شناسه خبر: 21626 منتشر شده در مورخ: 1399/6/5 ساعت: 20:55 گروه: اجتماعی  
جمع آوری بیش از 43 هزار میلیارد ریال مشارکت مردمی در دولت های یازدهم و دوازدهم

جمع آوری بیش از 43 هزار میلیارد ریال مشارکت مردمی در دولت های یازدهم و دوازدهم

معاون مشارکتهای مردمی، موسسات غیردولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور، مهمترین دستاوردها و اقدامات این معاونت را در طی سالهای دولت یازدهم و دوازدهم، تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید ذوالفقار یزدانمهر در خصوص دستاوردها و اقدامات معاونت مشارکت های مردمی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: با عنایت به تکلیف دفتر مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی مبنی بر بهره مندی از مشارکت آحاد جامعه در راستای ارتقای سطح زندگی و بهبود معیشت مددجویان، هرساله به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نیکوکاری جامعه نسبت به اجرای برنامه ها، طرحها و پویشهای مختلف در زمانها و مناسبتهای گوناگون اقدام شده است و میزان مشارکت های مردمی جمع آوری شده اعم از نقدی، غیر نقدی و خدماتی طی سالهای ۹۲تا ۹۸ به ارزش ۴۳هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال، است.

وی افزود:این مبلغ شامل فطریه به میزان ۸ هزار و ۹۹۱میلیارد ریال، مبلغ جمع آوری شده در دهه ولایت به میزان ۱ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال بوده است که در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۹ جمع آوری شده است.  
یزدان مهر با اشاره به مبالغ جمع آوری شده در پویش های مختلف سازمان بهزیستی نیز گفت: در پویش قلب مهربان(سال۹۶) مبلغ ۱۸میلیارد ریال، در پویش لبخند مهر(تهیه نوشت افزار و لباس گرم برای کودکان مناطق کم برخوردار در سال ۹۷) جمعا ۱۵۹میلیارد ریال، در پویش تهیه ملزومات بهداشتی برای مبارزه با کرونا(اسفند ماه ۹۸) مبلغ ۱۵۷  میلیارد ریال و در پویش همدلی مؤمنانه در ماه رمضان امسال، بیش از۲هزارو ۸۱۵ میلیارد ریال جمع آوری شده است.
وی همچنین از توزیع اعتباری به مبلغ ۳۹۷ میلیارد ریال برای تأمین جهیزیه ۳۹هزار و ۷۸۹نفر از مددجویان سازمان بهزیستی در سال های ۹۲تا ۹۹خبر داد و افزود: همچنین پویشی با عنوان «حلقه وصل باشیم» در سال ۹۸ اجرا شد که میزان کمک های جمع آوری شده در این پویش مبلغ ۱۱۶ میلیارد ریال بود و با این مبلغ ۲۲۰ جهیزیه برای نوعروسان تحت پوشش بهزیستی، تهیه شد.  
  یزدان مهر اقدامات دیگری همچون جذب مشارکت های مردمی در برنامه کمک به زلزله زدگان غرب کشور سال(۹۶) به مبلغ بیش از ۳۲۰میلیارد ریال و برپایی پویش مشق مهر (تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان مناطق کم برخوردار درسال ۹۸ که به توزیع ۱۵۶ هزار بسته نوشت افزار بین کودکان محروم، جمع آوری مشارکت های مردمی به ارزش ۱۸۰میلیارد ریال در همایش تجلیل از خیرین و نیکوکاران(در تیرماه ۹۸) و اختصاص آن به تأمین آورده مسکن خانوارهای دو معلول به بالا، را به عنوان اهم فعالیت های معاونت مشارکتهای مردمی بهزیستی در دولت تدبیر و امید، عنوان کرد.
وی همچنین افتتاح شیرخوارگاه شبیر در سال ۹۸ به کمک مجمع خیرین و جامعه خیرین حامی معلولان با ظرفیت نگهداری ۱۵۰ کودک، و با صرف هزینه ای در حدود ۲۰۰ میلیارد را، نیز از مهمترین اقدامات بهزیستی در دولت دوازدهم برشمرد.


ایجاد بیش از ۳۱۲هزارفرصت شغلی برای توانمندسازی مددجویان بهزیستی


این معاونت در راستای توانمند سازی مددجویان توانسته است با ایجاد ۱۴۹ هزار و ۹۸۴ فرصت شغلی در دولت یازدهم و ۱۶۲ هزار و ۲۰۹ فرصت شغلی از ابتدای دولت دوازدهم تا به حال، به مددجویان بهزیستی خدمت رسانی کند.

به گفته یزدان مهر، جذب ۲ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای اشتغال جامعه هدف در دولت یازدهم و ۳ هزار میلیارد تومان در سه ساله دولت دوازدهم  و همچنین توزیع ۲۱۶ میلیارد تومان مشوق حمایتی برای کمک هزینه بیمه سهم کارفرمایی و خوداشتغالی از دیگر فعالیت های معاونت مشارکت های مردمی برای توانمند سازی مددجویان بهزیستی است.

وی افزود پس ازتصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت؛  آیین نامه های اجرایی ماده ۱۰ (راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولین) ماده ۱۲(پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان) ماده ۱۳(معافیت بیمه ای معلولان شاغل) و ماده ۱۴(نظام نامه مهارتی و توانمندسازی معلولان)   ابلاغ، و فرایند اجرایی شدن مفاد مذکور در قانون سال ۱۳۹۹ نیز آغاز شده است.

این مقام مسئول، ورود سازمان بهزیستی به فرایند شبکه سازی برای حمایت اجتماعی و اقتصادی از ظرفیت های تولیدی جامعه هدف در قالب شبکه مدیریت زنجیره تامین،  راه اندازی اولین شعبه هایپر سنتر شهر هنر برای فروش محصولات هنری و صنایع دستی تولیدی جامعه هدف، ورود به مقدمات راه اندازی اولین کارخانه فناوری هنر و صنایع خلاق، ورود به مقدمات راه اندازی شبکه تولید و عرضه پوشاک اقلام ایرانی، پیگیری مقدمات راه اندازی شبکه نوغانداری در مناطق محروم و مرزی و پیگیری مقدمات راه اندازی شبکه تولید و پرورش نژادهای تجاری و برجسته آبزیان در قالب استخرهای خانگی، و همچنین راه اندازی کارگاه های اشتغال مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور را اقدامات مهم معاونت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی در خصوص توانمند سازی و اشتغال جامعه هدف دانست.

صدورپروانه فعالیت برای بیش از ۲۲ هزار مرکز غیردولتی با نظارت بهزیستی

وی همچنین در خصوص فعالیت این معاونت در حوزه موسسات غیر دولتی نیز گفت: بهزیستی در دولت های یازدهم و دوازدهم در راستای اجرای اصل ۴۴ و کاهش تصدی دولت و در بخش واگذاریها توانسته است تمامی وظایف و فعالیتهای غیرحاکمیتی خود را به بخش غیردولتی واگذار نماید و درحال حاضر تقریبا تمام مراکز دولتی سازمان به بخش غیردولتی واگذارشده است به گونه ای که در این مدت برای بیش از ۲۲ هزار مرکز پروانه فعالیت، و برای بیش از ۵۳۰۰ موسسه غیر دولتی پروانه تاسیس صادر شده است.

یزدان مهر افزود:از دیگر دغدغه های سازمان چگونگی نظارت بر عملکرد مراکز و موسسات غیردولتی بود که خوشبختانه طی یک سال  اخیر با طراحی نظام نظارت، ارزشیابی و رتبه بندی موسسات اقدامات خوبی در زمینه استاندارد سازی فرایند اداره موسسات صورت پذیرفته و اقدامی بزرگ در خصوص نظارت بهینه بر عملکرد بخش غیردولتی همکار کلید خورده است.

جلب اعتماد و همراهی مردمی با شفاف سازی عملکرد حوزه مشارکت های مردمی

معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور در خصوص لزوم شفاف سازی فعالیت های این معاونت نیز گفت: استفاده از «سامانه ارمغان» جهت ثبت دقیق اطلاعات خیرین و میزان مشارکت مردمی آنان و اعلام محل مصرف آن، ساماندهی فرایند جلب و جذب مشارکتهای مردمی در قالب فرایندهای الکترونیک نظیر اپلیکیشنها، USSD، موبایل پیمنت، سیستمهای بانکی الکترونیک به منظور افزایش ضریب امنیت و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و اتصال همه روشهای جذب مشارکتهای مردمی به بانک مرکزی جهت شفاف سازی فرایند جذب و هزینه کرد مشارکتهای مردمی از اقداماتی است که به منظور جلب اعتماد مردمی و حمایت هر چه بیشتر آنان از فعالیت های نیکوکارانه بهزیستی، صورت گرفته است.

وی از دیگر اقدامات بسیار تاثیرگذار سازمان  را راه اندازی سامانه الکترونیکی « صدور مجوزها» دانست که علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند صدور مجوزها، از شفافیت بالایی برخوردار است و در تحقق دولت پاسخگو نیز بسیار نقش دارد.

وی افزود:همچنین مقدماتی برای راه اندازی «سامانه شفافیت جلب و مصرف مشارکت‌های مردمی»  انجام شده است که در صورت راه اندازی این سامانه، زیرساختهای لازم برای بهره برداری مؤسسات خیریه از این ظرفیت نیز فراهم خواهد شد تا ضمن کمک به کاهش هزینه ها، در استفاده از شیوه های سنتی جذب مشارکت و ارائه خدمت به نیازمندان، از سوء استفاده های احتمالی نیز جلوگیری شود. همچنین  تلاش می کنیم تا با همیاری شبکه های خلاق و نوآور و استارت آپها، از راههای نوین جهت ارائه دقیق و هدفمند مشارکتهای جذب شده به مددجویان بهرهمند شویم تا هزینه ها و مشکلات ناشی از ارائه کمک به صورت سنتی کاهش یابد.  بر این اساس خیرین می‌توانند علاوه بر تعیین دقیق مصداق مشارکت خود، بر گزارشهای فرایند جذب و توزیع مشارکت خود با سازمان نیز نظارت داشته باشند.

یزدان مهر گفت:همچنین با هدف تخصصی نمودن فعالیت موسسات غیردولتی همکار تلاش شده است تا با ایجاد شبکه‌های موضوعی متشکل از موسسات همکار، ضمن ایجاد امکان تبادل دانش و تجارب، امکان نظارت تخصصی و صنفی این شبکه ها نیز در راستای شفافیت هر چه بیشتر مهیا شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *