمانچه نوازان نابینا به منابع بریل و اشتهار اردشیر کامکار به داشتن متد‌های کار‌آمد و اثربخش در زمینه آموزش کمانچه، امید است مراکز تبدیل کتاب به بریل، اهتمام ویژه ای در جهت برگردان این مجموعه آموزشی به بریل مصروف دارند.

 

.............ورزشی

* در مسابقات سنگین وزن جودوی نابینایان رقبای سختی دارم

محمدرضا خیراله زاده جودوکار سنگین وزن نابینایان گفت: من مقابله جدی‌تر خود با معلولیت را آغاز کردم و خود را با این شرایط وفق دادم. اما گاهی اوقات احساس افسردگی می‌کردم تا اینکه وارد رشته افراد دارای اختلال بینایی شدم. اما وقتی احترام جامعه به خود را به عنوان یک قهرمان دارای اختلال بینایی دیدم، اعتماد به نفسم افزایش یافت.

حضور مربیان سطح بالا و نیز حمایت های خانواده به خیراله زاده کمک کرد بتواند بر تردیدهای شخصی خود غلبه کند.

وی در خصوص نقش خانواده و مربی اش عنوان کرد: خانواده و مربی من محمدرضا حاج یوسف‌زاده، بطور پیوسته مایه دل‌گرمی من بوده‌اند. مربی ام به من کمک کرد تا خود را در بالاترین سطح قهرمانی یافته و اعتماد به نفس پیدا کنم. مربیان ما پیوسته برای باور به آینده بهتر در ما ایجاد انگیزه می‌کنند.

قهرمان جودو با اشاره به نقش همسرش که وی نیز از برترین بازیکنان رشته کبدی در ایران است گفت: ما هر دو ورزشکار حرفه ای هستیم و این اشتراک به ما کمک کرده و از زندگی در کنار هم لذت می بریم.

خیرالله‌زاده با اشاره به نزدیک شدن به بازیهای پارالمپیک توکیو، گفت: سخت تمرین می‌کنم تا با پشتوانه کمیته ملی پارالمپیک ایران، به هدف نهایی خود که کسب مدال طلاست، دست یابم. در دسته فوق ۱۰۰ کیلوگرم با رقبای سختی روبرو خواهم شد. از جمله گوانگ ژئون چوی مدافع عنوان قهرمانی از کره جنوبی و رقبای دیگر از جمله رِواز چیکویدزه قهرمان تازۀ اروپا از گرجستان که در حال آماده‌سازی برای نخستین پارالمپیک خود هستند. حریفان دیگری مانند جک هادسون از بریتانیا را هم پیش رو دارم که دارای اختلال شنوایی شدید است.

وی افزود: حریفان دارای اختلال شنوایی ویژه هستند، چون حرکات آنها غیرقابل پیش‌بینی است و این مساله به این خاطر کار را دشوار می‌کند که ما که اختلال بینایی داریم و صدای داور را می‌شنویم، در حالی که آنها صدای او را نمی‌شنوند و این می‌تواند گمراه کننده باشد.

خیرالله زاده که با روابط عمومی کمیته بین المللی پارالمپیک گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان ساخت: برای خلق یک لحظه ویژه ارزشمند سخت تلاش می کنم تا زمانی که پرچم کشورم به اهتزاز درمی‌آید و سرود ملی کشورم نواخته می شود و احساس غرور می کنم.

 

............حوادث

* بخشش پسری که خواستگار مادرش را کشته بود 

پسر جوان که به اتهام قتل خواستگار مادرش در یک قدمی چوبه دار قرار داشت با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران با پرداخت دیه از مجازات مرگ رهایی یافت.

رسیدگی به این پرونده از روز 10 تیر سال 90 و با کشف جسد مردی جوان در زمین‌های کشاورزی اطراف پاکدشت ورامین آغاز شد. مرد کشاورزی که برای کار به سر زمین رفته بود با مشاهده یک پتو کنار زمین کشاورزی کنجکاو شد و وقتی پتو را باز کرد با دیدن جسد مردی جوان وحشتزده با پلیس تماس گرفت.

مأموران بلافاصله راهی محل کشف جسد شدند و با توجه به اینکه هویت مرد جوان ناشناس بود تحقیقات در این پرونده را آغاز کردند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مرد جوان بر اثر خفگی به قتل رسیده است.بنابراین با اعلام موضوع به بازپرس جنایی، تحقیقات برای حل این معمای جنایی آغاز و چند روز بعد نیز با بررسی پرونده افراد گمشده در اداره آگاهی سرانجام هویت مقتول به‌نام بهنام شناسایی شد. خانواده بهنام به مأموران گفتند که وی چند روز قبل سوار بر خودروی پژو 405 خود از خانه خارج شده و دیگر برنگشته بود.

در ادامه رسیدگی به این پرونده چند هفته بعد خودروی مقتول در حالی که در اختیار مردی به‌نام جواد بود شناسایی و توقیف شد اما جواد در بازجویی‌ها با ارائه اسناد و مدارکی مدعی شد خودرو را از فردی به‌نام سعید خریده است.

بدین ترتیب تحقیقات برای شناسایی سعید آغاز شد. در ادامه کارآگاهان دریافتند سعید از آشنایان بهنام بوده است بنابراین به سراغ وی رفته و به تحقیق و بازجویی از سعید پرداختند. این پسر 25 ساله که ابتدا منکر آشنایی با بهنام بود وقتی مدارک را علیه خود دید، گفت: سعید خواستگار مادرم بود و من با او دوست نبودم. اطلاعی هم از سرنوشت او ندارم.

کارآگاهان نیز بلافاصله مادر سعید را احضار کرده و به تحقیق از وی پرداختند. زن جوان در حالی که گریه می‌کرد، گفت: من بهنام را کشتم. خودرواش را هم به پسرم دادم تا بفروشد.

در حالی که زن جوان بازداشت بود چند روز بعد پسرش لب به اعتراف گشود و گفت: مادرم برای نجات من به دروغ اعتراف کرد که بهنام را کشته است. قاتل بهنام من هستم.

وی سپس در تشریح ماجرا گفت: مدتی بود که متوجه رابطه او با مادرم شده بودم. وقتی به مادرم گفتم این پسر کیست گفت خواستگارش است و می‌خواهند ازدواج کنند. هر چه به مادرم گفتم او همسن و سال من است و این ازدواج درست نیست قبول نمی‌کرد. تا اینکه تصمیم گرفتم از بهنام بخواهم پایش را از زندگی ما بیرون بکشد. شب حادثه او را به خانه دعوت کردم و بعد هم دعوایمان شد. در این درگیری او را خفه کردم و جسدش را لای پتو پیچیده و به اطراف پاکدشت بردم. چند روزی خودرواش در اختیار من بود که مادرم شک کرد. به او گفتم خود بهنام خودرو را به من داده اما بعد از چند روز واقعیت را به مادرم گفتم و سپس با جعل اسناد و مدارک خودرواش را فروختم  

بدین ترتیب پس از اعترافات متهم، وی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به درخواست خواهر و برادران مقتول از سوی قضات به قصاص محکوم شد. در حالی که این رأی از سوی قضات شعبه 16 دیوان عالی کشور تأیید شده بود و پرونده برای اجرای حکم در اختیار مریم خلیفه، دادیار شعبه 4 اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار گرفته بود، وی با برگزاری 5 جلسه صلح و سازش بین خانواده مقتول و متهم سرانجام موفق شد رضایت این خانواده را جلب کند و آنها با چشم پوشی از قصاص پسر جوان راضی به دریافت دیه شدند که روز گذشته دیه درخواستی با کمک نیکوکاران و خانواده متهم فراهم و پرداخت شد و وی از مجازات مرگ رهایی یافت. بدین ترتیب پسر جوان بزودی از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *