شناسه خبر: 21664 منتشر شده در مورخ: 1399/6/16 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 16 شهریور 1399

روزنامه یکشنبه 16 شهریور 1399

عناوین امروز: ضرورت آموزش های حضوری دانش آموزان استثنایی - رئیس جمهور: آمریکا در شرایط کرونا هم نمیگذارد دارو وارد شود - خبر مهم معاون وزیر راه به متقاضیان وام ودیعه مسکن - مشارکت مردمی در پویش نذر سلامت - دُریافت - روزبه زورقی برای چهار سال دیگر سکاندار هیأت نابینایان البرز شد - به خاطر یک پیامک کینه هادی را به دل گرفتم

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 16 شهریور 1399

17 محرم 1442

6 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6505

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

ضرورت آموزش های حضوری دانش آموزان استثنایی

رئیس جمهور: آمریکا در شرایط کرونا هم نمیگذارد دارو وارد شود

خبر مهم معاون وزیر راه به متقاضیان وام ودیعه مسکن

مشارکت مردمی در پویش نذر سلامت

دُریافت

روزبه زورقی برای چهار سال دیگر سکاندار هیأت نابینایان البرز شد

به خاطر یک پیامک کینه هادی را به دل گرفتم

 

............ویژه

* ضرورت آموزش های حضوری دانش آموزان استثنایی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی مدارس استثنایی کشور در هنرستان استثنایی هادوی ناحیه دو مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به همه همکاران و دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: رسیدن به تعلیم و تربیت استاندارد منوط به  مشارکت دادن اولیا در امر تعلیم و تربیت است  و این موضوع در آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه دیده شده است.
وی با اشاره به طرح دستیار معلم که در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است اظهار داشت:  در این طرح، اعضای خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه که می‌تواند نقش معلمی را ایفا کنند شناسایی شده و به کمک آموزش و پرورش استثنایی  و معلمان خواهند  آمد و به عنوان دستیار حرفه ای معلمان به آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهند  پرداخت.
حسینی در ادامه به تشریح فعالیت های ویژه عصر کرونا در سال تحصیلی جدید پرداخت و  با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید علاوه بر خدمات حضوری انفرادی به دانش آموزان دو اقدام مهم را تدوین و به اجرا بگذارند اظهار داشت: اولین اقدام آموزش در بستر شبکه شاد است و اقدام بعدی گسترش حلقات ارائه خدمات و اتصال آن به مدارس در قالب اتاق های مرجع و معلمین رابط است تا از این طریق گام دیگری در راستای توسعه جامع کمی و کیفی خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بویژه در عصر کرونا برداریم.
وی افزود: سامانه ندای همراه در سال جدید به منظور توانمند سازی و کیفیت بخشی به امر آموزش و رفع مشکلات طرح تلفیقی فراگیر و ظرفیت سازی این سامانه برای آموزش خانواده ها و گسترش خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری راه اندازی خواهد شد.
 حسینی با تأکید بر اینکه امکان آموزش حضوری  در مدارس استثنایی بدلیل جمعیت کم دانش آموزان استثنایی از مدارس عادی فراهم تر و ضروری تر است اظهار داشت: نظام مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است و در آموزش و پرورش استثنایی اصل بر حضور دانش آموز در مدرسه  است و این حضور موجب برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموز و تسهیل یادگیری می شود.
وی افزود: تقسیم دانش آموزان به چند گروه بر اساس سطوح مهارتی و حضور گروه های جداگانه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در کلاس درس می تواند در این ایام مد نظر مدیران قرار گیرد.
معاون وزیر خواستار تحقق پوشش 99 درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی  نوآموزان بدو ورود به دبستان شد و گفت: استقرار شیفت بعد از ظهر در پایگاه ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاه هایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاه ها بعد از 15 شهریور و عدم ثبت نام نهایی دانش آموزان بدون انجام برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که  ما را به پوشش 99 درصدی نزدیک می کند.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به برنامه های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور کمبود داریم اظهار داشت: در سال جاری از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز باید کلنگ   ۱۵۰  مدرسه  به زمین زده شود که تاکنون ۸3‌ مدرسه  از این تعدادکلنگ زنی شده است.
وی افزود: راه اندازی ۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی، رشد ۸ درصدی پیش دبستانی و ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و رشد ۴۵ درصدی خدمات حمایتی در دبستان  در سال جاری هدف‌گذاری شده است.
وی گفت: راه اندازی 3۵۰ باشگاه بازنشستگان، ایجاد یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک در هر استان، گسترش گارگاه های متوسطه پیش حرفه ای  و حرفه ای،  راه اندازی یک پایگاه جامع آموزش در هر استان،  ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۵۰ سالن ورزشی درون مدرسه ای و ایجاد ۱۰ مرکز رفاهی و ارتقای مدیریت آموزشی از دیگر برنامه های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی تصریح کرد: ۱۵۰ عنوان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با بیش از۸۰ هزار قلم  مورد نیاز دانش آموزان استثنایی است  که در قالب نهضت توان افزایی در سال جاری تأمین ۱۰ درصد این تجهیزات با مشارکت خیرین هدفگذاری شده است.
معاون وزیر در ادامه  با اشاره به جزئیات برنامه های تدوینی سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: برنامه های تدوینی  شامل دو بخش  است، بخش اول  بسته های  تحولی است  که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامه های معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار می یابد.
 
وی با بیان اینکه برنامه های سال ۱۳۹۹ هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین را پوشش می دهند اظهار داشت: مجموع برنامه های سالانه و بسته های تحولی ۱۳ برنامه با ۴۶ فعالیت است که بیش از ۸۰ درصد این برنامه ها و فعالیت ها نوآورانه است.
وی با  اشاره به  سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » اظهار داشت: بسته های تحولی نوآورانه، تحقق پذیر،  دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزه های سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخش های تحول آفرین تدوین شده اند.
وی افزود: فرآیند اجرایی شدن بسته های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت تدوین شده است و 93 درصد فعالیت ها و برنامه های مبتنی بر بسته های تحولی تاسیسی و نوآورانه است.
 حسینی در ادامه با تأکید بر آموزش مهارت های خانواده و خانه محور اظهار داشت: با توجه به حضور بیشتر دانش آموزان در منزل  به دلیل کرونا، خانواده ها نیاز آموختن مهارت های خانوادگی دارند تا تبدیل به خانواده پرآشوب نشوند.
وی افزود: تاکنون  ۶۰ عنوان محتوای آموزشی ویژه خانواده ها در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده است و آموزش به خانواده ها یکی از اولویت های کاری آموزش و پرورش استثنایی است.
شایان ذکر است در این مراسم کلاس ویژه آموزش های مجازی هنرستان هادوی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی افتتاح شد.
 
 

............اخبار روز

* رئیس جمهور: آمریکا در شرایط کرونا هم نمیگذارد دارو وارد شود

دکتر روحانی در سخنانی به مناسبت بازگشایی مدارس گفت:
رسانه های ضد انقلاب اگر دلسوز مردم ایران بودند یک بار می گفتند آمریکا نسبت به ملت ایران جنایت کرده است
آمریکا در شرایط کرونا هم نمیگذارد دارو وارد شود
ملت ایران تحت فشار ظالمانه یک ابرقدرت است. اگر شما طرفدار مردم ایران هستید یک بار نیامدید طومار جمع کنید و مبارزه کنید
وضع عراق برای پذیرایی از زوار اربعین مناسب نیست و ما امسال سفر زیارت اربعین نخواهیم داشت
ما گفته ایم ویروس را باید شکست دهیم یعنی سلامت را توام کنیم با فعالیت ضمن رعایت اصول بهداشتی
مشکل ما تنها یک یروس نیست ، مساله سلامت مردم است
دشمن و رسانه های بیگانه  می خواستند از همان اول در شرایط کرونا کشور ما را تعطیل کنند
به بهترین وجه با رعایت پروتکل ها تولید را ادامه داده ایم. نان و جان هر دو کنار هم است
رئیس جمهور افزود: در کنکور 90 درصد و یا بالای 90 درصد پروتکل های بهداشتی مراعات شد/ دانشگاه ها در مکان هایی که امکان پذیر است باید حضوری باشد
روحانی گفت: صدا سیما برای اطمینان مردم، دوربین را به مدارس ببرد و واقعیت را نشان مردم بدهد
شاید والدینی نخواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، ما اجباری نداریم ما که نمی خواهیم دستبند بزنیم و دانش آموز را بیاوریم
تعلیم و تربیت ،پرورش هم هست و مدرسه یک محیط هست و نمی شود همه اش را به خانه برد
رئیس جمهور گفت: مسئله فقط ویروس نیست مسئله سلامت روح و جسم است/ 7 ماه است بچه ها در خانه هستند و این باعث عذاب ، افسردگی و مشکلات  روحی می شود/جای خالی مدرسه رو نمیشود به این راحتی پر کرد.
رئیس جمهور پرسش مهر از دانش آموزان را چنین مطرح کرد: برای مقابله با ویروس کرونا، چگونه باید به خانواده، هم کلاسی‌ها و دوستانتان کمک کنیم؟
* هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر آموزش و پرورش
محمدرضا ظفرقندی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست
علت واقعی این تصمیم غیر منتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد
لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می‌کنند
جناب آقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی می‌شوند مدارس هستند/ مهر
 
* نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۵ هزار تومان
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی: با وجود آنکه به نیمه ماه نزدیک شده‌ایم و ایام‌ پیک تقاضا همچون تاسوعا و عاشورا، عید قربان و ماه رمضان را پشت سر گذاشته‌ایم، نوسان خاصی در بازار رخ نخواهد داد
هم اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ تا ۹۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود/ باشگاه خبرنگاران
 
* نگرانی از موج جدید کرونا
وزیر بهداشت: نگرانم از اینکه با بی توجهی ها، شاهد موج جدیدی از بیماری باشیم و همکاران ما هم خسته هستند و ممکن است خیلی از آنها در صحنه خدمت رسانی حضور نداشته باشند و نگرانم که همکارانم قربانی بی توجهی برخی افراد شوند.
 

............گزارش روز

* خبر مهم معاون وزیر راه به متقاضیان وام ودیعه مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مستاجران ثبت نام خود را در سامانه طرح اقدام ملی تکمیل نکرده‌اند، گفت: متقاضیان دریافت وام ودیعه باید هرچه زودتر مدارک مورد نیاز را در سامانه tem.mrud.ir تکمیل کنند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم شود.

بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، همه متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه طرح اقدام ملی و از قسمت «مشاهده و پیگیری درخواست‌ها» نسبت به مشاهده وضعیت خود و انتخاب بانک مورد نظر جهت دریافت اخذ تسهیلات اقدام کنند.

نیمه نخست مرداد ماه وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد متقاضیانی وام ودیعه مسکن که ثبت نام پیامکی داشتند، ضروری است به منظور تکمیل فرآیند ثبت نام، با توجه به آخرین رقم سمت راست کد ملی خود از ساعت ۱۱ صبح روزهای مشخص شده به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

با این حال تاکنون تعداد زیادی از افرادی که ثبت نام پیامکی آنها تأیید شده است در سامانه مسکن ملی ثبت نام نکرده و اطلاعات خود را تکمیل نکرده اند.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید هرچه زودتر مدارک موردنیاز را در سامانه tem.mrud.ir تکمیل کنند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه رقم ودیعه مسکن برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای سایر کلان شهرها ۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است، گفت: سود این تسهیلات ۱۳ درصد تعیین شده است.

محمودزاده اضافه کرد: تاکنون ۴۱۰ هزار نفرمدارک خود را در سامانه مسکن ملی بارگذاری کرده اند که ۳۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین از میان واجدان شرایط ۵۴ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده اند که از این تعداد ۱۳۰۰ پرونده در بانک‌ها تشکیل و بیش از ۳۰۰ فقره وام نیز پرداخت شده است.

روز ۱۹ مردادماه امسال ۱۵ بانک کشور مسوول تخصیص این وام شدند و سهمیه استانی بانک‌ها در این زمینه تعیین و پس از هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، به همراه دستورالعمل طرح در روز ۲۱ مردادماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز سه روز پیش وعده داد که تخصیص وام اجاره با مشارکت بانک‌های بیشتری شتاب خواهد گرفت و جمع گسترده تری از مردم به صورت روزانه وام ودیعه را دریافت خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ مانع و ابهامی وجود ندارد و تنها خواهش دارم بانک‌ها به کار خود سرعت دهند و تعداد بیشتری از شعب بانک‌ها به مردم وام دهند تا مستاجران از انتطار خارج شوند.

گروه‌های مشمول دریافت تسهیلات وام ودیعه مسکن، کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های پنج نفر و بیشتر، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و همچنین زنان سرپرست خانوار هستند. همچنین شرایط لازم برای دریافت تسهیلات شامل داشتن فرم ج سبز در سامانه وزارت راه و شهرسازی، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متأهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، و اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و کد رهگیری است.

..............بهداشت و سلامت

* مشارکت مردمی در پویش نذر سلامت: یک هیئت مذهبی در گناباد مبلغ 221 میلیون تومان برای نذر سلامت جمع آوری کرده است به نقل از وبدا، این مبلغ به خرید یک ونتیلاتور برای بیمارستان علامه بهلول گنابادی هزینه خواهد شد. دانشگاه علوم پزشکی گناباد در محرم امسال پویش نذر سلامت را برای جمع آوری نذورات مردمی برای خرید تجهیزات بیمارستانی آغاز کرده است. 

واردات ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا: سخنگوی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه واکسیناسیون همگانی آنفلوآنزا به هیچ وجه توصیه نمی شود، گفت: سال گذشته کمتر از ۲ میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتیم، اما این رقم امسال به ۱۱ تا ۱۲ میلیون دوز افزایش خواهد یافت.
به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور ، افزود: همکاران ما در شبکه بهداشتی کشور در سال گذشته، ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با افزایش ۱۰ برابری توزیع واکسن در شبکه های بهداشت، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای گروه‌ های در معرض خطر و پرخطر یعنی واکسیناسیون مادران باردار و بیماران خاص توزیع خواهد شد و این گروه از جمعیت، رایگان واکسینه خواهند شد.
جهانپور خاطر نشان کرد: همچنین برای سایر گروه‌ ها و افراد نیز بالغ بر ۸.۵ میلیون دوز واکسن آنفلونزا در نظر گرفته‌ شده که اواخر شهریورماه در شبکه داروخانه ها توزیع شده و در قبال هر کد ملی یک دوز واکسن قابل تحویل خواهد بود.برآورد این است که امسال نسبت به سال گذشته در مورد آنفلوآنزا مشکلات کمتری داریم زیرا مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می ‌کنند، کمتر در مکان‌ های عمومی و تجمع ها حاضر می شوند، از ماسک استفاده می ‌کنند و این مراقبت‌ ها همزمان در کنترل کرونا و آنفلونزا موثر خواهد بود.
* هشدار به وزیر آموزش و پرورش/ در تصمیمتان تجدید نظر کنید: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، گفت: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.
به نقل از مهر، محمدرضا ظفرقندی، در این نامه خطاب به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، نوشت: مصاحبه جنابعالی و به دنبال آن ابلاغ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به مدارس کشور در مورد تأکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه‌های قبلی عنوان شده و در ایامی که همه استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله ۳ روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده‌ها و جامعه پزشکی کشور شده است.
علت واقعی این تصمیم غیر منتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.
شما به خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها بخصوص در پایه دبستان علیرغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.
موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیر علمی و دارای تناقض است.
عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت و آمد دانش آموزان و…، نیز مزید برعلت است.
لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تأمل و احتیاط می‌کنند.
جناب آقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی می‌شوند مدارس هستند.
اینجانب به عنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم.
امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش آموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو به خصوص در فصل پاییز تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مد نظر و عمل قرار گیرد.
پنج شنبه هفته گذشته نیز عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای سرگشاده از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در تمامی استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.
 

............دُریافت

* اتفاقاتی که در طول تاریخ فعالیت های انتشارات معروف امیر کبیر رخ داده, هم جذاب و هم بخش هایی از آن همچنان ادامه دار است.

عبد الرحیم جعفری, مؤسس این انتشارات در کتاب خاطرات خود با نام «در جست و جوی صبح», در فراز های پایانی کتاب, به وقایع اوایل انقلاب و آنچه بر سر به قول خودش «امیر کبیرم» آمد, اشاره هایی کرده که قطعاً به تمام علاقه مندان مطالعه ی خاطرات, توصیه می شود این کتاب را مطالعه کنند. یکی از نکاتی که جعفری در کتاب خود به آن اشاره کرده, موضوع زیر سؤال رفتن تعهد او در پرداخت مبالغ درج شده در قراردادش با نویسنده ها, ادبا و شعرا بود. اخیراً انصاف نیوز مصاحبه کرده با محمدرضا جعفری، مدیر نشر نو و پسر عبدالرحیم جعفری، مالک انتشارات امیرکبیر دربارۀ ماجرای مصادره این انتشاراتی که تعدادی سند هم در کنارش هست. یکی از جالبترین‌هایش، نامۀ ۶۷ مولف و مترجم به دادگاه انقلاب است که نوشته‌اند جعفری به مفاد قراردادهایش پایبند بوده. اسامی امضاکنندگان ترکیب سنگینی است: باستانی پاریزی، بزرگ علوی، مسکوب، ساعدی، ابراهیم یونسی، دریابندری، زرین‌کوب، موحد، لیلی گلستان، نادر ابراهیمی، جعفر شهری، خرمشاهی، پرویز شهریاری، منوچهر آتشی، نادر نادرپور، انجوی شیرازی، ایرج افشار، مهرداد بهار، احمد محمود، پرویز داریوش و ...
در موج مبارزه با نژادپرستی، عنوان پرفروشترین رمان جنایی تاریخ هم عوض می‌شود. داستان «ده بچه زنگی» آگاتا کریستی (۱۹۳۹)، البته از دهه ۱۹۸۰ در کشورهای انگلیسی‌زبان با نام «سپس هیچکدام باقی نماندند» منتشر می‌شود اما فرانسه از کشورهایی است که نام اولیه رمان را حفظ کرده بود و حالا با تصمیم جیمز پریچارد، نوۀ خانم کریستی، عنوان ترجمۀ فرانسه کتاب هم به «آنها ده نفر بودند» تغییر می‌کند. به‌علاوه در متن رمان هم  ۷۴بار واژه سیاه‌زنگی (Nègre) تکرار شده که از متن  حذف خواهد شد و نام جزیره سیاه‌زنگی‌ها با «جزیره سرباز» جایگزین می‌شود. (+) این رمان داستان ۱۰ نفر است که برای گذراندن تعطیلات به خانه‌ای در یک جزیره دعوت می‌شوند و آنجا یکی یکی کشته می‌شوند. این اثر توسط بهمن فرزانه، محمد قصاع و خسرو سمیعی به فارسی برگردان شده است.
* عصر جمعه با حضور پوران گلفام, همسر فرهاد مهراد, کتاب زندگینامه ی این خواننده و نوازنده ی شهیر معاصر در موزه ی سینما رونمایی شد.
این برنامه به مناسبت هجدهمین سال درگذشت فرهاد مهراد برگزار شد.
پوران گلفام در یک گفت و گوی زنده ی اینستاگرامی خبر از ساخته شدن فیلم زندگی فرهاد بر اساس این کتاب, به وسیله ی رضا درمیشیان خبر داد.
 
 

.............ورزشی

* روزبه زورقی برای چهار سال دیگر سکاندار هیأت نابینایان البرز شد

در مجمع انتخاباتی هیأت نابینایان استان البرز که با حضور محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون و رئیس مجمع، غفرانی، مدیر کل ورزش و جوانان استان و نایب رئیس مجمع و کولیوند، معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان البرز و سایر اعضای مجمع برگزار شد، روزبه زورقی با کسب ۱۱ رأی از مجموع ۱۲ رأی مأخوذه برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان البرز انتخاب شد. علی خدایاری و روزبه زورقی دو کاندیدای پست ریاست هیأت البرز بودند.
زورقی پس از انتخابش به عنوان رئیس هیأت نابینایان البرز گفت: در حال حاضر 7 رشته اعزامی به پارالمپیک در البرز فعال شده اما هنوز تا توسعه کامل ورزش نابینایان فاصله داریم و باید از ظرفیت های دولتی استفاده کنیم.
وی افزود: از سال 95 تا کنون، هفت رشته را فعال کردیم و تنها رشته جودو که برای نابینایان کمی پر خطر است را راه اندازی نکرده ایم. البته قصد داریم این رشته را نیز با فراهم شدن شرایط راه اندازی کنیم. همچنین تلاش می کنیم در رشته بولینگ نیز نفراتی را برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور آماده کنیم. وی در پایان بیان کرد: با استفاده از تمام ظرفیت های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سعی می کنیم باعث توسعه و پیشرفت ورزش نابینایان در استان البرز بشویم.
* مسی: می‌مانم چون نمی‌خواهم بارسا را به دادگاه بکشم
بعد از کش و قوس‌های فراوان لیونل مسی اعلام کرد یک فصل دیگر به کارش در بارسلونا ادامه خواهد داد.
در ادامه، می توانید اهم بخش های مصاحبه لیونل مسی با سایت گل را بخوانید.
من به باشگاه و رئیس اطلاع دادم که می خواهم بروم. من در تمام سال این موضوع را به او گفتم. اعتقاد داشتم که زمان رفتن فرارسیده است. احساس کردم که باشگاه به بازیکنان جوان و جدیدتری احتیاج دارد. در واقع معتقد بودم که زمان حضور من در بارسلونا به پایان رسیده است. بسیار متاسف شدم چراکه همیشه گفته بودم می‌خواهم به کارم در اینجا پایان دهم.
بارها این موضوع را به رئیس باشگاه اعلام کردم اما رئیس همیشه به من می‌گفت وقتی فصل به پایان رسید شما می توانید درباره این که بمانید یا جدا شوید تصمیم‌گیری کنید. او اما هیچ تاریخی را اعلام نکرد و فقط کارش به این دلیل بود که من دیگر بحث کردن را ادامه ندهم. هیچگاه نمی خواستم مبارزه ای را با باشگاه شروع کنم و علیه آن جنگ راه بیندازم.
مسی در ادامه گفت: " من در تصمیم‌گیری نهایی مشکل داشتم. البته هیچ ارتباطی با شکست مقابل بایرن مونیخ نداشت. من همیشه گفتم که می‌خواهم با این تیم ادامه دهم و کارم را در اینجا به پایان برسانم. اینکه می‌خواستم در یک پروژه برنده حضور داشته باشم و به همراه باشگاه عناوین زیادی کسب کنم تا همچنان افسانه بارسلونا را گسترش دهم. حقیقت این است که مدتهاست هیچ پروژه ویژه ای وجود نداشته است. هرچه پیش می رویم حقه بازی آنها نیز بیشتر می‌شود و نقاط ضعف را می‌پوشانند.
مسی ادامه داد: " هنگامی که من تصمیمم را برای جدایی به اطلاع همسر و فرزندانم رساندم، یک درام واقعی رخ داد. تمام خانواده ام گریه می کردند چرا که فرزندانم نمی خواستند بارسلونا را ترک کنند. آنها همچنین دوست نداشتند مدرسه خود را تغییر دهند. اما من فراتر را نگاه می کردم و دوست داشتم که در بالاترین سطح حضور داشته باشم.
فوق ستاره آرژانتینی درباره وضعیت قراردادش نیز گفت: " من فکر می‌کردم و اطمینان داشتم که بازیکن آزاد هستم. رئیس همیشه می گفت در پایان فصل می توانم تصمیم گیری کنم که بمانم یا نه. حالا آنها به این واقعیت رسیده اند که من باید این تصمیم را تا قبل از 10 ژوئن اعلام می کردم. درست زمانی که ما در آن تاریخ به دلیل شیوع ویروس کرونا در لالیگا رقابت می‌کردیم و چنین امکانی اصلا وجود نداشت. در واقع این بیماری تمام تقویم فصل را تغییر داده بود.
مسی در صورت اصرار برای جدایی باید کار را به دادگاه می کشاند اما او ترجیح داد که این کار را نکند. او در ادامه گفت: " راه دیگری نیز وجود داشت و آن دادگاه بود. من هرگز کار با بارسلونا را به دادگاه نخواهم کشاند زیرا این باشگاهی است که از زمان ورود همه چیز به من داد. این باشگاه زندگی من است و من تمام زندگی ام را در آنجا ساخته ام. بارسا همه چیز را به من داد و من همه چیز را به آن دادم. هرگز در فکرم این نگذشت که کار را به دادگاه شکایت بکشانم.
مسی در ادامه درباره ناراحتی فرزندانش از شرایط پیش آمده نیز گفت: " متئو هنوز کوچک است و نمی داند نقل مکان کردن به یک جای دیگر چه معنایی دارد. تیاگو از او بزرگتر است و چیزهایی را از تلویزیون شنید و سوالاتی پرسید. از طرفی من نمی خواستم که او این اخبار را درباره ترک بارسلونا و اینکه باید مدرسه اش را تغییر دهد و دوستان جدیدی پیدا کند، بشنود. او خیلی گریه کرد. تکرار می کنم واقعاً شرایط سخت بود.
من هنوز هم بارسلونا را بسیار دوست دارم و به دنبال این نیستم که جای بهتری پیدا کنم.‌ با این حال هنوز هم حق تصمیم گیری دارم. قصد داشتم اهداف و چالش های جدیدی را تجربه کنم. حالا می توانم از فردا برگردم. من در بارسلونا همه چیز دارم.
پسرانم و خانواده ام در این جا بزرگ شده اند. با این حال در مورد رفتن مشکلی وجود نداشت. چرا که فکر می کنم به آن نیاز داشتم؛ باشگاه هم همینطور. در واقع این موضوع برای همه بسیار خوب بود. همسرم با تمام وجود از من حمایت کرد.
مسی ادامه داد: " من در بارسا ادامه خواهم داد و نگرشم تغییر نخواهد کرد. هرچند که خواهان جدایی بودم. من همیشه می خواهم برنده شوم، به دنبال رقابت هستم هرگز نمی‌خواهم چیزی را از دست بدهم. من همیشه بهترین باشگاه، رختکن و البته خودم را می خواهم.
من پیش از این گفتم که از ما برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا حمایت نمی‌شود. در حال حاضر هم نمی‌دانم که چه اتفاقی رخ خواهد داد. مربی جدید و ایده های تازه ای وجود دارد. این اتفاق خوبی است اما باید ببینیم که واکنش و نتیجه چگونه است و آیا این امکان وجود دارد که ما در سطح بالایی رقابت کنیم. آنچه می توانم بگویم این است که می مانم و بهترین تلاش خود را برای بارسلونا ارائه می دهم.
مسی درباره شرایط خود درباره 20 سال حضور در بارسلونا نیز گفت: " من هیچ گاه احساس تنهایی نمی کردم. کسانی هستند که همیشه در کنارم حضور دارند و این باعث آرامش خاطر من است. با این حال من چیزهایی از مردم، خبرنگاران و به طور کلی کسانی که تعهد من را زیر سوال می برند، می شنیدم که فکر می کنم لایق آنها نبودم. این باعث شد که صدمه ببینم. همچنین باعث شد که بسیاری از حقایق را در وجود مردم در کنم.
دنیای فوتبال بسیار پیچیده و دشوار است و افراد جعلی زیادی در آن وجود دارند. این اتفاق به من کمک کرد تا بسیاری از این افراد را بشناسم. وقتی عشقم به این باشگاه زیر سوال رفت، درد و رنج زیادی را متحمل شدم. هر چیزی در آینده رخ دهد، چه بروم یا بمانم قطعاً از عشقم نسبت به باشگاه کم نخواهد شد.
چیزهایی که درباره من منتشر می‌شود و مهم تر از همه موارد دروغین آنها، بسیار آزارم داده است.‌ یا اینکه آنها فکر کردند من کار را به دادگاه خواهم کشاند تا شرایط را به نفع خودم تغییر دهم. با این حال هرگز چنین کاری را انجام نخواهم داد. من می‌خواستم بروم و این کاملا حقم بود زیرا در قراردادم این بند وجود داشت که می توانم به شکل آزاد جدا شوم. اینگونه نبود که بگویم می روم و تمام. این اتفاق می‌توانست از بسیاری لحاظ برایم سخت و گران تمام شود.من می خواستم بروم چرا که به دنبال این بودم که سال های آخر فوتبالم را با خوشحالی سپری کنم. چیزی که اخیراً در این باشگاه آن را نیافتم.
مسی ادامه داد: " همیشه این باشگاه را در اولویت خود قرار دادم. بارها این امکان به من دست داد که از بارسا جدا شوم. تصمیم گیری برای حضور در جایی بهتر از اینجا بسیار دشوار بود. با این حال احساس کردم که نیاز به تغییر و اهداف جدیدی دارم.
طبق معمول من در ادامه بهترین تلاش خود را انجام خواهم داد. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا برای رسیدن به همه اهداف مان بجنگیم و امیدوارم بتوانم خودم را وقف افرادی کنم که روزهای بدی را سپری کرده اند.
 

............حوادث

* به خاطر یک پیامک کینه هادی را به دل گرفتم

«محمدتقی» جوان ۳۵ ساله‌ای که پس از حدود دو ماه فعالیت‌های اطلاعاتی به همراه دیگر عوامل مرتبط با این جنایت در دام کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی گرفتار شد، در حضور مقام قضایی زوایای پنهان این جنایت وحشتناک را فاش کرد.
او در محل وقوع قتل در زمین‌های کشاورزی اطراف روستای ماریان هنگام بازسازی صحنه قتل، گفت: چند روز بود که به خاطر یک پیامک، افکارم به هم ریخته بود! از هادی انتظار نداشتم که با من این گونه رفتار کند! به همین دلیل کینه او را به دل گرفتم. هادی از بستگان ما بود و نباید این اشتباه را مرتکب می‌شد برای همین هم، یک اختلاف پنهانی بین ما به وجود آمد. من باید او را ادب می‌کردم و زهرچشمی می‌گرفتم تا دیگر سرجایش بنشیند! ولی تنهایی قادر به این کار نبودم این گونه بود که موضوع را برای برادر و دو برادر زنم بازگو کردم و از آن‌ها خواستم برای گوشمالی هادی به من کمک کنند!
برادرم حاضر به این کار نبود او می‌گفت: موضوع فقط یک سوء تفاهم پیامکی است! تو هم جوابش را بده یا با خودش تماس بگیر و این اختلاف را که خیلی کم اهمیت است به صورت فامیلی و دوستانه حل کن! ولی نمی‌دانم چه حس عجیبی داشتم که حاضر نشدم با هادی تماس بگیرم! فقط یک «زهر چشم» می‌توانست مرا آرام کند!
آن قدر اصرار کردم تا این که برادرم نیز کوتاه آمد و قرار شد فقط او را بترسانیم! می‌دانستم او چه زمانی برای آبیاری زمین کشاورزی می‌رود به همین دلیل نقشه کتک زدن او را طراحی کردم. نیمه‌های شب در حالی که هر چهار نفر سروصورتمان را پوشانده بودیم تا شناخته نشویم سوار بر خودروی برادرم به طرف زمین‌های کشاورزی کنار کال (رودخانه) به راه افتادیم. خودرو را در فاصله دورتری پارک کردیم و با چوب و چماق منتظر هادی ماندیم، ولی زمانی سروکله اش پیدا شد که یک نفر دیگر هم همراهش بود! دیگر نمی‌توانستیم کاری بکنیم! در همان بیابان سرگردان شده بودیم! با هم مشورت کردیم و قرار شد که به خانه بازگردیم!
در همین هنگام هادی و جوان همراهش که بعد فهمیدیم پسرعمویش است به طرف روستا بازگشتند. ما هم که همچنان حیران بودیم چوب و چماق‌ها را درون خودرو گذاشتیم و تصمیم به بازگشت گرفتیم، ولی طولی نکشید که صدای موتورسیکلت در آن تاریکی شب ما را متوقف کرد. هادی دوباره سوار بر موتورسیکلت به زمین‌های کشاورزی برگشت تا به آبیاری مزرعه اش ادامه بدهد! وقتی ماجرا این گونه ورق خورد ما دوباره سروصورتمان را پوشاندیم و در تاریکی شب آرام آرام به طرف او رفتیم. هادی ترسیده بود و در حالی که نور چراغ قوه اش را به هر سو می‌انداخت فریاد می‌زد «کی هستی؟!» او ناگهان با دیدن چماق‌های ما پا به فرار گذاشت و به درون کال پرید، ولی هنوز از دیوار آن سوی کال بالا نرفته بود که پایش را کشیدم و او را به کف کال انداختم! هرکدام ضرباتی را بر اندامش وارد می‌کردیم که من در همان حالت خشم و عصبانیت چماق را بالا بردم و ضربه محکمی به سرش کوبیدم! او گیج و منگ روی زمین افتاد! همدستانم که ترسیده بودند سعی کردند او را نیمه نشسته روی زمین نگه دارند، ولی او ناله کنان به سوی دیگر می‌افتاد. اوضاع وخیم شده بود و خودمان هم انتظار چنین کاری را نداشتیم! برادرم مرا سرزنش می‌کرد که چرا این ضربه را به سرش زدی؟ ولی دیگر کار از کار گذشته بود! یکی از همدستانم سوار موتورسیکلت هادی شد و به سوی خودرو رفت تا زودتر از آن جا فرار کنیم! او موتورسیکلت را در کنار خودرو انداخت و سوار بر خودرو به طرف ما آمد. سرکرده اشباح سرگردان در ادامه اعترافاتش افزود: وقتی به خانه رسیدیم، عذاب وجدان رهایم نمی‌کرد. از سوی دیگر هم همچنان سرزنش می‌شدم که چرا ضربه محکمی را به سر هادی زدم! این بود که نقشه‌ای کشیدم و به یکی از آشنایانم زنگ زدم و چنین وانمود کردم که ناله‌های فرد مجروحی را درون کال زمین‌های کشاورزی شنیدم شاید کسی به کمک نیاز داشته باشد و سپس از او خواستم به محل برود و به آن فرد کمک کند! در واقع می‌خواستم او را به بیمارستان برسانند تا از مرگ نجات یابد چرا که خودمان می‌ترسیدیم او را به مرکز درمانی ببریم و شناسایی شویم! اما ساعتی بعد آن فرد به من گفت چنین چیزی را که من ادعا می‌کنم ندیده! با خودم فکر کردم شاید حالش خوب شده و از محل رفته است! ولی روز بعد خبر مرگ هادی در میان اهالی روستا پیچید و من هم دیگر سکوت کردم تا این که کارآگاهان اداره جنایی در بولوار توس به سراغم آمدند و دستگیر شدم وقتی فهمیدم همه ماجرا لو رفته است دیگر چاره‌ای جز معرفی همدستانم نداشتم و به قتل هادی نیز اعتراف کردم.
سابقه خبر
صبح نوزدهم خرداد گذشته، اهالی روستای ماریان، با دیدن جسد خون آلودی در کف رودخانه اطراف زمین‌های کشاورزی، بلافاصله با پلیس تماس گرفتند و به این ترتیب با حضور قاضی ویژه قتل عمد و کارآگاهان اداره جنایی آگاهی در محل کشف جسد تحقیقات در حالی آغاز شد که موتورسیکلت مقتول در فاصله حدود یک کیلومتری از محل قتل پیدا شد. بعد از حدود دو ماه بررسی‌های اطلاعاتی در نهایت سرنخی از یک پیامک به دست آمد که از گوشی مقتول ارسال شده بود پیگیری این سرنخ مهم که با راهنمایی‌های قاضی احمدی نژاد همراه بود کارآگاهان را به جوان ۳۵ ساله‌ای به نام محمدتقی رساند که اختلاف پنهانی با هادی (مقتول) پیدا کرده بود. با دستگیری این جوان، راز جنایت هولناک اشباح سرگردان فاش شد.
 
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *