شناسه خبر: 21632 منتشر شده در مورخ: 1399/6/5 ساعت: 21:45 گروه: اجتماعی  
پیشتازی تهران در مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان

پیشتازی تهران در مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان

رئیس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور گفت: تاکنون حدود ٦٠ تا ٧٠ کیلومتر از معابر شهر تهران و ۷۲ بوستان در این شهر مناسب‌سازی شده و در طراحی پارک‌هایی که جدید ساخته می‌شود، موضوع مناسب سازی از ابتدای طراحی لحاظ و با استانداردهای روز جهانی و کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش ایران سپید به گزارش ایسنا مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی در شهر تهران توضیح داد: شهر تهران نیز همانند سایر شهرهای کشور و البته در برخی موارد به عنوان شهر پیشتاز در مناسب سازی بوده و دارای نماینده مستقل در کمیته‌های فنی و تحقیقاتی و دیگر کمیته های تخصصی در ستاد مناسب سازی  است.

وی با بیان اینکه موارد بسیاری از اقدامات مناسب سازی در معابر، پیاده راه‌ها، بوستان‌های شهری و اماکن عمومی تهران به اجرا درآمده و یا در مرحله اجرا است، گفت: پنج هزار کیلومتر مناسب‌سازی شهر تهران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود ٦٠ تا ٧٠ کیلومتر از معابر شهر تهران مناسب سازی شده است. همچنین در طرح جامع مناسب سازی شهر تهران قرار است تا معابر بالای ١٢ متر برداشت و برای این معابر برنامه مناسب سازی تهیه شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: تاکنون ٧٢بوستان شهری تهران مناسب سازی شده و در طراحی بوستان هایی که جدید ساخته می‌شود، موضوع مناسب سازی از ابتدای طراحی لحاظ و با استانداردهای روز جهانی و کشور اجرا خواهد شد.

۳۱ شهر پایلوت برای مناسب‌سازی

جمالی‌نژاد با بیان اینکه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور با حضور اعضای ستاد که منتج به مصوبات تصمیمات خوبی در زمینه مناسب سازی شهرهای کشور است به صورت منظم و ماهانه برگزار می‌شود، اضافه کرد: کمیته‌های تخصصی  فنی و تحقیقاتی، حقوقی و نظارت، آموزش و اطلاع‌رسانی ذیل ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور تشکیل شده است. علاوه بر این، ساماندهی  ۳۱ شهرستان پایلوت برای مناسب سازی در ۳۱ استان کشور انجام و مناسب سازی شهر یزد به عنوان پایلوت شهر جهانی دسترس پذیر و مناسب سازی شده در کشور انتخاب شده است، همچنین مناسب سازی اردکان به عنوان دومین شهر مناسب سازی شده در استان یزد تصویب شد.

رصد مداوم شهرداری‌های کشور

او با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان مصوب ۹۶/۱۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی و  آئین نامه‌های اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان برای اجرا به استانداران کشور ابلاغ شده است، ادامه داد: در همین راستا عملکرد ۶ ماهه شهرداری‌های سراسر کشور در اعمال چک لیست مناسب سازی برای معلولان در پروانه‌های ساختمانی که دوبار در سال انجام می‌شود، رصد و گزارش‌ها دریافت می‌شود. همچنین استاندارد جهت بالابرها (بالابر تا ارتفاع ۲ متر) به عنوان مناسب سازی ساختمان‌ها برای معلولان هم تدوین و هفته گذشته هم هماهنگی برای تهیه چک لیست (نشان دسترس پذیری) برای ساختمان‌های عمومی با کاربری‌های مختلف از جمله آموزشی، فرهنگی، ‌مذهبی، ‌تجاری، ورزشی و فضای سبز انجام شد.   

بر اساس گزارش سایت شهر، رئیس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، از تدوین سند راهبردی مناسب سازی کشور با همکاری اعضای ستاد و ابلاغ آن برای اجرا به استانداران کشور خبر داد و بررسی‌های موردی از سوی تیم ارزیابی و راستی آزمایی کمیته فنی و تحقیقاتی درباره اقدامات دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها و اعلام موارد و مشکلات به آنان را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مناسب‌سازی عنوان کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *