شناسه خبر: 21567 منتشر شده در مورخ: 1399/5/28 ساعت: 00:23 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 28 مرداد 1399

روزنامه سه شنبه 28 مرداد 1399

عناوین روز: معرفی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از سوی بهزیستی برای دریافت تسهیلات وام اجاره - قیمت تلفن همراه 15 تا 30 درصد کاهش یافت - در مراکز فراگیر کانون چه اسباب بازیهایی برای - کودکان نابینا وجود دارد - شب کنکور دور این غذاها را خط بکشید - سالار عقیلی برای شهدای سلامت خواند - مجمع انتخاباتی هیأت نابینایان البرز به زودی برگزار می شود - زنده‌ شدن پس از ۶ ماه!

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 28 مرداد 1399

28 ذی الحجه 1441

18 جولای 2020

سال بیست و چهارم شماره 6491

صاحب امتیاز: 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892 

وبسایت: www.iransepid.ir 

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین امروز...........

معرفی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از سوی بهزیستی  برای دریافت تسهیلات وام اجاره

قیمت تلفن همراه 15 تا 30 درصد کاهش یافت

در مراکز فراگیر کانون چه اسباب بازیهایی برای کودکان نابینا وجود دارد

شب کنکور دور این غذاها را خط بکشید

سالار عقیلی برای شهدای سلامت خواند

مجمع انتخاباتی هیأت نابینایان البرز به زودی برگزار می شود

زنده‌ شدن پس از ۶ ماه!

 

 

………..ویژه

* معرفی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از سوی بهزیستی  برای دریافت تسهیلات وام اجاره

 
معاون وزیر راه و شهر سازی از بار گذاری اطلاعات مشمولان دریافت وام ودیعه ی اجاره ی مسکن در سامانه ی اقدام ملی خبر داده و گفته: برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشمول شدند که تا روز چهارشنبه ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد مدارک خود را در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir بارگزاری کردند. از این تعداد تاکنون بر اساس استعلامات صورت گرفته ۸۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که سریعاً به بانک معرفی می شوند. استعلام سایر متقاضیان در حال انجام است.
وی در خصوص مهلت ثبت نام متقاضیان هم گفته: مهلت ثبت نام جدید برای دریافت وام اجاره به اتمام رسیده اما کسانی که درخواست داده‌اند باید نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند.
وی همچنین به اسامی متقاضیانی که از سوی سازمان بهزیستی معرفی شده اند اشاره کرده و اظهار داشته: سازمان بهزیستی تاکنون ۶۵۰۰ نفر را برای دریافت تسهیلات اجاره معرفی کرده است.  بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کاربر بانکی در شعب مختلف بانک های سراسر کشور آماده خدمات دهی به متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره هستند. در این خصوص هر چقدر که متقاضیان زودتر نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند زودتر به بانک معرفی می‌شوند.
 
* برگشت ساختار ادارات استثنایی به قبل از قانون تجمیع
 
اعضای شورای معاونان وزیر آموزش و پرورش در برنامه «گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری» که با حضور رئیس سازمان امور اداری و استخدامی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌ و پرورش و حوزه‌های مشترک همکاری پرداختند. دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان مولفه های آموزش و پرورش استاندارد اظهار داشت: آموزش پرورش با کیفیت و استاندارد نیازمند استاندارد سازی در فضا و تجهیزات، منابع مالی، رویه ها و منابع انسانی است و یکی از مهمترین خرده نظام های سند تحول بنیادین، خرده نظام منابع انسانی است که ۶۴ درصد راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین مبتنی بر تحول منابع انسانی است. معاون وزیر با بیان اینکه تأمین نیروی انسانی باید بر اساس شاخص دانش آموز به معلم و شاخص پوشش تحصیلی باشد‌ اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش با ۱۹۵ هزار کمبود نیروی انسانی مواجه است و سهم آموزش و پرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو است که امید است این مشکل کمبود در قالب طرح تأمین نیروی انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شود. حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز برعهده دارد اظهار داشت: استاندارد نیروی توانبخشی به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک نیروی توانبخشی است که این میزان در حال حاضر ۱۴۰ به یک است و کمبود شدیدی در این حوزه وجود دارد. وی افزود: یکی از مشکلات نیروهای توانبخشی قرار نگرفتن این نیروها در گروه شغلی معلمان است که امید است با تمهیدات سازمان امور استخدامی این نیروها نیز در رسته معلمان قرار گیرند. وی با اشاره به سختی کار نیروهای آموزش و پرورش استثنایی نسبت به نیروهای آموزش و پرورش عادی اظهار داشت: بعد از تجمیع قانون خدمات کشوری ۵۰‌ درصد امتیازات این قانون ویژه معلمان استنثایی از بین رفت که برگشت این امتیازات نیازمند توجه ویژه سازمان امور اداری به معلمان استثنایی است. حسینی با اشاره به بزرگ شدن ساختار اداری در سالیان اخیر افزود: بزرگ شدن ساختار اداری مانعی برای توسعه است اما می‌توان با قدرت بخشیدن درون سازمانی راه را برای توسعه و کارکرد بهتر هموار کرد‌. وی افزود: برگشت ساختار ادارات استثنایی به قبل از قانون تجمیع و افزایش اختیارات این ادارات میتواند به بهبود روند امور در آموزش و پرورش استثنایی کمک کند.
 
* آغاز احداث ۲۶۰ واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی
 
عملیات اجرایی ساخت ۲۶۰ واحد مسکن مددجویی با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سازمان بهزیستی در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان و فارس با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، معاون مشارکت های مردمی و مدیرکل مسکن بهزیستی و مدیران عامل تعدادی از هلدینگ های زیر مجموعه قرارگاه بصورت ویدئو کنفرانس و همزمان آغاز شد. دکتر قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم ضمن قدردانی از فعالیت های محرومیت زدایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و همکاری صمیمانه با بهزیستی در کنار پروژه های عظیم صنعتی و... با بیان اینکه این تعداد واحد مسکونی براساس فاز اول تفاهم نامه همکاری بهزیستی و قرارگاه برای ساخت ۱۵۰۰ واحد مددجویی تا پایان سال ۱۳۹۹ شروع می شود، افزود:اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه بصورت ۷۵ درصد سهم بهزیستی و ۲۵ درصدسهم قرارگاه تأمین شده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور، تفاوت این پروژه را با سایر پروژه های مشابه در سهم آورده مددجویان اعلام کرد و گفت: در این پروژه غیراز معرفی زمین، مددجو هیچ مبلغی را پرداخت نمی کند. دکتر قبادی دانا خاطر نشان کرد؛ تاکنون ۱۲۲۶ خانوار واجدشرایط  به قرارگاه معرفی شده اند که پس از بررسی های انجام شده پرونده ۸۳۰ خانوار تأیید و کار بررسی ۱۴۴ خانوار هم در مرحله بررسی زمین است و ۲۵۲ خانوار هم در بحث زمین معرفی شده مشکلاتی داشته اند که در حال رفع ایرادات هستند. رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با تأکید بر همکاری تنگاتنگ ادارات کل بهزیستی با سپاه پاسداران استان ها، ابراز امیدواری کرد تا در نتیجه همکاری ایجاد شده در پایان سال ۹۹ شاهد خانه دار شدن ۱۵۰۰ خانوار مددجوی واقع در دهک های ۱ الی ۳ باشیم.
دکتر محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیزدر این مراسم با بیان اینکه عملیات احداث اولین واحد تفاهم شده در بهمن ماه سال گذشته و همزمان با گرامیداشت ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حاشیه شهر نیشابور آغاز شد که طی یک ماه آینده تحویل مددجو می شود. دکتر محمد افزود:عمده واحدهای قابل احداث در مناطق روستایی و صعب العبور قرار دارند که با تمام توان برای اجرای به موقع تفاهم ایجاد شده با بهزیستی و تحویل مسکن مناسب به مددجویان این سازمان تلاش می کنیم. شایان ذکر است از مجموع این ۲۶۰ واحد، ۵۸ واحد در استان آذربایجان شرقی،۳۵ واحد در استان آذربایجان غربی،۵۴ واحد در استان فارس و ۱۱۳ واحد در استان کرمان احداث می شود.
 
* تمدید اعتبار یکساله مجوز مراکز و مؤسسات غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی به صورت خودکار:
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با ابلاغ بخشنامه ای به مدیران کل بهزیستی استان ها در سراسر کشور، از تمدید اعتبار یکساله مجوز مراکز و موسسات غیردولتی تحت نظارت بهزیستی به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه صاحبان امتیاز این مراکز به ادارات بهزیستی خبر داد.
 
 

………...اخبار روز 

* قیمت تلفن همراه 15 تا 30 درصد کاهش یافت

بازار تلفن همراه بعد ‌از چند ماه التهاب که عواملی همچون شیوع کرونا، تخصیص نیافتن ارز، دپو شدن تلفن همراه در گمرک، منتشر شدن خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای 300 یورو و... بر آن تأثیر گذاشته بود، این روزها، آرام آرام به سمت آرامش نسبی می رود. اما در این 4 ماه بر بازار تلفن همراه چه گذشت و چه اقدام‌های مؤثری صورت گرفت تا آرامش به این بازار بازگردد.
 رضا قربانی رئیس کمیسیون قیمت‌گذاری و تنظیم بازار تلفن‌همراه بازگشت آرامش نسبی به بازار تلفن همراه را  تابع دو چیز  می دند: قیمت ارز و واردات روان (تخصیص ارز و ثبت سفارش)
قربانی افزود: با تعامل و همفکری بین فعالان و مسئولان مربوطه، تصمیمات درستی گرفته و موجب شد تا کالا در بازار افزایش یابد و قیمت واقعی شود به طوری که هم‌اکنون قیمت تلفن همراه بالای 300 یورو و زیر 300 یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد.
این فعال بازار تلفن همراه اعتقاد دارد به جرأت می‌توانم بگویم که قیمت تلفن همراه نسبت به سایر کالاها مانند لوازم خانگی، صوت و تصویر و... مناسب تر و منطقی‌تر است. 
این فعال بازار درباره میزان آمار واردات در سال‌جاری تاکنون نیز گفت: هنوز آمار سامانه همتا در مرداد ماه اعلام نشده ولی تا 15 تیرماه امسال تقریباً جمع تعداد دستگاه‌های تلفن همراه وارداتی مسافری و تجاری 3 میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 800 هزار دستگاه کمتر است ولی با ترخیص تدریجی 500 هزار دستگاه تلفن همراه موجود در گمرک و واردات جدید، پیش‌بینی می‌شود تا آخر مردادماه یک و نیم میلیون دستگاه دیگر وارد بازار تلفن همراه شود و کسری 800 هزار دستگاهی که در بازار تلفن همراه پیش‌بینی می‌شود، نیز رفع شده و ذخیره خوبی برای ماه‌های آینده حداقل تا مهرماه باشد.  
 
* پک بهداشتی در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد
 سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور  با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش میزان بهداشت و سلامت کنکور ۹۹ که از چهارشنبه ۲۹ مردادماه آغاز می شود، اظهار داشت: در جلسه کنکور یک پک بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی، ژل بهداشتی تک نفره و بروشور بهداشتی روی صندلی هر داوطلب قرار می گیرد./ ایرنا
 
 * زمان تکمیل آورده مسکن ملی تمدید شد
معاون وزیر راه: در طرح اقدام ملی مسکن باید متقاضیان تا پانزدهم شهریورماه آورده خود را تکمیل کنند. 
این آخرین مهلت برای متقاضیان است و باید هرچه سریعتر متقاضیان آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند.
در صورت ایجاد شدن ظرفیت در بسیاری از شهرها از جمله تهران امکان ثبت نام در مرحله سوم ممکن خواهد شد.
 
* تعداد دارندگان کد بورسی به ۵۰ میلیون نفر رسید
مدیر اطلاع رسانی بورس: تعداد دارندگان کد بورسی در کشور به ۵۰ میلیون نفر رسیده است که عمده این افراد دارای سهام عدالت هستند.
تاکنون ۳۰ میلیون نفر در بازار بورس حداقل یک بار سفارش گذاشته‌اند.
مردم انتظار نداشته باشند در این بازاری که ریسک دارد همیشه سود کنند.
یکی دیگر از علت‌هایی که باعث زیان دیدن افراد تازه وارد می‌شود این است که آن‌ها در زمان منفی بودن سهمشان را می‌فروشند و زمان مثبت بودن سهام می‌خرند که این موضوع هم باعث آسیب دیدن این افراد است.
 
 

.........گفتگوی ویژه

* در مراکز فراگیر کانون چه اسباب بازیهایی برای کودکان نابینا وجود دارد

یکی از رسالتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بازی است. طاهره بشیر، مسئول مراکز فراگیر کانون در این باره می گوید.
به گزارش ایران سپید طاهره بشیر می گوید: بازی و سرگرمی یکی از عناوین 64 گانه ما در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. و جزو فعالیتهایی است که خیلی برای ما اهمیت دارد. ولی هر مرکز بنا به شرایط خود؛ محیط و اقلیمی که در آن قرار دارد؛و به فراخور توانمندی و مهارتهای مربیان خود ذیل این عنوان با بچه ها کار می کند.مثلا یک مربی در بازیهای رومیزی مهارت دارد یا مربی دیگری بازیهای گروهی را انجام میدهد یا شاید در استانها بازیهای بومی و محلی استان رایج باشد. گاه هم خود بچه ها پیشنهاد بازی دارند و مثلا با اسباب بازیهای خود به مرکز می آیند. تا بازیهای کارتی و رومیزی مثل شطرنج و که در مراکز فراگیر انجام می شود. .. خود من طرفدار احیای بازیهای قدیمی مثل دوز ،مار و پله و  منچ و هستم. .. اما کمابیش در کتابخانه های کانون وسایل بازی هم وجود دارد که یا تولید خود کانون است یا تولید شرکتهای مورد تأیید کانون مثل بازی تا و صنایع آموزشی.البته یک سری بازی مناسب بازی بچه های با نیازهای ویژه هم وجود دارد. مثل پازلهای چوبی مناسب بچه های نابینا یا کریدر و منچ مخصوص این بچه ها. در جشنواره های ملی اسباب بازی هم تولید کنندگان تولیدات خود را می آورند و نشستهای تخصصی و علمی خوبی در این رابطه برگزار می شود. 
س: اگر برای شناخت محیط کودک نیاز به اسباب بازیهایی داشته باشد که دنیای  اطرافش را به او نشان دهد آیا در کانون وجود دارد؟
ج: خیر.  به صورت تخصصی به مقوله اسباب بازی نگاه نشده است اسباب بازیهایی را هم که گفتم چون لمسی است کودکان نابینا می توانند با آنها بازی کنند. اما اسباب بازی شناختی که به آنها کمک کند تا محیط و زندگی را بشناسند متاسفانه نداریم گاه هم مربیان از خلاقیتهای خود استفاده می کنند مثلا در کلاس سفال یک فنجان به دست کودک نابینا می دهیم تا خوب لمس کند و آن را بسازد. ولی خیلی محدودیم
امیدواریم از پس ضروریات زندگی نیاز به بازی و تفریح نیز برای کودک نابینا به رسمیت شناخته شود و توجه به آن در برنامه ریزی سازمانهای متولی امور معلولان بگنجد.
 

……...بهداشت و سلامت

* شب کنکور دور این غذاها را خط بکشید: این روزها با توجه به شرایط کرونایی در کشور، کنکوری‌ها بیش از سایر افراد دچار استرس می‌شوند اما توجه به برخی نکات تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی مفید می‌تواند علاوه بر کنترل و مهار استرس، باعث قوای جسمانی و روانی نیز شود.

عباس رحمتی متخصص تغذیه افزود: برای کاهش استرس مصرف ویتأمین های خانواده گروه B مفید بوده که تا حد زیادی درغلات دیده می شوند، بنابراین باید بیشتر از نان های سبوس دار استفاده شود. گنجاندن مواد پروتئینی کافی در برنامه غذایی این دسته از افراد و منابع امگا ۳ موجود در ماهی ها بخصوص ماهی های چرب اضطراب، تنش و افسردگی را کاهش می دهد لذا به کنکوری ها توصیه می شود هفته ای دو تا سه وعده ماهی مصرف کنند.
رحمتی افزود: استفاده از غذاهای خانگی مناسب به جای غذاهای بیرون در روزهای نزدیک به کنکور بسیار مهم است چرا که ابتلا به مسمومیت را تا حدزیادی کم می کند، همچنین شب کنکور حتما غذای سبک و مقوی و صبح روز کنکور باید صبحانه کامل (نان،  پنیر، گردو، عسل و مربا) مصرف شود و حتی افرادی که عادت به صبحانه ندارند در روز کنکور باید این وعده را به طور کامل جدی بگیرند.
مدیریت انرژی تاثیر بسیار زیادی در کنکور دارد، افراد باید  از غذاهای چرب استفاده نکنند، زیرا دیرتر از معده خارج می شوند. در حین حال میزان استفاده از پروتئین مانند گوشت، مرغ، جگر، عدسی و غیره را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰درصد بدن را آب تشکیل می دهد، اظهار داشت: نوشیدن روزانه هشت لیوان آب ضروری بوده و  با توجه به نیاز مغز، از مواد قندی از جمله نان، برنج، سیب زمینی و کشمش استفاده کنید.
رحمتی ادامه داد: مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی موجب برهم خوردن تعادل روانی در افراد می شود، همه مواد غذایی برای بدن لازم است ولی زیاده روی و عدم کنترل روی مصرف مواد غذایی تبعات منفی شامل برهم خوردن خواب، آرامش، و ایجاد اضطراب را به همراه دارد به عنوان مثال مصرف بیش از حد غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه، چای و شکلات در ایجاد اضطراب و برهم زدن آرامش افراد موثر است.  
این متخصص تغذیه اضافه کرد: در مقابل این خوراکی ها، موادی مفید و آرام بخش نیز وجود دارند،  هویج ،  تخم مرغ، ماهی،  کرفس هر چه بیشتر مصرف شود آرامش بیشتری را برای فرد به همراه دارد و مانع ایجاد استرس و اضطراب می شود.
به گفته وی، غذاها با روش های مختلف استرس را از بین می برند،  یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن،  کاهش فشار خون و کم کردن اثر استرس شده و کربوهیدرات ها باعث افزایش ترشح سروتونین می شوند برای تأمین این ماده آرام بخش باید کربوهیدرات های مرکب که سرعت کمتری در هضم دارند مانند نان، پاستا، جو و غلات سبوس دار مصرف کرد.
رحمتی افزود: این باور برای جبران افت قندخون به دلیل فعالیت مدام مغز، باید مواد قندی بیشتری استفاده شود، کاملا اشتباه است و از آنجا که مواد قندی ساده، حالت تحریک پذیری فرد را بیشتر می کند، برای جبران افت قندخون باید از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج و ماکارونی به جای شربت، شکلات و آبمیوه استفاده شود.
* تأمین ۲ میلیون و ۱۵۰هزار دوز واکسن آنفلوآنزا از برندهای مرغوب اروپایی: مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از اقدامات انجام شده جهت تأمین دو میلیون و ۱۵۰هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری خبر داد و گفت: این واکسن ها از برندهای مرغوب اروپایی تأمین خواهد شد و حداکثر تا ۲۰ روز آینده در تهران خواهد بود.
به نقل از ایسنا، دکتر حسن صفاریه افزود: پس از ورود این واکسن ها به کشور، سازمان غذا و دارو مدیریت توزیع آن را بر عهده می گیرد و امر توزیع به شرکت های پخش و از جمله شرکت پخش سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر سپرده می شود. در جمعیت هلال احمر نیز متناسب با سهمیه ای که دریافت می کند، این واکسن ها در داروخانه های هلال احمر در سراسر کشور توزیع خواهد شد.
خوشبختانه این واکسن ها ارز دولتی دریافت می کنند و با قیمت های مناسبی در سطح کشور عرضه خواهند شد.
 
* سه استراتژی پیش رو برای مواجهه با شیوع همزمان آنفلوانزا و کرونا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به ثبات بیماری کرونا بعد از ایجاد موج جدید ویروس در کشور گفت: البته این ثبات شکننده است، اگر نخواهیم پروتکل‌های بهداشتی را با دقت رعایت کنیم.
بابک عشرتی با عنوان این مطلب که نتیجه هر تغییر رفتار بهداشتی بعد از گذشت ۱۵ روز نمایان می‌شود، گفت: با شیوع کرونا در کشور، وارد تعطیلات نوروزی شدیم و به یکباره کشور تعطیل شد و همین مسئله موجب شد تا شیب منحنی کرونا کاهش پیدا کند.
عشرتی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم همان شیب فروردین به سرعت نمایان شود، باید تعطیلی اساسی در کشور داشته باشیم که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی، نمی‌توانیم چنین تعطیلی داشته باشیم.
عشرتی با اشاره به در پیش بودن پاییز و زمستان و احتمال شیوع آنفلوانزا همزمان با بیماری کرونا در کشور، افزود: آنچه مسلم است، با توجه به اینکه هنوز داروی قطعی و واکسن برای کرونا وجود ندارد، بهترین راهکار مقابله با این بیماری، رعایت سه استراتژی «شفا» است. یعنی، شستن دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک، به عنوان مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلاء محسوب می‌شود.
 

............آهنگ و درنگ

* سالار عقیلی برای شهدای سلامت خواند: به نقل از مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قطعه «مهر خاور» به آهنگسازی مهران مهرنیا و خوانندگی سالار عقیلی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به مناسبت کوشش‌های بی دریغ کادر پزشکی و درمان در دوره شیوع بیماری کرونا و ادای احترام به این قشر سخت کوش، قطعه موسیقی «مهر خاور» را منتشر کرده است.
این قطعه با آهنگسازی و تنظیم مهران مهرنیا، خوانندگی سالار عقیلی و شعری از محمد عبدالحسینی به ثمر رسیده است.
 
* آلبوم «تصنیف و ترانه» منتشر شد: به نقل از روابط عمومی پروژه، آلبوم «تصنیف و ترانه» تازه‌ترین اثر از گروه موسیقی «همنوازان فاخته» روانه بازار موسیقی شد. آلبوم «تصنیف و ترانه» با آواز محبعلی بخشی، اثری تازه از گروه همنوازان فاخته به سرپرستی خشایار پارسا است که قرار بود با حضور چند تن از بزرگان موسیقی ایران و منتقدان رونمایی شود اما به جهت شرایط موجود و بیماری کرونا در حال حاضر به صورت دیجیتال و آنلاین در فضای مجازی داخل و خارج ایران قرار داده شده است. این در حالی است که نسخه فیزیکی آن نیز با پخش بسیار محدود وارد بازار فرهنگی و هنری شده است. خشایار پارسا درباره این اثر گفت: آلبوم «تصنیف و ترانه» اجرای کنسرت گروه «همنوازان فاخته» در تالار رودکی تهران و آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد نوشهر است که در راستای تفکرات گروه مبنی بر ضبط آثار موسیقی به صورت گروهی زنده، پالایش و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
وی افزود: در موسیقی ایران ۲ گونه اثر با کلام به صورت موزون (متریک) موجود است که یکی مربوط به دوران قاجار و دیگری پهلوی است. این اثر با نگرش و تأمل بر این ۲ گونه یعنی تصنیف قاجاری و ترانه پهلوی اجرا شده است. گروه «همنوازان فاخته» در طول فعالیت خود تلاش کرده است با ثابت نگه داشتن اکثر اعضای گروه به یک امضای شخصی در اجرا و بیان موسیقی کلاسیک ایران برسد.

...........ورزشی

* مجمع انتخاباتی هیأت نابینایان البرز به زودی برگزار می شود

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان البرز گفت: منتظر اعلام تاریخ از طرف فدراسیون نابینایان هستیم تا مجمع انتخاباتی هیأت ورزش نابینایان استان البرز را به زودی برگزار کنیم.
چندی پیش برای پیگیری مسائل و مشکلات ورزش نابینایان در استان البرز با علی خدایاری از ورزشکاران پیشکسوت این استان گفتگو کردیم. خدایاری که خود یکی از نامزد های انتخابات هیأت نابینایان استان البرز است در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی استان البرز و چرایی عدم برگزاری انتخابات در ماه های گذشته گفت: هنوز تأییدیه حراست روزبه زورقی رئیس پیشین و سرپرست فعلی هیأت از طرف اداره ورزش و جوانان نیامده و مسئولان اداره ورزش همین موضوع را بهانه قرار داده اند. از طرفی آقای زورقی ارتباط خوبی با رئیس فعلی فدراسیون نابینایان دارد و به همین خاطر حدود هفت ماه است که هیأت با سرپرست اداره می شود. ما اعتقاد داریم عدم تأیید یک نفر نباید باعث توقف برگزاری مجمع شود و امیدواریم هر چه سریعتر با برگزاری یک انتخابات آزاد و به دور از جهتدهی، شاهد رشد و پیشرفت ورزش نابینایان در استان البرز باشیم. این مصاحبه واکنش روزبه زورقی سرپرست فعلی هیأت نابینایان استان البرز را به همراه داشت و وی ضمن رد سخنان خدایاری، خواهان انتشار جوابیه در ایران سپید شد. زورقی در آن جوابیه گفت: کلیه مجامع انتخابات فدراسیون ها و هیأت ها بدلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. برای پیگیری این موضوع قصد داشتیم با مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز گفتگو کنیم که آقای غفرانی پیگیری این بحث را به آقای کلیوند معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان البرز واگذار کرد. سعید کولیوند در گفتگو با ایران سپید گفت: تأییدیه حراست هر دو کاندیدای هیأت نابینایان البرز آمده است و آقای خدایاری و زورقی تأیید صلاحیت شده اند. وی افزود: در ماه های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، کلیه مجامع انتخاباتی و سالانه استان البرز به تعویق افتاد اما در هفته های اخیر برخی از این مجامع را به صورت وبینار برگزار کردیم. در خصوص هیأت نابینایان نیز به زودی با فدراسیون نابینایان مکاتبه می کنیم و منتظر اعلام تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی این هیأت از طرف فدراسیون نابینایان هستیم تا آن را نیز برگزار کنیم. کولیوند در خصوص چرایی طولانی شدن روند برگزاری مجمع گفت: پس از ثبت نام کاندیداها، روند بررسی تأییدیه حراست کمی به درازا کشید، اما در حال حاضر، تأییدیه هر دو کاندیدا آمده است و به محض اعلام تاریخ از سوی فدراسیون نابینایان، آماده برگزاری مجمع هستیم.
امیر سرمدی
 

…….حوادث 

* زنده‌ شدن پس از ۶ ماه!

مرد ۴۲ ساله گمان نمی‌کرد وقتی برای فروش سهام خود به بورس می‌رود با اتفاقی عجیبی روبه‌رو شود. او متوجه شد مردی را بعد از مرگ با هویت او دفن کرده‌اند. روز یکشنبه مردی به یکی از شعبات بازپرسی دادسرای جنایی تهران رفت و مدعی شد نام او در فهرست افراد فوت شده در بهشت زهرای تهران ثبت شده است. وی به بازپرس جنایی گفت: چند روز قبل که برای فروش سهامی که خریداری کرده بودم به کارگزاری بورس رفتم، متوجه شدم نام من به عنوان متوفی ثبت شده‌است. به پزشکی قانونی رفتم و گواهی مرگی را که برای من صادر شده بود، پیدا کردم. به گفته پزشک قانونی، مردی به خاطر بیماری ریوی در خیابان بیهوش شده و بعد از انتقال به بیمارستانی در شهرری، فوت می‌شود که مدارک مرا همراه داشته و تصور کرده‌اند این مدارک متعلق به اوست. به همین خاطر نام من در فهرست فوتی‌ها قرار گرفت. پس از این شکایت با دستور بازپرس جنایی قرار شد اثر انگشت وی با اثر انگشت مرد فوت شده در واحد تشخیص‌هویت پلیس آگاهی بررسی و بعد از تائید هویت و اعلام‌ زنده‌بودن شاکی، نام او در ثبت‌احوال به عنوان زنده ثبت شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *