شناسه خبر: 21654 منتشر شده در مورخ: 1399/6/14 ساعت: 23:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 15 شهریور 1399

روزنامه شنبه 15 شهریور 1399

عناوین امروز: انتشار نامه ای از سوی مدیریت شبکه چاووش خطاب به وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی- تعیین تکلیف ۴۰۲ مدیر بهزیستی که مدیریت مراکز غیردولتی را هم برعهده داشتند - کارهایی که در بیمارستان برای نوزاد انجام میشود/ آموزش کار با چرخ خیاطی/ آموزش نگهداری غذا/ نحوه کرانینه کردن مو - هشتگ - نگاهی به آخرین به‌روز‌رسانی‌ها در نرم‌افزار‌های شرکت Freedom Scientific - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 15 شهریور 1399

16 محرم 1442

5 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6504

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

انتشار نامه ای از سوی مدیریت شبکه چاووش خطاب به وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی

تعیین تکلیف ۴۰۲ مدیر بهزیستی که مدیریت مراکز غیردولتی را هم برعهده داشتند

کارهایی که در بیمارستان برای نوزاد انجام میشود/ آموزش کار با چرخ خیاطی/ آموزش نگهداری غذا/ نجوه کرانینه کردن مو

هشتگ

نگاهی به آخرین به‌روز‌رسانی‌ها در نرم‌افزار‌های شرکت Freedom Scientific

کشکول

............سخن هفته

* امروز موضوع سخن هفته را به انتشار نامه ای از سوی مدیریت شبکه چاووش خطاب به وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص دادم که در این نامه شبکه چاووش با الهام از شکایات و ابراز نگرانی هایی که از سوی دانش آموزان نابینا و والدین آن ها ابراز شده بود در خصوص عدم دسترس پذیری نرم افزار شاد و با توجه به اینکه محور اصلی آموزش در سال تحصیلی جدید آموزش های غیر حضوری خواهد بود این دانش آموزان ابراز نگرانی کرده بودند که در واقع نرم افزار شاد برایشان قابل دسترس نیست در این نامه ما ضمن انتقال این نگرانی به وزیر آموزش و پرورش و رونوشت آن به رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با یادآور اینکه این نرم افزار در آغاز ایام کرونا نیز مشکلاتش برملا شده بود و صحبت شده بود در خصوص عدم دسترس پذیری و قابلیت استفاده آن برای دانش آموزان نابینا و تأکید شده است با توجه به اینکه آموزش در سال جدید عمدتاً آموزش از راه دور خواهد بود به منظور محرومیت زدایی از دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان و نابینایان درخواست شده است که این نرم افزار برای این گروه دسترس پذیر باشد آموزش های مجازی موازی و اختصاصی برای این افراد پیش بینی شود و همین طور پیشنهاد شده است که به موازات دسترس پذیر کردن نرم افزار شاد بسته های آموزشی صوتی برای دانش آموزان نابینا و بسته های تصویری با مترجم زبان اشاره برای دانش آموزان ناشنوا در همه پایه های تحصیلی تولید شود این بسته های صوتی از طریق فلش یا دی وی دی و سی دی قابل توزیع است و آن دسته از دانش آموزانی که دسترسی به گوشی های همراه ندارند می توانند از این بسته ها استفاده کنند. این نامه ارسال شده است و پیگیر اقدامات در این خصوص هستیم این نامه اطلاع رسانی شود به تشکل ها در سراسر کشور و نابینایانی که در واقع نگرانی در این زمینه دارند این را اطلاع رسانی کنند که انشاا... به محض دریافت اطلاعات از اقدامات مقتضی وزارت آموزش و پروش مراتب از طریق ایران سپید و سایر کانال های اطلاع رسانی خود شبکه چاووش و کانال های اطلاع رسانی نابینایان اطلاع رسانی خواهد شد. و با امید برخورداری دانش موزان استثنایی بویژه نابینایان از امکانات آموزشی درخور از راه دور در سال جدید.

 

............ویژه

تعیین تکلیف ۴۰۲ مدیر بهزیستی که مدیریت مراکز غیردولتی را هم برعهده داشتند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابلاغ بخشنامه تعارض منافع مدیران بهزیستی در سال ۹۸، گفت: نه تنها مدیران وکارشناسان ناظر بهزیستی نمی‌توانند در رابطه با مجوز این مراکز اقدام کنند بلکه اقوام درجه یک برای دریافت مجوز این مراکز منع شده‌اند.
وحید قبادی دانا در ارتباط با برکناری و استعفاء تعدادی از مدیران و پرسنل سازمان بهزیستی کشور با اجرای بخشنامه تعارض منافع مدیران بهزیستی اظهار کرد: ۹۳ درصد تصدی گری اجرای فعالیت‌های بهزیستی بر عهده موسسات غیردولتی و سازمانهای‌ مردم نهاد و خیریه‌ها است. طبیعاً سازمان بهزیستی می‌بایست نقش سیاستگذار، برنامه ریز و نظارت را بر روند اجرای برنامه ‌ها داشته باشد و هدف این است که فعالیت‌های سازمان بهزیستی مردمی شود و خیرین و مجموعه خیریه‌ها در این امور فعالیت داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار خیریه و موسسه غیردولتی با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های مختلف می‌کنند و حدود ۴۳ هزار مرکز در قالب ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه ای کشور در ۱۳ مورد برنامه‌های مختلف سازمان بهزیستی اجرا فعالیت‌های سازمان بهزیستی را به عهده دارند. اما در مقطعی برای اجرای این مسئله واسپاری فعالیت‌ها به بخش غیردولتی در دستور کار مسئولان سازمان قرار گرفت و بخشی از مدیران بهزیستی برای خدمت‌ رسانی  به عرصه آمدند و تلاش کردند در این زمینه کمک کنند و در این ارتباط مجموعه‌ها و موسسات غیردولتی را راه‌اندازی کردند و همکار سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف شدند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طبیعاً زمانی که یک مدیر در مسند مدیریت قرار گرفته است و همزمان با یک مجموعه غیردولتی همکاری داشته باشد در این زمینه تعارضی در منافع برای افراد ایجاد می‌شود که می‌تواند آسیب به جامعه هدف بهزیستی و هر مجموعه‌ای برساند. در واقع زمانی که یک مدیر برای خودش مجوز فعالیت صادر کند و خودش نیز برای مرکز یارانه در نظر بگیرد و یارانه پرداخت کند در این فرایند بر روند نظارت خدمات طبیعاً مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
 
قبادی دانا خاطرنشان کرد: این مسئله منجر می‌شود که فضای رقابت بین مراکز غیردولتی  از بین برود و هم نظارت کافی بر مجموعه صورت نگیرد به دلیل شرایط این چنینی در همین زمینه بخشنامه‌ای مبنی بر تعارض منافع مدیران بهزیستی در سال ۹۸ به تمام مراکز ابلاغ شد و در این بخشنامه تأکید شد چنانچه مدیری از بهزیستی موسس مرکز غیردولتی است باید بین مدیریت و اداره مرکز غیردولتی یکی را انتخاب کند. در همین ارتباط ۴۰۲ نفر در این زمینه احصاء شدند که حدود ۱۷۰ نفر از این افراد از پست مدیریتی کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند و حدود ۱۹۰تا ۲۰۰ نفر دیگر مرکز غیردولتی را طبق ضوابط واگذار کردند و اینکه افراد از خویشاوندان خودشان برای اداره مرکز استفاده کنند ما را دچار مشکل خواهند کرد.
 
وی همچنین در رابطه با راه‌اندازی مراکز و موسسات غیردولتی جدید گفت: برای راه‌ندازی این مراکز شرایط کمی سخت تر شده است به طوری که مجوز برای اقوام درجه یک هم صادر نخواهد شد به عنوان مثال در فرایند  مراکز خدمات بهزیستی بنده ۴ ماده ۲۶ که در آینده نزدیک در کشور راه‌انداری خواهند شد اولا ثبت درخواست‌ها الکترونیکی شده است همچنین فرایند صدور دستی خارج شده است یعنی در سامانه صدور مجوزهای افرادی که بخواهند همکار ما باشند باید مدارک خود را در سامانه آپلود و ثبت کنند که این کار منجر به شفافیت خواهد شد و از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. به عنوان نمونه مراکز خدمات بهزیستی در ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه شناسایی شده است که مراکز خدمت رسانی بهزیستی در ۲۲  خدمت سطح یک در ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه  محلات و مناطق مختلف کشور ارائه خواهد شد و فرایند خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان تسریع می‌شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۱ هزار نفر برای درخواست این طرح  به صورت الکترونیکی و بر اساس ضوابط و مقررات ثبت‌نام کردند و براساس معیارهای مشخص افراد انتخاب خواهند شد و ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز  راه‌اندازی خواهد شد که حتماً مسئله تعارض منافع در این افراد شدیدتر اعمال خواهد شد و نه تنها خود مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان ناظر بهزیستی نمی‌توانند در رابطه با مجوز این مراکز اقدام کنند بلکه اقوام درجه یک از دریافت مجوز این مراکز منع شده‌اند.
 
قبادی دانا تصریح کرد: بنابراین در اجرای بخشنامه  تعارض منافع در سازمان بهزیستی کاملاً جدی هستیم و به صورت سیال این کار ادامه دارد و ادراه کل بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی دائماً بر حُسن اجرای این کار نظارت می‌کند البته یک تیم کاری متشکل  از مجموعه بازرسی، حراست و مشارکت‌های سازمان بهزیستی نظارت بر حُسن اجرای بخشنامه را دنبال می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: تلاش شده است فعالیت‌های سازمان بهزیستی به سمتی برود که هم شفافیت ایجاد کند و هم زمینه‌های احتمال فساد را به حداقل برسانیم  و بر همین مبنا در حال حاضر تمام پرداخت‌های سازمان برای جامعه هدف بهزیستی به صورت کامل الکترونیکی انجام می‌شود و برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری ماهیانه به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین حق پرستاری معلولان ضایع نخاعی به صورت متمرکز و الکترونیکی پرداخت می‌شود علاوه بر اینکه مبلغ آن نیز از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافته است.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پرداختی‌های به حدود ۶۰۰  کلینیک‌ مددکاری اجتماعی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد.   همچنین یارانه مراکز نگهداری کودکان دارای سرپرست غیر موثر (خانه‌های فرزندان) به صورت الکترونیکی  پرداخت می‌شود علاوه بر این یارانه این افراد از ۴۲۰ هزار تومان در هر ماه به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. برای فرزندان ۱۲ تا ۱۸ سال به ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است و اگر فرزند بی سرپرستی معلول باشد ماهیانه ۹۲۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است که به آن مرکز و موسسه خیریه به صورت ماهیانه و الکترونیکی پرداخت می‌شود.
 
قبادی دانا اضافه کرد: در ارتباط با امداد فرزندانی که در خانواده‌های جایگزین هستند در گذشته به صورت ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شد که خوشبختانه  این رقم  به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که به صورت الکترونیکی روی کارت بانکی خانواده‌ها که تعدادشان ۱۶ هزار فرزند در خانواده‌های جایگزین هستند واریز می‌شود.
 
وی گفت: برای مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی، جسمی-حرکتی یارانه  مراکز به صورت الکترونیکی و ماهیانه برای روی کارت بانکی موسسات غیردولتی  واریز می‌شود که رقم آن ۹۲۴ هزار تومان در ماه در نظر گرفته شده است و این مبلغ برای افرادی که مجهول الهویه هستند و یا خانواده و سرپرست موثری ندارند یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم این مبلغ را در سال ۹۹ افزایش قابل توجه بدهیم.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار مهدکودک در سطح کشور گفت: از این تعداد حدود ۷ هزار مهد در روستا و مناطق حاشیه‌ای فعالیت دارند که طرح  تأمین یک وعده غذای گرم در این مناطق انجام می‌شود و مبالغ به صورت متمرکز و الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین برای مراکز نگهداری و اقامتی افراد دارای اعتیاد هم  موضوع الکترونیکی کردن آنها در دست اقدام است و بزودی اجرایی خواهد شد.
 
قبادی دانا در پایان گفت: شناخت هویت افرادی که آسیب دیده اجتماعی هستند با استفاده ابزار بیومتریک  و شناسایی عنبیه  از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری سازمان بهزیستی پیگیری است و امیداریم بتوانیم هویت افراد را شناسایی کنیم که این مسئله به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد و در بهبود و بازیابی این افراد موثر خواهد بود. در موضوع کودکان کار نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.
 

..........زندگی به سبک نابینایی

* کودکیاری: کارهایی که در بیمارستان برای نوزاد انجام می شود: قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید کارهای دیگری هم برای نوزاد انجام میشود. مانند تزریق ویتامین K و کنترل نوزاد از این جهت که ادرار و مدفوع داشته باشد. اولین مدفوع نوزاد مکونیوم نام دارد که تا سه روز بعد از ترخیص از بیمارستان هم ادامه می یابد. معمولا تا نوزاد اولین دفع ادرار و مدفوع را نداشته باشد از بیمارستان مرخص نمی شود چون باید از کارکرد کلیه ها و باز بودن مجرای دفع اطمینان حاصل شود. برای ترخیص نوزاد، فوق تخصص کودکان یا نوزادان باید اجازه ترخیص را امضا کند او برای این کار معایناتی را بر روی نوزاد  انجام می دهد. از قبیل کنترل رفلکسهای بینایی، دیدن ته چشم، دیدن اندامهای نوزاد، چک کردن دررفتگیهای ناحیه لگن، گوش دادن به صدای قلب و تنفس و .. مدتی است غربالگیری شنوایی هم در بیمارستان اجباری شده و برای نوزاد قبل از ترخیص انجام می شود. مگر اینکه مجرای گوش به ظاهر پر باشد و به شما گفته شود بعد از ترخیص برای غربالگری شنوایی هم مراجعه داشته باشید. بعد از تولد نوزاد یکی از کارهایی که انجام می شود این است که کف پا را روی استامپ فشار می دهند و اثر آن را روی برگه  تولد می گذارند. همچنین قبل از ترخیص اولین واکسنهای نوزاد یعنی فلج اطفال، هپاتیت و ب ث ژ برای او زده می شود. اگر مادر شرایط مناسبی داشته باشد به همراه نوزاد مرخص می شود. در غیر این صورت هر کدام که نیاز داشته باشند مدت بیشتری در بیمارستان می مانند و دیگری مرخص می شود. البته اگر مادر بستری بماند معمولا نوزاد پیشش می ماند ولی اگر نوزاد بستری بماند مادر ترخیص می شود و از آن به بعد پروسه جدیدی در شیردهی نوزاد آغاز می شود. از لحظه ای که هنوز از بیمارستان خارج نشده اید باید به این نکته دقت کنید که بند ناف نوزاد که در انتهایش دو کلیپس وجود دارد باید از رطوبت محافظت شود. قبلا بند ناف با الکل  ضدعفونی می شد یا با استفاده از گاز استریل پانسمان می شد.  اما در طب کنونی گفته می شود بند ناف باید کاملا باز باشد و نیاز به شستشو با الکل ندارد بعلاوه هنگام پوشک کردن بچه باید خارج از پوشک قرار گیرد. بند ناف به مرور زمان خشک می شود و بدون اینکه نیاز به مراقبتی داشته باشد می افتد. در اتاق نوزادان از اولین کارهایی که برای نوزاد انجام می شود نوشتن نام مادر بر روی دستبندی است که به دست او بسته می شود. این دستبند به پرستار کمک می کند که وقتی نوزاد را پیش مادر می برد او را با اسم مادر که بالای تخت او نوشته شده تطبیق بدهد. یادتان باشد که وقتی نوزاد را برای شیر دادن به شما می دهند در اولین بارها که هنوز به اطراف مسلط نیستید بعد از دادن شیر ، نوزاد  را به پرستار تحویل بدهید تا نوزاد را درون کات بگذارد. چون اگر حتی نرده تخت شما هم بالا کشیده شده باشد نرده تنها قابلیت جلوگیری از افتادن شما را دارد اما نوزاد از فاصله بین میله ها ممکن است به زمین بیفتد. دورادور کات نوزاد بلند است و نرده هایی عمودی دارد که می توانید دست خود را از بین آنها بگذرانید و نوزاد را لمس کنید.بعدا که وضعیت شما بهتر شود می توانید خودتان بچه را از درون کات بردارید در آغوش بگیرید و بعد از شیر دادن مجددا او را درون کات بگذارید. باید دقت کنید وقتی نوزاد در کات قرار داده می شود حتما به پهلو خوابانده شود. بعد از شیر دادن به نوزاد چند دقیقه ای او را در حالت ایستاده نگه دارید و با زدن ضربات نرمی به پشت او آروغ نوزاد را بگیرید. و بعد او را به پهلو در کات بخوابانید. کات نوزاد چرخ دارد و شما می توانید با گرفتن نرده کات آن را به تخت خود نزدیک کنید. تا به جای تماس چشمی با دست خود نوزادتان را لمس کنید و با او ارتباط برقرار کنید. تا آنجا که می توانید از لمس نوزاد استفاده کنید چون نوزاد بسیار به لمس مادر نیاز دارد . یکسری از غربالگریهای دیگر هم برای نوزادان اجباری شده که روز سوم تا پنجم بعد از تولد در مراکز بهداشتی نزدیک محل سکونت شما انجام میشود. باید هنگام مراجعه گواهی تولد نوزاد را هم به همراه داشته باشید در مرکز بهداشت با گرفتن نمونه خون از پاشنه پای نوزاد تسته PKU، فاویسم و تستهای تیروئیدی را برای او انجام می دهند مشکل در هر یک از این تستها موجب بروز مشکلاتی در آینده برای نوزاد خواهد شد و به علاوه با تغذیه مناسب با شیرهای مخصوص می توان جلوی عوارض  بیماری را در آینده گرفت. 

اما اگر مادر سزارین تحت بیهوشی انجام داده باشد بعد از برگشتن به بخش زنان تا مدتی در خواب آلودگی به سر می برد یا درد دارد همزمان نوزاد هم خواب آلوده است . اولین شیردهی در این دوران برای مادر بسیار با اهمیت است. و بهتر است مادر تلاش کند و بچه را در ساعات اولیه از شیر خود محروم نکند. چون اگر قند خون بچه افت پیدا کند پرستار مجبو می شود از سرم قندی برای او استفاده کند که با ادامه این کار اشتیاق نوزاد برای انجام عمل مکیدن و شیر خوردن کمتر می شود  و مادر مشکل بیشتری پیدا می کند. 
 
* آموزش کار با چرخ خیاطی: دوستان عزیزی که آموزش خیاطی را دنبال می کنید بهتر است آموزشها را طی هفته انجام بدهید و با ما پیش بروید تا اگر سوالی برایتان به وجود آمد بتوانید با ما در میان بگذارید. در این مرحله قبل از اینکه وارد برش و دوخت شویم بهتر است در باره طرز کار چرخ خیاطی بدانیم. افراد کم بینا بسته به درصد مشکل بینایی، شاید بتوانند از چرخ خیاطیهایی که کار گلدوزی را هم انجام می دهند استفاده کنند اما یک فرد نابینا به راحتی نمی تواند این کار را انجام دهد. طرز کار همه چرخ های خیاطی مشابه است. نخی که از روی کار به پارچه می رسد و نخی که از زیر پارچه به نخی که از روی کار می آید وصل می شود و بخیه ها زده می شود. برای اینکه نخی که از زیر کار می آید را آماده کنیم قرقره را روی میله قرقره قرار می دهیم و سر نخ را چند دور دور ماسوره یعنی همان قرقره های کوچکی که درون چرخ خیاطی قرار می گیرند، می پیچیم و ماسوره را روی میله ماسوره پیچ می گذاریم و ضامنی که در کنارش هست فشار می دهیم تا ماسوره فیکس شود بعد با چرخاندن دسته چرخ یا فشار روی پدال برقی ماسوره را پر می کنیم. دقت داشته باشید ماسوره خیلی پر نشود. بعد ماسوره را در حالتی که جهت باز شدن نخ در خلاف عقربه های ساعت باشد درون ماکو قرار می دهیم در این حال اگر لبه دور ماکو را لمس کنید به یک بریدگی می رسید که نخ را باید از درون آن عبور دهید و به سمت خود بکشید تا از یک قسمت فنری شکل بگذرد و آزاد شود این نخ را حدود 10 تا 15 سانتیمتر از ماکو خارج کنید. سپس در طرف بسته ماکو به یک قسمت متحرک می رسید این زبانه را بلند کرده و انگشت خود را بین آن و ماکو قرار دهید. برای قرار دادن ماکو در جای خود وقتی چرخ روبروی شماست در سمت چپ و روی کف چرخ یک قسمت وجود دارد که به سمت چپ کشیده می شود یا به بالا باز می شود با باز کردن این قسمت ماکو را در جای خود و روی میله کوچکی که درون چرخ قرار دارد گذاشته و با رها کردن زبانه متحرک آن را در جای خود جا بیندازید. در سمت راست چرخ یک توپی قرار دارد که در چرخ خیاطی دستی به یک دسته متصل است که وقتی دسته را در جهت عقرب های ساعت می چرخانید چرخ شروع به کار می کند. اما اگر چرخ برقی باشد درست در زیر توپی ، جایی برای وصل سیم برق قرار دارد این سیم به پدال وصل می شود و سیم دیگری از پدال خارج شده و به پریز برق وصل می شود دقت داشته باشید تا سوزن را نخ نکرده اید پدال را به برق متصل نکنید چون ممکن است حین نخ کردن، متوجه نشوید و با پدال برخورد کنید و چرخ شروع به کار کند که در این صورت سوزن در انگشت شما فرو می رود. برای نخ کردن سوزن، سر نخ قرقره را به دست گرفته به سمت چپ حرکت کنید در این حالت با لمس متوجه می شوید که چه راهنماهایی در مسیر قرار دارد این راهنماها به صورت قلابهایی برای گذشتن نخ هستند. در سمت چپ، نخ را از دور فنر و داخل شیطانک عبور دهید. شیطانک قسمت متحرکی است که با حرکت بالا و پایین خود سرعت حرکت نخ را تنظیم می کند و بعد با عبور از یکی دو راهنمای دیگر نخ به سمت سوزن هدایت می شود . برای نخ کردن سوزن با استفاده از توپی سوزن را قدری بالا بیاورید و با سوزن نخ کن آن را نخ کنید و حدود 10 سانت از سوزن بیرون بکشید سپس در حالتی که نخ را در دست دارید با پیچاندن توپی ، سوزن را چند بار بالا و پایین ببرید تا نخی که در ماسوره اضافه مانده بود را گرفته از درون چرخ به روی کار بیاورد در این حال این دو نخ را از شیاری که روی پایه قرار دارد به سمت چپ و عقب هدایت کنید. پایه در زیر سوزن است که با اهرمی که پشت چرخ خیاطی قرار دارد بالا و پایین می رود وقتی پارچه ای که می خواهید بدوزید را زیر پایه قرار دادید با پایین آوردن پایه آن را زیر پایه فیکس کنید. مسیری که برای دوخت انتخاب می کنید باید از این شیار پایه عبور کند این کار را می توانید با لمس لبه پارچه و تنظیم جهت حرکت آن انتخاب کنید. با چرخاندن دسته چرخ یا فشار روی پدال کار دوخت شروع می شود با زدن هر بخیه پارچه از شما دور می شود و کار به جلو می رود. برای اینکه انتها و ابتدای دوخت محکمتر شود و باز نشود از یک اهرم دوخت معکوس استفاده می شود این اهرم سمت راست و جلوی چرخ قرار دارد که وقتی بالا برده شود چرخ به عقب برگشته و روی بخیه های گذشته بخیه می زند بعد از پایان دوخت پایه را بلند کرده و پارچه را به آرامی از زیر آن بیرون آورید تا حدود 10 سانت از نخ آزاد شود و بعد نخها را از کنار پارچه ببرید. این نخ اضافه برای این است که با شروع دوخت نخ از سوزن در نرود. یک پیچ هم سمت چپ روی چرخ خیاطی قرار دارد که برای تنظیم کشش نخ است وقتی کشش نخ تنظیم نباشد از رو یا زیر کار نخ بیشتری بیرون می آید و بخیه ها منظم زده نمی شود با این پیچ کشش نخ را تنظیم می کنیم.   
 
* آموزش نگهداری غذا
در اینجا روش کنسرو کردن غذا ها بدون نیاز به یخچال آموزش داده می شود از این طریق یک سری از غذا ها را آماده می کنیم و نیازی به نگهداری در یخچال نیست و به صورت کنسرو در منزل می توانید در جای تقریباً خنک و فضایی که آفتاب نباشد و خنک باشد نگهداری کنید. این روش به این صورت است که اولاً شما به تعداد غذاهایی که می خواهید آماده کنید نیاز به شیشه دارید شیشه هایی که درشان فلزی باشد مانند شیشه های خیارشور یا ترشیحاتی که از بیرون تهیه می کنید استفاده کنید. شیشه هایی که نیاز است یک کیلو تا یک کیلو و نیم باشد به دلیل اینکه غذاهایی که می خواهیم آماده کنیم برای تعداد خانواده های 3 الی 4 نفره کافی باشد. برای آماده کردن این غذا ها ابتدا موادی را که برای تهیه غذا لازم داریم آماده می کنیم مثلاً برای تهیه خورشت قیمه، قرمه سبزی، آبگوشت، خورشت بادمجان و... به فرض مثال برای تهیه این غذاها به گوشت نیاز داریم برای تهیه پیاز را سرخ کرده و گوشت را تفت می هیم و رب اضافه می  کنیم سپس حبوبات مورد نیاز هر غذا را از قبل خیس کرده و آماده می کنیم. به میزان مورد نیاز درون شیشه ها برای تهیه هرکدام از غذاها به عنوان مثال خورشت قیمه ابتدا از مواد گوشت و پیاز سپس لپه را یا به صورت لایه لایه یا جدا از هم اضافه کرده و ادویه جات را نیز اضافه می کنیم یا برای تهیه قرمه سبزی داخل شیشه لوبیا را اضافه کرده  سپس گوشت و پیاز تفت داده شده و سبزی سرخ شده و ادویجات را اضافه کرده و سپس اگر دوست دارید می توانید زعفران را در آخر روی مواد اضافه کنید و آب جوشیده را  رون شیشه ها اضافه می کنیم و به صورتی که به اندازه یک بند انگشت سر شیشه ها خالی باشد در آخر درب شیشه ها را محکم می بندیم و در یک قابلمه بزرگ که تمام شیشه ها در آن جای گیرد قرار می دهیم سپس درون قابلمه را تا نصفه آب پر می کنیم  تا جایی که وقتی شیشه ها را درون آن قرار میدهیم تا نصف شیشه آب داشته باشد و شیشه ها را درون آن می چینیم به صورتی که سر شیشه به سمت بالا باشد. قابلمه را روی اجاق با شعله متوسط  قرار می دهیم و اجازه می دهیم به نقطه جوش برسد نکته دیگر اینکه درب قابلمه نیاز نیست قرار دهیم زمانی که آب قابلمه جوش آمد شعله را کم می کنیم و به مدت 3 ساعت زمان می دهیم که غذاها به طور یکسان پخته شود اما برای تهیه غذاهای دیگر مانند عدسی، مواد لوبیا پلو یا مواد ماکارانی زمان پخت این غذاها بسیار کمتر است و آب داخل مواد هم به همین میزان کمتر است. زمان پخت لازم برای این مواد نیم تا یک ساعت کافی است. این دستور کنسرو برای زمانی که زمان کافی برای تهیه غذا نداریم به راحتی می توانیم در زمان کم از این کنسروها استفاده کنیم. این کنسروها بیرون از یخچال نگهداری می شوند و هر زمان برای تهیه غذا می توانید به راحتی و آسانی نوش جان کنید. 
 
* کراتینه مو
کراتینه حالتی است که روی مو انجام می شود و در واقع برای صاف کردن مو و حتی برای تقویت مو استفاده می شود و حداقل به مدت 4 یا 5 ماه تأثیر را روی مو خواهیم داشت. البته به شرط اینکه مراقبت هایی که لازم است رعایت شد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. کراتینه مو تقریباً شبیه بوتاکس مو است با این تفاوت که موادی که برای کراتینه انجام می شود متفاوت است. البته بوتاکس مو به دو صورت می باشد در حالت اول به این شکل است که موادی را به پوست سر تزریق می کنند و این مواد باعث تغییرات مو و حتی افزایش مو در بعضی از قسمت هایی که ریزش مو وجود دارد. حات دوم بوتاکس مانند کراتینه کردن مو فقط مواد متفاوت است و اینکه پروتینی که در بوتاکس مو استفاده می شود از کراتینه بیشتر است. برای انجام کراتینه مو ابتدا موها را به بخش های کوچکتر تقسیم می کنیم و موها را به مواد آغشته می کنیم با اتو مو بخش های کوچک مو را صاف می کنیم. یکی از دلایل مضر بودن کراتین به دلیل بوی نامطبوع مواد و کسانی که بیماری های تنفسی و آلرژی دارند واقعاً مضر است. در اینجا از یک روش کراتینه طبیعی را به شما آموزش می دهیم. این میزان مواد ذکر شده برای موهای نسبتاً کوتاه است با توجه به حجم و اندازه مو شما می توانید نسبت مواد را افزایش دهید. مواد لازم: پودر ژلاتین یک قاشق مربا خوری، آب سر یک فنجان، روغن نارگیل یک قاشق مریا خوری.  طرز تهیه: ابتدا پودر ژلاتین را در در یک فنجان آب سرد هم میزنیم تا به حالت اسفنجی تغییر کند اگر مواد ژلاتین سفت بود مقداری آب اضافه کرده و روی حرارت غیر مستقیم و به صورت روش بن ماری  این کار را انجام می دهیم که ژلاتین کاملاً آب شود سپس روغن نارگیل را به ژلاتین اضافه می کنیم و کاملاً مخلوط می کنیم و موی سر را با این مواد ماساژ می دهیم. این مواد را به مدت یک ساعت روی مو قرار می دهیم و از کلاه های پلاستیکی استفاده می کنیم و بعد موها را با شامپوی مناسب مو شستشو می دهیم. شما می توانید ماهی دو بار از این ماسک بر روی موهایتان استفده کنید و بعد از چند بار استفاده مشاهده خواهید کرد که هم موهایتان تقویت شده است و هم صاف تر از حد معمول است و با سشوار کشیدن اثر آن را به خوبی مشاهده خواهید کرد.
 
 

...........هشتگ

* مدیر کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور ۸ سال پیش تأکید کرده بود که  «خون‌بس به دلیل ضدیت با حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق زنان تحت هیچ شرایطی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت نمی‌شود.»

با این اظهار نظر موضوع از دستور کار میراث فرهنگی لرستان خارج شده بود اما اخیرا پیگیری این موضوع در میراث فرهنگی شهرستان شوش بحث ها و اعتراضات زیادی را دامن زد.
در یک سوی این اعتراضات سازمان های مردم نهاد خوزستان بودند که بار عوارض این سنت و عوارضی که بر زنان منطقه می رود را بر دوش می کشند قرار دارند که در همین زمینه نامه ای به رییس قوه قضاییه نیز نوشته اند و خواستار ملغی شدن حل و فصل اختلافات قومی با این روش و پذیرش آن از سوی دستگاه قضایی منطقه شدند.
در سوی دیگر نیز حقوق دانانی قرار دارند که این موضوع را از دریچه حقوق بشری می دانند و به این موضوع اعتراض دارند.
ایرنا گزارش داده است که «این پنجمین بار است که استان‌های کشور برای ثبت رسم «خون‌بس» در فهرست آثار ناملموس تلاش می‌کنند.»
خون‌بس در واقع نوعی دیه عشایری برای رفع نزاع‌های فردی و جنگ‌های طایفه‌ای است که بر اساس آن در صورت وقوع قتل، هتک ناموس، ضرب و جرح و هر گونه انحراف و کج روی‌های اهالی با پادرمیدانی ریش سفیدان و بزرگان طایفه به حل آن مبادرت می‌ورزند و برای پایان دادن به دعوای خونین میان دو قوم، زنی از طایفه قاتل به طایفه مقتول داده می‌شود که «خون‌بس» نامیده می‌شود.
دخترانی که در این موقعیت قرار می‌گیرند و این‌گونه ازدواج می‌کنند در واقع قربانی خطای مردان طایفه می‌شوند و به شدت زیر فشار روحی و تحقیر قرار دارند و مرتبه اجتماعی‌شان در عشیره بسیار پایین است و به نوعی کلفت بی جیره و مواجب محسوب می شوند.
اما الهام آزاد عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معقتد است که سنت خون بس به دلیل ممانعت از تداوم روند کینه‌توزی بین دو طایفه نماد صلح بوده است اما ثبت ملی این سنت بدون توجه به تبعات بین‌المللی آن ضرورتی ندارد.
 وی در عین حال می گوید که در قدیم ازدواج با اذن خانواده و بدون آشنایی دختر و پسر امری عرفی بوده و اگر این نوع ازدواج برای خون بس با توجه به اقتضای زمان و شرایط صورت می‌گرفت نمی‌توان گفت که عملی در جهت اعمال ظلم علیه جامعه زنان بوده است.
 
* ماجرای روستای ابوالفضل در روزهای اخیر، تیتر رسانه‌ها شده و در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است؛ این روستا که از سوی مسئولان از آن به عنوان سکونتگاه غیررسمی نام برده می‌شود، در شمال اهواز بین شهرک زردشت و پدافند هوایی واقع شده است
 
اهالی، ساکنان این روستا بیش از ۳۰ سال است که در این محل سکونت دارند و سال‌ها است در این اراضی کشاورزی می‌کنند.
با مطرح کردن تملک و حق مالکیت اراضی این روستا از سوی بنیاد مستضعفان، خبر اخذ حکم تخریب منازل روستا در رسانه‌ها منتشر شد اما روز شنبه (یکم شهریورماه) جمال عالمی‌نیسی فرماندار اهواز در یک گفتگوی تلویزیونی، تخریب منازل مسکونی این روستا را کذب محض دانست.
وی در این برنامه خبری با بیان اینکه "قصد تخریب هیچ روستایی را نداریم"، در این خصوص گفت: روستایی به نام ابوالفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز جایگاهی ندارد. این منطقه، یک سکونتگاه غیررسمی است که توسط عده‌ای فرصت‌طلب، زمین‌ها خرید و فروش شده و با استفاده از خلاءهای قانونی، در آن ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است
 
اما موضوع به اینجا ختم نشد و در پی طرح موضوع تملک و حق مالکیت اراضی این روستا توسط بنیاد مستضعفان، روز چهارشنبه (۵ شهریورماه)، مأموران اجراییات شهرداری اهواز و نیروی انتظامی به ‌سراغ اهالی این روستا می‌روند و طبق گفته ساکنان این روستا، خواهان تخلیه منازل، تخریب و پس گرفتن سکونتگاه‌های آن‌ها می‌شوند.
در پی حضور ناگهانی این نیروها در روستای ابوالفضل، درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی روستا سر و صدا کرد.
دست به دست شدن تصاویر درگیری اهالی این روستا با ماموران و مجروح شدن تعدادی از روستاییان ، در فضای مجازی، واکنش‌های زیادی در پی داشت.
 
تکذیب تیراندازی ماموران به ساکنین روستای ابوالفضل
 
پس از بازتاب خبری این ماجرا، روز پنجشنبه (۶ شهریورماه)، سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی اهواز اخبار منتشرشده در خصوص تیراندازی ماموران به ساکنین روستای ابوالفضل را تکذیب کرد
 
روابط عمومی بنیاد مستضعفان روز پنجشنبه (۶ شهریورماه) اعلام کرد: "با توجه به تصرفات صورت گرفته طی سالیان گذشته در اراضی زردشت اهواز که باعث سوءاستفاده‌هایی از خانواده‌های نیازمند و محروم ساکن در این اراضی شد، مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند.
بر همین اساس اقدام روز گذشته (5 شهریور)، گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد.
لذا به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) طی دو هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی درخصوص این اراضی، انجام شود."
با اعلام این خبر و طرح موضوع جابه‌جایی خانواده‌های این روستا که از قشر محروم هستند، باز هم ساکنان نسبت به جابه‌جایی مقاومت می‌کنند و خواستار ادامه زندگی در این محل هستند.
آنها می‌گویند که ما حق آب و گل داریم و سال‌ها است که در این روستا کشاورزی می‌کنیم و اینجا را تخلیه نمی‌کنیم.
 
* هومن حاجی عبدالهی، دوبلور، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون، با به اشتراک گذاشتن تصویری در صفحه اینستاگرامش به شباهت نقش رحمت پایتخت با مارسل پروست، نویسنده مشهور فرانسوی اشاره کرد و نوشت:
"تیپ ⁧ #رحمت_پایتخت ⁩ میزد موقعی که من هنوز بدنیا نیومده بودم
‏⁧ #مارسل_پروست"
 
* آزاده نامداری، که سال‎ها به عنوان مجری برنامه‎های تلویزیونی در صدا و سیما فعالیت می‎کرد، به استعفای فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال بلافاصله بعد از پیروزی این تیم واکنش نشان داده و با انتشار پستی در صفحه‎اش نوشته است:
"نمیخواستم چیزی بنویسم اما برداشت اشتباه میشه انگار، این پست ربطی به قرمز و آبی نداره، میخوام بدونم چرا یه تیم که حالش داره کم کم خوب میشه رو یهو نابود میکنیم؟"
 
* حمیرا ریاضی، هنرپیشه سینما و تلویزیون، تصویری از حضور خود در سریال «جلال» را از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

............فناوری های امیدبخش

* نگاهی به آخرین به‌روز‌رسانی‌ها در نرم‌افزار‌های شرکت Freedom Scientific: کمپانی نام‌آشنای Freedom Scientific, به روال یکی دو سال گذشته، امسال هم در ماه اوت، نرم‌افزار‌هایش را به‌روز‌رسانی کرده است. این هفته، نگاهی مختصر خواهیم داشت بر آخرین تغییراتی که در نرم‌افزار‌های این شرکت، بعد از به‌روز‌رسانی به وجود آمده است.

امکان اطلاع‌رسانی به‌روز‌رسانی‌های اصلی، یکی از تغییراتی است که از نسخه اوت به بعد به نرم‌افزار‌های Freedom Scientific اضافه شده است. کاربران با نصب نسخه ماه اوتِ JAWS, Zoomtext یا Fusion, به محض انتشار نسخه جدید هر کدام از این نرم‌افزار‌ها، با پیغامی مواجه می‌شوند که به آنها خبر می‌دهد نسخه جدیدی از نرم‌افزار نصب شده، منتشر شده است. این پیغام همچنین به کاربر اطلاع می‌دهد که آیا متناسب با نسخه‌ای که در حال حاضر بر روی رایانه‌شان نصب شده و بهایی که پیش‌تر پرداخته‌اند، امکان بارگیری و نصب به‌روز‌رسانی را دارند یا باید پیش از نصب، هزینه به‌روز‌رسانی را بپردازند. در صورت نیاز به پرداخت هزینه، کاربران صرفاً می‌توانند از نسخه آزمایشی هر یک از نرم‌افزار‌ها استفاده کنند که به ازای هر بار بالا آمدن ویندوز، تنها چهل دقیقه کار خواهد کرد. نکته دیگر اینکه این قابلیت فقط برای کسانی فعال خواهد شد که زبان نرم‌افزار‌های Freedom Scientific را بر روی انگلیسی قرار داده باشند.
قابلیتی موسوم به «Personalized Web Settings»، پیش‌تر بر روی JAWS, |Zoomtext و Fusion قرار داده شده بود اما گویا در JAWS این کار با مشکلاتی همراه بود. حالا و در به‌روز‌رسانی ماه اوت، این مشکلات حل شده است. از این به بعد، کاربران می‌توانند تنظیمات دلخواهشان را به طور مجزا برای هر صفحه اینترنتی شخصی‌سازی کنند. مثلاً کاربر می‌تواند برای یک سایت یا صفحه اینترنتی JAWS را به گونه‌ای تنظیم کند که به محض ورود، JAWS شروع به خواندن محتوای صفحه کند. این کار به وسیله انتخاب گزینه “Document and Web Pages automatically read when loaded” انجام می‌شود. چنانچه این گزینه فقط در یک صفحه خاص انتخاب شده باشد، با باز کردن سایر صفحات، متن صفحه به صورت خودکار خوانده نخواهد شد.
مرورگر «Microsoft Edge Chromium»، از جمله مرور‌گر‌های تازه متولد شده‌ای است که اخیراً هم به جمع مرور‌گر‌های پشتیبانی شده از سوی صفحه‌خوان‌ها اضافه شده است. حالا Freedom Scientific، راهنمای مفصلی برای نحوه استفاده از این مرورگر تألیف کرده و آن را در به‌روز‌رسانی ماه اوت، در اختیار کاربران گذشته است. علاقمندان می‌توانند با رفتن به صفحه راهنمای JAWS یا Fusion, با میان‌بر‌ها و چگونگی استفاده از این مرورگر، آشنا شوند.
این روز‌ها با توجه به درگیری دنیا با ویروس کرونا و برگزاری بسیاری از جلسات کاری و تحصیلی به صورت برخط، استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر زوم هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. Freedom Scientific هم سعی کرده با اعمال برخی به‌روز‌رسانی‌ها، استفاده از این نرم‌افزار‌ها را برای نابینایان تسهیل کند. در به‌روز‌رسانی ماه اوت، یکی از اشکالات JAWS در زوم، برطرف شده است. تا پیش از این، کاربران می‌توانستند با استفاده از کلید‌های CTRL + 1 تا 0، پیغام‌های مکتوب یا هشدار‌های جلسات را یکی یکی بخوانند. این کار اما با این اشکال مواجه بود که در صورت خوانده شدن هشدار‌ها، پیام‌ها خوانده نمی‌شد و بالعکس. حالا در به‌روز‌رسانی جدید، همه چیز، شامل هشدار‌ها و پیام‌ها به کمک این کلید‌های میانبر خوانده می‌شود. کاربران می‌توانند با مراجعه به صفحه Software در وبسایت Freedom Scientific, نسخه آزمایشی به‌روز‌رسانی اوت را دانلود کنند.

..........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 27 حرفی ما باید به 27 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از پیامبر اکرم (ص) بدست آید. سؤالات: 1. احسان (چهار) 2. حرف عطف (دو) 3. ارزشمند و نفیس (هفت) 4. ابزار سوارکاری (پنج) 5. حامی مالی (هفت) 6. از خود راضی (سه) 7. ائلین کسی که پرچم برافراشت (یازده) 8. اسلوب و قاعده (پنج) 9. سنگ زینتی (پنج) 10.اسب نر (پنج) 11. از غصه مردن (دو) 12. اختلال دستگاه گوارش (چهار) 13. استان کویری (سه) 14. از ادات شرط (سه) 15.طلا (دو) 16.ارتعاش ساز فیزیک (شش) 17. جوانمرد (سه) 18. یکی از خط های قدیمی (هفت) 19. ارفاق (پنج) 20. اتم باردار (سه) 21. ادعای دروغین (چهار) 22. استفراغ (چهار)23. گلی خوشبو (چهار)24. ارتباط فکری (هفت) 25. شدیدتر (سه) 26. از صور فلکی (پنج) 27. اخطار (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. کنکاش 2. رش 3. باجه 4. لعن 5. ارس 6.آناتومی 7. زهر چشم 8. خرم 9. احدب 10. کائنات 11. بلد 12. یا 13. تئوری 14. اسکیمو 15. لیبل 16.موم 17. قند 18. داین 19. سی 20. آزادی 21. سا 22. تلخ.

رمز جدول هفته گذشته: کربلا از خاک بیت المقدس است.

 

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *