شناسه خبر: 21575 منتشر شده در مورخ: 1399/5/28 ساعت: 23:52 گروه: اجتماعی  
بازی، یک روش موثر اجتماعی کردن کودکان با اختلال‌ طیف اُتیسم

بازی، یک روش موثر اجتماعی کردن کودکان با اختلال‌ طیف اُتیسم

بازی‌کردن، نقش مهمی در فرآیند رشد کودکان ایفا می‌کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا بنابراعلام ایده های کوچک نوین، همه کودکان بخش بزرگی از ساعات روز را به بازی کردن می‌گذرانند، از بازی‌های یک‌نفره گرفته تا بازی‌های گروهی؛ اما بازی، برای کودکان با اختلال طیف اّتیسم، شکل و روش دیگری دارد.کودکان با این اختلال معمولا خوب با دیگران و به‌خصوص همسالان خود ارتباط نمی‌گیرند و تنها بازی کردن را به بازی‌های گروهی و بازی‌های تکراری را به بازی‌های جدید ترجیح می‌دهند.اما ما نباید بگذاریم که این ویژگی مانع حضور کودکان در فضاهای باز و عمومی شود. کودکان با اختلال طیف اُتیسم، مانند همه کودکان نیاز دارند که بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا در کودکی و بزرگسالی بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

نیاز به فضای بازی امن و مجزا برای کودکان با ویژگی‌های خاص

مهدی صادقی، فعال حوزه معلولان گفت: معلولان شامل دو طیف جسمی و ذهنی هستند. متاسفانه هر دو گروه معلولان در جامعه مشکلاتی دارند.این مشکلات از دو دلیل سرچشمه می‌گیرند؛ یکی نامناسب بودن تجهیزات شهری و دیگری متفاوت دیده شدن از سوی مردم. این مشکل، در رابطه با فضاهای بازی کودکان معلول هم صادق است.کودکان با بیماری‌های خاص و معلولیت‌های ذهنی یا جسمی، در فضاهای بازی عمومی با نگاه‌های خیره‌ای مواجه می‌شوند که آن‌ها مضطرب و ناراحت و در نتیجه منزوی می‌کند. طراحی فضاهای امن و مجزا می‌تواند تا حد زیادی این رفتارها و احساسات ناخوشایند را کاهش دهد.طراحی فضاهای امن و مجزا، می‌تواند به خانواده‌هایی که فرزندی با اختلال طیف اُتیسم یا دیگر معلولیت‌ها را دارند کمک کنند که با خیال راحت کودکشان را برای ساعاتی آزاد بگذارند. این آزادی و همبازی شدن با دیگر کودکان با بیماری‌های خاص یا نیازهای مراقبتی ویژه به آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران کمک کند.البته طراحی این فضاها برای ایزوله کردن کودکان با نیازهای مراقبتی ویژه نیست. بلکه می‌تواند پله‌ای برای ورود آن‌ها به فضاهای عمومی با اضطراب کمتر و آمادگی بیشتر باشد.بازی کردن در فضاهای امن به کودکان با اختلال اُتیسم و دیگر نیازهای مراقبتی ویژه کمک می‌کند که به بالندگی برسند، کارآمد شوند و جای خود را در جامعه پیدا کنند. استقلال و اتکای به خود دو پیامد مهم و مثبت بازی کردن در فضاهای امن برای کودک خواهد بود.

یک اسباب بازی آشنا، کمک به آرامش بیشتر کودکان با اختلال اُتیسم در محیط عمومی

کودکان با اختلال طیف اُتیسم، بیشتر از دیکر کودکان به یک کار تکراری عادت می‌کنند و آن را هنگام قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی نامطلوبشان انجام می‌دهند. مثل جویدن ناخن یا لبه آستین.فشار دادن دندان‌ها به هم و مشت کردن دست‌ها و کندن پوست کنار ناخن‌ها. همه‌ی این رفتارها دردناک است و به سلامت کودک آسیب می‌زنند. در نتیجه حضور در محیط‌های غریبه را برای او آزاردهنده‌تر می‌کند.چویی یا همان دندانگیر، یکی از اسباب‌بازی‌های امن و سالم برای کمک به گودگ در این مواقع است. کودکی که هنگام تجربه استرس و غریبه بودن، شروع به جویدن آستین یا ناخن‌هایش می‌کند، با داشتن اسباب‌بازی آشنای چویی می‌تواند از آن برای کاهش اضطراب استفاده کند. دندانگیر می‌تواند تجربه جویدن‌های اضطرابی را به جویدن‌های آرام‌بخش تبدیل کند.

کدی، جایی برای تهیه اسباب‌بازی‌های امن

کودکان با نیازهای مراقبتی ویژه مانند اختلال اتیسم و کودکان با بیماری‌های خاص، به اسباب‌بازی‌ها و محصولات توانبخشی خاصی نیاز دارند که شاید تهیه آن برای همه ساده نباشد.تهیه محصول مطمئن، قدم اول برای تضمین سلامتی و بهبود کیفیت زندگی کودک است. کدی‌لند، جایی است که محصولات مطمئنی که این کودکان و خانواده‌هایشان نیاز دارند را تهیه، دسته‌بندی و عرضه می‌کند.چویی، یکی از محصولات کِدی است که به کودکان با اختلال طیف اُتیسم کمک می‌کند تا تجربه حضور در محیط‌های اجتماعی را تحمل کند و با آن کنار بیاید.این کنار آمدن، قدمی مهم در راه اجتماعی شدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران برای کودک است. پس لازم است یک دندانگیر بادوام که از مواد اولیه استاندارد تولید شده باشد، برای کمک به کودک در این مواقع تهیه شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *